Echte liefde nog steeds basis
Geloofwaardige
karakters in
serie 'Een
man alleen'
UNIEK IN EUROPA
GIGANT»6452,6
TERUGBLIK
HERMAN VAN VEEN:
Rob de Nijs zingt oude
en nieuwe successen
I GROOTSTE SPECIAALZAAK IN PERZISCHE& OOSTERSE TAPUTEN!
PFB7PM Spui 2
TELEVISIE VANAVO
TELEVISIE ZATERPA^
RADIO VANAVOND
RADIO ZATERDAG
e
Geef uw balkon meer kk
Plant nu bloem*
bollen in potten
en bakken.
Vraag advies.
niet
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT
VRIJDAG 23 OKTOBER 1981 PAq__„
"Dl
Plet Hendriks als Hein de Leeuw en Piet Kamerman als de zwartgallige kruidenier.
HILVERSUM Geloofwaardige karakters, soepel lo
pende dialogen en opvallend vaardig spel; dit alles
heeft VAR A-regisseur Frans Boelen samengevat in de
6-delige serie „Een man alleen", waarvan zaterdag om
20.40 uur op Ned. I het eerste deel wordt uitgezonden.
Piet Hendriks, als de man-alleen vormt een geschikt
fniddelpunt voor tal van gebeurtenissen die onmiddel
lijk op de verbeelding werken. Of, zoals Boelen het zei:
„Die man overkomt van alles, dat iedere man die al
ken woont zou kunnen overkomen". Boelen, gesteund
door de schrijvers Jan Boerstoel en Jan Riem heeft
zich strikt aan deze regel gehouden. Men kan zich ge
makkelijk betrokken voelen bij de alledaagse voorval
len rond Hendriks (in de serie Hein de Leeuw); zo alle
daags dat de kijker zich snel met Hendriks kan vereen
zelvigen.
Het verhaal wil, dat Hein de- Leeuw een koffiehuis verkoopt en
yan de opbrengst een pand met drie etages koopt waarvan hij de
tussen-etage gaat bewonen. Dat maakt hem meteen tot huisbaas
over twee medebewoners: een aantrekkelijk fotomodel boven
hem en een pinnige dame op de begane grond. Deze drie-een
heid vormt al aanleiding tot mooie en boze gebeurtenissen; die
ih een nabij gelegen café nader worden geanalyseerd. En dit
café, met een beperkt aantal stamgasten, bevat al stof voor
sfeervol spel.
Frans Boelen heeft voor deze serie een goede neus voor het aan
trekken van de juiste acteurs op de juiste plaats gehad. In de
aanvangsminuten van de eerste aflevering maakt de kijker ken
nis met een aangenaam zwartgallige kruidenier, gespeeld door
Piet Kamerman, met wie men goed kan meegenieten. Hij is het
type van „ach meneer, overal scheuren, 't stort in waar je bij
staat". En dat, terwijl De Leeuw juist zo'n pand in alle argloos-
heid heeft gekocht.
Dat leidt tot een korte flash-back, waarin een gesprek tussen
een handige makelaar en een goedgelovige koper wordt weerge
geven. Met mooie, goed lopende dialogen, die kenmerkend zijn
voor alle gesprekken in deze serie, vrijwel steeds met Hein de
Leeuw als mik- of middelpunt.
Slechts één keer maakt Boelen het enigszins te bont. Met het op
de hak nemen van pinnige en klagende huurders en van andere
opvallende typen, zag deze regisseur kans herkenbaar te blijven.
Te ver gaat hij, wanneer Hein de Leeuw het Gewestelijk Ar-
beids Bureau bezoekt en de bureaucratische werkwijze al te
scherp wordt gestyleerd. Boelen: „Ze zullen wel komen klagen,
misschien. Maar wat de gebeurtenissen in de serie betreft, daar
staan persoonlijke ervaringen achter. Maar voor de rest moet'
het niet te zwaar worden opgenomèn".
