10
15
20
Kathleen Turner:,Ik heb
staan juichen toen ik me
voor 'f eerst op film zag
J
I
Bremmei
J Cl
SJ
5000 METER
HAUTE-COUTURE STOFFEN
voor 'n uitzonderlijk lage prijs
f.
DEN HAAG-SPUISTRAAT 18
WAAR
WAS HET
OOK WEER
ALTIJD
MOOI
WEER?
SOMS
IS DE
KRANT
OM TE
BEWAREN.
Baardstoppels9 mee-eters en puistjes:
precisiewerk van Antonello da Messina
Een
mooie
meid met
een
whiskey-
stem9
KUNST
LEIDSE COURANT
MAANDAG 25 JANUARI 1982 PAGE
F amilïeberichten
Met grote verslagenheid geven wij u kennis, dat na
een noodlottig ongeval plotseling van ons is heen
gegaan mijn lieve man, mijn zorgzame vader
JOHANNES JACOBUS
VAN KAMPEN
echtgenoot van Margaretha Cornelia Slobbe
Hij werd 71 jaar.
Wij zijn dankbaar voor al het goede wat wij van
hem hebben ontvangen.
Zijn geloof was zijn leven.
2211 WG Noordwijkerhout, 24 januari 1982
's-Gravendamseweg 37
De H. Eucharistieviering zal voor hem worden op
gedragen op woensdag 27 januari om 10.00 uur in
de St. Victorkerk, Victorlaan 13 te Noordwijker
hout.
Waarna wij hem begeleiden naar zijn laatste rust
plaats op het parochiekerkhof aldaar.
Dinsdagavond, 26 januari is er voor zijn intentie een
avondwake om 19.00 uur in voornoemde kerk,
waarna gelegenheid tot condoleren en afscheid ne
men in de kerk, alwaar onze dierbare man ligt op
gebaard.
Dankbaar voor alles wat zij in haar leven voor ons
heeft betekend moeten wij u in droefheid medele
ven, dat voorzien van het H. Sacrament der Zieken,
van ons is heengegaan onze lieve vrouw, moeder
en oma
MARIA PETRONELLA
DISSELDORP
echtgenote van Jacobus Johannes Kerkvliet
in de leeftijd van 61 jaar.
2371 AT Roelofarendsveen,
23 januari 1982
Westeinde 37.
Moeder ligt opgebaard In het mortuarium van Ma
ria Presentatie.
Maandagavond H. Eucharistieviering te 19.00 uur,
dinsdag 26 januari om 10.30 uur Uitvaartmis in de
kerk van Maria Presentatie, waarna de begrafenis
zal plaats vinden op het R. K. kerkhof aldaar.
Na een langdurig, moedig gedragen lijden Is heden
- voorzien van het Sacrament van de Zieken - van
ons heengegaan, mijn lieve man, onze lieve zorgza
me vader, schoonvader en opa
MARTINUS LENTING
Mede namens verdere familie:
M. Lenting-de Lange
Kinderen en kleinkinderen
22 januari 1982
Amaliastraat 34
2316 TM Leiden
De overledene Is opgebaard In de aula van „Ad
Sanctos", Lammermarkt 43 te Leiden.
Bezoek aldaar en gelegenheid tot condoleren:
maandag 25 januari van 19.30-20.00 uur.
De H. Uitvaartmis wordt gehouden in de kerk van
O.L. Vrouw Hemelvaart en St. Jozef (Herensingel)
op dinsdag 26 januari om 10.30 uur, waarna te ca.
11.45 uur de begrafenis plaatsvindt op de R.K. af
deling van de begraafplaats „Rhijnhof". Na de be
grafenis gelegenheid tot condoleren in de ontvang
kamer van de begraafplaats.
Thuis liever geen bezoek.
H „KLEINTJES" B
M 071-122244
KUNST EN ANTIEK
H.J. Visser
vraagt te koop oud goud tegen
hoogste dagkoers. Tevens ook
muntverzamelingen. Te bevr.:
H. J. Visser. Haaghulshof 19,
Leiderdorp. 071-
891271/412025.
