TERUGBLIK Gevangen moordenaar wordt beroemd ornitholoog HNSDAGK scherm in het oog TELEVISIE VANAVOM radio/televisieihisecotomt t9 TELEVISIE DINSDAG RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG Het korte spel biedt meer schrijvers kans te werken voor tv DUITSLAND 2 L 18.20 Bitte kelne Polizei," 18.57 Progr.-overz. 19.0ii 19.30 Popmuz. 20.15 Medisi 21.00 Aktual. 21.20 Die tv-film. 23.05 Journ. 1 DUITSLAND 3 NDR-WDR j 18.30 Serie slapsticks. 19.(1 progr. 19.45 Muzikaal prei Journ. 20.15 Vier korte film» as catch can. 2. Klettermai Zirkusreiterin. 4. Echt email gendwie. 21.45 Lord Peter! detectiveserie. 22.35 Sej weekjournaals. 23.20 Journ! BELGIE NEDERLANDS 18.03 Tekenfilmserie. 18.31 filmserie. 19.00 Documents 19.25 Tekenfilmserie. 19.! -wedstrijden, meded. en 19.45 Journ. 20.10 Klassii 22.35 Journ. d. 1 (Beloved enemy), speelfilm, en t portage. 11.55 Reg. progr. ver{ disch magaz. 12.55 Persovq t Journ. 16.10 Journ. 16.1 °P 17.00 Kinderfilm. 17.50 Jouif". DUITSLAND 2 Pe Jc 10.00 Journ. 10.03 Gellebt van (Beloved enemy), speelfilm, en t portage. 11.55 Reg» progr. /jaaj disch magaz. 12.55 Persovt- i Journ. 15.00 Vakantieprogr. deren. 16.30 Progr. voor d*°Bet generatie. 17.00 Journ. 17.1 jn t serie. 17.30 Tekenfilm. 17.3(n7aaJ inform. aar GEZAMENLIJK PROGRAMME/" EN WDR 3 lij n NDR: Inform, progr. 8.05 S( Klassieke orkestmuz gewijde muz. 21.30 Lil 22.25 Bond zonder naar 22 40 Geboren in eei NCRV: 23.25 (S) Muz. v HILVERSUM 3 F J (NOS. leder heel uur nwanoA Avondspils mei de National». AVRO: 19.02 Dat wil Ik horeftt Sleenen Ti|dperk. 20.02 Folk l Blues. Ballads 6 Beat. 22.02 DEI 23.02 Swingtime. var I (S) Easy listening. 2 02 (S) Station. 6.02 (S) Auto In? Radio journ.). Het hitwezen. NOS: 14.30 Zoeklk tevideo. radioportret. KRO: 15.' wijsheid. 15.30 Geen verbode 16.30 Babyion. 17.24 Meded. 17.36 Echo. VARA': TROS: 7.00 Nws. 7.i 9.00 Nws. 9.02 Mu; kochte klass. en Korpsen. 14.00 Nws. 14.30 Gultariteiten. 15.0i um: Der Vogelhandler, v 17.00 De Antieke Were 17.30 Nws. 17.36 Follow i vatting VIII. MAANDAG 17 AUGUSTUS 1981 P. Het korte verhaal heet de moeilijkste vorm van lite ratuur. Alles wat een dra ma compleet maakt, hoort er in verwerkt te worden met weinig woorden. Elk woord, elke alinea moet een stukje wereld openleg gen, een stap voorwaarts bieden in het gebeuren. Drama komt van het Griekse drao=doen, maar sommigen vertalen dit be grip nogal eens door dra len, d.w.z. men verwijlt te lang bij het tekenen van een sfeer of een karakter en spitst de aandacht te weinig toe op het eigenlij ke verhalen, het opnieuw ophalen en verklaren van wat is gebeurd. Temeer speelt dit in een korte film of een kort tv-spel, omdat daarin beelden de vertel lende functie overnemen en die luisteren nog nau wer dan het woord. De makers van dit soort werk leveren rijp en groen op. Men wordt dit opnieuw gewaar nu NOS-tv een reeks korte tv-spelen c.q. -films op het scherm zet. In de afgelo pen week zagen we „Meisje van dertien" al, een vestzak- verhaal, waarin de overwe gend documentair werkende Vrijman al te letterlijk dra ma vertaalt in ongeremde pure passie. Een meisje in de overgang van kind naar pu ber krijgt binnen de kortste keren een paar schokkende ervaringen te verwerken. Moeilijk voorstelbare escapa des van een moeder en de nogal vlegelachtige onbe heerstheid van een oudere man riepen bij de kijker minstens zoveel vragen op als bij het meisje in kwestie. Veel wijzer werd niemand ervan, omdat volwassenwor ding veeleer een innerlijk proces is dan één doorspekt met uiterlijk vertoon van wat men psychische afwij kingen zou kunnen noemen. Dit meisje kon duidelijk niet