BOVAG^H
■OCCASION
SHO^H
Nou vraag ik je.
AZC naar halve finale
i
JanZandberge
Wim Visser keert
terug naar LDWS
Franse barok
in Hofwi jck
extra feestelijke
lustrumshow
met BOVAG-garantie
inde Groenoordhallen
Leiden
HANS VERSNEL
*wrrU
DeZijl/LfiT
DSV
Ingeperkte vrijheid voor
de vrouw in Arnhemse fi
\h
T50gr/J
SPORT/KUNST
LEIDSE COURANT
LEIDEN Wim Visser is te
rug bij LDWS. De doelverde-
diger die in de overschrij
vingsperiode de Vlietclub in
ruilde voor zondageersteklas
ser UVS, hoopt zondag weer
voor LDWS in actie te kunnen
komen. Visser kon nog terug
komen op zijn eerder genomen
beslissing, omdat hij voor UVS
nog geen bindende wedstrijd
heeft gespeeld.
Over de reden van zijn terug
keer is Visser uiterst duidelijk.
Het feit dat Rob Groenendijk
boven hem is verkozen vooi
het eerste team van UVS
vormde voor hem de reden
zijn overschrijving in te trek
ken. „Want je mag van een 32-
jarige, die vanaf zijn negen
tiende jaar op hoog amateurni
veau heeft gekeept, toch niet
verwachten dat hij zich via
wedstrijdjes om tien uur 's-
ochtends, ergens in Papen-
drecht op Nieuwenhoorn gaat
opwerken naar het eerste elf
tal. Die tijd heb ik gewoon ge
had. Daarbij hadden de jon
gens er bij LDWS geen proble
men mee dat ik zou terugko
men, dus de keuze was erg
snel gemaakt."
Overigens leven er bij Visser
nu geen nare gevoelens waar
het UVS betreft. „Ik heb het
er twee maanden goed naar
mijn zin gehad, prettig ge
werkt met Gerard Désar. Het
punt is alleen dat ik me vol
gens hem niet heb bewezen
voor het eerste elftal. En ik op
mijn beurt niet van plan ben
me op mijn leeftijd nog in een
tweede team waar te gaan ma
ken."
Alphen AZC/microlife
heeft zich voor de halve fi
nale van de waterpolobeker
geplaatst. Met 178 werd in
eigen bad van VZC/Ritmees-
ter gewonnen.
De ruime uitslag geeft duide
lijk het krachtsverschil tussen
beide ploegen aan. Bovendien
werd volgens de nieuwe spel
regels gespeeld, wat onder
meer inhoudt, dat in plaats
van 4x5 netto een wedstrijd
4x7 minuten netto speeltijd in
beslag neemt.
Ook AZC moest hieraan wen
nen. Zo stond de ploeg van
Arie Domburg na twee parten
op 114. Concentratieverlies
stond een nog ruimere over
winning in de weg. Via 145
werd het tenslotte 178. De
nieuwe AZC-man Mirea toon
de zijn schotvaardigheid, door
de achtste AZC-treffer van
grote afstand uiterst nauwkeu
rig in de hoek te plaatsen. De
tweede nieuwe AZC'er, Fred
Kranzstauber, mocht slechts
enkele minuten voor het einde
het water induiken.
Scoreverloop: 10 Eric Noor-
dergraaf; 11 Mart Bras; 21
Eric Noordergraaf; 22 Hans
van Zeeland; 32 Mirea; 42
Eric Noordergraaf; 5—2 Frank
van den Akker; 62 Ron
Voogel; 63 Mart Bras; 73
en 83 Mirea; 93 Gijze
Strooboer; 94 Mart Bras;
104 Gijze Strooboer; 114
Tony Buunk; 124 Ron de
Voogel; 134 Eric Noorder
graaf; 144 Tony Buunk; 14—
5 Ronald van Noort; 154 Ron
de Voogel; 15—5 en 156
Hans van Zeeland; 166 Ruud
de Hey; 167 Hans van Zee
land; 168 Bart Witters; 178
Tony Buunk.
