Oorspronkelijk Nederlands,
maar niet zo 99
Echtpaar speelt
rollenspel om
huwelijk te redden
h
kadio/televisie
VARA MET
ACHTKORTE
TV-SPELEN
TELEVISIE VANAVONfe
TELEVISIE ZATERDAI
RADIO VANAVOND
RADIO ZATERDAG
la
Eerste popmuziek video-
verzamelcassette is uit
gekleurd gezien
LEIDSE COURANT
VRIJDAG 19 FEBRUARI 1982 PAGIJ
HILVERSUM „De
moeilijkheid met ons is,
dat we onze emoties niet
durven te tonen. Dat geldt
voor veel Nederlandse,
maar ook voor Belgische
acteurs. Dat is wellicht de
reden, waarom Neder
lands drama soms zo snau
werig overkomt. Wat ik
wilde, was oorspronkelijk
Nederlands drama, maar
dan niet zo houterig. Acht
korte spelen van vijftig
minuten, met emotioneel
warme inhoud". Aldus de
Belgische Lou de Vel, die
twee jaar geleden als dra
maturg bij de VARA
kwam en er heel eigen
ideeën op na hield, die bij
deze omroep overigens
precies bekend waren. De
Vel: „Het eerste spel is in
middels uitgezonden, „Het
oponthoud", waarvan het
script al was geaccepteerd,
voor ik bij de VARA
kwam. Welke kwaliteiten
dit spel ook had, het paste
nóg niet helemaal in mijn
opzet Wat ik precies be
doel, komt tot uiting in
het volgende spel op zon
dag 21 februari „De
nachttocht" van Mare Fio-
let
Dit verhaal is gesitueerd rond
een jongen, zoontje van een
gescheiden vrouwelijke arts,
die roeilessen krijgt. De jongen
gaat de roeileraar beschouwen
als vertrouwensman, als held,
als vervangende vader. Tot de
jongen merkt dat de roeileraar
een verhouding met zijn moe
der heeft En dat kan hij niet
verwerken; de roeileraar ver
andert van held in een concur
rent
De Vel: „Deze dingen gebeu
ren. Mijn vraag is nu, hoe vol
wassenen tegen de emoties
van zo'n kind opkijken. Er is
geen schuldige aan te wijzen
en toch is er spanning. Daar
om wordt in dit spel geen ech
te oplossing geboden; de span
ning wordt gesignaleerd, er
wordt iets aan de oppervlakte
gebracht dat zo vaak wordt
verstopt en niet wordt onder
kend. Maar dan wel verpakt
in drama".
Maar wat is drama. Lou de
Lou de Vel:
„Warm
menselijk
m drama,
zonder dat
snauwe
rige".
Vel: „Met een mooi uitgespon
nen verhaal over zo'n jongen
alleen ben je er niet. Dan krijg
je hoogstens een portret, een
nouvelle. Drama is: een slak
probeert de overkant van de
weg te halen. Voor de kijker
rijst de vraag: haalt hij het, of
haalt hij het niet. Spanning
tussen ja of nee. Of anders: je
krijgt geen drama als je vertelt
dat een man rijk wordt. Dra
ma krijg je wel, als je de vraag
stelt: gaat hij de auto die hij
zijn leven lang wilde hebben
kopen of niet. Drama krijg je
niet, als je vertelt dat een man
verliefd wordt, ook al maak je
daar nog zo'n mooi verhaal
omheen; drama krijg je wel,
als je de vraag stelt: krijgt hij
die vrouw of niet. Daar gaat
het om".
De zeven komende spelen
hebben met elkaar gemeen,
dat getracht wordt het publiek
te boeien met een origineel,
heel menselijk gegeven dat on
troert. De Vel: „Het moet ook
iets te vertellen hebben, met
maatschappelijke betrokken
heid. De kijker moet zichzelf
kunnen herkennen of in elk
geval een element uit het ver
haal".
Een spel van Ger Verrips, dat'
21 maart wordt uitgezonden,
houdt een thema in dat de
laatste jaren populair is gewor
den: afrekenen met een verle
den dat is gebaseerd op een fa
milietraditie. Een vrouw die
zich van haar moeder los
maakt en een eigen leven aan
durft. De Vel: „In het spel van
Ger Verrips gaat het over een
meisje en naar vriend, de moe
der van het meisje en haar
grootmoeder. De grootmoeder
was in verwachting, toen haar
man sneuvelde. Nu is het
meisje in verwachting. Groot
moeder heeft haar angsten die
behoorden bij haar ervaring
van het in verwachting zijn
overgedragen op haar dochter
en deze inmiddels volwassen
vrouw brengt die angst weer
over op haar dochter".
