Josine van
als een zelfbewuste,
dweperige
TERUGBLIK
RADIO/TELEVISIE
NCRV weer van start
met mini-voetbal
Vakbeurs met discosnufjes in Hilversum
TELEVISIE VANAVOND
TELEVISIE VRIJDAG
RADIO VANAVOND
RADIO VRIJDAG
LEIDSE COURANT/'
DONDERDAG 1 OKTOBER 1981 PAGINA
Foto rechts: Josine als Mata Hari in een
intieme scène met ene commissaris
'Briolet, een rol van Dolf de Vries.
HILVERSUM Het Leeuwardense liefje Margaretha Zelle (1876-1917), dat
als de danseres-spionne Mata Hari destijds in Parijs vele pennen en tongen
in beweging bracht, ontvangt van KRO-tv nu de posthume eer ten koste van
LI miljoen verheven te worden tot dramatisch personage van een filmische
tv-serie. Op vier achtereenvolgende donderdagen fladdert deze vlinder in het
persoontje van Josine van Dalsum over het scherm, te beginnen vanavond op
Ned. II om 20.27 uur.
Het ging de KRO er niet om een opwindend
spektakel te brengen, meer om het zoeken
naar een antwoord op de vraag wat Mata Hari
voor een vrouw is geweest. Regisseur John v.d.
Rest noemt dit het ontpellen van een feno
meen.
De KRO koos voor midweekse vertoning van
anderhalf uur op de donderdagavond, vier
speelfilms eigenlijk met een min of meer afge
rond verhaal. Nog een geluk, dat deze opzet
precies zo paste in het leven van Mata Hari, al
thans in de bevindingen van John v.d. Rest.
Die zag duidelijk, dat haar verblijf alhier in
vier brokstukken uiteen viel: haar jeugd, haar
huwelijk, haar succes en haar afgang. Maar
hoe; je dit leven ook indeelt, het is doortrokken
van één grote trek, het mikken op de lust in de
man en uiteindelijk ontdekken dat ze dan te
maken krijgt met diens luimen. Dit is Mata
Hari noodlottig geworden, want toen de krijgs
kundige kansen in Frankrijk keerden tijdens
de Eerste Wereldoorlog, zocht men een slacht
offer om eigen misslagen en mishagen te ver
doezelen.
De eerste aflevering vanavond begint met haar
berechting, het doodvonnis voltrokken door de
kogel. Deze kogel speelt een vitale rol in deze
tv-serie en in het leven van Mata Hari, aldus
v.d. Rest, omdat zij zonder fusillering het nooit
tot enige bekendheid zou hebbeh gebracht. Zij
zou dan niet meer geweest zijn dan een van de
vele lichtzinnige vrouwen, die toentertijd ach
ter (Franse) officieren aanliepen.
Die aanpak stelde de regie ook in de gelegen
heid Mata Hari haar eigen levensverhaal te la
ten vertellen. Aan haar veroordeling ging
vooraf een honderd uren durend verhoor, dat
door een griffier woordelijk werd genotuleerd.
Vanuit dit verhoor krijgt de kijker telkens te
rugblikken voorgeschoteld uit Margaretha's,
later Mata Hari's leven. Zo wordt er bovendien
langzaam naar een climax toegebouwd en
wordt men ook gewaar waaraan en aan wie zij
haar veroordeling te wijten heeft. Aan zichzelf
nl., inzoverre zij veel te openhartig vertelt
over allerhand contacten, die zij er op nahield
met officieren aan weerszijden, van het front,
zowel Duitse als Franse. Het bewijs van haar
(on)schuld behoefde toen niet meer geleverd te
worden. Zij droeg het zelf aan door zich te be
roemen op haar avontuurlijke leven, door na
men te noemen, in een soort van trots, dat zij
die allemaal aan zich had weten te binden.
