gehoordgezien
Monique als storendelement
op de middelbare school
O
lï!
Presentator Sagan reist
een miljoen jaar in
verleden en toekomst
TERUGBLIK
hou fi
het LJ
scherm
in het
oog
TELEVISIE VRIJDAG
TELEVISIE VANAVOND
RADIO VANAVOND
RADIO VRIJDAG
RADIO/TELEVISIE
LHDSE COURANT/
DONDERDAG 27 AUGUSTUS 1981 PAGI1
Bakema
dag. Hij verzorgt in zijn
vrije tijd de tennisbaan in
Vierakker, waar hij woont.
Daar wiedt hij ook de tuin
tjes van zijn buren en vult
hij zijn tuiniervakbladen
met geschreven bijdragen.
Voor de radio hield hij met
hetzelfde gemak gesprek
ken met Blondje Debby
Harris („o, bent u dat nou")
en met Jan Raas, nadat deze
Hinault een secondje had
afgesnoept. Grote koppen in
de krant dus, maar opa:
„Wie bent u? Jan Raas?
Nooit Van gehoord". Op 2
september staat hij voor het
laatst in de uitzending.
Vriend en vijand krijgen
dan de kans opa Bakema op
een voetstuk dan wel op
zijn nummer te zetten. Opa
is niet bang. Hij staat zijn
mannetje. In die uitzending
zingt hij ook zes popliedjes,
die speciaal voor hem en
door hem zijn gemaakt,
zoals over zijn vrouw, over
het celibaat van de topspor
ter en over bejaarden, die
men al te gemakkelijk weg
stopt in tehuizen. Opa laat
zich daartoe niet dwingen.
Dat zingen van opa is nog
een heel gedoe geweest. Hij
kan nl. niet zingen. Hij
heeft regel voor regel in
een microfoon geblazen en
handige technici hebben die
brokstukken tot een rede
lijk melodisch niveau aan
elkaar geplakt.
Richard
Het is niet voor het eerst,
dat we vernemen, dat er
een grote vraag bestaat naar
muziek van Richard
Strauss. Hierbij staat deze
Richard als voorbeeld voor
alles wat men luchtige mu
ziek noemt. Daarvan ko
men tal van luisteraars te
weinig tegen op de Hilver-
sumse zenders, die dan wel
gekleurd heten te zijn, maar
volgens tal van luisteraars
te weinig kleur bevatten.
Op Hilversum 4 zitten ze
vaak met het zware werk
van gedegen componisten
en op 3 huilebalken de
deejees met hun pop en
aanverwante zaken. Een le
zer in de NCRV-gids lucht
daarover zijn hart. De jeugd
kan reeds jarenlang naar
haar geliefde muziek op 3
luisteren. De liefhebbers
van klasieke muziek heb
ben tien uur per dag hun
voorkeur op vier. Noodge
dwongen thuis zittend had
hij samen met zijn vrouw
gerekend op veel lichte mu
ziek. Muziek die opbeurt, de
mensen door een beetje vro
lijkheid op de been houdt.
Maar nee, hoor, op Hilver
sum 1 en 2 voortdurend
veel gepraat. Hij wil operet
tes, walsen en marsen ho
ren, alle soorten beroemde
volksmuziek. Maar dergelij
ke luchtige muziek wordt
zeer weinig uitgezonden.
Daarmee voelt een zeer gro
te categorie van Hilversum-
luisteraars zich tekort ge
daan. Juist de oudere luiste
raars, die in het verleden
van hun armoedje vaak
contributie hebben betaald
om de omroepverenigingen
van de grond te krijgen. Als
die nu vijf uur in de week
de kans krijgen te luisteren
naar hun geliefde muziek,
dan is het veel. Die brief
schrijver vraagt of het mo
gelijk is, nu eens een zender
aan te wijzen, 1 of 2, die de
hele dag door niets anders
uitzendt dan vrolijke wijs
jes. Populaire melodieën.
Daar kunnen een heleboel
mensen hun hart eens ste
vig aan ophalen.
