gehoordgezien
Instructieve elpees
voor verontruste ouders
Jeugdvandalisme in
„Voor de leeuwen"
O
TERUGBLIK
Albert
Peter
hou
het
scherm
in het
°og
Toppop terug
in nieuwe vorm
TELEVISIE VANAVONi
TELEVISIEDONDERD.
j!oi
RADIO VANAVOND
RADIO DONDERDAG
iiiiiiiuuiiiiiiiuiiiiiniiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiuuiiiiiiiiuiiiiiui
RADIO/TELEVISIE
LBDSE COURANT
WOENSDAG 23 SEPTEMBER 1981 PA( AI
Onze beste, met de Nipkow-
schijf onderscheiden arties
ten zijn minister geworden,
aldus VARA-voorzitter Al-
bert v.d. Heuvel bij de aan
kondiging van het VARA-
winterprogramma. Hij doel
de hiermee op Marcel van-
Dam als presentator van
„De achterkant van het ge
lijk" en op Hans van Mierlo,
die op de achtergrond aan
dit gelijk meewerkte. Dit
was voor de VARA mede
een reden om zich in de
handen te wrijven over de
„aankoop" van Willem
Ruis, die deze omroep de
vrolijkheid moet bezorgen,
die bij het socialisme zelf
niet te vinden is blijkens de
uitspraak, dat Willem bui
ten het socialisme om voor
vrolijkheid moet zorgen.
Dat heeft lang als wens ge
leefd bij alle socialistische
programmamakers. De
VARA is toch al bezig een
andere kant op te gaan.
Voorzitter v.d. Heuvel ont
vouwde hiervoor nieuwe
plannen. Hij is het er niet
langer mee eens, dat een
omroep als de VARA alleen
maar zendtijd krijgt toege
wezen op grond van het le
denaantal. Hij voerde hier
voor als nieuw een al wat
ouder begrip in, dat „con
cessie" heet, toewijzing van
zendtijd op grond van de
aanwezigheid in de samen
leving van vermoedelijke
dan wel gedoodverfde sym
pathisanten. Er moet vol
gens hem door de overheid
ook naar gekeken worden
of zijn of welke andere om
roep ook een belangrijke
stroming in de samenleving
vertegenwoordigt. Hij wil
maar zeggen, dat zijn om
roep voor hetzelfde maat
schappijbeeld staat als de
linkse partijen en dat alle
stemmers op die partijen
dus gerekend mogen wor
den tot de groep mensen die
de VARA welgezind zijn.
Hebt u in een onbewaakt
ogenblik wel eens links of
rood gedacht? Dan bent u
inmiddels ingelijfd in de
VARA-gelederen. Lust u
nog peultjes? Albert rauw.
Nu denkt voorzitter Vid.
Heuvel natuurlijk niet zo
simpel. Hij blijft als domi
nee van huis-uit een man
van het woord. Bij zijn be-
Op stevige geluidssterkte
schalde afgelopen vrijdag
Peter Koele wij n's „Kom
van het dak af" door de
klassen van diverse basis
scholen in den lande. In tijd
van een mum stonden de
kinderen haast de bank en
werd er gerockt van jewel
ste met uitzwaaiende heu
pen en geheven armen. Die
schoolkinderen Radden ge
lijk de smaak te pakken en
de aandacht voor NCRV's
schoolradio was in één klap
verdwenen. Daarna ging de
„Schoolradio" gewoon weer
verder met het volgende
onderwerp, maar de aan
dacht was verdwenen. De
concentrate was er uit. De
leerkrachten zien het met
deze schoolradio niet langer
zitten en vragen zich af
waar de hersens van de Hil-
versumse schoolradioheren
zitten. Een leerkracht ver
telde, dat er op scholen
graag wordt aangehaakt bij
de schoolradio, van welke
omroep ook. Elke vrijdag op
Hilversum 3 om 13.45 uur
luisteren veel scholen naar
NCRV's schoolradio. De juf
frouwen en de meesters
vragen daarvoor een kwar
tier goede aandacht van de
kinderen. Een kwartier is
niet teveel gevraagd. Voor
de NCRV op Hilversum 3
wel. Want in de schoolra
dio-nieuwe stijl van dit sei
zoen krijgt men na een paar
minuten al tussen het
nieuws door het verzoek-
plaatje te horen, dat door
schoolkinderen zelf is uitge
kozen. Dat was afgelopen
vrijdag Peter en zijn Roc
kets. Want die kinderen
hebben een eigen voorkeur
en die wordt bepaald door
de hitlijsten. Peter stond
heel hoog op de vaderlandse
noeming, twee jaar geleden,
zei hij dominee te zullen
blijven, ook al door zijn bin
ding met een kleine ge
meente. Momenteel zegt hij
al geen twee jaar meer do
minee genoemd te willen
worden. Dat kan. Maar het
woord is en blijft hem ver
trouwd. Hij slaat bovendien
bijzonder vaardig kwink,
vooral wanneer hem moei
lijke vragen bereiken. In
het geval van de „conces
sie" heeft hij zijn standpunt
echter stevig onderbouwd,
zoals dat heet in de kringen
van mensen, die er blijk
van wensen te geven goed
over de dingen te hebben
nagedacht. Zijn kijk op deze
zaak moet trouwens schrif
telijk naar de minister van
CRM, met name André v.d.