LEVENSLOOP
Zij begon er al mee haar vader voor zich in te
nemen. Dat siert haar. Deze hoedenwinkelier
zag bijzondere gaven in zijn dochter, stak haar
in mooie kleren en bood haar kansen iets van
haar leven te maken. Als Margaretha vijftien
jaar oud is, kan haar moeder die vertroeteling
niet langer aanzien en strandt haar huwelijk.
Margaretha vertrekt naar Leiden voor een op
leiding tot kleuteronderwijzeres, krijgt een af
faire met een leraar en wordt bij haar oom Ta
conis in Den Haag ondergebracht. Nauwelijks
negentien schrijft zij op een hu welijsad verten-
tie en trouwt zij, toen al uniformziek, met ene
John MacLeod, een beroepsofficier van twintig
jaar ouder en nog steeds vrijgezel. Hij wordt
overgeplaatst naar Ned.-Indië. Zij volgt hem
en krijgt twee kinderen, een zoon en een doch
ter. Het jongetje, haar oogappel, wordt ver
moord door een bediende uit jaloezie om een
ongewenste verhouding van Margaretha. Het
huwelijk botert trouwens niet om dezelfde re
den, waarin Margaretha onverbeterlijk en on
verzadigbaar was. Zij keert terug naar Amster
dam en lonkt naar Parijs, waar zij op een thea
tercarrière hoopt. Zij papt aan met een Duitse
spion, die haar aan geld helpt om voor hem in
Parijs inlichtingen te verwerven door contac
ten met officieren. Met dit spioneren is zij min
der druk dan met haar wens danseres te wor
den. Het lukt haar een voorstelling te mogen
geven in het museum voor oosterse kunst al
daar, waar zij een exotische erotisch-onthul-
lende dans ten beste geeft. Hierop kijkt men
zelfs in Parijs zich de ogen uit. Haar roem be
gint in de kranten en verbreidt zich naar de
danshuizen aldaar. Zij dringt via die gelegen-
Josine van Dalsum als de zelfbewuste vrouw van de wereld Mata Hari.
heden door in mondaine kringen, legt zelfs een
langdurige relatie aan met een belangrijke
Duitser. Zij bezoekt met hem ook legerma-
noeuvres. Voorts danst zij in Berlijn en Milaan,
verschijnt zelfs in Engeland, maar door al die
contacten raakt zij steeds meer verdacht. Los
lippig als zij van nature is, met een sterke
theatrale inslag ook, vertelt zij iedereen met
wie zij verkeert. Zo speelt zij zonder het zich
helemaal bewust te zijn Duitse, Franse en En
gelse spionagediensten tegen elkaar uit. Dit
wordt de hoge heren spionnen tenslotte teveel.
Zij wordt gearresteerd op beschuldiging van
spionage. Zij ontkent ten stelligste, en terecht,
want zij is doorgaans te druk met zichzelf en
met de officieren om haar heen om bekom
merd te kunnen zijn om strategische gegevens.
Zonder het zelf te weten diende zij voor de
Fransen meer als pion dan voor de Duitsers als
spion. Dat komt al naar voren uit de scènes in
de eerste aflevering, waarin zij haar ondervra
ger toevoegt, dat zij beschikbaar wenst te blij
ven voor verder verhoor. Zij wordt er op ge
wezen, dat zij dan al in St. Lazaire vertoeft.
Dat is toevallig geen luxe hotel, maar een ge
vangenis.
TRAGIEK
Uit geschreven gegevens heeft John v.d. Rest
deze geschiedenis boven water gehaald, zome
de uit eerder aan Mata Hari gewijde films en
een toneelstuk. Als een historicus wenste hij
nauwgezet te werk te gaan, maar toen het mo
ment van het schrijven van het scenario aan
brak, moest hij zich gaan waarmaken als dra
maticus.