SLOOPGOUD 13.- en 17.-
voor 14-18 kt. contant per
gram, v. Ruiten, antiquair, K.
Rapenburg 12.
8523, b.g.g. 9251, wij koi
rekt. ook voor wasautomaten
en geisers, ook 's avonds.
Zeer uitgebreide collectie
HANDSCHOENEN, sjaals en
mutsen
De Haas
■KT
IH
H It h
Avondjurken
vanaf 175.-.
Sloos
Brulds- en Avondmode, Haar
lemmerstraat 42. Leiden. Ook
maandagmiddag geopend.
Bruidsjurken
vanaf 350.-.
Sloos
en Avondmode, Haar-
Dames de grootste sortering
kwaliteitspruikjes
in diverse kleuren en grijstinten
vindt U bij Pruikenspeciaalzaak
Haarhuis van Tongeren. Bree-
straat 32. Leiden. Tel.: 071-
'125212. Tevens onderhoud en
reparaties.
Jonge geref. vrouw zoekt met
spoed:
woonruimte
in Lelden/Leiderdorp of nabije
omg. Liefst eigen keuken,
slaapk., douche en woonk.
Graag bellen: 08380-13179.
Chemisch analist Rijks-univ
siteit zoekt met spoed een
kamer
Tel. 04902-19494.
T.h. gevr.:
kamer
Student zoekt dringend een
kamer
Tel. 010-342814.
zomerhuisje
visrijke omg., nabij bos en
strand te Dirkshorn (N-H), var
part., max. 6 pers. Tel. 01713-
3730.
HEUGAFELTTEGELS.
kleuren direct leverbaar. 5 jaar
garantie. Gemakkelijk te leg
gen. Tijdelijk Stanleymes ca
deau bij aankoop van min. 2C
tegels. Smits Woninginrichting,
Mare 98, Vrouwensteeg 9. Tel.
123913
WATERSPORT
Jachtwerf Gebr. Visch
Burg. Ketelaarstraat 19. 2361
AA Warmond. Tel. 01711-
10300.
Buitenboordmotoren
Mercury, Yamaha
Chrysler, Johnson.
Ook voor occasions. Eigen
LESSEN EN CLUBS
Binnenkort start de nieuwe FAM-cursus C.C.V.-b.
chauffeursdiploma
Natuurlijk bij:
Ton van den Bos
26 jaar kwaliteitsprodukt
071-212811
(de specialist in rij-opleiding)
er zijn nog enke e plaatsen vrij
Autorijschool
Carl L. Janssen, voor Leiden
e.o. Rijksgediplomeerd. Tel.
Mercedes 200 D '79
Autorijschool
rei
ook voor ER*
Zoeterwoude Dod Va
en Rijndijk
Nu 1e rijles gratig
Telefoon 079-3120Hë
Herderpuppies]
te koop. tel. 079-2185)!
imprimes
diolen-wol jersey
crêpe jersey
angora jersey
150cmbrd.
normaal 27,50 p. mtr.
bouclé jersey
compose
chanel tweed
150 cm brd.
normaal 39,75 p. mtr.
zuiver wollen
fweed compost's
mantelstoflen
wildleder imprimé's
150 cm brd.
normaal 55,-p. mtr.
ROTTERDAM-COOLSINGEL 79
Beschonken
automobilisten
LEIDERDORP De
rijkspolitie heeft tijdens
een zogenaamde rijdende
controle in de vroege och
tenduren zeventig auto
mobilisten aangehouden.
Tweeëntwintig bestuur
ders hadden te diep in het
glaasje gekeken.
De controle had gistermorgen
plaats en duurde van drie tot
zeven uur. Vijftien automobi
listen werd na de blaastest een
rijverbod opgelegd. Bij acht
anderen sloeg het buisje der
mate groen uit, dat zij mee
werden genomen naar het bu-
reau teneinde de bloedproef te
ondergaan.
