Zo jong op elkaar
dat bestaat in Nederland
D'66 wekt irritatie
met „eigen visie
op het omroepbestel
hou ri
het lJ
scherm
in het
oog
Rembrandt's schilderijen
en het hedendaagse leven
TELEVISIE VANAVONÏ
TELEVISIE WOENSDAG
RADIO VANAVOND
RADIO WOENSDAG
Dalende beluistering
voor Hilversum 3
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT
DINSDAG 16FEBRUARI1982 PAGB F]
PIANODUO
CORVER-
GROTENHUIS.
DEN HAAG Het vermoedelijk jongste pianoduo in
Nederland, Ellen Corver (17) en Sepp Grotenhuis (19),
beiden uit Den Haag, vult elkaar uitstekend aan. El
len is goedlachs, even spontaan als Sepp, evenmin een
treurend kasplantje. Beiden beschikken op zo jonge
leeftijd al over een uitstekende techniek, zoals men
heeft kunnen opmerken tijdens een uitvoering met
het Residentie-Orkest en eind vorig jaar in het tv-pro-
gramma „Jonge mensen op het concertpodium", tij
dens finales van het Edith Stein Concours en in april
opnieuw in „Jonge mensen".Sepp Grotenhuis: „Dat
wij nu al een pianoduo vormen, berust op toeval. We
hebben beiden les van mevrouw Else Krijgsman, bij
wie we al les hadden vóór we naar het conservatori
um gingen, waar we mevrouw Krijgsnman nu als
hoofdvakdocente piano hebben. Eigenlijk zijn we
door het Edith Stein Concours in 1979 samengeko
men, om concurrentie tussen ons tweeën uit te sluiten.
Ellen Corver: „Ja. We blijven een duo, hoewel we
aanbiedingen voor soloconcerten niet afslaan. Zo heb
ik kortgeleden een concert van Mozart uitgevoerd en
heeft Sepp behalve een ander pianoconcert van Mo
zart, ook de Rhapsodie in blue van Gershwin gespeeld
en staat voor hem het pianoconcert van Schottberg in
juni op het programma. Sepp: „Maar het liefst spelen
we als duo, om de aanslagen op onze zenuwen zo
klein mogelijk te houden".
Ellen Corver begon op haar
zesde uit eigen vrije wil piano
te spelen. „Omdat we een pia
no hadden, mijn vader piano
speelde en m'n jrus ook". Sepp
Grotenhuis: „Bij mij ging het
precies zo, al had ik geen zus,
maar een broer, die ook piano
speelde. Dat ik twee jaar lan
ger piano speel, doet er nu
niet meer zo toe. Ellen is een
echt talent en technisch doen
we niet veel voor elkaar on
der. Als we iets spelen voor
twee piano's, een concert of
een sonate, dan valt het ac
cent toch op de wederzijdse
aanvulling".
Ellen: „Dat klopt, als je sa
menspeelt is dat een constant
aanpassen bij het spel van de
ander. Ik speel in elk geval
anders, dan wanneer ik alleen
zou zijn. Sepp zit in het twee
de leerjaar conservatorium, ik
pas in het eerste. Dat komt
goed uit, omdat we zo nog
lang van de pedagogische
kwaliteiten van mevrouw
Krijgsman kunnen profite-
Sepp Grotenhuis liet zich
door Else Krijgsman voor-op
leiden tijdens zijn gymnasi
umtijd; hij haalde dat school
diploma en werd vervolgens
tot het conservatorium toege
laten. Ellen Corver volgde in
Groningen VWO, verhuisde
naar Den Haag en ging via
mevrouw Krijgsman recht
streeks naar het conservatori
um. Ellen: „Ik wist toch, dat
ik op de piano verder wilde.
Die VWO opleiding liet ik
daarom schieten. Ik heb nu
tijdens de vooropleiding aan
het conservatorium het
HAVO-diploma gehaald, om
tenminste een papiertje te
hebben, voor het geval iets
met m'n vingers gebeurt".
