18e Eeuwse successen bepalen imago van porseleinfabriek Meissen Elektronischs, topper" van Ton Bruy Goede jongen William Holden overleden Ammonslaantje of Ruigelaan KjJNST LEIDSE COURANT DINSDAG 17 NOVEMBER 1981 p)>T SANTA MONICA De Amerikaanse filmacteur William Holden, die in meer dan 40 films is opgetreden en daarin veelal de typische Amerikaanse „goede jongen" speelde, is dood aangetroffen in zijn woning in Santa Monica bij Los Angeles. Hij is 63 jaar geworden en stierf een natuur lijke dood. Holden, die in 1953 een Oscar van de Amerikaanse filmindu strie had gewonnen voor zijn rol in „Stalag 17", is wellicht het best bekend geworden door „Sunset Boulevard" met Gloria Swanson en „Network", die hem beide nominaties voor een Oscar opleverden, alsmede „Love is a many splendored thing" en „Picnic". William Holden, wiens echte naam William Beedle was, had zijn naam gevestigd met de bokser in „Golden Boy" uit 1939. Behalve filmacteur was Holden een man die zich inzette voor het behoud van het milieu en de flora en fauna in Afrika en Azië. In Kenia richtte hij de Mount Kenya Safariclub op. Holden had in de jaren veertig en vijftig de naam van een rebel, toen de almachtige filmmaatschappijen sterren aan langdurige contracten bonden. Hij wilde niets weten van „fan- clubs" en sloot zijn privéleven af als een zaak die hem alleen aanging. Hij was op 17 april 1918 geboren in Ofallon in Illinois, zoon van een welgesteld fabrikant van chemische middelen. Het gezin verhuisde naar Pasadena in Californië, toen William nog een kind was. Hij ging er naar school, werkte bij zijn va der in zijn vrije tijd, speelde klarinet, zong in een kerkkoor en studeerde aan de toneelschool van Pasadena. Het toneelspel leidde tot een filmproef en een langdurig con tract met Paramount, waar William Beedle William Holden werd. Hij werd de tegenspeler van enkele beroemde filmvrou wen, zoals Grace Kelly, Audrey Hepburn, Jennifer Jones en Kim Novak. In de tweede wereldoorlog deed Holden dienst in de Amerikaanse luchtmacht. Hij ging erin als soldaat en kwam er vier jaar later uit als eerste-luitenant. Landbouwprijs voor Gertie Evenhuis DEN HAAG „Het Ka- ninklijk Nederlands Land- bouwcomité KNLC heeft zijn prijs 1981 toegekend aan de schrijfster van kinderboe ken Gertie Evenhuis uit Amsterdam. Voorzitter ir. D. Luteijn heeft haar gisteren tijdens de alge mene vergadering van het KNLC de prijs uitgereikt. Dit huldeblijk, bestaande uit een oorkonde en een geldbedrag, is bestemd voor personen of or ganisaties die bij buitenstaan ders het begrip voor land- en tuinbouw bevorderen. Mevrouw Evenhuis schrijft, over kinderen op het platte land, ook over kinderen op Een imposant* Jochtboker, die in 1741 door de beroemde Meissener Kindier ontworpen werd en die nog steeds in de manufactuur wordt gemaakt. Omdat „Meisen" over een voor een buitenstaander nau welijks toegankelijk uiterma te gedocumenteerd archief be schikt, is men in staat alle suc cesstukken van de 18e eeuw te reproduceren. Niet alleen op het gebied van de plastiek, maar evenzeer aangaand* sar- vlezen.(links) Een schilder van „opgaand goed" aan het werk aan een grote dekselvaas met chinoise rie-motieven als decoratie. Ook dit ontwerp stamt uit de 18e eeuw.