gehoordgezien Zorg eerst maar dat je je diploma haalt TERUGBLIK André v.d. Louw in zijn carrière gevolgd TELEVISIE VANAVOI TELEVISIEDONDERD RADIO VANAVOND RADIO DONDERDAG RADIO/TELEVISIE LODSE COURANT/ WOENSDAG 9 DECEMBER 1981 PJ progr. 17.00 Kinderprogr. 1 j.> derserie. 17.50 Journ. f BELGIE NED. 1 [ff 14.00-16.00 Schooftelevlsle. BELGIE FRANS M 12.00 Teletekst. 14.00 ePe Schooltelevisie. 17.15 ONEmL res. 17.30 Gevar. kirtderproir in de pap, 20.45 (S) Vrl|e tl|d, blijer). 21.10 (S) Tarnbu. O.S.: 21.40 LeretK Je dat? (7). RVU-NOS: 22.10 Foilofrr VARA: 22.30 Nieuws. 22.40 (S) Zd" 23.00 (S) Jazz duetten. 23.55 Nieufii HILVERSUM 3 NOS: 18.04 De AvondspHs. Kfb~ i Krachtvoer. 21.02 Stampij. 22.02F" pel. 23.02 Walhalla. Uj HILVERSUM 4 U. 20.00 (S) Klass kamermuziek. 20r, ziek In NCRV Studio 2. 21.30 0/ 22.25 (S) Kerk orgel muziek. J, AVRO: 12.36 AVRO's Radlojot Nieuws. 13.11 AVRO'S Sporlp Nieuws. 13.32 Per Saldo. 14.00 (14 30 en 15.30 Nieuws 15.' 16.10 Europa plus en min. 16.2 1632 De slag bij Nieuwspc Nieuws. 17.36 AVRO's Radio ja j-JLj waar Willem Wever woont? 10.02 richt Mu2 b'i koH,e 11 30 <s> Twaalfuurtje. 12.40 (S) Middag- pauzedienst. 13.06 Hier en nu 13.20 (S) NCRV-Globaal 16 02 (S) Goudenregen En semble o.l.v. Ferry Wieneke. 16 30 (S) fioze- geur en prikkeldraad. 17.55 Meded 7.02 De Havermoutsl Lichte muz 11.03 De I Kt parade. 12.03 De N< top tien. 13.05 50 Pop velop. 15.03 TROS Toj fj ffmtrnqili AVRO: 7.00 Nieuws 7.10 Och- Tra tendgymn. 7.20 AVRO: aktueel jjr en inform. NOS: 9.05 Gymn. voor ■VlFQ Waterstanden 9 30 Nieuws O.S.: 9.32 Leren, hoe doe je dat? (7). AVRO: 1002 Mensen, mensen 10.30 Nieuws. 10.32 Opinieveiling 11.00 Radio La- waaipapegaai 1110 De Nederl Schoolra dio 11.30 Nieuws. -11.32 AVRO-thema 11.45 Region., provinc. inform. 11.55 Buitenl. spectrum OVERH.VOORL 12 16 Uitz. voor de landbouw NOS: 12.26 Meded voor land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. VARA: 7.00 Nieuws. Morgenrood (8.00 Nieti (S) Feest der herkenn t (S) Voor mensen met t u oren. 12 00 (S) Mode» J Alles kwam gisteravond bij Mies Bouwman (al of niet op zijn pootjes) terecht: die alleen staande koe van vorige week, de weggelopen poes Eric, het tot op heden in Nederland al tijd wat verwaarloosde kerst mannetje en tenslotte kon ook Ramses Shaffy weer min of meer als een verloren zoon worden binnengehaald. Dat laatste overigens kennelijk te gen zijn overtuiging in, want hij achtte zichzelf helemaal niet verloren, maar integen deel bleek hij zich als Bagh- wan-volgeling allang geheel bevrijd te voelen van alle zor gen. Wat niet wegneemt dat hij nu een nogal gecompli ceerd liedje zong en dat hij straks een rol gaat vervullen in de Gijsbrecht van Amstel van Carel Briels, waarbij hij die folkloristische plunje, die hij gisteravond droeg, toch wel voor een andere uitrusting zal moeten verwisselen. Op «j van tenslotte Silvia Kr Marcel van Dam. E t noemde zorgde er eve e dat je inderdaad de psy a een ogenblik om de u meende te zien krijgen. Bij Televizier Magazin<0 Jaap van Meekren wee^ te zijn gekeerd en zo hc ,e natuurlijk ook. De rubr bliceerde weer eens eer busonderzoek (van bun gendijk) en daaruit vooral dat bij nu gel verkiezingen de Pvdi flink verder zou zijn derd en D'66 nog me hoog zou zijn gevallen, voorzitter Max van de werd naar aanleidin eerstgenoemde uitslag streng ondervraagd, m kon natuurlijk niet v< ders doen dan zijn han onschuld wassen. HERMAN HOFH Ernestine Anita Vroeg zondag op