N ECHTE PEUOOT104 VOOR DE PRIJS VAN VI GEWONE K Vladimir Mikulka: Verliefdheid als begin van gitaarcarrière KUNST De nieuwe Peugeot 104 v.a.f 12.995,-. De autoprijzen zijn zo'n beetje gelijk geworden. Dus bij het kiezen tussef vergelijkbare modellen, moet de auto het weer puur op kwaliteiten winnen. En daar is Peugeot, traditiegetrouw zeer goed in. U kunt nu dus een echte Peugeot rijden in plaats van een gewone auto. 3 Maar wat is een echte Peugeot? Het echte zit 'm in het plaisir de conduire. In het rijplezier. En dat is de som vaï karakter, komfort, techniek en esprit. Het jaar 1982 komt voor de nieuwe Peugeot 104 met een nieuw front. Nieuw^ grill, plus nieuwe koplampen. Met meer allure dus. Bij drie van de zes modellen is een 5-versnellingsbak nu star?, daard. De nieuwe 104 ZL en GL lopen op heel weinig 'normaal'. Bij 90 km konstant 1 op 17.5 (de ZL)j* Echt Peugeot is ook het zekerheidspakket: 6 jaar carrosserie-garantie, 'n dekking tegen kosten van breuk en' of abnormale slijtage gedurende 3 jaar of 100.000 km en de Peugeot Pannehulp. Bij uw uiteindelijke keuze moetei" karakter, stijl, techniek, en komfort nu de doorslag geven. De dealers nodigen u uit. n =j =i»r«h di iv/ui n»] AVi n 4 mi 1 ""H LEIDSE COURANT VRIJDAG 23 OKTOBER 1981 AMSTERDAM De ach- terkant van het briefpa pier van de Tsjechische gi tarist Vladimir Mikulka barst van de loftuitingen. „Gitarrvirtuos" zeggen ze in Zweden, „magia" en „purezza" in Italië, „her- vorragend" in Duitsland en een belangrijke Neder landse krant schrijft ge woon „virtuoos gitarist". Maar die recensie begint wel met een algemene kritische veeg uit de pan voor matig be gaafde componisten die veelal op gitaarrecitals te horen zou den zijn. De 30-jarige Mikulka zit er een beetje mee in zijn maag en zegt wat ongelukkig kijkend: „Ik ben nu drie keer in Nederland op toernee ge weest en ik heb echt fantasti sche recensies gehad. Maar ik kan jullie taal niet lezen, en ik heb nèt de verkeerde voor m'n briefpapier gebruikt". Vladi mir Mikulka is inmiddels voor de vierde maal in zijn muzi kanten loopbaan in ons land, nu voor concerten in Dillgen- tia Den Haag (24 oktober), Bel- levue Amsterdam (25 oktober, samen met zijn Amsterdamse collega en vriend Christiaan Beijer van het Gitaristen Col lectief), in de Rotterdamse Doelen (28 oktober) en in het Utrechtse Muziekcentrum Vredenburg (31 oktober). De samenstelling van zijn pro gramma is een constante zorg Ivoor Vladimir Mikulka: „Ik probeer juist een zo interessant mogelijk recital samen te stel len dat juist afwijkt van die platgetreden paden. Ik breng bijvoorbeeld werk van de Tsjechische componist Stepan Sak en de Rus Nikita Kosjkin. Rak is 35 en Kosjkin 26 en bei den zijn inmiddels vriendèn van me geworden. Kosjkin zie ik in Moskou of hij komt naar Praag om zijn nieuwste com posities voor te spelen. Dat is een unieke samenwerking, want je hoort de bedoelingen van de componist rechtstreeks van hem zelf. En zoiets heb je maar heel zelden". Het pro bleem van gitaristen met iden tieke toppers op hun program ma onderkent Mikulka wel degelijk: „Ik heb een paar maal in Engeland opgetreden èn daar is een verschrikkelijke Concurrentie van gitaristen. ~Daar hoor je heel vaak dezelf- 30-JARIGE TSJECHISCHE GITAARMEESTER VOOR VIERDEMAAL IN NEDERLAND de dingen. Vandaar ook dat een deel van mijn programn- ma is gewijd aan oorspronke lijke Oosteuropese gitaarcom ponisten. En daaronder schuilt heel wat talent". Mikulka heeft inmiddels zes platen opgenomen, waarvan er nog twee uitgebracht moeten worden op het merk Suprap- hon. Solo-platen en gitaarcon certen met het orkest van de ook hier bekende dirigent Vé- clav Smetócek. Befaamde wer ken als van Mario Castelnuo- vo-Tedesco en Joaquin