Louw, die van jongst af als
Nieuw Linkser ook alles
hecht onderbouwde tot zijn
politieke carrière toe. Nu
zal hij moeten oordelen
over v.d. Heuvels opvattin
gen om eenderde van het
Ned. volk als VARA-lid bij
te schrijven. Op grond vpn
welomschreven overwegin
gen, zoals dat de brede
maatschappelijke stromin
gen binnen onze samenle
ving de gelegenheid moeten
krijgen de intentie van de
omroepwet waar te maken.
Dit vraagt om relativering
van het getalscriterium.
Ook om periodieke toetsing
van monopolieposities. Toch
eens kijken of v.d. Louw
daar nog een speld tussen
zal kunnen krijgen.
hitparade en kwam kortge
leden in „Op losse groeven"
van de TROS. Op die wijze
drong de TROS het NCRV-
schoolradioprogramma bin
nen. En daarmee tevens de
scholen, waar een kwartier
geconcentreerd luisteren
vandaag de dag al een hele
toer is. Bovendien moet het
nieuws van schoolradio in
de klas besproken worden
en van commentaar voor
zien. Op die wijze wordt er
leerzaam aangehaakt bij het
nieuws. Maar de NCRV op
3 en Peter weten beter. In
tussen is het onderwijzend
personeel van mening, dat
het op deze wijze wel erg
moeilijk gemaakt wordt om
na zulk een hit weer vol
aandacht verder te luiste
ren. Als er zonodig een hit
gedraaid moet worden, doe
dit dan aan het eind van de
uitzending, zo vragen de
leerkrachten aan de NCRV,
zodat het luisteren onge
stoord kan blijven gebeu
ren. Van negen tot twaalf
en van twee tot vier aan
dacht is voor schoolkinde
ren al heel wat. Daarom
bouwen de leerkrachten va
riatie en afwisseling in.
Maar juist in dat kwartier
willen ze graag aandacht
om mee te kunnen werken
aan de opzet van schoolra
dio. In dat ene kwartiertje
hoeft de NCRV niet gauw
even nog wat hitjes te
draaien. Voor Peter intus
sen een leuk succes om door
middel van TROS en
NCRV even snel heibel te
kunnen schoppen in zoveel
Nederlandse schoolklassen,
temeer als zo'n rockend jo
chie van twaalf ook nog
even snel de juffrouw in
een heupzwaai neemt
Moeders niet te na gesproken, maar
vooral vaders hechten aan hun doch
ters. Daaruit kan verklaard worden
het succes van het Schmidt-lied „Op
een mooie Pinksterdag". Wim Kan
weet er ook van, over de ouders die
zich diep in de ouwejaarsnacht „hij de
zindelijke, vrindelijke beeldbuis" af
vragen: „Waar blijft nou Marleen?".
