mm universiteitsraad streven S^ar afschaffing renwijkse Bosneger Eddy King belicht de naar een onvervreemdbare identiteit 11» a 1 Werkloosheid blijft stijgen asliefhebbers lieten zich verwennen LEIDSE COURANT DINSDAG 17 NOVEMBER 1981 PAGINA 5 mevj Dp 3<J ondef m pol staanl beJ iestoi Op mijn omwegen door stad en larid kom ik graag mensen tegen. Elke morgen tussen tienen elf uur kunt u mij telefonisch vertel len wie u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Het nummer van mijn geduldi ge telefoon is 071-122244; u kunt dan naar toestel 18 vragen. Gewestelijk Orkest krijgt 7 ton extra LEIDEN Het Ge- westelijk Orkest krijgt zeven ton extra om de geldproblemen op te lossen. Provin ciale Staten van Zuid- Holland geven 3,5 ton, CRM eenzelfde bedrag. Het orkest, dat in 1981 2.130.000 gulden kreeg, dreigt door het geld heen te raken. Voor het voldoen aan verplich tingen is tot en met de cember 1981 nog ruim zeven ton nodig. Het rijk draagt nu met 1.078.000 bij, in plaats van 718.000. Dat is 3,6 ton meer dan in de pro vinciale begroting was geraamd. De 3,5 ton van de provincie krijgt het orkest in de vorm van voorschotten op het subsidie. De provincie hoopt een deel van het geld door bijdragen van de diverse gemeenten terug te krijgen. LEIDEN/LISSE Het aantal werkloze mannen nam in de regio Leiden in de maand oktober verder toe tot 4.404. Dat is een stijging van 195. Het aantal vrou wen dat een baan zoekt, bleef op 1.843 staan. Totaal zijn er nu 6.247 werklozen. Dit meldt het gewestelijk arbeidsbureau in zijn maandoverzicht. Werkloosheid Bollenstreek fors gestegen De werkloosheid in de Bollenstreek is in okto ber fors gestegen met bijna negen procent. Bij het arbeidsbureau Lisse staan nu 1.548 werklo zen ingeschreven, 136 meer als in de maand september. Het aantal mannelijke werklozen nam toe met 87, het aantal vrouwelijke met 49. Ten opzichte van dezelfde maand verleden jaar is bijna van een verdubbeling sprake. Toen stonden 840 werklozen in Lisse geregistreerd. Bij de jongeren is het aantal geregistreerde werklozen gedaald van 282 naar 228. Het Ar beidsbureau Lisse tekent daarbij aan dat zij niet allemaal een baan naar wens hebben gevonden. Een deel is in een andere categorie werk te recht gekomen, een deel heeft een tijdelijke baan gevonden en een andere groep is begon nen met een vervolgopleiding. Verdeeld over de verschillende gemeenten in de regio Lisse, spant Noordwijk de kroon met 320 werklozen. Daarna volgen Lisse (200), Hil- legom (182), Noordwijkerhout (122), Sassenheim (116) en Voorhout (55). Naast deze mensen ston- den in oktober nog 288 vrouwen en 171 man nen bij het Arbeidsbureau ingeschreven, die wel een baan hebben, maar graag van werk kring willen veranderen. Evenals de vorige maand hebben de ouderen onder de mannen het grootste aandeel in de werkloosheidsstijging. De toename bij mannen was vooral merkbaar in de bouwsector, de ho reca en in de categorie personeel algemene dienst. Het aantal vrouwelijke werklozen in de leeftijd tot en met 18 jaar nam af, terwijl het aantal oudere werkloze vrouwen toenam. Een flink aantal schoolverlaters slaagde erin een baan te vinden: dit aantal daalde in verge lijking met september van 383 naar 319. Eind oktober stonden er onder de jongeren tot 22 jaar 1037 werkloze mannen en 933 werkloze vrouwen geregistreerd. In oktober 1980 waren deze aantallen respectievelijk 587 en 531. Het aantal vacatures dat vorige maand nog 292 be droeg, liep stevig terug naar 231. De metaalsec tor gaf hierbij een forse uitschieter te zien. In deze sector verdwenen 30 vacatures. „Maar toch vertoont deze sector naar verhouding nog altijd een redelijk vraag (42) naar gekwalifi ceerd personeel," aldus de directeur van het ar beidsbureau in een toelichting op de cijfers. In de gemeenten in het rayon van het arbeids bureau ziet de werkloosheidsontwikkeling er als volgt uit: Plaats Alkemade Katwijk Leiden Leiderdorp Oegstgeest Rijnsbrug Valkenburg Voorschoten Warmond Zoeterwoude Overige aamse overlevering geeft nauwelijks voedselaan eenheidsgedachte ::v -:v- Andries Jozefzoon van