(rechts) Luchtig en speels Is deze por seleinen pendule, die Johann Joachim Kandler (1706 - 1775) ontwierp. Zowel qua vormge ving als kleurgebruik Is dit oen van do meest sprekende voor beelden waarop de Meissener manufactuur zijn roem bas- seerde. De produktie van deze pendules wordt tot op de dag van vandaag voortgezet.(uiterst links) AMSTERDAM Nadat gedu rende de Tweede Wereldoor- belangrijke delen van de ontwerpers van buiten aan trekken om vorm te geven aan maatschappelijke veranderin- fabriek vernietigd c.q. ernstig gen en ontwikkelingen, daar beschadigd waren, werken heeft „Meissen" een vijf man vandaag de dag niet minder tellend arbeiderscollectief uit dan 1100 mensen (van wie 450 schilders-decorateurs) in Euro pa's oudste porselein-manufac tuur, die van Meissen. Het de eigen gelederen gerecru- teerd, dat voor de taak staat het bedrijf minder dan tot nu toe op traditie te baseren, Meissener porselein, gemerkt maar misschien is het de lei- met twee in blauw uitgevoerde ding van de Meissen-manufac- gekruiste zwaardjes, heeft in belangrijke mate bijgedragen aan de Europese tuur toch niet begonnen om te zeer afstand te nemen van na men als Kandler en Höroldt, felcultuur. Als zodanig heeft die in de achttiende het dan ook een belangrijke roem van „Meissen" voor eens en altijd vestigden. Zozeer zelfs dat ook nu nog de ont werpen en het kleurenpalet tot in het laatste detail worden toegepast en uitgevoerd. Het zijn en blijven echter de 20sté eeuwse reprodukties van 18e eeuwse ontwerpen. Eenzelfde functie vervuld voor andere manufacturen, zoals Berlijn, Fürstenberg, Nymphenburg, Frankenthal, Ludwigsburg, Fulda, enz. om alleen maar en kele Duitse te noemen. Tot en met 21 november is bij de Am sterdamse firma Focke en Meltzer een verkoop)expositie wijze van werken wordt toege ingericht van „Meissen", waarvoor naast de hedendaag se produkten, enkele bijzonde re stukken uit de DDR past in de Volksrepubliek Chi na, waar o.a. de beroemde paarden en kamelen uit de T'ang-dynastie exact worden Meissen ligt in Oost-Duitsland nagemaakt, evenals andere; naar de PC. Hooftstraat befaamde porseleinen uit de zijn verhuisd. De manufactuur van Meissen is altijd al een buitenbeentje geweest in het Europese porse lein-gebeuren. Zo ook nu nog. Waar andere fabrieken vaak Ming- en C'hing-dynastieën. „Alhoewel technisch perfect, zijn ze echter niet precies het zelfde gemaakt als de originele stukken uit de 18e eeuw", zegt Je huis in de krant brengt mensen over de vloer. Vermiste koe wellicht gestolen AARLANDERVEEN Een roodbonte koe met een waarde van 3200 gulden, die op een weiland aan het Zuideinde graasde, wordt vermist. Het dier is eigendom van vee houder Van Kempen. Daar niemand de koe Tonia ge naamd heeft zien rondlo pen, vermoedt de Alphense politie met veedieven te ma ken te hebben. Eerder deze maand werden uit een wei land in Woubrugge een pink en een schaap ontvreemd. Het is niet uitgesloten, dat de ver dwijning van Tonia verband houdt met het in Woubrugge vermiste vee. WOONWAGENKAMP IN WASSENAAR: WASSENAAR „Naar onze mening moet de keus van de 12 woonwagenstandplaatsen gaan tussen de locaties Ruigelaan en het Ammonslaantje". Dat schrijft het col lege van B en W van Wassenaar aan de raad. Wassenaar moet volgens de normen zorgen voor 12 standplaat sen voor woonwagens. De Ruigelaan, waar nu nog vijf woonwa genstandplaatsen zijn, ligt bijna drie kilometer van de „bewoon de wereld" en voldoet niet aan de