Beiden volgden bij Else
Krijgsman pianolessen, zon
der elkaar goed te kennen. In
1978 werd dat anders, toen
beiden deel wilden nemen
aan het Edith Stein Concours.
„Ga dan samen, als duo", was
het advies van Else. En zo ge
schiedde, al speelden de twee
ook solo. Sepp kreeg de eerste
Sepp Grotenhuis en Ellen Corver: jongste duo. En op tv.
prijs en een medaille, Ellen de
tweede prijs, inhoudende hon
derd gulden. Deze jonge pia
niste: „Je kunt het als een
grapje opvatten, maar mis
schien heb ik onbewust op die
honderd gulden gemikt. Ik
wilde een heel goeie luidspre
kerbox kopen en dat heb ik
met dat geld gedaan; geld
voor de tweede heb ik zelf bij
gepast. Reken maar, dat zo'n
bedrag op je dertiende een
heel vermogen is. Die boxen
heb ik nog steeds". Sepp: „En
ik heb die medaille nog".
Samen verder
De successen van het con
cours kregen gevolgen. Als
duo traden Ellen en Sepp op
in Diligentia en met het Resi
dentie-Orkest. Dat laatste was
voor Cees van Drongelen van
de AVRO reden om het duo
voor televisie te halen en
straks nog een keer. Hans
Zoet haalde de twee jonge Ha
genaars in zijn zondagmorgen
radioprogramma Flir Elise.
Sepp: „Voor je het weet, ben
je dan een duo. Maar het
speelt natuurlijk ook een gro
te rol, dat we elkaar goed lig
gen. Ik weet onderhand pre
cies hoe Ellen op mijn spel
reageert en zij op mij".
Ellen: „Dat is natuurlijk een
voordeel, als je zo jong een
duo vormt. Ik geloof niet dat
er in Nederland een met ons
vergelijkbaar duo bestaat. In
het buitenland wel en heel
bekend zijn Ana-Maria Vera
en Karin Lechner, die nog
jonger zijn. Maar het is heel
goed mogelijk, dat die twee
een gelegenheidsduo vormen,
zoals meer pianisten af en toe
voor bepaald werk samenko
men. Zo veel werk voor twee
piano's is er niet: van de klas
sieken bestaan, voor zover ik
weet, vijf concerten voor twee
piano's en orkest. Maar opval
lend is, dat moderne compo
nisten wel veel voor twee pia
no's hebben geschreven".
In hoeverre Ellen en Sepp
zich bevoorrecht mogen noe
men, ten opzichte van leef
tijdgenoten, willen de twee
niet in behandeling nemen.
Sepp: „Misschien een kwestie
van toeval en geluk, we zijn
gewone boffers". Ellen: „Ja,
dat vind ik ook. Want tech
nisch en muzikaal zullen we
niet veel van anderen ver
schillen. Waarin we misschien
wel verschillen is ons karak
ter. Je moet, als je een uitvoe
ring geeft, je zenuwen goed in
bedwang kunnen houden om
dat je toch altijd onder span
ning staat. Toen ik met het
conservatoriumorkest Mozart
speelde, had ik er in het eer
ste deel erg veel last van. Pas
in het tweede deel ging het
lekker; toen dacht ik niet
meer van: hoe breng ik het
ervan af, maar meer: geef ik
het publiek iets moois mee
naar huis. Toen ik me dat
goed bewust was, speelde ik
heel ontspannen. Overigens
dachten de mensen in de zaal,
dat ik het héle stuk ontspan
nen had gespeeld".
Sepp: „We zijn blij dat we tij
dens de opleiding al zo veel
kunnen optreden, omdat spe
len voor publiek al een spe
cialisme op zich is. Deze ont
wikkeling zou gelijke tred
met je studie moeten houden.
Het is onmogelijk om tot je
vijfentwintigste thuis alles in
te studeren om dan opeeens te
zeggen: nu ga ik het voor een
volle zaal spelen. Je moet je
wel bewust zijn van publiek,
maar je er niet negatief door
laten beïnvloeden. Maar als
duo zullen we ons repertoire
nog sterk moeten uitbreiden.