Het is De Vel en Verrips
niet ontgaan, dat jonge mensen
zich bij de keuze van hun hu
welijkspartner laten leiden
door een gevoel van herken
ning. De Vel: „Als iemand een
kreng van een moeder heeft
gehad, is de kans groot dat hij
met een kreng van een meisje
trouwt. Daar komt hij later
dan wel achter. Hoe dan ook,
zijn moeder was hem ver
trouwd. En dat zoekt hij vaak
in zijn huwelijkspartner. Dat
gegeven heeft Verrips goed
uitgewerkt".
Tony
De Belgische schrijver Rogier
van Ransbeek heeft zich ge
worpen op het gegeven van
Tony, de jongen die verliefd
wordt op een twee keer zo
oude vrouw; zijn spel wordt 18
april uitgezonden." In dit tv-
spel wordt het gegeven drie
keer verdiept weergegeven.
Aanvankelijk wordt de liefde,
van een twaalfjarige voor een
32-jarige actrice getoond. Acht
jaar later komen de twee weer
bijeen: de dan 20-jarige jongen
verklaart zijn eeuwige liefde
voor de actrice die dan veertig
is.
De Vel: „Die vrouw heeft alles
al achter de rug; voor haar is
de relatie maar tijdelijk. De
jongen echter heeft zijn eerste
grote liefde te pakken en ver
klaart die dus voor eeuwig.
Wanneer de relatie eindigt,
stort de jongen zich in Italië in
het bordenwassen, hij zal
wachten, hij heeft de tijd, hij
zal eeuwig op de actrice blij
ven wachten. Ze heeft immers
gezegd, dat ze elkaar over.
twintig jaar wel weer zien. La
ter in dit spel zit de jongen in
een vliegtuig. De maaltijd
wordt geserveerd. Tony heeft1
een koud buffet, een oudere
vrouw naast hem een warme
maaltijd. Die vrouw kijkt de
jongen aan en zegt: ik ga nu
eten, voor het koud wordt.
Uiteindelijk loopt dit spel in
zoverre goed af, dat Tony om
zich heen leert kijken; mis
schien ontmoet hij toch nog
een ander, dan de actrice".
Uitgangspunt
Het uitganspunt was aanvan
kelijk, dat de schrijvers zich
zouden houden aan het gege
ven, dat jonge mensen in het
spel de hoofdrollen moesten
hebben. De Vel echter: „Dat
leek me een leuke band als
rode draad, maar zelfs dat
standpunt heb ik in principe
laten varen, al hebben inder
daad in zeven van de acht spe
len jonge mensen de hoofdrol.
Enig standpunt is nu: goed,
oorspronkelijk Nederlands
drama.
Ik heb achttien schrijvers aan
gesproken, waarvan er zeven
zijn overgebleven. Over het al
gemeen kan ik stellen, dat van
alle manuscripten die we krij
gen, maar weinig echt bruik
baar is. Nick van de Boezem
en Eimert Kruithof, die de
spelen regiseren, moeten werk
krijgen, waarin warm mense-#
lijk gevoel is verwerkt. Zonder*
dat de kijker zich hoeft af te
vragen, wat de les er nu eigen
lijk van is.
Er is geen les, geen boodschap.
En toch zal men na afloop van
elke uitzending het gevoel
krijgen, iets te hebben beleefd,'
met begrip voor situaties en
het gevoelsleven van anderen,
waarbij men normaal gespro
ken niet zo snel bij stilstaat.
Daarom kan de kijker na af
loop zelf invullen; met de ge
dachte: ja, als je het zó be
kijkt..."
FRITS BROMBERG
Het huwelijk van George
en Emily lijkt te zijn vast
gelopen. Zij vermommen
zich en kruipen in de huid
van een ander om met el
kaar te kunnen blijven le
ven. Via deze omweg, die
hen beiden veel energie
en inzet kost, ontdekken
ze, dat ze niet buiten el
kaar kunnen. Hank On
rust regisseerde de come-
die „Wie is wie?" van Ro
ger O'Hirson, die vana
vond door de TROS wordt
uitgezonden. De rollen
van het echtpaar worden
gespeeld door Pleuni
Touw (Emily) en Hugo
Metsers (George).
