Blondie- romantiek en politiek bij The Police RADIO/TELEVISIE Simon Carmiggelt praat met jarige Mary Dresselhuys hou het l scherm in het oog TELEVISIE VANAVON RADIO VANAVOND RADIO ZATERDAG gekleurd gezien LEIDSE COURAN" VRIJDAG 22 JANUARI 1982 PAGfjI HILVERSUM Het schijnt het lot te zijn van baanbrekende popmusici, dat wie vroeger hun mu ziek veroordeelden nu er mee weglopen. Een voor beeld daarvan mag Peter Koelewijn heten, verfoeid om zijn „Kom van het dak af" met al dat glasgerin kel, later geprezen om „Klap eens in je handen". Vroeger verbood de oudere ge neratie hier en daar de verto ning van Bill Hailey's film „Rock around the clock" en nu staat rock-and-roll op het lesrooster van de meeste dans scholen. In de zestiger jaren moest men aanvankelijk ook niets hebben van het lawaai van de Beatles, en nu zwijme len diezelfde mensen achter de fondue bij „Yesterday". En aan het eind van dè zeventiger jaren werd alles wat punk was op één verderfelijke hoop ge gooid, maar nu dwepen zelfs dertigers en veertigers met The Police. Nu is dat ook wel te danken aan die groepen zelf, afgezien dan van formaties als Abba, die van meet-af-aan heel mooie, voor alle leeftijden be stemde, popmuziek hebben ge schreven en uitgevoerd. Bill Hailey, de Beatles, The Police- ....Ze begonnen allemaal met recht-voor-z'n-raap min of meer puberaal te protesteren tegen alles waarmee de oudere generatie hun had opgezadeld. En dat, vaak ook om budgetai- re redenen, in een muzikaal bezien armoedige vorm. Maar wat goed is, komt niet alleen snel, doch blijft ook bovendrij- The Police blijkt meer in haar mars te hebben dan de meeste- groepjes, waarmee zij plotse ling kwam i opzetten. Was hun vorige elpee „Zenyatta Mon- datta" nog voor punktrekjes, met hier en daar wat invloe den van andere muziek, op hun nieuwste, hun vierde schijf „Ghost in the machine" (CBS AenM AMLK 63730), hebben zij hun muzikale mo gelijkheden maximaal uitge buit en op zeer positieve wijze invloeden van andere, zowel oudere als eigentijdse muziek verwerkt. Rock, beat, funk, punk, disco, new wave, reggae, synthesizer-elementen - je vindt het er allemaal in terug. Vaak heel rijk en toch een voudig van melodie en ritme gecombineerd in een prachtige sound, waaraan ook de belang rijke rol van de keyboards niet vreemd is. Je zou The Police al net zo geromantiseerd kun nen noemen als Blondie. GROTER PUBLIEK Nu de muziek van deze forma tie wellicht ook voor een gro ter publiek toegankelijker is geworden dan alleen de jeugd (die toch wel vaak een fijne neus voor ook goede nieuwe dingen heeft) wordt het mis schien tijd om eens beter te letten op wat Sting, Andy Summers en Stewart Copeland ook via het wóórd te zeggen hebben. Helaas verzuipt dat af en toe nog in de instrumentale omlijsting (ondanks vaak schitterende close-harmonny) en zijn de teksten niet op de binnenhoes afgedrukt. Enfin, op de A-kant signaleren ze hun plaats in de wereld van vandaag: als „Spirits in the material world" en dat geldt dus voor ons allemaal) en uit kijkend naar een „Invisible sun". Alsook naar het meisje waarvan ze zeggen „Every little thing she does is magi- c"(invloeden van Caraïbische muziek en de Beatles, heel fraaie hits) er naar wie ze „Hungry for you" staan te smachten. Maar de B-kant is één groot maatschappelijk pro test: in het funky „Too much