Warmbloedig circusleven in „Steeds moeilijker" EXTRA-UITZENDINGEN WERELDCUP HOCKEY radio vanavond „We moeten nu geen kapsones krijgen" televisie vanavoni televisie woensdat radio woensdag Meer boodschap in de omroep RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT DINSDAG 29 DECEMBER 1981 PAGI HILVERSUM De NOS-ra- dio en -televisie zullen uitge breid aandacht besteden aan de wedstrijden om de 5e Wereldcup hockey voor heren die van 30 december tot 12 ja nuari worden gespeeld in Bombay, India. De NOS-televisié zal in de programma's van Studio Sport en in enkele extra uitzendin gen samenvattingen geven van de gespeelde wedstrijden. Hans Brian verzorgt het com mentaar, de regie is in handen van Paul Romer. Het schema van de uitzendingen is: woensdag 30 december in Stu dio Sport tussen 21.55 en 22.30 uur via Ned. I de wedstrijd Nederland-Engeland. Vrijdag 1 januari in een uitzending van Studio Sport Extra van 17.40 tot 18.25 uur een samen vatting van 15 minuten van de wedstrijd Nederland-India. De rest van het programma, dat wordt uitgezonden via Ned. II, is gewijd aan het skispringen in Garmisch. Zaterdag 2 janu ari in het programma Hier en Nu/Studio Sport, via Ned. II van 23.00 tot 23.25 uur, een verslag van de wedstrijd Ne- derland-Maleisië. Dinsdag 5 ja nuari in een extra uitzending van 18.10 tot 18.25 uur via Ned. II beelden van de wed strijd Nederland-Australië. Donderdag 7 januari via Ned. II tussen 18.10 en 18.25 uur een extra reportage van de wedstrijd Nederland-Rusland. Zaterdag 9 januari Hier en Nu/Studio Sport van 23.20 tot 23.45 uur via Ned. II. Zondag 10 januari in het programma Studio Sport I via Ned. II tus sen 17.05 en 17.35 uur mogelijk beelden van de 5e Wereldcup hockey. Maandag 11 januari van 18.20 tot 18.35 uur via Ned. II eventueel aandacht voor de wedstrijden gespeeld in Bombay. Dinsdag 12 januari om 17.55 uur via Ned. II moge lijk beelden uit Bombay. Deze uitzending duurt tot 18.25 uur. Bert Visscher: „We moeten natuurlijk niet gaan denken, dat we er al zijn". Cabaretier Bert Visscher nieuwjaarsdag op radio: „We moeten oppassen dat we nu geen kapsones krij gen. Als je succes hebt met een programma krijg je gauw te veel bluf. We zijn ons er echt van bewust, dat onze groep „Filter" stap voor stap omhoog moet klim men. Dat vereist keihard werken". Bert Visscher (21) uit Veendam is ervan overtuigd dat „zijn" ca baretgroep nog veel beter kan. Ondanks de recente successen: in mei van dit jaar tweede op een festival in Emmen, een paar maanden later eerste tijdens een wedstrijd in Almelo. Onlangs, als klap op de vuurpijl, de persoonlijkheidsprijs voor Bert op het bekende Camerettenfestival in Delft. (Bronzen trofee van de kunstenaar Henry Lannoge). En dit ^lles gevolgd door een uit nodiging van KRO-radio om op Nieuwjaarsdag 's avonds tussen tien en elf een uur te vullen op Hilversum 1. Visscher is „verschrikkelijk blij" met zijn persoonlijke onder scheiding. „Cameretten" is verreweg de belangrijkste wedstrijd in Nederland. Vele groten van de cabaretwereld zijn daar be gonnen. Dus dan begrijp je wel hoe belangrijk deze prijs yoor Filter is". De Veendammer groep miste de finale op een haartje. Na uren lang juryberaad kregen de vier noeste cabaretiers (drie op de bühne, één voor organisatie en licht) de vierde prijs toegewezen „Purper" en „Frisse Jongens BV" uit Utrecht en „Kick 'n lek" uit Hilversum gingen Filter voor. ..Jammer", vindt Bert, maar je moet je bij zo'n beslissing neer leggen Dat „Purper" eerste zou worden, zat er dik in. Daar had den we helemaal geen moeite mee. Die groep is gewoon bere goed. Bij de andere twee lag dat veel genuanceerder. Tot het laatst spande het erom wie tweede, derde of vierde zou worden". Vak Visscher koestert duidelijk plannen om het vak in te gaan. On langs studeerde hij af van de Pedagogische Academie in Win schoten. Hij heeft nog geen baan en verdeelt z'n tijd tussen tek sten schrijven voor Filter, optredens en huiswerkbegeleiding ge ven aan kinderen van kennissen. Bert: „Ik weet nog niet precies wat ik verder ga doen, denk er over om lessen te gaan geven in mime en beweging, of zelfs naar een theaterschool te gaan. 