Hilversu 4 in een interview in „Für Elise" een klassieke musi cus: „Hilversum 3, wat is dat eigenlijk", toen hem ge vraagd werd of hij ook wel eens naar die zender luis terde. Toch kun je op Hil versum 3 soms opmerkelij ke dingen beluisteren en aanmerkelijk wijzer wor den, ook buiten de muziek om. Bijvoorbeeld een inter viewtje met Anita Meijer, die het zo goed doet met haar „Why tell me why" - waarom vertel me waarom. Is zij uitgezongen en vraagt die discjockey haar hoe het met haar persoonlijk leven gesteld is, gelukkig en zo? Daar kon Anita volmondig op antwoorden, dat zij het thuis goed getroffen heeft, dat haar geluk niets te wen sen, laat staan te wenen over laat. Daar gelooft die deejee niks van. Waarom niet, wil Anita weten. Haalt die deejee een sensatie blaadje voor de dag met een groot interview, waarin staat te lezen, dat Anita ver telt, dat het artiestenvak haar veel buitenshuis houdt en dat zij daarom menig maal buiten de deur en zoWat een onzin, vindt Anita. Ja maar, gaat die deejee door, je hebt dat toch zelf aan die interviewer verteld. Zegt Anita: „Ik doe liever niet aan dat soort in terviews mee, maar het hoort bij je werk dat soort journalisten te woord te staan. Dus doe je dat. Die man de hele middag vragen naar mijn liefdeleven. Ik alsmaar zeggen, dat ik een lotje uit de loterij thuis heb, dus waarom buiten de deur? Zegt die interviewer bij herhaling, dat niemand dat gelooft en dat de lezeres sen) van zijn bladen nu een maal graag lezen, dat een artiest(e) maar een beetje aanrommelt. Pas toen, om van die man zijn gezeur af te komen, heb ik gezegd: „Als die lezers(essen) van iou alleen maar leugens ge loven, zet die leugen dan maar in je blad". Loeki De voorbereidingen voor de musical „Fien", gewijd aan het leven van de theaterster Fien de la Mar, vorderen gestaag. We meldden al, dat Jasperina de Jong, die zelf „Fien" gaat spelen, daar voor Gerard Cox en Willy van Heesvelde aan het ge zelschap had weten te bin den. Intussen werden nog weer nieuwe namen be kend, nl. die van zangeres Loeki Knol en cabaretier Rients Gratama. Volgend najaar moet deze musical in première in het Amster damse Carré. Op tekst van Eric Herfst, ook regie, en Ivo de Wijs en met muziek van Joop Stokkermans. Sinds kort verschijnt met enige regelmaat een nieuwe figuur op de VPRO-buis. Een vrouw. Gemma Shac- kleton geheten, met wie hoogst geheimzinnig wordt omgesprongen. We krijgen haar nl. alleen maar op de rug te zien. Welke groot heid schuilt daar wel achter is men dan geneigd te den ken. Een artieste met een warm hart voor de VPRO, die evenwel weigert haar gezicht te laten zien en daar ongetwijfeld gegronde rede nen voor heeft? Of een vrouw die je liever van ach teren ziet dan van voren? Je kan er van alles van denken. Maar in elk geval wil je, die spanning een maal gewekt, de identiteit van zulk een wezen onthuld hebben. Moet de VPRO maar niet zo mysterieus doen. Het antwoord lijkt voor de hand liggender dan verwacht Ook het ant woord op de vraag naar al die geheimzinnigheid. Als Koot en Bie of welke ande re programmamaker ook zomaar een „vrouwtje" no dig heeft, wenden zij zich meestentijds tot een figu rantenbureau. Dan krijg je wat gestuurd voor een paar tientjes. De moeilijkheid is dan echter, dat je die figu ranten weer helemaal ver trouwd moet maken met al les wat van ze verlangd wordt en hoe ze al of niet in de camera moeten kijken. Dat kost tijd en geld en moeite. En waarvoor hele maal, je hebt