Feit blijft, dat Hein de Leeuw in dat bureau niet meer geloof
waardig wordt afgebekt en een behandeling ondergaat die niet
bepaald regel zal zijn. Het zij Boelen en met hem schrijvers en
acteurs vergeven. Tegenover deze licht overdreven scène, staan
tal van andere mooie momenten, waarin het spel van de respec
tieve acteurs vlot en vakkundig wordt verweven.
Dat de scènes zo helder overkomen schuilt in de manier waarop
Boelen en zijn schrijvers hebben gekozen voor duidelijke, niet
met elkaar te verwarren karakters, die consequent zijn uitge
werkt. Zelfs de hond Jansen, de vaste kompaan van Hein de
Leeuw, speelt een eigen deuntje mee, zo vertrouwelijk als een
hond maar kan zijn: een lobbes van een hond, die op het juiste
moment een poot geeft en daarmee deelneemt in de monologen
van Hein.
Bruni Heinke, het fotomodel op de eerste verdieping, speelt een
fraai uiterste ten opzichte van de klagende, chanterende en rod
delende onderbuurvrouw, die indringend gestalte krijgt in de fi
guur van Mieke Verstraete. Andere fraaie figuren zijn de vaste
klanten in het naburige café waar Hein de Leeuw menig uurtje
zal doorbrengen. Die stamgasten, gespeeld door Frans Vrolijk,
Frans Koppers, IJf Blokker en Bertus Botterman, zijn evenals
alle andere acteurs mnet zorg uitgekozen en in deze serie tegen
elkaar gezet
In het eerste deel worden bovendien rollen gespeeld door Jaap
Maarleveld als de kundige makelaar „De auto staat voor, me
neer en kijken kost niks" en door Luk van Mello als een heel
opdringerige cafébezoeker. Wanneer alle eenmalige rollen wor
den ingevuld als in de eerste aflevering, dan kan de kijker nog
veel plezier aan deze serie beleven. En het betreuren dat „Een
man alleen" slechts één keer in de maand wordt uitgezonden en
dat maar zes keer totaal. FRITS BROMBERG
„Als Hitier de oorlog toch had gewonnen,
wat weinig had gescheeld met die V-2,
hadden we dan nog levensmidd'lenbonnen
óf viel de toestand achteraf best mee?
we kwamen zonder een niet-jood-verklaring
weer op normale wijze aan de poen
en er was geen verzekerde bewaring
voor de zigeuners die geen mens iets doen
er zou geen jood en geen zigeuner meer bestaar
Als het net even anders was gegaan
geen Surinamers waren hier gekomen
en geen Molukker was Europeaan
geen gastarbeider was in dienst genomen
of toch? het vuile werk moet ook gedaan
van concentratiekampen zou men praten:
ach, dat valt mee, er wordt zovéél beweerd
we zouden 't rustig daarbij kunnen laten
want geen getuige was teruggekeerd
de nazi's hadden het veel grondiger gedaan
Twee coupletten van een lied
Van de nieuwe langspeelplaat
van Herman van Veen: „Iets
van een clown" (Harlekijn1
2825.556).
Door de fluwelen censuur van
het vertroste omroepbestel
hoor je het nooit op de radio,
in tegenstelling tot „Keerzij",
dat er óók op staat („Waarom
zie jij toch nooit de andere
kant van mij?"), maar dat gaat
over iemand die op haar ge
liefde uitgekeken is (alsof je
ooit op je geliefde uitgekeken
raakt), dus over de liefde.
Maar liefst vijf van de tien lie
deren (merendeels op tekst
van Hermans alter ego's' Rob
Crispijn en Willem Wilmink)
gaan over de oorlog en over
iedereen die, en alles wat, tot
de voorbereiding of handha
ving daarvan bijdraagt.
„Kraamvogels", over gesneu
velde soldaten, waaraan hij
denkt tijdens het kijken naar
de trekvogels in de avond
lucht. „Man en macht", over
het militarisme („Een dictator
komt geen handen tekort - orrt
miljoenen mensen onder de
duim te houden - want altijd
zijn er handlangers te vinden -
die zich zonder hartzeer lenen
voor 't vuile werk"). „Limou
sine", over de directeur die
meer van de mensheid dan
van de mensen houdt en er
dan ook van droomt ooit nog
eens een dictator té worden.