Daarover zegt hij: „Als je al dat historische ma
teriaal bij elkaar hebt, ik reisde er ook voor
naar Parijs, dan sta je voor het feit als scena
rioschrijver er structuur in te moeten aanbren
gen. Waar wil je met dat mens heen? Het gaat
in deze serie niet alleen over haar, maar ook
over tragiek en succes in het algemeen. Ik
weet natuurlijk niet, dat weer niemand, hoe
Mata Hari tijdens amoureuze intimiteiten
praatte. Die heb ik dus zelf verzonnen. Ik kon
in deze serie veel kwijt over menselijke rela
ties, voor iedereen herkenbare situaties. Ter
wijl we met deze produktie bezig waren, ben
ik vreselijk veel van dit mens gaan houden".
Dit laatste wekt uiteraard minder verwonde
ring als men als regisseur zijn eigen vrouw, in
dit geval Josine, in de scène weet. Zij kreeg
vooral bekendheid om haar naturelle werk
wijze, zodat men de liefdesgesprekken en -pe
rikelen gevoeglijk kan houden voor wat er
thuis tussen die twee zoal ter sprake komt.
Dit neemt niet weg, dat in de hoofdrol toch
iets van die magie en dat mysterie werkzaam
wordt, dat men in het algemeen de vrouw toe
dicht en dat zeker in Mata Hari aanwezig moet
zijn geweest. Toch steekt dit ook in de ooster
aandoende muziek van Pieter Verlinden, die
destijds ook Letje (Josine) in „Een mens van
goede wil" in een melodisch lijstje zette. Mar
garetha Zelle stond al vroeg bekend als een
meisje met een onstuimig karakter en dat moet
Josine uiteraard ook laten zien, op de voet ge
volgd door een gewillige camera, het voordu
rende zwalkend tussen verzinsel en feit, met
haar eigen man als regisseur op de hielen.
Mata Hari's leven lijkt opgebouwd uit leugen
tjes om bestwil. Maar er komen ook kwalitei
ten van haar ter sprake die er niet om liegen,
zelfs als men de levenswijsheden van John v.d.
Rest over de vrouw, zoals hij die ervaart, met
een korreltje zout neemt. Dat maakt deze zaak
pikanter.
EEN GENOEGEN
Een kunstschilder noemt Margaretha een ge
noegen om naar te kijken. Zij danste graag om
zich van alle zijden» te laten bezien, uiteraard
voornamelijk haar beste kanten. Dit leidde la
ter tot stripteases, waarbij zelfs de KRO niet
onder het zogenaamde functionele naakt uit
kon, omdat zij in haar tijd al aanzienlijk verder
durfde gaan dan toen gebruikelijk was. Hoever
wordt meer door de historische juistheid be
paald dan door hier te lande heersende opvat
tingen daarover. Dit gaat in elk geval een stuk
verder dan „De mosselman", die zij in haar
jeugd danste. Zij hield ook van kettingen,
vooral als die van goud waren en aangevuld
met gouden diadeempjes. Zij speelde dan wel
geen rol in de geschiedenis der mensheid,
maar chroniqueurs komen ook niet uitgeschre
ven over haar ogen. Groot en sprekend, die
vooral als zij daarmee in de verte staarde grote
diepten in haar deden veronderstellen.
Haar dansen in Parijse boudoirs hadden iets
dweperigs. Zij vertelde die uit haar jeud uit In-
dië te hebben meegebracht. Zeker ook in deze
uitingen wenst John v.d. Rest zoal niét een fe
ministische, dan toch een geëmancipeerde
vrouw in haar te zien. Dit lijkt discutabel.
Mata Hari was niet zozeer een vrouw die een
eigen weg zocht, alswel één die haar levens
weg en -wandel plaveide met veroveringen.
De feiten tonen aan, dat het fout loopt.
Daarmee wordt men al direct in de eerste afle
vering geconfronteerd. Men ziet het drama
'groeien uit het niet kunnen overzien van haar
eigen daden. De Fransen hebben daar een
spreekwoord voor: wie te veel omarmt, om
klemt slecht. Dat is de tragiek van Mata Hari:
haar vermogen om iemand in te palmen over
trof haar inzicht in wat zij bezig was rond zich
zelf aan te richten.