ze alleen maar voor terzijdes nodig. Bij de Studio Sport-lotto-balletje- strekkerij lost men dat op door gewoon de vrouw of de vriendin van een pro grammamaker te vragen. Koot en Bie doen dat weer anders. In voorkomende ge vallen halen zij mevrouw Ernestine de Bie-Oostingh naar de studio, juist, gewoon de vrouw van Wim de Bie. Zij is huisvrouw, niet in het bezit van aspiraties op het gebied van tv en /of andere bezigheden temidden van publiek. Zo werd Ernestine gebombardeerd tot de vrouw van het kritische AVRO-lid Cor v.d. Laak en daar men haar ook weer nodig had voor de rol van de interviewende Gemma Shackleton konden Koot en Bie moeilijk haar opnieuw in het gezicht laten zien. Dat zou te verwarrend wor den. Vandaar dat we Gem ma dus uitsluitend op de rug te zien krijgen. Maar ook zo mag zij er best wezen met haar pittige vraagjes. goon-journaal inspreekt, heeft grote kans in de ar chieven van de NOS terecht te komen. Het NOS-bestuur heeft nl. besloten het hele Polygoon-archief over te nemen. Daarvoor moet na tuurlijk wel een stevig be dragje op tafel gelegd wor den. CRM-minister v.d. Louw moet dat beschikbaar stellen en dat is geen gering verzoek in een tijd waarin op alle departementen en fronten moet worden bezui nigd. Mocht het doorgaan, dan zal de sedert jaren overbekende stem van Phi lip Bloemendal ook via de beeldbuis de huiskamers en de oren bereiken. NEDERLAND 1 NOS 18.20 Nieuws voor doven en slechthorenden. TELEAC 18.28 Follow me - 2 (herh.) les 39 NOS 18.58 Journaal 19.00 Van gewest tot gewest P.P. 19.50 Uitzending van de P.S.P. NOS 20.20 Zorg eerst maar dat je je diploma haalt, tv-film. 21.22 Intermezzo: klassieke orkestmuziek NOS 21.37 Journaal 21.55 Den Haag vandaag. 22.10 Studio Sport 23.00 Journaal 23.05 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND2 NOS 18.35 Sesamstraat 18.50 Jeugdjournaal IKON 18.59 Allemaal tuig, tv-serie IKON-KRO-RKK 19.25 Kenmerk NOS 20.00 Journaal SOCUTERA 20.27 Filmpje van het Nederlands Comité voor Kinderpostzegels VOO 20.32 Nederland Muziekland 21.35 Remmers ontmoet Andre van der Louw 22.10 Magnum TELEAC 23.02 Management - lei NOS 23.22 Journaal 23.27 Nieuws voor dovt slechthorenden f OUITSLAND 1 (Region, progr. NDR: 18.d tv-serie. 18.30 Actual. 18.45 serie. 18.55 Rader, tv-serie.T gion. magazine. 19.59 ProP®* WDR: 18.30 Inform, progr. ih# nach Levkas. tv-serie. 19.1iT 19.45 Was sich neckt, das IT. tv-serie.). 20.00 Journ. 20.pil tv-film. 21.45 Cult, magazln. Actual. DUITSLAND 2 18.20 Spelprogr. 18.57 Prol 19.00 Journ. 19.30 Gevar. i 20.15 Inform, seri 21.20 Die Profis, tv-serie. form, progr. 22.15 Doei* 22.45 SPORT. 24.00 Journ. T DUITSLAND 3 WDR 18.00 Kleuterprogr. 18.30 Cif. gels. 19.00 Reportage. 19.4 3. 20.00 Journ. 20.15 Gevate 21.45 Reportages. 22.15 1.00 Journ. BELGIE NEDERLAND NET 1 18.15 Kleuterprogr. 18.20 C{/d derserie. 19.07 Inform, pro Paardekoersen, meded. 19.45 Nieuws. 20.10 Wet 20.15 Arnold (Diffrend tv-serie. 20.40 Next Stop. Village, tv-serie. 22.25 22.55 Paardekoersen - uitsla| BELGIE NEDERLAND NET 2 15.30-20.15 Zie Net 1. 20.15[,', mijn koffie (Cream In BELGIË FRANS 2 Tot 19 00 uur: Zie Net 1. 18.55 La Pensée et les hom zending van Filosofie en I raai. Afl.Het religieus fan#' het Midden-Oosten. 19.30 met simultaanvertaling in taal. 19.55 Sports 2. Met o desporl en toto-voorspelllng^c 'II NEDERLAND 1 OS.-NOS 10.30 Fries voor Friestaligen, afl. 10 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND2 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSLAND 1 10.00 Journ. 