En Simon Carmiggelt, over al die on
aantrekkelijke pubervriendjes die
zijn dochter altijd weer meenam, een
conférence van Wim Sonneveld met
de kreet: „Ik heb hem de poten onder
zijn stoel vandaan geprezen".
Maar op dit gebied blijft nieuw werk
volgen. Die eerste elpee van Kim Wilde,
bijvoorbeeld (EMI RAK IA 062.64438).
Wel even moeten wennen aan dat ge
dreun van die rhythmbox, maar wie
heeft dat er niet voor over, als bijdrage
tot de oplossing van een generatieconf
lict?
Een en al uitzichtloosheid. Neem die
ouwe hit „Kids in America", over een ei
landje van liefde in een stad vol stank en
lawaai van verkeer en muziek. En wèt
voor liefde: „Chequered love", directe
gevoelsuitwisseling, spanneingen binnen
een keiharde relatie. Of „2-6-5-8-0": over
twee personen die langs elkaar heen en
er op los leven. Of „Our town": de be
klemmende uitzichten in een stad zon
der toekomst en boordevol stadsplannen.
Of „You'll never be so wrong". De ge
bondenheid aan opgelegde vrijheid, en
dus onvrijheid. Of „Turning in, turning
on", over het leven als één grote wille
keurige afwisseling van omstandighe
den, zoals je op de radio van het ene ka
naal naar het andere overschakelt, alles
komt op hetzelfde neer. Waar het op uit
loopt kan ze niet zeggen, maar: „feel the
beat of my heart and you know it's the
re." Maar dan zul ie eerst wel even naar
het protest van al die „Young heroes,,
moeten:
Enfin, pa heeft het allemaal kunnen zien
in de VPRO-documentaire van Frans
Bromet over de surf-punks in Los Ange
les, die het verwijt van hun eigen zelf-
vemietigingsdrift wegwuiven met een
verwijzing naar de zelfvemietigingsdrift
van die saaie consumptiemaatschappij
met bungelow-boompje-beestje-autootje
in lange, saaie en lege straten.
Piraten
En wat er dan precies op die straat ge
beurt in de binnenstad, waar de jeugd
haar vertier zoekt, dat hoor je op „Pira
tes" van Rickie Lee Jones (WEA WB
56.816). Ook deze tweede elpee van Miss
Jones bevat weer tal van quasi-noncha-
lante, maar zeer wezenlijke filosofietjes
over het leven van de moderne stads
jeugd, naar aanleiding van straattafe
reeltjes. Zoals „We belong together", het
ontroerend mooie lied over twee men
sen, die diep in hun hart bij elkaar ho
ren, ondanks alles wat ze met anderen
meemaken, en „Skeletons", een even
ragfijn als wrang juweeltje over de even
tuele gevolgen van een gedwongen
zwangerschap. In de titelsong belijdt zij
haar voorkeur voor het avontuur boven
de rechtlijnige levensweg en in „A lucky
Debby heeft blij
vend veel te bie
den.
guy" haar voorliefde voor die ene
vriend, van wie ze écht houdt, omdat hij
niet zo is als al die anderen waarmee ze
uitgaat Rickie Lee Jones' nieuwe elpee
heeft hetzelfde hoge niveau als haar eer
ste bezat Ze herhaalt zichzelf dus alleen
maar door haar eigen inzichten en haar
eigen stijl. Waarvan ook de jazzliefheb
bers onder ons zullen kunnen genieten.
En die met name in „Traces of the
Western Slopes" vaak mysterieuze trek
ken vertoont die doen denken aan Ste-
vie Nicks van Fleetwood Max
Diezelfde Stevie Nicks heeft op haar eer
ste solo-elpee, „Bella Donna" (WEA
99169), niet veel over van haar anders zo
fascinerend vibrerende stem. Gedeelte
lijk komt dat ook door al die backing-vo
cals, die in veel nummers een nogal
commercieel Emmylou Harris-effect sor
teren. Afgezien van de altijd wel goede
teksten en enkele boeiende songs als
„Think about it", „The highwayman" en
het mooie duet „Leather and Lace" met
Don Henley, niet veel meer dan Middle-
of-the-road.