„Princip", over de aanslag van
de 21-jarige student Cavrillo
Princip op aartsbisschop Franz
Ferdinand van Oostenrijk. En
dus „Als het net even anders
was gegaan".
CLOWN
Maar is dat nu „iets voor een
clown"?
In een interview in het week
blad De Tijd van 16 oktober j.l.
verklaart Herman van Veen
zich nader:
„Ik ben clown, muzikant. Dat
is waar ik in geloof. Er zijn te
weinig mensen die doen wat
ze geloven, daar zit de essen
tiële breuk. We weten wel een
hoop, maar verdommen het er
naar te leven. En daar ga ik
dus constant van over mijn
nek. Begrijp je?...(...) Ik kan
ook niet zeggen hoe het verder
moet. Ik ben machteloos, ik
heb geen pistool, alleen maar
een viool. C'est ?a. Dat is het
enige waarmee ik kan schie
ten, daar komt geen kogel uit."
Uit het vervolg van het vraag
gesprek blijkt, dat Herman
toch nog wel méér tegen dié
ellende heeft gedaan. Hij heeft
vijf Vietnamezen naar Neder
land gehaald en zelfs „geadop
teerd", tonnen binnengesleept
voor Unicef, 1500 vrouwen in
een sloppenwijk van Manillq
op de Filippijnen werk be
zorgd: „Er zijn minder mensen
gestorven door mijn toedoen",
Herman van Veen
oordeelt hij, zij het niet zonder
gêne, want door de telkens in
terrumperende verslaggever
daartoe min of meer geprest.
Het contrast tussen die oor
logsliederen en die liefdeslie
deren bestaat in wezen dus
niet. Nog even een citaat uit
dat interview:
„Twee liederen zijn van vitaal
belang voor mij. Het ene is: ,Ik
heb dat tedere gevoel voor
elke zot en elke dwaas, die
buiten ronddaast zonder doel,
die niemands knecht is, nie-
mands dwaas" en „Liefde van
later". (De vqrtaling van „Le
chanson des vieux amants",
waarin hij zijn bewondering
uitspreekt over iemand die
trouw kan zijn, dwars door al
les ruzies en misverstanden
met zijn geliefde heen: „Als
liefde zoveel jaar kan duren,
dan moet het echt wel liefde
zijn").
Op „Iets van een clown" gaat
„Laten we maar zeggen dat
het regende" over de tragiek
van het uit elkaar groeien na
een zomerliefde en „Hele
maal", op muziek van Vincen-
to Bellini, over de waarde van
het samenzijn van twee gelie
ven.
Maar ook andere soorten lief
de komen aan bod. In de enige
tekst die hij zelf aan deze plaat
bijdroeg, schetst Herman in
enkele onvergetelijke, kleine
beelden een juweel van een
portretje van zijn twee lieve
ouders en van de situatie na
hun eventuele overlijden
(„Een heel grote kus").
,In „Hart" probeert hij de niet
volmaakte mens op te beuren,
om door te gaan met echt lief
hebben.
En hij heeft tenslotte nog wel
zoveel gezonde eigenliefde, dat
hij niet alleen de carrièrema
kers, maar ook zichzelf een
persoonlijk toekomstbeeld kan
voorhouden in „Eens op een
dag" („Wie heel veel wil -
staat weinig stil - bij het waar
om - totdat opeens je iets over
komt". Het zou aan alle WW-
ers en WAO-ers kunnen zijn
opgedragen!).
LIEDEREN
Herman van Veen noemt zijn
zangnummers altijd „liede-
ren'VDat zijn ze ook. Waarom
ook zou bijvoorbeeld „Liefde
van later" (voor alle duidelijk
heid: het staat niet op deze
plaat, maar instrumentaal nog
wel op o.a. dë lp „Rêverie"
van zijn vriend en oud-collega
Laurens van Rooyen) géén
„lied" zijn en het SUindchen
van Schubert wèl?