Voor de AVRO speelden we
alleen het eerste deel van Mo-
zarts concert voor twee pia
no's; we zouden nu het hele
concert willen spelen".
Ellen: „Maar onze toekomst
staat nog helemaal niet vast,
waarschijnlijk wordt het een
combinatie van uitvoeringen
en lesgeven. Daar zie ik ook
helemaal niet tegenop, ik geef
graag les, al mag dat eigenlijk
niet, zolang ik geen metho
diek heb gehad. Maar wat wil
je. Er zijn mensen die van je
horen, die denken: nou, dat
meisje treedt op voor televisie,
daar wil ik les van. Ik heb nu
al het gevoel, dat ik goed les
zou kunnen geven. En ik heb
twee kinderen, die ik wat
help. Dat gaat leuk". Sepp:
„Ik geef ook les, maar je moet
oppassen dat het lesgeven niet
uit de hand loopt; we krijgen
zelf immers nog les..."
FRITS BROMBERG
DEN HAAG Degenen die de vorige week in de gelegenheid
zijn geweest de debatten over de CRM-begroting in de Tweede
Kamer te volgen zullen de indruk hebben gekregen dat de me-
diaspecialisten van PvdA, CDA, VVD erop uit waren CRM-mi
nister Van der Louw op hun terrein te beschermen tegen de zo
plotseling ontloken drang van D'66 om het Nederlandse omroep
bestel te vernieuwen. Zowel minister Van der Louw als de drie
fracties toonden zich duidelijk geïrriteerd over de nogal rigou
reuze wijze, waarop de D'66-fractie het totale omroepbestel even
doorploegde.
Minister Van der Louw werd nog het meest verrast over de in
breng van D'66-kamerlid Wil Wilbers; hij liet ook duidelijk blij
ken er niet op gerekend te hebben dat dit onderdeel van het
CRM-beleid hier zo uitgebreid aan de orde zou worden gesteld.
De D'66-fractie had zich, zo bleek het, voorgenomen op het ter
rein van het mediabeleid eens flink uit te pakken. Terwijl de
andere grote fracties zich voornamelijk bezighielden met de
CRM-bezuinigingen en daarbij de mediaproblematiek slechts zij
delings aanraakten, besteedde D'66 buitengemeen veel aandacht
aan wat er volgens de Democraten allemaal niet goed zit in de
mediawereld. Zo presenteerde Wilbers een uitgebreide filosofie
over het omroepbestel, dat naar de mening van zijn fractie
„wankelt op z'n laatste benen". Het wordt tijd, zei hij, dat er
maatregelen worden genomen om dat bestel weer gezond te ma
ken. Wilbers had daarvoor twee belangrijke medicijnen in huis:
ontkoppeling van het lidmaatschap en het abonnement op een
omroepblad en een andere zendtijdverdeling tussen de grote,
middelgrote en kleine zendgemachtigden. Die ontkoppeling
houdt in dat men door een abonnement op een tv-gids niet meer
automatisch als lid van die omroep meetelt.
Dit punt is in studie bij de kamercommissie en dan geldt de
code, dat zoiets niet uitgebreid aan de orde komt bij de begro
tingsbehandeling. Met de kamercommissie voor CRM had minis
ter Van der Louw al afgesproken dat in september een speciale
commissievergadering zal worden gehouden over het totale me
diabeleid, de kabel, de satelliet, regionale omroep en pers.
Wilbers heeft geweten dat de door hem in gang gezette discussie
verwarring zou wekken. Vóór hij tpt lid van de D'66-fractie
werd gekozen was hij immers persoonlijk adviseur voor het me
diabeleid op het ministerie van CRM. Wilbers wist als geen an
der dat de ambtenaren op dat ministerie nog druk bezig zijn met
de voorbereiding van die medianota.