Debby
Nee, dan heeft Debby Harry, alias Blon-
die, op hèèr eerste solo-elpee, „Kookoo"
(Ariola Chrysalis 203.810.320), heel wat
meer te bieden. Dank zij vooral de sa
menwerking met Chic is het een stijlvol
en strak geheel geworden, uitstekend
gearrangeerd, goed van sfeertekening,
dynamiek en voordracht Stuk voor stuk
ijzersterke nummers, waarbij dan mijn
voorkeur uitgaat naar de koele romanti
sche schoonheid van „Chrome", naar de
raggae „Inner city spillover", naar het
wat oosterse „Oasis,, en naar „Now I
know you know", waarin Debby zich als
een prima jazz-zangeres ontpopt Natuur
lijk is niet de hele hedendaagse jeugd zo
verstedelijkt en dus zo hard en onper
soonlijk. Zoekt Sfevie Nicks de innerlij
ke ruimte al op, ELO vlucht met „Time"
(CBS Jet LP 236) in de tijd. Ondanks de
gelijk vakwerk en enkele goede songs
als „The way life's meant to be" en de
bemoedigende boogie-woogie „Hold on
tight" toch wel erg veel confectie en
(dus?) geen enkele uitschieter.
Liever Art
Dan toch maar liever de rustige roman
tiek van al die schitterende ballades van
Art Garfunkel op „Scissors Cut" (CBS
85259). Ook hij heeft zo zijn visie op de
grootstad, maar dat is een veel vriende
lijker visie dan die van Kim Wilde, wel
licht omdat er blijkens „A heart in New
York" ook werkelijk een menselijk hart
voor hem klopt Andere hoogtepunten:
„Up in the world" over de eenzaamheid
van het individuele menselijke bestaan,
„So easy to begin" over een man-vrouw
relatie, „Can't turn my heart away,, over
de man die niet anders kan dan blijven
houden van de vrouw die hem in de
steek heeft gelaten, en „Thats's all I've
got to say", het thema uit de film „The
lost unicom". Naast alle verontrusting
toch ook veel fraais.
JAN VAN DER KLEU
Be mice woont in een Cana
dese stadswijk waar veel
jeugdvandalisme voorkomt
Een televisiejournalist die
een programma over dit pro
bleem aan het maken is
weet haar sover te krijgen
voor de camera te komen.
Als de opnames klaar zijn
gaat de journalist, Peter
Lyon, naar huis en alles Is
voorbij. Maar niet voor Ber-
nice (Mary Pirie), zij moet
zich in de wijk staande pro
beren te houden. Tijdens het
feestje dat na afloop van de
opnames thuis bij Peter (Ja
mes Blendick) wordt gehou
den komt Be mi cc opeens
binnen. Pijnlijke confronta
tie. De titel van dit program
ma luidt dan ook: „Voor de
leeuwen geworpen". De Ca
nadese film behandelt een
actueel onderwerp dat ook
op Nederland slaat: het aan
tal geregistreerde vernielin
gen tussen 1965 en 1978 is
verzevenvoudigd.
Ned. I 20.00 uur.
Sportvissen
Vanavond het tweede voor
lichtingsprogramma voor de te
starten cursus sportvissen van
TELEAC.
Ned. 118.43 uur.
Gewest tot gewest
Aandacht voor het wijktuin-
experiment in de Haagse wijk
Nieuw-Waldeck. De kas die
daar neergezet is en de krui
den en bloementuin. Volgende
onderwerp is het Zeeuws wijn-
makersgilde. Deze vereniging
organiseerde dit jaar in Goes
de open Nederlandse kam
pioenschappen voor amateur-
wijnmakers en bierbrouwers.
Vooorts het begin september
gehouden kerkrestaurateurs-
congres in Groningen.
L I 19.00 uur.
Cinevisie
In de eerste uitzending van dit
seizoen aandacht voor het Sce
nario Seminar in Amsterdam
met aan het woord o.a. de
Zwitserse filmer Claude Go-
retta. Ook beelden van de
De Zwitserse filmer Claude De Engelse popgroep Queen vanavond te zien in Count-
Goretta vanavond In Cine- down.
visie.
nieuwe Nederlandse speelfilm
„Het meisje met het rode
haar". Dan de film „Come
back" van Jonne Severijn en
„Twee vorstinnen en een
vorst" van Otto Jongerius.