Met opzet neem ik die om
schrijving hier om nog een an
dere reden over: Herman zingt
op deze lp mooier dan ooit te
voren, zonder dat ook maar
één noot het wat bekakte cul
turele toontje van de klassieke
recital-zanger krijgt
Ook instrumentaal is „Iets van
een clown" fantastisch, dank
zij Erik van der Wurff (piano),
Ertnst van Tiel (percussie),
Joop de Man (bas), Chris
Lookers (gitaar), Dick Vennik
(saxofoon), Harry Mooten (ac
cordeon) en Herman van Veen
zelf (viool).
De plaat schijnt het goed te
doen. Geen wonder in deze
tijd van oorlogsdreiging en ge
brek aan persoonlijke trouw
tussen individuele mensen.
Misschien wordt deze profeet
(mede dank zij de liefdevolle
eenvoud, waardoor „Iets van
een clown" terug doet denken
aan lp's als „Goed Voor een
glimlach" en „Bloesem") nu
eindelijk wèl in eigen land
geëerd.
Onwillekeurig denk je dan
aan een andere profetische
Nederlandse zanger, die twin
tig jaar geleden alle ellende
van vandaag de dag al voor
spelde, maar toen afgedaan
werd met „veel te pessimis
tisch". Van hem komt er nog
steeds geen nieuwe schijf op
de markt. Toch kón je hem de
zer dagen dë volgende tekst
(twee coupletten uit een langer
lied) horen zingen:
„Waar moeten we naar toe
met ons nobele gepraat/we
zijn immers allemaal een
beetje dief of diefjesmaat-
/we zijn nauwelijks in staat
of bereid ons te beperken-
/tot wat minder voer en
minder warme stal/daarom
bidden we tot God in z'n
honderdduizend kerken/op
dat Hij voor ons het klusje
klaren zal
Waar moeten we naar toe
met ons vredesgekrakeel/ve-
len vinden nog niet eens de
atoombom immoreel/we be
rusten in het feit, want we
zijn gewoon niet veilig/zon-
der vinger aan de dodelijke
knop/als het gaat over abor
tus is opeens het leven hei
lig,/maar zodra het is gebo
ren houdt dat op."
De profetische Nederlandse
zanger die dit schreef, is Her
mans grote broer Jules de Cor-
te.
Hij zong het zondagavond 11
oktober in zijn wekelijkse ra
dioprogramma „Bij de volgen
de toon is het...." (KRO).
Soms kan het dus toch nog, in
Hilversum.
JAN VAN DER KLEIJ
De Nederlandse zanger Rob
de Nijs staat met het uitko
men van de nieuwe elpee
„De Regen Voorbij", waar
voor zijn vriendin Belinda
Meulendijk een deel van de
teksten leverde, weer meer
dan ooit in de belangstelling.
Ook de TROS kon daarom
niet om de zanger van de ge
voelige luisterliedjes heen en
vond dat hij maar eens wat
langer in beeld moest ver
schijnen dan vier minuten
(de gemiddelde lengte van
een single). Vanavond wordt
hij dan ook dertig minuten
door de camera gevolgd. Rob
treedt in deze show onder
meer op in 't Spant in Bus-
sum. Wat hij zingt zijn buiten
wat oude successen als „Mal
le Babbe", natuurlijk num
mers van zijn laatste lang-
speler, zoals de huidige sin
gle „Dat Is Alles". Rob de
Nijs, die in 1980 samen met
Rod Stewart gerekend mocht
worden tot de populairste
zanger van dat moment.
komt zo weer eens helemaal
tot z'n recht.
Ned. II 19.25 uur
Woord in beeld
Onder leiding van Gerard van
den Berg moeten twee koppels
aan de hand Van 29 kleurrijke
afbeeldingen zoveel mogelijk
Nederlandse woorden samen
stellen.