Ned. II 20.27 uur.
Tweetie
Het ondeugende volgeltje
Tweetie beleeft een nieuw
avontuur.
Ned. 119.00 uur.
voor vrouwen in Dar-es-Sa-
laam. In dit grensgebied van
Tanzania leven gevluchte
vrouwen in erbarmelijke om
standigheden. Een coöperatie
die door Duitsland werd opge
richt, probeert verandering in
die situatie te brengen. Daar is
echter geld voor nodig. Twee
scholen zullen proberen dat
geld bij elkaar te spelen.
Ned. I 19.10 uur.
Galactica
In de Amerikaanse science-
-fictionserie „Galactica" wordt
Apollo opgepakt door een
vreemdeling. Hij moet mee
werken om de planeet Terra
te redden.
Ned. I 20.15 uur.
hou f1
het lJ
scherm
in het
oog
ontmoeting tussen een aantal
mensen van diverse partijen,
waarbij de anti- discriminatie-
wet besproken wordt
Ned. I 22.05 uur.
Hulk
Yes minister
Whitehall en Westminster zijn
het middelpunt van milde spot
in de komische serie „Yes mi
nister". In deze aflevering gaat
het om een bouwproject in
midden-Engeland, waarbij de
minister danig in verlegenheid
wordt gebracht.
Ned. I 2L00 uur.
Na een auto-ongeluk belandt-
David Banner in een rolstoel
en is getuige van een bank
overval. Als de groene man
Soap
BB-show
Gast in de Berend Boudewijn- >tJ
show is Marlies Breeuwsma uit Vrijheid
Tanzania. Berend praat met
Marlies o.m. over een project In „Vrijheid en vrijheid" een
Dutch doet moeite om Eunice
te blijven boeien en Jessica
wordt als gijzelaar gebruikt in
deze nieuwe aflevering over
de families Tate en Campbell.
Ned. II 22.55 uur.
Sport van de halve finales en finales Staten. Het commentaar is van
In de extra sport-uitzending' van het WCT-tennistoernooiKoen Verhoeff.
van de TROS hoogtepunten in Richmond in de Verenigde Ned. II 23.20 uur.
NEDERLAND 1
NOS
18.20 Nieuws voor doven
en slechthorenden
OS
18.28 Open Schooltijd
KRO
19.00 Tweetie
19.10 De BB-show
20.15 GalacticaAmerikaanse
science-fictionserie
21.00 Yes Ministerkomische
serie
KRO
21.55 Prat8n met de
Minister-President
IKON-KRO-RKK
22.05 Vrijheid en vrijheid
NOS
23.40 Journaal
23.45 Nieuws voor doven
en slechthorenden
NEDERLAND2
NOS
18.25 Paspoort voor
Spanjaarden
18.35 Sesamstraat
18.50 Jeugdjournaal
TROS
18.59 De Hulktv-serie
TROS
20.27 Wie Is wiecomedie
22.10 AktuaTV
22.55 Soapserie
23.20 TROS Sport Extra
NOS
00.15 Journaal
00.20 Nieuws voor doven
en slechthorenden
n
—loc
DUITSLAND 1
(Reg. progr.: NDR: 18.00 OhJDE?
Vater, tv-serle. 18.30 Actualnje',
Kleuterserie. 18.55 Kumo H^nw
tv-serie. 19.25 Reg. magaz-,-.
Progr. overz. WDR: 18.00fü_
progr. 18.30 Chicken slehiINO
tv-serie. 18.40 Gevar. progrJen
Actual.). 20.00 Journ. en actualin a
Carnavalsprogr. 23.45 Journ. fljjn
DUITSLAND 2
18.20 Slapstick. 18.35 Weste^uwi
18.57 Progr. overz. 19.00 ftgej
19.30 Buitenlandse reportagesr0m
Malgret, tv-serle. 21.39 Eln L,an
sches Vergnugen, gellebter L
mann, speelfilm. 22.00 Actual1 vr'
Amus. muz. emb
gesj
DUITSLAND 3 WDR lnt
tot
ibon
18.00 Das kalte Herz, sprookje
Cursus geschiedenis. 19.00 VrL-,,
magaz. 19.45 Journal 3. 20.0oL I
Aansl.: Actual. 20.30 RepJ-jJ
1.15 Docum. serie. 21.45 Fllq
tage. 22.15 Das Licht der Gep
tv-serle. 23.10 Docum. serl
Journ.