Madonna Annunciata van Antonello da Messina.
MESSINA (Sicilië) Si
cilië eert Antonello da
Messina, zijn beroemdste
schilder en wellicht ook
de enige persoon die het
eiland na politieke cor
ruptie, mafia, aardbevin
gen en landschapschoon
overzee enige bekend
heid heeft gegeven. In
Nederland behoort hij
niet tot de populairste
Italiaanse schilders, maar
dat neemt niet weg dat
hij in Italië rustig tot het
gezelschap van de groten
gerekend mag worden.
Messina, zijn geboorteplaats in
(of omstreeks) 1430, wijdt een
speciale tentoonstelling aan
Antonello's werk in het plaat
selijk museum. De expositie is
al meer dan een maand van
start, maar de belangstelling
is zo overweldigend dat de
sluitingsdatum van 31 januari
a.s. is opgeschoven naar 31
maart 1982. Volgens de direc
tie van het museum is het niet
mogelijk de sluitingsdatum
nog verder op te schuiven,
bijvoorbeeld tot (wat de toe
ristenindustrie vurig hoopt)
diep in het volgend toeristen
seizoen. De meeste van Anto
nello's schilderstukken ko
men van elders, en hebben
daar ook weer hun verplich
tingen als onderdelen van ex
posities en dergelijke. Op 31
maart gaan de deuren van de
expositie dus definitief dicht.
Als je bij 'Antonello' binnen
stapt, ongehinderd door over
matige culturele pretentie of
kunsthistorie-besef, kun je al
leen alleen maar genieten van
de schoonheid waarmee deze
schilder zijn werk heeft ver
richt. Antonello deed alles op
hout, iets wat in die dagen
(laatste helft 15e eeuw) in
schilderskringen gebruikelijk
was. En het is net of dat schil
deren op hout het detail, de
precisie ten goede is gekomen.
De 'Man in het zwart' heeft
een baard van een dag, en een
ironische trek om de mond
die alleen door de werkelijk
heid geëvenaard kan worden.
En dat op een paneeltje van
27,5 bij 21 cm. Genadeloos is
Antonello's aandacht voor
deze details. Zijn modellen
krijgen op het hout hun
mee-eters, puistjes en baard
stoppels mee, evenals de wat
groezelige eindjes overhemd-
boorden en hun gemoedstoe
stand voorzover die in gelaat
strekken is uit te drukken.
Antonello was in dit opzicht
een vernieuwer van de Ita
liaanse portretkunst, terwijl
hij eveneens de modellen niet
meer 'en face' of 'en profil'
uitbeeldde, maar in combina
tievorm. In Vlaanderen was
dit toen al enkele jaren ge
bruikelijk, vooral bij Van
Eyck. Antonello's schilder
kunst, en niet alleen zijn por
tretten, tonen volgens ken
ners een opvallende Vlaamse
invloed. Hij was de eerste Ita
liaanse schilder die met glan
zende olieverf werkte, naar
het voorbeeld van de Vlaamse
meesters, terwijl anderen in
Italië het nog hielden op de
matte waterverf.
Over Antonello's leven is niet
veel bekend (de man heeft
niet eens een achternaam) en
vele vragen zijn door kunst
historici nooit afdoende
beantwoord. Vooral die met
betrekking tot zijn Vlaamse
stijl. Heeft Antonello ooit
Vlaanderen bezocht? En zo
niet, hoe heeft hij dan de in
vloed van de Vlaamse mees
ters zo op zich kunnen laten
inwerken? Antonello heeft
Messina al vroeg verruild
voor Napels, Rome en Vene
tië, waar hij veel Vlaamse
contacten had, maar onwaar
schijnlijk is dat Antonello zich
ooit in de zuidelijke Nederlan
den heeft vertoond.
