Haagse bluf met een rood sausje Fay Lovsky: eindelijk weer origineel talent TERUGBLIK Naar het land van Robin Hood TELEVISIE VANAVO* TELEVISIE ZATERDAG RADIO VANAVOND RADIO ZATERDAG RADIO/TELEVISIE leidse courant f VRIJDAG 9 OCTOBER 1981 NEDERLAND I NOS 18.20 Nieuws voor doven en slechthorenden 18.58 Journaal VARA 19.00 Popeye 19.05 De Willem Ruis lotto Show 20.35 Haagse Bluf IKON 21.55 Gehoorzamendienen en helpendocumentaire VARA 22.35 Monsieur Verdouxspeelfilm 1947 NOS 0.40 Journaal 0.45 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND2 NOS 18.25 Paspoort voor Spanjaarden 18.35 Sesamstraat 18.50 Jeugdjournaal TROS 20.27 De Mounties Show 21.20 Het nieuwe land serie 22.15 AktuaTV 23.00 Soap NOS 23.30 Journaal 23.35 Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSLAND 1 18.00 Amus. progr. 18.3! sleht alles. Iv-serie. 18 progr. 19.15 Actual. 20j)N 20.15 Der Untertan. speeLon P« Actuele reportage. 22.30 ipj" parlementair nws. 23.00 Tajcht C rle. 0.30 Journ. j 0ktC 'ograr iet ee 1B.2U SiapStlCK. TÖ.4U 18.57 Tip. 19.00 Journ. 19F dLL landse reportages. 20.1^et SC tv-serie. 21.15 Satirisch pr Actual. 22.20 Cultureel ma Sport. 23.25 Asphalt-Blutt now), speelfilm. 1.10 JourrL{t£ h zaken DUITSLAND WDR 3 18.00 Kleuterprogr. 18.30 schledenis. 19.00 Vrijel^^^ 19.45 Journal 3. 20.00 Joi Cultureel magaz. 21.00 R( 21.30 Religieus progr. 22.1 tv-serie. 22.45 Reporta/w*»^ Journ. y BELGIE NED. 2 Van 18.00 tot 20.15: Zie NE! Wij, heren van Zichem, tv-së Satirisch progr. 21.45 Ja.—.. 22.25 Cultureel magaz. VEN r Pra BELGIE FRANS Vverl' 19.00 Reg. magaz. 19.25 fen. 1 19.30 Nws. 19.55 Inform, prthet Le fantome de la liberie, en jp 22.55 Nws. en weerber. pticu BELGIE FRANS 2 "Ur' J 13.30-14.30 Lancering van I Pro' shuttle. 19.00 Art magazine, het magazine van Christian Busd te Journaal. 19.55 Quincy. AmJgideJ tv-serle. Met Jack Klugma. Walberg, Robert Ito. e.a. 2(L dredi-sporls. sportmagazine'Pur 22.30 Interwallonie. Progranfens J buitenlandse werknemers, twet NEDERLAND 1 NOS 10.00 Rechtstreekse uitzending begrafenis president Sadat Tevens herh. van de necrologie van president Sadat 13.00 Nieuws voor doyen em slechthorenden 15.30 Journaal AVRO 15.32 De Lawaaipapegaai, kleuterprogramma 16.100 Stuif es in, Jeugdprogramma NEDERLAND2 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSLAND 1 10.00 Journ. en aktual. 10.23 Der Un tertan, speelfilm. 1210 Buit. rep. 12.55 Persoverz. 13.00 Journ. 13.40 Progr.overz. 14.10 Journ. 14.15 Kleu- me Ten t terprogr. 14.45 Inform, prots de Lockruf der Wlldnls (lure oi/i er. derness), speelfilm. 17.00 Rq,aai- l-bei DUITSLAND 2 ehte 12.00 progr.overz. 12.30 Pri buit. werknemers. 14.45 Jou Tekenfilmserie. 15.10 J^m 15.55 Hobbymag. 16.15 jeugdmag. 16.40 Jeugdserr— Bekendmaking van de week» 17.05 Journ. 17.10 Aktueel DUITSLAND WDR 3 16.30 Cursus Duits. 17.00 Cuj kunde. 17.00 Inform, serie, j BELGIE NEDERLANDS 14.30 Open School. 15.30 mag. 16.00 De zevende reis bad (Seventh voyage of speelfilm. BELGIE FRANS 10.30 TV-cursus. 11.00 I 11.30 Region, ultz. 12.00 Italianen. 14.00 Vakbond^*-' 14.30 Et l'lvier qui v'nl, Waal! die. 16.45 Inform, progr. 17.' muziek voor de jeugd. 17.Jtp*t duitz. J HILVERSUM 1 NOS: leder heel uur rw*. KRO: 18.06 Echo. 18.20 (S) Punt uit. 19.55 Overweging. 20.03 (S) Country time. 21.02 (S) Nine o'Clock Jazz. 22.02 (S) Goal. NOS: 23.02 (S) Met het oog op morgen. KRO: 0.02 (S) Niemands land. 6.50 Het levende Woord. hilversum 3 22.30 Nws. 22.40 NOS-CultuJeJ 23.55 Nws. ,01 [en NOS: leder heel uur nws. 18.04 cP spits. 