BELGIE NED. 1
18.00 Kinderserie. 18.05 Kleut
18.20 Kleuterprogr. 18.35
School. 19.00 Tekenfilm. 19.(f"
door derden. 18.37 Meded. e
gen. 19.45 Journ. 20.10 Vty
20.10 Ontsnappingsroute,
tv-serle. (herh.). 21.05 The tn]£
Connection, Amerikaanse sjj
(originele versie met Nederlanfsw'
derschriften). 22.45 Journ.
BELGIE NED. 2
19.00 Culturele agenda. 19.301
ultz. 19.37 Morgen. 19.451
20.00 Lulsa Miller, opera van
de pauze: gesprekken.
>ta'
jvoc
BELGIE FRANS 'rijg
19.00 Heg. |oum. 19.25 VI °P
19.30 Journ. 19.55 Actual. 21.tr C
pe court, Tsjechische filmcj 0f
22.50 Journ. en weerber.
vo
BELGIE FRANS 2 lak
Tot 19.00: Zie Net I. -t
19.00 Spectacle Magazine. 4
kroniek. 19.30 Journaal. 195)S 1
Lulsa Miller. Opera van VerdU^
voerd door het Orkest van heT
tre Royal de la Monnaie o.l.v. I
Cambrellngs, m.m.v. o.a. Frarf ne
I,l|nr
lonstantln en Ellen Shade.
NEDERLAND 1
OS
10.30 Fries voor Fries
taligen (herh.)
TELEAC
10.50 Micro-electronica in
bedrijf, herh. les 11
NOS
13.00 Nieuws voor doven
en slechthorenden
15.30 Journaal
VARA
15.32 VARA's Filmclub
15.33 Charlie Brown en het
kleine grut
15.40 zomer aan de Zuidpool,
natuurfilm
16.24 ScoobyDooen
Scrabby Doo
16.49 Captain Caveman,
tekenfilmserie
17.00 De film van Ome Willem
NEDERLAND2
NOS
12.10 100 Jaar Schaatsen,
documentaire
12.25-17.45 Studio Sport-
extra: WK Schaatsen
voor heren te Assen
DUITSLAND 1
10.00 Journ. 10.03 Malgret,
11.30 Fllmreport. 12.00 Ui|
12.10 Aktueel. 12.55 Pe|'
13.00-13.15 Journ. 13.40 Progl
14.10 Journ. 14.15 Kleutè
14.45 Inform, progr. 15.30 I
16.15 Docum. 17.00-17.300
progr. (Region, progr.: NDRj
Progr.overz. 17.31-18.00 OnkJ
slg, tv-serie. WDR: 17.30
progr. 17.55-18.00 Tips).
DUITSLAND 2
10.15 Progr.overz. 10.45 F
buitenlandse werknemers, f
Sport. 13.40 Journ. 13.45 Tei
serie. 14.10 Helmatlos. 15.00$
progr. 15.10 Jeugdserie. 15.S
penshow. 16.00 Sport. 17.03 f
17.05 Journ. 17.10 Aktual.
DUITSLAND 3 WDR
BELGIE NED.
14.00 Open School. 15.00 I
WK Veldrijden voor amateuurl
narvilly. 16.15-17.40 Tarzan c
avonturenfilm.
BELGIE FRANS
Geen opgave ontvangen
HILVERSUM 1
NOS: leder heel Uur nws. KRO: 18.06 Echo.
18.20 Punt uit. 19.55 Overweging. 20.03
Country Time. 21.02 Nine o'clock |azz. 22.02
Goal. NOS: 23.02 Met het oog op Morgen.
VPRO: 0.02 Rust zacht, met Joop van Tljn.
2.02 Muz. terwijl u slaapt.-6.02 Vpro-Och-
tend Wijding.
