Candida, vrouw tussen twee liefdes Het (Franse) chanson gaat door merg en ziel *5 TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE DINSDAG RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG gekleurd gezien RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT. MAANDAG 1 FEBRUARI 1982 PAGINA 2 DEN HAAG Met de verschijning vqji het derde deel van de Har lekijn-serie over het (Franse) chanson „Alles eindigt met een lied" van de auteur Ignace Schretlen ontstond een vrij afgerond beeld van dit zo sterk aan een land gebonden vocale ver schijnsel. De reeks open de in 1978 met „Ik droom alleen wat min der". Hiervan ligt inmiddels de derde druk in de winkel, hetgeen duidt op een redelij ke verkoopsnelheid. Het tweede deel van vorig jaar, getiteld „Voor elk woord een gevoel" bood als tussen fase het voordeel, dat het zich bezig hield met nieuwe gezichten in het chanson van vandaag. Er bestaan theorieën over het ontstaan van het chan son. Moet de lijn naar nu worden doorgetrokken te beginnen bij de middel eeuwse troubadours? Ziet men Francois Villon (1431- 1464) als een markering op die weg of als (nieuw) begin? Heeft het chanson sinds de vorige eeuw alleen met ro mantiek te maken en zou den hierin figuren als Azna- vour en Edith Piaf uitslui tend als laatste stuiptrekkin gen moeten worden aange merkt? Of schiep het moder ne levensgevoel nieuwe chansons en nieuwe vertol kers? Typerend voor het chanson mag heten, dat het altijd al omgeven is geweest door vraagtekens. Zoal niet in Frankrijk, waar men altijd het eigen levensgevoel in deze liederen heeft herkend, dan toch elders, zoals bij ons, waar in de vijftiger jaren het chanson hoog stond aange schreven en de vertolkers populariteit genoten. Die verdwenen in de zestiger ja ren vrijwel geheel uit de belangstelling, onder invloed van de pop, maar kwamen tegen het einde van de ze Barbara: zingen haar geloof en haar ademhaling. ventiger jaren opnieuw in beeld en binnen gehoor, ook al omdat de neiging bestaat meer chansonniers op tv te brengen dan voorheen. Sindsdien reizen er ook weer Franse zangers naar hier, Moustaki, Barbara, Bé- caud, Aznavour, Lama, Du- teil en nog anderen, onder wie niet als geringsten Ju liette Gréco en Mireille Mat- hieu, die van hetzelfde orge- lende geluid heet voorzien als Piaf. In „Alles eindigt met een lied", het derde deel dus, ligt, in de titel al iets verscholen van het romaanse levensge voel, waaruit het chanson onstuitbaar voortvloeit. Het chanson heeft met meer te maken dan met tekst en me lodie. Het staat voor een vorm van leven, die men ook vindt uitgedrukt in de Franse zegswijze, dat alles met een lied eindigt, d.w.z. het leven kan zo hard niet toeslaan of men begint zin gend de wonden te helen. Neem Moustaki, naar li chaam en geest een zwerver, in het Frans omschreven als een „métèque", een vreemde vpgel, iemand die men de deur zou wijzen wegens on aangepast gedrag. En toch, wat zingt hij als een levens- verklaring, als zijn ontdek king? van u) zegt hij zingend uit de volheid van zijn hart: „Je zult mij zeggen, dat ik niet moet dromen, terwijl ik de indruk wek in de werkelijk heid te leven. Dat je de ogen