Ook Paul Simon haalt het bioscoopscherm Steven Spielberg: Perfecte hommage laan Hollywood-amusement Evolutie van beenvissen tentoongesteld Old-timers rijden door de regio DEZE WEEK IN DE BIOSCOPEN Hitchcock in Filmhuis LVC weer open LEIDSE COURANT VRIJDAG 14 AUGUSTUS 1981 PAGINA 7 LEIDEN Het rijksmuseum van Natuurlijke Historie en het rijks museum van Geologie en Minera logie houden van 1 september tot 31 januari '82 gezamenlijk een ten toonstelling over de evolutie van beenvissen. De expositie is onder gebracht in het museum van Geo logie en Mineralogie aan de Hoog landse Kerkgracht 17. De visie op de evolutie van de lagere gewervelde dieren is de afgelopen 25 jaar sterk veranderd en heeft ook nu nog geen vaste vorm aangenomen. De tentoonstelling is echter niet be doeld als een wetenschappelijke ex positie en er wordt dus niet ingegaan op deze wetenschappelijke discussie. De expositie beperkt zich tot de been vissen en wfel in hoofdzaak tot één groep daarvan: de Ware Beenvissen (wetenschappelijke naam: Teleostei). Van de ongeveer 20.000 nu levende soorten beenvissen, behoren er ruim 19.000 tot deze groep. Deze groep on stond vermoedelijk zo'n 200 miljoen jaar geleden. In de laatste 100 miljoen jaar is het aantal soorten sterk toege nomen. Deze toename houdt onder meer verband met het uiteendrijven van de continenten. In de tentoonstelling wordt getoond hoe de continenten constant in bewe ging zijn. Deze bewegingen zijn van grote invloed geweest op de versprei ding van de vissoorten op aarde. Daarnaast wordt getoond waarom juist de beenvissen zo succesvol wa ren: zij waren namelijk in staat zich aan te passen aan allerlei milieus. Vertegenwoordigers van de beenvis sen vindt men in zoet en zout, in warm en koud water, in de diepzee en in ondiep water, aan de kust en in open zee, enz. Elk milieu stelt zijn ei gen eisen, de vissen hebben daar op een succesvolle manier oplossingen voor gevonden. Helaas dreigt hetgeen zich in de loop van miljoen jaren heeft ontwikkeld, in korte tijd door de mens te worden vernietigd. Overbevissing leidt tot het definitief verdwijnen van soor ten. Daarnaast spoelt er heel wat gif tig afval via de rivieren naar de ocea nen. De dieren die hierin leven zijn hiervan het eerste slachtoffer. De tentoonstelling „Evolutie van beenvissen is gratis te bezichtigen, van maandag tot en met vrijdag van tien tot vijf uur en zondag van twee tot vijf uur. LUXOR: Raiders of the lost ark (12) met Harrison Ford en Karen Allen. Regie Steven Spielberg. Een scene uit „Raiders of the lost ark", Als er een ding duidelijk is na het zien van „Raiders of the lost ark", is het dat regisseur Steven Spielberg een kind van Hollywood is. Eerdere films van de jonge Amerikaan („Jaws", „Close encounters of the third kind", „1941") bewezen al dat hij film alleen als het hoogpolige soort amusement wil zien waarmee Hollywood groot is geworden. Hijzelf trouwens ook, want „Raiders of the last ark" refereert zeer sterk aan de .serials" uit Spiel bergs jeugd, de tot de vroege vijftiger jaren nog populaire kortere films rond een en dezelfde hoofdpersoon. Meestal een avontuurlijke figuur die zich even gemakkelijk onder en bo ven de wet beweegt om zijn doel te be reiken. Met aan het slot van elke afle vering constant een „cliffhanger", een situatie waarin die hoofdpersoon in angst en vreze en bedreigd wordt ach tergelaten om de kijker de volgende keer weer nieuwsgierig in de bioscoop