gehoordgezien
Kinderen over erotiek:
„Mijn ouders hebben hun
geheimen en ik de mijne"
TERUGBLIK
Nieuwe secretaresse geen
slavin meer van bedrijfsleven
Jean Anouilh zet adel te
kijk in „Het zoete leven"
hou t1
het LJ
scherm
in het
oog
TELEVISIE VANAVOI
TELEVISIE DONDERDE
RADIO VANAVOND
RADIO DONDERDAG
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT
WOENSDAG 16 SEPTEMBER 1981 PÏj
Siebe
De Duitse tv was dagelijks
druk op het scherm met de
zojuist gesloten Berlijnse
Funkausstellung. Te kust
en te keur stond daar uitge
stald heel die baaierd aan
elektronische apparatuur,
waardoor binnen weinige
jaren elk ander meubelstuk
in de huiskamer naar de
hoek verbannen zal wor
den. Want om binnen wei
nige jaren de hele wereld
op je scherm te ontvangen,
daar heb je een boel techni
sche apparaturen voor no
dig. Te veel om op te noe
men. Daar kun je de hele
dag druk mee zijn. De Duit
sers noemen al dat spul
bijeen dan ook „Unterhal-
tungselektronika", d.w.z.
het laat je geen moment
met rust. AVRO-tv-direc-
teur Siebe van der Zee ver
telde daar twee dagen lang
handenwrijvend en -wrin
gend te hebben rondgelo
pen. Je komt ogen en han
den tekort om dat allemaal
te bezien en te betasten. Als
je ook nog wil weten hoe
het allemaal werkt, mag je
wel een wetenschappelijke
studie verrichten. Dat
wordt evenwel niet ver
plicht, want je krijgt overal
handleidingen bij. Daaruit
leer je hoe elk knopje zijn
eigen functie, zijn eigen tril-
lingsgolf heeft. Daar zijn
ook wel cursussen voor. Met
de beste bedoelingen ge
maakt. Het is wel zaak, dat
je dit als kijker allemaal bij
houdt. Vrijwel dagelijks ko
men er nieuwe knopjes bij.
Als vruchten aan een fruit
boom. Als je die allemaal
betasten en bespelen wil,
heb je handenvol werk en
loop je ook gemakkelijk de
kans dat er iets fout gaat.
Maar goed, Siebe heeft zijn
ogen uitgekeken. En buiten
de techniek om bekeken,
wat je er programmatisch
allemaal mee kan doen. Zo
veel, vindt hij, dat er nu
snel ruimere tv-zendtijd
moet komen, nl. meer dan
het toegezegde totaal in een
periode van drie jaar van 32
uur per week. Dat vindt hij
te langzaam. Het buitenland
ligt ons ver voor. Kan de
strijd om de kijker dus ge
makkelijk winnen. De mi
nister van CRM heeft zend
tijd voor educatieve doel
einden in het hoofd. Die
moeten maar snel aan de
omroepen gegeven worden,
vooral aan de AVRO, omdat
die zoveel aan educatie
doet, tokkellessen op gitaar,
schaakcursus. Het houdt
niet op. Daar leer je wat
van. Trouwens ook nuttig
voor de consumentenvoor
lichting, waar de minister
erg op gesteld was. Ook dat
kunnen de bestaande om
roepen voor eigen rekening
nemen, blijkens de bestaan
de, redelijk werkende uit
zendingen bestemd voor de
consument. De AVRO is
niet bang voor concurrentie
op dit gebied, aldus van der
Zee. Hij voelt zich echter
door de beperkingen, die de
Omroepwet oplegt, als in
een stalen kooi gevangen.
Hij ziet intussen anderen
dingen doen, die hem niet
zijn toegestaan en die niet
leuk bij hem overkomen.
Dat is een hard gelag* voor
hem, die vanaf het eerste
uur altijd voor de kijker in
de weer is geweest. De kij
kers moesten daarbij ook
wat te vertellen hebben.
Siebe ziet dat nog steeds zit
ten. Zijn AVRO telt altijd
nog de meeste leden. Opval
lend was wel, dat kort tevo
ren TROS-voorzitter Min-
derop had laten weten, dat
zijn omroep de meeste leden
had. Wie heeft er nu gelijk?