19.02 De Rock en Roll 'ot VPRO: 20.02 Ook zo. 20.30 Ra f 22.02 De Radlola improvisatiesalT 1 Mia's andere wereld. hilversum 4 aar >0 (s) l 21.30 (s) Instrumental leder heet uur nieuws. VARA: 7.03 Hallo hier Hilversum. (8.06 Dingen van de dag.). 10.30 Z.I. 12.03 Tussen start en finish. 13.06 In de Roote Haan. 15.02 Muziek uit Studio 1. 16.02 De Speeldoos. 17.55 Meded. icht 7.30 Nws. 7.36 Aktua. 0.00 N 8.11 Sport na sport. 6.30 Nws. 8.33 Toeraktua: NOS: 9.05 Gym. voor de vrouw. 9.15 Voor blinden slechtzienden. 9.25 Waterstanden. 9.30 Nws. TROS: 9.32 Bosboom en Bekooy. (10.30 Nws.) 11.30 Nws. 11.32 Een ander, serie doe. NOS: 11.56 Solidariteit, hoender de Poolse revolutie. 12.26 Meded. voor I- en tuinbouw. 12.30 Nws. TROS: 12.36 Aktua. 13.00 Nws. 13.11 Aktua-extra. (13.30 Nws.). 14.00 Nws. (14.30 nws.). 15.00 Han AVRO: 7.00 Nws. 7.02 klaas, pianomuziek. 8.(n 8.05 Op een klein statioti:€ morgens In de vroegte:; progr. 9.00 PasseparlouSta van een componist. 101 al certo Mattlnale. 11.45 Liever de Lr 13.00 Nws. 13 05 AVRO's Platen Prijs Klassiek. 16.00 Klassiek met tw Ook in het tweede deel zagen we veel Josine van Dalsum, maar weinig Mata Hari. Het omgekeerde zou het geval moeten zijn. Maar alle emoties, en daarmee was die geraffi neerde en tegelijk naïeve Frie zin rijk gezegend, blijven in hoofdzaak die van haar ver tolkster. Je krijgt ook geen moment de indruk de gevaar lijkste spionne van deze eeuw, zoals ze werd genoemd, voor zich te hebben. Het type is al niet ideaal op het voorbeeld afgestemd. Nu kan de kijker eerst zeker voor een deel de dupe zijn van het beeld dat van Mata Hari bestaat. Een klassiek gegeven waaraan in de loop der jaren wel trekjes zijn toegevoegd, maar dat in de grote lijn weinig is veran derd. Aan dat type moet elke uitbeelding Ook als je met dat image reke ning houdt, moet gezegd wor den dat Josine van Dalsum meer op zichzelf is gefixeerd dan op Mata Hari. Helaas blijkt de regie haar daarbij een handje te helpen. De taferelen blijven aan de oppervlakte. Zelden wordt een pogiity daan door middel van Ln sche spanning iets vanka ware fataliteit recht te L John van de Rest heeft gl dat hij achter Mata Ha'jj tragiek van het menseliilL ven gestalte heeft wille|ei ven. Mata Hari dus ofc symbolisch voetstuk. Day; de opgave voor JosineL Dalsum alleen maar moet. maken. Ze is niet het typ grote drijfveren uit te beL Ze praat wel veel als een[] wonden standje tegen har dervrager, daarmee nog geen indrukwekkeni Toch zijn de teksten het boekje. Daaraan li| dus niet. Een bezwaar i dat Mata Hari in dit teleij pel niet ouder wil worde^ dus geknauwder door jar ervaring. Het uit de ,J gewassen schoolmeisje Leeuwarden blijkt na Par Berlijn hoegenaamd niel anderd, alleen heeft ze e dere hoed of en een and( pon aan. HAN JON Uw krant en North Sea Ferries: Het land van Robin Hood. Zo wordt het grote Sherwood Fo rest genoemd dat In de buurt van Nottingham ligt. Daar zou den in de twaalfde eeuw de vogelvrij verklaarde vrijbuiter Robin Hood en zijn „merry men", de schrik van Engeland, hebben geleefd. Daarheen gaat de midweektrip, die uw krant van woensdagavond 18 tot en met zondagavond 21 novem ber organiseert in samenwerking met North Sea Ferries. Nadat u op woensdagavond uit Europoort bent overgestoken naar Huil, vertrekt u in de vroege ochtend per luxueuze tou ringcar naar het land van Robin Hood. Onderweg wordt eerst koffie gedronken In Bawtry om daarna de tour voort te zetten naar Edwlnstowe, een van de landschappelijke dorp jes aan de Ingang van het Sherwood Forest. In de kerk al daar zou Robin Hood destijds zijn getrouwd met maid Ma rian. In het Sherwood Forest is een groot ontvangstcentrum ingericht, waar een audiovisuele uiteenzetting