Hoe sterk die eerste aflevering dat aantoont,
daarin overtuigt, mag o.a. ook afgeleid worden
uit het feit, dat de Duitse NDR de hele serie
kocht louter op het zien van de eerste afleve
ring. Zij brengt er wel verkortingen in aan,
maar vertoont in één maand tijd vier delen
van een uur.
John v.d. Rest: „In dit spel staan meer dan
vijftig acteurs en meer dan honderd figuran
ten. Kostuums uit Berlijn en Londen, lokaties
in Parijs, studioperikelen in Hilversum, dat
moest allemaal in elkaar gepast worden en
toch in het jaar, die de opnamen vergden, de
spanning vasthouden, dat is en blijft een hele
onderneming, als je daarnaast ook nog het
sfeertje rond deze vrouw moest voeden, haar
eenzaamheid, de achterkant van het succes,
haar gevoel voor theater, haar praatgraagheid
en teslotte haar ondergang".
TON OLIEMULLER
Vanavond weer mini-voet
bal met een heel competitie
seizoen voor de deur. Vele
oude en nieuwe gezichten,
meer of minder grote talen
ten. Gestart wordt gelijk na
Bolke de Beer met de wed
strijd van Rotterdam, dat in
Ahoy het militair* team ont
vangt.
Ned. I 19.00 uur.
Vogel vrij
Vooral in de bouw heerst on
der jongeren grote werkloos
heid. Niets doen is ook maar COSHDOS
niets. Daarom wierpen jonge
bouwvakkers zich vrijwillig op
met deze kinderen moet om
gaan en goede resultaten kunt
bereiken.
Ned. I 20.40 uur.
Ned. 1 20.10 uur.
Wlm en Marianne
Wim en Marianne staan in de
programma-aankondiging om
schreven als twee ongewone-
/gewone kinderen. Het gaat
om kinderen met een lichte
hersenstoornis, waardoor on
handelbaar gedrag ontstaat.
Henk Mochel laat zienhoe je
Alweer de laatste aflevering
van deze universum-serie,
waarin rampen als gevolg van
menselijk falen aan de orde
komen.
Ned. I 22.10 uur.
Er was eens
In „Er was eens" het verhaal
van de Franse zonnekoning
Lodewijk XIV, die in Versail
les schitterendhof en huis
hield, terwijl hij het volk liet
verhongeren.
Ned. II 18.59 uur.
Henk Mochel verzorgt een
programma over overac
tieve kinderen als gevolg
van een hersenstoornis.
Smokkelaar
Sarah r.eemt in de Smokke
laarserie wraak op de Kem-
bles-spionnen. Jack speelt ech
ter graag een listiger spel.
Nea. II 19.25 uur.
Jongeren
Zoals we gisteren al schreven
bezocht een aantal Haarlemse
jongeren voor eigen rekening
Brazilië om daar het leven met
de armen te delen. Dit alle
maal onder de titel „Ik vind
het wel fijn om het allemaal
door te maken".
Ned. II 22.45 uur.
HILVERSUM Voor een
beetje disco is heden ten
dage heel wat meer nodig
dan twee pick-ups en een mi
crofoon. Óm nog indruk te
kunnen maken op het ver
wende dicotheken-publiek,
is op zijn minst een uitge
breide lichtshow nodig. En
als het even kan ook nog
wat videofilms en laserstra
len. Het nieuwste van het
nieuwste op dit gebied is te
zien en natuurlijk te horen
op de eerste discotheken-
vakbeurs in Nederland, die
van 1 tot en met 3 oktober in
de Hilversumse Expo hal
wordt gehouden.
Organisator Peter van Dooren
zegt over dit project: „We rich
ten ons enerzijds op een be
perkte doelgroep, namelijk de
discotheek-eigenaren, dans
schoolhouders en discjockeys.