Ned. I 20.55 uur.
Studio sport
Reportages o.m. van de voet
balwedstrijd West Duitsland-
Finland om de voorrondes van
het wereldkampioenschap in
Spanje. Verder beelden van de
wielerwedstrijd Parijs-Brussel,
en de hockeywedstrijd Neder-
land-India.
Ned. I 22.10 uur.
Nieuwsgierig
„Kinderen en erotiek" met
vanavond aandacht voor sek
suele nieuwsgierigheid van
kinderen. De bedoeling van
het programma is dat de kin
deren in studiogesprekken iets
van hun eigen gevoelens en
ervaringen herkennen en zo
ontdekken dat ze best nieuws
gierig mogen zijn, aldus de
programmamakers.
Ned. II 18J>9 uur.
Countdown
Speciale opnames van de En
gelse groep Queen. Verder
beelden van Meatloaf die naar
Nederland kwam en daar een
gouden elpee uitgereikt kreeg
Ned. II 20.32 uur.
Magnum
Een Hawaiiaan spreekt een
vloek uit over de King Kame-
hameha club. En inderdaad,
de slachtoffers vallen opeens
met bosjes. Klusje voor de
stoere held Magnum in zijn al
tijd mooie automobiel.
Ned. II 2115 uur.
Mossad
De geheime dienst van Israel
heet de Mossad. Een paar jour
nalisten hebben geprobeerd
wat meer over de dienst boven
water te krijgen. De resultaten
zijn te zien in het tweede deel
met vanavond speciale aan
dacht voor de agenten.
Ned. II 22.00 uur.
Taxi
Latka ontmoet een landgenote.
Mooi meegenomen is het dat
ze er prima uitziet Als dié niet
verliefd wordt!
Ned. II 2215 uur.
Hilversum Vanaf dinsdag
29 september is Toppop weer
terug op het scherm. In de
afgelopen zomermaanden
zijn er door het produktie-
team een aantal dingen ver
anderd, maar de hoofdzaak
blijft pop-muziek in al zijn
facetten.
De rubrieken „LP-nieuws" en
„concertagenda" zijn als zoda
nig uit het programma ge
schrapt De nieuwtjes en me
dedelingen over optredens van
popartiesten in ons land wor
den verspreid over het totale
programma. Vanwege de kor
tere duur (25 minuten) zullen
over het algemeen zes num
mers uit de Top-30 voor de kij
kers worden gevisualiseerd.
Iedere uitzending zal worden
besloten met twee tips en de
Toppop-finale. Ad Visser heeft
wederom de eer om voort te
gaan op de hitladder. Toppop
zal ten slotte voortaan met pu
bliek in de studio worden op
genomen. De eindredaktie en
produktie blijven in handen
van Jessy Winkelman. Regie:
Cris Berger en Bert van der
Veer.
IIIH
NEDERLAND 1
NOS
18.20 Journaal voor doven en
slechthorenden
TELEAC
18.43 Voorlichtings
programma voor
de cursus Sportvissen
NOS
18.58 Journaal
19.00 Van gewest tot gewest
P.P
Uitzending van de Pvda
20.55
21.37
21.55
22.10
22.35
22.55
23.00
Voor de leeuwen
geworpen
Cinevisie
Journaal
Den Haag vandaag.
Studio Sport
Open School
Journaal
Journaal voor doven en
slechthorenden
NEDERLAND2
NOS
18.30 Staatsloterij
18.35 Sesamstraat
18.50 Jeugdjournaal
IKON
18.59 Nieuwsgierig,
informatief
programma
IKON-KRO-RKK
19.25 Kenmerk
20.00 Journaal
SOCUTERA
20.27 Film van het Prinses
Beatrix Fonds
VOO
20.32 Countdown
21.15 Magnum
22.00 Info-Speclal:
Mossad. Doe.
