We staken niet voor geld en niet voor onszei KUNST/ BUITENLAND 9? Nobelpri js Litera tuur voor Canetti Janis Ian schittert voor koel publiek Radio-nieuwsdienst wil wel, maar kon niet werkf E«en ronfeenkaslen s'Kh,s «K&szêSöss* •33BS««w "II G* geniaalst 2700. snelle heslisJt^ëd Voor rnmm mi ,Sfi- m- KI. 13)846 LEIDSE COURANT VRIJDAG 16 OKTOBER 1981 HILVERSUM „We staken niet voor geld en niet voor onszelf. We doen het puur voor andermans werkgelegen heid". Geconfronteerd met de vraag of de mensen in het land die trouw hun omroepbij drage betalen al die stampij nou wel aan hem verdiend hebben, toont de NOS-techni- cus zich bepaald in zijn wiek geschoten. Zijn omroep-colle- ga's, net als hij hedenmorgen naar gebouw De Delta in Hil versum gekomen om zich te laten registreren voor een uit kering uit de stakingskas, val len hem bij: „En bovendien: waarom zou je wel mogen sta ken als je bij het openbaar ver voer werkt, maar niet als je bij de omroep zit?". Dat de actie doorging verna men de stakers gisteravond dankzij de pijlsnelle berichtge ving van hun collega's van KRO's Brandpunt. En dankzij het feit dat de bonden de on derhandelingen afbraken toen deze actualiteiten-rubriek juist was begonnen. Afgesproken werk, zou je denken, als je niet beter wist. Of NOS-commissa- ris Kees Spaan in wezen niet gelijk heeft als hij de oorzaak van het conflict bij de vorige CRM-minister Gardeniers zoekt? Vanachter een relaxen de kop koffie: „De omroep- bonzen hadden haar blokkade van de extra werkgelegenheid nooit mogen accepteren". Kiem De kiem van de omroep-peri- kelen ligt in de 1 januari jongstleden van kracht gewor den loonmaatregel, die ook voor de 5000 omroepmedewer kers met zich meebracht dat 2 van de prijscompensatie werd ingehouden. De toenma lige minister van sociale zaken Albeda tekende daarbij aan dat het geld dat de werkgevers aldus bespaarden, gebruikt kon worden om nieuwe banen te creëren. De vakbondsmen sen in omroepland zagen daar wel heil in. Gerekend over de loonsom van alle omroepvere nigingen samen betekende die twee procent 8,5 miljoen gul den en daarvan kan je 120 ar beidsplaatsen betalen. Het NOS-bestuur, dat de omroep verenigingen als het ware overkoepelt en namens de om roepverenigingen de arbeids voorwaarden vaststelt, dacht er net zo over. De teleurstel ling kwam toen de verant woordelijke minister Garde niers liet weten dat de NOS en de daarin vertegenwoordigde VARA, AVRO. KRO etc. die 8,5 miljoen alleen in 1981 zelf mochten houden. In 1982 en later zou de rijksoverheid dat bedrag gewoon zelf houden. „Dat betekent dat we dat geld maar één keer kunnen uitge ven en het dus niet kunnen aanwenden om nieuwe, vaste, medewerkers aan te trekken", zo stemden de meeste omroep verenigingen in met de con clusie van NOS-commissaris economische zaken Kees Spaan. De Omroepbonden echter (van FNV, CNV en Unie BHLP) meenden dat Hil versum het vonnis van minis ter Gardeniers niet zo klakke loos moesten aanvaarden. Dat men er protest tegen moest aantekenen en het geld tóch besteden aan nieuwe banen. Dat werd de steen des aan stoots bij de (nu dus nog steeds niet afgesloten) cao-onderhan delingen voor 1981. Toen het NOS-bestuur namens de omroepverenigingen bleef weigeren, gingen de vakbon den met acties dreigen. Ander potje De door het NOS-bestuur op touw gezette besprekingen van gisteravond hadden tot doel de bonden alsnog tegemoet te ko men. Maar dan uit een ander potje. Dit jaar namelijk mogen de omroepverenigingen van de overheid 0,5 meer uitge ven dan de circa 700 miljoen die ze vorig jaar ter beschik king hadden. „Uit die halve procent kunnen we 40 