beter geopend kunt houden en kijken naar alles wat er misgaat. Je zult mij zeggen, dat het niet juist is om te spreken over de liefde alsof zij werkelijk bestond. Dat het slechts om een droom beeld gaat, een illusie, die niet meer bij mijn leeftijd past. En toch vind ik temid den van u, op deze wereld, weerklank bij anderen". Dit vormt méér dan een lied, een brok levensfiloso fie, te weten een verschop peling te zijn en tegelijk met open armen te worden bin nengehaald, omdat hij dro men koestert, die wij alle maal delen zonder ons als zwerver te gedragen. Met Charles Aznavour ligt dit weer anders, en toch ook een niet weg te denken chansonnier. Men zegt van hem, dat hij zich moet be helpen met één stemband, mede daardoor langzaam er kenning vond, en in elk ge val zich heeft gedragen als een zingende carrièrejager. Hij trok zich op aan Edith Piaf en kroop tegelijk voor haar door het stof. Na haar dood schreef hij trouwens een nogal lelijk boek over haar, dat hem niet in dank werd afgenomen, maar als onthullend verhaal goed in de handel lag. Toch ontroert ook de zang van Aznavour, minder om de filosofie daar achter evenwel, alswel om zijn wonderlijk vermogen met de snaar van zijn stem band snaren in anderen te beroeren. Wat die man niet allemaal heeft gedaan om ooit in de Parijse Olympia te mogen zingen. Maar toen ging zijn zang ook door merg en been. Ongekende ovatie toen voor het eerst, en Char les tussen de coulissen grijn zend: „Parijs wilde niet naar me luisteren, maar nu heb ik die rotstad plat". Men komt een dergelijk ver haal niet tegen bij Schretlen. Hij houdt zich terecht wei nig met anekdotiek bezig, al kan hij dat in verband met Charles ook moeilijk laten. Zo'n man vraagt er om. Wel verdient ook hij beoordeeld te worden om wat hij zingt en daaraan wordt niet voor bijgegaan. Dan stuit je op een lied als „Sa jeunesse waarin Charles ter overwe ging aan zijn gehoor voor legt: „Wanneer je in je han den deze rijkdom houdt. Je bent twintig jaar, met elke nieuwe ochtend vol nieuwe beloften, wanneer de liefde zich over ons buigt om ons haar slapeloze nachten aan te bieden.... Je kunt niet eeuwig jouw jeugd behou den". Arts en student filosofie Ig nace Schretlen te Nijmegen, die zich over inhoud en we zen van de chansons heeft gebogen, heeft zich voor de vertalingen laten bijstaan door de aan dezelfde univer siteit werkzame francofiel Frans Eijkhout. Deze verta lingen naast de afgedrukte chansons, zich bewegend tussen vrij en letterlijk, ver hogen de waarde van dit Harlekijnwerk zeer, omdat de Franse taal zoal niet moeilijk toch in chansonver sies betekenissen bevat, die het boven het alledaagse spraakgebruik een meer waarde bieden. Om dat te kunnen naproeven moet men toch wel in deze taal thuis zijn. Neem Barbara, maar niet minder Jean Ferrat. De eer ste noemt zingen haar geloof en haar ademhaling en laat volgens de vertaling horen: „Ik wil sterven, wanneer ik nog jong ben", maar in haar eigen taal zingt zij letterlijk: „Ik kies de tedere leeftijd om het sterven als sterven mourir pour mourir) te on dergaan Hier gaat het let terlijk vertaalde lied toch ei genlijk over iets anders dan in de vrij