wordt gegeven over de legende van Robin Hood. Midden In het bos bevindt zich de major Oak, een duizendjarige boom met een omvang van negen meter. In Nottingham is gelegenheid om te lunchen en te winkelen, waarna in de namiddag het fraaie Nottingham kasteel wordt bezocht. Daar hangen onder meer werken van Picasso. In dit kasteel, dat Willem de Veroveraar In 1068 heeft laten bou wen, zijn enorme kunstschatten te bezichtigen. Het diner, voorafgegaan door een „sherry-reception", wordt gebruikt In het Swallow hotel, waar ook wordt overnacht. Vrijdag wordt eerst een bezoek gebracht aan Southwell, een klein dorp dat over een Immense kathedraal beschikt. Koffie wordt gedronken In de Saracan's Head, een zestlende-eeuw- se herberg van historische betekenis, omdat In 1648 Charles I zich daar heeft overgegeven aan de Schotten. In Lincoln wordt gestopt om te lunchen en te winkelen, om vervolgens via de Humber bridge, de groqjste hangbrug van de wereld, terug te gaan naar Huil voor Inscheping aan boord van een van de NSF-schepen. De prijs van deze toer bedraagt ƒ295 per persoon, op basis van een tweepersoons-standaardhut en een tweepersoons kamer. Toeslag speciale hut aan boord ƒ40 per persoon. Toeslag eenpersoons-standaardhut ƒ60 en eenpersoons speciale hut 100. Toeslag eenpersoonskamer In hotel 20.' Inbegrepen: vervoer per touringcar Den Haag/Rotterdam— Europoort v.v. (indien gewenst): overtocht met North Sea Ferries EuropoortHull v.v.; tourlngcarvervoer in Engeland: overnachting in Swailow Hotel; met uitzondering van de lun ches een volledige verzorging. Minimum aantal deelnemers: 40. Inlichtingen en boekingen (na 9 uur en niet op zaterdag) uit sluitend bij Sijthoff Pers Reisorganisatie, tel. 070-190696. i Europa legt satellieten aan banden STRAATSBURG De raad gevende vergadering van de Raad van Europa, een samen werkingsverband van 21 de mocratische landen, heeft een resolutie aangenomen van de Nederlandse socialist Piet Stoffelen, waarin gevraagd wordt om internationale nor men teneinde tv-uitzendingen via satellieten en kabeltelevi sie te regelen. De resolutie vond een onver wacht grote meerderheid. Eerst werd door tegenstanders van de aanbeveling een hoof delijke stemming gevraagd, doch toen waren niet voldoen de parlementariërs aanwezig om een rechtsgeldige stem ming mogelijk te maken. Stoffelen wil de internationale regeling, bij voorkeur een Eu ropese conventie, omdat hij bang is dat door de snelle tech nische ontwikkelingen op dit gebied de wetgeving achter gaat lopen. Landen zijn niet meer in staat hun eigen om roepsysteem te handhaven. Bovendien worden copyrights, advertentiecode's, de onafhan kelijkheid van programmama kers en de culturele verschei denheid bedreigd. De satelliet-uitzendingen zul len commercieel zijn. De eer ste gaat nog dit jaar de lucht in. Geproduceerd door een Britse maatschappij en uitge zonden via een voor 5 miljoen dollar per jaar gehuurd kanaal van een satelliet die eigendom is van de Europese PTT's. Stoffelen ziet in deze commer ciële uitzendingen een bedrei ging van het peil van de uit zendingen. Rockpalast-nacht gaat zeker door HILVERSUM De Rock- palast-nacht van Veronica in de nacht van zaterdag op zondag 17/18 oktober krijgt vaste gestalte. Veronica begint na het laatste journaal op Ned. I om 23.55 uur. Er is zendtijd tot 03.45 uur, maar dan zullen Mink DeVille, de Undertones, Roger Chapman en Black Uhuru wel uitgespeeld zijn. De Rockpalast-nacht begint om 23.00 uur, zodat men het concert van de Undertones waarschijnlijk helemaal zal missen. De banden worden bewaard voor een latere uit zending in Countdown. Tij dens het