DE RENAULT9. AUTOVAN HET JAAR 1982 Sylvia Kristel als Lady Chatter ley: Het liefst komedies als GoldyHawn w w KUNST Encyclopedie voor de kunst kunst en kunstenaars Rudolf Noerejev, de ballet ster die 21 jaar geleden de Sovjet Unie verliet, krijgt de Oostenrijkse nationaliteit. erejev (43), ia statenloos sinds hij in 1961 in Parijs poli tiek asiel kreeg. Volgende week komt hij naar Wenen om zijn Oostenrijkse papieren in ontvangst te nemen. De Viooldagen 1982 worden op zaterdag 23 januari afgeslo ten met een concert in de Schönbergzaal van het Ko ninklijk Conservatorium, Juliana van Stolberglan 1 Den Haag. Tijdens dit concert zul len de zes jeugdige (10 t/m 14 jaar) violisten optreden die ge durende de voorrondes uit 65 deelnemers door de jury als fi nalisten werden aangewezen. Deze jury, voorgezeten door Herman Krebbers, zal de prij zen toekennen, die ten goede dienen te komen aan de viool studie. Dreiging bor gratis films tiet UTRECHT Als d l»n rectie van Tuschi he eind deze week nie nd gaat op een door boi r en personeel opgei eisenpakket, gaat personeel volgende i voor het publiek gis^ voorstellingen draden Misschien vervangt dan ook de reclamesjen door een, optreden artiesten. De dien: bond FNV heeft dit teren meegedeeld. DEN HAAG Er moe- ten op z'n minst twee Syl via Kristels bestaan. Als ik een aantal interviews in de internationale pers met haar doorlees, zie ik een wat grillige maar niet van intelligentie gespeen de dame die de intervie wer best eventjes met de mond vol tanden wil la ten staan. En voortdu rend schalks, snaaks en ondeugend is. Maar nu ik, terwijl haar nieuwste film „Lady Chatterley's lover" deze week in de Neder landse bioscopen gaat draaien, nog eens de band afluister met een in terview in het Amster damse Amstelhotel, krijg ik toch een hele andere duizenden kwalijker zaken aan te wijzen. Maar niettemin, de nieuwe Engelse Penguin- editie met een keurige Sylvia op de omslag draagt nog altijd de opdracht van de uitgever: „Dit boek werd onderwerp van een rechtzaak in de Old Bailey tussen 20 October tot 2 november 1960 inzake de Wet op obscene publicaties. Deze editie is daarom opgedragen aan de twaalf juryleden, drie vrouwen en negen mannen die met de uitspraak „Niet schuldig" kwamen en daar door D.H. Lawrence's roman voor het eerst beschikbaar maakten voor het publiek van het Verenigd Koninkrijk". Te gek. Romantisch Nog iets voor u zich gaat ver- Kristel in beeld. En dat is gissen: Het boek van Lawren- een wat nerveuze jonge dame, die praat alsof ze net haar diploma Schoe- vers (een goed diploma hoor, daar niet van) ge haald heeft en het over de filmwereld heeft alsof ze er eigenlijk niet in thuis hoort. Ra, ra, ra. Wat „Lady Chatterley's Lo ver" zelf betreft: Het boek ce over de vrouw van de oor logsinvalide Lord Clifford Chatterley en haar verhou ding met de boswachter heeft weinig of niets te maken met de film. Terwijl het boek pro beert werkelijke menselijke drijfveren en emoties te ontle den, is de film een romantisch prentenboek met een aantal (best meevallende) liefdesscè nes, waaraan de cameraman bij wijze van spreken bijna van D.H. Lawrence heeft kanten randjes van mooiig- weliswaar jaren op diverse in- heid heeft gehaakt. Misschien dexen gestaan om z'n onver- - - bloemde benadering van de sexualiteit door een vrouw en er hangt het nogal kwalijke odium om heen van de toon- dat Sylvia Kristel daarom zegt: Ik vind dit mijn beste acteerprestatie tot nu toe". Waarschijnlijk heeft ze nog gelijk ook, al zegt dat op zich- banken van waaronder het zelf niets. Ze verkeert meer in vroeger verkocht werd, maar fraaie kostuums dan ze ooit wie het anno nu nog een na- gedaan heeft in andere rol- leest zal zonder veel moeite prenten, het zit haar alleen uitvinden dat dat allemaal niet terecht is. Het is een wel iswaar gedateerd, maar zeer puur boek waarin zich in feite dwars dat ze haar eigen tek sten niet heeft mogen zeggen: „Ik wil carrière maken in Amerika. En daar geldt ie- lijk heb ik een licht accent, al spreek ik mijn talen goed. Maar in Amerika zelf lopen mensen met duizenden