BUENOS AIRES HilW 1
tink zal Nederland vj
woordigen bij de wen* Q(
strijd biljarten anki
71/2, die van 3 tot eri
november in Buend ,'j
wordt gehouden. rwnd
aanzi
COLUMBUS Na zij lig
stellende zevende pla; jt ein
marathon van Columhjn 38
Bill Rodgers verklaard jtal e
pig rust te nemen. Da
overweegt zelfs de n jzen
van New York op 25 trips
over te slaan. kar ti
EDMONTON Bjili t'Cf ,c
won het tennistoerni e..wlJ
Edmonton. Hij verslof hjdri
in de finale met 6-2, 6 nmee
BAZEL Tom Okki e
zich dank zij winst op k
tennisser Soerensen eslagf
geplaatst voor de twee de P
de van het 75.000 dollM O"1
nooi van Bazel.
lende
volgf
donderdag
•15 oktober
19-22 uur
vrijdag
16 oktober
19-22 uur
zaterdag
17 oktober
10-17 uur
deze week het 3e lustrum
van de in Leiden vertrouwd geworden BOVAG occasionshow
In verband hiermee
met vele honderden occasions
Deze feestelijke lustrumshow
wordt opgeluisterd door
presentator/komiek-diskjokkie
met regelmatig optreden in:
infoshow/spel met
prachtige prijzen
muziek en
amusement
toegang gratis
ruime parkeergelegenheid
amusement/muziek
Lop zaterdag kindercrèche
Er zijn mensen,
die kopen echte nieuwe haringen.
En echt wittebrood.
Maar een kuipje waarin géén Echte Boter zit.
Wat jammer nou.
Want Echte Boter is lekkerder
En lichter verteerbaar
En er zitten natuurlijke vitaminen in.
Echte Boter. Niet te versmaden.
orde
halve finale
KNZB-beker
Donderdag 15okt<
21.15 uur DeZi
te Lelden.
Door het donkere natte
parkje van Hofwijck in
Voorburg keerden gistera
vond een aantal mensen te
leurgesteld weerom naar
huis; het zaaltje was meer
dan vol. Al deze belangstel
ling gold het zeven jaar
oude ensemble „Le nuove
musiche", dat een program
ma van Franse barokmuziek
bracht.
Op zijn naam moet men dit
ensemble niet teveel vastpin
nen; tenslotte wat is nieuw?
De vier jonge musici, Dorothea
Winter en Bouke Lettinga
blokfluit, Annelie de Man cla-
vecimbel en Freek Borstlap
viola da gamba, richten zich
bij hun repertoirekeus op de
wat minder bekende muziek
uit de 17 en 18e eeuw en te
vens op hedendaagse muziek.
De blokfluit, sopraan, alt of
een terts daaronder de voicef-
lute, staat daarbij centraal. Een
vast gegeven is het door deze
samenstelling zeer milde
klankkarakter. Maar ook de
muziek van Dornel-tijdgenoot
van Bach-Francois Couperin
en zijn oom Louis, Marin Ma
rais en Jacques Duphly, is
voornamelijk elegant en biedt
weinig inhoudelijks. Om een
dergelijk programma niet al
leen vertederend en prettig
ontspannend te maken, moet
de muziek met wat extra
esprit worden opgeladen. Bij
alle deskundigheid en toewij
ding van de vier musici, tesa-
men en apart, kan niet gezegd
'worden dat hiervan veel spra
ke was. De sopraanblokfluiten
zorgden ervoor dat in ieder ge
val een concertje in G van
Domei heel vrolijk klonk.
Daarvóór waren de zachte voi-
ceflutes in een ander stuk van
Domei door de gamba wat
weggespeeld. Diezelfde gamba
zorgde voor een goed beeldend
spel in de vermakelijke nier
steenoperatie van Marais. Het
clavecimbelspel was goed' in
het continuo, maar had wat te
weinig elan en vloeiende lij
nen in de soli.
BESIER
Buma-
rechten
omhoog
DEN HAAG De
niging Buma, die
teursrechten van co
nisten, tekstdichter H
muziekuitgevers e:
teert,-heeft de ta
met ingang van
met 3,9 procent
hoogd. Dit pereer V(
komt belangrijk lagi
dan de verwachte
ging van de kosten
levensonderhoud,
komt doordat bij de
dexatie gerekend w
met de ontwikkeling
lonen en prijzen over
andere periode, n.l.
van 1 juni 1980 tot
1981.
cor z0
in k
>fgéir
iri ure-:
can
De 1:
/oor
is
aak
Rij\
lijk
Jede
J
lij 0
cap
mi
de
in ik
xl we
traine
Ikruis
kt.
