Jessica haat het alleenzijn adiopastoraat zal Toon Raadschelders' even onherroepelijk blijven vullen 'ater Van der Salm viert zilveren priesterfeest in Zoeterwoude 7 ^AD/REGIO LEIDSE COURANT ZATERDAG 29 AUGUSTUS 1981 PAGINA S umi Op mijn omwegen door stad en land kom ik graag mensen tegen. Elke morgen tussen tien en elf uur kunt u mij telefonisch vertel len wie u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Het nummer van mijn geduldi ge telefoon is 071-122244; u kunt dan naar toestel 18 vragen. Wekelijks verschijnt in de Leidse Courant de rubriek „Hond zoekt huis". In deze rubriek wordt een hond (of soms ook wel een kat) beschreven die in het asiel ver blijft om daar een zekere dood tegemoet te gaan... tenzij het dier een goed tehuis vindt. De in de rubriek beschre ven honden zijn óf gevonden, óf door hondenbezitters naar het asiel gebracht. Ze worden om uiteenlopende re denen afgestaan, vaak begrijpelijk, maar soms ook vol slagen onzinnig. De in „hond zoekt huis" beschreven die ren zijn alle goed gezond, hebben een wormkuur onder gaan en zijn volledig ingeënt. Tegen betaling van circa 60 gulden ten bate van zwerfdieren zijn ze af te halen. Adres: Nieuw Leids Dierenasiel, Besjeslaan 6b, Leiden. Tel.: 411670. Geopend di. t/m vr. 10-12 en 14-17 uur, za. 10 tot 12 en 14-16 uur. Zondag en maandag gesloten. mir OOI e. lATWIJKSE PASTOOR OVER EEN MAAND MET PENSIOEN ,aat nu niemand enken, dat de adiöpastoor door al z'n onderdduizenden uisteraars op de rijdagochtenden op panden wordt gedragen ,o; dat lijkt me een oortreffelijke einiiitsmijter, nu pastoor intonius Cornëlis laadschelders na elf lsiar herderschap in "atwijk, Rijnsburg en Valkenburg (Z.H.) z'n taf overdraagt aan zijn .apelaan en opvolger J. o an Mastwijk. Juist het aaridee, dat er mensen zijn eek je deze man een kwaad art toedragen is zo bsurd, dat je er maar 't iest mee kunt beginnen. teg(Vel vier keer adviseert ij me een sigaartje op te leken; „dat is minder lecht dan sigaretten en rookt mijn ht :apelaan alle sigaretten deiier op". Mensen bij Llkaar houden, nzamen tegemoet [omen, wanhopigen lijstaan, stervenden Ch zelfs door de telefoon) térken. Dat doet Toon laadschelders in lilversum nu alweer zes )p z'n praat- en luisterstoel, J oor de KRO-microfoon, als e( r nog heel wat mensen hun laar staan te kammen, of len laatste slok thee naar linnen slikken, op weg naar te auto of de bus. En deze ((Jinan hoort niettemin 'negatieve kritiek, meestal inoniem: jij kunt beter één teer het Onze vader bidden lan al die praatjes te erkopen". Een ander stelde Ie radiopastoor schriftelijk ferantwoordelijk voor het gdhe 8it- »dat de wereld naar de Kinder gaat". En er was imand die schreef, dat hij He geloof in Raadschelders ,'erloren had. „Zoiets trek ik ,enme natuurlijk wel aan..." varMaar dan zijn er de duizenden, voor wie pastoor ■^Raadschelders voorlopig nog niet uitgepraat is en die -titten te wachten op de wekelijkse „vraag" die hij de iensen te overwegen geeft .oo» iff03 werlf Pastoor T. Raadschelders: „Zorgen en verdriet gaan nooit met vakantie." „Daar was laatst een mevrouw die de uitzending gemist had en me opbelde: „pastoor, waar moeten we vandaag over nadenken Zes jaar heeft hij geleefd met vaak ontroerende ervaringen. Hij houdt er nu, pastoraal, in Katwijk mee op, „om des te beter door te kunnen gaan. Straks in het bejaardenwerk in Huize Buitenveldert, aan de rand van Amstelveen, en ook met het radiowerk, waar ik dan een stukje dichterbij kom te zitten. Dat is intensief werk, met stapels brieven en relaties die je hebt opgebouwd. Vijf voor half negen 's vrijdagsmorgens moet ik op m'n werk zijn". Zo'n vrijdagmorgen is pastoor Raadschelders wel met vijftig, zestig mensen telefonisch in gesprek. „Louter reacties worden door een medewerkster genoteerd, maar als men mij persoonlijk wil spreken, bel ik terug. Na een hele tijd kun je het wel eens zat worden, maar je mag niemand in de kou laten staan. Soms komt er een hele biecht uit. Er zijn mensen die echt willen biechten over de telefoon. Waarom zou ik ze dat weigeren Een moreel oordeel: daar schiet niemand iets mee op. Je gaat wel even anders denken, als je een homofiele onderwijzer aan de lijn hebt die zich