ver schillende accenten rond. En bovendien heb ik de producer van „Lady Chatterley's Lo ver" verteld dat die vrouw een opvoeding in Duitsland heeft gehad en dus best een pietsie accent mag hebben. Maar daar wilde hij helemaal niet naar luisteren. Die pro ducent, Menahem Golan, had de rechten van de film en wilde mij als Lady Chatterley. Daarom heb ik toch een aan tal eisen kunnen stellen. In de eerste plaats heb ik de regis seur gekozen. En nu zal je vragen: waarom Just Jaeckin, de regisseur van „Emmanuel- le"? Ef1 zijn toch zoveel éndere goeie regisseurs. Maar van die man wist ik dat hij me het mooiste op het doek zet. En ik heb de hoofdrolspeler mogen uitzoeken. Eerst zou dat me neer McShane zijn (Ian McShane met wie zij een ver houding had na haar schei ding van Hugo Claus), maar dat ging dus niet door. Toen heb ik uit een dik plakbopek met foto's Nicholas Clay geko zen. Een man met een goed figuur en een jeune premier" (ze zegt het in zéér net Frans). Want tenslotte is het een ro mantische film. Ik heb erg fijn met hem gewerkt, niet dat er meteen weer een ver houding uit is ontstaan want de goede man was net twee maanden gelukkig getrouwd. En ik heb een percentage in de opbrengst van de film. Vandaar dat ik nu de hele wereld afreis om er reclame voor te maken. Tenslotte kan ik het geld erg goed gebrui ken, want ik heb in Holly wood een krankzinnig duur appartement en ik ben inmid dels begonnen mijn schuld aan de Franse belasting af te betalen". weinig onvertogens afspeelt, mand wiens stem wordt na- Een blik op de maatschappij gesynchroniseerd bij voorbaat waarin we leven er zijn als een slecht actrice. Natuur- Ongeschoold meisje Haar filmbiografie stelt wat hypocriet dat de herinnering aan haar succesfilm (voor het achtste achtereenvolgende jaar in een Parijse bioscoop) Sylvia Kristel, gefotografeerd door Milan Konvalinka grijpen is, want straks is het- afgelopen. Ik vond het een aardige man en ik had geen bezwaren. Ik zou trouwens nog best een film in Neder land willen maken, waarom niet. In elk geval heeft Ne- „Emmanuelle" haar verdriet derland prima technische doet Sylvia Kristel: „Dat zou mensen met veel gevoel voor natuurlijk ontzettend ondank- wat ze doen. Meer dan in En- baar zijn, want zonder Emma- geland. Daar maakt het een nuelle zat ik niet hier. Maar cameraman niet uit of hij de andere films wil ik wél. Het ene of de andere film liefste zou ik komedies gaan „schiet". Het was bij de opna- maken, in de stijl van Goldie mes ijskoud en ik moest half Hawn. Maar ik ben de laatste bloot over het gras rennen in om te roepen: Ik zal nóóit Engeland, met de camera er- meer... Een mens kan van ge- gens hoog in een boom. Een dachten veranderen. Maar ellendige scène, m'n lippen- „Emmanuelle" kan echt niet glans bevroor op m'n mond. meer. Ik ben nu bijna dertig en ik kan niet meer rondlo- Klimt opeens die cameraman pen als een ongeschoold meis- naar beneden en zegt: Tea- je. Natuurlijk is mijn carrière time dames en heren. En daar teveel op die film geënt ge- sta je dan, want vakbonden tveest. Maar mijn agent dacht zijn daar ontzettend machtig, ook: Laat ik grijpen wat er te Verschrikkelijk vind ik dat". Zeurende Duitsers faar Sylvia Kristel is met een wat der in Utrecht: „Ik geloof dat nuffig stemgeluid op een op- hef g°ed is als hij een Hol- vallend manier aardig tegen landse opvoeding krijgt. En in de Nederlandse journalisten. Op de vraag wie ze het verve lendst vindt, zegt ze: „De Duitsers, die zeuren het meest. Die weten altijd van: Maar toen zei u dit, en toen heeft u dót gezegd. Ik roep af en toe maar wat tegen al die interviewers, want in een hoop van die stukken zie je toch geen woord terug van wat je gezegd hebt. En Neder land is toch nog altijd mijn thuisland". Het klinkt helaas nogal automatisch en weinig overtuigend, al stelt niemand haar de vraag die ze zelf het vervelends zegt te vinden: Wanneer gaat u een échte film maken? Tenslotte is Ne derland in zoverre haar thuis, een evenwichtige omgeving opgroeit. Mijn moeder heeft de tijd voor hem, die ze voor onze opvoeding nooit gehad