Henk
Henk Elsink gaat samen kens zal worden bijgestaan
met KRO-tv vijf tv-shows' door een gast. In zijn eerste
opnemen, waarin hij tel- show half september zal
Paul van Vliet zijn gast zijn.
Zij treden gezamenlijk op in
het Bussumse theater 't
Spant. Later volgen meer
dere shows, die allemaal op
het scherm zullen worden
gebracht. De opzet van
Henk en diens gast en de
KRO is dat deze shows een
zekere levendigheid zullen
ontlenen aan de aanwezig
heid van een gast, die in
staat zal zijn het bekende
patroon van optreden van
een man als Elsink te door
breken en daardoor des te
sterker uit te stralen. De
daarbij ontstane crosstalks
van woord en wederwoord
moet het vuurwerk opleve
ren die de shows voor de tv
interessant maken.
Diane
We zagen Diane Lensink
dezer dagen op het scherm
in het korte tv-spel „Wie
krijgt de kat?" Deze dochter
van Ton en Henny Orri, ge
trouwd met acteur Wim v.d.
Grijn, speelde eerder bij
Baal en Globe, maar ver
dween toen van de planken.
Zij wilde in alle rust haar
eerste kindje krijgen en
vervolgens ook nog iets
doen aan de opvoeding, al
dus lezen we in een inter
view in de VAR A-gids. Zij
heeft het als kind zelf mee
gemaakt, dat zij meer door
babysitters dan door haar
eigen ouders werd groot ge
bracht. Dat vindt zij eigen
lijk ontzettend jammer. Ten
eerste voor het kind. Wat
betreft haar zooïitje zit dat
zo in haar inborst. En ten
tweede zeker ook voor de
moeder, omdat er aan zo'n
klein kind heel wat plezier
te beleven valt. Zijn aller
jongste jaren heeft haar
kind nu achter de rug.
Daarom heeft Diane het
plan opgevat weer eens wat
meer aan toneel en tv te
gaan doen. Zij wil wat va
ker op het scherm.
Voor de goede orde zij hier gemeld, dat
Marieke Middelkoop uit Breda dit
voorjaar slaagde voor het HAVO-diplo-
ma. We zien Marieke onder de naam
Monique vanavond in de film „Het sto
rend element" een hoofdrol spelen. Zij
speelt en acteert tegelijkertijd zichzelf
als het middelbare schoolmeisje, dat
baalt van school, van orde en regel
maat en van het maken van huiswerk.
Een lastige leerlinge, aan wie de lera
ren de handen vol hebben. Voortdurend
commentaar ofschoon men het goed
met haar voor heeft. Van dat meisje
komt niets terecht weet iedereen en de
film eindigt vaag met een halfgestoor-
de slaap. Waar moet dat met haar heen,
zo zal de kijker zich afvragen aan het
slot. Zij moest toen nog examen doen,
maar blijkt bij navraag inmiddels te
zijn geslaagd.
Een hele geruststelling voor de kritiese
tv-kijkers, die zich vanavond wellicht een
tikje zullen ergeren aan de onverschillige
Monique, een nogal dwars meisje, dat
meer op de gang staat dan in de klas zit
en op die manier wat langer over haar
HAVO doet.
Het idee en de aanmaak voor deze film
komt van de Kritiese Filmers uit Breda,
een audio-visuele werkgemeenschap, die
zich richt op onderwerpen, die met maat
schappelijke veranderingen van doen
hebben. Zo kwam ditmaal de middelbare
school aan bod, waarover weinig opwek
kende verhalen de ronde doen. De leraren
zouden er door een hel gaan. En de leer
lingen zoveel inspraak plegen, dat de do
cent niet eens de kans krijgt aan het
woord te komen. De KRO kreeg kennis
van deze filmplannen en zag er heil in er
geld in te steken. Zo goed trouwens als
het departement van CRM. Zodoende ont
stond een redelijk gaaf filmprodukt van
Jozefien Fleuren en Michel Kapteijns. Zij
zochten en vonden de gulden middenweg
tussen speelfilm en documentaire, in elk
geval eenwaarheidsgetrouw gehalte.