maar liever voor de trein gooit. In hun vragen zijn alle mensen gelijk. Je moet luisteren naar verschrikkelijk veel menselijke problematiek. Relatiemoeilijkheden, eenzaamheid. De ene mens is de andere het meest nabij, ook als hij niets van hem of haar wil weten". „De pijn van een echtscheiding is juist het gemis van de ander die verstoten is. In deze maatschappij komt niemand meer iemand tegen; we zijn van elkaar vervreemd. Je vliegt elkaar voorbij in auto's. En kijk eens naar de bediening in warenhuizen, hoe onpersoonlijk. Drang naar zelfstandigheid. Ze willen allemaal al jong op kamers. Ik kan zo wel doorgaan. Het is prachtig dat je met elkaar kunt telefoneren, maar een telefoontje vervangt geen bezoek. Mekaars aanwezigheid ondergaan, beleven, kunnen ruilen, dat is heel wat anders". Het belangrijkste van zijn werk is volgens pastoor Raadschelders, dat de mensen over allerhande dingen gaan nadenken. „Daar knap ik zelf ook van op. Als iemand tegen je zegt: nou kan ik er weer een week tegen. Dat is toch heerlijk! De behoefte aan een beetje tijd voor elkaar is ontzettend groot. En als je meemaakt hoe dat soms uitwerkt". De verworvenheden van een radiopastoraat hebben Toon Raadschelders een bijna rusteloos leven bezorgd. Op vakantie, in de Harz, is hij weer een beetje bijgekomen. Daarna stond de telefoon op vrijdag weer roodgloeiend, want zorgen en verdriet gaan nooit met vakantie. Raadschelders is dan weer mens onder de mensen en steekt z'n beide handen uit, steekt z'n handen een ander toe. „Heel gewoon", zegt hij zelf; „zonder overal en altijd God bij te halen en het advies te geven om maar eens flink te gaan zitten bidden. Zo iemand ben ik nooit geweest. Als ik een doodzieke man een beetje kan troosten door de telefoon, dan geeft me dat onzegbaar veel voldoening". Niets dan ellende, zou je kunnen zeggen. Maar dat is bij herder Raadschelders niet waar. Als hij wanhoop kan buigen tot hoop, dan dankt hij God dat hij zo'n instrument kan zijn. Echt preken doet hij niet; hij houdt het liever wat luchtig. Alles wijst erop dat de hond van deze week een kieskeurig beestje is. Niet zo maar een viervoeter die alles voor lief neemt wat hem wordt voorgezet of aangeboden maar een dier met karak ter en persoonlijkheid. Een hond die aandacht eist, het alleenzijn haat maar toch haar eigen wegen bewandelt Jessica is een teefje van zes jaar, een bast aard die nog het meeste lijkt op een pin- chertje. Het bruin gekleurde hondje is am per 35 cm. hoog en wordt door de mede werkers van het Leids dierenasiel als ont zettend lief en aanhankelijk omschreven. Jessica werd begin deze maand door haar baas aan het asiel afgestaan omdat zij be zwaren maakte tegen het feit dat haar baas en bazin haar te veel alleen lieten. Haar ontevredenheid onderstreepte ze door hard te blaffen hetgeen tot protesten van de buren leidde. Daarbij leek Jessica jaloers te zijn op het kleine kind in huis dat naar haar mening een onrechtmatig grote portie aandacht opeistte, hetgeen ze niet kon verkroppen. Het is dan ook geen hondje dat erg goed zal aarden in een gezin met kleine kinde ren. Bij een familie met wat oudere kin deren, waar zoals bekend is de overmatige aandacht van ouders voor hun kinderen door de laatsten eerder afgewezen dan geaccepteerd wordt, zullen er echter wei nig problemen optreden. Het verblijf in het asiel heeft echter uitge wezen dat Jessica nog het beste zou passen bij een alleenstaande dame, een wat oude re vrouw die de hond alle aandacht kan geven die het vraagt. Jessica houdt er nu eenmaal van de hele dag dichtbij haar baas te zitten en geknuffeld en geaaid te worden. Wandelen daarentegen doet ze liever op eigen gelegenheid. Ze.heeft ei genlijk- nooit geleerd aan de riem te lopen doch met enig geduld valt deze kunst haar wel bij te brengen. Een aardige bijkom stigheid is dat Jessica er erg op gespitst is haar huis tegen indringers te beschermen. Haar schelle blaf zal, zo de indringer het niet onmiddellijk voor gezien houdt, toch zeker de buren alarmeren. De aanwezig heid van andere huisdieren is voor Jessica geen probleem mits ze ook maar voor eni ge aandacht in aanmerking komt. In tegenstelling tot de meeste andere hon den maakt Jessica wel