information" tegen het nieuws waarmee we tot gek wordens toe worden overstroomd (maar laat die radio en die tv dan ook eens even af, zóu ik zeg gen) in „Rehumanize yourself" tegen de verontmenselijking van de politieman in zijn uni form (moet The Police haar naam dan eigenlijk niet veran deren?) en door onpersoonlijke fabrieksarbeid: in het reggae- achtige „One world" tegen het gebrek aan universeel besef („It may be seem a million mi les away, but I guess: al little closer every day"), met intus sen een prachtige drumsolo van Copeland. Uit „Omega man" weer in new-rock-stijl, spreekt het verlangen om deze aarde te verlaten. In „Secret yourney" (space-rock) komt een soort Christusfiguur te voorschijn: „You will see a light in the darkness" - je zal een licht zien in de duisternis. Een groep die onlangs in het voorprogramma van de Poli- ce-concerten zijn opwachting maakte, is nu ook in de schijn werpers, komen te staan: „Le vel 42" (Polydor 2383.612). Sa men met een aantal gastmusici brengen de drie (ex) drum mers Mark King (bas), Mike Foto rechtsbo ven: Rod Ste wart met mees lepende rock. Foto links: Meer begrip voor de politie bij The Police. Lindup (toetsen), Philip Gould (drums) en zijn broer Boon Gould (gitaar) heel prettig en relaxed klinkende jazzfunk, instrumentaal geïnspireerd door Herbie Hancock, vocaal' door Al Jarreau. Hoogtepun ten zijn „Why are you lea ving" (een soort ballad over en meisje dat hem in de steek heeft gelaten, maar te stiekum is om te vertellen waarheen en met wie, maar op wie hij heel trouw blijft wachten: „Take some time and I'll be there"). „Love games" (Goede meer stemmige zang en tegelijk heel dansbaar) en „Dune tune" (prachtig gitaarspel van Boon Gould). SYNTHESIZER-ROCK Liefhebbers van synthesizer- rock kunnen hun hart ophalen aan „Alacab" van Genesis (Phonogram Vertigo 6302.162). Zoals gewoonlijk een soort glas-in-loodmuziek: hélder en kleurrijk en toch sterk afgeba kend door de ritmiek. Vooral „Man on the corner" (met name door drummer Phil Col lins gevoelig uitgewerkt the ma) en „Dodo" (dat staat als een huis) maakten ditmaal in druk op schrijver dezes. Heel sterk, melodieus en ook „very synthesizing" is de al iets eerder uitgebrachte nieu we schijf van „The Moody Blues": „Long distance voya ger" (Phonogram Threshold 6399.142). Genoeg nu over de groepen en over naar het duo Godley en Creme. dat op „Ismism" (Poly dor Deluxe 2442,193) in bril jante prozateksten en op in dringende disco-ritmen weer boordevol satire zit over de be klemmende situaties waarin de mens van vandaag moet verkeren: „Snack attack" (het verlangen naar hartige hapjes na een kaakoperatie), „Under your thumb" (onvrijwillig ge tuige zijn van een zelfmoord poging) „Joey's camel" (brief aan een moeder, vanuit de woestijn) „The problem" (een raadsel in de geest van: de ene trein vertrekt zo laat uit A en de andere zo laat uit B, en dat tot in het krankzinnige uitge werkt), het monomane „Ready for Ralph", „Wedding bells" (geen zin om te trouwen met het meisje dat daar op uit is). En dan de nieuwe elpee van de Engelse Peter Koelewijn: Rod Stewart. Op „Tonight I'm yours" (WEA WB K 56951) brengt Stewart fris van de le ver weer een aantal eerlijke meeslepende roek-nummers (het boogie-achtige „Tear it up"), maar ook enkele langza me songs, soms op teksten van Elton