Siebe vindt, dat de heer
Minderop eerst zal moeten
aantonen, dat hij gelijk
heeft vóór Siebe er in ge
looft, dat hij er minder zou
hebben. In elk geval heb
ben zijn vanouds de AVRO-
leden een streepje voor. Zij
vormen de omroepliefheb-
bers van het eerste uur. En
zij hebben als leden van een
omroepvereniging iets te
zeggen over de programme
ring. Bij de TROS als stich
ting missen de deelnemers
dat. Daar mag je alleen je
bijdrage betalen, terwijl de
programmachefs aan de
hand van kijkcijfers de uit
zendingen kiezen. Bij de
AVRO word je vanouds in
ere gehouden met de vrij
heid van het doen van je ei
gen zegje. Een beetje meele
vend lid heeft geen rugge-
steuntje nodig. Die wil in
spraak. Die staat op eigen
inbreng en wil alleen daar
om al gerespecteerd worden
zonder een ander naar de
ogen te zien. De tv betekent
toch altijd nog iets meer dan
alleen maar Unterhaltung-
selektronika. Gaat in wezen
dieper dan alleen maar kij
ken. Het vonkt voortdu
rend. Blijvende Funkaus
stellung.
Gladys
Gladys Knight van The
Pips komt ons er weer even
aan herinneren, dat „Love
was -made for two", een
song die zij samen met Bub-
ba zingt op haar nieuwe el-:
pee getiteld „Touch". Haar
stem stijgt boven het koortje
van The Pips uit, maar dat
wil niet zeggen, dat dit alles
niet in fraaie harmonie ge
beurt. Zelfs als er bittere za
ken worden bezongen, zoals
in „Taste of bitter love",
want dat komt ook voor in
het leven. Maar Glays is
niet uit het veld te slaan. Zij
blijft voor haar liefde vech
ten in „I will fight". Dat
mogen we horen. En ook:
„Baby don't waste my
.time". Inderdaad, allemaal
verspilde moeite, die uit
stapjes. Zij reist liever „In
the midnighttrain to Geor
gia" om daar „I'll make you
happy" waar te maken, een
voornemen waar we van
harte achter gaan staan. De
gospel is haar ook niet
vreemd, getuige haar met
overgave gezongen song
„God is". Intussen is zij niet
bang voor het leven. „I will
survive" laat zij opgewekt
weten. Dat kan dus nog ja
ren duren.
Jacques
Jacques Grijpink, vroeger
redacteur van dit blad, na
dien redacteur bij „Brand
punt" van de KRO en nu
alweer enige jaren direc
teur/hoofdredacteur van de
regionale omroep Brabant,
kreeg het onlangs toch voor
elkaar, dat zijn programma
landelijk werd uitgestraals,
zodat iedere kijker kon
meegenieten van Brabants
regionaal. Via Ned. II kon
men een half uur lang een
binnenkijkje in Brabant ne
men. Jacques Grijpink kon
meevoelen met de kijker,
die zich verbaasd afvroeg,
wat hij daarmee te maken
had. Grijpink deelt die me
ning niet. Hij vindt, dat het
zijn nut heeft gehad, dat ie
dereen eens een keer ken
nis kon nemen van goede
regionale tv. Hij weet, dat
er heel wat mensen met in
teresse hebben gekeken.
Belangstelling die werd be
paald door de algemeen
heersende vraag: wat heb
ben in de naaste toekomst
regionale uitzendingen te
bieden. Vandaar dat Jac
ques blij was met dit voor
proefje.
HILVERSUM Erotiek, verliefdheid
en vrijen zijn niet onlosmakelijk ver
bonden met volwassen zijn, ook een
kinderleven is ervan vervuld. Maar
hoe kijken opgroeiende kinderen eigen
lijk aan tegen hun eigen sexuele gevoe
lens en ervaringen en die van volwas
senen? Kinderen rond de twaalf jaar
geven daar zelf antwoord op in een
vierdelig progamma van de IKON-tele-
visie over kinderen en erotiek, dat op
vier achtereenvolgende woensdagavon
den om 18.59 uur op Ned. 2 wordt uitge
zonden. Vanavond de eerste aflevering
„Aanraken", gevolgd door „Nieuwsgie
rig" dat uit twee delen bestaat op 23 en
30 september. De vierde aflevering
over „Borsten" is te zien op 7 oktober.