Klaaskreek (met de' statussymbool): wel al oud, maar nog geen do- lel op zoek naar de eeuwige rust. Wat er verder ook moge gebeuren: Eduard zal van z'n leven niet meer naar zijn geboorteplaats kunnen terugkeren. Die plaats bestaat namelijk niet meer; Kabel werd onder water gezet omdat er een stuwdam nodig was die voor elektriciteit moest gaan zorgen. Wie er woonde moest naar elders evacueren, transmigreren. Ja, dat was Kabel, in Suriname. Meer dan 20 „transmigratiedorpen" gingen verloren: de energiebehoefte zette een gebied, ter grootte van de provincie Utrecht, onder water. Mensen weg, en de ontwrichting deed haar intrede. Kabel foetsie. Ook Eduard ging foetsie, maar het liet hem niet koud. Toen hij twee jaar geleden als vrijgemaakte rijksgenoot naar Nederland kwam, was hij vastbesloten iedereen die er maar van wilde weten, maar zeer beslist zijn mede uitgeweken landgenoten, alles te vertellen over de Surinaamse bevolkingsgroep die achtergebleven is en waaruit hij zelf is voortgekomen: de Bosnegers. We staan nu tegenover de onverwachte situatie: een Bosneger in de Leidse Merenwijk schrijft over een etnische groep die op weg is naar een eigen identiteit. Eduard (Eddy) F. King is 25 jaar en sinds drie weken getrouwd met Coby, die in Leiden geboren en getogen is. Eddy bekwaamde zich als onderwijzer in zijn geboorteland, waar hij de hoofdakte haalde. In Leiden studeert hij op het ogenblik wiskunde, en als zijn studie voltooid is en het tijdsgewricht gunstig, hoopt hij zich eenmaal verdienstelijk te kunnen maken voor zijn landgenoten in Suriname. Maar zover is het bij lange na nog niet. Eddy King mag dan een intellectueel zijn, een intelligente knaap die weloverwogen zijn gedachten formuleert, mild is in zijn oordeel over onbegrip, kalm en voorkomend, hij is ook niet meer te herkennen als een afstammeling van de Westafrikaanse slaven die eeuwen geleden ook in Zuid-Amerika als werkpaarden op plantages werden gebruikt, er ontsnapten en later Bosnegers werden gqnoemd. Niettemin is hij een Bosneger, die vandaag comfortabel leeft in de Merenwijk, ontdaan van de attributen van zijn voorvaderlijk verleden. Istellen, het koppel Ifius uit Leiden I en het echtpaar Irland uit ^ond (rechts), zich met hun maar wel vd^jfijn laten |nnen met een (einde in Holiday Inn Leiden, dat zoveel geneugten in zijn hotelpakket heeft. De twee paren kwamen tijd' te kort om gebruik te maken van alle faciliteiten die ér voorhanden zijn; ze kwamen zelfs nauwelijks aan slapen toe, in hun king-size kamer. De verwennerij was te danken aan het feit, dat de twee heren een prijs hadden gewonnen in de opstellenwedstrijd die werd uitgeschreven in het kader van de door H.I. gehouden Elzasweek. De twee Elzas-„deskundigen" met hun dames hebben het ervan genomen. De meneer die op de foto tussen de prijswinnaars in staat, is Frank Wentink van H.I.- publiciteitszaken. Maar Eddy King wil weten wie hij is, wie zijn rasgenoten zijn. Daar komt hij voor op. Hij wil de zijnen en zichzelf voor anderen herkenbaar maken. Hij wil ook, dat de Bosnegers zich niet ten gronde richten. Vandaar het boekje „De Bosneger op weg naar eigen identiteit", een uitgebreide, informatieve en geïllustreerde „brochure", waaraan ook zijn vrouw Coby meewerkte door er behalve een voorwoord aan te wijden ook Bosneger gedichten voor te vertalen en bewerken. Verwarring en vooroordelen: daartegen wil Eddy zich verzetten. „Bosneger is een aanduiding die het niet zo erg goed doet. Ook in Suriname zelf niet. Liever noemt men ze, in ontwikkelde kringen, Marrons, een woord dat aan het Spaans ontleend is en „voortvluchtige" of „weggelopen dieren" betekent. Bosneger, dat levert associaties op met negers die in het bos wonen. Dat vindt men maar niks, dat is denigrerend, denkt men. Ik heb daar geen moeite mee: Marrons vind ik veel denigrerender; ik ben geen weggelopen vee..; veel eerder een Bosneger". Eddy King moest over die dingen schrijven; „het was noodzakelijk. We bewegen ons op het intermenselijk vlak, met z'n verstandhoudingen, vooroordelen, rangen, standen en geloven. Afwijkingen drijvert je in een