bezwaar tegen het vervoer per auto. Ze wordt er namelijk doodzenuwachtig van. In hoeverre deze houding ook betrekking heeft op het ver voer per bus of trein is niet bekend. Wel licht werpt ook hier een voorzichtige, pe dagogische benadering zijn vruchten af. Merel Hopelijk is Jessica niet het lot beschoren I van de hond van vorige week. Hoewel er de afgelopen maanden veel interesse is getoond voor de dieren in het asiel meld den zich voor Merel slechts drie belang stellenden. Twee waren echter te klein behuisd en één vond hem niet mooi! Be langstellenden voor Merel zijn nog steeds van harte welkom. Ook daarmee steekt hij zeer velen een hart onder de riem. Van huisuit weet hij, dat een lach vaak zo bevrijdend kan werken. Thuis al, ja. „Een mooie tijd. Fijne ouders. Vader was bakker in Bovenkerk, toen gemeente Nieuwer Amstel, nu Amstelveen. Raadschelders, dat schijnt een naam van Duitse afkomst te zijn. Bij genealogisch naspeuren bleven we in de 18e eeuw steken, toen loste de naam zich in Duitsland op. Toen ik in 1916 geboren werd, was ik één van de 14 kinderen. Zoon van een bakker; je had altijd te eten. Vader zei altijd: ieder kind is een klant en een baal meel van 100 pond erbij. Ik heb, door mijn belangstelling, helpen meebouwen aan Schiphol in de polder. Maar dat ziet niemand aan me af". Toontje Raadschelders ging graag naar de kerk, had thuis ook een altaartje, was misdienaar en voelde zoiets als roeping. Normale opleiding. Eerst nog even in het Brabantse, vanwege de gezondheid en de kosten. Daarna kwamen Hageveld („dat eigenlijk net zo duur was als Boxtel") en Warmond. Daar werd zijn zielzorgelijke wil gestaald door, onder andere, de ongeëvenaarde praeses Taskin. Mgr. Huibers, Johannes Petrus, wijdde hem op 30 mei 1942 in de Bavo tot priester. „We waren met z'n negentienen, en de bisschop zei, na afloop: nou hebben we weer 19 nieuwe martelaren van Gorcum. Dat was in de tijd, dat we na de Mis nog baden: ...en drijf Satan en z'n trawanten in de hel terug. Amen. En dan gingen we na de Mis weer naar huis". Kapelaan in Pijnacker, in Leidschendam en bij St. Jeroen in Den Haag. Moderator van de R. K. Technische school aan het Lam Groen, in een woelige Haagse buurt, waar het wemelde van de Maria Magdalena's die nog niet aan hun bekering toe waren. Vijf jaar godsdienstleraar aan het Adelbert college in Wassenaar en later regent van het klein-seminarie Leeuwenhorst, Noordwijkerhout. Einde van een tijdperk. Sinds elf jaar pastoor van de St. Jan de Doper in Katwijk, met een „hartstikke lief kerkje, hè Met kerkelijke bijgebeurens in Rijnsburg en Valkenburg. Bijna 5000 roomse zielen, althans op papier, want er zitten aardig wat gemengde huwelijken onder. Nog een dikke maand, totdat in de eerste week van oktober de zeereerwaarde heer Raadschelders op een receptie in Tripodia (op 3 oktober) en met drie eucharistievieringen in de verschillende parochiedelen (op 4 oktober) wordt uitgehuldigd. Nu nog af en aanlopend in zijn rijzige pastorie, in groen gevat, met een tuin der lusten rondom, waar de vogels zingen zoals ze gebekt zijn en de bloemen, de struiken en planten door liefdevolle handen onderhouden worden. Binnen schenkt een religieuze huishoudster kleine, maar sterke kopjes koffie; alleen de kleverige krakelingen worden niet aangesproken, want er was niemand die daar op wees. Ruime studeer- en werkkamer van pastoor Raadschelders, met modern communicatie-apparatuur, een radiopastor waardig. Onze Lieve Heer op kruisen, groot en klein, een prachtig wandtapijt, naar middeleeuws voorbeeld curieus gekopieerd door een bejaarde parochiane, en veel religieuze informatie in boeken en tijdschriften. Veel menselijke informatie ook; Toon (zoals „Hilversum" hem, tot z'n eigen genoegen, noemt) weet waar hij z'n mosterd moet halen. Een stem met craquelé, z'n handelsmerk. Pastoor Raadschelders ziet terug op elf jaar Katwijk. Dankbaar, dat hij heeft mogen meebouwen aan een sfeer van begrip in deze gemengde bevolking van het „Rome" der reformatie, met z'n tientallen predikanten en zware opvattingen. Ook nu zijn de paden nog niet allemaal geëffend, sinds vier eeuwen van uiteengaan. Zelfs het roomse gemoed is er hier en daar zwaarder dan in de rest