Ned. 11935 uur.
Stedenspel
Met als thema „100 jaar tele
foon in Nederland" vanavond
weer het „Stedënspel". Tanja
Koen, Judith Bosch en Dick
Passchier presenteren het spel,
waarbij de gemeenten Haar
lemmermeer en Rhenen de
strijd aan zullen binden. Het
hart van de strijd bevindt zich
in de Leidse Groenoordhal,
neutraal terrein dus.s
Ned. I 20.00 uur.
Moed der wanhoop
Tweede programma van het
hou
het lJ
scherm
in het
oog
Humanistisch Verbond over
zelfdoding. Hoe moeilijk is het
voor mensen hun houding te
bepalen ten opzichte van men
sen die verlangen naar de
dood?
Ned. I 23.00 uur.
Het nieuwe land
Vrijheid, blijheid denken de
onvrijwillige kolonisten in de
vijfde aflevering van „Het
nieuwe land" (Australië). Het
gevolg is dat er geheime bij
eenkomsten worden georgani
seerd en gouverneur King in
het openbaar belachelijk
wordt gemaakt. Omdat er een
opstand wordt verwacht van
de onderdrukte gevangenen,
brengt Mark Mannion uit
voorzorg zijn vrouw naar Syd
ney en keert naar het kamp
terug. Hij neemt ontslag uit
het leger als blijkt dat zijn se
cretaris op eigen houtje de
rantsoenen van de veroordeel
den heeft vergroot.
Ned. II 22.05 uur.
In opdracht van diverse importeurster vereffening der belastingschulden en buitenlandse
crediteuren is DE GROOTSTE TAPIJT-BAZAR in EURÖPA geopend.
2800 m! verkoopruimte, met gigantische hoeveelheden tapijten verdeeld over 5 etages, maakt het, dat u zeker
bij ons altijd slaagt.
RECHTSTREEKSE IMPORT, met daarbij uitsluiting van tussenhandel maken deze zeer lage prijzen mogelijk.
Slechts enkele voorbeelden.
Tabriz 350x2502950,- China2soxwo2450,- Borchaluw?m,t7o845-
Marand3oox2oo2750,~ Chinamndi2o595,- Bochara woxno 595,-
A M A w mm mm inaast Het Binnenhof)
NEDERLAND 1
NOS
18.20 Nieuws voor doven
en slechthorenden
18.58 Journaal
NCRV
19.00 Bolke de beer
19.10 De Lucy show, tv-serie
19.35 De-woord-in-beeld kwis
20.00 Stedenspel
NOS
21.37 Journaal
NCRV
21.55 Schrikdraad, informatief
programma
22.45 Meditatie
22.55 Praten met de
minister-president
HUM.VERBOND
23.05 De moed der wanhoop
NOS
23.40 Journaal
23.45 Nieuws voor doven
en slechthorenden
NEDERLAND2
NOS
18.25 Paspoort voor
Spanjaarden
18.35 Sesamstraat
18.50 Jeugdjournaal
TROS
18.59 Familiekwartet, kwis
19.25 Rob de Nijs
NOS
20.00 Journaal
TROS
20.27 Heb meelij, Jet,
speelfilm
22.05 Het nieuwe land,
tv-serie
23.00 AktuaTV
NOS
23.50 Journaal
23.55 Nieuws voor doven
en slechthorenden
DUITSLAND 1
(Region, progr.: NDR: 18.00 Amu-
s.progr. 18.30 Aktual. 18.45 Kleuter-
progr. 18.55 Theater im Kaffeegarten,
Ien
tv-serie. 19.25 Regional
19.59 Progr.overz. WDR: 18|
s.progr. 18.30 Chicken sit
tv-serie. 18.40 Amus.progr. 1
tual.). 20.00 Journ. 20.15 N ft d
Superman, speelfilm. 21.4® l
port. 22.30 Aktual. met par
nieuws. 23.00 Stalker,
1.35-1.40. Journ.