In deze programma's praten de kinderen
met elkaar naar aanleiding van een kort
speelfilmpje, behalve in „Borsten", omdat
die film wat langer is. De filmpjes zijn ge
maakt door de psychologe, kinderboeken
schrijfster en cineaste Marion Bloem, die
er samen met haar man Ivan Wolffers
ook de scenario's voor schreef. Marion
Bloem: „Het is mijn bedoeling om duide
lijk te laten zien hoe sterk kinderen zijn
beïnvloed door rollenpatronen en door
wat hun ouders acceptabel vinden. Tege
lijkertijd blijkt hoezeer kinderen zelf op
ontdekkingstocht gaan en hun eigen vrij
heid en geheimen koesteren". Zoals een
jongetje het in een van de films zo tref
fend weet uit te drukken: „Ik heb nooit
gezien dat mijn ouders met elkaar naar
bed gingen. Zij hebben hun geheimen en
ik heb de mijne en dat vind ik rechtvaar
dig".
In „Aanraken" ligt de nadruk op de be
hoefte aan warmte via lijfelijk contact.
Dat contact is door volwassenen aan re
gels gebonden, maar juist omdat sexuali-
teit en warmte bij kinderen niet los van
elkaar staan, hebben zij moeite met het
vinden van de juiste vorm. „Nieuwsgie
rig" bestaat uit twee delen. In het eerste
praten alleen jongens na over de film, het
tweede deel laat de meisjes aan het woord
over het thema in de film. Die gaat over
een jongetje op ontdekkingstocht, nieuws
gierig naar het verborgene en onbekende
in de volwassenwereld. De „boodschap"
die eruit naar voren komt is dat kinderen
recht hebben op hun geheimen, fanta-
Niet te groot en niet te klein, ze moeten passen bij je lichaam.
sieën, prikkelingen en plezier. Volwasse
nen moeten ze dat niet afnemen door al
die technische voorlichting, waardoor ta
boes ontstaan. Ivan Wolffers zegt erover:
„Nieuwsgierigheid is een belangrijk aspect
van de kinderlijke sexualiteit en erotiek
en omdat er nog zoveel te ontdekken valt,
kunnen ze in alles iets erotisch zien".
De laatste aflevering van het IKON-pro-
gramma bestaat uit een film over borsten.
Daarin zegt een meisje dat ze „gewoon"
moeten zijn, „niet te groot en niet te klein.
Ze moeten passen bij je lichaam". De tijd
waarin meisjes borsten krijgen is een
spannende periode, die nog steeds gepaard
gaat met angst: „Ik ben bang dat het pijn
doet als ze gaan groeien". Borsten vormen
vaak een levenslang complex bij vrou
wen. Ze schijnen nog altijd hèt bewijs
voor „vrouwelijkheid" te zijn voor de bui
tenwereld, die er allerlei eisen aan stelt
wat betreft de omvang, vorm en sterkte.
Daarom, en omdat het meisjes op deze
jonge leeftijd al zo bezighoudt, maakte
Marion Bloem er een film over. In een
fantastisch verfilmde droom laat zij een
meisje avonturen beleven in een „bórsten-
winkel". Alle soorten en maten borsten
zijn er verkrijgbaar, er zit muziek in, ze
zijn eetbaar, van plastic, of opblaasbaar.
Vrouwen verdringen elkaar bij de aan
koop van het mooiste borstenpaar en krij
gen zelfs ruzie omdat zij hun oog op de
zelfde borsten hebben laten vallen. Maar
uiteindelijk viert iedereen feest en zal het
de vrouwen een zorg zijn of hun borsten
groot, klein, slap of sterk zijn.
De film is licht, vrolijk en relativerend
van karakter. Marion Bloem wil er geen
boodschap mee brengen, maar ze wil
meisjes iets laten zien over borsten, zodat
ze ermee verder kunnen in hun leven.
Als geheel is de serie „Kinderen en ero
tiek" een uniek programma. Zelden zijn
kinderen zo vrij en op hun eigen wijze
over hun sexualiteit aan het woord gela
ten.
MARIAN KOENS
De eerste dag zei hij: „Op 26 juni is
mijn vrouw jarig, een dag tevoren
moet je een bos rozen sturen en waar
schuw mij dan meteen, zodat ik 't niet
vergeet".
