Prettig wederhoren van oude Nederlandse combo a i TERUGBLIK RADIO/TELEVISIE hou r het lJ scherm in het oog Teleac verzet zich tegen beschuldiging van dierenmishandeling Plannen voor NOS-studio op Schiphol TELEVISIE VANAVO TELEVISIE VRIJDAG r< RADIO VANAVOND RADIO VRIJDAG Filmers maken kabelbeheerders het verwijt van broodroof LHDSE COURANT/ DONDERDAG 15 OKTOBER 1981 F Sj) Iemand vraagt me weer eens, waar mijn voorkeur als amateurpianist voor jazz vandaan komt. En opnieuw moet ik hem het antwoord schuldig blijven. Pas een paar dagen later weet ik het definitief. Een kleuter van drie verzoekt me om nog eens razendsnel met m'n duim van hoog naar laag over de 88 toetsen te roetsen. De reactie bestaat uit een schaterlach en een „nog een keer!". Opeens herinner ik me, dat ik, toen ik nog net zo jong was, vóór de oorlog met m'n oor tegen de radioluidspreker zat en ik de schrik van m'n leven kreeg, toen een pianist geheel onverwacht hetzelfde deed. Ik vond het maar een rotstreek. Maar in werkelijk heid was het een Gilles Pirot- te-streek: de manier waarop de Belgische pianist Gilles Pi- rotte in ongeveer één seconde over alle toetsen van de vleu gel streek, alvorens je de rest kon beluisteren van de tune van het orkest van Frans Wouters, waar hij deel van uitmaakte. Na die eerste keer kreeg ik, net als die kleuter van nu, toch de smaak te pakken en ik vroeg m'n ouders telkens de radio aan te zetten, wan neer het orkest weer optrad. Bij de woorden „Hier Hilver sum, de KRO" drukte ik dan m'n oor stevig tegen het kas tje en ....roetsj, daar ging Gil les Pirotte weer tegen m'n trommelvlies. Het orkest van Frans Wouters had een heel aparte sound. Het klonk nogal hol en dat kwam dan vooral door de nogal zwaar nadreunende bas. van de leider zelf. En natuur lijk door Eddy Christiani, die toen nog niet zoveel eigen liedjes zong als tijdens en na de oorlog, maar wel reeds de eerste „elektrische gitarist" van Nederland was. Zijn grote instrumentale hit was toen „The Windmill". Vrij kort na het uitbreken van WO-II verdween de band van Frans Wouters uit de ether en ik heb er daarna nooit meer iets van gehoord. COMBO'S Tot dezer dagen de elpee „Combo's in Holland - Hol land Jazz 1932-1945" (Agram AJ 8002) op m'n draaitafel kwam te liggen en ik zo'n veertig jaar later weer eens kon genieten van „The Wind mill" van en door Eddy Christiani met het orkest van Frans Wouters. Het jeugdsentiment was weer helemaal terug. Behalve he laas die roetsj van Gilles Pi- rotte. Maar dat was ook niet zo erg, want nu kreeg ik de gelegenheid om ook de rest van diens spel eens te beluis teren. Nou, dat was veel on schuldiger dan die roemruch te intro: heel onschuldig en simpel, een beetje Count Ba- sie-achtig. Eddy Christiani is, met een van zijn lyrische soli, op die schijf ook nog te horen in „In the Mood", eveneens in 1941 opgenomen, door de toen ook al zo bekende accordeonist Jacques Gerlagh, die er zo'n korte, afgemeten, wat Duitse swingstijl op nahield, zoals in die dagen ook Will Glahé, Al- Eddy Christini de eerste elektrische gitarist_van Nederland. bert Vossen en Heinz Munso- nius bezaten. Een andere befaamde Neder landse gitarist (en missschien wel de beste die we ooit gehad hebben), Jan Mol, komt ook een paar keer op deze elpee voor. Eerst met zijn Electro Kwarttet in „Opus 5" (1952), waarin ook klarinettist Peter Schilperoort (de latere leider van de Dutch Swing college Band) en violist Jan Doedel (die met zijn geestige spel la ter vooral furore maakte met> The Millers van Ab de Mole naar) zitting hadden. Vervol gens als gastsolist bij de M.A.U.I.