model staan voor het gemid delde meisje van dertien, zoals die als schuchter wezen al eens door Paul van Vliet werd bezongen. Morgenavond op Ned. I om 21.55 uur krijgen we de tweede korte film voorgezet, waarna er in de komende weken nog drie volgen. Het loont de moeite de film van morgenavond te vergelijken met die van volgende week. We leggen daarvoor „De we reld is van Thomas Finke", een eindexamenprodukt van Niek Koppen en Helen de Zwart voor de Ned. film- en tv-academie naast „En wie krijgt de kat", in opdracht van de NOS gemaakt door Dick Walda en Emanuel Boeck. Lezen we de grafitti op alle muren in alle steden, dan hebben jonge mensen van daag de dag heel wat op het hart. Alleen daarom al die nen Zij en andere nachtelijke schrijvers de mogelijkheid te krijgen zich te uiten, ook door middel van de tv. Het scherm als grafittimuur. Zij dienen met open armen in de ether gehaald te worden, ook al krijgen zij een ver haal nog niet helemaal rond. Dit is een van de redenen waarom „Thomas Finke" in de reeks korte spelen werd opgenomen. Het gaat over een lichtelijk besluiteloze jongen, die van de kunstaca demie is geschopt wegens onhandelbaarheid en heel de (korte) film door naar zijn Als in Nederland eens een bio scoopfilm op het scherm komt, dan zoekt men ook meteen een su per-lange uit. Na de 135 minuten durende „The spirit of St. Louis" van zaterdag, krijgt men vana vond John Frankenheimer's „The birdman of Alcatraz" te zien uit 1961, 148 minuten lang. Hoewel de film destijds Oscar-nominaties op leverde voor Burt Lancaster, Thel- ma Bitter, Telly Savalas en came raman Burnett Guffey, vond men al in die tijd dat de film on danks vele boeiende episoden, mede dank zij Frankenheimers re gie „wel een hele zit was". „The birdman of Alcatraz" is gebaseerd op de roman van Thomas E. Gaddis over Robert Stroud, die wegens moord bijna zestig jaar in de gevangenis zat, maar daar een wereldreputatie op bouwde als vogelkundige. Stoud die tij dens zijn gevangenisstraf wiskunde, ta len en rechten ging studeren, werd ten slotte ver buiten de gevangenismuren bekend als ornitholoog. Burt Lancaster geeft deze Robert Stroud op indruk wekkende wijze gestalte, maar het on derwerp en de beslotenheid van de cel maken tenslotte toch dat de film e- venals zaterdag „The spirit of St. Louis" met zijn bijna twee-en-een- half Uur eigenlijk te lang is uitgevallen om te blijven boeien. Ned. I, 20.20 uur. De dieren van India Voor deze aflevering bezoek*, het West- duitse echtpaar Karl-Heinz »;n Christel Kramer het reservaat Keoa'edo-Ghana in het noorden van India er. legden ze met moderne opname-apparatuur de natuurlijke gedragingen van de lepe laars en aalscholvers vast. Ned. I 19.05 uur. Bellamy De Eerste Wereldoorlog is voorbij, maar James lijdt nog steeds aan depres sies, omdat hij zich niet over het verlies van Hazel heen kan zetten. Hudson en mrs. Bridges overwegen zich terug te trekken, nu James en Georgina als eni ge bewoners van Eaton Place overblij ven. Ned. 119.30 uur. Sawyer en Finn Huck luistert op een eiland een gesprek tussen twee jagers af en vangt op dat hij gezocht wordt. In een naburig stadje wordt intussen een kerkdienst te zijner nagedachtenis gehouden. Ned. II 19.06 uur. Te land, ter zee en in de lucht Amusementsprogramma waarin de deelnemers per fiets of een afgeleide daarvan via een veertig centimeter brede balk over de haven van Harlin- gen proberen heen te komen. Gasten zijn deze keer: het damestrio Babe en de Volendamse groep BZN. Ned. II 20.27 uur. Andros Journalist Mike Andros krijgt ditmaal te maken met Dan Bridger, een base- ballspeler die op de nominatie