Voor de hoofdrol hebben zij geen actrice
willen vragen. De wens ging uit naar een
meisje, dat zelf in die schoolse situatie
verkeerde en bereid was er in de film
haar mond over open te doen. Haar hou
ding in de film ook te bepalen naar het
gedrag, dat zij op school aan de dag legde.
Met voor iedereen die school gegaan heeft
de bekende taferelen: te laat komen, de
leraar lik op stuk geven bij een verma
ning of aansporing en luidruchtig de tas
inruimen als de pauzebei luidt op het mo
ment, dat de leraar zijn laatste woorden
aan de les besteedt.
Afreageren
Maar niet alleen Monique krijgt volop ge
legenheid af te reageren en te geven op
het onderwijs, dat zij dan maar volgt om
haar ouders een plezier te doen. Ook lera
ren krijgen royaal de kans hun mening te
zeggen over leerlingen als Monique, die
op de huidige overvolle scholen bepaald
geen uitzondering vormen. Men kan van
Monique niet zeggen, dat zij onderwijs
„geniet". Voor veel leraren is de pret er
echter ook al lang van af. Eén doet een
verhaal over een collega, die hij huilend
in de leraarskamer aantrof, overmand
door zijn emoties, door lastige leerlingen
overprikkeld geraakt.
Misschien dat jongere leraren het moeilij
ker hebben dan de ouderen. De jongeren
hebben zich ongetwijfeld met een zeker
Marieke Middelkoop als de lastige leerlinge Monique tussen haar klasgeno
ten.
idealisme in dit werk begeven. Dat ver
groot de kans op teleurstellingen door ont
nuchtering. Zij verkeren bovendien in
Duidelijk draagt de ene docent zijn leer
stof boeiender voor dan de andere, maar
ook als totaal hebben zij een stuk algeme-
een tweeslachtige situatie. Thuis gaan zij ne ontwikkeling te bieden. En dat is dan
met hun jonge kinderen om, die een en al juist waar Monique met een grote boog
oor zijn als pa een verhaaltje vertelt. Lijn- omheen loopt. Daarin volgt de film haar
recht daartegenover staat de toestand op door leraren met moeilijke woorden inge-
school, waar tieners al het hoogste woord
hebben als de docent nog niet eens aan de
keuze van zijn stof toe is.
wikkelde dingen te laten zeggen. Monique
beschikt over een veel populairder woord
keus en zal daarom zeker bij jongere kij-
De beide filmers doorlichten deze zaken kers directer overkomen. Een bij dit alles
helder, maar nemen geen standpunt in.
Ogenschijnlijk lijken zij dan ook partij te
kiezen voor Monique. Schijnbaar is er al
les voor te zeggen, dat eén bijna-volwasse-
ne begint zijn eigen weg te kiezen. Hen zit liever nog eens lekker om.
echter de leerplichtwet dwars, die voor
schrijft tot een bepaalde leeftijd klassikaal
onderwijs te moeten volgen. Monique
hecht niet aan de weetjes-kennis van
kloppend beeld schijnt wel te zijn dat van
de bezorgde en beredderende moeder, met
de ene hand aan de wekker en de andere
de ochtendthee. Monique draait zich
Ook humor
school. Zij slaat wel het nut van algemene
ontwikkeling hoog aan en zegt bij voor
keur te kijken naar voorlichtende tv-pro-
De Kritiese Filmers uit Breda zijn er niet
op uit voor amusement bedoelde films te
maken. Wel zoekt men in de onderwer
pen ook de humor, waardoor het verhaal
gramma's. In deze film zet zij zich voor £makkeiijker ^1,. In die opzet zijn ze
hpf tv-tnpctpl pIq AH T.anophpnt hp7icr ie J ,r
het tv-toestel als Ad Langebent bezig is
zijn „Brandpunt" te presenteren.