ombouwen van de podia in de Grupahalle in Es sen zendt Veronica eigen op names uit van Countdown-li- veconcerten. Nederland België op tv bij volle Kuip HILVERSUM Als het Feyenoordstadion in Rotter dam 14 oktober voor Neder land—België uitverkocht raakt, zal de NOS van deze wedstrijd een rechtstreeks televisieverslag verzorgen. Alleen de kaartverkoop en de financiële onderhandelingen vormen mogelijke beletsels voor de KNVB om toestem ming tot uitzenden te verle nen. Ook in het buitenland be staat belangstelling voor deze wedstrijd. Plet Bambergen vanavond als Mountie in de weer. De Hulk De Hulk krijgt het te kwaad met zijn ver mogen van de ene minuut op de andere groot en sterk te worden. Hij loopt tegen een paardentrainer op, die over een mid del beschikt om paarden rustig te krijgen. Misschien helpt dat ook voor hem. Ned. II 18J>9 uur. Mounties De Mounties weer in actie, waarbij zij zich geholpen weten door (buitenlandse) ar tiesten. We zien Joke Bruys in de bocht en voorts goochelaar Hans Hudson en de dansers van Barry Stevens. Ned. II 2021 uur. Nieuw land In het derde deel van de serie „Het nieu we land" komen Ellen Prentice en zoon en de rijke Stephen Mannion met zoon op de voorgrond. Het draait verder om een voorgenomen huwelijk en oproerkraaiers. Ned. 1121.20 uur. Morgenmiddag Na de kleuterserie „De boerderij van Lin da" volgen nog „De lawaaipapegaai" en „Stuif es in". Zaterdag Ned. 115.32 uur. VARA-tv opent met ingang van vana vond een nieuw politiek programma, dat uitgezonden wordt vanuit het Sche- veningse Kurhaus en dat als titel „Haagse bluf" mee kreeg. Hierin ko men overwegend politieke figuren aan het woord, maar artiesten en anders zins zijn tijdig ter plekke om het ge heel met een kleurrijk sausje te over- gieten. Vanavond komt over omroepza- ken en de reclameregels als gast aan het woord de nieuwe CRM-minister André v.d. Louw. Met het oog op de re geringsverklaring van as. maandag zullen ook de fractieleiders van de drie grote partijen aangesproken worden. Marjolljn Uitzinger, Paul Witteman en Henk van Hoorn zorgen voor de vra gen, terwijl Nelleke Burg en Adèle Bloemendaal het artistieke randwerk aanbrengen. Ned. I 20.35 uur. Willem Ruis Willem Ruis in zijn eerste optreden als VARA-kwismaster. Het trekken van de lottowinnaars valt samen met het spel, dat hij met koppels speelt Ned. I 19.05 uur. Gehoorzamen Ook Amerika kent Blijf-van-mijn-lijf-hui- zen, waar geslagen vrouwen en kinderen opvang vinden. Een Amerikaanse vrou wengroep maakte ook voor de IKON een documentaire over deze getroffen moe ders en kinderen, die schokkende verha len vertellen. Ned. I 21.55 uur. Monsieur Verdoux In deze film Charles Chaplin als de vrou wenmoordenaar Landru. Hij handelt uit het edele motief met het geld van zijn slachtoffers zijn zieke vrouw te onderhou den. Bij zijn veroordeling tot slot schat hij in een boodschap voor het volk de Lan- dru-figuur hoger dan dictatoren, die beju beld worden en de schuld voor duizenden doden dragen. Willem Rule speelt een spel met koppelt en met de ballen In het glazen machien. leen maar dat lieve meisje. Anders had ze zich nooit met zoveel kracht wegge- zongen uit de astma, die haar jarenlang teisterde. En aan de andere kant is Ali ce niet alleen maar dat zakelijke meisje. Maar om dat te ontdekken, moet je eerst goed luisteren naar de gevoelvol le, romantische muziek die zij schrijft. Al is Maywood veel commerciëler en dus oppervlakkiger ingesteld dan Fay Lovsky - toch beheersen ook zij vrijwel alle «soorten popmuziek. KRACHT De grote kracht van componiste Alice schuilt hierin, dat zij, wellicht dankzij 1'arenlang