heeft. Arthur heeft de bouw van zijn vader, Hugo Claus, maar mijn ogen geloof ik". Ze vult de rest netjes moederlijk en ongevraagd aan, comme il faut, zoals, het hoort: „Hij is heel bij de hand. En we heb-, ben een hele goede verstand houding samen. Héél erg leuk. Ik zou hem trouwens niet eens mee kunnen nemen naar Hollywood. In het ap partement waar ik woon, woont ook Bette Davis. En die heeft gesteld dat er geen kin deren mogen wonen. Wél honden, maar kinderen niet". BERT JANSMA de bljjde verzamelaar Je weet ale) half hoe compleet een krent maakt. Half jaar cel voor U heling van kleding N LEIDSCHENDAM De officier van justitie bij de ide rechtbank heeft tegen een 30-jarige Hagenaar en een 5&n Rijswijker ieder zes maanden gevangenisstraf met aftr^ls voorarrest geëist voor heling. De beide mannen zouden 0 geholpen bij het vervoer van 354 leren jassen (lammy co vorig jaar werden gestolen uit een container op een p j plaats aan de Rietvinklaan in Leidschendam. *e; De kledingstukken Vormden slechts een onderdeel van ttc gebreide diefstal van kleding uit containers. Deze contain il ren eerst terecht gekomen in een opslagplaats in Loosijgs Een deel van de gestolen goederen werd vervoerd naar e v terdamse koper. Tijdens dat vervoer kon het tweetal doorj litie worden ingerekend. De beide'mannen ontkenden iets van de diefstal te heiy geweten. De gestolen goederen hadden een waarde van i^j gulden. Het vonnis is op 29 januari. IJ LEIDSE COURANT OLdden; ELAM B.V„ Haariemmerweg 2-4, Tel. 071-121210/143163/213341. FÜiaal: Leideseweg 422, Voorschoten, Tel. 071-763854. DONDERDAG 21JANUARI1982 PAGI DEN HAAG Lang heeft men beeldende kunst willen (doen) begrijpen door er woor den aan te wijden. Nu gebeurt het meer dan ooit door kijken, ook naar afbeeldingen. Daar van getuigt de encyclopedie van schilder- en beeldhouw kunst, die uitgeverij Oosthoek gisteren in Den Haag heeft ge presenteerd. De kunsthistori cus dr. Ben P. J. Broos wees op dit aspect en op het grote be lang van de illustraties, die in het boekwerk zijn opgenomen. Het is de Nederlandse uitgave in twee delen van de Engelse encyclopedie die David T. Pi- E>er, directeur van het Ashmo- ean Museum in Oxford, Enge land, samenstelde. Hij wilde met begrijpelijke taal en af beeldingen belangstelling en enthousiasme voor de kunst wekken en het publielrER trouwd maken met alle o ten van schilder- en houwkunst. De Engelse f ve telt vier delen, eve als er hoofdthema's grip van kunst, d kunsttijdperken, nieuw(h gezichten en alfabetiscl tiell deelten. le Z Het werk is mondiaal v n 01 zet. De Nederlandse uitjook verschenen onder hooft ter tie van Jac. L. Griep. Zfhet aangevuld met enkele Ifde fieën voor de lage land)uw telt op de 963 pagina's 3|sm lustraties. Uitgever K. I bood onder andere dej nente kunstenaars Chl van Pallandt, Charles I Kees Verweij en Carel V( „eerste" exemplaren aai J HET TALENT De grote kwaliteiten en kapaci- teiten van het Renault 9-concept zijn officieel bekroond. Een kritische vakjuty van 52 Europese autojournalisten heeft de nieuwe Renault 9 uitgeroepen tot de Auto van het Jaar 1982. Officiële erkenning voor de voor treffelijke relatie tussen produkt, prestaties en prijs. Dit zijn de feiten: De Renault 9 is een Rekentalent. Zéér zuinig: één op 18,5 bij 90 km/uur konstantr De Renault 9 is een Ruimte talent. De dwarsgeplaatste motor maakt ruimte binnenin. Meer plaats ook voor de achterpassagiers. Door de "monorail"-bevestiging van de voorstoelen, kan men de benen nu beter kwijt. De Renault 9 is een Rijtalent. Met onafhankelijke wielophanging. Die, samen met de voorwielaan drijving, het weggedrag korrekt en kordaat maakt. Het Talent is herkend. En officieel erkend. Bekijk 'm en berij 'm. Renault 9v.a. 1 15.700,-. Afleverings- kosten r 366,-. Inkl. B.T.W Wijzigingen voorbehouden. Afgebeeld Renault 9TSE. Verbruikscijfers:* 1:18,5 bij 90 km/uur konstant, 1:13,9 bij 120 km/uur konstant en 1:11,4 in ///Ak stadsverkeer voor de 1100 cc versies (ECE norm A70). RENAULT adviseert elf oliën.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1982 | | pagina 6