Besch erm engelen
blijken in New
York onmisbaar
Prof: Schillebeeckx: Westerse
cultuur slecht voorkerken
Korte metten
kerk
wereld
Kerken DDR: Dienstweigering dient erkend
Mexicaanse
docenten
verlaten
Nicaragua
Slachtoffer
tasjesroof
gewond
Wassenaar se bibliothet,
wil verkorting werktijd
Rietvinkpolder blijft
voorlopig agrarisch
BINNENLAND/BUITENLAND
LEIDSE COURANT
DINSDAG 29 SEPTEMBER 1981 PAG
NEW YORK „Okee jongens, er
in het vervolg netter uitzien of ik
kleed jullie helemaal uit". De
acht Newyorkse tieners op de
stoep staan als aan de grond ge
nageld en durven geen kik te ge
ven. De dreigende taal komt uit
de mond van Lisa Evers, de 23-ja-
rige onderbevelhebber van de wa
kende Guardian Angels, de vlees
geworden Amerikaanse bescher-
mengels.
Lisa straalt de verwoestende ei
genschappen uit van de koel-bru-
tale New Yorker: met een figuur
dat aan de eisen van de mode vol
doet en zwartomrande ogen die
een fel contrast vormen met de
bleekheid van haar gezicht praat
ze alsof ze eeuwig kaugum in
haar mond heeft Als secretaresse
met een grondige beheersing van
karate woont ze vanaf haar ze
ventiende jaar alleen in een van
de gevaarlijkste wijken van de
stad.
„In de houding". De acht leden van de pa
trouille stellen zich stijfjes op. „Ik heb al
eerder hele patrouilles uitgekleed en ik
doe het rustig nog eens. Dit is niet zomaar
wat rondhangen. Dit is een patrouille van
de Angels".
Lisa laat de stilte een moment duren en
geeft de Guardian Angels vervolgens een
teken dat ze verder kunnen gaan met hun
patrouille in het oostelijk deel van de stad.
Het is een drukkende zomeravond en de
Newyorkers drinken een biertje op de
trappen van hun flatgebouw. Als ze de
rode baretten en T-shirts met adelaarsoog
herkennen klappen en juichen ze tot de
patrouille voorbij is.
Jaar in jaar uit hebben deze mensen ver
uit het meest te lijden gehad van het stij
gende misdaadcijfer in de stad. Vorig jaar
werden er 1821 mensen vermoord en op
een gewone dag minstens 226 mensen be
roofd. Maar weinigen liet het voorthollen
de misdaadcijfer onberoerd: in een recent
onderzoek zeiden zeven van de tien on
dervraagden dat angst voor misdaad het
ergste was van het leven in New York.
Roofexpress
Maar het kwaad heeft het nooit helemaal
van het goede kunnen winnen. In het
ghetto ontstond een groep van dertien tie
ners uit de Bronx die bereid waren de
strijd aan te binden tegen de misdaad. Ze
begonnen mee te rijden in de metro, als
eerste in de beruchte „roofexpress" die de
Bronx met Queens verbindt, om de foren
zen tegen geweld te beschermen.
Hun leider was Curtis „Rock" Sliwa, een
donker getinte, streng uitziende jonge
man, in het dagelijks leven onderdirec
teur van een Mac Donalds restaurant in
de Bronx. Aanvankelijk noemden ze zich
de Fantastische Dertien, want, zo zegt
Curtis, „wat we deden was echt fantas
tisch".
Nu zwaait hij de onbetwiste scepter over
700 Guardian Angels in New York en
heeft hij in achttien andere steden in
Amerika onderafdelingen in het leven ge
roepen. Curtis is de lieveling van de me
dia, held van het publiek en puur vergif
voor het gemeentebestuur. Met name bur
gemeester Koch betreurt de populariteit
van wat volgens hem een publiciteitsgek-
ke, para-politiemacht in zijn stad is.