normen, die door CRM opge steld zijn. Het ligt te ver van winkels en scholen. De woonwa genbewoners kunnen zo niet integreren. Ook de provincie Zuid- Holland schrijft dat de Ruigelaan niet aanvaardbaar is. De Hoge Klei, een andere mogelijke locatie, is blijkbaar afgevallen. Het Ammonslaantje ligt op gemeentegrond, de Hoge Klei niet. De Hoge Klei heeft ook een andere bestemming, namelijk bedrijf sterrein. Tegen zowel het Ammonslaantje als de Hoge Klei zijn door buurtbewoners een groot aantal bezwaren ingebracht. Was senaar heeft de woonwagenstandplaatsen aan de Ruigelaan ver waarloosd, mede omdat verwacht werd, dat de standplaatsen toch binnen afzienbare tijd weg moesten. A.L. den Blaauwen, directeur van het Rijksmuseum in Am sterdam. „Je ziet verschil. Dat kan trouwens ook niet anders, want ze worden nü gemaakt, door mensen van nü en met materialen van nü". Anachronismen Op de keper beschouwd zijn het „hopeloze" anachronis men: de harlekino's, de vogel- handelaren, de herderinnetjes en de dames-in-hoepelrok met hun aanbidders. Allemaal fi guren, die qua kleding passen in de 18e eeuw van toen, toen Mozart zijn Zauberflöte com poneerde en de Franse filosool Jean-Jacques Rousseau zijn te- rug-naar-de-natuur filosofie op papier zette. Maar omdat de figuurtjes van porselein zijn en onder „de voet" twee kleine, blauwe ge kruiste zwaardjes hebben, telt het begrip tijd ineens niet meer. Het is „Meissen" gewor den, het wereldberoemde por selein uit de oudste manufac tuur van Europa. Bekend over de gehele wereld zijn de kleine, weergaloos knap geschilderde poppetjes. Ze zijn ooit gemodelleerd door ontwerper Johann Joachim Kandler (1706-75) en hun roem is zo groot dat ze heden ten dage nog op precies dezelf de wijze als vroeger worden vervaardigd. Niet alleen de 18e eeuwse plas- tiekjes worden in de VEB Staatliche Porzellan-Manufak- tuur, zoals de fabriek in Meis sen thans heet, vandaag de dag in hoge ere gehouden. Hetzelf de gaat op voor de prachtig ge decoreerde serviezen en ande re tafelstukken. Slechts 15 procent van de Meissen-pro- duktie bestaat uit eigentijds ontwerpen. Commercieel succes Met het oog op artistiek ver- nieuwingsélan in kunst en kunstnijverheid is het min of meer tragisch te moeten con stateren dat de manufactuur in het Oostduitse Triebischtal niet geworden is tot een ele ment van waar impulsen uit gaan voor een nieuwe, heden daagse porseleincultuur. An derzijds is het terug vallen op de aloude Meissen-traditie een waarborg voor commerciële successen, die de DDR de broodnodige harde valuta (de viezen) in het laadje brengt. Bij Focke en Meltzer komt die tweeslachtigheid duidelijk tot uiting. Vanzelfsprekend wordl het eigentijdse ontwerp „Gros- ze Ausschnitt" uitgevoerd in tien decors getoond. Maar het overgrote deel van de tentoonstelling is toch ge wijd aan replica's van vroege re successtukken. Duidelijk wordt dat Meissen zijn leiden de rol op artistiek gebied niet heeft kunnen handhaven c.q. terugveroveren, die het met name in het begin van de 18e eeuw had. Toen was het werk van Kandler (ontwerper) en Höroldt (arcanist en schilder) toonaangevend in de gehele Europese porseleincultuur, waarin op een gegeven ogen blik zelfs het begrip porse- leinsculpture ontstond. Welis waar was de decoratie in het begin de manufactuur werd in 1710 gesticht door August de Sterke, koning