Gemotiveerd
Ook komt ter sprake de betekenis, de
functie van de HAVO, een schooltype tus
sen MAVO en Atheneum in. Overwegend
wel geslaagd, waarbij ze dankbaar gebruik
maken van het aandeel van Monique in
deze film, die zich blijkbaar geeft zoals ze
is, onverschillig en opstandig tegelijk. Met
een eigen mening over alles, zelfs over
dingen waarin ze op school liever geen les
krijgt.
Jammer dat in deze film geen woord
komen daar terecht die te goed zijn voor WOrdt gegund aan leraresssen. Hoe reage-
de ene schoolsoort en op de andere niet ren <-[je 0p wassende stroom ongere-
thuis horen. Een leraar zegt het zo: „De
intelligente leerlingen op de HAVO zijn
niet gemotiveerd en die wel gemotiveerd
zijn vinden de stof te moeilijk".
Zeker speelt in dit alles ook een rol, dat
geldheden in de klas? Kwijten zij zich met
beheersing van de haar toevertrouwde
taak of gaan zij zich te buiten aan extra
vagant optreden? Heel openhartig wordt
de leraar, die vertelt hoe de twijfel aan
vele scholen teveel leerlingen tellen. De zichzelf hem bekruipen kan, wanneer hij
school als leerfabriek, waarmee men geen van je leerlingen niet de aandacht krijgt
persoonlijke betrokkenheid heeft. Ander- ^ie zjjn eigen lessen toedicht. Zo'n le-.
zijds biedt dit ook de mogelijkheid voor raar moet dan bij zichzelf te rade en voor-
leerlingen weg te duiken in de massa. mentaal erg sterk staan. Zo niet, dan
Sommigen gaan hiermee echter zo ver,
dat zij geheel en al uit het oog van de le-
kan hij de klas als een hel ervaren. „Want
als je de klas niet aan kunt, gaan de leer-
raar verdwijnen. Werkten zij dan nog üngen het helemaal voor het zeggen krij-
maar voor zichzelf, maar dat komt er met
afleidingen als disco e.d. ook niet meer
van. Met „This is the life I live" als ach
tergrondzang.
TON OLIEMULLER
In het heelal bevinden zich
meer sterren dan er op aarde
zandkorrels zijn en wanneer
we in plaats van een be
paald ogenblik miljoenen ja
ren lang de hemel zouden
kunnen observeren, dan zou
den we zien hoe sterren be
wegen en evolueren en hoe
constellaties andere vormen
aannemen. Om dit sterren
patroon te zien veranderen
reist presentator Sagan in
de Cosmos-aflevéring van
vanavond een miljoen jaar
in verleden en toekomst en
cirkelt hij rond de Grote
Beer om hem eens van een
andere kant te bekijken.
Voorts probeert dr. Sagan in
deze aflevering met behulp
van een „tijdmachine" aan
de weet te komen wat er zou
gebeuren, indien het verle
den veranderd zou kunnen
worden en reist hij naar Ita
lië, waar Leonardo da Vinei
werkte en student Einstein
aan rijden op een lichtstraal
dacht.
Ned. I 22.10 uur.
Galactica
Luitenant Starbuck die op
dracht krijgt een nieuw, super
snel ruimteschip te testen,
wordt tijdens zijn vlucht over
vallen door een ruimteschip
dat geleid wordt door een ver
oordeelde. Starbuck komt dan
terecht op een mysterieuze
planeet waarvan, de totale be
volking in gevangenschap zit
Vastbesloten om zijn ruimte
schip te heroveren, bereidt hij
een „opstand" voor.
Ned. 119.35 uur.
Hallo, daar ben ik weer
Jordan wordt gedwongen zijn
slaapkamer te delen met zijn
zus Angie, omdat deze niet
langer de slapeloosheid van
haar grootmoeder kan verdra
gen. Jordan, op zijn beurt,
vlucht voor zijn zusje en trekt
in bij zijn vader. Maar ook op
de „vrijgezellenétage" van zijn
Dr. Carl Sagan, presentator
van de populair-wetenschap-
pelljke tv-serie „Cosmos".
vader kan hij niet de nodige
rust vinden.
