Moderne kunst opgehangen aan de Eiffeltoren ia y SPRAAK t TERUGBLIK Son ja gaa t de dag sluiten met actuele praatrubriek TELEVISIE VANAVON pv' TELEVISIE DINSDAG O RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT Bij aankomst in Parijs word je doodgegooid met toeristische prentbrief kaarten, met vooral veel Eiffeltoren er op en die dan weer veelvuldig van de schilder Delaunay, die deze hemeltergende trekpleister in alle stan den conterfeitte. Prach tig impressionistisch werk, dat vele volgelin gen tot voorbeeld heeft gestrekt, vooral reclame schilders. Maar om daar nu een tv- reeks gewijd aan moderne kunst aan op te hangen, daar moet je Amerikaan voor zijn. Zo zou je kunnen denken bij het zien van de eerste afleve ring, morgenavond op Ned I om 22.10 uur van een stuk kunstgeschiedenis. De New Yorkse kunstcriticus Robert Hughes heeft opzichtig naar een kapstok gezocht, toen hij van de BBC het verzoek kreeg de moderne kunst van 1875 tot 1975 in acht beelden de afleveringen samen te vatten. Hij noemde deze „De schok van het nieuwe" en NOS-tv had er wel oren naar en oog voor. De kunst onderscheidde zich in het laatste kwart van de vorige eeuw door te breken met de academische mu seumkunst. Kunst hoort niet in een museum, maar op straat, waar het ook geboren wordt. Niet alleen de kunst, ook de samenleving raakte in die jaren in een stroomver snelling. De uitvinding van de fotografie die de portret kunst overbodig maakte, de machine die het handwerk verving, het ontstaan van het stedelijk proletariaat, de ge schriften van Freud over het onderbewuste leven van de mens, dit alles en nog veel meer verlangde van de kun stenaar een nieuwe visie op de samenleving, nieuwe vor men ook. Als je Robert Hughes in de eerste aflevering van zijn se rie mag geloven, staat aan het begin van de moderne kunst maar één duidelijk zichtbaar idee: de Eiffeltoren. Voor de Fransen in het bij zonder en voor de Europea nen in het algemeen, zo laat hij weten, was de Eiffeltoren het bouwwerk dat alle mo derne gedachten in zich ver enigde. het allerhoogste zin nebeeld van de vernieu wingsdrang. Deze toren kwam klaar in 1889 en werd het middelpunt van de Parij- se wereldtentoonstelling. Mil joenen mensen kwamen er kijken, omdat er een nieuw tijdperk was aangebroken. De mensen liepen ook uit, toen in 1909 de Franse piloot Louis Blériot over Het Ka naal vloog. De mens leerde de wereld in vogelvlucht be zien. En Einstein toonde het bestaan van atomen aan. Hoe maak je een schilderij, dat aantoont dat de mens in een technologisch andere wereld verzeild is geraakt? Hoe be reik je in verf de dynamiek van het machinale tijdperk? De eerste kunstenaars, die hier een antwoord op be dachten, waren de kubisten, Paul Cézanne en Picasso. Maar dan belandt Hughes al snel bij Delaunay. Die wordt door hem in één moeite door bijna heilig verklaard. Want Delaunay beschouwde de door Ton Oliemuller N* Eiffeltoren als de allerbe langrijkste creatie, die de nieuwe cultuur had voortge bracht. Deze schilder, die deze toren wel dertig maal tot onderwerp koos, slaagde er in het algemene gevoel van duizeligheid en visuele onstandvastigheid tenvolle weer te geven. Robert Hug hes komt er bijna toe Delau nay heilig te verklaren. Hij bepleit een herwaardering van deze schilder. Zonder de verwringing van diens Eif- feltorens had het kubisme nooit gerealiseerd kunnen worden. EIGENZINNIG Niet voor niets staat Robert Hughes in