John's kameraad Bernie Taupin, zoals het schitterende „Sonny" op de terugkeer van een meisje. JAN VAN DER KLEIJ Op de dag dat Mary Dressel huys 75 jaar wordt, zendt de KRO een programma uit, waarin de toneelspeelster met Simon Carmiggelt terugkijkt op meer dan vijftig jaar Ne derlands toneel. In de Amster damse Stadsschouwburg praat Carmiggelt, die aan het begin van zijn journalistieke loop baan toneelcriticus was, met de jarige toneelspeelster over toneel van toen en ny, over haar inmiddels 52-jarige car rière en de hoogtepunten daaruit. Het programma wordt afgewisseld met foto's van rol len die Mary Dresselhuys door de jaren heeft gespeeld en op namen van de tentoonstelling van kostuums waarin zij ooit is opgetreden. Ned. I 22.05 uur Tweetie In een nieuwe aflevering van de tekenfilmserie „Tweetie" wordt het ondeugende vogeltje achterna gezeten door de slu we kat Sylvester. Ned. 119.00 uur. BB-show Berend Boudewijn ontvangt in zijn „BB-show" Ed en Karin Arons. Het Eindhovense echt paar heeft twee eigen kinde ren en twee aangenomen kin deren, een invalide Maori- meisje en een adoptiekindje uit Colombia. Toen ze naar Co lombia vertrokken om het kind op te halen, raakten ze onder de indruk van de om standigheden waaronder be jaarden moeten leven. Daarom hebben ze besloten naar Co lombia te verhuizen om er hulp te gaan bieden. Leerlin gen van het Alkwin College uit Uithoorn en het College uit Zevenaar zullen in de „BB- show" proberen de reis en een deel van de vestigingskosten in Bogota voor de familie te winnen. Ned. 119.10 uur. Galactica De gevangen genomen Baltar weet met succes een revolutie op te zetten in het ruimteschip Galatica. De bemanning komt helemaal in de problemen als J}e Hulk hij ontsnapt en daarbij een aantal gijzelaars meeneemt. Ned. 1 20.15 uur. den en zij in aanmerking ko men ontslagen te worden. Ned. I 21.00 uur. Dominee Een aalmoezenier, een oud-le-' gerpredikant en een „praktize- rend" legerpredikant praten in „De dominee en zijn God" over hoe ze tegenover zichzelf en hun geloof waar maken dat ze in het leger wérken. Ned. I 23.00 uur. Minister Minister James Hacker en Sir Humphrey Appleby, die een hekel aan elkaar hebben, moe ten voor het eerst echt samen werken wanneer uit een rap port blijkt dat er bij de civiele dienst ingekrompen moet wor- David's nieuwe baas probeert „de Hulk" uit te schakelen wa neer beiden op dezelfde vrouw verliefd worden. Ned. II 18.59 uur. Doctor Vlimmen Het leven ziet er voor doctor Vlimmen niet zo rooskleurig uit. Mientje en haar vader hebben hem officiéél in staat van beschuldiging gesteld als de verwekker van Mientje's kind. Bovendien laat zijn zus ter Truus hem weten trouw plannen te hebben. Ned. II 20.27 uur. Sam Harvey Sam Harvey is nog steeds op zoek naar de ware toedracht rond de dood van zijn ouders. Door een telefoontje en een nieuw sterfgeval lijkt de oplos sing van het raadsel heel dichtbij. Ned. II 21.15 uur. Soap In de Amerikaanse comedyse rie „Soap" trouwt Chester met Annie en blijkt hij jaloers te zijn op El Puero. Ned. II 23.00 uur. Zaterdagmiddag De AVRO zendt zaterdagmid dag niet alleen een nieuwe af levering van „De Lawaaipape- gaai" uit, maar ook het kin derprogramma „Stuif es in". Ria Bremer ontvangt in het Stuif es in-theater in het Gro ningse Slagharen een aantal gasten die het over