Zijn beroemdste werk is de
Annunciata, de mededeling
aan Maria dat ze moeder
wordt. Deze Annunciata is op
alle posters in Messina terug
te vinden, op Italiaanse post
zegels zelfs. Maria heeft een
adembenemend serene ge
laatsuitdrukking, met een
spoor van een glimlach, van
blijheid, van gelukkige gela
tenheid met het lot dat haar
wacht. Haar half geheven
hand maakt een bezwerend
gebaar. Deze Annunciata is
vergeleken met de Mona Lisa
van Leonardo da Vinei: de
zelfde raadselachtige schoon
heid, dezelfde vage glimlach,
dezelfde vragen.
Het feit dat Antonello zijn
werk op hout schilderde, zal
hem, hoe fraai zijn kunst ook
is, door het nageslacht niet in
dank worden afgenomen.
Hout kan slechter tegen de
tand des tijds dan doek, wordt
opgevreten door woi'men
(waarvan helaas de Annun
ciata ook sporen draagt), gaat
krom staan en kan nauwelijks
tegen transport. In vroegere
eeuwen zijn Antonello's pane-'
len over heel Europa ver
kocht, en de stukken hebb
daar duidelijk van geleden.j-
Berlijn, Baltimore, Antwj1™
.pen, Boekarest, Madrid, Ier€
rijs, Londen en Wenen je
Antonello's te vinden, en d| C<
zijn daar gebleven, ook nu jn
dens de expositie van 'he
zijn werk in Messina. De su p
van de kunstwerken is zo^ge
nig en het transport zo mcng
lijk (en Sicilië zo onveil^on,
dat de expositie zich met d(,zie
heeft moeten behelpen,
De meeste werken van AL^n
nello ontbreken dus op
tentoonstelling, maar dat <i
aan de waarde van de Ar'
nello-show weinig afbreuk^*"
hele expositie is een gavefm
wisseling van de 15e eeuin
schilderstukken en de |^ra
eeuwse diatechnieken die z we
fraai resultaat geven datLj:2
afwezigheid van het origin^
haast niet wordt opgemei
Uitstekende tekst en ui^p
ernaast, en je loopt het n
seum uit als een haast voW~~
gen Anlonello-expert.
Vervelend is weer (zoaIsp£
elk Italiaans museum) dat f
tekst slechts in het Italia
gesteld is, niet in enig and
beschaafde taal. Als je hier
verantwoordelijke persoi
op wijst, doen ze net alsof
daar nog nooit aan geda
hebben. Vreemd, want i
zelfde personen spannen >l)V
bijzonder in om vooral bntr
tenlandcrs naar Antonds
naar Messina te halen. AiLu
nello zelf moet zich daar ntf
niet teveel van aantrekkcP.
CEES MANDDa
"V
AMSTERDAM Een
Amerikaans blad noemde
haar „the beautiful lady
with the whiskey voice".
Een mooie meid met een
Kathleen Turner: „Op mijn
veertiende wist Ik dat ik
m'n brood als actrice wilde
verdienen"
whiskey-stem. Ze zit ach- filmrol achter de rug, is in
ter een glaasje bier in het de Verenigde Staten daar-
Amsterdamse Marriott- om al stevig bejubeld,
hotel, heet Kathleen Tur- komt volgende week
ner, heeft net haar eerste woensdag op de tv kijken
in Cinevisie, is begin fe
bruari te zien in de bio
scoop, en staat nu al in de
krant
De film waar het om gaat heet
„Body Heat", met het nogal
medicinale „lichaamswarmte"
niet geheel adequaat vertaald,
en is het debuut van regsiseur
Lawrence Kasdan, die eerder
meewerkte aan o.a. het scena
rio's voor „Starwars". Kath
leen Turner, 27 jaar oud, ele
gant ogend in sjieke vrijetijds-
broek en bloes, heeft een
stemgeluid dat je lang in je
oorschelp zou willen koeste
ren, drinkt overigens géén
whiskey, maar vraagt wel
voorzichtig of er misschien
wél een „cognac-stem" bestaat
Een zelfbewuste jongedame,
die vandaag haar film in een
Brussels festival ten doop
houdt, wat vervelende erva
ringen met de Londense heren
van de pers achter de rug
heeft: „Ze vroegen de regis
seur alles over kunst, camera's
en techniek en daarna draai
den ze zich naar mij om en
vroegen 'En wie heeft die léu-
ke witte jurk gemaakt die u
aanhad?' Dank u wel, heren,
zei ik, voor uw innige belang
stelling voor mijn werk".