luisteren naar andere goede ichte muziek, steeds weer een mooie, goed in het oor liggende melodie weet te schrijven op ongeacht welk ritme ze ook gebruikt, van een ballade als „Gone without a reason" tot (treffend voorbeeld) het disco-nummer „You're the one". De zomerhit „Rio" is een ver rukkelijke samba en schiterend is de sound van het soortgelijke nummer „Pasadena". Mede dankzij producer Pim Koopman is het allemaal weer een streling voor je oor geworden: prachti ge muziek. Toch zou je wensen, dat Maywood in haar teksten iets meer zichzelf liet zien. Toen ik enige tijd geleden „I'm in love for the very first time" hoorde, dacht ik dat dat een ontroerende, actuele ui ting was van de liefde voor hun kers verse aanstaande mannelijke partners. Tot ik het dezer dagen op een oud de mobandje terughoorde: het was ge schreven in de tijd dat ze nog volko men onbekend waren en de weg naar Bovema-Negram nog niet waren inge slagen. Maar uit diezelfde periode stamt „What a world", een wat neerslachtig lied, door Alice geschreven in een tijd dat Maywood het in het leven heel erg moeilijk had. Toch lijkt dit nu de hit van de nieuwe elpee te zullen worden: er zijn nog steeds mensen die in de put zitten. En Maywood wéét, door schade en schande wijs geworden, waar het over zingt. En dus ook wat de verzuch- ter van „What a world!" zowel als de vrolijke „Rio"-ganger bezielt. Ondanks het uitstekende peil van ook deze tweede schijf hoop ik toch vurig, dat Maywood zichzelf een volgende keer niét herhaalt. Men mikt inderdaad op de commercie en zegt het niet erg te vinden als het vandaag of morgen met de roem gedaan zal zijn, maar aan de andere kant mag zoveel productief, (Alice) en zoveel reproductief (Caren) Fay Lovsky: In haar zang zit een. levensvisie. talent niet verloren "gaan door gebrek aan motivatie voor verdere artistieke vernieuwing en ontplooiing. Begrijp me goed: het gaat me hier niet om een vernieuwing van de vorm, maar vooral van de inhoud (het meer persoonlijke accent, zoals bijvoorbeeld Fay Lovsky heeft aangedurfd). Ver nieuwing van alleen maar de vorm heeft iets weg van krampachtig met de mode meegaan en daarvan is „Somet hing special" van Saskia Serge (Pho nogram, Mercury 6423.438) een afschu welijk voorbeeld. De muzikale schoon heid van Maywood heeft weliswaar óók iets weg van die van Abba, maar dat is dan louter toevallig, zomaar even meegenomen. Ik heb echter de indruk dat Saskia en Serge heel intensief naar Abba hebben geluisterd, om hun sound en hun stijl enigszins te kunnen imite ren. Goed: dat is nog niet zo erg als de kitsch van „Stars on 45" en Saskia heeft een prachtige stem en sommige nummers halen werkelijk het Abba-ni- veau, maar in liefst drie nummers de duidelijke invloed van „Chiquitita" - nee, al is hier geen sprake van plagiaat: het is toch echt een beetje teveel van het goede. MARGRIET Dan heb ik meer respect voor Margriet Markerink, dé Neaerpop-ontdekking van 1980, die destijds een eerste elpee afleverde waarvan de kwaliteit nauwe lijks geëvenaard leek te kunnen wor den. Dat gebeurt op „Meet the Mark Band" (Phonogram^ Mercury 6423.449) dan ook niet, behalve misschien in „All you need" (een schitterende kritiek op de commerciële collega's die met ver andering van naam, glitter en mooie benen zonder hersens de hitparades be stormen), de mooie ballad „Nobody knows" en het ronduit schitterende „Fly like an albatross". Maar de geniale zangeres-tekenares-componiste-dichte- res, etc. uit Neede heeft nu eenmaal wat concessies moeten doen om de rondom haar geformeerde Mark Band uit de verf te laten komen. Daar vormt zij een ijzersterke eenheid