Ned. I 21.05 uur.
Circus
In de zevende aflevering uit
deze Westduitse serie aandacht
voor het in Berlijn gevestigde
kindercircus Aramannt.
Ned. II 18.59 uur.
Vreemde vogels
Trevor Howard als de oud-koloniaal In India.
van haar ouders haar kind
zonder verdoving ter wereld
Oscar en Felix krijgen Martha wü brengen. Felix weet Mart-
te logeren, die tegen de zin ha goed op te vangen, maar
voor Oscar is het nog even
Theater thuis
Zoals we gisteren schreven
vanavond het tv-spel „Ver
lengd verlof" over het Engelse
echtpaar Tusker en Lucy
Smalley (Celia Johnson en
Trevor Howard) dat in tegen
stelling tot vele landgenoten
India niet verlaat, wanneer
het onafhankelijk wordt.
Ned. II 21.30 uur.
Lochem
In de laatste aflevering uit
deze drieluik over het Lochem
Festival dat 28 mei jongstleden
werd gehouden, een optreden
van: bluesformatie Nine Below
Zero en funkgroep Mother's
Finest.
Ned. II 23.00 uur.
NEDERLAND 1
NOS
18.25 Nieuws voor doven en
slechthorenden
18.55 Bereboot
KRO
19.00 Kortjakje is weer beter
19.10 De Flintstones
19.35 Galactica
20.25 Het storend element
21.05 Hallo, daar ben ik weer
NOS
21.55 De Haag vandaag
22.10 Cosmos
NOS
23.15 Journaal
23.20 Nieuws voor doven en
slechthorenden
NEDERLAND2
NOS
18.57 Journaal
VARA
18.59 Circus.
19.25 Zeker weten
VARA
20.27 Vreemde vogels
20.52 Achter het nieuws
21.30 Verlengd verlof
23.00 Het Lochem
dauwtrappers
festival
izz
NOS
23.30 Journaal
23.35 Nieuws voor doven
slechthorenden
ëaan I
■avon
nmel
op l
relegi
DUITSLAND 1
18.00 Erlese Verbrechen und r
lose Morde. 18.10 Penmarrlc.
Aktualiteiten. 19.45 Vater und {har v
20.00 Journaal. 20.15 Discussiep [reeg
21.15 Die Methode von Dr. Thaei. tf,i.
Prof Fedders, tv-spel. 22.10 Rep 1
ge. 22.30 Aktualiteiten. 23.00 Fl
portage. 0.35 Journaal. de lu
ie oi
DUITSLAND 2 late
18.20 Ungewohnllche Geschil
von Roald Dahl. 18.57 Tip. oe"
Journaal. 19.30 Muzikaal amusens was
aprogr. 21.00 Aktualiteiten. 21.2(>losie
portage. 21.40 Doc. 22.25 Schaf
ten. 23.40 Journaal.
il de v
DUITSLAND WDR 3
18.00 Kleuterprogr. 18.30 Verf.
19.00 Reportage. 19.45 Filmrep|l^C
ge. 20.00 Journaal. 20.15 Das gi
Spiel. 21.40 Fllmportret. 23.10
naai. N
kir
nsda
Suri
BELGIE NED. 1
18.30 Klnderfllmserle. 18.35 J^£
progr. 19.00 Tekenfilm. 19.07 Uit
ding door derden. 19.37 Medei
gen en Morgen. 19.45 Nws. ;ng j
Prnntchniu 91 nn Actualiteiten 5
0UW1
afv
BELGIE NED. 2
18.30 Kinderfilmserie. 18.35 Je
progr. 19.00 Tekenfilm. 19.07 Ui
ding door derden. 19.37 Medei
gen en Morgen. 19.45 Nws.
Doe. serie. 21.05 Doe.