extra, vaste, arbeidsplaatsen schep pen", zo hield NOS-bons Kees Spaan gisteravond voor aan de delegatieleider van de vakbon den Ab Engelsman. „Verder zien we kans uit de totale be groting zoveel geld vrij te ma ken dat we nog eens 40 man extra kunnen aanstellen, maar dan is de koek ook op". Antwoord van Ab Engelsman: „Dat potje van die 0,5 waar mee de begroting mag groeien, staat hier niet ter discussie. We zijn hier gekomen om de 2 korting op de prijscom pensatie van 1 januari jongstle den in werk te vertalen. Maar we willen niet halsstarrig zijn. Met 100 extra, vaste arbeids plaatsen hoe dan ook gefi nancierd plus tijdelijk werk ter waarde van vier miljoen, gaan we als vrienden uit el kaar". Kees Spaan: „Nee, dat kan niet. Als wij als omroepen dat wel doen, geven we geld uit dat we niet hebben Ab Engelsman, tijdens een schorsing tot de overige dele gatie-leden: „Jongens, we moeten naar Brandpunt". STOCKHOLM De Nobelprijs voor de literatuur is dit jaar toege kend aan Elias Canetti, een Joodse schrijver van Spaans-Duitse af komst, die in 1905 in Bulgarije is ge boren. Canetti, die de Britse nationa liteit heeft, is vooral beroemd gewor den door de in 1935 verschenen ro man „Die Blendung", waarvan in 1967 een Nederlandse vertaling ver scheen onder de titel „het martyri- um". In die moralistische roman houdt Ca netti zich bezig met achtergronden, oorzaken en gevolgen van het fascisme. Hetzelfde thema behandelde de auteur in het fylosofisch-psychologische werk Masse und Macht" (1962). Canetti schreef ook enige toneelstukken. De Zweedse academie onderscheidde Canetti met de prijs als blijk van er kenning voor „zijn oeuvre dat de ken merken draagt van een ruime blik, rijkdom aan ideëen en artistieke kracht". De prijs, waaraan dit jaar een geldbedrag is gekoppeld van een mil joen Zweedse kronen (ca. 450.000 gul den), wordt op 10 december in Stock holm uitgereikt. De academie zegt in haar motivering onder meer: „De in ballingschap leven de, zich wereldburger voelende schrij ver Canetti heeft één vaderland en dat is de Duitse taal. Die is hij trouw geble ven en vaak heeft hij zijn liefde voor de meesterwerken van de Duitse litera tuur getoond. Zo heeft hij er nadrukke lijk op gewezen wat Goethe voor hem betekend heeft". Canetti's uitgever in Frankfort zei dat boeken van de in Ruschuk (Bulgarije) geboren, nu 76-jarige schrijver, gepubli ceerd zijn in 17 landen, waaronder de Verenigde Staten, Tsjechoslowakije en Israel. Het in literair opzicht opmerkelijkste boek van Canetti is zijn roman „Die Blendung", die in 1935 verscheen. Dit werk vormt, aldus de academie in haar overwegingen „een soort inleiding op de grote studie over oorsprong en vor ming van massabewegingen en de ke ten van reakties die zij oproepen, die hij in 1960, na tien jaar research, publi ceerde onder de titel „Masse und Macht". „Masse und Macht" vormt het meester werk van een man met een encyclope dische kennis, die een eindeloze hoe veelheid gedachten weet te wijden aan het gedrag van de mensen als onderde len van de massa. Door in het bijzonder te kijken naar primitieve volkeren en hun mythen en legenden, probeert Ca netti het wezenlijke van massabewe gingen bloot te leggen. Canetti is de eerste schrijver die een vol miljoen Zweedse kronen (447.400 gulden) ontvangt, het recordbedrag dat dit jaar voor de Nobelprijs is vastge steld, naast de onschatbare eer en het prestige die de prijs met zich mee brengt. De 18 leden van de academie, die haar kandidaten, beraadslagingen en stem mingen strikt geheim houdt, zou dit jaar meer verdeeld zijn geweest dan vo rig jaar, toen de prijs werd