Een niet op zichzelf staande gebeurte
nis; dagelijks maken secretaresses
zoiets mee. De ene secretaresse denkt
bij zichzelf: „Ik ben je tweede vrouw
niet, stik maar" en de ander vindt dat
dit bij haar werk als secretaresse
hoort. Hiermee is het „secretaressepro
bleem", als dat er is, getypeerd. Vana
vond komt Veronica met de film „Bu
reaubruiden", op Ned. II om 21.45 uur.
De film is gemaakt met enkele tiendui
zenden guldens subsidiegeld van het
ministerie van CRM. Voorwaarde voor
het verlenen van de subsidie was dat
de film zou meewerken aan de emanci
patie van de vrouw/secretaresse.
Vooral oudere secretaresses krijgen na
een aantal jaren het gevoel een soort
tweede vrouw van de chef te worden. Pri-
véproblemen bespreekt de baas met zijn
secretaresse, zij zorgt ervoor dat hij er een
beetje netjes bijloopt, dat de koffie op tijd
op het bureau staat en ga zo maar door.
De andere, meestal jongere secretaresses,
vinden of dat het bij het werk hoort, öf je
zoekt een andere baan, zo simpel is dat.
En daarmee is een verschil tussen jong en
oud weergegeven.
Het bedrijfsleven heeft de emancipatiegolf
niet onopgemerkt voorbij zien gaan. Voor
al onder de nieuwe secretaresses leeft het
gevoel dat je erbij hoort, dat je mee moet
kunnen praten. Een gevoel dat secretares
ses tien jaar geleden misschien ook wel
hadden, maar nooit tot uitdrukking
brachten. De iets meer 'bevrijde' vrouw
van vandaag zal eerder voor zichzelf op
komen, meer voor haar mening uitkomen.
En mocht de baas dat niet accepteren, dan
zoek je een nieuwe baan, want je bent
jong en je wilt wat, zoals de Veronica-slo
gan luidt. Dat kan natuurlijk alleen als je
nog geen kinderen hebt, geen hypotheek
of leningen hoeft af te lossen. Het is mak
kelijk praten zonder de verplichtingen die
oudere vrouwen vaak wel hebben.
Daarbij komt dat vroeger veel vrouwen
gingen werken met de gedachte in het
achterhoofd, dat ze na een paar jaar toch
zouden trouwen, kinderen krijgen en kou
sen stoppen en met werken. Werken voor
de uitzet dus. Deze gedachte brengt met
zich mee dat je voor die korte tijd je mond
maar niet opendoet.
Je bent sneller bereid in een conflictsitua
tie toe te geven. Het gaat tenslotte om de
maandelijkse bijschrijving op de giro, niet
om de voldoening van je werk.
De film van vanavond is zeker een aanzet
tot discussie óver de secretaresse, al moet
Je bent en je wil wat, maar je doet
als secretaresse niet alles wat de
baas zegt.
je je afvragen of nu juist over dit onder
werp gepraat moet worden. Vooral bij de
vrouwen die secretaresse zijn om snel een
boel geld te verdienen kan deze film irri
tant en betweterig overkomen. „Geëman
cipeerde" secretaresses zullen de film „het
feest der herkenning" vinden, en juist
daarom zal de film aan zijn doelgroep
voorbijschieten.
ROEL DEN OUTÊR
Onder de titel „Het zoete le
ven" brengt de NOS het blij
spel op het scherm dat de
Franse toneelschrijver Jean
Anouilh in 1979 speciaal
voor de televisie schreef. Dit
tv-spel waarvan de oor
spronkelijke titel „La belle
vie" is, speelt zich af in het
München van 1918. Het volk
heeft de macht gegrepen en
de aristocratie wordt gevan
gen gezet of omgebracht. Dit
lot lijkt ook voor de familie
Von Valen?ay, afstammelin
gen van Franse adel, bescho
ren. Maar hun maitre d'hó-
tel Albert die na de revolu
tie een belangrijk man is ge
worden, redt hen van de exe
cutie, waarna het centrale
comité van de nieuwe Volks
partij de adellijke familie
zelfs toestaat haar „zoete le
ven" in het kasteel voort te
zetten. Er is echter één
maar: het Beierse volk moet
vrij toegang tot het kasteel
hebben om te kunnen zien
hoe de adel op kosten van
het volk leeft.
Ned. I 20.00 uur.
Van gewest tot gewest
In deze editie, waarin wordt
gewerkt met een nieuwe
vorm, aandacht voor het Pla
netarium in Franeker, het
landgoed Singraven in de om
geving van Denekamp en het
dialect van de stad Utrecht.