HILVERSUM 2
VOO: 18.00 Nws. P.P.: 18.20 Ultz. van de
PPR. OVERHEIDSVOORLICHTING: 18.30
De Nederlandse Antillen. VOO: 18.40 Info-
-magaz. 20.00 Nws. 20.03 Mono. NOS:
21.00 Suara Maluku. OS: 21.40: Thema: NOS-Jazz.
NOS: 22.30 Nws. 22.40 NOS-kultul
HILVERSUM 3
NOS: leder heef uur nws. 18.04 C
spits. 19.02 De Rock en Roll
VPRO: 20.03 Ook zo. 20.30 Radlfl
22.02 De Radlola Improvisatie S
De andere wereld.
HILVERSUM 4
PjdtL 17-00 kan worden onderbroken
voor het Wereldkampioenschap
Schaatsen voor heren te Assen). 13.06 In de
Roole Haan. 15.03 Muziek uit Holiday In te
Lelden. 16.02 De Speeldoos. 17.55 Meded.
en SOS-ber.
BgfEsca TROS: 7.00 Nws. 7.10 Och-
VJjÊ tendgymn. 7.20 Rollebolleradlo.
den en slechtzienden. 9.24 Waterst. 9.30
Nws. TROS: 9.33 Bosboom en Bekkoy
(10.30 Nws.). 11.30 Nws. 11.33 Docum. OS:
11.58 Thema: Niks voor niks. 12.12 Ik heb u
lief mijn Nederlands (7). NOS: 12.26 Meded.
voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. TROS:
12.36 Aktua. 13.00 Nws. 13.1|
(13.30 Nws.). 14.00 Coulissen. (14J
15.00 Jan, Jans en de kinderen. 1
en alleman. (15.30 en 16.30 Nws.).
tua. 17.30 Nws. 17.36 Aktua.
fcmrfrJita NCRV: 7.02 Popfrlssa
BV Tussen 60 plus en 70 r»
0L. Gospel-Rock. 10.03 Pol
rU) 11-03 Pop non stop. 1ï
-WjF- Vast. 14.03 Op Stap. 15
co-express. 16.30 NCr
dag-sport.
r »i klein statloneethe. 's mdl
C de vroegte. 9.00 Passé
ufiSSttK 10.00 Concerto MattlnaL
Liever de lucht In. 13/6
13.05 Kerkelljke-concerterende
strooiende muziek. 15.00 Volksn
Mexico. 15.15 Opera
16.00-17.00 Klassiek met C«
LONDEN Na een twee jaar durende strijd met uit
gevers- en platenmaatschappijen, artiesten en mana
gers is de eerste popmuziek video-verzamelcassette
verschenen. De cassette heeft een speelduur van zo'n
tachtig minuten. Er staan eenentwintig nummers op,
die door twintig artiesten en groepen worden uitge
voerd.
„Videostars" uitgegeven door EMI is de titel van de
verzameling popsongs. De videoband, die doet denken aan
een visuele K-Tel-elpee, brengt de hits van groepen, die vo
rig jaar in de hitlijsten stonden. Niet alleen Phil Collins' „In
The Air Tonight", maar ook Depeche Mode „Just Can't Get
Enough" en Linx's „Intuition" is op de video terug te vinden.
De kijker, die regelmatig de popprogramma's op de televisie
volgt, krijgt geen spectaculaire dingen te zien. Het zijn in
principe aan elkaar gezette promotiefilmpjes als de zeer
fraaie Buggles-hit „Video Killed The Radio Stars" en Dire
Straits* „Tunnel Of Love" tot het zeer simpele „Quiet Life"
van Japan.
Kinderen voor
kinderen krijgt
platina
Hilversum Morgen zal tij
dens het radioprogramma
„Muziek uit Studio 1" een
platina grammofoonplaat
worden uitgereikt aan me
vrouw Flory Anstadt, produ
cer van „Kinderen voor kin
deren 2". Platina staat voor
een verkoop van meer dan
200.000 exemplaren.
Dit concert zal worden uitge
zonden vanuit het Holiday
Inn Hotel in Leiden van
15.00-16.00 uur. Aan „Muziek
uit Studio 1" werken mee
het VARA-dansorkest onder
leiding van Charlie Neder-
pelt, de combo Lex Jaspers,
zangeres Sandra Reemer en
VARA's Kinderkoor. Pre
sentatie: Eddy Becker.
Het leven wordt steeds duur
der. Daarom wordt het steeds
belangrijker goed uit te kijken
waaraan je je geld besteedt, en
op te letten of je voor je geld
wel het beste krijgt dat in de
handel is.