angelsaksische landen aangeschreven als een eigenzinnige kunstcriti cus. Tegelijk wordt hij echter omschreven als een buitenge woon bekwaam man met uit gesproken meningen die hij vaak op een verrassende ma nier onder woorden brengt. Zijn gedegen kennis van za ken legt hij neer in elke na dere „verklaring" van een schilderij, een beeldhouw werk, een plastiek of een op zienbarend- architectonisch voortbrengsel, van Seurat tot Mondriaan, van le Corbusier tot Rietveld, van Henri Moore tot Andy Warhol en van Kurt Schwitters tot Jo seph Beuys. Een veelheid van kunstzinnige zaken, di rect toegelicht vanuit de le venssfeer waarin deze wer ken ontstonden. Hij bereikt hierin een hoog tepunt in de zesde aflevering, die het opschrift „Op de rand van de afgrond" meekreeg. Hierin raakt hij aan expres sionisten als Vincent van Gogh en Edvard Munch toe. Zijn commentaar bij zijn beelden heeft hij in meer uit gebreide vorm neergelegd in een boek, dat onder dezelfde titel als de tv-serie (voor 99,50) verscheen bij de Utrechtse uitgever L. Veen. Een leesboek.dat nooit moei lijk doet en door de eigenzin nige kijk van de auteur nog avontuurlijk overkomt ook. Niet dat hij compleet nieuwe argumentatie aanvoert. Het is allemaal al eens gezegd en geschreven. Wel werpt hij er een nieuw licht op en brengt hij niet eerder bedachte ver banden aan tussen ontwikke lingen, die op zichzelf sphij- nen te staan. Zijn boek bevat dan belangwekkende bladzij den en afbeeldingen en op de buis verschijnen boeiende beelden. VAN GOGH Met betrekking tot schilders als van Gogh en Munch komt hij te spreken over kleuren die men kan horen en gelui den die men kan zien. Hij laat van Gogh gelden als een van de heilige zondebokken van het negentiende eeuwse materialisme. De stpm van zijn verschrikkelijke' lucidi teit, zijn zoeken naar klaarte in wat ons omringt, droeg zo ver, aldus de auteur, dat men deze nu nog verneemt. Zijn van geel spetterende zonne bloemen, geschilderd in 1888, Een van de verbrokkelde Eiffeltorens zoals Delaunay die zo graag schilderde. verreweg het meest populai re schilderij van de kunstge schiedenis, werd het botani sche antwoord op de Mona Lisa. Hij leed aan aanvallen van wanhoop, torste een ma nische depressie met zich mee en werd van tijd tot tijd belaagd door hallucinaties. Dan kon hij niet werken, maar gedurende de vaak lan ge perioden tussen deze on productieve tijden door, werkte hij onafgebroken en beleefde hij ogenblikken van opperste visionaire extase. Toch kan men die schilder In deze passages is het, dat Robert Hughes zonder het zich bewust te zijn zichzelf corrigeert. Hij prijst Delau nay in het begin de hemel in als de vader der kubisten. niet veel meer toedichten dan visie. Waarlijk visionair liet van Gogh zich kennen. Niet minder trouwens de Noor Edvard Munch, die maar kort in Frankrijk ver bleef om daar de kunst af te kijken. Net als bij van Gogh verandert zijn kunst het beeld van de natuur. Het be sef, dat er achter die natuur een goddelijke kracht werk zaam was, werkte in beide schilders dermate dwingend, dat als men eenmaal de schil derijen heeft gezien van de plaatsen die zij op het doek vastlegden, men die plaatsen nooit meer anders kan zien dan op de manier waarop deze geschilderd zijn. Het oog concentreert zich op die as pecten van de natuur, waar aan zij symboolwaarde heb ben toegekend. Aldus staat men oog in oog met „waarhe den" die nooit meer ontkend kunnen