Curtis zegt (maar kan dat niet bewijzen)
dat de Angels 142 mensen hebben opge
bracht, twee levens hebben gered en vele
krachtingen, aanvallen en berovingen
hebben voorkomen. Verder houdt hij vol
dat zijn organisatie meer veroordelingen
op haar conto kan schrijven dan de alom
verachte politiemacht
In tegenstelling tot het politiecorps zijn bij
de Angels wel alle bevolkingsgroepen uit
de plaatselijke gemeenschappen vertegen
woordigd. Tweederde van de Newyorkse
vrijwilligers is van Spaanse afkomst en de
rest bestaat bijna helemaal uit zwarten. Bij
de Angels zitten 43 vrouwen.
Geen samenwerking
met politie
De politie beschuldigt de Angels van wei
gering tot samenwerking, maar Curtis
zegt dat hij het stigma van de politie moet
zien te vermijden. Hij had gehoord van
wat hij de „rassenrellen" in Brixton
noemt. „Jullie politie is een symbool, net
als bij ons. Een agent met een pistool en
een wapenstok is verplicht om op te tre
den als hij je hasj ziet roken of als je de
radio te hard hebt aanstaan. Hoe kunnen
die nou respect afdwingen?
De Angels werken heel anders. Ze zijn
niet gewapend, hoewel ze wel een oplei
ding in vechttechnieken hebben gehad, en
velen van hen zien er jonger uit dan de
minimumleeftijd van zestien. Ze patrouil
G roe pen jonge vrijwilligers patrouille
ren in de gevaarlijkste wijken van
Amerika's grote steden, zoals New
York, om de burgers tegen roof, ver
krachting en moord te beschermen.
Door de burgerij worden de Bescher
men gels, zoals ze zichzelf noemen, toe
gejuicht, bet stadsbestuur in New York
daarentegen beschouwt hen als een
stelletje op publiciteit beluste jongeren
en ziet hen liever gaan dan komen.
leren in straten, parken, metro's en nieu
we woonwijken. Als ze iemand pakken,
kunnen ze een burgerarrestatie verrich
ten (naar men zegt springen ze nogal hard
om met verdachten), maar hun voor
naamste doel is toch wel als afschrikking
te dienen „door de potentiële rovers en
verkrachters zo bang te maken dat ze niet
meer durven".
Maar hoe radicaal ze ook zijn in de prak
tijk, hun methode en mentaliteit is zeer
traditioneel. Door eigen toedoen, hulp van
burgers en veelvuldige aandacht van de
media voeren ze opnieuw de Amerikaanse
mythes van film en fabel op: „Deze stad is
net als bij Gunsmoke", legt Curtis uit „Er
zijn goede en slechte mensen en ze hebben
en waar je zonder angst over straat kon
gaan".
allemaal een geweer". Hii is nostalgisch
over het Amerika zoals het werd afge
schilderd door zijn grootouders, een land
waar de mensen nog voor elkaar zorgden
Discipline
In de metro van New York vindt veruit de meeste misdaad plaats. Daar zijn
de Angels veruit het meest actief.
Curtis denkt dat de verrotting is begon
nen in de jaren zestig toen „iedereen al
leen nog maar voor zichzelf in de weer
was". Sindsdien, zo meent Curtis, nemen
Amerikanen wat ze willen. „De mensen
zijn niet langer bereid om te wachten vol
gens de aloude traditie van beknibbelen
en sparen". Volgens de analyse van Sliwa
heeft misdaad niets te maken met politiek
of armoede. Volgens hem worden mo
menteel zowel straatrovers als bankpresi-
denten aangetast door de bacillen heb
zucht en oneerlijkheid.
de werkethiek: dat zijn de eigenschappen
die hii van de Angels eist in de strijd te
gen de sociale chaos. Alle vrijwilligers
moeten werk hebben of nog op school zit
ten en mogen geen strafblad hebben.
De structuur van de Angels is hiërar
chisch en het lidmaatschap is exclusief.