De irritatie bij zowel coalitiepartners als de VVD was niet enkel
het gevolg van het „buiten de orde" treden van Wilbers tijdens
het CRM-debat. Het lag eigenlijk meer aan het nogal arrogante
optreden van de D'66-er: een harde motie over de gewenste ont
koppeling van lidmaatschap en omroepbladen èn de aankondi
ging dat hij binnen enkele weken met een initiatiefwetsontwerp
komt voor een andere zendtijdverdeling tussen de omroepen. De
zendtijdverdeling tussen A-, B- en C-omroepen zal volgens Wil
bers niet langer in de verhouding 5:3:1 moeten gebeuren, maar
met de verdeelsleutel 3:2:1. Daarmee gooide de D'66-er twee
knuppels tegelijk in het parlementaire hoenderhok. Overigens is
het D'66-plan niet nieuw: de PvdA had deze ontkoppeling al in
haar verkiezingsprogram van 1977 staan. Inmiddels wil ook de
PvdA niets meer van die ontkoppeling weten. De socialisten
stellen nu net als het CDA behoud van ons pluriforme omroep
bestel centraal en de VVD is alleen nog voor ontkoppeling te
vinden als dat samengaat met omroepverkiezingen. Ook minis
ter Van der Louw lijkt vooralsnog geen enkele behoefte te heb
ben om in het omroepbestel te gaan wroeten.
In de loop der jaren is veel veranderd in de opstelling van PvdA
en VVD. Net als liet CDA stellen zij de belangen van „hun" om
roep (PvdA-VARA, CDA-KRO/NCRV en VVD-AVRO) voorop.
De befaamde ontkoppeling zou tot gevolg hebben dat juist die
omroepen heel wat aan zendtijd zouden verliezen; evenals de al
ternatieve zendtijdverdeling, die alleen voordelig zou zijn voor
C-omroepen als de EO en VPRO.
Tekenend voor de D'66-opstelling is wellicht de reactie van Wil
bers op een verspreking van minister Van der Louw tijdens het
CRM-debat. pe bewindsman sprak de D'66-fractie daar per
abuis aan als „de liberale oppositie". Wilbers vond dat een com
pliment en hij stond erop dat Van der Louw die uitspraak niet
zou terugnemen. De D'66-er voelde zich gevleid met het formeel
toekennen van deze incidentele oppositierol voor de Democra
ten. Maar Wilbers heeft het daarmee wel even verpest bij zijn
collega's van CDA, PvdA en ook de VVD.
FRANS WEERTS
„Rembrandt II" is een EO-programma over schilde
rijen van Rembrandt van Rijn, die een bijbels tafereel
als onderwerp hebben. De film wil de overeenkomsten
laten zien tussen wat Rembrandt vastlegde en het he
dendaagse leven. Zo wordt er o.m. verband gelegd tus
sen het schilderij over Jbhannes de Doper en een stad
anno 1982. Ook komen de gelijkenissen aan de orde die
Jezus vertelt. Zo worden beelden van de barmhartige
Samaritaan die zijn medemens in nood helpt gevolgd
door plaatjes van onze medemens die geholpen moet
worden. De muziek is van Harry Govers.
Ned. I 20.10 uur.
Molière
Lodewijk XIV is zeer enthou
siast over het spel van het to
neelgezelschap Théatre Illu-
stre, dat onder leiding staat
van Molière. Gevolg is dat ze
een voorstelling mogen geven
in het Parijse Petit Bourbon.
Ned. I 22.10 uur.
Kleuters
In „D'r kan nog meer bij" ex
tra aandacht voor de aller
kleinsten.
Ned. I 19.00 uur.
Staart
„Kop en staart" gaat over die
ren die men rondom het huis
aantreft. De liedjes in dit pro
gramma komen van Leo de
Vos.
Ned. I 19.15 uur.
Zing.
;en
Vanuit de Nieuwe Kerk in
Den Haag het programma
„Van u wil ik zingen", waar
aan o.a. wordt meegewerkt
door de christelijke oratorium-
vereniging Exsultate uit Zoe-
termeer.
Ned. I 20.35 uur.
Beloofde land
Een aantal gasten praat met
Henk Binnendijk over het wel
en niet ervaren van Gods lei
ding in het dagelijks leven.
Ned. I 21.00 uur.
Toppop
Ad Visser presenteert de lijst
van de dertig beste singles van
dit moment, zoals die door een
telefonische enquete wordt sa
mengesteld.