hoek. Maar daar hoef je niet in te blijven, nietwaar Vandaar het door Eddy weergegeven verhaal van de Bosnegers in Suriname, als een achtergestelde „tribe", een ondergeschoven stam van een koloniaal verleden. Een dramatische situatie die ongeveer 300 jaar geduurd heeft. Degenen die aan de „zegeningen" van de westerse cultuur (radbraken, geseling, levend verbranden en opsluiting) ontsnapten, raapten het oorspronkelijke Afrikaanse leefpatroon weei op. diep in de veilige wouden: een familieclan met een kapitein aan het hoofd, bijgestaan door de „bastiaans" als assistenten. De granman was het opperhoofd van de stam, waar de kapiteins en oude wijze mannen en vrouwen een stem in het kapittel hadden. King beschrijft zijn „stamgenoten" als „mensen met een ijzeren wilskracht en saamhorigheidsgevoel". Er is een samensmeltingsproces van culturen aan de gang, acculturatie, die evenwel gehandicapt wordt door, onder andere, de „hokjesgeest" in Suriname, het achterstellen van Indianen en Bosnegers: tweederangs burgers. King heeft zijn politieke terechtwijzingen klaar en stelt zijn vertrouwen op de jonge Surinamers die „duidelijk een andere koers willen volgen". „Ze willen kappen met de taboes en tradities, die niéts positiefs in zich hebben". Als een profeet roept King buiten eigen land op tot eenheid in Suriname, tot collectieve aanpak van de eenheidsgedachte. „Ik ben de mening toegedaan dat de ontwapening. De indiener van de motie de heer Dekker stelde daar echter tegenover dat .juist de wetenschap er voor heeft gezorgd dat die wapens konden worden ge maakt. Welke waarde heeft de wetenschap als zij alleen maar leidt tot dé ondergang van de mensheid?", hield hij de raad voor. Na ampel beraad besloot men in elk geval in de motie de woorden „eenzijdige ker nontwapening" te vervangen door alleen: „kernontwape ning". Daardoor was het grootste discussiepunt wegge vallen. Dit betekende echter niet dat er nu unaniem vóór de motie werd gestemd. De heer Dekker kreeg steun van 21 raadsleden. Tien leden stemden tegen en drie ont hielden zich van stemming. Het college van bestuur, dat door het raadsbesluit de op dracht kreeg om „landelijke bekendheid te geven aan de motie", zei bij monde van voorzitter Cath zich intern nader te zullen beraden en erover te praten „of nog een eigen mening zal worden toegevoegd". De heer Cath was ontevreden met de be handeling van een onder werp waarover elk individu zijn of haar eigen mening heeft. Dit bleek inderdaad duidelijk uit de stemming aan het eind van de lange vergaderrit toen meerdere raadsleden zich niet als één fractie opstelden maar indi vidueel hun voor of tegen bekend maakten. alle mensen onder bepaalde omstandigheden slecht zijn, maar de meeste van hen worden in hun slechtheid gedreven door egoïsme en opportunisme". Ook op het Surinaamse schip van staat. King houdt zich verder bezig met de positie van de vrouw in de Bosnegergemeenschap (sexuele revolutie en een toenemend aantal onwettige kinderen), de invloed van dt kerk (die zich de status van een „bedrijf" heeft verworven, „en één van de produkten, die zij aan de man brengt, is het evangelie ofschoon de kerk een grote bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkeling van de Bosnegers"). Hij gaat in op de strijd voor bestaansrecht en erkenning, ziet de mannen bijna allemaal naar de kust trekken om geld te gaan verdienen; „ze kunnen niet anders terugkeren dan met geschenken voor hun verwanten en vrouwen". De stadse Bosneger; de jeugd van vandaag is het (Bosneger)volk van morgen. „Ze zullen hun eigen gezicht moeten blijven etaleren". Zonder (weer) te vervallen in een hokjesgeest, zoals die geschilderd wordt in een Bosnegergezegde: „deugnieten dansen samen in het zelfde dorp", ofwel: soort zoekt soort. De bewuste eenheidswording is er nog ver te zoeken, doordat de Bosnegerstammen onafhankelijk van elkaar proberen te leven en eigen cultuurelementen ontwikkelen: „er is een veelheid in diversiteit", aldus Eddy King. Op zoek naar het eigen verleden, op weg naar een eigen identiteit. Eddy King is achter de toedracht gekomen, heeft