vertaalde tekst, waarmee overigens geen kwaad woord van de bewer ker, de lezer mag hem alleen maar dankbaar zijn. Zeker ook omdat het aan Barbara gewijde hoofdstuk mede is voorzien van een interview met haar, waarin zij veel vertelt over haar houding, zeg maar verhouding met het chanson. En Jean Ferrat, de overtuig de socialist, die zich dit leefsysteem niet zonder de liefde in kan denken, laat weten: „La femme est l'ave- nir de l'homme", de vrouw is de toekomst van de man. Hierin betoogt hij volgens de vertaler, dat de dichter altijd gelijk (raison) heeft om lief des te koesteren. Maar „rai son" heeft ook de betekenis van „reden" en dan kom je uit bij de dubbele bedoeling, van Ferrat: de dichter heeft niet alleen gelijk om lief te hebben, maar ook altijd een geldige reden om zulks te anson tovert de rijkdom uit een lied te voor schijn. Een gevoel Hierop slaat trouwens de ti tel van het tweede boekdeel: „Voor elk woord een ge voel",. dat vorig jaar al ver scheen. In dit geschrift biedt Schretlen een kijk op de nieuwe generatie chanson niers, t.w. Maxime le Fores- tier, Serge Lama, Yves Si mon, Alain Souchon en Yves Duteil. Vijf met het le ven van vandaag geënga geerde zanger-dichters, van wie Maxime le Forestier be schouwd wordt als de barri- cadenman in de Parijse stu dentenrevolte in 1968. In diens strijdbare liederen speelt ook het woordenspel een rol, die door de vertaler wordt toegelicht. Voor Maxi me is elke chansonnier van nature een revolutionair, nog los van zijn karakter, want Serge Lama leeft en zingt toch te pathetisch om zich door uiterlijke gebeu- rens alleen tot een lied te la ten verleiden. Hij heeft voor elk gevoel een woord, gelijk Yves Simon, die als een fan tastische realist te boek staat, omdat hij in zichtbare din gen als een Gauloise-sigaret aan tijd ontheven zaken be zingt, zoals een reis hoog bo ven de lentes. Daarmee staat hij niet zo heel ver af van Yves Duteil, die in „Les mots" zingt, dat hij voor vrienden woorden heeft die samen zijn lichaam vormen. Zo gaat het (Franse) chanson door merg en ziel. Hierop werd door Schretlen al ge wezen in het eerste deel, waarin het heet: „Ik droom alleen wat minder", maar waarin Jacques Brei, Bras- sens, Jacques Pré vert en nieuwe stromingsfiguren als Julien Clerc, Gerard LeNor- man en Sardou aantonen hoe het chanson in het merg ontstaat en zich vervolgens een wgg zoekt naar de ziel. Drie werken over het Franse chanson door Igna ce Schretlen; uitgave Har lekijn. Prijs per deel: ƒ1855. Het negentig jaar oude blijspel „Candida" van George Ber nard Shaw heeft weinig van zijn gelding verloren. Gerard Bekers vertaalde en bewerkte het voor NCRV-tv. Candida, een jonge, aantrekkelijke vrouw, wordt door twee man nen bemind, ene Eugene een weke romantische dichter, die geestelijk veel sterker blijkt te staan dan de robuuste predi kant James, de echtgenoot van. Candida. Zij laat zich vooral' door gezond verstand leiden en blijft haar emoties de baas. De rol van Candida wordt ge speeld door Marjon Brandsma, Pierre Bokma is de weke dich ter en Jeroen Krabbé de stoere echtgenoot. Ned. I 20.00 uur. Mensenboek Tarzan De getekende Tarzan doet mee aan