Rodri-. go, oorspronkelijk voor luit ge schreven werk van Johann Sebastian Bach, transcripties van Bachs vioolpartita. In het Engelse blad Record and Re cording schreef John Duarte over dat Bach-werk: „Spel van een hoog artistiek niveau. Mi kulka heeft een bewonderens waardige techniek, die deze composities volkomen recht doet. Zijn heldere frasering, en ritmische impulsen zijn verge lijkbaar met het spel van John Williams of Santos èn zijn be ter dan bij Narciso Yepes. Kort gezegd: Wat je hoort is eerder de complete muzikant Bach, dan alleen maar Bachs gitaar muziek". Northsea Jazz Van diezelfde John Duarte brengt Mikulka in Nederland voor het eerst „In memoriam Wes Montgomery", een stuk dat gewijd is aan de te vroeg overleden Amerikaanse jazz- gitarist. Al waagt Mikulka zich noch aan jazz, noch aan het componeren („dat vraagt een heel ander karakter"), hij ge bruikte enkele jaren geleden wel vrije ogenblikken tussen optredens in Nederland om vliegensvlug een bezoek te brengen aan het North; Festival. Mikulka: „jj beert op een toernee lijk wel het een en andt pikken van een andi tuur. Maar helaas heb meestal te weinig tij Met bijvoorbeeld 22 col in 22 dagen, kom je nï der dan zelf maar wat] op je hotelkamer". Het) woord voor jonge muzi die zich in de kijker spelen is nu eenmaal reizen en nog eens rei; Kulka doet dat al vai nadat hij als jongste in de historie winnaar worden van het door dj se radio en televisie g< seerde Internationale Concours in Parijs. Hij o.a. een nieuw instrumi Japanse Masaru taar), de persoonlijke ring van gitaargigant Segovia, en uitnodiging toernees die hem inmii Australië, Japan, (waar hij een gitaarcui de), Skandinavië en ropa brachten. Heerlijk spelen Wat Nederland betref Mikulka: „Jullie hebb dan misschien niet zo\ roemde eigen muzikan Nederlandse publiek isf der goed algemeen a meerd en erg ontval' Het is hier heerlijk j Dat deed hij hier al in sterdamse Concertgeb® Groningen, Maastricht, gen, Zwolle en Rotten de laatste twee steden servatoria). Hij- heeft hi lijk als je hem vraagt beste herinneringen t' vele tientallen conceit, zijn jonge carrière. Zijif daden blijven hem hi] bij: Recente opnanf Tsjechoslowakije van ten van Haydn en Eén hele oude herinnj® echter nog altijd prol*1 Mikulka krijgt een nosf1 floers in de stem als 1), „Ik ben tamelijk laak) gaan spelen. Klassieke^ en de populaire liedjes fc dagen. Ik had een heefc jonge lerares. Ik was |r m'n oren verliefd en ik genlijk om haar doofe met gitaarspelen. Met ei taarspel is het wat gein met die verliefdheiw Want ik was toen dertfc BERT Jfc, W£' ft DELFT, Kofra, Schieweg 77. DEN HAAG, Davo, Laan v. Meerdervoort 52a. DEN HAAG, v. Alphen Zn., Fahrenheitstraat 343 DEN HAAG, Nefkens, Maanweg 68. DEN HAAG, Venema B.V., Gevete Deynootstraat 72-82-84. GOUDA, van Loon, Ridder van Catsweg 68L HAZERSWOUDE-DORP, Bos Hazerswoude B.V., Dorpsstraat 9-13- HELLEVOETSLUIS, Vermaat, Rijksstraatweg 36-31) LEIDSCHENDAM, Davo, P. Carolinelaan 2MONSTER, v.d. Burg, Rijnweg 126-128. NIEUW BEYERLAND, H. v. Dorp, Achterstraat 24. NUMANSDORP, Knoot, Voorstraat 3- OUD-BE YERLAND, Garat, Knoot, Karei Doormanstraat 65. OUDERKERK A/D1JSSEL, Dekker, Kerkweg 47. PIJNACKER, Garage Hoeke B.V, Kerkweg 42. ROTTERDAM, Nefkens Eurodam, Stationsplein 45, Adrianalaan 37B ROTTERDAM, Spoormaker, Wolphaertsbocht 246.ROTTERDAM, Autoservice WillemseB.V., Kipstraat 58.SCHIEDAM, Nefkens Eurodam, Fokkerstraat 576. SCHOONHOVEN, Terberg, BeneliT1 laan62.VLAARDINGEN, Eigenraam,v. Beethovensingel 124. WADDINXVEEN, Boonstoppel, Oranjelaan 21. WATERINGEN, v. Vliet &v.d. Goes, Noord weg 56. ZOETERMEER, Kamsteeg's Automobu»' bedrijf Zoetermeer B.V., Kerkenbos 1- 3-5.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 8