-Eilanders van de zeer bekwame Hawaiian gita rist Hans de Willigen in „40 plus" (1942, met alweer twee latere Millers: Coentje van Nassau, vibrafoon, en Eddie Doorenbos, gitaar. Merkwaardig, zoveel populai re artiesten van na WO-II op deze plaat nog heel beschei den hun opwachting maken. Ik denk aan ras-Rotterdam mer Jaap Valkhoff, de com ponist van o.a. de schitterende ballads „Diep in m'n hart", „Denk je nog aan die tijd?", „Rosalinde", „Ik ben verliefd op m'n keukenmeid" en niet te vergeten het Feyenoordlied „Hand in hand, kameraden". Eerst op accordeon in „The sheik of Araby" bij Secco's Gitanos (een beekje in de trant van het latere Vincentino-en- semble o.l.v. Frans Poptie, die bij Frans Wouters de opvolger van Theo van Brinkom werd) en daarna de gitarist (met broer Arie achter de bas) in „Illusie", van en door de ge weldige, wat Earl Bostic-ach- tige tenorist Piet van Dijk. BASIE-STIJLTJE In „Kareltje in de bocht" („Lady be good" anno 1943) horen we in ook alweer een Basie-stijltje op de piano nie mand minder dan Charlie Ne- derpelt, de man die thans het VARA-dansorkest dirigeert en eerder de scepter over The Ramblers overnam van Theo Uden Masman. Uit die Ramblers werden in 1938 een aantal mensen gere- cruteerd die op viool „Swin ging the fiddles" op de plaat moesten zetten, zoals de ei genlijke trompettist Sem Nij- veen (jaja, van Benny Behr) en de eigenlijke saxofonist And ré van der Ouderaa. Ramblers-trompettist Ferry Barends blaast een aardig par tijtje mee in „Lady be good" door de Red Debroy Swingers (1936). Kortom: veel bekend en on bekend iazztalent op een ver rukkelijke verzamel-elpee. Even een tip voor Agram. Is het niet mogelijk om ook eens een schijf te maken met opna men van de combo's die direct na de tweede wereldoorlog vrijwel wekelijks op Radio Herrijzend Nederland te be luisteren waren, zoals het eer der genoemde Vincentino, Ted Brooks and his Rhythm Quartett, de formaties van Ted Powder, Johnny Meyer, Carlo Carcassola, Lex van Spall en niet te vergeten de ook al eerder genoemde Piet van Dijkt? •Bij alweer Piet van Dijk, Lex, van Spall en Ted Powder in diezelfde na-oorlogse jaren maakte Rita Reys haar eerste radio-optreden. Over haar ge weldige carrière in de volgen de 35 jaar hoef ik u niets te vertellen. RITA Op „Rita Reys sings Antonio Carlos Jobim" (CBS 6423.460) gaat Europa's first lady of jazz niet meer zo daverend tekeer als in de vijftiger en zestiger jaren, maar dankzij haar feil loze timing en de rijke klank kleur en dynamiek van haar stem swingen ook deze me rendeels rustige nummers nog volop. Een rijpe plaat van een gerijpte zangeres, die dankzij het orkest van Rogier van Ot- terloo en de combo van haar man Pim Jacobs alle reliëf heeft gekregen die zij ver dient. Uitschieters onder de uitschieters volgens mij: „How insensitive", „Song of the Sa- bia" en „Dindi". Tevens een waardig huldeblijk aan de grote bossa nova-componist Jobim. Een andere jazzy lady, Lena Horne, horen we „live on Broadway" op WEA QWK 66.108 in „The lady and her music". Eveneens een formi dabel talent met een geweldi ge staat van dienst achter de rug, maar helaas veel theatra ler, schreeuweriger, glitterig- Amerikaanser dan haar colle ga's Fitzgerald, Vaughan en pak weg, Reys. Meer