10.03 Sport. 11.20 Cult, progr. 12.05 Inform, progr. 12.10 In form progr. 12.55 Persoverz. 13.00 Journ. 16.10 Journ. 16.15 Vrouwen- DUITSLAND 2 10.00 Journ. 10.03 Sport. 1 progr. 12.05 Inform, progr. form, progr 12.55 Persove Persoverz. 16.30 Document) 17.00 Journ. 17.10 Captaii tv-serie. 17.40 Gevar. mag; DUITSLAND WDR 3 8.00 Gymn. 8.10-12.00 Scl sie. (9.25 Kleuterprogr.), Schooltelevisie Philip Bloemendal, de man die elke bioscoopbezoeker van stem kent, omdat hij al tientallen jaren lang Poly- De bekende Franse regis seur Maurice Pialat be dacht zelf het verhaal van zijn film „Zorg eerst maar dat je je diploma haalt", die hij ook zelf regisseer de. De Franse titel luidt: „Passé ton bac d'abord" en het verhaal gaat over scholieren, die voor hun eindexamen zitten en vol komen vreemd staan te genover de eisen die het leven zal stellen als zij de school eenmaal verlaten zullen hebben. Vanavond op Ned. I om 20.00 uur. Als lokatie voor zijn film koos Pialat een kleine Franse stad, in de film Lens geheten, waar scholieren weinig vertier vin den en meestal samenhokken in de plaatselijke kroeg, waar uren lang wordt doorgepraat over de dingen. En dat niet al leen, zij zoeken voortdurend paar aan paar eikaars gezel schap, maar zij zijn nog niet in staat tot een bindende relatie, zodat in de omgang met elkaar de ene mislukking na de ande re voor de deur staat. De ouders van al deze jonge ren verkeren in verschillende situaties. Er zijn gescheiden ouders bij, die hun kinderen niet meer aan zich kunnen of willen binden. Ouders die het helemaal wel geloven, omdat zij te druk zijn met zichzelf. Ook ouders die eisen blijven stellen en dan op de manier als in de titel van deze film wordt uitgedrukt. Ouders met echte aandacht komen zelden voor, althans in deze film, en als er al van die ouders zijn, dan hebben hun kinderen toch weinig boodschap aan de wijze raad die zij mee krijgen. Voor de rollenbezetting van zijn film deed Pialat geen be roep op acteurs of actrices. Hij haalde er onbekende jongeren in die tot opdracht kregen zo veel mogelijk hun eigen leven te leiden, eigen situaties na te spelen. Zij voelen zich hierbij André v.d. Louw schetst zijn eigen portret bij Rem mers. dacht voor het laatste dorp Zeewolde in Zuidelijk Flevo land en wat Hellendoorn met Johanna van Buren te schaf ten heeft. Ned. I 19.00 uur. Intermezzo Het Radio Filharmonisch Or kest o.l.v. Hans Vonk speelt onder de titel „Intermezzo: un bal" het tweede deel uit de „Symfonie fantastique" van Hector Berlioz. Ned. I 2122 uur. Allemaal tuig Zoals we gisteren al schreven spelen jongeren hun eigen rol len en problematiek in de IKON-film "Allemaal tuig", waarin wordt nagegaan waar om jongeren vervallen tot cri minaliteit en vooral hoe er zo negatief over hen wordt ge oordeeld, dat men een ver keerd beeld van hun bezighe den krijgt. Vanavond het eer ste deel. Ned. II 1839 uur. Muziekland Anita Meijer ontbreekt niet in de uitzending „Nederland - muziekland", een nonstop mu- ziekshow met uitsluitend werk van eigen bodem. We zien en horen ook The Dolly Dots, Kayak, Massada en Babe. Ned. II 2032 uur. Magnum De detective Magnum krijgt te maken met een stelletje meis jes, die een vermiste lerares willen opsporen, maar mis schien ook wel hem om de tuin proberen te leiden. als vissen in het water. Dit voert tot een verhaal, dat een kenmerk van de werkelijk heid vertoont, ook al mist men