Kandidaten moeten een aanbeveling heb
ben van een andere Angel alvorens ze aan
het strenge toelatingsgesprek en later de
opleiding worden onderworpen. Het is
hard werken: twee patrouilles van vier
uur per weèk is het minimum en het
werk wordt niet betaald.
Waarom doen ze het? Lisa sloot zich bij de
Angels aan nadat er in een jaar vijf men
sen uit haar wijk waren vermoord. Ze
houdt vol dat „dank van het publiek meer
waard is dan vijf dollar. Het is be
gend werk, we krijgen respect en
ning".
De kritici van de Angels zijn cyn
over hun motieven. Om met burgem
Koch die woedend is over de public
stunten van Sliwa, te spreken: ,3an
tige Samaritanen willen geen belo
Curtis heeft een nachtwake met ka
ingesteld voor de woning van de l
meester, een tocht op blote voeten
het gebouw van de Verenigde Nati
organiseerd en een hongerstaking
het stadhuis, allemaal om te protei
tegen het gebrek aan dankbaarheid
burgemeester.
Maar wat ook hun motieven
aan hun toewijding valt niet te
felen. Tot dusver is er nog geer
Angel gewond geraakt tijdens
patrouille, maar nog niet zo lan
leden js een ex-Angel op straat
moord toen hij twee vrouwer
belaagd werden te hulp snelde
had de organisatie verlaten oi
zijn bezorgde vriendinnetje die
was dat er wat met hem zou ge
ren, dat graag wilde. Ironisch
noeg bewijst zijn lot de uitsp
van Lisa: „In New York is het a
ger een Angel te zijn dan gewoo
straat rond te hangen".
BRIGID McCONVILLE THE GW
De westerse cultuur maakt van re
ligieuzen en kerkelijke ambtsdra
gers, tersluiks maar trefzeker, tech
nologen in religieuze en kerkelijke
aangelegenheden. Prof. dr. E. Schil
lebeeckx uitte deze zienswijze tij
dens een viering in het Albertinum
van de paters dominicanen in Nij
megen bij gelegenheid van zijn
veertigjarig priesterfeest
Prof. Schillebeeckx zei, dat in tegen
stelling tot vroeger, terecht in de kerk
wordt gewerkt met meer technische
deskundigheid. „Niettemin kunnen
westerse deskundigheid en technolo
gie ook onze geest, ons charisma en
onze bezieling verzakelijken, terwijl
andere niet-christelijke bewegingen
meer oog en fijngevoeligheid tonen
voor élan en pathos, voor bezieling en
overtuiging en juist daarom zo aanste
kelijk werken".
Dr. Schillebeeckx wees erop, dat
vooral in tijden van vervolging de
christelijke gemeenschap veel reli
gieuzen en priesters oplevert, die, ge
rijpt door lijden voor de goede zaak,
hun gemeenten wisten voor te gaan in
wijsheid, in durf en in verrassende
vindingrijkheid. Veel Nieuwtestamen
tische geschriften zijn juist in vervol
gingssituaties ontstaan.
„Nu echter", aldus Schillebeeckx,
„Lijden de westerse kerken geen ver
volging meer. Na twintig eeuwenlij-
ze niet tegen zoals vroeger, misschien,
omdat de kerken de wereld van nu
niet tegenspreken en zich eerder door
die wereld laten inpalmen en integre
ren".
Naar de mening van Schillebeeckx
merken de westerse kerken niet op,
dat met name de westerse welvaarts
samenleving ze op zoete wijze in de
arm neemt en dodelijk omklemt „Dat
gebeurt op een meer sluwe manier
dan brutale vervolging die verzet op
roept". Toch wilde hij de crisis van
het religieuze leven en van het kerke
lijk ambt niet uitsluitend toeschrijven
aan verouderde kerkstructuren, al zal
men moeten toegeven, dat een be
paald kerkelijk beleid de christelijke
fantasie en vindingrijkheid van veel
christenen kan verlammen en onver
schillige berusting kan voeden.
Over de religieuze crisis merkte prof.