DUITSLAND 2
18.20 Slapstick. 18.40 c
18.57 Tip. 19.00 Journ. 19.3 TOU
20.15 Ein Fall fuer Zwel.fou
21.15 Showprogr. 22.00 Akt*
Cultur. magaz. 22.50 Sport. Fw
Pferden gibt man den Gnad n 1
speelfilm. 1.25 Journ. pr
DUITSLAND 3 WDR 1,1
18.00 Kinderserie. 18.30 O
schiednis. 19.00 VrijetiJ jn
19.45 Journal 3. 20.00 Jou
Filmportret. 21.00 Report. 2tns
dltatie. 22.00 Sklaven, tv-sejaar
Filmportret. 23.35 Journ.
BELGIE NED. NET 1
18.00 Kleuterprogr. 18.15 net
progr. 18.30 Open school. 1H0
te film. 19.07 Uitz. door der4
Meded. en morgen. 19.45 Nt
Weerber. 20.15 Het land va
speelfilm. 21.45 Gesprek. 2!
BELGIE NED. NET 2
18.00 Kleuterprogr.
progr. 18.30 Open school. 1r
te film. 19.07 Uitz. door der<
Meded. en morgen. 19.45 N
Weerber. 20.15 Ontsnappi
tv-serie. 21.10 Satirisch pro
Cultur. aktual. 22.05-23.25
BELGIE FRANS
19.00 Region, magaz. 19.25
19.30 Journ. 19.55 Aktu
21.15 Rock around the cloi j
film. 22.30 Journ.
BELGIE FRANS 2
19.00 Zie Net 1. 19.00 Arts-i
Gevarieerd cultureel progra
Christian Bussy. 19.30 Joui
slmultaanvertaling in geb
19.55 Qulncy, Amerikaanse
Met In de hoofdrollen: Jack
Garry Walberg en Val Blsogï
Ron Satlot. 20.45 Vendre|
Aktueel sportmagazine
teerd door Raymond Aretsl
Lemaire. Met verder het spi
di-Match. 22.00-22.30 Télé-
Toeristisch magazine Van G„
re over activiteiten en beat
dlgheden in Franstalig Belg j§|
>rek. 2V
18 15L/k
NEDERLAND 1
OS
10.30 Herhaling Fries voor
Friestaligen
NOS
13.00 Nieuws voor doven
en slechthorenden
15.30 Journaal
NCRV
15.35 Bolke de Beer
15.40 Dagboek van een paard
16.00 De grote reis van
Bolek en Lolek
tekenfilm
NEDERLAND 2
NOS
13.00 Nieuws voor doven
en slechthorenden
DUITSLAND I
10.00 Journ. en actual. 10.23 Ein Fall
fur Zwei, tv-serie. 11.25 Showprogr.
12.10 Reportages. 12.55 Persoverz.
13.00 Journ. 13.25 Progr. overz.
13.55 Journ. 14.00 Kleuterprogr.
14.30 Amus. progr. 16.00 Sport.
LlS
lse®H
17.00 Reportage. (Reg.
17.30 Progr. overz. 17.31
tet wlrd immer, tv-serie.
Actual. 17.55 Amus. progr.;
DUITSLAND II
12.00 Progr. overz. 12.3
progr. voor buitenlands!
mers. 14.45 Nws. 14.47 Te
rie. 15.10 Jeugdserie. 15.5
magaz. 16.10 Inform, jei t
16.35 Jeugdserie. 17.02
king van de weekwinnaaf*"»"
Journ. 17.10 Actueel maga
DUITSLAND II WDR
16.30 Cursus Duits. 17.00 C
kunde. 17.30 Inform, i
BELGIE NEDERLANDS
14.30 Open School.15.30i
actual. 16.00 Het huis der
den (Seven sinners), speelt
Kinderserie.
BELGIE FRANS
10.30 Cursus Engels. 11.0
serie. 11.30 Religieus prJ
Progr. voor Italianen. 14.(f
serie. 14.30 Trwezyinme i
neelstuk. 16.45 Inform.