22.35 Taxi
TELEAC
23.02 Voorllchtlngsprog
cursus Micro-elec
NOS
23.20 Journaal
23.25 Journaal voor dov
slechthorenden
DUITSLAND 1
18.00 Rader. 18.30 Eln Fall
mlssar Steln. 18.40 Rader,
tualiteiten. 19.45 Die Marot
Monsieur Andre. 20.00 J
20.10 Sport. 22.00 Doc. 22.31
lltellen.
DUrTSLAND 2 PEN
18.20 Spelprogr. 18.57 Progrt»s 1
verz. 19.00 Journaal. 19.3( cer§
20.15 Informatief progr. 21.01 ide
liteiten. 21.20 Verhalen. 22.1 ie
matlef progr. 22.20 Informatier
23.05 Der Ehnte Mann. 0.35 J sc,?r
olie
DUITSLAND WDR 3
18.00 Kleuterprogr. 18.30 Cwi
gels. 19.00 Reportage-serlef*!,.
Journal 3. 20.00 Journaal. 20
varieerd progr. 21.45 Rep/Mi;
22.15 Die Spur fuhrt Ins Nicht »rag
Journaal.
iers
gest
icht
BELGIE NED. 1
18.00 Kleuterprogr. 18.15 Jeulang
19.02 Informatief progr. 19.3)de
gen en paardesport. 19.45 Jckxrw
20.10 Weerbericht. 20.15 Art*
medy. 20.40 Escapade. 21.
sprek. 22.30 Paardesport en j(
BELGIE NED. 2
18.00 Kleuterprogr. 18.15 J»
19.02 Informatief progr. 19.3
gen en paardesport. 19.45 Jc
20.10 Weerbericht. 20.15 De
ste, speelfilm. 21.55 Discussie
BELGIE FRANS
18.30 Religieus progr. 19.00
naai magazine. 19.25 Weert
19.30 Journaal. 19.55 Verkee
matie. 20.00 Doe. serie. 21.00
21.10 Pelleas et Melisande.
Journaal en weerbericht.
NEDERLAND 1
NOS
13.00 Journaal voor doven
en slechthorenden
NEDERLAND2
NOS
13.00 Journaal voor doven
en slechthorenden
DUITSLAND 1
10.00 Joum. en actual. 10.23 Sport.
11.30 Docum. 12.00 Umschau. 12.10
Gevar. progr. 12.55 Per so verz. 13.00
Joum. 16.10 Joum. 16.15 Inform,
progr. 17.00 Slapsticks. 17.15 Unter-
wege mft Odysseus, Jeugdfilm. 17.50
Joum. (Reg. progr.: NDR: 9.25 Kleu
terprogr. WDR: 8.10 Schooltelevisie.
9.25 Kleuterprogr.).
DUITSLAND 2
10.00 Joum. en actual. 10.23P
11.30 Docum. 12.00 UmschauJfr
Gevar. progr. 12.55 Persoverz|£
Joum. 16.30 Inform, serie.
Journ. 17.10 Inform, progr. 17.1
var. progr.
DUITSLAND 3 WDR
8.00 Gymnastiek. 8.10-11.20 8
televisie. 9.25 Kleuterprogr.
Schooltelevisie.
BELGIE NED. 1
BELGIE NED. 2
17.00 Schooltelevisie. 17.35 t
BELGIE FRANS
13.30 Teletekst. 14.00 Scho<
sle 17.00 Schooltelevisie. 17.30f
matief progr.
(S) De Killma Hawallans. NOS 19.30
Hobbyacoop. 20.02 (S) Langs de lijn. spon
en muz. 23.00 Nws. en mededelingen. 23.02
(S) Mei het oog op morgen. NCRV 0.02 (S)
Late date. 1.02 (S) Metropoleoricost. 1.03
Tussen 60 plus en 70 min. 2.02 (S) De
nachtdienst
nu?. P.P. 18.50 Uitzending var
VARA 19.00 De Rode Draad.
VARA Klassiek. 20.10 Het zout
Klassiek, vervolg. 22.3 dOi
•AO Vrijwillige
VARA 23.25 Komponislen k
dto. 23.55 Nws.