toegekend aan de uitgeweken Pools-Ainerikaanse schrijver Czeslaw Milosz. Het jaar daarvoor ging de onderschei ding naar de Griekse dichter Odysseus Elytis en in 1979 werd hij toegekend aan de uitgeweken Pool Isaac Bashevis Singer, die in het Yiddisch schrijft. Alle prijswinnaars die de laatste jaren door de academie zijn uitverkoren heb ben met elkaar gemeen, dat zij buiten kleine literaire kring nauwelijks be kendheid genieten. DEN HAAG Pas toen Ja- nis Ian voor een tweede toe gift het podium betrad, be gon het publiek in de zo goed als uitverkochte Prins Willem Alexanderzaal van het Nederlands Congresge bouw mee te klappen. Dat was niet zo vreemd, want die toegift was Fly Too High, een nummer waarmee de Amerikaanse zangeres nog niet zo lang geleden de hitlijsten bereikte. Het publiek was ook eigenlijk niet voor een avondje meehos- sen en -deinen gekomen. Janis Ian produceert voornamelijk luisterliedjes waar je in een ontspannen sfeer naar moet luisteren. Ze heeft namelijk een hoop te vertellen. Helaas ging gisteravond een deel van de teksten verloren omdat de band de grieperige Ian, over stemde. Dat de Amerikaanse zangeres last had van deze in België opgelopen ziekte, was tijdens het concert weinig te merken. Alleen aan het einde van het ruim een uur durende optreden, haalde ze de hoge noten niet helemaal en zaten er een paar lelijke valse tus sen. Het koele publiek had toen echter al genoten van een gevarieerd programma, waar in diverse muziekstylen de re vue waren gepasseerd. De kleine Janis Ian is een veelzij dig talent, dat al haar teksten, waarin onder meer haar min derwaardigheidscomplex en de eenzaamheid tot uiting wordt gebracht, zelf schrijft Bij het componeren schrikt ze niet te rug voor country western, jazz of funk. Begeleid door een uiterst bekwame, vier man sterke band van multi-instru- mentalisten kon ze dan ook al die stylen laten horen. Ze ging op het einde van Get Ready To Roll zelfs even als een ech te rock-gitariste te keer. Licht door de knieën gebogen tover de ze een solo tevoorschijn, die de moeite waard was. Dat de bescheiden geluidsinstallatie niet het volume kon produce ren, dat hardrockgroepen meestal gebruiken, was daarbij geen hinderpaal. In het eerste half uur van het concert speel de Janis Ian voornamelijk electrische gitaar op de opener Partylights na. Daarna wissel de ze de piano en akoestische gitaar af voor het wat meer ro mantische deel van het uitge balanceerde programma. Ze speelde onder meer nummers als At Seventeen, City Har bour Lights en Jesse. Janis Ian, die tussen de nummers wat verlegen stond te lachen en niet veel zei, geeft nog ne gen concerten in Nederland. HANS PIËT De onderhandelingsdelegaties bij de omroep tegenover el kaar: links de afvaardiging van de bonden, rechts die van de NOS onder leiding van economisch commissaris Kees Spaan. Van der Louw Wat de huidige CRM-minister André van der Louw van dat alles denkt? Kan hij het besluit van zijn voorganger niet onge daan maken en de 8,5 miljoen gulden ook over '82 en volgen de jaren aan Hilversum toe kennen? Kees Spaan: „Ik heb de bonden voorgesteld om sa men naar Den Haag te gaan en het Van der Louw voor te stellen. De minister zelf had daar ook wel oren naar". Ab Engelsman: „Aan zo'n driehoeksoverleg kunnen we niet beginnen. Dat schept een precedent. Dan moeten we voortaan elke keer dat we' een conflict met de Hilversumse werkgever hebben, naar Den Haag om het daar te gaan uit leggen". Wat allemaal niet wegneemt dat Spaan en Engelsman het er roerend over eens zijn dat er in Hilversum vooral in het technische vlak te weinig han den beschikbaar