Ned. II 18.59 uur.
Koningskinderen
Klaas en Annie hebben geen
zin meer om te vluchten, maar
voordat ze definitief naar huis
terugkeren, verschijnen ze
eerst nog even voor de televi
sie.
Ned. II 19.25 uur
Carré Show
Cox presenteert in Carré voor
NEDERLAND 1
NOS
18.20 Nieuws voor doven en
slechthorenden
TELEAC
18.28 Mico-electronica in
bedrijf
EO
19.00 D'r kan nog meer bij,
kleuterprogramma
19.15 Kop en staart
19.30 Ronduit: magazine
voor jongeren
20.10 Rembrandt
20.35 Van U wil ik zingen
21.00 Op weg naar het
beloofde land
NOS
21.37 Journaal
21.55 Den Haag vandaag
22.10 Molière, onder
bescherming des
konings, serie
23.10 Journaal
23.15 Nieuws voor doven en
slechthorenden
NEDERLAND2
NOS
18.25 Paspoort voor
Joegoslaven
en Italianen
18.35 sesamstraat
18.50 Jeugdjournaal
AVRO
18.59 AVRO'S Toppop
19.25 Er waren twee
koningskinderen
AVRO
20.27 Carre Show.
21.20 Dallas
AVRO
22.10 Televizier Magazint
,22.50 De toestand in
de wereld
22.55 Honderd beroemdi
schilderijen
DUITSLAND 1
18.00 Die leute von Korsbaek.|ir\
Reportage. 18.40 Die leute von Jf
baek. 19.15 Aktuallteiten. 19.<
portages. 20.00 Journaal. 20.15 [JJI]
progr. 21.00 Aktueel magazine.
Dallas. 22.30 Aktualiteiten.
Licht progr. 23.45 Journaal.
DUITSLAND 2
18.20 Tekentilmserie. 18.40 lfelul
filmserie. 18.57 Programmt !PpPi
19.00 Journaal. 19.30 Mein Sol .„u
Herr Minister. 21.00 Aktuali ?1C
21.20 Doe. serie. 22.50 Mua
tret. 23.50 Journaal.
DUITSLAND WDR 3
18.00 Kleuterprogr. 18.30 CursiX"^#.
kunde. 19.00 Informatief progr. f»
Journal 3. 20.00 Journaal. 201 °P n
formatleve serie. 21.00 Komisch autoi
schichten mit Georg Thomalla. gelui
Gesprek. 22.30 Gevarieerd i «Pt
23.15 Nws.
Ije v
BELGIE NED. 1 boVÊ
18.00 Kinderserie. 18.05 Kleuter we?
18.25 Open School. 18.57 Uitze dach
door derden. 19.27 Mededeling) was,
morgen. 19-45 Journaal. 20.10 5tUrt
keerstins 90 15 Praatshow
rich
verg
jewi
keerstips. 20.15 Praatshow.
Doe. 22.05 Kwis. 22.35 Toto en
naai.
BELGIE NED. 2
19.00 Informatief programma voi
jeugd. 19.37 Morgen. 19.45 Joui morr
20.10 Verkeerslips. 20.15 Kni; man
20.45 Pyms reizend filmtheater.
Open School.
stuu:
BELGIE FRANS stUUl
19.00 Regionaal magazine. 19.25
weerbericht. 19.30 Journa nVrl
d« famillA
.toto. 19.55 Le chef de familie.
Informatief progr. 21.50 Muzikak
rie. 22.45 Journaal en weerberi
NEDERLAND 1
NOS-NOT
10.00 Schoolradio
NOS
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
14.45 Open schooltijd
TROS
15.30 De dieren van het
groene woud
15.55 Snowy, Chilly Motley
en ik, dierenfilm
16.45 Ren je rot
NEDERLAND2
NOS
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
verli
DUITSLAND 1
8.10-9.05 Schooltelevisie. 9.25
terprogr. 10.00 Journaal. 10.0;
serie. 11.35 Programma voor
ren. 12.10 Aktueel magazine.