Maar de beurs biedt zoveel at
tractiefs op technisch en mu
ziekgebied, dat we ook de con
sument een interessante erva
ring kunnen beloven".
Op Discoh '81 is voor ruim an
derhalf miljoen gulden aan ge-
luids- en lichtinstallaties opge
steld. Zo staan er geluidsboxen
die over een vermogen van
twee keer achthonderd Watt
beschikken. Iets te Hifi dus
voor een doorsnee zolderka
mertje. Deze in West-Duits-
land vervaardigde boxen zijn
Organisator Peter van Dooren voor de Expohal die op
1,2 en 3 oktober In het teken van-de disco staat.
staat tegenwoordig ook de mo
gelijkheid om de nieuwste hits
vanaf de dansvloer te bekij
ken. Dat kan door middel van
videofilms die op een scherm
van drie bij vier meter worden
geprojecteerd.
Doris D. the Pins, Anita
Meyer, Lobo'en Peter Koele-
wijn zijn niet op video, maar
in levendige lijve op de mu-
ziekbeurs aanwezig. „Discora-
ma" is de naam van de dan
stent die speciaal voor deze op
tredens is gebouwd. De Expo
hal is tijdens de beursdagen
-van tien uur 's ochtends tot
tien uur 's avonds geopend.
De meeste apparatuur is nog
nooit eerder in Nederland te
zien geweest. In de Expohal
hangen Ongeveer tweeduizend
spots die al het technische ver
nuft kleurrijk bijlichten. Peter
Romer, een in Duitsland
werkzame „lichtjockey", ver
zorgt tijdens de beursdagen
een half uur durende licht
show. Er wordt dan ook ge
werkt met laserstralen, die
voor leuke effecten rond de
dansvloer zorgen. Alsof dat al
lemaal nog niet genoeg is, be-
NOS
18.20 Nieuws voor doven en
slechthorenden
TELEAC
18.43 Voorllchtlngsprogr.
NCRV
19.00 Bolke de beer
19.10 Minivoetbal
20.10 Vogelvrij
jongerenprogr.
20.40 Wim en Marianne
NOS
21.55 Den Haag vandaag.
22.10 Cosmos
NOS
23.15 Journaal
23.20 Nieuws voor doven en
slechthorenden
NEDERLAND2
NOS
18.25 Paspoort voor Turken
l8.35Sesamstraat.
18.50 Jeugdjournaal.
KRO
18.59 Er was eens
19.25 Smokkelaar
KRO
20.27 Mata Hari
22.10 Brandpunt
KRO-RKK
22.45 Ik vind het fijn om het
allemaal door te make
NOS
23.50 Journaal
23.55 Nieuws voor doven en
slechthorenden
DUITSLAND 1
(Regionaal progr. NDR: 18.00
Damen vom Grill. 18.30 Actualiteit)
18.45 Kleuterserie. 18.55 Region) U
progr. 19.25 Sportprogr. 19.59 Pr|ft
grammaoverz. WDR: 18.00 Informix
tief progr. 18.15 Der Leidenswei
19.15 Actualiteiten. 19.45 Informal
progr.) 20.00 Journaal. 20.15 Aktw*J
doe. 21.05 Muzikaal progr. 21.45 0 F
praprogr. 2230 Actualiteiten. 23.I
Schwarz und Weiss wie Tage ui
Nachte. 0.45 Journaal.
DUITSLAND 2
18.20 Des Pfarrers Freude. 18.
Programmaoverz. 19.00 Jourm
19.30 Spelprogr. 21.00 Actualiteit)
21.20 Duits allerlei. 22.05 Alscl
tv-spel. 23.30 Journaal.
DUITSLAND 3 WDR
18.00 Kinderprogr. 18.30 Cursus
tuurkunde. 19.00 Jeugdprogr. 1!