Schillebeeckx nog op, dat daar ge
vaarlijke oplossingen voor worden
aangedragen. Die situatie kan nostal
gie naar het verleden oproepen en
restauratieve tendenzen bevorderen.
Sommige willen in feite terug naar
datgene wat voor een groot deel juist
de oorzaak van de huidige crisis ge
noemd mag worden. Dit zijn volgens
prof. Schillebeecks oplossingen, die na
een waarschijnlijk kortstondig succes
onvermijdelijk uitlopen op een nog
In navolging van de We
reldraad van Kerken heb
ben verscheidene studen
tengemeenten in Duitsland
hun rekening bij de Dresd-
ner Bank opgezegd. De we
reldraad verbrak zoals ge
meld de betrekkingen met
de bank, vanwege „steun
aan het op apartheid geba
seerde regiem in Zuid-Afri-
ka". Daarentegen hebben
veel werknemers van de
Dresdner Bank gezegd hun
lidmaatschap van de kerk
op te zeggen uit protest te
gen het besluit van de we
reldraad. Een woordvoer
der van de bank zei, dat
talrijke klanten van hun
verwondering hebben blijk
gegeven over „het eenzijdi
ge politieke engagement
van de wereldraad".
Vertegenwoordigers van ach
tentwintig gemeenschappen
van slotzusters (monialen)
hebben in een boodschap aan
allen die de vrede behartigen
hun steun toegezegd aan de
vredesbeweging en met
name aan Pax Christi. In
hun boodschap, uitgegeven
naar aanleiding van een stu
diedag over het rapport van
Pax Christi aan de Disschop
pen R.K. Kerk, Kernwa
pens en Ontwapening") zeg
gen de zusters, dat zij samen
met anderen duidelijk willen
maken, dat het beschamend
en onaanvaardbaar is, dat
mensen zich veilig willen
stellen door te dreigen met
de vernietiging van mede
mensen en dat miljarden
worden uitgegeven voor be
wapening en niet voor de le
niging van honger en uiterste
armoede. In Nederland zijn
er 56 gemeenschappen van
slotzusters met in totaal ruim
duizend religieuzen.
Het Vaticaan zal de 320
priesterseminaries in de
Verenigde Staten in de ko
mende twee jaar aan een
grondig onderzoek onder
werpen. Doel ervan is de
onderwijsmethoden te be
studeren. Verder hoopt
men meer duidelijkheid te
krijgen over het waarom
van de keuze tussen een
academische studie en de
pastorale opleiding van de
ruim vijftienduizend semi
naristen. Tenslotte wil
men een beter inzicht in de
teruggang van het aantal
roepingen in de Ameri
kaanse r. k. kerk. Dit is
door de Amerikaanse bis
schoppenconferentie be
kendgemaakt Een woord
voerder daarvan ontkende
berichten in de „New York
Times", dat het de bedoe
ling zou zijn de conserva
tieve stroming te verster
ken.
De bijna 77-jarige Britse za
kenman Sir Julian Hodge
heeft te kennen gegeven zijn
zakelijk succesvolle leven te
willen afsluiten met het bou
wen van een katholieke ka
thedraal in Cardiff. Het feit,
dat paus Johannes Paulus II
volgend jaar tijdens zijn be
zoek aan Groot-Brittannië
ook Cardiff zal aandoen
vormde een belangrijke stoot
tot het besluit om met de
bouw van de kathedraal te
beginnen. Hodge hoopt, dat
de paus volgend jaar bij zijn
bezoek de eerste steen voor
de kathedraal legt Voor de
financiering van de bouw
heeft Hodge een stichting in
het leven geroepen die over
een werkkapitaal van negen
tig miljoen gulden beschikt
De kerken in de DDR ondersteunen
het verzoek v*n kerkelijke jongeren
tot invoering van de vervangende
dienstplicht De synode van de bond
van evangelische kerken heeft dezer
dagen met grote meerderheid een der
gelijke verklaring over de vrede aan
vaard. Hierin wordt gevraagd in het
gesprek met de autoriteiten te zoeken
naar mogelijkheden voor de zoge-,
naamde sociale vredesdienst I
De staatssecretaris voor godsdienstzaken
in de DDR, Klaus Gysi, heeft onlangs tij
dens een gastcollege in Oost-Berlijn ver
vangende dienstplicht „onaanvaardbaar"
genoemd. De DDR kent wel de „bouw-
soldaat", die vrijgesteld is van het dra
gen van wapens.