in de buurt van Judy Garland en Liza Minelli en dat is, hoe knap ook, mijn persoonlijke smaak nu eenmaal niet. Maar voor wie er wel van houdt is een en ander een toch wel zeer knap, muzikaal en vaak ook geestig stuk vakwerk. Denk alleen maar aan Lena Home's briljante imitaties van o.a. Peggy Lee. JAN VAN DER KLEIJ Droommeisjes stellen zich veel van het leven voor Joost Tholens en Jef Ra demakers, die al eerder opmerkelijk werk op het scherm zetten, zijn voor KRO-tv achter het ver schijnsel „Dreamgirls" aangegaan, droommeisjes die de hele wereld wel met hun fotogeniek uiter lijk willen verrijken. De beide filmers begaven zich o.m. naar de mode- beurs in Düsseldorf en troffen daar grote menig ten mooie meisjes, die al lemaal zich een carrière voorstellen als fotomodel of zelfs als filmster. Zij zijn er zich van bewust, dat zij een moeilijk beroep kiezen. Hun werk stelt hoge eisen. Daarvan zijn zij overtuigd, de meisjes uit Duitsland, Frankrijk en Engeland, alsmede He len Brania en Maureen Renzen uit Nederland. Veel geld hopen zij te ver dienen en naakt moet wel degelijk een functie heb-, ben, anders kunnen de heren filmers het wel ver geten. Wat ook onherroe pelijk bij dit vak schijnt te horen is dat zij vaak hu welijksaanzoeken krijgen en ook aanzoeken met minder eerbare bedoelin gen. Toch volharden zij in hun voornemen. Zij dro men zich een fraaie toe komst, ook omdat zonder droom het leven een stuk minder boeiend voor komt. Ned. II 22.45 uur. Hans en Grietje Grimm's sprookje Hans en Grielje kreeg van de Duitse componist Engelbert Humper- dinck een opera vorm, die in. Amerika weer diende voor. een poppenfilm van die strek king. Deze animatiefilm maakt een zeer „echte" indruk. De makers hebben nooit willen prijs geven hoe zij dit effect hebben bereikt. Ned. I 19.00 uur. Twee voor twaalf Nog zes keer en Joop Koop man's quiz „Twee voor twaalf" Josine van Dalsum als Mata Hari in overleg met haar advocaat (Jan Teulings). Het Nederlandse droommeisje Maureen Renzen vertelt in „Dreamgirls". wat zij van de toekomst verwacht. -bestaat niet meer. Maar vana vond kan men in de huiska mer nog mee doen. Ned. 1 20.10 uur. Kijk haar Voortaan maandelijks „Kijk haar" over vrouwenproblema tiek. Men blijft de magazine- vorm hanteren, d.w.z. meerde re onderwerpen per uitzen ding. Van tijd tot tijd vult men de hele zendtijd met één gege ven. Toni Boumans leidt de onderwerpen in en uit Vana vond drie stuks, t.w. een por tret van de nieuwe staatssecre taris voor emancipatiezaken mevrouw Hedy d'Ancona, de verjaardag van een der oudste rode vrouwen mevrouw Ribbi- us-Peletier en het verschil in werkwijze tussen de oude en de nieuwe rode vrouwen. Ook aandacht voor de vrouw en haar inkomen. Ned. I 20.50 uur. Artsenij Medisch presentator Aart Gi- solf verschijnt in „Artsenij" sa men met een vrouwelijke gy naecoloog om baarmoederope raties ter sprake te brengen. Ook verschijnen vrouwen in beeld die een dergelijke opera tie hebben ondergaan. De 8o- jarige prof. P. Muntendam komt verder iets vertellen over zijn nieuwste boek „Kijk, gezondheid". Ned. I 2L55 uur. Er was eens... In deze historische serie komt vanavond de Verlichting aan de orde, de achttiende eeuwse stroming die aan de hand van wetenschappelijke vorderin gen zich vragen begint te stel len over de juistheid van vast staande oordelen. Ook vrou wen laten van zich horen, zoals Catharina de Grote, Ma ria Theresia van Oostenrijk