een hardloopwedstrijd, waarbij het gaat om vernede ring of verering. Ned. II 18J>9 uur. Zeg 'ns AAA Uitvoerig gedelibereer in het doktersgezin over de aankoop van een gebruikte auto, die NEDERLAND 1 NOS 18.20 Nieuws voor doven en slechthorenden TELEAC 18.28 Vaarbewijs NCRV 19.00 Bolke de Beer 19.10 Gods mensenboek 19.30 Aubrey 19.35 De woord-in-beeld kwis. 20.00 Candida, blijspel NCRV 21.55 Makaken, de sneeuwapen van Japan 22.45 Tot besluit SOCUTERA 22.55 Wereldlepradag NOS 23.10 Journaal 23.15 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND2 NOS 18.35 Sesamstraat 18.50 Jeugdjournaal. VARA 18.59 Tarzan 19.23 Zeg 'ns AAA VARA 20.27 Achter het nieuws 21.10 Malu, een vrouw 22.00 Ombudsman 22.30 Pisa 22.40 Sonja op maandag. NOS 23.45 Journaal 23.50 Nieuws voor doven en slechthorenden. DUITSLAND 1 (Regionaal progr. 18.00 St. Pauli Lan- dungsbrucken. 19.25 Regionaal progr. 19.59 Programmaoverz. WDR: 18.00 Tekenfilmserie. 18.30 Serie re portages. 18.40 Wie das leben so spielt. 19.15 Actualiteiten. 19.45 Re portages). 20.00 Journaal. 20.15 Das Krankenhaus am Rande der Stadt. 21.15 Fllmdoc. 21.45 Amusements- muz. 22.30 Actualiteiten. 23.00 Frau in Fesseln. 0.45 Journa'al. DUITSLAND 2 18.25 Polizeiarzt Simon Lark. 18.57 Programmaoverz. 19.00 Journaal. 19.30 Muzikaal progr. 20.15 Medi sche rubriek. 21.00 Actualiteiten. 21.20 Dr. Margarete Johnsohn. 23.00 Journaal. DUITSLAND 3 WDR 18.00 Kleuterprogr. 18.30 Cursus scheikunde. 19.00 Filmreportage. 19.45 Journal 3. 20.00 Journaal. 20.15 Muzikaal progr. 21.45 Informa tief progr. 22.00 Der Tag der Abrech- nung. 22.45 Journaal. BELQIE NED. 1 18.00 Kinderserie. 18.05 Kinderfilm. 18.20 Kleuterprogr. 18.35 Natuurma- gazine. 18.45 Open School. 19.17 Uit zending door derden. 19.37 Tot. me dedelingen en morgen. 19.45 Nws. 20.10 Weerbericht. 20.15 Nelson. 21.05 Sportshow. 21.50 Wetenschap pelijk progr. 22.30 Nws. 22.45 Open School. BELGIE FRANS 19.00 Sport. 19.24 Toto en weerber. 19.30 Journaal. 19.55 Doc. film. Aan sluitend Discussie. 23.00 Journaal en weerbericht. BELGIË FRANS 2 Tot 19.00 Zie Net 1. 19.00 Seniorama. Uitzending voor oudere kijkers. 19.30 Journaal met simultaan vertaling in gebarentaal. 19.55 Chantons fran cais. 20.25 Waals cabaret. Aanslui tend: Indépendants votre service: Informatief programma. Daarna: Ulys- se: uitzending voor slechthorenden. NEDERLAND 1 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND2 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSLAND 1 10.00 Journ. 10.03 Frau In Fesseln. tv-film. 11.50 Aktual. 12.10 Medische rubriek. 12.55 Persoverz. 13.00-13.15 Journ., 16.10 Journ. 16.15 Inform, progr. 17.00 Slapstick. 17.15 Die Leu te vom Domplatz, tv-serie. 17.50-18.00 Journ. (Region, progr. NDR: 9.25-9.55 Kleuterprogr. WDR: 8.10-9.05 Schooltelevisie. 9.25-9.55 Kleuterprogr.) DUITSLAND 2 9.55-11.00 Sportprogr. 11.55-13.00 Sportprogr. 16.25 Progr. voor oude ren. 17.00 Journ. 17.10 Manni der Li bero. tv-serie. 17.40 Muz. en inform. DUITSLAND 3 WDR 8.00 Gymn. 8.10-12.00 Schooltelevi sie. (9.25 Kleuterprogr). 17.00-17.30 Schooltelevisie. BELGIE NED. 1 14.00-16.00 en 17.00-18.00 Schoolte levisie. BELGIE FRANS 12.00 Teletekst. 