van Polen en keurvorst van Saksen, na dat enkele jaren daarvoor Jo hann Friedrich Böttger achter het geheim van de samenstel ling van porselein was geko men nog (sterk) beïnvloed door Chinese motieven, later ontstond in Meissen een ge heel eigen „handschrift". Aanvankelijk geïnspireerd door de barok, later zijn artis tiek hoogtepunt vindend in de joyeuze rococo-stijl beleeft de porselein-manufactuur gedu rende de eerste helft van de 18e eeuw zijn grootste culture le bloei. De Europese adel gaat in navolging van August de Sterke porseleinkasten aan schaffen, waarvan de inhoud een nieuwe dimensie toevoegt aan de tafelcultuur van die da gen. August zelf is zo bezeten van porselein dat hij op een gegeven ogenblik een regi ment Saksiche dragonders ruilt tegen een collectie Chi nees porselein, waaronder een monumentale dekselvaas. Hij koopt in 1717 het twee jaar daarvoor gereed gekomen „Hollands kasteel" aan de Elbe nabij Dresden, verbouwt het en richt het vervolgens in met een weergaloze collectie porse lein (Japans, Chinees en Euro pees d.w.z. uit Meissen afkom stig), afgewisseld met zijden tapijten, kostbaar zilver en schitterend Oostaziatisch lak werk. Zozeer neemt met name de porselein-verzameling in omvang toe dat de koning op dracht geeft tot de bouw van een nieuw slot. In zijn gedach ten ziet hij in dit „Japans pa- waren een poging van „Meis sen" tot iets nieuws te komen en de inmiddels beroemd ge worden manufactuur van Sè vres te volgen. Maar omdat de nieuwe ontwerpen commer cieel niet aansloegen, ging men zich al gauw weer toeleg gen op het reproduceren van oude, vertrouwde successtuk ken. Mannheimer Dat het oorspronkelijke werk van „Meissen" inderdaad blijk geeft van een hoog artistiek peil zowel wat vormgeving als decoratie betreft bewijst de permanente collectie Sak sisch porselein in het Rijksmu seum. Het gaat in feite om de dr. Mannheimer-collectie, die de Nederlandse Staat na afloop van de oorlog in 1945 ver wierf. Deze in Nederland wo nende Duitse bankier had op zijn beurt de verzameling na de opkomst van Hitler in 1933 gekocht van de Joodse Berlij- ner Oppenheimer. Als bijzon derheid geldt dat Oppenhei mer een verzameling Meisser had aangelegd, waarvan de decoratie uit louter chinoise rie-motieven bestond. Het is een unieke collectie, waarin zich o.m. stukken bevinden, die destijds gemaakt zijn voor het Tsaristische hof in Rus land; Sommige zijn versierd met het keizerlijke wapen van de Romanovs. Verder bevin den zich in Amsterdam be langrijke stukken uit het be roemde Zwanenservies, dat rond 1740 in Meissen in pro duktie werd genomen. Het hedendaagse porselein uit Meissen is niet „Epochema- chend", zoals het dat wèl was ten tijde van Kandler en Hö roldt. Het ontwerp „Grosze Ausschnitt" is daardoor te his toriserend, ondanks de onder scheidingen die het in de DDR heeft gekregen. Wel zijn de twee gekruiste zwaardjes sy noniem voor topkwaliteit op technisch gebied. Want alle decors worden nog steeds van de eerste tot en met de laatste penseelstreek met de hand ge schilderd; sjabloonwerk is er tot op heden niet bij. Het Meis sener porselein behoort dan merciële succes bleef uit, het- ook tot een van de prestige-ob- geen graveur Stange in 1903 in j^cteq van het huidige Oosb een brief aan de directie deed opmerken dat Van de Velde leis" zalen vol Chinees en Ja pans