karnaval zltenUgmlddag Ned. 115.32 De, 75-Jarlge Mary Dresselhuys haalt met Slmon Carrnlg- our. geit herinneringen op over het toneel van vroeger. NEDERLAND 1 NOS 18.20 Nieuws voor doven en slechthorenden TELEAC 18.28 Cursus Follow me les 9 O.S. 18.43 Open Schooltijd NOS 18.58 Journaal KRO 19.00 Tweetie 19.10 De BB-Show 20.15 Galactica, tv-serie 21.00 Yes minister, tv-serle NOS 21.37 Journaal KRO 21.55 Praten met de minister-president 22.05 Mary Dresselhuys 75 jaar IKON 23.00 De dominee en zijn god NOS 23.45 Journaal 23.50 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND2 NOS 18.25 Paspoort voor Spanjaarden 18.35 Sesamstraat 18.50 Jeugdjournaal TROS 18.59 De Hulk, tv-serie TROS 20.27 Dr. Vlimmen, tv-serie 21.15 Sam Harvey, tv-serie 22.15 AktuaTV 23.00 Soap, tv-serie NEDERLAND 1 TELEAC 9.00 Cursus management 10.30 Fries voor Friestaligen TELEAC 10.50 Cursus micro-electronica in bedrijf NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden 15.30 Journaal AVRO 15.32 Dag huis dag tuin dag opbergschuur 15.45 De Lawaaipapegaai presenteert Papelagaaiwaai 16.10 Stuif es in NEDERLAND2 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden 17.25 Studio Sport-extra DUITSLAND 1 10.00 Journaal. 10.03 Die glucklichen Jahre der Thorwalds. 11.30 Sport- progr. 11.50 Regionaal progr. 12.10 Informatieve serie. 12.55 Persoverz. dei ng de 23.35 Nieuws voor doven slechthorenden DUITSLAND 1 18.00 WWF-Club. 18.30 Halbrgen WWF-Club. 19.15 Hier und en 20.00 Journ. 20.15 Stern met jjra bens, speelfilm. 21.45 Mlt u 'n~ Geld. 22.30 Tagesthemen, u Sportschau. 23.25 Kaz Co, rie. 00.10 Journ. I, DUITSLAND 2 II 18.20 Dick und Doof. 18.57 ipsw Programm. 19.00 Journ. 19.3 landsjournal. 20.15 Derrick, t 21.15 Tegtmeler kiart auf, Journ. 22.20 Aspekte. 23.05 ger hetzt die Meute, speelfilm net Journ. d DUITSLAND WDR 3 d 18.00 Sprookje. 18.30 Tv-cur schledenis. 19.00 Vrljetijds:er 19.45 Journal 3. 20.00 Journ Report. 21.00 Report. 21.30 port. 22.00 Das Licht der Get tv-serie. 22.55 Filmreport. Journ. BELGIE NED. 1 18.00 Kinderprogr. 18.05 progr. 18.20 Kleuterserie. 18.3 School. 19.07 Inform, progr Meded. en Morgen. 19.45 20.10 Weerber. 20.15 De te van Sherlock Holmes (The sev cent solution), speelfilm. 22.C kenrubr. 22.55-23.10 Journ. BELGIE NED. 2 19.00 Cult, actual. 19.30 progr. 19.37 Morgen. 19.45 20.10 Weerber. 20.15 Ontsna route (Secret Army), 21.05-22.05 Cabaretprogr. BELGIE FRANS 18.00 Spelprogr. 18.15 Inform 18.30 Kinderprogr. 18.35 N verz. 18.40 Spelprogr. 19.0 progr. 19.25 Weerber. 19.30 f 19.55 Actual.-magaz. 21.12 l bres du vent, Iraanse 22.55-23.15 Journ. en weerbe BELGIË FRANS 2 Tot 19.00 zie Net 1. 19.00 S(DJ Magazine. Toneelkroniek van dette Abratè. 19.30 Journaal r talingen in gebarentaal. 19.55 g casseroles et bonnes recette naire rubriek. Vandaag: kipjl*- 20.05 L'Adieu aux As. Tv-se»all Bruno Pradal, Daniel Rivière, Endemann, Christine Lauren Af I. 1. Regie: Jean-Pierre I 21.00 Vendredi-Sports: Spióe gramma. 22.10—22.35 Télé 1 13.00 Journaal. 13.40 Prograj' verz. 14.10 Journaal. 14.15 x progr. 14.45 Informatief progu^ Muzikaal progr. 16.15 Spa 17.00 Reportage. 17.30 Actui G 17.55 Amusementsprogr. DUITSLAND 2 10.50 Programmaoverz. 11.2r matlef programma voor bulla d( werknemers. 12.50 Sportprog;..*, Informatief progr. voor buitel werknemers. 14.45 Journaal Tekenfilmserie. 