BELGIE FRANS
18.00 Tekenfilms. 18.30 Doe.
Regionaal magazine. 19.25 Wei
richt. 19.30 Nws. 19.55 Inforrr
progr. 20.20 Les egouts du par
22.10 Fllmrubr. 23.10 Nws. en
bericht.
)VI
NEDERLAND 1
NOS
NOS
13.00Nieuws voor doven en
slechthorenden
DUITSLAND 1
10.00 Journaal en aktualiteiten. 10.23
Muzikaal progr. 11.55 Reportage.
12.40 Aktueel magazine. 12.55 Perso-
verz. 13.00 Journaal. 16.15 Journaal.'
DUITSLAND 2
10.00 Journaal en aktualiteiten.
Muzikaal progr. 11.55 Repor
12.40 Aktueel magazine. 12.55 Pi
verz. 13.00 Journaal. 15.00 Kindi
kantleprogr. 16.45 Journaal.
Reportage. 17.40 Gevarieerd pro
DUITSLAND WDR 3
7.35 Gymnastiek. 8.05-12.35
16.30-17.30 Schooltelevisie.
HILVERSUM 1
S) Leger des Hellskwarller. 19.02 (S)
De wereld zingt Gods lof. 19.53 (S) Om nooit
te vergeten. 20.03 (S) Concert door Joop
Brons op het orgel van de Hooglandsekerk
te Lelden. 20.35 (S) Literama-donderdag.
21.02 Op de vrije toer. 22.02 (S) Hoogtepun
ten uit musical en operette. NOS. 23.00
Nws. en mededelingen. 23.04 (S) Met het
oog op morgen. KRO 0.02 (S) Re-lax-ez-
•vous. 1.02 (S) Niemandsland. 6.02 (S) Van
lessen klaar wakker.
TING.
AVRO
rlsch.
(S) Sir
18.35 Gesprekken met vrou lefpi
18.50 Licht klassiek 19.00 "t Is I j
.20 (S) In de kaart gespeeld.
klc
ebra
lOUi)
iris'
Pas
et I
tóe
HILVERSUM 3
NOS 18.04 De Nationale Hitparade, jam
19.02 Poster. 20.02 Ferry Maat\
Show. 22.02 Ses|un, jazz en blues
i Putten met LP-werk. TTlCt
tooi
wes
sterbank. 12.03 (S) Muziek
uur tot uur. 13.03 Echo. 13.15 (S)
°icht 105 's zomers. 15.02 (S) Tussen
wal en schip. 17.57 Mededelin-
Nws. 9.00 Gymnastiek voor de
vrouw. 9.10 Waterstanden. 9.15
Express VPRO. NCRV 10.30 On
der Schooltijd. NOS 10.45 Werkbank. AVRO
11.00 Bulten. TROS 11.20 Week In - week
uit. 12.26 Mededelingen voor land- en tuin
bouw. 12.30 Nws. 12.36 Aktua. NOS 13.00
Nws. 13.11 Meer over minder. 14.45 t kan
van nut zijn. 15.30 Van onze redaktle. VOO
17.00 (S) Info-radlo. 17.30 Nws.
HITOtStfM 'oder heel uur nieuws. EO
nHV Ronduit op drie. 8.i
0b. 9.03 De muzikale
rO 10.03 Rondult-extra. NCRV
P°P non st°P- 12.03 Goei
dag. 12.15 Weerpraatje.
14.02 Tipparade. 15.20 Popjournaal.
Top 40. 16.45 Concertnws.
Slek. 9.00 Nws. 9.02 Muzl(
Jrl|dagmorgencotam
I Muziek voor n 0111
2.00 Nws. EO 13.00
VOO 11.00 Muziek v
sieke klankjuwelen. 14.00 Nws.
perspektief. 14.20 Orgelbespeling.
Plaat-praat. VPRO 15.00 Muzlek-
RVU NOS 17.00 Waar zijn we mee l
De kijker zat gisteren in de
avondschool. Er viel zo 't een
en ander te leren. Om te be
ginnen in de 15de aflevering
van de schoolkrant, een goed
gemaakte serie waarin ge
speelde scenes en didactische
toespraakjes elkaar afwisselen.