'k Zou graag blijven werken in de theaterwereld. Dat trekt me erg aan. Onze gitarist Hans Woortman denkt in dezelfde richting. Met Johan Melissen ligt de zaak iets gecompliceerder. Hij studeert zang aan het conser- vatorium. Hij wil zich verder ontwikkelen in de klassieke rich ting. Daar heb je een heel andere techniek voor nodig dan voor cabaret. Daarom zijn we bang dan Johan „Filter" binnenkort gaat verlaten. We hopen natuurlijk van niet, want hij heeft een heel belangrijk aandeel in ons programma". Omdanks de successen ziet Bert zich voorlopig nog niet de grote podia betreden. „Dan moet je echt heel goed zijn", weet hij, „en dat kost jaren. De concurrentie in dit vak is enorm. Wil je eruit springen, dan moet je net even anders zijn dan de rest, origine ler, meer klasse neerzetten. Daar is Filter nog niet aan toe. Wij moeten ons voorlopig tevreden stellen met de kleinere bühnes, het B-circuit. Daar moet je het vak leren". Ontwikkeling „Als wij soms een oud bandje opzetten, van bijvoorbeeld drie jaar geleden, hoor je hoever Filter inmiddels gegroeid is. Och, het publiek vond onze grappen destijds wel aardig, geloof ik, mar vaktechnisch was het niet echt goed. Toen we vier jaar ge leden begonnen, was het helemaal niet zo serieus bedoeld. Ge woon een groep vrienden, die in hun vrije tijd liedjes zongen en tekstjes maakten. Tijdens de laatste schoolavond van de HAVO zijn we toen voor het eerst opgetreden, en een heleboel lol en ook een beetje succes. Daarna zijn we doorgegaan, hebben heel hard gewerkt, zijn er echter nu nog lang niet. Onze teksten, overgangen, muziek, contact met het publiek, noem maar op, kunnen misschien nog wel tien keer beter. Het duurt jaren voor je echt perfecte programma's kunt maken". Tijdens de finale in Delft toverde de drie, aangvuld met met ma nager-technicus-belichter Wim Pijbes) het publiek in Delft tien minuten voor uit het programma „Van ons naar jou is het maar drie stappen", 't Zit gebeiteld" volgens Bert, „ook al omdat we dit cabaret al geruime tijd éen of twee keer in de week op de verschillende (voornamelijk noordelijke) podia brengen". Centraal in „Van ons naar jou" staat de problematiek rond kin deren, in hun relatie met de ouders, met de school, belevings- en gevoelswereld. NEDERLAND 1 NOS 18.20 Nieuws voordovenen slechthorenden 18.58 Journaal EO 19.00 3 X M, gevarieerd progr. NOS 21.37 Journaal 21.55 De terreinknecht en andere verhalen 23.15 Journaal 23.20 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND2 NOS 18.25 Paspoort -voor Joegoslaven en Italianen 18.35 Sesamstraat 18.50 Eenakter in zwart-wit AVRO 18.59 AVRO'sToppop AVRO 20.27 MIES 21.30 Dallas 22.20 Jan Blaaser 23.20 De toestand in de wereld. 23.25 Honderd beroemde schilderijen NOS 23.40 Journaal 23.45 Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSLAND 1 18.00 Die leute von Korsbaek. 18.30 Showprogr. 18.40 Die leute von Kors baek. 19.15 Actualiteiten. 19 451 sich neckt. 20.00 Journaal. 20.11 musementsprogr. 21.00 Repof 21.45 Dallas. 22.30 Actualil 23.00 Cultureel progr. 24.00 Jouf DUITSLAND 2 18.00 Silas. 