15.10 Sp|be< 15.55 Tips en ideeen. 16.10 der Streuner. 16.35 Popi 17.03 Uitslag van de GromJ 17.05 Journaal. 17.10 Actui"' DUITSLAND WDR 3 16.30 TV-cursus Chemie, l TV-cursus wiskunde. 17.30 f tieve serie. BELGIE NED. 1 |)r 14.00 Open School. 16.00 Tl_u zijn gezelling. 'l BELGIE FRANS 10.30 Cursus Engels. 11.00 f b< serie. 11.30 Informatief prod Magazine voor de Italiaanse! schap. 14.00 Protestantse uil 14.30 Waals toneelstuk. 16.%, zine voor de Arabische schap. 16.45 Informatieve s Rock and Roll magazine]] Jeugdprogr. HILVERSUM 1 18.06 Echo. 18.20 Punt uit. 19.55 Overwe ging. 20.03 Country Time. 21.02 Nine pelrock-speclal. 2.02 Diet In de nacht. HILVERSUM 2 Vervolg Into magazine (18 00 I ger onderwijs. 21.56 Ik heb u lief derlands, all. 3. RVU-NOS: 22.10F stromingen, all. 4. NOS: 22.3" NOS-Cultuur Magazine. 23.55-24.1^ HILVERSUM 3 NOS: 18.04 De Avondspits. 19.02F', Roll methode. VPRO: 20.03 Ookjd Radio nome. 22.02 De Radlola Salon. 22.30-24.00 Mia's ander HILVERSUM 4 NOS: 20.00 Europees ConceJl klass. orkestwerken. 22.00-23.00 ff leder heel uur nieuws. VARA 7.02 Hallo hier Hilversum! 8.06 Dingen van de dag. 10.30 Z.I. 12.03 Tus sen start en finish -winterstop 13.06 In de Rooie Haan. 15.03 Muziek uit studio 1. 16.02 De speeldoos. NOS 17.55 Meded. en uitgebreid w KNMI 5.45 Weerbericht en me ded. landbouwschap. 6.35 Ber. voor de binnenscheepvaart. 6.38 Meded. landbouwschap. 6.45 5 Aktua.'13.00 Nws. e, 13.11 Aktua-extra. 13ïiëli Issen. 14.30 Nws. 15.00{l,o< aderen. 15.05 Han enf, 16.02 Voor de aardlgMkei de NCRV 7.02 Popfrlsser. I pel Rock. 10.03 P 11.03 Pop non stop. Uef vast. 14,03 Op stap. 1 co-expres. 16.03 NCW» dag-sport Ochtendgym. 7.20 Rol dlo. 7.30 Nws. 7.35 Aktua. 8.00 Nws. 8.11 Sport na sport 8.30 Nws. 8.33 Toeraktua. 9.05 Gymo. voor de vrouw. 9.15 Voor blln- Kleskeurlg. 10.30 Nws. 11.00 Op i zond held. 11.30 Nws. 11.33 De lnflltrant{2). 11.58 Open school. (Harh.) 12.12 Open school Ik heb u liet mijn Nedertands(3). 12.26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 AVRO 7.00 Nws. 7.02 1 8.00 Nws. 8.05 Op e tionnetje. 9.00 Passfenr 10.00 Concerto Mattin cm i lucht 13.05 Italiaanse Renal (te 14.30 Brabantse orgelcult Onderwerpen gèzocht voor 3- dimensionale televisie HILVERSUM De NOS is van plan op 28 februari tijdens het een uur durende experi ment op Ned. I met 3-dimen- sionale televisie twee spectacu laire onderwerpen op het scherm te brengen. Volgens Carel Enkelaar, hoofd dienst t.v.-programma NOS, staat nog niet vast wat dat dan zal zijn. Het ligt in zijn bedoeling die avond middenin het program- ma een verkorte samenvoe ging uit te zenden van de twee programma's, waarin de Nord Deutscher Rundfunk aan de Westduitse kijker uitlegt wat er precies gaat gebeuren. Intussen is nog niet bekend hoe de kijkers aan de rood groene brilletjes kunnen ko men, nodig om de uitzending op een kleurentelevisie te kunnen volgen. Er zijn plan nen om ze via de detailhandel in omloop te brengen, maar de mogelijkheid bestaat ook dat ze via de omroepgidsen besteld zullen kunnen worden. Wat is nou het verschil tussen Sonia en Aad, tussen „Maan dag waarop Sonja de vuile was doet, en die andere door deweekse dag waarop Aad „Alles Anders onder handen neemt, nog even los van Wim Kan? Heel veel en tegelijk ook heel weinig. Sonja d'r Maan dag heet geen show, maar lijkt het