porselein met op de twee de verdieping de produkten uit Meissen, waarvan hij zelf de grondlegger was. Maar al vorens zijn plannen gereali seerd kunnen worden, sterft August de Sterke (1733). Wel iswaar voert zijn opvolger zijn zoon August III een deel van de plannen uit, maar na 1740 gaat diens animo ver loren, waarna hij de verzamel- stukken van Meissen aan tafel gaat gebruiken. Het Chinese en Japanse porselein blijft „vergeten" achter in het pa leis; alle aandacht is voortaan gericht op de produkten van eigen, Europese bodem. Rijksm useum Volgend jaar zal in Dresden ter gelegenheid van de 300-ste geboortedag van Johann Frie drich Böttger een tentoonstel ling worden gehouden van o.a. diens bruine steengoed en wit porselein, terwijl ook andere vroege Meissen-porseleinen geëxposeerd zullen worden. De Dresden-verzameling wordt als 's werelds belang rijkste museum-collectie be schouwd, hoewel het Amster damse Rijksmuseum op dit ter rein evenzeer een belangrijke rol speelt. Ter gelegenheid van de expositie bj Focke Melt zer heeft museumdirecteur A.L. den Blaauwen naast de (permanente) colleotie een drietal vitrines met begin 20- ste eeuws Meissen-porselein (Jugendstil) gevuld. Het gaat om een stijlperiode, waarin bijvoorbeeld het Ne derlandse Rozenburg-porselein excelleert, maar waarin voor Meissen ondanks het aantrek ken van de Vlaamse ontwer per Henry van de Velde (1863 -1957) geen grote (verkoop successen zijn weggelegd. Het servies dat deze ontwierp moest de plaats gaan innemen van o.a. het beroemde blauw „Zwiebelmuster", waarvan zo veel goedkope versies elders werden geproduceerd, dat de verkoopcijfers van dit decor belangrijke terugliepen. Welis waar oogstte het ontwerp van Van der Velde velerlei bewon dering, maar het grote com- Duitsland, waarvoor de 18de eeuwse bourgeois-traditie nog nogal eens mistastte in zaken steeds een schier onuitputtelij- het produktieproces betreffen- ke inspiratiebron blijkt te zijn. de. De Jugendstil-decoraties KLAAS GOINGA is h( I bei listri reed d de 00.6 baan Derde concert in de serie „Elektro nische concerten". Werken van Ton de Leeuw, Jaap Spek, Jan Boerman, Peter Schat, Jos Kunst, Peter Smith en Ton Bruynel. Klankregie: Boer man en Bruynël. Piano: Rob Nas- veld. Koninklijk Conservatorium, Den Haag. „Toppers van eigen bodem": die nare reklamekreet uit de eerste aankondiging was ge lukkig weggelaten. Het heet te nu: „bloemlezing van Ne derlandse elektronische mu ziek van 1957 tot heden". Dat was een betere titel want wie wil, juist bij de nog zo inpopulaire elektronische muziek, van „toppers" spre ken? En wie zou durven aan wijzen welke stukken, in kwalitatief opzicht, de „top pers" uit de eerste kwart eeuw van het medium had den moeten zijn? Ik zou zelfs niet durven zeggen of de bloemlezing al dan niet representatief genoemd mag worden. Wel demonstreerden de geko zen werken, meer of minder duidelijk, een ontwikkeling en het slotnummer Ton Bruy- nèls „Toccare" voor klankspo ren en piano bevestigde de nogal verbreide mening dat elektronische muziek het ge nietbaarst zou zijn in samen hang met „live" muziek, hetzij gezongen, hetzij gespeeld. Ook al zegt dat niets over de kwali teit van de compositie, hij wordt door de combinatie stel lig bevattelijker. De klanksporen voor „Tocare" werden gemaakt met snaren van diverse metalen en ver schillende