staat om te worden uitgeroepen tot „sportman van het jaar", maar tevens verdacht wordt van poging tot verkrachting en moord. Ned. II 21.15 uur. Mrs. Bridges en Hudson overwegen terug te trekken uit het huishouden Soap Mary raakt bewusteloos wanneer ze van een verpleegster verneemt, dat de' baby die ze zojuist ter wereld heeft ge bracht, een nogal vreemde kleur heeft. Ned. II 22.45 uur. in de aflevering van vanavond zich van de familie Bellamy. Morgenmiddag Voor de kinderen vanaf 15.30 uur op Ned. I de tekenfilms „De Flintstones" en „Francis, de sprekende ezel". NEDERLAND 1 NOS 18.25 Nieuws voor doven en slechthorenden 18.50 Staatsloterij 18.55 Bereboot NCRV 19.00 Wollle's wereld 19.05 De dieren van India 19.30 De familie Bellamy 20.20 De gevagene van Alcatraz, speelfilm NOS 21.37 Journaal NCRV 21.55 De gevangene van Alcatraz, vervolg 23.10 Tot besluit NOS 23.25 Journaal 23.30 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND2 NOS 18.57 Journaal TROS 18.59 Woody Woodpecker 19.06 Tom Sawayer en Huckleberry Finn NOS 20.00 Journaal TROS 20.27 Te land, ter zee en in de lucht NEDERLAND 1 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden KRO 15.30 De Fllnstones 15.55 Francis de sprekende ezeltv - serie NEDERLAND2 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden NOS leder heel uur nws. AVRO: 7 03 Per Saldo. 7.30 AVRO's Ra- diojourn. 8.03 Per Saldo. 8 30 AVRO's Radiojourn. 9.03 Steun punt. 9 03 (S en M) Arbeidsvita minen. (10 02-10.10 De Zandbak show.). 10.30 Biels en Co.. hoorspelserie. 11.02 (S) Uit lain. 11.15 (S) Annemien. 13.03 AVRO's Radio|ourn. 13.20 (S) De AVRO Dili gence. 13.57 Per Saldo. 14.02 (S) Uit het platenrek. 17.57 Per Saldo. POP Diane Lensink en Hidde Maas in „Wie krijgt de kat?" argwaan volgen. Terwijl ook deze kijkers voor eigentalig drama gewonnen moeten worden. Maar over „De kat" gespro ken, het verhaal handelt over een fel conflict tussen man en vrouw, twee in we zen aardige mensen. In hun ruzie valt er gauw een woord teveel. Daar speelt een ander klein drama tus sendoor. De kat loopt nl. weg. Voor dierenliefhebbers als zij zeker een imposant mini-drama, blijkbaar tus- sengeschoven. Zij gaan naar die kat op zoek. En dat is nou zo mooi in dit spel van Walda: op het moment dat zij beiden de deur uitlopen achter de kat aan, komt die kat langs een achterdeur binnensluipen. Het wordt in •de laatste beelden goed dui delijk: die twee zijn op zoek naar elkaar en naar zichzelf, want zij waren zichzelf ook even vergeten. Dick Walda, gevraagd naar de kunst van het schrijven van een kort tv-spel: „Het is een heel verhaal om te ver tellen hoe je een kort ver haal in elkaér moet zetten. Ik ben uitgenodigd om dit uit te komen leggen op een dezer dagen te houden sym posion voor beginnende tv- schrijvers. Op dat symposion wil ik het daar best eens over hebben". En Niek Koppen, die mede „Thomas Finke" maakte: „Een verhaal, al of niet voor film of tv, heeft nog een heel ander doel dan een af- gemeten story te bieden. Het bezig zijn met een karakter vormt op zich al drama". Stefan Felsenthal, die voöp de NOS de reeks korte tv- spelen uitkoos: „Als je het Nederlands tv-drama verge lijkt met honkbal, dan zijn we nu op het eerste honk aangekomen. Er wachten er nog drie. Er moet nog heel wat gebeuren voor we op. het thuishonk firriveren, maar het kan wel, want dat hebben we gezien bij de half uur-drama's van de Britse tv. Als je daar hier een begin mee wil maken, kun je niet onder probeersels uit. Ik koos „Thomas Finke", om dat ik na drie, vier keer zien, er steeds weer nieuwe dingen in ontdekte. Er zit meer in dan oppervlakkig lijkt. Ik hecht