te krijgen. „Raiders" balt dat alles in één film samen. Inclusief de gangbare achtervolgingen, ontvoeringen, ge heimzinnige tempels, mystieke schat ten. Maar dan meer dan levensgroot opgeblazen en tegelijk voorzien van een stevig humoristische knipoog. „Raiders of the lost ark" speelt midden dertiger jaren, met in de hoofdrol een weinig schools uitgevallen archeoloog die je één keer wat haastig voor de klas ziet staan, maar die onmiddellijk daarna het ruime sop van het avontuur kiest, Indiana Jones. Hij wordt door Ameri kaanse en Britse autoriteiten op het spoor gezet van de Arke des verbonds, de bijbelse kist waarin de resten van de tafelen met de tien geboden van Mozes geborgen zouden zijn. Die Ark, ergens in de historie spoorloos verdwenen, zou via een farao in Egypte begraven zijn en volgens de overlevering mystieke kracht hebben en de bezitter bovennatuurlijke machten geven. Jones, gespeeld door Harrison Ford die exact dezelfde uitstra ling heeft als de helden van de „serials" indertijd, krijgt opdracht die Ark in han den te krijgen omdat in Duitsland Adolf Hitler zijn agenten al succesvol op het zelfde spoor heeft gezet Hitler had in derdaad belangstelling voor zulke mys tiek geladen voorwerpen, en zo is de hele film een spel met realiteit en fictie. Maar dan wel op de manier van een uit zijn krachten gegroeid jongensboek dat je later nog eens leest en waardoor je op nieuw geboeid wordt, al is het met de af standelijke glimlach van de jaren. Je hoeft er absoluut niet in te geloven, maar je moet Spielberg wel de gelegen heid geven je te laten pakken. Als regisseur heeft Spielberg daarvoor een adembenemende perfectie in huis. Dat hij een spannend verhaal kan ver tellen bewezen „Jaws" en „Close en- counters" al, dat hij met een neiging naar overdaad even goed zijn eigen hu mor dood kan slaan bleek uit „1941". „Raiders" is het juiste mengsel: Het glad de, pure avontuur-attiusement met tem pels in Peru, een kroeg in de Himalaya en de grafkamers van Egypte als bij voorbaat fraai ogende lokaties, met moedwillig een-dimensionale hoofdfigu ren, en voor de kenners voortdurend verwijzingen naar films en filmsituaties uit het verleden. Baarlijke nonsens, esca pisme pur sang, vluchtig amusement dat als een druppel op de gloeiende plaat van de actualiteit wegsist, maar dan met een hoge graad van perfectie gemaakt. Je valt er voor, of je wilt of niet: Indiana Jones achtervolgd door een rotsblok, in z'n eentje een karavaan Duitse vracht wagens bestormend, in een overbevolkte slangenkuil en in strijd met typische cli ché-boeven. Een Fransman die van alle walletjes wil eten, en SS-ers zoals de film ze al jaren levert, stijf gegord in het uniform of met een glimmend bol, sadis tisch gebrild koppetje. Al neigt het ein de, met het openen van de Ark een beet je erg naar de kinderlijke kitsch, Spiel berg stopt z'n film zo propvol gekke de tails, zet elke scène van diverse hoeken gefilmd zo uitgebreid in beeld, dat er voor verveling, laat staan voor tijd om na te denken, geen tijd is. In Amerika is „Raiders" al een hevig doorslaand suc ces, dus wat ligt er meer voor de hand dat we avonturier-archeoloog Indiana Jones terug kunnen verwachten in de bioscoop. Van mij mag het BERT JANSMA Indiana Jones (Harrison Ford. links) en zijn aartsvijand Rene Belloq (Paul Freeman) in een felle Harrison Ford achtervolgt een Duitse vrachtwagen, die de wonderbaarlijke doos vervoert. woordenwisseling