Ned. I 19.00 uur.
Nederland muziekland
Non-stop muziekprogramma,
opgenomen in Sittard, met
medewerking van o.a. Hot
Shot, Normaal, Shoes, Doris D
and the Pins, Earth Fire,
BZN en Bonnie St. Claire.
Ned. II 20.32 uur.
A ring to fight
Maandelijks boksprogramma
met o.m. flitsen van het boks-
gala dat op maandag 7 septem
ber in sportpaleis Ahoy' in
Rotterdam werd gehouden en
het laatste verhaal over de
carrière van Ali.
Ned. II 22.10 uur.
Hitchcock
„De zaak Pelham" is de titel
van de thriller die Alfred
Hitchcock vanavond inleidt.
Het verhaal draait om een ze
kere Tom Pelham die op een
kwade dag ontdekt dat hij een
dubbelganger heeft. Op kan
toor heeft deze de plaats van
Albert al ingenomen en ook
wanneer Albert naar huis belt,
Bonnie St. Claire, een van de
vele Nederlandse sterren die in
„Nederland Muziekland" op
treden.
neemt de dubbelganger op.
Ten einde raad vertelt Pelham
alles aan dokter Harley.
Ned. II 22.35 uur.
„Je krijgt veel poen, maar
je moet er wat voor doen"
(Vervolg van de voor doen",
voorpagina)
Het karakter van Voor de uitzendin-
de Willem Ruis- gen zullen steeds
show op Vara-tv 41 koppels worden
wordt omschre- uitgenodigd, waar
ven als „Lotto- na door de lottobal-
show". Dit ge- letjes de deelne-
beurt onder het mende paren zul-
motto: „Je krijgt len worden aange-
veel poen, maar wezen. Wie pech
je moet er wat heeft in de eerste
ronde wordt echter
niet meteen met
een klein prijsje
naar huis gestuurd.
Ook die verliezers
kunnen het in elke
uitzending met een
beetje geluk nog tot
een prijs van onge
veer vijftiendui
zend gulden bren
gen. Bovendien is
er voor iedere uit
zending een gloed
nieuwe auto be
schikbaar.
„Zelfdoding"
bij Hum.
Verbond
HILVERSUM Onder de
titel „De moed der wan
hoop" zal het Humanistisch
Verbond via radio en televi
sie een aantal uitzendingen
verzorgen op 16 en 23 okto
ber over „zelfdoding".
„Hoewel zelfmoord een niet
weg te cijferen maatschappe
lijk verschijnsel is, stuit men
bij het bespreekbaar maken
ervan op grote weerstanden.
Diezelfde weerstand brengt
mensen, zowel hulpvragers als
hulpverleners, in een nog
scherper isolement", aldus een
woordvoerder van het ver
bond.
Samenvattingen
Europacupvoetbal
HILVERSUM De NOS zal
vanavond via radio en tele
visie veel aandacht besteden
aan de Europacupvoetbal
wedstrijden van AZ '67,
Ajax, Feyenopord, PSV en
FC Utrecht.
Op de televisie komen in „Stu
dio Sport" (Nederland 1 - 22.10
uur) samenvattingen of flitsen.
Dat hangt voor een groot deel
af van de reclamesituatie op
de diverse velden.
Op de radio komt in „Langs de
lijn" op Hilversum 1 van 20.02
tot 23.00 uur een schakelpro
gramma met rechtstreekse flit
sen van de vijf wedstrijden. In
dit programma wordt voorts
aandacht besteed aan het Eu
ropees kampioenschap softbal
in Haarlem en aan de paarde-
koersen.
NEDERLAND 1
18.25 Nieuws voor doven en
slechthorenden
18.58 Journaal
19.00 Van gewest tot gewest
P.P.