wel door het niet schuwen van afwisseling en effect in bonte en boute onderwerpen. Aad noemt zijn programma wel een show, maar graaft die per. Hij gaat tot de bodem, maar zorgt er voor grond on der de voeten te houden. Sonja zweeft soms liever, ook door de zaal heen, die engel. Voortdurend zagen we Aad bezig zaken uit te diepen. Hij neemt gewoon meer tijd per mens en ontneemt zijn gasten bóvendien niet zonder op- of omzien het woord. Als iemand te lang zijn tong roert, begint Aad somber naar de klok te kijken. De spreker begrijpt, dat zijn seconden geteld zijn, maar kan toch nog snel zijn zegje doen. Sonja -geprezen om haar ge zelligheid- werkt afgebetener en afgemetener. Zie hoe zij af gelopen maandag die Tesselse landman de mond snoerde, toen hij alles wilde vertellen over zijn gier-actie, gevoerd om de zeggenschap over zijn eigen land te houden. Weet die man veel. Die komt met de Tesselse boot helemaal naar Hilversum, een lange reis. Op VAR A-kosten, dus dat moet wel iets bijzonders zijn. Hij kijkt ook wel eens naar de tv en hoort dan Hilterman tien minuten uitweiden over een stap van Reagan. Dus dacht die man, dat-ie het wel even uitvoerig mocht hebben over wat voor hem als overlevings kans geldt. Niets daarvan, mondje dicht en vrijwel monddood. Za ook Meindert Leerling, kersvers kamerlid voor de evangeli- schen, een eenmanszetel welis waar, maar de kiesdeler haal de hij toch binnen. We kennen hem als een man die elke kans aangrijpt om te getuigen. Zijn liefhebberij en goede recht te vens, maar hij moet beter we ten. Hii werkte jaren bii de Evangelische Omroep, kent het klappen van de zweep en de slagkracht van het medium. Hij repte zich naar Sonja en brandde daar zijn handen aan het hete hangijzer van de wei gering van homofielen en on gehuwd samenwonenden op een deel van de christelijke scholen. Mede daarover gaat een anti-discriminatiewet de kamer in. Dat is ook de plaats waar Leerling zijn standpunt moet verdedigen, met alle nem ten dienste staande middelen, uiteraard ook de bijbel, waar op zijn levensovertuiging stoelt. Sonja en de vrouw ach ter haar, Ellen Blazer, behoren er op toe te zien, dat zulk een bijbelvaste gast in haar pro gramma niet op hoongelach wordt onthaald, als hij rept over zijn bron van kennis. Voor een genode gast doe je wat meer dan voor iemand die toevallig binnen is komen lo pen. Sonja heeft haar zaalpu- bliek niet altijd in de hand, zo min als het bestuur van Feije- noord bommenwerpers van de tribune af kan houden. Maar ook Meindert Leerling heeft nog veel te leren. Hij weet, dat-ie de show van Sonja niet kan stelen, omdat hij maar een paar minuten de kans krijgt zijn visie te verdui delijken. Als hij in dat eigen lijk verloren ogenblik, waarin er toch miljoenen zitten te kij ken, even gauw de bijbel op slaat, roept hij dezelfde verbij sterende verrassing op als wanneer een zonderlinge sec- tarische zendeling aan de deur komt, die de brieven van Pau- lus in het gezicht werpt van wie toevallig open doet. Meindert moet in een dergelij ke uitzending dan ook met ar gumenten komen, die effect sorteren in een woelige zaal als de Amsterdamse Brakke Grond. Daar is Sonja d'r was dag-show op gebouwd. Niet in zepen, maar wel op inspelen. Zijn gespreksgenoot van het Humanistisch Verbond had dat beter in de gaten en kreeg de zaal snel op