worden. Edvard Munsch beleefde het „Ik" als een slagveld, waarop de onweerstaanbare machten van de libido, het lustleven, slaags raken met het onwrik bare systeem van de sociale en religieuze remmingen. Ie der leven wordt beheerst door elkaar tegenwerkende krachten. Om dit in beelden te kunnen omvatten schiep Munch een symbolisch sy steem, waarin alle zichtbare dingen een functie hadden. DE SCHREEUW schilderij „De schreeuw" wordt door Robert Hughes beschouwd als een nog im mer te sterk onderschat schilderij. Volgens hem zal dit werk tot het einde der tij den een hoorbaar schilderij blijven, omdat iedereen daar in zijn eigen schreeuwen zal blijven zien en in de kleuren zal horen. Over het ontstaan van dit schilderij, die open mond in de kern van het doek, vertelde Munch, dat hij moe en ziek uitkeek over een fjord, waarboven een roodge kleurde hemel: „Ik had het gevoel, dat er een schreeuw door de natuur ging. Ik dacht dat ik een schreeuw hoorde. Ik schilderde die schreeuw. De kleuren schreeuwden". In zijn boek en in de tv-serie praat en schrijft Hughes niet alleen over kunst, maar ook over die dingen waarmee kunstenaars te maken krij gen en die in hun werk door werken. Enerzijds het gevoel voor het harmonieuze heelal, anderzijds voor de misleiden de machten van de politiek, die miljoenen mensen in twee wereldoorlogen de dood indreef. De kunst werd er realistischer en sardonischer door, wilde niet meer alleen mooi gevonden worden. Kunst is niet „mooi", omdat het in een museum hangt. Echte kunst hoort tussen de mensen thuis. Ook van Gogh misstaat in de luxueuze ver trekken van een miljonair. Robert Hughes ervaart over al om zich heen kunst mis bruikt. De werkelijke beteke nis van de kunst ziet hij vaak aangetast. Maar de drijfveren van de kunst acht hij onster felijk. Kunst is volgens hem even oud als de samenleving zelf. Kunst is derhalve onvergan kelijk en zeker méér dan dertig maal de Eiffeltoren vanuit een andere stand en gezichtshoek geschilderd. Sonja Barend start op de late avond haar nieuwe rubriek „Sonja op maan dag", die slechts zeer ten- dele een vervolg mag he ten op haar eerdere Goed Nieuws-shows. In navol ging van een goed Ameri kaans gebruik gaat zij elke maandag de dag slui ten met een praatrubriek met aanknopingspunten in de actualiteit. De VARA heeft geprobeerd voor een dergelijke vaste prik- rubriek ook de andere omroe pen te interesseren. Elke avond één en alle verschillend van kleur, gezicht en invals hoek. Helaas gingen zij daar niet op in. Sonja zet daarom de eerste stap en zij ontvangt daarvoor gasten in de Amster damse „Brakke Grond". Zij meent aan het' gevaar van het maken van een uitsluitend Amsterdamse rubriek met Amsterdamse gasten te kun nen ontkomen door via een te lefoonteam uit andere delen van het land in het nieuws staande mensen te vragen en evt. voor vervoer zorg te dra gen. In elk geval heeft Sonja een gesprek over tv-program- ma's met de met de Nipkow- schijf onderscheiden demissio naire ministers Hans van Mierlo en Marcel van Dam, hou het l scherm in het oog zomede met ene ir. A.H. Schu- ringa, die niet bestaat, maar toch een boek schreef aan de hand van brieven, die hij van anderen ontving na zelf eerst geschreven te hebben. Boven dien krijgt zij op bezoek Annie M.G. Schmidt, de onderschei den Trudy Labij en Conny Stuart, die de musical „Mada me" tot een voorsteling heb ben gemaakt, die een avondje uit wettigen. Ned. II 