18.57 ProgrammaL 19.00 Journaal. 19.30 Karl May.1 netou 1. 21.00 Actualiteiten, r Reportage. 22.05 FilmrepoJ 23.05 Actueel magazine. 23.351 naai DUITSLAND WDR 3 18.00 Kleuterprögr. 18.30 Scl toernooi. 19.00 Reportage. Filmreportage. 20.00 Journaal. 1 Cabaretprogr. 21 45 Doc. p 22.45 Jazz. 23.15 Journaal. »I BELGIE NED. 1 18.00 Kleuterserle. 18.05 Kit progr. 18.35 Jonderenprogr. 19. tormatiet progr. 19.37 Lotto gen, mededelingen en morgen. Journaal. 20.10 Verkeerstips. Muziekprogr. 21.10 Informatief Oiti 22.00 Spelprogr. 22.25 Journaal)*11 ld BELGIE NED. 2 18.00 Kleuterserie. 18.05 progr. 18.35 Jonderenprogr formatief progr. 19.37 Lotto gen, mededelingen en morgen. Journaal. 20.10 Informatief pr- 20.40 Het zakgeld. 22.20 Klasèr muz. 23.00 Informatief progr. >g BELGIE FRANS 18.00 Spelprogr. 18.15 Inforr progr. 18.30 Kleuterprögr. Nieuwsoverz. 18.40 Spelprogr. Regionaal magazine. 19.25 Lott weerbericht. 19.30 Journaal 19.55 Zygo-Fetes, cabareti 21.00 Artiestengala. 22.30 Volk! 23.25 Journaal en weerbericht. Poezie progr. BÉLGIE FRANS 2 19.00 Les amis de mes amis, i Journaal. 19.55 Point de cycle Eric "Rohmer: „La mari d'O" („Die Marquise von O"). ■4' )ttO-l|i In Achter het Nieuws gistera vond een documentaire over Venezuela waar zoiets als een „intelligentie-ontwikkelings project'' wordt uitgevoerd en er is zelfs „een minister voor de ontwikkeling van de intel ligentie" benoemd. Het schijnt allemaal nog enige uitwerking te he.bben ook. Verder werd er in de aktualiteitenrubriek een samenvattende reportage ver toond van de vredesdemon stratie zoals die op 21 novem ber jongstleden in Amsterdam werd géhouden. Dat gebeurde ook om de betogers van toen nu in de gelegenheid te stellen naar zichzelf te kijken maar eveneens omdat het, zoals Joop van Zijl zei. de „grootste gebeurtenis van dit jaar betrof. Hij kan daarmee, dunkt mij, overigens alleen geduid heb ben op de omvang van het aantal deelnemers. Om terugblikken van lijk gruwelijker aard ging daarna in „De stem var vermisten", een film van van Zuijlen over het schrikkelijke verschijnsel mensen die om politieke verdwijnen zonder dat verdwijning officieel toegegeven. Het waren ei heeft Amnesty Internati berekend, de laatste tien ongeveer een miljoen, deeld over 25 landen. Ir.j documentaire ging het vo<| om het verhaal van twee l gentijnse vrouwen die F kamp La Perla hadden o\ leefd Hun relaas herinne: zeer sterk aan de afgrijslt wandaden van de nazi's tijdi de tweede wereldoorlog, was dus alles om verschilled: redenen bijzonder ontmoe gend. HERMAN HOFHUltf F(CitHtCtfoKandbche dhim/iimcA. Bij een ouderwetse winter behoort een oud-vaderlands drankje: Rumpunch! Puur of in de koffie een hartverwarmend opkikkertje op koude, witte dagen. Verkrijgbaar bij slijterij en wijnhandel. JSr'S Distributie TDEICAVE i\ i jnen en gedist ïlleerd iel. 015 369324*, lel 08334 1413 HILVERSUM Het gaat niet goed met de artiesten die het kleine circus in le ven proberen te houden. Dit wordt op aangrijpende manier duidelijk gemaakt in „Steeds moeilijker", over de Italiaanse arties tenfamilie Colombaioni, waarvan de twee manne lijke hoofdpersonen Carlo en Alberto overigens bij de KRO een eigen pro gramma hadden. De fami lie valt echter uitelkaar. Vooral de jongeren voelen zich aangetrokken tot het meer lonende werk in de fabriek, al verklaren zij allen hun liefde voor het circus niet te hebben ver loren. Een en ander is vrijdag 1 januari te zien op Ned. I om 20.10 uur. De Evangelische Omroep biedt vanavond „Meer boodschap in de omroep", onder de titel 3xM, afge leid van het Amerikaanse beginsel „More message in the media". Met deze