14.00, 14.30 en 15.00 Schooltelevisie. 16.45 Meded. 17.00 Schooltelevisie. 17.30 Gevar. progr. HILVERSUM 1 18.06 Aktua. 16.41 Molen aan de Fk>sa. 19.02 TROS-country. 20.20 Een momdje Frans. 20.30 Peekei ongezouten. 21.02 Barry White. 22.02 Aktua-sport. NOS 23.02 Met het oog op morgen. AVRO 0.02 (S) HILVERSUM 3 Easy listening. 2.02 (S) AVRO's Sérvtce Sta tion. 6.02 (S) Auto In. AVRO aan. (i dio Journaal). LEAC 21.30 De Antieke wereld. 22.00 Ma nagement. NCRV 22.30 Nws. 22.40 Gods mensenboek. NOS 23.00 Zorg en hoop. 23.55 Nws. NOS 18.04 De Avondsplts. AVRO 19 02 Praatpaal. 20.02 Folk live. 20.30 Het Stee- nen Tijdperk. 21.15 Blues, ballads 6 beat. 22.02 Candlelight. 23.02 AVRO's Swingtime. NEDERL. ISRAËLITISCH KERKGENOOT SCHAP. 18.30 Onbekend. NCRV 18.45 De Bond zonder naam. 18.50 Er Is meer dan God alleen. 19.00 (S) Gospelmagazine. 19.30 Steen in de vijver. 20.30 In Beweging. 20.45 Onder de kop. 21.00 Bij de tijd. TE- HILVERSUM 4 20.00 (S) Turkse klassieke muz. 21.15 (S Klassieke en moderne kamermuz. 22.30 (S): Muziek op het spel. hun nieuwe programma heb ben rond evt. godslasterende inhoud. Ook komt voor een gesprek de Braziliaanse actrice Regina Duarte, bekend als „Vrouw Malu". Discussie over de relaties oudere man-jonge vrouw en oudere vrouw-jon gere man. Django Edwards komt muziek maken, evenals groep Nits. I 22.40 uur. Vrouw Malu In „De vrouw Malu" opnieuw discussies over emancipatie en de waarde van een relatie voor een vrouw. Ned. II 21.10 uur. Ombudsman In het Mensenboek van God krijgen we te zien wat de bij- belse Esther voor een vrouw Ombudsman Bom gaat het Woord in beeld 'Marjon Brandsma als Candida in het gelijknamige tv-spel hier met de weke dichter Eugene (Pierre Bokma). Gerard v.d. Berg vervolgt zijn spelletje, waarin beelden en woorden tot oplossingen en vondsten leiden. Ned. 11935 uur. Sneeuwapen De Japanse sneeuwapen wer den op de voet in hun verrich-i tingen gevolgd door Duitse fil mers. Ned. I 2L55 uur. Wehkamp en de vele, vele brieven. Ned. II 22.00 uur. Pisa Henk Spaan en Harry van Meegen pakken satirisch weer wat personen en zaken aan. Ned. II 2230 uur. Sonja Op „Maandag" ontvangt Sonja o.a. Robert Long en Leen Jon- gewaard, die problemen met AVRO: 7.02 (S) Auto In? Radio aan (7.30-8.30 Radlojoum.). 7.02 en 8.06 Per Saldo). 9.03 Steun punt. 9.08 (S) Arbeidsvitaminen. (10.03 De Zandbakshow). 10.30 Biels en Co. 11.03 (S) urr Is IN. 11.15 (S) Componistenportret. 12.03 (S) Plm Jacobs' Platen scala. 13.06 Radlojoum. 13.20 (S) De AVRO Diligence. 13.56 Per Saldo. 14.03 (S) Anne van Eg- mond. 15.52 De Zandbankshow. 16.02 Her- sengymn. 16.30 (S) Kom er maar eens bij. 17.52 Per Saldo. 17.55 Meded. 14.30 Nws. O.S.: 14.32 Engels voor begin nera (her).). 14.47 Gezondheid - Vermager» (5). KRO: 15.03 Postbus 900. 15.10 Het har op de tong. 15.30 Nws. 15.32 Geen verbo den toegang. 16.30 Nws. 16.32 Babyion 17.30 Nws. 17.36 Echo. rOl VARA: 7.02 (S) Feil* Meurden, Louis Verschuur en Erik Post, TnJ* 9.30 (S) Willem van Beusekom Roel Koeners. 10.30 (S) Frits Spits en Ror Koeners. 12.30 (S) VIP-Speclal. 13.30 (S Pel er HoHand en Erik Poet. 15.30 (S) Pop IftF™ woord. 7.30 Nws. 7.35 Echo (8.00 en 8.30 Nws.). 