dikten, op een mo- nochord door elektrische im pulsen aangedreven en in klanklagen bewerkt. In deze ritmisch vrij tokkelende klan ken speelt de pianist zacht en tastend tremolo's en repete rende noten. Een heel dichter lijke evocatie! Jan Boerman die algemeen geldt als onze beste elektroni sche componist en daarom zojuist de Matthijs Vermeulen- diL prijs voor dit jaar h/ gen, was vertegi met „Alchemie" (K1 3 eenzijdig gerichte r' gen zeggen daardot te" studie in klankl ging. Het is Boeri zuiver elektronischi tie die in de ballet' Rudi van DanlzigT" ment voor een gest»*™ gen" over de hele', uitgevoerd maar samenhang met het! laas nauwelijk aandkli steed. Voor mij waren di] pers". De „Studie" Ton de Leeuw die d< toon-systeem, de tei nie en de klank] langzame glissam sound" bewerkstelli steeds interessant voornamelijk een zoals dat ook het g de „Impulsen" (19i naar Amerika Jaap Spek die „de rug toekeerde, en die Peter Schat in 1 van een band uit „Labyrinth". Het mag in de stenen moskee in Cairo sen, in het werk hier intrigeert dat ni Mede door de ingec stilte fascineerde n<Lpc „Studie" (1977) Smith hoewel ik di|et venals trouwens alle^-,, al van platen kend kend waren voor ml j pulsion"-variaties L_j{ Kunst die ik méér dapje sant vond. |st Heeft het zin zo'n cLpj, te wonen als je de toj^ geblikte" muziek Loe blikt" in huis hebt? jl g de zaal en in de H y, van Boerman werkjrar even anders en frann Afgezien dan van he^ kelijke werk van Br,opr zelf de klankregie de piano in goed v^em' kon overlaten aan e^n kende executant. j JOHN KAT ■4sc( e el Stijging geboortenaanf E is noodzaak om omvani bevolking op peil te hoi (Bii WAGENINGEN In ons land niet dat dit wordt gC?''6 worden zo weinig kinderen constateert in haar pj?an meer geboren dat de bevol- dat de overheid bewuf® kingsomvang op lange termijn volkingspolitiek voertr"^ zal dalen. Wil men die bevol- voor haar onderzoelcP kingsomvang in de toekomst gebruikt van het in V: gelijk houden, dan moet een ac- den nationale onder? er tieve bevolkingspolitiek zich vruchtbaarheid en ou{°°' meer. Maar door de huidige op- Volgens haar kunner^1 vattingen over huwelijk en ge- keuzemogelijkheden zin in Nederland zal het kinder- geen kinderen), nog tal eerder af- dan toenemen. Dit als twee gelijkwaardig, stelt de Wassenaarse sociologe tieven worden gezien. M. Niphuis-Nell op basis van en gezin zijn voor d-, een uitgebreid onderzoek naar mensen onlosmakelijk de motivatie voor ouderschap. kaar verbonden; een jer der kinderen is niet l. Mevrouw Niphuis-Nell gelooft weinig gehuwde vroir* dat zelfs het kleine gezin in de procent), kiest voor |g komende jaren ondèr druk zal kinderloosheid. De ejf komen te staan, een ontwikke- meent dat er pas bij L. ling die volgens haar overeen kind sprake is van Le komt met het overheidsbeleid, keuze van de ouders, <T Die streeft naar gelijkblijvende tweede kind meestal ni bevolkingsomvang. Daarvoor logisch gevolg wordt ajn zou het gemiddelde kinderaan- het eerste: men wil ryo tal per gezin moeten stijgen tot kind" zoveel mogelijh j 2,1, maar de sociologe gelooft den. 40 bejaardenwoningen Wiegmanweg Wassenaar WASSENAAR CDA-wet- houder A.J.M. van der Klaauw van Maatschappelijke Voorzieningen gaat ervoor zorgen, dat er toch 40 wonin gen voor bejaarden aan de Wiegmanweg in Wassenaar worden gereserveerd. Hij deed dat op aandringen