boodschap wordt uiter aard verkondiging be doeld, maar enige speels heid mag hieraan niet ontbreken. Hiervoor komt o.a. de pianist Daniël Wéyenberg naar de studio om muzikale afwisse ling te bieden tussen de bin nen- en buitenlandse reporta ges over de acceptatie van het woord Gods door de wereldbe volking. Maar er komt nog veel meer. Bas en Barbara uit de Kinderkrant maken een wereldreis. Leo en Anneke Slingerland, die zending doen bij de Indianen, komen hun wederwaardigheden vertellen en kolonel Bosshart van het Legr des Heils, bekend van haar werk op de Wallen, komt ook haar opgewekte zegje doen. Uiteindelijk opereert zij in het hart van de Amster damse junkiewijk, de Zeedijk. Ned. I 19.00 uur. Terreinknecht Voor de NOS stelde Henk Ter- li ngen een sportjaaroverzicht samen, dat hij de titel gaf „De terreinknecht en andere ver halen". Over die terreinknecht doet hij erg geheimzinnig. Hij wil niet vooraf verklappen waar dat over gaat. Het ligt echter voor de hand hierbij te denken aan de medewerking van Ton van Duinhoven, die ooit de mooiste terreinknecht NEDERLAND 1 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden VARA 15.31 Oom Heini droomt zijn dromen 17.01 De film van Ome Willem NEDERLAND2 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSLAND 1 10.00 Journaal en actualiteiten. 10.23 Amusementsprogr. 11.10 Reportage. 11.55 Informatief progr. 12.10 Repor tage. 12 55 Persoverz 13.00 Jour naal: 14.25 Journaal. 14.30 Kronprinz Rudolfs letzte Liebe. 16.10 Journaal 16.15 Amusementsprogr 17.00 Kin- derprogr 17.25 Kinderprogr. 17.50 Journaal. De familie Colombaioni pro beert de uit de middeleeuwen stammende kunst van de Commedia dell'arte nog dage lijks hoog te houden. Ze heb ben een klein circus dat voor stellingen geeft op het Ita liaanse platteland. Klassieke nummers: messenwerpen, acrobatiek, veel sketches, in dit geval een: farsa, een sketch aan het einde van de voorstel ling waaraan iedereen, ook het publiek, meespeelt. De film toont met mooie beel den, hoe het kleine circus zich staande probeert te houden en de dorpen van Italië opzoekt. De programma's zijn aange past aan het publiek. Willy Colombaioni, die een circus- school is begonnen: „We heb ben nummers waarin honger, gebrek aan geld en bedelen een belangrijke rol spelen. Dat soort onderwerpen spreekt op het platteland aan; in de grote stad hoef je daar niet mee te komen". Hoewel ook in# de dorpen het leven van deze'artiesten moei lijker wordt en het publiek soms moet worden gelokt door een voorafgaand télevisiepro- gramma, vóór het tentdoek. WAnt het is juist de tv, die de mensen thuishoudt. Wat deze Italiaanse artiesten doen, is niettemin schitterend. Leris en Mary Colombaioni beheren tegenwoordig het Circus Saskia; scène uit „Steeds moeilijker". Dit bleek onder meer. toen Carlo en Alberto in Nederland optraden en uitsluitend Ita liaans spraken. Hun taal bleek echter geen probleem te vor men; gebaren en enkele her kenbare woorden waren vol doende. Humor Men moet wel van het gevoel voor humor van de Italianen houden. In deze film worden enkele sketches vertoond waarom de één onbedaarlijk zal lachen, een ander er de grap niet van inziet: van een goochelaar wórdt het tover stokje gebroken. De man kijkt even verbluft, maar gaat dan vrolijk verder, „stereo!" roe pend, met in elke hand een stukje stok. Leuk? Voor som migen om te schateren. Dat geldt ook voor een dron kemansscène, waarin een dronken clown voor kellner speelt en een dame probeert te bedienen. Het gaat eerst mis met de fles wijn, later met de spaghetti, die uiteindelijk met de bezem van de vloer op het bord wordt geveegd