aan dit soort korte tv-spelen, omdat het oorspronkelijk werk is, in niets lijkt op een serie als „Dallas", die op de algemene srhaak is gemaakt en mikt. Jaren geleden werd op een schrijversbijeenkomst een motie aangenomen, waarin werd gesteld; dat schrijvers bij de Ned. tv de ruimte die nen te krijgen. Daar sta ik achter. Het korte spel maak te om allerlei redenen wei nig kans op de tv. Er wordt nu aan gewerkt om dit een vaste plaats in de NÖS-pro- grammering te geven, des noods als een variant op het al bestaande pakket eigen drama. Op die manier krij gen ook meer mensen een kans om iets voor de tv te doen. Voorzover mijn kennis reikt is een aantal schrijvers bezig er aan te komen. Zij hebben niet de pretentie, dat hun werk al een meester- vorm gevonden heeft. Ik ben blij met de reeks nu ge kozen korte spelen, ik zal er ook zeker mee door gaan, maar ik hoef niet perse alles mooi te vinden. Daar ben ik van nature toch te ontevre den voor. Maar er kunnen wel waardevolle dingen uit te voorschijn komen. Bbven- dien biedt het regisseurs kans zowel te leren werken in het bordpapieren realisme van de studio als met video camera's op lokatie, wat twee heel verschillende din gen zijn. Hieruit kan op de duur zich zoiets als een ei gen dramaturgie ontwikke len". Alle betrokkenen in deze zaak zijn het er echter over eens, dat de schrijvers van korte spelen iets te vertellen moeten hebben. Elk verhaal moet een brok informatie bevattpn en zich niet beper ken tot een stuk vage ro mantiek. Als er inhoud aan wezig'is, komt de vorm van zelf te voorschijn. NOS EN 23.35 Journaal L^en 23.40 Nieuws voor do^gg en slechthorendt,tal 6.822, in\* ifebr Vneyiun. ^iuyi. iiwrn. .u.J progr. 18.30 Aktual. 18.45 l| S*3' rie. 18.55 Parole Chicago,»ver 19.25 Region, progr. 19.591 verz. WDR: 18.00 Kintopp-B gen mit Guenter Pfitzmannl 18.10 Der Magnetiseur, tv-s|zic Aktual. 19.45 Vater und Sotn tO€ rie). 20.00 Journ. 20.15 Der ge von der Kuste, tv,-serie. 2lleri0, mentaire. 21.45 Amuseme*rtr,_ 22.30 Actual. 23.00 Trlstat" film. 0.35 Journ. P*3* Kees Jansma had zaterdaga vond een goeie, vond ik. Hij zei: „Het is vandaag nieuw jaarsdag voor het Nederlandse voetbal", en zo voelden wij het ook precies, al vielen toevallig de mussen bijna van het dak. Ook liet Kees ons in „Sport op zaterdag" twee minuten van de wedstrijd AZ'67 tegen NAC zien, want ofschoon dat terrein in Alkmaar wel degelijk be smet was mocht dat, omdat die twee minuten naar hij zei, vie len binnen het kader van „de vrije nieuwsgaring", wat dat dan ook precies moge inhou den. Overigens had hij dat misschien beter niet kunnen zeggen, want nu was ik dus gealarmeerd, dat ik door al die reclame langs het veld mis schien de vier doelpunten zou hebben gemist. Maar bij het verslag van de wedstrijd PEC Zwolle tegen De Graafschap (toen het wel voluit mocht) heb ik niets gezien. Geen re clame dan, bedoel ik. Zo werkt dat. Gisteravond bij Studio Sport kregen wij maar één wedstrijd en die kwam dan ook uit het onbesmette Feye- noord-stadion. Voor de recla me moesten wij toen weer wachten op bijvoorbeeld atle- tiekreportages. Zaterdagavond verder een on gemeen krachtdadige Ameri kaanse thriller „Moorden in crescendo", waarin tenslotte een flamboyante vechtpartij tussen de speurder en de mis dadiger, die ik althans ook maar zelden zo had gezien en die mij mijzelf voor de zoveel ste keer deed afvragen hoe ze zo'n stuk moord en doodslag eigenlijk in scène zetten. In middels ging het ook om éen florissante bijdrage aan het steeds maar oplopende dossier „geweld op televisie". Brandpunt had een bijzonder interessante aflevering, uit- Matthias Maat (links) en Esgo Heil in „De wereld is van Thomas Finke". draai loopt te zoeken. Hij be schouwt de hele wereld als zijn eigendom, maar past zich daarin moeilijk aan. Hij klampt mensen in zijn om geving aan, verwacht veel van hen, maar intussen ziet hij zelf geen kans tot enige levensdurf te komen. Hij wil in een nieuwe richting gaan werken, maar een uitnodi ging om te exposeren wijst hij af, omdat hij niet met collega's-beginnelingen op één grote hoop gegooid wenst te worden. Zijn per soonlijke probleem wordt geschetst aan de hand van zijn relatie met een vriend en door middel van psychi sche problemen in een daar toe bestemde .inrichting. Maar nu een van beide: of Thomas is gezond naar geest en lichaam of hij staat op dit punt niet sterk, maar dan houdt hij op als model te dienen voor de gemiddelde jonge mens met zijn moei lijkheden en dient hij als pa tiënt te worden benaderd. Daar kwamen de makers van deze film niet uit. Er zit dan ook geen ontwikkeling in het verhaal. Dat zie je aan het slot, waar je alle kanten mee uit kan. Thomas heet de wereld te willen veroveren, maar het ziet er meer naar uit, dat hij door de wereld onder de voet gelopen wordt Maar dan zijn we met een heel ander onderwerp bezig dan de makers van deze film. Zij missen de greep op hun gegeven en als kijker krijg je er dan ook geen houvast op. ïn „Wie krijgt de kat" laat Dick Walda volgende week zien hoe dat moet, hoe een kort verhaal in dwingende beelden wordt verteld. Maar toch eerst graag een terzijde; in de drie korte films, die wij al zagen in het program ma van vijf, wordt stevig ge vloekt. De godslasteringen knallen de huiskamer in. Op die manier krijg je de in druk, dat de vloek gaat be horen tot het wezensken merk, althans tot algemeen taalgebruik in het korte tv- spel. Leren die jongqns en die meisjes dat nou op de academies? Men kan hier niet spreken van functioneel vloeken met een dramatisch versterkende werking, want het gaat om afgesleten cli- chee-woorden die geen en kel doel dienen. En dat in een kort verhaal of spel, waarin elk woord weegt. Bo vendien stoot men met een dergelijke woordkeus juist die kringen af, die van hun eigen geestelijk milieu uit artiesten toch al met enige 21.15 22.05 22.40 Mike Andros Aktua TV Soap sluitend gewijd aan dej tuele) plaatsing van de ketten in Nederland enr™ nogal opzienbarende P van een opinie onderzo! onder het Nederlandsr dienaangaande is geil En ook konden wij meff dat Luns als secretarij raai van de NAVO een! ernstig verwijt maakte r J Nederlandse regering algemeen en aan de mt van Buitenlandse Zaff Defensie in het bijzone*. e zouden volgens zijn inf. ernstig gefaald hebben! ver zij „nooit ergens def jr lijke feiten aan de bei hebben meegedeeld". J je maar gezegd wordl jammer genoeg vroej: daarna niet aan de in dij aanwezige Max van (de wellicht komende rrL van Buitenlandse Zakei een reactie op die wooi. Gisteren heb ik voor dac'C de VPRO laten aantoblT de atoomwapens. Om!, meer op het andere Nej\Q£ te kunnen kijken naai hallage", een film va Poppelaars, maar v°OIj|p van de leerlingen vanfG derlandse film- en ta academie, die de AVf vriendelijk was te vef De eerste van. een seritjER] drie trouwens. Het bijlag nader inzien om een eatei menwerkstuk te gaan. (kei danog moest men er®n mij, hoge waardering i|eid brengen, maar wie vL omstandigheid niet J hoogte was kon het gfl nooit ontgaan dat het 4kk ervan niet al te veiM, was. Al heeft Wim H v] pen, naar uit een injig u vraaggesprekje met -j-gej laars vast kwam te st»Be het schrijven ervan no^jtijt geholpen. »ef HERMAN HOFF

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 2