de milieubepaling geanalyseerd. Maar niet in Nederland, niet sinds kort in de Merenwijk. Daar is de Bosneger overgeleverd aan de assimilatie, zoals ieder lid van een ethnische minderheid. Hij zit hier „dingen te overbruggen". „Je moet meedoen binnen de hele context van deze westerse samenleving. Dat is de druk die op je wordt uitgeoefend". Het is niet de vraag: „waarom kom je dan hier naar toe Het is een belevenis waarin zijn eigen wezen, z'n eigen zijn wordt ondergedompeld. De druk die in Nederland op hem wordt uitgeoefend is voor hem niet zo moeilijk, „voor anderen wel". Met de werkgelegenheid ligt het wel even anders. Wiskundeman King kan, buiten zijn studie, slecht uit de voeten met zijn métier: „ik heb een jaar in een wasserij gewerkt, en toen kreeg ik een tijdelijke aanstelling als leraar wiskunde aan een chr. mavoschool in Leiderdorp. Dat contract is nu ook weer afgelopen". Het past allemaal in de tijdgeest, in the struggle for life. „Kan ook best een sluimerende discriminatie zijn. Dat weet ik niet; heb ik ook niet aan den lijve ondervonden". Bosneger Eddy King wordt consequent door de westerse worstmolen gedraaid. Hij weet dat hij daar niet onderuit kan, hij weet ook dat een aanpassing onontkoombaar is. Eddy King aanvaardt het logische proces. Maar hij heeft, zeker terwille van zijn „verplaatste" landgenoten, een blik naar achteren willen werpen en, vooral ook, een toekomstvisie willen geven. Maar laat de Bosneger een Bosneger blijven, met z'n eigen wezenskenmerken. Laat hem althans groeien naar een zelfbewuste integratie binnen het Surinaamse volk in opbouw. Boekje voor Surinamers, het geschrift „De Bosneger op weg naar éigen identiteit", maar ook een vademecum voor belangstellende Nederlandse boeren, burgers en buitenlui, die iéts meer willen weten over het wel en wee van die verre, eens aan ons eigen nationale lot gekoppelde Bosnegers met hun wankele positie binnen de Surinaamse werkgelegenheid, 't Kan geen kwaad, daar kennis van te nemen. Het boekje is in de handel bij boekerij Kooijker en in de Kopermolen, mogelijk later ook bij andere boekverkopers in het Leidse. Eddy King is ook bereikbaar onder telefoonnummer (071) 21 49 18. le gif tee 1 van] r heJ raad *1 werd aangezwengeld in de de raad vindt van niet, om- raad door het progressieve dat het „politieke zaken" be- raadslid L.J. Dekker. Al aan treffen. Anderen, als „pro- het begin van dit vergader- gressief" bekend, menen dat jaar had hij - toen nog als in- juist een universiteit als in spreker - zijn mening over vloedrijke instantie moet dit onderwerp in een emotio- meehelpen bij besluitvormin- neel betoog duidelijk te ken- gen over gewichtige zaken nen gegeven. Gisteren kwam als deze. zijn mening in de vorm van Het had niet veel gescheeld een concept-motie in de ver- of de kernontwapening was gadering aan de orde. Zoals dan ook afgevoerd van de al eerder in de raad was ge- agenda gisteravond. Met beurd, als het om een alge- name de uit studenten be- mene mening van de Leidse staande fractie CGL uitte be- universiteit ging en dus niet zwaren tegen de motie. „Het om een besluit over een con- is zeer onwetenschappelijk crete maatregel, kwam ook om zich beslist achter één gisteren weer de grote vraag standpunt te scharen", aldus naar voren: moet een derge- de CGL, die bovendien vond lijk onderwerp wel door de dat er te weinig harde gege- universiteit ter tafel worden vens waren over de menin- gebracht? Een gedeelte van gen van de Hollanders over De Leidse uni- iraad steunt het stre- ïbujf1" universele afschaf- ze"n kernbewapening. baa v'ndt °°k dat de 'w3teiten en hogescho- e kennis dienen te ge- om mogelijkheden te de kernbewape- )mli(uS te dringen. Voorts pre£ raad op tot deelna- I voide landelijke vredes- Dtratie in Amsterdam ?en fnde zaterdag. Tot i ve ;andpunten kwamen *epri imenlijke raadsleden ond na langdurige o°r lagingen en - vaak huisbel wikken en we- n bfh eikaars argumenten f !ze gevoelige zaak. 1 e ernbewapeningskwestie Eddy F. King: zijn identiteit ligt ver over de oceaan..

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 5