Journal 3. 20.00 Journaal. 20.15 Tr
fic. 21.45 Fllmreportage. 22.30 Act
eel magazine. 23.15 Journaal.
BELGIE NEDERLANDS NET 1
18.00 Kinderserie. 18.05 Kleuti
progr. 18.30 Kinderprogr. 19.00 Koi
film. 19.17 Uitzending door derde
19.37 Mededelingen en morj
19.45 Nws. 20.10 Spelprogr.
Aktuallteiten. 21.30 Dallas.
Sport. 22.45 Nws.
BELGIE NEDERLANDS NET 2
18.00 Kinderserie. 18.05 Kleute
progr. 18.30 Kinderprogr. 19.00 Kor
film. 19.17 Uitzending door derde (i
19.37 Mededelingen en morge n
19.45 Nws. 20.10 Fuente Ovejun
22.15 Filmrubriek.
BELGIE FRANS
19.00 Regionaal magazine. 19J
Weerbericht. 19.30 Nws. 19.55 I
parrain. 22.40 Filmrubriek. 23.
Nws. en weerbericht.
NEDERLAND 1
TELEBORD
10.00 Regionale Omroep
Friesland
herhaling
NOS
13.00 Nieuws voor doven
en slechthorenden
NEDERLAND2
NOS
13.00 Nieuws voor doven
en slechthorenden
DUITSLAND I
10.00 Journ. 10.03 Operaprogr. 10.50
Filmportret. 11.35 Umschau. 12.10
Duit3 allerlei. 12.55 Persoverz. 13.00
Journ. 16.15 Journ. 16.20 Gew
progr. 17.05 Country en Westernmu
17.50 Journ. (Reg. progr. WDR: 8."
Schooltelevisie.).
DUITSLAND 2
10.00 Journ. 10.03 Operaprogr. 10.511
Televisieportret. 11.35 Umschai
12.19 Duits allerlei. 12.55 Persover
13.00 Journ. 16.15 Fllmreportag) I
16.45 Journ. 16.55 Sportstudio. 17.4J;
Muz. en inform.
DUITSLAND 3 WDR
8.00 Gymnastiek. 8.10 en 17.0
Schooltelevisie.
BELGIE FRANS
13.30 Teletekst. 14.30, 14.45 en 15,
Schooltelevisie. 16.45 Meded. 17.
Schooltelevisie. 17.30 Gevar. kind
progr.
HILVERSUM 1
18.11 (S) Hier en nu. 18.30 (S) Daar waar de
molens staan. 18.45 (S) Het leger des Heils
kwartier. 19.02 (S) De Wereld zingt Gods lof.
19.53 (S) Om nooit te vergeten. 20.03 (S)
31e Internationaal Orgelconcours. 20.35
22.50 (S) Politiek bekeken. NOS 23.03 (S)
Met het oog op morgen. KRO 0.02 (S) De
Nachtspiegel. 1.02 (S) Niemandsland. 6.02
dachte. PP. 18.50 Uitzending van da RPi
AVRO 19.00 t is historisch. 19.20 (S)
kaan gespeeld. 21.00 (S) Kompom
HILVERSUM 3
NOS 18.04 De Avortdsplts met de
hitparade. TROS 19.02 Poster. 20.02 Fm
Maat s Soulshow. 22.02 Sesjun. 23.02 W
van Putten met LP-werk.
(MJB
Loting Europa Cups). 13.03
lekt Echo. 13.15 (S) Kruis of Munt.
dienst VPRO. (7.30. 8.00 en 8.30
Nws.). 9.00 Gymnastiek voor
iHFQ huisvrouwen. 9.10 Waterstanden.
9.15 Expres VPRO. NCRV: 10.30
Vaderlandse geschiedenis, hoorspel. NOS:
10.45 De Werkbank. AVRO: 11.00 De Ne
derlandse Schoolradio. 11.10 Switch on.