en valt er weinig aandacht op jongeren, die wel een beeld van hun eigen toekomst voor ogen hebben, althans zich er voor inzetten en er intussen het beste van hopen en probe ren te maken. Maurice Pialat heeft zich altijd minder bekommerd om een goed verhaal in zijn films dan wel om het achterhalen van een stuk alledaagse realiteit. Die opvatting over zijn film werk deed hij op voor de Franse tv, waarvoor hij veel werkte en die meestentijds verlegen zat om filmproduk- ten met een documentaire in slag. Een erg opwekkend beeld van de jeugd schetst hij niet, maar hij wordt ook niet deprime rend, ontmoedigend. De jonge ren hebben duidelijk hun draai nog niet gevonden. Het komt allemaal doelloos over wat de jongeren doen. Het le ven sleept zich voort. De lief des leiden veelal tot desillu sies, zodat zij met hun „grote" gevoelens ook al weinig raad weten. Jongere kijkers naar deze film zullen het sfeertje echter wel herkennen. Ook in de manier waarop dat wordt afgezet te gen een bepaald slag volwasse nen, waar jongeren hun ogen op blind staren, omdat zij zulk een levenswijze zien als een voorbeeld voor alle volwasse nen. Zo loopt er een leraar fi losofie rond, die vrouwen maar moeilijk met rust kan la ten. Een beetje mismoedig beeld van een volwassene, al staat daar tegenover een echt paar, dat een jong stel in huis neemt. Zoveel begrip zien jon geren graag, maar uiteindelijk moeten ook zij toch hun eigen boontjes (leren) doppen. Die uitdaging van het leven heb ben zij echter nog niet ont dekt, ook niet in de film van Pialat. De Babe-meisjes staan vanavond In „Nederland-mu ziekland". Interviewer Remmers heeft ditmaal de nieuwe minister van CRM voor de camera gehaald, André v.d. Louw, voorheen bur gemeester van Rotterdam en nog eerder een radica- list in de Nieuw linkse be weging. Hij legde zijn ideeën neer in „Tien over rood" en daar keken ze bij de Partij v.d. Arbeid des tijds nogal van op. Zover gaat Remmers echter niet terug. Hij begint met het afscheid van v.d. Louw van de Rotterdamse ge meenteraad, waar hij zichtbaar ontroerd en met tranen in de ogen zijn in valide moeder zag bin nenrijden, die bij dit ge beuren van haar ministe- riabele zoon niet wilde ontbreken. Men had in Rotterdam aanvankelijk weinig vertrouwen in een man als v.d. Louw, maar ook zijn tegenstanders moesten op de langere duur erkennen, dat hij er slag van had eerste burger te zijn van de grootste ha venstad ter wereld. Dit heeft vooral ook te maken met zijn voorzichtige hou ding tijdens de havensta kingen daar, waarin hij een bemiddelende rol speelde. Later kreeg hij te maken met de „moeilijke warme buurten" en de voorgestane concentratie van de prostitutie, die zich niet over de stad mocht verspreiden. Aan het volkse leven ging v.d. Louw evenmin voorbij. Hij zingt in deze uitzen ding dan ook een volks lied samen met straatzan ger Japie Valkhof: „Op Katendrecht zijn de nach ten lang". Ned. II 2L35 uur. Van gewest In „Van gewest tot gewest" de Duitse Nederlanders, die op Duits gebied tussen Nijmegen en Venlo wonen, dat Kreis Kleef heet. In dit gebied ter grootte van de provincie Utrecht wonen Nederlanders, althans volgens hun paspoort, die overigens Duits spreken en het Nederlands tenauwernood beheersen. Dat heeft tei maken met de vroegere industrieves tiging aldaar, die veel Neder landers aantrok. Voorts aan- Scène uit de film „Zorg eerst maar dat je je diploma haalt".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 2