„Body Heat" lijkt zich eerste te
ontrollen als een verhaal over
de erotische geobsedeerdheid
van een jonge, rijke en ge
trouwde dame voor een wat
slonzige advocaat (William
Hurt), maar verandert al gauw
in een knappe psychologische
thriller die referenties
herbergt aan de „film noir",
aan Chabrol en vooral aan de
boeken van James M.Cain. De
moord uit passie, de a-morele
gedragingen van de hoofdrol
spelers, het is.sterk verwant
aan „Serenade", „Double In
demnity" en „The postman al
ways rings twice'Kathleen
Turner is er inmiddels mee ge
promoveerd tot filmster-in-op-
komst, al is ze naast zelfbe
wust, realistisch genoeg om
daar wel enige kanttekenin
gen bij te maken: „Ik ben de
wereld rondgestuurd voor die
film, omdat m'n tegenspeler,
William Hurt, al weer met eén
nieuwe film bezig is. Bij ge
brek aan beter, zeg maar. Aan
de andere kant waren de reac
ties voor mij verrassend lo
vend. Ik had het script van te
voren gelezen, we hebben veel
gerepeteerd voor we gingen
draaien er was een prima ver
standhouding met de regis
seur, dus op een gegeven mo
ment wéét je dat het niet
slecht is. Toch is het succes
groter dan ik verwacht had.
Ook commercieel, maar daar
heb ik eigenlijk geen jota ver
stand van. Ik weet wel dat
toen de film klaar was. de re
gisseur hem voor William en
mij draaide. Dat was iets fan
tastisch! Ik had nog niets van
de opnamen gezien, omdat ik
bang was dat ik alleen maar
teleurgesteld zou worden door
al die lossë stukjes zonder sa
menhang. Maar die complete
film, die maakte ons gek. We
hebben staan gillen en sprin
gen, zo erg dat Larry Kasdan
ansgtig is weggelopen. Kijk, je
hebt je werk gedaan, je weet
wat goed was, je weet ook wat
de moeilijkheden waren, maar
je weet niet hoe dat werk het
houdt nè de montage van de
film, nadat de muziek is toege
voegd. En dan zie je dat het al
lemaal gelukt is. Dat echt iets
geweldigs".
Mini-zwembad
„Ik wist op mijn veertiende al
dat ik actrice wilde worden.
Mijn vader was in diplomatie
ke dienst in Londen en daar
raakte ik geïnteresseerd in to
neel. Daar heb ik bovendien
dat accent en die manier van
raten gekregen die de Ameri-
anen zo opvalt. Op 'college'
in South West Missouri en Bal-
timore heb ik leren acteren.
Hoewel, dat leer je pas als je
het professioneel doet Op
school is het alleen maar ver
kennen. Je speelt mensen van
16 tot 72 jaar, maar pas als je
twaalf shows per jaar speelt
leer je werkelijk. Ik heb in een
soort 'soap-opera' gestaan, een
ellenlange televisie-serie, maar
ik geloof dat je door zoiets je
spanning kwijt raakt. Je weet
dat er straks weer een afleve
ring komt, en dan weer een,
en je stelt je er nog nauwelijks
op in. Acteren wordt glad en
mechanisch en daar bedank ik
voor. Mijn laatste rol op het to
neel was die van Hippolyta-
/Titania in Shakesopeare's
'Midzomernachtsdroom Obe-
ron, hadden we besloten, is
een luchtkarakter, Titania een
vrouw van het water. Dus
stond er op de planken een
mini-zwembad van bijna een
meter diep, waarin ik me
mocht terugtrekken. En dan
heb je het als acteurs over
'groot opkomen' of 'groot ver
dwijnen' van de scène. Nou. je
had me moeten zien, na elke
poëtische speech het water in.