gewikkeld. De eerste Paul Simon-film ,One trick pony" werd door het Amerikaanse pu bliek niet goed ontvangen. Zo slecht zelfs, dat Warner Bros besloot hem niet in j.3*! Europa uit te brengen. Door het uitvallen van een film in het Amsterdamse CAMERA: One trick pony (a.l.) met Paul Si mon en Blair Brown. Leidsepleintheater kwam „One trick pony" toch in Nederland terecht „One trick pony" is een mu ziekfilm, zoals er maar wei nig zijn. Paul Simon is als Jonah Levin de hoofdper soon. Hij speelt een popster uit de jaren zestig, die aan zijn come-back werkt, maar geen commerciële consessies wil doen. Levin leeft voor n® Paul Simon (midden) In bepreking met producer Steve Kunelian (Lou Reed, iinks) en Walter Fox (Rip Torn, rechts). de muziek. Z'n vrouw Ma rion (goed acteerwerk van Blair Brown) is echter van mening dat het rock roll- leven voor jongeren is weg gelegd en niet meer voor Jo nah, die inmiddels de veer tig nadert Jonah Levin kiest echter voor een leven vol concer ten, reizen, teleurstellingen en groupies. De film is een voortreffelijke schets van het artiestenleven. Zo is de scène bij de platenmaat schappij waar Levin zijn nieuwe materiaal aan een weinig geïnteresseerde baas mag laten horen, levensecht Door „One trick pony" loopt ook een emotionele draad, want tegen de achtergrond het als artiest opnieuw te willen maken, speelt de scheiding van zijn vrouw (en zoontje), waarvan hij veel houdt In de film zit natuurlijk ook veel muziek. Het leeuwen deel is afkomstig van Paul Simon zelf, maar de B 52's, Lovin' Spoonful en Sam Dave zijn ook te horen. De muricl: die Paul Simon schreef en zingt vervult daarbij een belangrijke func tie, want ze dient als illustra tie van het verhaal. De Paul Simon-fan mag in ieder ge val de film niet missen, al was het alleen maar om die muziek. HANS PIëT LIDO I en LIDO IV For your eyes only (12) Een van de meest onderhoudende Ja mes Bond-films, die alleen nog maar de naam van de hoofdfiguur gemeen heeft met de geestelijke vader, Ian Fleming (zevende week). LIDO II Ford Apache, the Bronx (16) Een aaneen schakeling van belevenissen van twee politiemensen in de New Yorkse wijk the Bronx. Een harde politiefilm met een fikse dosis humor, (tweede week) LIDO III Private Benja min (a.l.) Goldie Hawn in een wat mager verhaaltje over een warhoofdige solda te. Een film die het midden houdt tussen een komedie en een suikerzoet verhaal (negende week) STUDIO The alligator (16) Best wel aardig filmpje over een mensenverslinden- de krokodil in de riolen van een Amerikaanse stad. (tweede week) TRIANON Het bezeten huis (the Changeling) (16) Een ouderwetse thriller over belevenissen in een spook achtig huis (tweede week) REX Jong, groen en toch rijp (16) Pornofilm. EUROCINEMA I (Alphen aan den Rijn) For your eyes only (12) Zie LIDO I en IV (zevende week). EUROCINEMA II (Alphen aan den Rijn Vier vuis ten van de duivel (a.l.) Hu morvolle knokfilm met Te rence Hill en Bud Spencer (tweede week). EÜROCINEMA III (Alphen aan den Rijn) Herbie is de pisang (a.l.) Nieuwe be levenissen van het eigenzin nige volkswagentje Herbie (eerste week) EUROCINEMA IV (Alphen aan den Rijn) McVicar (12) Roger Daltrey (van de Who) als gevangene in een overigens matige rolprent (eerste week). LEIDEN Het Filmhuis van het LVC aan de de Bree straat 66 draait vanavond om half tien en om half twaalf „Spellbound" van Alfred Hitchcock. Donderdagavond 20 augustus om acht uur en om kwart