zijn om het werk allemaal soepel te doen verlopen. Een NOS-technicus, vanmor gen in gebouw De Delta: „De NOS voorziet in bijna alle technische behoeften van de omroepverenigingen. Vooral bij ons is er een schrijnend te kort aan mensen. Werkweken van zes dagen zijn voor ons heel normaal en we krijgen nauwelijks de kans om onze vakantie op te maken. We hebben allemaal tientallen da gen reserve". WILLEM SCHEER (Vervolg voorpagina) HILVERSUM Bij de ingang van het NOS-complex werd vanmorgen gepost door stakers, die pamfletten uitdeelden aan het personeel dat wel naar binnen ging. In die pamfletten werd opgeroepen deel te nemen aan de staking. Enkele stakers hadden spandoeken met onder meer de tekst „Spaan je kunt wel gaan". De man in kwestie, Kees Spaan, de eco nomisch commissaris van de NOS, zei te geloven dat toch vrij algemeen gevolg werd gegeven aan de stakingsoproep. De opiroep werd wel genegeerd door de mede werkers van Teletekst en de Wereldomroep, waarvan de uitzendingen normaal doorgingen. De redacties hadden het standpunt ingenomen dat men als journalist eigenlijk niet aan een sta king kann deelnemen en ook met de techniek waren er geen problemen. Om de pagina's van teletekst op het beeldscherm te krijgen zijn nauwelijks schakelingen nodig. Alles gaat haast direct op het scherm, aldus projectleider Wim. Stokla. Van het plan van de meerderheid van de re dactie van de Radionieuwsdienst ANP om op elk uur nar het tijdsein mededelingen te doen van de staking kwam niets terecht. Formeel had de directie van het ANP de nieuwslezers verboden de boodschap voor te lezen. Maar ook als die nieuwslezers dat wel hadden willen doen was het niet gelukt, want voordat zij om zeven uur hun mond konden open doen waren de zenders al uit te lucht. De directie van het ANP, die op dit vroege uur naar Hilversum was getogen, gaf de redactie ook formeel opdracht nieuwsbulletins te blijven vee maken. „Want als er technici zijn diejj^ len werken kunnen we gewoon uitz maken", aldus hoofdredacteur-diref^ Lichtenveldt. Niet gestaakt werd in iet ook door het NOS-Journaal. Kort na kwam bij de radionieuwsdienst een Li. ploeg van het Journaal binnen om dh«- mes te maken. L/l De drectie van het ANP wilde ook nil op een door een van de stakingsleider! mogelijkheid om ieder heel uur op HiS de uitzending van bijzonder belangrijlj de stakingsleider noemde de proble het kabinet-Van Agt uit te zenden] veldt: „Wij willen alleen normale uitzL maken, maar worden helaas niet i heid gesteld dat te doen". Het resultaat van het ontbreken van II nieuws manifesteerde zich direct bij J nische nieuwsdienst van het ANP zelf kort na zeven uur al nauwelijks meei* ken. f Het hoofdbestuur van de Nederlanq kunstenaarsbond heeft zijn leden geadviseerd niet aan de acties deel I Als reden gaf het bestuur op dat het rl raadpleegd door de andere bonden vp acties werden begonnen. Veel leden i orkesten zijn lid van de deze bond. De Evangelisch Omroep is verontl over de acties. „Als vakbondsleiders^ manier hun wil wil opleggen aan i landse media en met name het de onafl ke omroeporganisaties onmogelijk uil den, dan zijn we in de Nederland op f" anarchie. Als de overheid geen uitzi kan garanderen waar de EO recht op if gens de omroepwet, omdat vakbondei dat er moet worden gestaakt, dan word een eigen zender te bouwen", aldus di onderieli^waMfezeïSlen nie'aan mode lf»en Cfe" doorT hamers van hen, die dd/faS9ewee*t in de h°nft!e%genan iederSevai niet wakker *°or dit mooie stuk door U te betalen """9 1000,- aanbieding06'6" er we'bi' zeggen, dal de 'Uiv

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 16