9.00 Scheepspraat. NOS: 9.05 Gymn. voor de vrouw. 9.15 Werkbank. 9.24 Waterst. 9.30 Nws. KRO: 9.33 Wel en wee In Nederland (10.30 Nws. 11.00 School radio. 11.30 Nws.). 11.^3 Ratel. OVER- HEIOSVOORL.: 12.16 Ultz. voor de Inndb. NOS: 12.26 Meded. l.b.v. lond- en tulnb. 12.30 Nws. KRO: 12.36 Echo. 13.00 Nws. 13.10 Gooi. 13.30 Nws. 13.33 Schoolradio. TROS Klassiek presenteert show. 9.30 Van heinde en vt 10.00 Opus tien tot twaalf. 12.00 Interma Verleden week zondag in de NOS-praatrubriek „Het Capi- tool" zaten profvoetbaldeskun digen bijeen voor een zorgelij ke samenspraak over deze verlies en aanzien lijdende tak van ontspanning. Dit schijnt begonnen te zijn bij Rinus Mi- chels, die voetbal ooit tot „oor log" verklaarde. Dit was niet aan dovemansoren gezegd bij ene Amsterdamse Gerrit, die nog nooit bij Ajax was ge weest, maar nadien wel de „F- side Boys" in het leven riep, gevolgd door Utrechtse lie verdjes, de „Bunnik-side Bok sers". Jacques Swart riep in zijn nieuwjaarswens nog tever geefs over de buis: „Jongens, blijf weg, jullie maken deze mooie sport kapot". Zodoende kon Frank Wiering van de VPRO nu zijn film; over het „Bewolkte Paradijs" maken. Geen film om op je ge mak naar te zitten kijken, rauw van woordkeus, gesigna leerde lust in louter vernielen. Op de lagere school hadden wij plezier om de plaatjes, waarop Germanen elkaar de hersens insloegen. Hun doel heiligde de middelen. Zij de den het om het bezit van een vrouw. Wij alleen maar om balbezit. Een overbodige film, omdat de miljoenen, die mo menteel wegblijven van de velden, eerder allemaal onge wild toeschouwer zijn geweest van dit soort taferelen. Uit de telling van „Studio Sport" bleek gisteravond, dat het profvoetbal gistermiddag gemiddeld per wedstrijd 5.000 man publiek trok. Dat zijn er even gemiddeld 25.000 te wei nig voor een sluitende reke ning. Misschien zaten vanouds de voetballiefhebbers gister middag wel in het Amster damse Concertgebouw om luister bij te zetten aan de 200e „Elisade' van Zoet en Stulen, althans de mee-fluiters onder hen. Dit muzikale gebeuren ontwikkelde zich tot een fes tijn van ondergespitte en opge- woelde hele, halve en kwart noten. Toch een onvergetelijke verrukking. Als Beethoven dit 1 J L h, ir 1V1 had geweten, zou hij van „Fü Elise" nog meer werk hebbe Q' gemaakt, al kan het ook zijl m dat hij voor dit concertant v< verbroederingsgebeuren vei m wezen zou hebben naar zij nog beroemdere Negende m< „Alle Menschen werden Bri Ei der". da vii Van Agt mocht niet meedoe n' aan de Amerikaanse Poleize show. Hij verscheen daaroi PV zaterdagavond in NCRV „Hier en nu" voor een kort M' verklaring, waarin hij de vei Er' bondenheid van het Nedei landse volk met het Poolse ui SP sprak. Zondagavond toonde d ze NCRV in een extra uitzendin ?e een groot deel van die Amer j.n kaanse show, „Let Poland b ?e Poland", voorafgegaan do( een herhaling van de verkil Vo ring van van Agt. Zodoenc 6e kreeg de Nederlandse mini! ter-president het woord vód j*3 Reagan, zestien andere regi ringsleiders en al die zangei dichters en zeggers. He TON OLIEMULLE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1982 | | pagina 2