over tien wordt er weer een film van Hitchcock vertoond. Ge draaid wordt dan „The lady vanishes" uit 1938. Deze film gaat over een Engels meisje, dat van vakantie terugkeert van de Balkan en verwikkeld raakt in en spionage-complot, wat zich voor een groot deel in een trein afspeelt. De film won in 1938 als eerste Engelse film de New York Critics Award. Een van de afbeeldingen, die op de tentoonstelling te zien zijn. Keramiek en schilderijen in De Sluis LEIDSCHENDAM Tot 18 september wordt in Ga lerie „De Sluis" aan de Sluiskant in Leidschen- dam een tentoonstelling gehouden van keramiek van de Deense kunste naars Heidi Guthmann- Birck en Aage Birck, bel den 40 jaar oud. Verder zijn op de expositie schil derijen, tekeningen, goua ches, gemengde technieken en grafiek tie zien van de in 1947 in Amsterdam ge boren Kees Salentijn. Aage Birck is in tegenstel ling tot zijn echtgenote die in München studeerde auto didact Heidi wil in haar sculpturen haar dromen (vi sioenen en angst) verwezen lijken. Zij wil de werkelijk heid tonen die achter het onmiddellijk zichtbare is verborgen. Salentijn stelt de beschouwer in staat zijn ei gen conflicten in het werk te herkennen. De drie kunste naars zullen bij de officiële opening op 15 augustus 's middags om drie uur aanwe zig zijn. LEIDEN Het pop- showseizoen van het Leids Vrije tijdscentrum aan de Breestraat 66 gaat vanavond van start met een optreden van de Engelse new-wave groep „Girls at our best". „Girls at our best" is een vrij nieuwe Engelse groep, die snel aan populariteit wint. Zo bereikte hun laatste single „Go for Gold" de derde plaats van Alternative Charts. Hun muziek wordt wel omschereven als opwindend, swingend en origi neel. De zaal gaat om negen uur open en een kaartje kost zes gulden. Leden van het LVC betalen vier gulden vijftig. REGIO Zeventig automobielen, vervaardigd in het tijdsbestek 1898-1939, zullen zaterdag 22 en zondag 23 au gustus de Leidse regio doorkruisen als onderdeel van de jaarlijkse prestatietocht van de Pioneer Automobielen Club. Het is de 26e maal dat een tocht plaats vindt Deze toertocht voor antieke automobielen vertrekt zaterdagochtend uit Zeist en eindigt traditiegetrouw aan de kust. Nadat de bur gemeester van Zeist om 8 uur 's ochtends met een vlag heeft gezwaaid ten teken dat de voertuigen kunnen starten, ver trekken de auto's richting Woerden alwaar een eerste kof- fiestop wordt gehouden. Langs de zuid-zijde van de Oude Rijn voert de tocht naar Bodegraven waarna via de noord zijde Alphen aan den'Rijn wordt bezocht, waar wordt ge luncht bii Avifauna. De auto's zijn dan te bezichtigen op de parkeerplaats van het restaurant De tocht naar Noordwijkerhout verloopt via Woubrugge, Hoogmade, Oud Ade, Rijpwetering, Nieuwe Wetering en langs de Buitenkaag naar Sassenheim. Vervolgens over de Piet Gijzenbrug langs de Leidse Trekvaart door Noord wii- kerhout naar het Congrescentrum Leeuwenhorst in Noord wijkerhout De aankomst daar vindt plaats tussen 16.30 en 18.00 uur. Zondagochtend vertrekken de deelnemers rond 11.00 uur richting huis. Verschillende deelnemers hebben de traditionele automo- bieltocht al 26 maal gereden. Voor de leden van de club is het de sport op dit jaarlijkse evenement een nieuwe, opge knapte of gerestaureerde auto te showen. Zodoende zijn er elk jaar nieuwe modellen te zien. Aan de tocht nemen onge veer zeventig auto's deel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 7