ARNHEM Neem nou
Aziza, de vrouwelijke
hoofdpersoon in de gelijk
namige, vorig jaar ge
maakte film van de Tune
sische cineast Abdellatif
Ben Ammar. De vrouw
weet haar vrijheid danig
ingeperkt. Haar oom en
neef bij wie ze inwoont
overheersen haar. Ze
moet altijd voor hen klaar
staan.
Hoewel ze geen onbelangrijke
rol in de kleine familiekring
speelt, krijgt ze weinig kans
zich te ontplooien buiten die
kring. Maar het hedendaagse
Tunesië is een land volop in
ontwikkeling en Aziza veran
dert mee. Ze ontdekt de on
derworpenheid van haar land
aan het buitenland en de vrij
heidsbeknotting door haar
mannelijke familieleden. Ze
gaat voor haar vrijheid knok
ken.
Abdellatif Ben Ammar, enkele
jaren assistent van o.a. Rossel-
lini en Chabrol, over zijn film:
„Aziza is een vrouwenfiguur,
wier situatie typerend is voor
de Arabische wereld. Je kunt
haar ook als symbool van de
natie zien. Aziza betekent „de
waardige". Ik wil dat ze op ei
gen benen kan staan".
Aziza is een van de ruim tien
films uit Afrika en Azië die in
de Filmweek Arnhem in een
apart programma gedraaid
worden. Films die alles te ma
ken hebben met een kritische
blik op de maatschappij, met
het zoeken naar hun eigen
waarde en met de poging in
een multiculturele samenle
ving hun eigen gelijkwaardige
rol te spelen.
Nogal eens wordt dit allemaal
toegespitst op de situatie waar
in de vrouw verkeert. Aziza is
daar een voorbeeld van. Maar
ook in "Fatma '75" uit 1977
van de Tunesiche filmmaak
ster Selma Baccar over het
emancipatieproces van de Tu
nesische vrouwen -een film
die door de kritische stelling-
name in Tunesië niet in het o-
penbaar gedraaid mag wor
den-, en „Gölge" uit 1980 van
de Turkse cineaste Sema Poi-
raz over de Islam-moraal en
de 'sexualiteit, is het de vrouw
die in haar emancipatorische
strijd de gehele natie represen
teert. Selma Baccar laat Fatma
dan ook haar film besluiten
met de woorden, dat de eman
cipatie van de vrouw in Tune
sië slechts gerealiseerd kan
worden in een proces
vrijding van allen, eenl
ding ook in alle opzich|
Eveneens voor de maiC^n
hoofdpersoon in „Ada! ersen
offer), een film uit 1979 koer
Turkse filmmaker AtiTan
maz. De man is ervan 2LJ;
tuigd dat hij verantwoo y'3 4'
gesteld kan worden v< 48O.K
grote droogte en andere e ito
de, omdat hij eens, in (H. J
vangen is, gezworen hef *{ma
eerstvolgende kind, als ^.i(
jongen is, te offeren. Da Bois
is inmiddels geboren en koers
ramp na de andere vi Bo
zich. Als de geestelijken p.3
dorp de droogte aan s<
gen onder de dorpelinge koei
ten, offert hij, mede beii (A. c
door het bijbelse verha 3.
Abraham en Isaak zijn p'_/.
zoon. Het filmverhaal
feiten gebaseerd en hee Roe
in het begin van de zesti cling
ren afgespeeld in een d tf
Oost Anatolië. Niet allei 'aze:
de artistieke kwaliteite ^ek'£
de films uit wat we de olt et
Wereld noemen soms 0 koer
drukwekkend, maar 00 V 1
dat deze rolprenten hef nejnv'{
vertellen over een bewef j 1
.wereld. Een verhaal dl
westen niet koud kan la ie fc
THOM STR
PW
Trio
VOOR DE BOTERHAM
BOTERHAM-^
WORST
•01
Leiden: STEENSTRAAT 31
ALBRECHT SUPERMARKT Langegracht CHURCHILL LAAN 1
MORSWEG 23 TEL 071 12T815 Zoeterwoude - Rijndijl
KOPERMOLEN (in dc Kortimarkt) RIJNERGOMMERSTI
Zoeterwoude - Rijndijk;
RIJNERGOMMERSTRAAT 1