en madame du Barry. Ned. II 1&59 uur. Smokkelaar De jacht op Jack Vincent wordt voortgezet, o.a. door Culbert die zelf op smokkel is betrapt en zich voor het karre tje van de speurders laat span nen. Ned. II 19.25 uur. Mata Hari In de derde aflevering van de serie „Mata Hari" vertelt in die rol Josine van Dalsum over haar Parijse carrière als danseres en over de contacten, die zij daar legde, o.a. met een oosterling die haar de oosterse dans bijbracht. Zij noemt zich dan de priesteres van de oos terse danskunst. Haar aankla gers zijn daar niet erg van on der de indruk, omdat zij tus- sendoor toch teveel verkeerde met Franse officieren. Dit maakt haar verdacht Ned. II 20.27 uur. UTRECHT De Stich ting Teleac is het niet eens met de kritiek van Faunabeheer op de Te- leac-cursus sportvissen, waarvan afgelopen zon dag het eerste deel is uit gezonden op de televisie. Volgens de Teleac-directie wordt met de cursus juist ge probeerd een „humanere" vis- behandeling te bevorderen en meer interesse voor de natuur te kweken. Bij het samenstel len van de cursus hebben o.m. de Nederlandse vereniging tot Bescherming van Dieren en het ministerie van Landbouw hun medewerking verleend. Ook eerstgenoemde heeft in het verleden herhaaldelijk ge protesteerd tegen bepaalde ex cessen in de sportvisserij. Kri tisch Faunabeheer staat op het standpunt, dat de cursus mis handeling van dieren stimu leert en schadelijk is voor het onderwatermilieu. SCHIPHOL De NOS heeft plannen om, naast zijn studio in Den Haag, ook een grote studio te vestigen op Schiphol. Vandaag al wordt daarover een gesprek ge voerd met de luchthavendi rectie. De leiding van de NOS is op de gedachte geko men omdat Schiphol de grootste verzamelplaats in Nederland is van gaande en komende politici, hoogwaar digheidsbekleders, beroemde kunstenaars, popsterren en andere bekendheden, die niets te doen hebben, terwijl ze zitten te wachten op hun vliegtuig. Ze zouden die tijd kunnen doden door op te tre den in NOS-programma's. De studio op Schiphol zou zo ruim moeten worden, dat er hele show's in opgenomen kunnen worden, compleet met publiek. De NOS stelt zich voor de programma's vanaf de luchthaven ook aan andere landen beschikbaar te stellen, mochten die belangstelling hebben voor de internationale gasten. Als tegenprestatie wordt van de luchthaven een financiële bijdrage- verwacht in de kosten van de studio. De NOS gaat er namelijk van uit, dat de uitzendingen veel inter nationale reclame voor de luchthaven betekenen. Op Schiphol is men niet ongevoe lig voor dit argument. Reeds eerder heeft men er van harte meegewerkt aan vaste radio programma's, zoals „Vlieg er eens uit". VVD: Kamerdebatten alleen op kabel-tv is discriminerend (Van onze parlementaire re dactie) DEN HAAG De NOS, die volgende week de Tweede Ka merdebatten over de rege ringsverklaring integraal door wil geven aan de kabelnetten in de grote steden, discrimi neert daarmee de kijkers die niet op een kabelnet zijn aan gesloten. Dit stellen de VVD- kamerleden Hermans en Keja in schriftelijke vragen aan mi nister Van der Louw van CRM. De beide liberalen willen van Van der Louw weten of hij het niet billijk vindt dat deze uit zendingen dan ook door Alle kijkers in Nederland ontvan gen kan worden. Dat moet ze ker gebeuren indien de kosten van deze uitzending door de NOS, en dus uit de algemene omroepbijdrage, worden be taald. Voor de uitzendingen zou ten