Persoverz. 13.00 Journaal.
Journaal. 16.15 Popmuz. 17.00
derprogr. 17.30 Kinderprogr.
Nws.
DUITSLAND 2
10.00 Journaal. 10.03 Doe.
11.35 Progr. voor ouderen. 12.1CJ'
tueel magazine. 12.55 PersoJblÜSl
13.00 Journaal. 16.15 Tekenfilm!
16.30 Kinderprogr. 17.00 JourLen
17.10 Die Kustenpiloten. 17.40
rieerd progr.
DUITSLAND WDR 3 p
8.00 Gymnastiek. 8.10-11.40 SclSnel
televisie (9.25 Kleuterprogr.) 1 list,
Schooltelevisie.
BELGIE NED. 1
15.30 Open School. 17.00 Kinder|™'
gazine. 17.30 Spelprogr.
BELGIE FRANS
12.00 Teletekst. 16.00
jeugduitzending. 17.30 Gevajj
een
(ie a
HILVERUSM 1
18.06 AVRO's Radiojournaal 18.25 Toppers
van toen. 19.02 13 Speciaal. 19.30 Operette
fragmenten. 20.03 Waarvan akte. hoorspel.
'20.47 Lichte grammofoonmuz 21 02 Crinoli
ne. 22.02 AVRO's Sportpanorama NOS
23.02 Met het oog op morgen. VARA 0.02
Elpee Tuin. 2.02 Groot Licht. 5.02 Truck.
HILVERSUM 2
18 00 Nws. 18 10 Echo. P.P.: 18.20 Uilzen
ding van het CDA. HUM.VER80ND. 18.30
20.00 Nws. 20.03 Overweging. 20.10 Ver- genda. 22.30 (S) Guitariteite
kenningen. 20.30 Spektakel TELEAC I
In het ziekenhuis. 22 00 VaarbewijiJ
22.30 Nws 22.40 Wetenschap I
in muz. 23.40 (S) Radioka
HILVERSUM 3
leder heel uur nieuws NOS 18.04
Avondspits VARA 19 G2 Popdonder
21.02 Moondogs.
BTnryjM ieder heel uur nieuws. VOO 7 03
Ook Goeiemorgen 9.03 Muziek
VPRO 10 45 Villa VprC (1045 VM-
Vervolg. 12 03 Villa Vpro Verzet
13.06 Welingelichte kringen. 13.35 Een klap
op je kop). EO Eheolische Verkenningen.
14.35 Radio Kleuterkrant. 15.02 Open Huis
16.15 EO-Aktief. 16.20 Licht en uitzicht
16.55 EO- Metterdaad. 17.02 Tijdsein. 17.45
EO-Metterdaad. 17.55 Mededelingen.
I 13.30 Nws. 13 33
10 Oude schoolliedjes,
r (14 30 Nws.)
'5 den
ren een kwarlje. 15.30 Nws. 15.32
-genoeg. 16.30 Nws. 16.32 Radiorechlt
17.00 Dingen van de dag. 17.30 Nws.
leder heel uur nieuws.
Manneke Pop. 8.34
10.34 Muziek. Zang
voor Nu. Heden en Thans.
Popslag 13 30 Weeshuis
hits. 14.34 K-Rock.
w ledi
9.24 Waterstanden, 9.30 Nws. TELEAC:
9.33 Parions- en (herh. 2). VARA: 10.03
Hoor haar. (10.30 Nws.) 11.10 Schoolradio.
(11.30 Nws.) 11 43 Radioweekblad: Boekelo
- Centraal. OVERHEIDSVOORLICHTING.
12 16 Een uitzending van hel ministerie van
financien. NOS 12.26 Mededelingen voor
land- en tuinbouw. 12.30 Nws. VARA: 12.36
8 00 Nws. 8.05 (S) P
8 45 (S) Musica Sacra
Onder de hoogtezon. 10.00
14.30 (S) De kamermuzi
15.15 (S) In kleine bezetting. 15.55 (S)
ziek van eigen tijd. 16.30 (S) Li
-woensdag. 16.55 Zojuist verschenei
3
zijn opvallende podi
umartiesten, waarbij Willy Ca-
ron en Robert Paul met imita
ties zeker niet zullen ontbre
ken.