Rauhtaaer. 22.02 RocktempeL 23.02 TS
mr
NOS: teder heel uur nws. NCRV:
7.03 Het levende Woord 7.10 (S)
Vandaag... donderdag. (7.30 en
8.03 Hier en nu.). 9.03 (S) Wie
10.02 (S) Muz. bij de koffie. 11.3C
(S) Twaalfuurtje. 12.40 (S) Middagpauze-
dienst. 13.03 (S) Hier en nu. 13.20 (S)
be
IMF'
geur en prikkeldraad.
Informatief. NOS: 9.00 Gymna
stiek voor de vrouw. 9.10 Water
standen. 9.15 Werkbank. AVRO:
AVRO-dite. (9.30 Radio Journ.
nws. mts.). 11.00 Radio Lawaalpapegaai.
11.10 De Nederlandse Schoolradio. 11.30
Radtojoum. nws. flits 11.32 AVRO-Tema.
11.45 Regio-naai. provinciale Inform. RVU:
11.56 Onderwijs en de maatschappij van
morgen (4) OVERHEIDSVOORLICHTING:
12.16 Ultz. voor de landbouw. AVRO: 12.26
Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws.
12.36 AVRO's Radiojourn. 13.00 Nws 13.11
Europs 13.35 Per Saldo. 14.00 Voor
nle wal. 15.30 Radiojourn. nws. fills
In de wetenschap dat.15.50 De Raffl
woalpapegaai 16.00 Bulten. 16.3"
journ. nws. flits. 16.32 De Slag bij
poort 17.24 Meded 17.30 Nw-
AVRO's Radiojourn. 17.55 Per Saldo.
NOS: leder heel uur nws
irfs Hugo van Gelderenshow
nJJ De Poiderpoppa/ade. 12. rf,
pOP Nederlandstalige top 10.
50 Pop of een envelop.
TROS-Top 50.
VARA: 7.00 Nws. 7.02 (S
genrood. 9.00 Nws. 9."~
progr. 10.00 (S) Klass
10.45 (S) Klass orkes
«rLsStllt Nws 12.02 (S) LunchciiJJ
13.00 Het zout In de pap. 01
(S) Pianomüz. 14 00 Nws. 14.02 (S) I'
concert 16.00 Het zout in de pap. 1
RVU-NOS: 17.00 C
i de n
Met „Ik diende op het Witte
Huis", een vervolgverhaal in
acht delen, waar de NCRV gis
teravond mee van start ging,
werd ons „een kijkje in het
privé-leven, dat zich afspeelde
achter de schennen van het
Witte Huls in Washington",
beloofd. Gezien het feit, dat de
hele zaak is gebaseerd op dag
boeken van Maggie en Lilian
Roger, moeder en dochter, die
beiden gedurende enige de
cennia als kamermeisje bij
verschillende Amerikaanse
presidenten hebben gediend,
zag ik de serie met enige span-
ning tegemoet Maar die is na
de eerste aflevering dan wel
danig afgenomen, want het
verhaal maakte allerminst een
ook maar enigszins documen
taire indruk. Integendeel, wij
belandden onmiddellijk en
zonder meer in de nogal weeë
romantiek van eenvoudige zie
len in de zeer hoge kringen.
„Sissi", maar dan in uiteraard
republikeins-Amerikaanse
verhoudingen vertaald. Deze
eerste keer werkten wij i :'J
een achter elkaar de presit
ten Taft en Wilson af. De sac
loopt tot en met Eisenhov P
En gematigd optimist als ik 'n
eenmal ben, heb ik nog ni
alle hoop laten varen in zot
ik het niet helemaal uitge
ten acht, dat er te begin
met president Roosevelt
iets vn het echt menselijk- n'
torische tevoorschijn ko
Wij zullen zien.
Er werd verder ook voor
laatste keer gespeeld i c
Licht klassiek. Het ging om
finale, die volgens Rej
moeilijker, of althans
moeilijker, zou zijn dan
voorrondes. Als meelev J-
melomaan heb ik dat i
kunnen vaststellen. Wel mo
ik tenslotte nog eens const
ren, dat de hele muzikale
voortdurend te denken gaf j
„alle Menschen" allang „B a
der" zijn onder glimlach! t
toezicht van Jan van