behoeve van de kabel netten een compleet signaal, geregisseerd vanuit Den Haag, worden aangeleverd. NEDERLAND 1 NOS 18.20 Nieuws voor doven en slechthorenden 18.58 Journaal VARA 19.00 Hans en Grietje, poppenfilm 20.10 Twee voor twaalf, 20.50 Kijk haar: maandelijks vrouwenprogramma NOS 21.36 Journaal 21.55 Artsenij 22.25 Journaal 23.20 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND2 NOS 18.25 Paspoort voor Turken 18.35 Sesamstraat 18.50 Jeugdjournaal KRO 18.59 Er was eens. tekenfilmserie 19.25 Smokkelaar, avonturenserle KRO 20.27 Mata Hari. tv-feuilleton 22.10 Brandpunt 22.45 Dreamgirls, filmdocumentaire NOS 23.35 Journaal 23.40 Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSLAND 1 (Reg. progr. NDR: 18.00 vom Grill, tv-serie. 18.45 Kleuterserie. 18.55 19.25 Sport. 19.59 WDR: 18.00 Mlsdaadm Der Leldensweg. tv-serle. al. 19.45 In bester Gesellj rie). 20.00 Journ. 20.11 prorgr. 21.00 Popmuz. tv-spel. 22.35 Actual. J man, tv-film. 0.45 Journ. DUITSLAND 2 18.20 Der Bastlan, tv-s 19.00 Journ. 19.3f Aansl.: Consumententlps.1 al. 21.20 Actueel magaj dreifache Tod der tv-film. 23.40 Journ. DUITSLAND 3 WDR 18.00 Kleuterprogr. 18.30È tuurkunde. 19.00 Docum.f nal 3. 20.00 Journ. 20.1 des Terrors (a day of furyT 21.30 Medische film. 22.f ge. 23.00 Journ. BELGIE NED. 1 18.00 Kinderfilmserie. 18. progr. 18.30 Kinderprogr. film. 19.17 Ultz. door de Meded. en morgen. 19.45 Spelprogr. 20.35 Actual. 2 1 tv-serie. 22.10 Sport. 22.4 BELGIE NED. 2 Van 18.00 tot 20.10 Zie N De bunker (the Bunker), tv Filmrubriek. BELGIE FRANS 19.00 Reg. 19.30 Journ. 20.20 Filmrubriek. Klein, speelfilm. ken. 23.10 Journ. en weerj ROF 10.00 Fries Telebordprogr. NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND2 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSLAND 1 10.00 Journaal. 10.03 Muzlekprogr. 11.30 Popmuz. 12.10 Aktueel magazi ne. 12.55 Persoverz. 13.00 Journaal. 16.15 Journaal. 16.20 Reportage. 17.15 Wetenschappelijk magazine. 17.50 Journaal. (Regionaal magazine. WDR: 8.10 Schooltelevisie.) DUITSLAND 2 9.15 Kinderprogr. 10.00,4 10.03 Muziekprogr. 11.30 12.10 Aktueel magazine. 121 verz. 13.00 Journaal. 15.5}' tieve serie. 16.45 Journ} Jongerenprogr. 17.40 Q progr JEIS DUITSLAND 3 WDR he BELGIE NED. 1 BELGIE NED. 2 12.00 Teletekst. 14.00-15.1 televisie. 16.45 Mededellnï Schooltelevisie. 17.30 progr. ro Gods lof. 19.45 20.03 (S) de vrije t w nws. NCRV: 18.06 Hier ).02 (S) De wereld zingt i) Leger des Heilskwarlier. 21.02 (S) Op '9 vergeten. foonmuz. 20.00 Nws. 20.03 en andere zaken die het leven men. 21.15 Cultuur Perspectl 21.30 Mlcro-eleclronlca in h v. 21.53 Om nooit t NCRV-Donderdag-Sport. 22.50, Politiek bekeken. NOS: 23.02 (S) Met het HILVERSUM 3 oog op morgen. KRO: 0.02 (S) De h HILVERSUM 2 ting. 19.30 (S) Nats(elen. lichte grammo- (S) Soul Show. 22.02 (S) Sesjun LP-Werk. HILVERSUM 4 !S I IC KRO. 8.03 Echo. 9.03 (S) Mensen en medeklinkers. 12.03 (S) Tus sen de middag. 13.06 Echo. - 13.16 (S) Kruis of munt. 14.02 (S) \Ckt The Complet. 16.02 (S) Op de valreep. 17.53 Marktberichten. 17.55 Mededelingen. VPRO 7.30. 8.00 en 8.30 Nws. 9.05 Gymnastiek INFO voor de vrouw. 9.15 Werkbank. 9.25 Waterstanden. 9.30 Nws. 9.32 Express VPRO. 10.30 Nws. 10.32 De- moertet. AVRO-VARA 11.05 Schoolradio. 11.20 Ssitch on. TROS. 11.32 Week In - week uit. 12.20 Agraria. 12.25 Mededelingen voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.36 Aktua. 