22.30 uur. Vraag wat In „Daar vraag je me wat" lig gen de problemen weer hoog opgetast. Hoe komen de hout wormen in je meubels en hoe planten zij zich voort? Zal wel houterig zijn. Voorts vragen over de werking van kern reactoren en wat allergie is. Ned. I 19.00 uur. Galactica Commandant Adama van de „Galactica" raakt gewond bij de brand na een Cylonen-aan- val. Ook anderen, onder wie Athena, worden door vlam men belaagd. Ned. I 19.40 uur. KRO in Doorn Hans van Willigenburg komt met de KRO langs in Doorn. Regionale persoonlijkheden mogen hun zegje komen zeg gen, maar ook artiesten heb ben het hoogste woord, onder wie Amalia Rodrigues, Guys and Dolls, Joe Harris, Shirley, Dennie Christian, Broadway- Follies, The Familee en het Internationaal Folkloristisch Danstheater. Het orkest van Tonny Eijk zorgt ervoor dat er muziek in zit. Ned. I 20.30 uur. De speelgroep „Follies on Broadway" vanavond bij de KRO in Doorn. Voor een briefkaart Bob Bouma koketteert behalve met kwisgasten ook met films als Mel Brooks „History of the world", Frenkel Franks „Hoge hakken, echte liefde" en „Quo vadis". Ned. I 21.55 uur. Hart op tong Psalmisten zijn mensen met het hart op de tong en zo heet het programma ook, dat is ge wijd aan de 150 psalmen en de zeggingskracht ervan voor elk gelovig mens. Ned. I 22.45 uur. Pastoraal overleg Het in Noordwijk gehouden landelijk pastoraal overleg wordt onderworpen aan een nabeschouwing. Ned. I 23.25 uur. Brendon Chase Harold en John krijgen moei lijkheden over het schieten met een geweer, maar de vondst van een bosvijver lucht de gemoederen weer wat op. Ned. II 19.20 uur. Madame Bovary Zoals we al schreven vana vond de eerste van de vier af leveringen tellende Britse se rie „Madame Bovary" naar het beroemde gelijknamige boek van de Franse schrijver Gusta- ve Flaubert. We zien Emma Bovary gelukkig het huwelijk ingaan, maasr ook het begin van groeiende spanningen. Ned. II 21.10 uur. Koning klant In „Koning klant" drie onder werpen, t.w. een test van af wasmachines, een test van de Volkswagen-Polo en een on derzoek van hulpmiddelen voor gehandicapten. Ned. II 22.05 uur. NEDERLAND 1 NOS 18.20 Nieuws voor doven en slechthorenden TELEAC 18.28 Geologie KRO 19.00 Daar vraag je me wat 19.40 Galactica tv - serie 20.30 De KRO komt langs in Doorn KRO 21.55 Voor een briefkaart op de eerste rang KRO-RKK 22.45 Het hart op de tong religieuze serie KRO 23.25 Landelijk pastoraal overleg NOS 23.50 Journaal 23.55 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND2 NOS 18.35 Sesamstraat 18.50 Jeugdjournaal VARA 18.59 Scoobyen Scrappy Doo 19.20 Het donkere bos Bredon Chase 20.00 Journaal VARA 20.27 Achter het nieuws 21.10 Madame Bovary tv - serie 22.05 Koning klant 22.30 Sonja op maandag NOS 23.35 Journaal 23.40 Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSLAND 1 18.00 Jeugdserie. 18.30 Natuu 18.40 Geantwortet wird immer, t rie. 19.15 Actual. 19.45 Kunst-Sti tv-serle. 20.00 Journ. 20.15 Harl, tv-serie. 21.15 Reportage. Licht progr. 22.30 Actual. 23.C terwegs (Utkozben). speelfilm. DUITSLAND 2 18.20 Bitte keine Pollzei, tv* 18.57 Tip. 19.00 Journ. 19.30 progr. 20.15 Inform, progr. 21.0< tual. 21.20 Johhny Larsen, tv- 23.00 Filmreportage. 23.40 Joui DUITSLAND WDR 3 18.00 Kleuterprogr. 18.30 Ct Duits. 19.00 Filmreportage. 1 Journal 3. 20.00 Journ. 20.15 sprek. 21.30 Docum. serie. 22.30 Zaroff (The most dangerous ge speelfilm. 23.30 Journ. serie. 18.30 Open school. 