Het besluit van de synode onderschrijft
de oproep, die het centrale comité van de
Wereldraad van Kerken in augustus in
Dresden deed. Daarin wordt de kerken
gevraagd weerstand te bieden aan mili
taire en militairistische tendenzen in de
politiek en verder om het vijandsbeeld
van andere volkeren te bestrijden.
Aan het besluit zijn intensieve debatten
voorafgegaan. Hierin werd benadrukt,
dat het niet om een hernieuwde confron
tatie met de staat te doen is, maar om
een vorm te vinden voor concrete vrede-
sactiviteiten. Het besluit verwijst ook
naar de passage uit de verklaring van de
wereldraad, waarin het recht wordt er
kend om dienst te weigeren op gewe-
tensgronden.
Als gevolg van een conflict
tussen de bisschoppencon
ferentie van Nicaragua en de
Mexicaanse paters, die do
ceren aan het landelijke
priesterseminarie van Nica
ragua wordt het seminarie
met sluiting bedreigd.
De Mexicanen, die een jaar
geleden op grond van een
overeenkomst tussen de
Mexicaanse en de Nicaragu
aanse bisschoppen naar Ni
caragua zijn gekomen, gaan
weer naar huis. Volgens de
eveneens vertrekkende direc
teur van het seminarie, pater
Canuto Barreto, vertrekken
de paters, omdat het werkkli
maat ongezond is, de politie
ke en godsdienstige proble
men de studenten verlammen
en de relaties tussen de se
minaries en de bisschoppen
gespannen zijn.
Volgens pater Barreto dienen
de nieuwe priesters van Nica
ragua open te staan voor
maatschappelijke verande
ring, omdat de ware christen
zich in dienst van de samen
leving moet stellen, maar in
tussen heeft de aartsbis
schop van Managua, Miquel
Obando y Bravo, bepaalde
priesters, die zich politiek en
gageren en openlijk de San-
dlnlstische revolutie onder
steunen, uit hun pastorieën
gezet, een maatregdt, die bij
vele parochianen scherpe
protesten heeft uitgelokt.
LEIDEN Een 65-jarige
Leidse vrouw is gisteren
niet alleen financieel, maar
ook lichamelijk het slacht
offer geworden van tasjesro
vers.
De vrouw reed omstreeks half
vijf op de Rijnsburgerweg-
(richting Wassenaarseweg).
Geruime tijd werd zij door
bromfietsers gevolgd. Óp een
gegeven moment kwam een
van de bromfietsers .links
naast haar rijden. De andere
verscheen aan de rechterkant
(de jongen reed op het voet
pad). Een van de jongens gris
te de tas, die op het fietsstuur
lag, weg. Daardoor werd de
vrouw van haar fiets gesleurd.
Het slachtoffer kreeg verschei
dene schaafwonden alsmede
enkele hoofdwonden. In het
tasje bevonden zich onder
meer een paspoort en hon
derdvijftig gulden.
Bijdrage uit
Anjerfonds voor
„Crescendo"
NOORDWIJK De Noord-
wijkse Harmoniekapel
„Crescendo krijgt van het
Anjerfonds een bijdrage van
maxiTtiaai 6230,-.
Dit bedrag wordt besteed aan
de aanschaf voor nieuwe uni
formen en instrumenten. De
kapel bestaat in februari 85
jaar. Het bedrag wordt volle
dig uitgekeerd als van andere
zijde de rest van de kosten
voor uniformen en instrumen
ten wordt betaald.