van het land. Keer in tot uzelf, klinkt het; en Toon Raadschelders is het daarmee geheel eens, al heeft hij daar zijn eigen methode voor. Hij blijft de man die in de wijngaard werkt, al schijnt die ook zo bloeiend niet meer. Weg nu van de „peenkluivers", maar de medewerking van de parochianen was geweldig fijn. „Die medewerking heeft toekomstige pastoor Van Mastwijk volop nodig, nu hij alleen verder moet gaan. Vele van onze parochianen hebben de pastorale school gevolgd, en we hebben een ijverig kerkbestuur en parochieraad. Ook hier in Katwijk is duidelijk geworden, dat we een beetje tijd voor elkaar moeten hebben. Zie je, als je bij mensen, die in hun vragen allemaal gelijk zijn, bereid bent een eindje mee te lopen, dan zijn ze altijd wel geneigd met je mee te gaan. Maar je moet wel zelf daarmee beginnen..." U ica vertoeft het liefst dichtbij haar baas. tot half drie receptie wordt gehouden in Don Bos- co. Jan van der Salm heeft altijd priester willen wor den. Dat idee werd nog versterkt toen hij misdie naar was en daarom verbaasde het niemand dat hij na de lagere school naar het seminarie ging. Via studies in Hoorn, het Limburgse Haelen en Roo sendaal rondde Jan van der Salm zijn studie af in het Engelse Mill Hill. Daar is hij ook tot priester gewijd. „Dat was een spannende dag want toen werd bekendgemaakt waar ik m'n werkzaamhe den zou starten. Voor iedereen was dat een enorme verrassing want van te voren wist echt niemand waar hij geplaatst zou worden", aldus pater Van der Salm. Het „lot" was hem gunstig gezind want mensen moesten namelijk leren regelmatiger te werken en tevens door een betere bewerking van het land tot een betere levensstandaard te komen. Met name de situatie voor de kinderen is verbe terd door betere voorzieningen en beter voedsel. In het begin van de jaren zeventig heeft pater Jan van der Salm een moeilijke periode doorgemaakt. „De fanatieke Mohammedaanse regering stuurde meer dan dertig missionarissen het land uit. Daar door kwam ik in m'n standplaats alleen te zitten. Door de Maleise nationaliteit aan te nemen heb ik kunnen voorkomen dat ik ook het land moest ver laten", aldus pater Van der Salm, die vraagtekens zet bij de groeiende welvaart in het land. „Die welvaart heeft ook minder positieve kanten. Er ontstaan problemen en het oplossen daarvan is vaak moeilijk. De begeleiding van mensen is daar om één van m'n belangrijkste taken naast het pas torale werk dat ik als priester uiteraard ook ver richt. De mensen worden zelfbewuster, moeten dat ook worden, maar het tempo waarmee dat gebeurt is niet voor iedereen haalbaar. Die processen zijn voor jeugdigen van groot belang voor hun toe komst, zij moeten immers nog hun plaats vinden. Die problematiek is echt het kernpunt van de laat ste jaren." In zijn vakantietijd zal Jan van der Salm nieuwe energie opdoen om de ongetwijfeld zware taak die hem in Maleisië weer wacht, op zich te nemen. ITER WOU DE „De mensen moeten zelf- uster worden. In de snel veranderende we- moeten zij immers toch hun plaats weten inden. Dat is erg belangrijk voor hun ont ij keling". Aan het woord is pater Jan van Salm, geboren in Zoeterwoude op 20 novem- 1J1930, tot priester gewijd op 8 juli 1956 en in- dels van Maleise nationaliteit om het werk 19lat Aziatische land te kunnen blijven voort- 1Q er van der Salm is thans in zijn gebbortedorp het zilveren priesterfeest te vieren tussen zijn ilieleden. Morgen wordt ter gelegenheid van jubileum om elf uur een H. Mis opgedragen in int Janskerk terwijl 's middags van één uur hij kon vertrekken naar de toenmalige Engelse ko lonie Noord-Borneo. De medische cursus die pater Van der Salm heeft gevolgd kwam hem bij zijn werkzaamheden uitste kend van pas. „De hygiëne was ver te zoeken en ook de onwetendheid werkte niet bepaald bevor derlijk voor de gezondheid. Door de medische as pecten kwam ik echter in goed contact met de bur gers hetgeen de wederzijdse vertrouwensbasis ten goede kwam. Immers als men resultaat ziet, is men sneller bereid iets van je aan te nemen." Landbouwkundig projekt Om betere kansen te hebben in het eigen levens onderhoud is een landbouwprojekt opgezet. De

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 5