19.0, kenfilm. 19.10 Gezondheidsm|°ons 19.35 Totot, meded. en mo|a£ 19.45 Journ. 20.05 Politieke i:+ „„i 20.10 Weerber. 20.15 Bod11 SCI beursnws. 20.20 Docum. serie. 3 en Sportprogr. 21.55 Consument*-,t a hrlflk 99 RS VTIacc liosto,.dJl<i BELGIE FRANS ?n' C 18.00 Spelprogr. 18.15 Inform, an 18.30 Kinderprogr. 18.35 HoofcL>erh' ten uit het journ. 18.40 Spelp 19.00 Sportprogr. 19.15 VerkteziOTte progr. 19.25 Tot en weerber. r Journ. 19.55 La faim du ma, -i tv-film. Aansl.: Discussieprogr. 1 Journ en weerber. JOOI15 BELGIE FRANS 2 50 n, 15.00 Internationale Tafeltennis k pioenschappen in Etterbeek, m okt Seniorama. Programma voor ou kijkers, met vandaag: Leven met Filmreportage vanuit „Povere vereniging voor onderlinge hulpvi nlng en opvang van minder be\£ stigden. 19.30 Journaal met sii™ taanvertaling in gebarentaal. 1i Diskussieprogramma over de pref men van het Waalse gebied. 20 22.40 Théètre Wallon: Ine fleur po -m ternité. Een Waals toneelstuk Emlle-Henrl Genon en Guy Lafo^W, opgevoerd door de toneelgroep! M Trotipe du Gala Wallon, onder ri^ van Freddy Charles. ■aC NEDERLAND 1 NOS-NOT 10.00-11.30 Schooltelevisie NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden NOS-NOT 14.30-15.00 Schooltelevisie NEDERLAND 2 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSLAND 1 10.00 Journ. en aktual. 10.23 Inform, progr. 11.10 Spelprogr. 11.55 Reg. magaz. 12.10 Report. 12.55 Perso- verz. 13.00-13.15 Journ. 16.10 Journ. i-EIE 16.15 Report. 17.00 Tekenfilms* 17.50-18.00 Journ. DUITSLAND 2 10.00 Joutn. en aktual. 10.23 Infd"1 progr. 11.10 Spelprogr. 11.55 Bpart. magaz. 12.10 Report. 12.55 PeP0ler verz. 13.00-1315 Journ. 16.30 Pr voor ouderen. 17.00 Journ. 17. form, jeugdmagaz. 17.40 Getehoi pr09f- neen DUITSLAND WDR 3 -liccu 8.00 Gymn. 8.30-12.00 SchoolteL sie. (9.25 Kleuterprogr.) 17.00-1pOOr Schooltelevisie. 17.30 Inform, seriantal BELGIE NED. 1 Itond 15.30-16.25 Jeugdfilm. ^an di BELGIE NED. 2 fiting 15.30-16.25 Jeugdfilm. fcrogró BELGIE FRANS |an d 12.00 Teletekst. Aansl.: Kinderprfcatict 17.30 Gevar. progr. jeer ri HILVERSUM 1 leder heel uur nws. TROS: 18.06 (S) - Magaz. 18.40 (S) Molen aan de F toss. hoorspel serie. 19.02 (S) TROS- -Country. 20.02 (S) Een mondje Frans. 20.30 (S) Peekei ongezouten. 21.02 (S) Muz. en In terviews. 22.02 Aktua-Sport. NOS 23.02 (S) HILVERSUM 3 Met het oog op morgen. AVRO: 0.02 (S) Easy listening. 2.02 (S) AVRO's Service Sta tion. 6.02 Auto In. auto aan: muz. en inform, progr. (6.30 AVRO's Radio journ.). 20.45 Onder de kop. 21.00 Bij de tijd. V LEAC: 21.30 Sportvissen, les 4. 22.00L Breugel. les 5 herhaling. NCj 19.30 Steen in de vijver. 20.30 In beweging. NOS: leder heel uur nws. 18.04 (De A\ spits. AVRO: 19.02 Praatpaal. 20.02 live. 20.30 Het steenen tijdperk. Blues, ballads en beat. 22.C' 23.02 AVRO.'s Swingtlme. HILVERSUM 4 KRO: 20.00 (S) Turkse klass. Le Testament de Villon, voor mentaal ensembl en koor. Ezra 22.30 IS) Muz. op het spel. leder heel uur nieuws. AVRO: 7.03 Per Saldo: financieel nieuws. 7.04 (S) Auto in? AVRO aan. (7.30 en 8.30 AVRO's Ra- 'rkt dlojournaal. 8.06 Per Saldo.) 9.03 Steunpunt, lezing. 9.08 (S en M) Arbeidsvitaminen: verzoekplatenprogram- ma. 10.02 De zandbakshow. 10.10 (S en M) Arbeidsvitaminen (vervolg). 10.30 Biels Co. hoorspel serie. 11.02 (S) UIT is IN. 11.15 (S) Componistenportret. 12.03 (S) Platens- cala. 13.06 AVRO's Radiojournaal. 13.20 (S) De AVRO Diligence. 13.57 Per Saldo. 