Met waterafstotende kos
tuums, maar evenzo goed, bar
koud op zo'n tochtig toneel.
Het publiek vond het prachtig.
Ik geloof niet dat ik nu opeens
aan film verslaafd ben. Met
film kan je de perfectie bijna
benaderen. Je weet precies
hoe je in beeld komt en je kan
alles exact in details spelen.
Maar aan de andere kant iso
leert filmen je ontzettend. Als
of je twaalf weken lang in een
kist wordt opgesloten".
Geen serveerster
„Wat ik merkwaardig vind, is
dat niemand het heeft over de
morele implicaties van 'Body
Heat'. Die vrouw die een ou
dere man trouwt om zijn geld,
en daarna besluit samen met
haar minnaar die man te ver
moorden. Die film gaat over
een moreel manco en dat is
erg van deze tijd. Maar het pu
bliek schijnt dat soort morele
corruptie volkomen normaal
te vinden. Dat verbaast me.
Die vrouw die ik speel, Matty
Walker, is een karakter met
een sterke wil. Een vrouw die
alles naar haar hand wil cn
kan zetten en maar één ding
voor ogen heeft In dit geval
rijk worden en op een exotisch
strand terechtkomen. Ik heb
een stukje van die wil in me,
vandaar dat ik die rol kon
herkennnen. Op miin veer
tiende heb ik gezegd: Ik wil
mijn brood gaan verdienen als
toneelspeelster. Ik had geen
zin om serveerster te worden,
in een restaurant te gaan wer-
geslaagd, dus wat dat betreft
ben ik ccn tevreden mens. Dat
wil absoluut niet zeggen dat ik
er ben. Het liefst zou ik alleen
kwalitcitsfilms en rollen met
inhoud spelen. Maar die liggen
niet voor het oprapen en wat
je daar voor moet doen is
vooral wachten. Héél lang
wachten. O Ja. en ik
één ding: Geld hebben (nig
apartement in New Y pr
kopen. Want ik word gdez<
de huur die ik nu motft e
len". ft
Kathleen Turner, een'- 1
tante waar we waarsefcste
wel meer van zullen hoharl
is in onderhandeling ofiwc
rol in een filmkomedie ei
Portia in Shakespearduin
koopman van Venctiëflen.
rol met veel humor fldei
Shakespeare's intellfa c
vrouwenrol") op haar vi V.'
lijst staan voor net toneSng
verder bezig met eeng. d
moderne toneelschrijvdgel
Broadway. Wat het uVenl
lijk wordt valt nog nietl voi
gen. Maar wat er inpbi
wood wél te horen vip v
dat er volop moderne,>tin,
gente actrices zijn, m£tic
glamour en allure nodrfers
worden. En stelt L»ach
Kasdan: Kathleen te
heeft die. En zij zelflAm
vind ik dat ook' zegt»
een nauwelijk verborg*
bewust lachje. Ze heeftL.*.
op verzoek, vaak nogalC L
voor actrices, haar leef
debiteerd. „Ach". zegUp.
leen Turner, „laat ikrn'
maar eens en voor alt^0'
gen. Dan hoef ik er lat£er(
veertig ben ook niet n1 m
te liegen. Dan staat heen
tcerd".
Van het allereerste bef
die nieuwe filmcarriin6'
meteen al om een wciifn I
hulde vertolking van «f.
desobsesssie vroeg, zal8 v
lang - en lachend - d< orr
den van regisseur L^ g
Kasdan herinneren: I
dapper". eS
BERT JJer
Toto: MILAN KONVAIia i