13.00 Nws. 13.11 Inkijk met Inbar. NOS 13.30 Nws. 13.32 Meer over minder. 14.30 Nws. TELEAC 14.32 In het ziekenhuis. NOS. 15.02 Spiegel van Beigte. 15.30 Nws. forum. 17.30 Nws. VOO. 17.36 Ir flTOSCT EO. 7.02 (S) Ronduj o\ 8.03 EO-Metterdat (S) Tijdsein. 9.03 (S) tf (LJJ fruitmand. 10.03 PÖP tlef. 10.45 De b licht. NCRV 11.03 (Sf stop. 12.03 (S) Goelmiddag. VOr ItiiSSUK VOO 11.00 (oenen. 12.15 v-, - te meesterwerken. VPRO 15.00 fir BAARLE-NASSAU Filmmakers in Neder land en België eisen, dat de Kabelexploitanten in beide landen het au teursrecht in acht ne men. Tot nog toe werden zonder betaling films „overgenomen". Gebeurt dit weer, dan worden na tionaal en internatio naal juridische acties ondernomen. De film makers dulden niet lan ger dat kabelexploitan ten broodroof plegen. Hiertoe hebben de bestu ren van de Belgische ver eniging van film- en tele visieauteurs en van het genootschap van Neder landse speelfilmmakers in Baarle-Nassau besloten. De filmmakers wijzer erop dat zowel Nederland als België de Conventie van Bern over het au teursrecht hebben onder tekend. Ondubbelzinnig staat daarin dat alleen de auteur van een kunstwerk toestemming kan verle nen tot het doorgeven van dit werk per kabel. De kabelexploitanten die zonder toestemming ra dio- en televisieprogram ma's uit binnen- en bui tenland doorgeven, schen den het autersrecht. Dat is volgens de besturen van beide organisaties zeker het geval als het gaat om het doorgeven van Neder landse en Belgische films, die op de televisie zijn vertoond. Hierbij wijzen de filmma kers op bestaande praktij ken. Zo werden zonder toestemming van de au teurs tal van uitgezonden films op de kabel ver toond waaronder „Keetje Tippel" van Rob Houwer, „Het Debuut" van Matt- hijs van Heiningen en Nouscha van Brakel, „Stille Liefde" van René van Nie en „Pallieter" van Roland Verhavert. Afhankelijk van soort en lengte van de film en van de omvang van het pu bliek dat hem kon zien, zijn daardoor auteursrech ten van 15.000 gulden tot 100.000 gulden per film niet betaald. Zodra een duidelijke, schending wordt gecon stateerd zullen de Belgi sche vereniging en het Nederlandse genootschap juridische stappen onder nemen, aldus de filmma kers. Reitsma zei het meermalen: te gen tien Belgen is het moeilij ker voetballen dan tegen elf. Jammer daarom van die rode kaart voor Meeuws. Als die. niet was uitgereikt hadden we er wel 4-0 van gemaakt. Een numerieke meerderheid is niet altijd even gunstig. Andere uitspraak van Reitsma in dit opzicht: Die tien Belgen sussen Nederland in slaap. Het met een man meer spelen is nooit erg eervol trouwens. On geveer als bij het schaken als je een pion meer krijgt aange- verzorgen. Toen rustig was sprak Rem Carel Enkelaar en de baas van de NOS c sche wijze snoekbaars. HAN J0 Ik kreeg trouwens van meet af de indruk dat het echte moe ten ontbrak bij de Rode Dui vels. Dat werd vooral na rust vertaald in veel tijdrekken en achteruit spelen. Beeldtechnisch leek het me wel een onberispelijke uitzen ding. Behalve als doelpunten of bijna doelpunten herhaald moesten worden. Dan viel het scherm plotseling zwart, alsof er een neel kleine prikaktie van de NOS aan de gang was. Onnodig te zeggen dat er ver der niet veel te beleven viel. Veronica had zich tegen het te verwachten kijkverlies enigs zins ingedekt door tot onge veer het eind van de wedstrijd een non-stop muziekshow te

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 2