14.02 (S) Anne van Egmond. 15.52 De zandbak show. 16.02 Hersengymnastiek. 16.30 Kom 'ns langs in Des Indes. 17.52 Per Saldo. 17.54 Meded. KRO: 7.00 Nws. 7.10 Och- tendgymn. 7.20 Het levende Woord. 7 30 Nws. 7 36 Echo. i (8-00-8.10 en 8.30-8.32 Nws.) iMPO 9-00 Scheepspraat. NOS: 9.05 11 Gymn. v.d. vrouw. 9.15 Werk bank. 9 25 Waterstanden 9 30 Nws. KRO: Nederland (10.30-10.32 .32 Wel Nws.) .11 00 Schoolradio. 11.30 Ratel. OVERHEIDSVOORLICHTING: 12. .32 Uitz. v.d. landbouw. NOS: 12.26 Med voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.36 Echo 13.00 Nws. 13.11 Goal. Nws 13.32 Schoolradio. 14.30 h SCHOOL: 14.32 Engels voor beginnr 2 14.47 Waar blijft je geld? Cursus b_. teren, afl 2. KRO: 15.02 Postbus 900. 1 Drempelvrees (RKK). 15.30 N verboden toegang. 16.30 Nws. 16.32 B Ion. 17.30 Nws. 17.36 Echo. HQjflcsLM leder uuf vA*cnr< "jjSËK" Van 7.00-18.00 Aktualiteiten Dingen van de Dag. 7.02 Fr Meurders - Louis Verschuufcnpl Erik Post. 9.30 Willem van BC iokan Spits - Roel Koeners. 12.30 VIP id-Erik Post. 15.30 fflBSal TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Mm liteiten a la carte. (8.00 N\ MM- 9.00 (S) Kerkorgelconcert. 9 *73 d (S) Van heinde ei 'KJJSSU* TROS Muzifest Belcantorium. De VPRO toonde gisteravond „De Sprong", een film van Hans Keller en Remco Cam- pert. Zij was gemaakt op basis van een foto-album, dat laatst genoemde een tijd geleden vond op de vlooienmarkt in Berlijn en waarin een Duits officier zijn gekiekte herinne ringen had ondergebracht aan de veldtocht in het westen, die hij in 1940 had meegemaakt. Hij had dat het kieken dus kennelijk gedaan op de on handige niet zo erg veelzeg gende manier, waarop mensen ook nog wel eens verslag wil len uitbrengen van hun va kantiereisjes. Keller en Cam- pert nu waren in deze docu mentaire niet alleen in zijn voetsporen getreden, maar zij waren ook in zijn huid, om niet te zeggen in zijn ziel, ge kropen. Het ging hier uiter aard om een fictie. Maar dan toch wel een van die aard, dat degene die de desastreuze da gen destijds aan den lijve heb ben ondergaan, opnieuw wer den geconfronteerd met een inmiddels tot herinnering ge stolde werkelijkheid. Hans Keiler, de filmer, beschikt over het vermogen van de ware poëet om de verschijnse len des levens met een vrijwel allesonthullende luciditeit tot op het bot bloot te leggen; hij gaf daar onlangs nog blijk van met „De brug" een fil naar aanleiding van de cinea 1 Joris Ivens maar met „I Sprong" bereikte hij een ma« f zelden voorkomende gra« van perfectie. Campert had een tekst bij geschreven d gekenmerkt werd door ee!" schitterende, ingehouden thetiek. Dat leverde met briljante camerawerk van chem van Dijk dus een meeiL terwerk op. E Zaterdag een televisie-avonerv11 zoals men die onderhand wi verder ook niets meer van zeggen E" Uit AVRO s Sportpanoramfy konden wij in ieder geval noL leren dat Ruud Krol inmiddeütn/r' een aardig mondje Italiaan!? heeft leren spreken. I En in Hier en Nu konden wfi een reportage van Chris vdteé Duren zien over geestelijk ge handicapten die in Italië ij ruime mate uit inrichtingei^1 schijnen te zijn ontslagen. Wak er nou precies aan de hano»>e was werd uit het werk niet het lemaal duidelijk. Wat dat be^ fouèt treft moesten wij het voora hebben van toelichtingen, di werden gegeven door Ren l tEijberse, Roel Ostra en me name ook door professói Trimbos. f HERMAN HOFHUIZENrjkd:

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 2