OM UITBREIDING TE FINANCIEREf
WASSENAAR Om de financiering van de nieuwboot
uitbreiding van de openbare bibliotheek van Wasset
rond te krijgen, moet op de personeelskosten worden fat
nigd. Dit zou kunnen gebeuren door vermindering val
werktijd. Gedacht wordt ook aan het instellen van eeni
leenbalie". Deze opzet zou minder mankracht vergeq
heer Goulooze, lid van bestuur van de openbare bibliot)
heeft dit gisteravond verklaard in de commissie onder)
cultuur en recreatie (OCR).
De bibliotheek heeft, gemeten aan de oppervlakte-norn
CRM heeft vastgesteld, een tekort aan ruimte van ongeve«
vierkante meter. Dit tekort des te nijpender gezien de ui
dingsplannen. Zo zou er naast een schoolbibliotheek een
theek (uitleen van kunstvoorwerpen) moeten komen. Oo
creëren van een multifunctionele ruimte, die bijvoorbeeld
tentoonstellingen gebruikt kan worden, staat op het verlar
tje. Bovendien zou een uitbreiding van het naslagwerk ge\
zijn.
„LEIDSCHENDAMSE TUINDERS KUNN
GERUST INVESTEREN"
LEIDSCHENDAM Tuinders in de Leidschendamse
vinkpolder hoeven voorlopig niet bang te zijn dat hu
drijf zal verdwijnen in verband met woningbouw in di
bied. De gemeente is niet van plan om de huidige agrar
bestemming binnen tien jaar te wijzigen. Wethouder
van Dongen benadrukte gisteravond dat de tuinders i
om gerust nieuwe investeringen kunnen doen, zoals hel
vangen van oude kassen.
Voorlopig heeft Leidschendam volop werk aan de nieuw te
wen wijk 't Lien en aan de plannen voor de Voorburgsi
Wanneer onverhoopt het bestemmingsplan toch zou worde
wijzigd, zullen de tuinders schadeloos worden gesteld. D
meente is echter niet van plan nu reeds grond in de Riet
polder aan te kopen. Gedeputeerde Staten van Zuid-Ho
zouden hieraan trouwens toch geen goedkeuring verl
Enerzijds omdat concrete woningbouwplannen ontbreken e
derzijds uit financiële overwegingen.
Appelaanvoer een derde kleiner dan vorig jaar
DEN HAAG Tot en met 20 weest dan de aanvoer tot die
september is de aanvoer van datum in 1980. Dit meldt het
Nederlandse appelen van oogst produktschap voor groenten
1981 een derde kleiner ge- en fruit De gehele Nederland-
Gouden Eekhoorn voor
Nederlandse documentaire
LAREN De film „De fabriek, werken in Cuba" van Hillie
Molenaar en Joop van Wijk heeft op het Festikon festival in La
ren de publieksprijs, de Gouden Eekhoorn, gewonnen. Een
tweede eekhoorn ging naar de Australiër Chris Nonan, die met
„Stepping out" evenveel stemmen behaalde.
Bij de speelfilms ging de Eekhoorn naar „Ik ben Maria" van de
Zweed Karsten Wedel, bij de korte films naar A private life"
van Mikhail Begin uit de Verenigde Staten. Een filmcollectief
uit Groningen veroverde de Eekhoorn bij de 8mra-films voor
„De vonk".
se appeloogst zal, zoals gd
dit jaar als gevolg van n
vorst meer dan de helftl
ner zijn dan die van vorid
270.000 in plaats van 5)
ton, zo heeft het Centraal
reau voor de Statistiek
kend.
De appelen van de nl
oogst hebben de telers
september gemiddeld ietsl
der dan een gulden peï
opgebracht Een jaar ga
was dat ruim drie kwi
twee jaar geleden krap I
kwartjes. Die kleine 0
van nu is een goede prijs
een woordvoerder varw
produktschap. Maar of hij
de telers de opbrengstdel
goed zal maken moet j
sterk worden betwijfeld. I