19.50 Uitzending van de VVD
NOS
20.00 Het zoete leven, tv-spel
21.37 Journaal
21.55 Den Haag vandaag
22.10 Studio Sport
23.30 Journaal
23.35 Nieuws voor doven en
slechthorenden
NEDERLAND2
NOS
18.30 Staatsloterij
18.35 Sesamstraat
18.50 Jeugdjournaal
IKON
18.59 Aanraken
IKON-KRO-RKK
19.25 Kenmerk
NOS
20.00 Journaal
SOCUTERA
20.27 Film van de Nierstich
ting
Nederland
VOO
20.32 Nederland Muziekland
21.45 Bureaubruiden, film-
reportage
22.10 A ring to fight
22.35 Hichcock vertelt
tv-serie
TELEAC
23.02 Voorlichtingsprogram
ma
Italiaans
NOS
23.22 Journaal
23.27 Nieuws voor doven en
slechthorenden
DUITSLAND 1
(Reg. progr. NDR: 18.00 Gof
ten. tv-serie. 18.30 Act.
gr.overz. WDR: 18.00
Chauffeur, tv-serie. 18.30
Kommissar Stein. tv-ser^
Kumpel mil Chauffeur, tv-se
Act. 19.45 Die Marotten desi
Andre, tv-serie). 20.00 Jou
Der gestohlene Brief, tv-fii
Cult, magaz. 22.00 Act. 22]
00.00-00.05 Journ.
DUITSLAND 2
18.20 Muzikaal kwis-spel. 1r
gr.overz. 19.00 Journ. 1J
Nachtbarhaus. jeugdfilm.
form, progr. 21.00 Act. 21.^
tv-serie. 22.05 Inform, pr<
Report. 22.40 Strafe ohr
tv-spel. 0.10 Journ.
DUITSLAND WDR 3 VS
18.00 Kleuterprogr. 18.30 C|&
gels. 19.00 Report 19.45 Jei
20.00 Journ. 20.15 Geva
li
BELGIE NEDERLANDS 1 lo
18.00 Kleuterprogr. 18.15 fel
rie. 18.20 Tekenfilm. 18.3jr
jeugdserie. 19.17 Inform, pro,.
Morgen. 19.45 Journ. 20.10P
20.15 Loterij. 20.20 Arnold, 0
20.45 Dodo, Merel, Pit en Fli
22.35 Document. 23.10-23.2 i
BELGIE NEDERLANDS 2
18.00-20.15 Zie NET 1. 20.
progr. 21.00-22.50 Die van i_
kolonne (Saboteur), speelfilnr
n
BELGIE FRANS !f
18.30 Gesprek. 19.00 ReP-
19.25 Weerber. 19.30 Jourf
Verkeerstips. 20.00 Dk
Aansl.: Loterij. 21.00 Oiv
23.00-23.20 Journ. en weertP
BELGIE FRANS 2
Tot 19.55 Zie Net 1. 19.55 ?d
Sportprogramma met o.a. Tóe
NEDERLAND 1
NOS-NOT
10.30-11.00 Schooltelevisie
NOS
13.00 Nieuws voor doven
en slechthorenden
NEDERLAND2
NOS
DUITSLAND 1
10.00 Journ. 10.03 E.K. Voetbal.
11.05 Reportage. 11.35 Inform, progr.
12.10 Economisch magaz. 12.55 Per
sticks. 17.15 Unterwegs m|*
seus, tv-serie. 17.50-18.00 Jqi<
DUITSLAND 2 fr
10.00 Journ. 10.03 E.K. fel
11.05 Report. 11.35 Informal
12.10 Economische magaa,j
Persoverz. 13.00-13.15 Jourf
Relig. progr. 17.00 Journ. 1r'
kenfilm. 17.40 Muziek en infrf1
er
DUITSLAND WDR 3 r
8.00 Gymn 8.10-11.10 Schtj/
sle. (9.25 Kleuterprogr.).
BELGIE FRANS
13.30 Teketekst. 14. 14.30, t
17.00 Schooltelevisie. 17.30jie
progr.
gaz. 19.02 (S) De Kllima Hawaiians. NOS:
19.30 (S) Hobbyscoop. 20.02 Langs de lijn.
sporl en muz. 23.02-24.00 (S) Met het oog
op morgen. NCRV: 00.02 (S) Late Date.
01.02 (S) Metropole Orkest. 01.30 (S) Tus
sen 60plus en 70mln. 02.02 (S) Nachtdienst.
(06.02 Om nooit te vergeten: meditatie.).
HILVERSUM 2
VARA: 18.00 (S) Brassband magaz. RVU:
18.30 Jeugd - wat nu? (3) P.P.: 18.50 Ultz.
D'66. VARA: 19.00 De Rode Draj
(S) VARA-Klassiek: Klass.