zijn hand. Leerling weet, dat er al dui zenden j?tren gestudeerd wordt op het boek der boeken, dat het laatste woord daarover nog steeds niet is gezegd en dat tal van interpretaties van de oor spronkelijk Griekse teksten eens tot de waarheid zullen voeren. En niet even in een handomdraai in een paar mi nuten. In die hem karig toege meten tijd had hij met een menselijk argument moeten komen, bijvoorbeeld dat dis criminatie weliswaar uit den boze is, maar dat ouders het grondrecht hebben voor hun kinderen hun eigen opvoeders te kiezen. We hoeven het er hier niet verder over te heb ben, omdat deze discussie in tussen al is beland op een wel- denkender niveau dan een Sonja-show, maar Meindert had wel gebruik moeten ma ken van zijn kennis uit zijn EO-tijd en met directe argu menten moeten komen en niet met opvattingen die om een langere uitleg vragen. Daar is Sonja niet voor. De avond te voren begingen Koot en Bie in het kritiseren van dezelfde zaak trouwens dezelfde vergis sing door zich te beroepen op dezelfde onverbiddelijke best seller. Sonja van haar kant moet een discriminante op merking als: „Daar word ik naar van" binnen de omhei ning van haar tanden leren houden. Zoiets kun je niet ma ken tegen wie je als gast hebt genood. Leerling had wat kunnen le ren van die hockeyspeler van het Nederlandse team, dat in de WK niet verder kwam dan de vierde pldats. Dat moet een volgende keer beter. „Hoe", wilde Sonja weten. Die jongen: „Daar moet een nieuw beleid— voor komen". Vroeg Sonja: „Leg dat eens uit". En die hoc keyer „Dat is een te lang ver haal. Ik ben alleen maar geko men om te laten zien dat er iets veranderen moet". Aan wezigheid als blijk dat de zaak hem ter harte gaat. Als je er alleen maar zit, hoef je verder niets te zeggen. Had Meindert aldus gesproken, dan zou de zaal begrepen hebben, dat hier een man stond die ergens voor staat. En dan Aad. Die hoeven we niet heilig te verklaren. We zitten hier niet voor de com plimenten. Het beste bewijs voor de bestendigheid van zijn werk ligt in het feit, dat zijn rubriek al zo'n beetje liep in de tijd, dat „Netwerk" van Mies de mist inging, ofschoon zij dezelfde onderwerpen aan voerde, nl. het media-gebeu ren. Over het bezoek van Kan aan zijn show schreven we eerder. Hij liet zich toen de leiding over de dialoog uit handen ne men door Kan en kneedde zichzelf óm tot een voorge vormde vragensteller. Kan kan wat Kan alleen ka üt meestal houdt Aad de t i; toch strak in handen, l e lijntjes naar de zaal, e mensen zitten die do(jer gevraagd zijn om op be de momenten een duir(j zak te doen, zullen hel verlingen wezen van dl standers van Aad zijn die wel het gevoel krijgen dan in de rug vallen te worden. Hij s tro die achterhoedefiguren zo tijdig in, dat hij zijn spannend houdt, maar toch minder door zijl show dan Sonja, die gende vogel (het niet de dagen van de wee lekkere hapjes binnen/ der g» Sonja blijft ondanks h< gijzers toch gezelliger gemiddelde kijker der later op de avond, ten zakelijker blijft dan Ihj; schien zelf wel zou en Maar het is gemakkeiW( het programma van S VC „rode" vlekken aan tüd dan bij Aad het vl< ;gó verloop te prijzen, ookft dat hij nogal eens zij mening als een wijze voorop zet, de bovei •ei van zijn eigen show. tui i ei eel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1982 | | pagina 2