Dit keer over een schoolmeisje
dat totaal uit haar doen is om
dat ze zwanger bleek te zijn.
Merkwaardigerwijs behandel
de Veronica later op de avond
een soortgelijk probleem. Toe
val, of wat dan ook pleegt in
de programmering nogal eens
toe te slaan. Ook de vraagstel
ling hoe je zulke toestanden
moet tegemoettreden week
niet veel van elkaar af. Het
verschijnsel van het kinder
moedertje behoort in onze sa
menleving niet tot de uitzon
deringen. Zowel de school
krant van Ikon als Veronica
belichtten de Amerikaanse
versie, knoopten er wel me
ningen en oplossingen vanuit
Nederlands standpunt aan
vast. Vooral uit de documen
taire van Veronica bleek men
er in de States mentaal beter
op geprepareerd te zijn. Hier
probeert men zulke schande
nog dikwijls zoveel mogelijk
binnenskamers te houden.
Zulke documentaires dragen
in elk geval bij tot de blikver-
lok
loc
ruiming. Ook heel leerza
was wat Kenmerk had te i
tellen over de vele verborf
gevaren der pesticides,
zijn bestrijdingsmiddelen
in het westen zijn verbod
wel onder meer door de SI
naar de Derde Wereldlai
worden geëxporteerd,
waar ze dan weer in de vo
van besproeide levensmid
len en genotsartikelen tei11
keren en dan niet zonder scfn
delijke werking zijn. Bij
koop van pesticides heerst
altijd onbegrijpelijke we
loosheid. De voorschriften
zake zijn dikwijls gebrek)
Er wordt soms met verkee
zending. De cijfers liegen
niet om. Elke minuut wordl
in de derde wereld ierm
door pesticides vergiftigd.
Kenmerk had Shell uitge^'
digd aan het programma r(n
te werken, maar die vo<
daar niet voor. Ook o
volksgezondheid zou stra j.
controle moeten uitoefei de)
aldus een biochemicus.
amusement viel er deze avi
verder niet te beleven. V
lenstein in die voortreffel
serie van zijn naam kv-
moorddadig aan zijn eind
daarmee dus ook de serie i
HERMAN HOFHUIZ J
Zon levert energie voorkunstproje
DEN HAAG Op zondagmiddag 6 september zal van 12.0
16.00 een kunstprojekt plaatsvinden in de tuin van het Ha
Gemeentemuseum. Het is ontworpen door de Haagse kunsten
Bander van Ierland en is getiteld 'Sun Art Kit'. De toegang
gratis.
Sun Art Kit is een installatie-performance, waarbij ter pla lei
opgestelde zonnepanelen de energie leveren voor een 'om ti<
zoekruimte'. Deze ruimte bestaat uit een vier meter hoge p) Vj
mide van alluminium en perspex, waarbinnen zich div< ïll
voorwerpen bevinden. De performance symboliseert met beh
van deze installatie verschillende aspecten van het menselijk
staan. Centraal daarbij staat de relatie mens-zon.
1
fin
Opa Bakema pakt zijn bie
zen uit de ether. Op woens
dag 2 september neemt hij
afscheid van KRO-radio,
waar hij elke woensdagoch
tend in de weer was met
het leveren van zijn visie op
het gebeuren in zijn naaste
omgeving. Hij bleek een
meester in humoristische
versprekingen en laste pau
zes in waar hij meende een
moeilijk woord in zijn tekst
niet over zijn lippen te kun
nen krijgen. Zo stoethaspel-
de hij van week tot week
verder, maar het was wel
altijd in de roos en raak wat
hij te melden had. Opa Ba
kema heet in werkelijkheid
Johan Nijenhuis, telt de
aanvallige leeftijd van 68
jaar en houdt zijn hoofd nog
helder bij de dingen van de