ROckmagaz. 17.55 Gevar.J
gaz.
HILVERSUM 1
KRO: 18.06 Ecfjo. 18.20 (S) Punt uit. 19.55
Overweging. 20.03 (S) Country Time. 21.02
(S) Nine O'clock jazz. 22.02 (S) Goal. NOS:
box. 6.00 (S) Ook goeie morgen.
-Cultuur. 23.55-24.00 Nw:
HILVERSUM 3
NOS: 18.03 (S) De Avondsplts. f
Rock en Roll methode. VPRO: 2
zo. 20.30 Radionome. 22.02 (S)l
Improvisatie Salon.
VPRO-Radlotheater.
HILVERSUM 4
NOS: 20.00 (S) Europees
22.00-23.00 (S) NOS-Jazz.
NOS: leder heel uur nws. VARA:
7.03 (S) Hallo hier Hilversum.
(8.06 Dingen van de dag.). 10.30
(S) Z.I. 12.03 (S) .Tussen start en
finish. 13.06 (S) In de Rooi Haan.
15.02 (S) Muz. uit Studio I. 16.02
(S) De Speeldoos. 17.55 Meded.
TROS: 7.00 Nws. 7.10 Och
tendgymnastiek. 7.20 Rollebolle-
Coulissen. (14.30 Nws.). 15.00 I
man. (15.30 en 16.30 Nws 17.<fl
Etra- Kamerbreed. 17.30 Nws. 1
NOS: I
itifl
Voor blinden en slechtzienden. 9.25 Water
standen. 9.30 Nws. TROS: 9.32 Bosboom en
Bekooy. (10.30 Nws.). 11.30 Nws. 11.32 Een
ander, docum. NOS: 11.56 Surinaamse muz.
(2). 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw.
12.30 Nws. TROS: 12.36 Aktua. 13.00 Nws.
13.11 Aktua - Extra. (13.30 Nws.). 14.00
H» 7.02 (S) Popfrlsser. 9
mL. pet-Rock. 10.03 (S)|
-O) 11.03 (S) Pop non sl(T-
bo# Los vast. 14.03 (S!
15.03 (S) Disco-exp
i) ncrv- Zaterdag- Sport,
amtraat avro: 7.00 nws.
MÊÊ no-an. 8.00 Nws.
(KlL de kinderen. 9.00 (S)'
^33 C een componist. 10.00
to Mattinale: Klass.
(S) Liever de lucht
i AVRO's Platen
Klass. 16.00 (S) Klass. n
Mata Hari kwam gisteravond
bij de KRO in de vierde afle
vering aan haar voorspelbaar
droevige einde. Gezien het
feit, dat ik de vorige drie niet
heb kunnen zien en vooral
ook omdat mijn collega Han
passend noch nodig er nog iets
over te beweren.
Brandpunt had een uitsteken
de aflevering. Willibrord Fre-
quin had om te beginnen een
heel goede reportage naar aan
leiding van de afschuwelijke
aanslag in de Hoveniersstraat
in Antwerpen. Hij sprak met
zeer velen tot en met pre
mier Gaston Eijskens toe
en men kreeg dus een juiste
indruk van het afgrijzen dat
het gebeuren in België alge
meen heeft gewekt. Ook zijn
bezoek aan de joodse wijk in
ie'
Antwerpen was veel
genoeg. Uitstekend v
verder ook George Mi
daan, die een vergadej
de defensie-ministers
NAVO in Schotland j
Hij had daar overigenF,"!
lijk veel steun onde
van Hans van MierWne
zijn eerste optreden ijjde
missionaire Nederlandse
nister van defensie, di)an
min vari mening bleel
het een en ander bépt
hebben. Hij verklaarc(e tj
gens „pas echt tevra^
zullen zijn over enig!^
niqué als hij het zelf ^rn
ven zou lebben. WaL.j(
lijk sprak hier de °u4ial
list, meer althans dar.^
intërnationaal groep^rsj
optredende gedragsdri r
HERMAN HOF^
gte