Ned. II 20.27 uur.
Dallas
J.R. doet zijn uiterste best een
winstgevend contract af te
sluiten. Zijn vrouw Sue Ellen
is alles behalve gelukkig en
zoekt troost in de fles.
Ned. II 21.20 uur.
Schilderijen
„La Vie" van Pablo Picasso wordt besproken in „Hon
derd beroemde schilderijen".
„La Vie", het Picasso-schilde-
rij, staat centraal in „Honderd
beroemde schilderijen". Het
werk stamt uit Picasso's blau
we periode, waarin hij vooral
thema's als eenzaamheid en
melancholie in zijn schilde
rijen verwerkte.
Ned. II 22.55 uur.
Woensdagmiddag
De TROS zendt woensdagmid
dag onder meer een aflevering
uit van de getekende reeks
„De dieren van het groene
woud" en „Ren je rot" met
daarin de popgroep „Nor
maal".
Woensdagmiddag Ned. I
15.30 uur.
HILVERSUM Van de
Nederlandse radiozenders
wordt Hilversum 3 steeds
minder beluisterd. Daar
tegenover staat een be
perkte toename in de be
luistering van „overige
zenders", d.w.z. buiten
landse cq. binnenlandse
illegale zenders, welke
toename vooral na no
vember 1980 lijkt te zijn
gerealiseerd.
Een en ander blijkt uit een
luisterdichtheid, die in novem
ber 1981 door bureau Intomart
werd gehouden in opdracht
van de NOS.
Overigens zal nader onderzoek
moeten uitwijzen of de toena
me in de luisterdichtheid voor
„overige zenders" ten koste
ging van de belangstelling
voor Hilversumse zenders en
dan met name van Hilversum
3.
Sinds het najaar van 1978 is de
gemiddelde luisterdichtheid
van Hilversum 3 met bijna 3
pet afgenomen. Het percentage
liep terug van 13.2 in 1978
naar 10.4 pet. in het najaar van
1981. In 1980 bedroeg de luis
terdichtheid nog 11.7 pet. Ook
het aandeel van Hilversum 3
in de totale aan radio bestede
luistertijd liep terug: aandeel
in het tijdblok 7.00-24.00 uur
72 pet in het najaar 1978, 63
pet in het najaar 1980 en 59 pet
in het najaar 1981. Ook t.o.v.
november 1980 deed zich ove
rigens op vrijwel alle dagge
deelten en op nagenoeg alle
dagen van de week een opval
lende daling in de Hilversum 3
beluistering voor.
De luisterdichtheid voor Hil
versum 1 bedroeg najaar 1981
4.4 pet. Een dergelijk percen
tage werd ook in het najaar
van 1980 gemeten. Najaar 1978
bedroeg de luisterdichtheid
voor Hilversum 1 evenwel 2.6
pet. (Tijdblok 7.00-24.00
De toename sinds dat
wordt vooral toegeschrev
aan de invoering van de
derkleuring per 1 april 19'
ging ten koste van de beluis
ring van Hilversum 3. I
gaat bij al deze cijfers om f
ge honderdduizenden luis
raars tot aanzienlijk minder
De gemiddelde luisterdicl r
heid van Hilversum 2 bleef
vergelijking met het voor
gaande jaar gelijk: 1.2 pet
1978 was dat nog 1.7 pet.
daggemiddelden variëren
1.2 tot 1.6 pet. gedurende
werkdagen. Een relatief
gemiddelde wordt op
bereikt: 0.4 pet.
- 5
De luisterdichtheid voor
versum 4 bedroeg noveml
1981 tussen 7.00-17.00 uur
pet. Dergelijke percenta
werden door deze zender
bij voorgaande metingen
reikt.
Dat
dat
stooi
wet|
wor<
,wer<
vaar
de 1
,sche
zwaï
,tone
rech
pleit
verv
,cliër
.moe:
verd
maa
De
ever
hem
maa
zijn
geru