TROS. 11.20 Week In week uit. 12.26 Me
iand- en tuinbouw. 12.30 Nws.
e redactie. VOO: 17.00 INFO-Radio
fNOS: leder heel uur nws.
7.02 Ronduit op d(le. 8 03
-Metterdaad Memo. 8.05 Tl
sein. 9.03 De muzikale frultmai
10.03 Muz. motief. 10.45
boodschap van het licht. NC
TL03 Pop non stop. 12.03 Goeiemk»
(12.15 Weerpraat|e. 13.30 Fllmrubrlek. 11
Journ. voor de scholen VOO: 14.02
Tlpparade. 15.20 Annette van Trlgt. 15
Top 40 (16.45 Concert nws.).
NOS: 7.Oef Nwi. 7.02 (S) Vrfl
klass. 9.00 Nws. 9.02 (S)
•de Middeleeuwen en de
sance 9.30 (S) Vrijdagmorg)
concert. ..VOO: '11.00 (S) I'
voor miljoenen (12.00 Nws.),
13.00 (S) Klass. klankjuwelen. 14.00 Ni
14.02 (S) Theologische verkenningen. 14.
(S) Orgelbespelklng. 14.45 (S) Plaatpri
VPRO: 15.00 (S) Muzlek-op-vler: trombo)
muz. RVU-NOS: 17.00 De RVU-progri
ma's In het nieuwe seizoen.
Het is een goed gebruik van
tevoren te waarschuwen voor
min of meer schokkende beel
den in een televisieprogram
ma. Dat gebeurde ook in het
themaprogramma dat Vero
nica wijdde aan de hersenchi-
rurgie. Inderdaad werden in
deze uitzending zaken blootge
legd die normaal tot de goed
bewaarde geheimen behoren
van een ziekenhuis. Toch lijkt
genoemd voorbehoud niet per
se nodig. Wie iets over de her-
senchirurgie te weten wil ko
men, en daartoe kreeg de kij
ker in deze uitzending alle ge-:
legenheid, kan bezwaarlijk
buiten de beelden die er op
aan komen. Het pleit ook voor
de behandeling in deze docu
mentaire dat niets werd ver
bloemd. Het hele langdurige
proces van een hersenoperatie
werd zakelijk, klinisch zou
men zeggen als dat woord niet
een te kil karakter had, ge
volgd. Niet alleen de chirurgie
zelf, ook de begeleiding van
patiënt en familieleden kreeg
alle aandacht. Zodat velen in
den lande ook via de daarop
volgende discussie waarin ook
ethische kanten ter sprake
kwamen, nu enig begrip heb
ben voor wat er komt kijken
bij de neurochirurgie. In het
verleden deed Veronica al
goed werk met een versla
over 24 uur in een ziekenhui
Je zou kunnen zeggen, mai
dat is niet kwaad bedoeld, di
deze omroep een overdaad aa
luchtige programma's nu e
dan probeert te corrigeren mi
zaken die niet van ernst zij
ontbloot. Het was dan ook e<
boeiende uitzending. Dat h
leven geen onverdeeld geno
gen is, leerde ook de Japan
film bij de NOS over het l<
van bejaarden. Dat blijkt i
Japan soms niet minder dr
matisch te zijn dan in Europ
Overigens zie ik onze oudj
niet gauw een tramwagen ki
pen om de aandacht te vest
gen op hun sores, zoals bij dei
vitale Japanse beiaarden h
geval was. IKON heeft zove
reacties gekregen op Maric
Bloems' film over sexue
nieuwsgierigheid bij kindere
dat ze er nog een programn
aan wil vastknopen. Kenmei
had het onder meer over e<
parkeergarage te Eibergen, d
tegelijk als atoomschuilkeld
dienst kan doen. Er kunni
5.000 van de 9.000 inwone
van die gemeente in als h
menens wordt. Over het waa
om is men in verband ok n>
een nabij gelegen militair te
rein nog lang niet uitgepraat
HAN JONK0