en keurig platgeslagen wordt geserveerd. Hardop lachen, wellicht. Al zal men niet gemakkelijk kunnen uitleggen waaar het grappige precies in schuilt. Italiaans cirus in Nederland is, zo mogelijk, nog moeilijker dan in Italië. Leris Colombaio ni, die het werk van zijn vader heeft overgenomen: „Het Ita liaanse publiek is meer betrok ken; de Nederlander houdt zich nogal koel op de achter grond". En juist de betrokken heid van het publiek is belang rijk voor het werk van deze artiesten met hun Commedia dell'arte, geïmproviseerd thea ter, waaraan gladgeslepen tek sten ontbreken. Toch leeft deze vorm van cir cus nog en is de hoop geves tigd op komende generaties, die het thuis-zitten en naar te levisie kijken beu zullen wor den. Deze film toont de toch ten van het rijdende gezel schapje over Italiaanse land wegen, voorafgegaan door een auto'tje dat de komst van het circus schetterend aankondigt. Het publiek schuifelt aan, men geniet van de dwaze sketches en de messenwerper. Maar hoe lang nog? Twee leden van de familie Colombaioni zijn een theater-carrière begonnen, Willy een circusschool en Pa mela wil stewardess worden. Alleen Leris wil nog niét van wijken weten en met het beet je hulp dat hij van de familie krijgt, lijkt hij het voorlopig te redden. „Maar als de inkom sten nog harder teruglopen, zal ik er ook mee moeten stop pen", zegt hij. Het is niet te hopen, zoals de film aangeeft, gemaakt door de Nederlandse filmer Tom d'Angremond, die met deze film een eervolle vermelding kreeg tijdens de filmdagen in Utrecht. In „Dallas" raakt men op nieuw in de dalles. Cliff houdt de politiek voor gezien en Dig ger grijpt weer naar de fles en vergroot de verwarring rond de baby van Sue Ellen. Ned. II 21.30 uur. Jan Blaaser Dallas Met zijn solo-show „Bramen zoeken" bereisde Jan Blaaser stad en land. Nu komt hij er mee op de tv. Niet zozeer een programma alswel een praat avond, waarin Blaaser gedach ten wisselt met zijn publiek en grappen spuit. Met woordspe lingen en leuk vertelde per soonlijke belevenissen krijgt hij zijn eigen uur op de tv en op zijn praatstoel gemakkelijk vol. Ned. II 22.20 uur. Schilderij In de reeks „Honderd beroem de schilderijen" ditmaal een doorkijkje op het schilderij „De jachtpartij" van George Stubbs. Ned. II 23.25 uur. Morgenmiddag Voor de kinderen met vakan tie morgenmiddag de filmclub met figuren als Koert, Baboesj- ka, Flatsie en de beide ooms Heini en Willem. Ned. I 15.30 uur. BELGIE FRANS '12.00 Teletekst. 14.40 kantieprogr. 15.10 Doc. 16.C renprogr. 17.30 Gevarieerd progr met om: 17.30 van de waar ook bestaande in het leven riep, die man met die Rotterdamse pet die de naam van die Amsterdamse voetbalclub „niet uit zijn bek kan krijgen". Voor de rest. laat Henk uitgebreid zien waar in het afgelopen jaar de sportlief» hebbers allemaal naar keken, zoals de voorronden voetbal WK Spanje met de Nederland se afgang en de Wimbledonfi- nale, waarin Björn Borg afging tegen McEnroe. Ir. Aad van Emmenes blikt terug op be roemde doelpunten ooit door het Ned. Elftal gemaakt, zoals de vliegende duikkopbal van Bakhuis en de punters van Kick Smit. Ned. I 21.55 uur. Toppop Opnieuw hebben de scholieren aan Ad Visser laten weten welke popsterren hoog op de hitlijst thuis horen. Welke ver rassingen staan de jeugdigen nu weer te wachten? Ned. II 18.59 uur. Mies Mies plaatst haar rubriek „Mies" ditmaal in het teken van oud en nieuw. Met op de bank twee figuren die aan dit programma een persoonlijke toets mogen verlenen. Jan Blaaser vanavond een uur op zijn praatstoel in „Bramen zoeken". j

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 2