mee. Zonder dat dat afbreuk heeft gedaan aan de kwaliteit van haar zang: moeiteloos als van een Mary Hopkin, indringend als van een Melanie. Prima plaat, zij het heel anders dan de eerste. JAN VAN DER KLEIJ Op een vrijdagavond luisterend naar het VPRO-radioprogramma „De Suite" kwam ik plotseling even dp het puntje van m'n stoel te zitten. Zelden had ik zulke gave en originele popmuziek ge hoord als die van de mij toen Vol strekt nog onbekende zangeres Fay Lovesick, later Lovsky, zo maar eventjes tussen literaire grootheden als Remco Campert, Johnny Doorn, Maarten 't Hart en Cees Nooteboom door. En dat laatste niet ten onrechte: uiterst subtiel, scherp, gevariëerd, eenvoudig muzikaal gaf zij in twee optredens van ongeveer een kwartiertje haar visie op het leven weer. „Die meid verdient een driedubbelelpee", riep ik spontaan uit. Maar daar bleef 't helaas bij. Toch volg de ontdekking ongeveer tezelfder tijd, en wel door Jan Visser van het 1000 Idioten-label. Hij liet van haar een 10 inch-plaatje in de huiskamer opgeno men werk verschijnen en kort daarop volgde een single, waarvoor niemand minder dan Jona Lewie tekende. De pluggers en de disc-jockeys zagen er echter geen brood in en Fay Lovesick (oorspronkelijk Fay Luyendijk, later Lovsky) bleef onbekend. Maar nu is er dan toch plotseling die eerste, en hopelijk niet de laatste, elpee van haar; „Confetti" (WEA 58367). De titel is ronduit ideaal, want de plaat be vat dertien nummers die sterk uiteen lopen van vorm en stijl. Fay Lovsky heeft een uitstekende stem, die wel wat doet denken aan die van Joni Mitchell, Janis Ian en Dory Previn. Daar maakt ze heel relaxed, heel lazy, heel „close" gebruik van, zodat ze met minimale middelen maximale effecten bereikt. Ook wat haar instrumentarium betreft is niets haar te gering. Zo speelt ze in de reggae-achtige instrumentale „Schoolbel" op een speelgoedpianootje, met verbluffend resultaat. Fay Lovsky's originaliteit herinnert in strumentaal soms ook aan die van de Harlekijn-jongens rond Herman van Veen. Zodra ze backing-vocals gebruikt, doet ze vaak denken aan het fenomenale Amerikaanse trio „The Roches". Vorig jaar vond ik de elpee van die drie meis jes artistiek bezien de beste pop-elpee van het jaar. Tot nu toe is die van hun grote fan Fay Lovsky voor mij de allerbeste van 1981. In de meer commerciële Nederpop- hoek vond ik vorig jaar de schijf van Maywood een van de allerbeste. Nu ligt alweer een tweede elpee van het suc cesvolle Friese duo in de etalages: „Dif ferent worlds" (EMI Holland IA 064- 26678). De titel slaat niet op de song „It's a different world", want die gaat over de constatering-zonder-doemden- ken dat we met onze tijd mee moeten gaan en nu eenmaal niet» meer terug kunnen naar vroeger. Het lijkt me eer der te gaan om de different characters, de verschillende karakters van Caren en Alice de Vries. Zo prijzen de dames ook op de hoes: Caren met een blik van „Wat krijgen we nou?" en Alice met iets in haar houding van „Kom maar op, als je durft". Niet zo aardig tegeno ver de velen die hun elpee wel weer zullen kopen en uiterst afstandelijk (bij sommigen hebben ze de bijnaam „De Etalagepoppen"), maar de uiterlijke schijn bedriegt; Caren is heus niet al- SCHILDERIJTJES Stuk voor stuk zijn haar songs kleine, prachtige schilderijtjes. Een omschrijving die me niet toevallig te binnen schiet, want ze maakte, voor dat ze als popartieste aan de weg begon te timmeren op de Rietveldacademie tal van filmpjes voor de onvolprezen VARA-tv-kwis „Twee voor twaalf". Margriet Markerink de Nederpop- ontdekking.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 2