Ik denk dat daarom de consu
mentenrubrieken op de televi
sie gretig aftrek vinden bij het
kijkersvolk. Vroeger had je er
maar één, Koning Klant van
de VARA. Ooit begonnen door
Gerrit Eerenberg, die al gauw
assistentie kreeg van Wim
Bosboom, die het presentatie-
vak had geleerd bij Achter het
Nieuws. Koning Klant werd al
snel behoorlijk populair, hele
maal toen nadat Eerenberg
was overleden, Bosboom daar
de macht overnam.
Eerenberg was een wat houte
rige man, die niet zo ver
schrikkelijk veel overtuigings
kracht in huis had; Bosboom
daarentegen heeft op de beeld
buis een heel indringende per
soonlijkheid en straalt een
grenzeloze zekerheid uit. Ove
rigens: zonder dat dat ontaardt
in de irritante gelijkhebberig
heid die de Ombudslieden bij
de VARA na het vertrek van
Marcel van Dam altijd heeft
gekenmerkt (met Frits Bom,
de huidige aanvoerder van het
ombudsteam, als treurig diep
tepunt).
Geen wonder daarom dat de
TROS, die een paar jaar terug
plannen had voor een eigen
consumentenrubriek, aasde op
de inlijving van Wim Bosboom
als centrale presentator daar
van. Dat lukte: Bosboom liet
naar de TRC
Dat werd algemeen be
schouwd als een soort verraad
van Bosboom, vooral natuur
lijk in VAR A-kringen. Ik
denk dat ze nu, nu de TROS-
rubriek alweer een poosje
draait onder de titel Kieskeu
rig, nog meer spijt hebben dan
ooit dat ze zich Bosboom heb
ben laten ontglippen. De hui
dige presentator van Koning
Klant, Joep Bonn, kan immers
met de beste wil van de we
reld niet in Bosboom's scha
duw staan, en dientengevolge
heeft de TROS-rubriek een
veel grotere aansprekendheid
dan die van de VARA. Sneu,
maar waar.
Intussen is het natuurlijk heel
raar dat omroepmedewerkers
zich juist op het vlak van con
sumentenvoorlichting bezig
houden met een vrij intensie
ve concurrentieslag. Dat komt
de overzichtelijkheid van de
informatie bepaald niet ten
goede; je wordt bij het be
schouwen van die program
ma's vrijwel verpletterd onder
een enorme lading telefoon-
en gironummers en adressen
waar je aanvullende informa
tie moet zien te krijgen. En de
hoeveelheid consumentenclubs
en consumentenbladen en con
sumentenfolders en consu
mentenberoepsinstanties is
niet meer te tellen, en er ko
men steeds nieuwe bij.
Het wordt tijd dat er eens
schoon schip wordt gemaakt.
Wat betreft die beroepsinstan
ties is dat al mogelijk geble
ken: alle geschillencommissies
(voor frikadellen tot en met
vierweekse luxe cruises) zijn
te bereiken op een en hetzelf
de adres in Den Haag. En zo
hoort het ook. Zo moet het ook
met de consumentenclubs en
de consumentenbladen en ook
met de consumentenvoorlich
ting op de televisie.
En trouwens: waarom is er
nog geen klachtennummer
voor de televisiekijkers om te
klagen over de kwaliteit van
de aangeboden progratt
Of over de tijden dat dir
gramma's beginnen? Jir
kijker wordt algemeer1
schouwd als een vrijwr
mondige consument die fn9
voortdurende stroom eef
tingsverkeer maar moePve
ken wat hem door de „h#mr
(de almachtige zuilen iïn,
Gooise dus) in de strot isvi
geduwd. laa
Natuurlijk, hij kan een an
schrijven naar zijn 01ïn
blad. En als het een bee d
plaatsen ze het ook nog >st
er wordt geen enkele rellaa
mee gehouden. Voorbei oe
volstrekt vergeefse briewer
nonnades die de VARA de
duren heeft gekregen o\hd<
afschaffen van Tweeiet
Twaalf en over het r%
late aanvangstijdstip vai%g(
op Maandag.
Nee: het wordt tijd dat
ker ergens kan klagen, f
instantie die dan de betr
omroep op de vingers ki
ken.
RENE DE COCQ