van D'66-fractieleider R.A. Nieuwenhoven. Deze betoogde aan de hand van de notulen dat de raad zich inden minstens 40 bejaardq gen had uitgesproken.! voor de wethouder rf ders over dan zich aall van de raad te houti commentaar: „Tja, alsl aan gehouden ben. da| het maar". In de hui<| deling blijft er voor I nauwelijks iets over. I den 91 woningen aan dpe manweg gebouwd. Antwerpen heeft Rubenianum ANTWERPEN Het grootste documentatiecentrum ter we reld betreffende de Vlaamse schilder Peter Paul Rubens is vandaag in Antwerpen geopend. Het instituut, genaamd 'Rube nianum', ligt naast het huis waar Rubens heeft gewoond. Men zal er al het studiemate riaal kunnen raadplegen dat de grote Rubens-kenner Ludwig Burchard (1886-1960) aan de stad Antwerpen heeft vermaakt en het bevat tevens een 'Natio naal centrum van beeldende kunsten uit de 16e en 17e eeuw' dat duizenden boeken in ver scheidene talen telt Recordprijs voor 'De Kusvan Rodin ZÜRICH Op een veiling bij Koller in Zürich heeft een van de zeven kopieën van het be roemde beeld 'Le Baiser' van Auguste Rodin (1840 1917) de recordprijs van 500.000 Zwitserse franken (ongeveer 680.000 gulden) opgebracht. Het was de persoonlijke kopie van de beeldhouwer die hij bij zijn dood had vermaakt aan zijn nicht Mathilde Jacquard. De naam van koper en verko per zijn niet bekend gemaakt. De Kus' is een reproductie in groter formaat van een onder deel dat Rodin eerder maakte voor zijn 'Hellepoort'. Literatuurlijkvoor onbekende letterkundigen DEN HAAG Jongeren, die op een of andere manier creatief zijn op literair gebied kunnen hun werk laten beoordelen. Het Alegmeen Nederlands Verbond (ANV) heeft hiertoe het project „Litera tuurlijk" opgezet. Het is geen wedstrijd. Elk werk stuk wordt bekeken en van commentaar voorzien teruggestuurd. Het ANV, dat ook zijn vertakkin gen heeft in Belgiseh-Vlaanderen, verwacht van deelnemers aan „Literatuurlijk" dat ze tussen de 17 en 30 jaar zijn en hun werk nog dit jaar inzen den. Het werk moet bestaan uit vijf gedichten of een prozawerk, waarvan de auteurs niet zeker zijn of het iets waard is. Mensen met literaire ervaring beoordelen het ingezonden werk. Het ANV kon digt voorts aan, dat er contactdagen komen om met elkaar en met de juryleden te praten. Uit het werk wordt een bundel samengesteld, die het ANV op ruime schaal wil verspreiden. Musici zetten zich in voor Russische collega PARIJS De dirigenten Pierre Boulez en Daniel Barenboim en de pianisten Alfred Brendel en Maurizio Poll in i hebben zich in Parijs ingezet voor de Sowjet-Russische pianist Wladimir Feitsman. De musici hebben hun naam gegeven aan een comité ter ondersteuning van Feitsman, dat van de Russische autoriteiten eist dat zij Feits man laten spelen waar hij wil.De pianist vroeg in mei 1979 en november 1980 een uitreisvisum voor Israël, waarbij hij 'per soonlijke en familie-omstandigheden' aan voerde. Sindsdien is aan de carrière van de winnaar in 1971 van de Franse pianis tenwedstrijd (Marguerite) Long-(Jac ques) Thibault een einde gemaakt, aldus het comité in Parijs. record! prijs vc werk vt anders zorn STOCKHOLM een veiling in holm heeft het rij 'Omnibus' Zweedse kur Anders Leonaifevi het recordbedi ler 1,2 miljoen kroners geveer 525.000 opgebracht, maakte 'Omnillijl 1891 in Parijs. bel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 14