Het zout in de pap. 20.5
siek: Klass.
Het woord Is aan d
23.25 (S) Moderne
Nws.
HILVERSUM 3
0S0 ('sf W 2
NOS: 22 30 Nt t
ï£*kerS2ld
NCRV: 7.03 (S) Het levende
woord. 7.10 (S) Vandaagdon
derdag. (7.30 en 8.03 Hier en nu.
- 8.25 In 't voorbijgaan. 8.45 Over
irht kopen gesproken). 9.03 (S) Wie
weet waar Willem Wever woont?
10.02 (S) Muziek bij de koffie. 11.30 (S)
Twaalfuurtje. 12.40 (S) Mlddagpauzedienst.
13.03 (S) Hier en nu. 13.20 NCRV Globaal.
16.02 (Sj Goudenregen Ensemble olv. Ferry
Wienneke. 16.30 (S) Rozegeur en prlkkel-
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Och-
teridgymn. 7.20 AVRO: Aktueel
en Informatief. (7.30, 8.00 en
8.30 Nws.). NOS: 9.00 Gymn. v.d.
trtFU vrouw. 9.10 Waterst. 9.15 Werk-
11 bank. AVRO: 9.25 AVRO-dlte.
11.00 De Radio Lawaaipapegaai. 11.10 De
saldo. 14.0C
de wetenschap dat 15.50 De Ij
waaipapegaai. 16.00 Buiten.
journ. 16.32 De Slag bij Niet
TROS: 7.02 De F
9.03 Lichte r
derpopparade.
landstalige top-10. I3.0j!
VARA: 7.00 f
rood. 9.00 Nws
klass. muz. 9.05 (S) K
muz 10.04 (S) Ochter
2.00 Nws. 12 02 (S) L
t '30-'80 en de n
RVU-NOS: 17.00-17.1 1
Dat het gisteren prinsjesdag
was wilden wij op het scherm
waarachtig wel weten en dat
het een uitzonderlijke prinsjes
dag was (een onvolgroeide
troonrede en een alsnog om te
buigen begroting) ook, want
het werd ons bijna de hele dag
door voorgehouden. Maar voor
de rest was het zoals Koos Pos-
tema zei: „Naar het uiterlijk
was er niets veranderd". Ook
dat konden wij uitvoerig con
stateren, want natuurlijk wer
den wij rechtstreeks met Den
Haag verbonden, zodat wij de
Gouden Koets konden zien rij
den en die verenigde zitting
van de Staten-Generaal in de
Ridderzaal van minuut tot mi
nuut konden volgen. En ook al
die andere (kleine) tradities,
die men in het vaderland nog
wel eens in stand heeft weten
te houden, als daar bijvoor
beeld is het aanbieden van het
koffertje door de minister van
Financiën (Van der Stee) en
dat ging deze keer zonder enig
haperen open.
De ons door de NOS beloofde
politieke instuif viel enigszins
in het water mede, als ik alles
goed heb begrepen, omdat pre
mier Van Agt niet bereid
bleek tot een toelichting. Maar
er was toch in het geheel geen
gebrek aan interviews. Inte
gendeel. bijna iedereen die wat
te vertellen heeft kwam ook
wat vertellen. Alle fractielei
ders waren er bijvoorbeeld,
maar dan ook allemaal. En
Hans Hillen had 's middags
een uitvoerig en bijzonder
doorwrocht vraaggesprek met
de heer Van der Stee. Trou
wens, alle hens waren aan
dek. Ik bedoel de bemanning
van Den Haag Vandaag en die
van het NOS-journaal hadden
de handen ineen geslagen om
ons zo volledig mogelijk in te
lichten over de gebeurter
op deze hoogtijdag van'z
parlementaire democrat!1
dat lukte ze uitstekend.
De mannen van eerstgen
de rubriek gingen gister/"
nog op eigen gelegenheid
Met een samenvatting dal
het voorafgaande en dar
toegevoegd een vraagget
met Barend Biesheuvel,
toen waren wij dan ookl
maal compleet.
De NCRV had ook n<
laatste aflevering van
kind van de rekening", u
het ging om het verschi
lijke verschijnsel van de
dermishandeling. Maar a
viel het (weer eens) dar
dat nergens zo verbluffer
tuurlijk wordt geacteei
dat steeds maar weer het
is op het Britse eiland.
HERMAN HOFHUI
advertentie