Peter Koelewijn
piktbeginmelodie
vanGloria
0
NOS brengt door BBC
vervaardigd Suez-crisisverhaal
TERUGBLIK
„WAT HEET ORIGINEEL DAT BESTAA T TÓCH NIET"
hou
het lJ
scherm
in het
oog
TELEVISIE VANAVOltyj
TELEVISIE DONDERD/f
RADIO VANAVOND
RADIO DONDERDAG
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT/
WOENSDAG 22 JULI 1981 PAi
HILVERSUM Toen het
optreden van Peter en zijn
Rockets enkele maanden ge
leden in het tv-programma
„Nederland muziekland" to
taal de mist inging omdat er
op technisch gebied een aan
tal dingen verkeerd liep,
was hitproducent Koelewijn
in alle staten. Hij had im
mers niet kunnen waarma
ken dat zijn stampwerk nog
up-to-date was. Op dit mo
ment echter valt van die
woede niets meer te bespeu
ren. Nog nagenietend zegt
hij: „Een beter ongeluk had
me niet kunnen treffen", en
lacht in zijn vuistje. Hoe
kan het ook anders? Juist
door die misser ging deze
Brabantse Rock 'n' Roll-zan-
gcr een vierde periode van
nationale glorie in en staat
zijn „Klap maar in je han
den" al zo'n acht weken in
onze hitparade.
Peter Koelewijn is een ner
veus en rusteloos baasje.
Voortdurend knippert hij met
zijn ogen en strijkt hij de nog
schaarse haren op zijn hoofd
huid glad. Eén tel stilzitten
lijkt hem welhaast onmogelijk.
Ergerlijk vaak draaft hij als
een opgejaagd paard door de
Hilversumse villa waar hij on
langs met Hans van Hemert
het managerbureau „Rocket-
management" heeft opgericht.
Nu eens heeft, hij zijn secreta
resse nodig, die vast weet hoe
laat hij die middag zijn gloed
nieuwe, leren showpak met
rode glitterbiezen moet afha
len. Dan weer is hij op zoek
naar zijn manager, die hem ze
ker kan vertellen voor welk
publiek hij die avond in Oos
tende moet optreden. Is dit ge
regeld, dan herinnert hij zich
plotseling dat hij nog een drin
gend telefoontje moet plegen
en hoognodig iets moet eten,
omdat hij anders van zijn stok
je gaat. Kortom: zo zenuwslo
pend als zijn muziek is, is zijn
karakter.
Op een zonnig terrasje komt
zanger, producer en tekst/
muziekschrijver Koelewijn
eindelijk tot rust en verloopt
ons gesprek op uitzondering
van het moment dat hij de hik
krijgt zonder storende on
derbreking.
„Weet je", steekt hij van wal
terwijl zijn tanden zich in een
levensgrote, niet doorbakken
biefstuk vastbijten, „ik heb ge
woon geweldig veel geluk ge
had dat de microfoons het tij
dens die uitzending niet deden
en ik voor nop stond te zingen.
Die Veronica-jongens hadden
het toen zo te doen met mij,
dat ze me uitnodigden voor
een Countdown-special, samen
met de Stray Cats. Natuurlijk
zag ik er meteen heil in, al
hoewel ik nog absoluut niet
wist met welk nummer ik
voor de dag moest komen.
Maar dat was snel opgelost. In
een half uur tijd schreef ik zo
wel de tekst als de muziek van
„Klap maar in je handen".
Dit laatste merkt Koelewijn,
ook wel de aartsvader van de
Nederlandstalige popmuziek
genoemd, niet zonder trots op.
Vindt hij de compositie van dit
nummer dan zo geweldig? De
tekst is toch terug te brengen
op een paar eenvoudige kreten
en de beginmelodie lijkt opval
lend veel op die van „Gloria",
het lied waarmee de Ierse
Rhythm Bluesgroep Them
in de jaren zestig furore maak
te?
Koelewijn, verbaasd: „Maar
die steeds terugkerende kreten
zijn toch fantaaastisch. Daarin
zit 'm juist de clou. Daardoor
werd het lied ook zo'n succes.
Mensen vinden het prachtig
om dóódsimpele tekstjes mee
te zingen. Ze hebben dan het
idee betrokken te worden bij
wat op de bühne gebeurt. En
wat die melodie betreft. De be-
ginakkoorden zijn inderdaad
precies dezelfde als die van
Gloria. Maar wat dan nog? Het
gebeurt zo vaak dat muzikale
produkten elkaar overlappen.
Je moet niet vergeten dat je
met Rock 'n' RoÜ maar een
paar kanten uit kunt; de mo
gelijkheden ervan zijn be
perkt. Bovendien: wat heet
oorspronkelijk? Dat bestaat
toch niet. Iedere Rock 'n' Roll
er na Chuck Berry en de
Everly Brothers zou je toch
een naéper kunnen noemen.
Zelfs de Beatles, want die heb
ben de muzikale stijl van de
Everly Brothers maar al te
goed weten te gebruiken".
In 1960 scoort Peter zijn eerste
hit met de inmiddels klassiek
geworden kreet „Kom van het
dak af". Daarna volgen er
meer, onder andere „Marijke"
en „Beestjes". Desondanks heft
hij in '66 zijn Rockets op,
waarna het stil wordt rond
Peerke, zoals intimi hem noe
men.
„Dat harde werken", licht hij
toe, „hoefde voor mij niet
meer. Bovendien was mijn
roem tanende en had ik zo
langzamerhand mijn buik vol
van de showbizz".
In de jaren daarna is Koele
wijn journalist bij een krant in
Eindhoven en disc-jockey bij
radio Luxemburg. De muziek
blijft hem echter trekken en
als hem in '71 gevraagd wordt
of hij „Kom van het dak af"
nog een keer op de plaat wil
zetten, trommelt hij meteen de
oude Rockets weer bij elkaar.
Andermaal breekt er voor
hem en zijn muzikale vrien
den een glorietijd aan, met
nummers als „Mij Oh Mij" en
„Angelina". Drie jaar later
echter wordt de Rockets weer
ontbonden, maar nu voorgoed.
Koelewijn werkt momenteel
met een geheel nieuwe bezet
ting.
Peter: „Destijds hield ik me
ook al bezig met het produce
ren van platen. Maar deze job
valt bijna niet te combineren
met je werk als uitvoerend ar
tiest. Je kunt niet én creatief
zijn én avond-aan-avond op
treden. Ik moest dus een keu
ze maken. Omdat ik sociaal
voelend ben, koos ik uiteinde
lijk voor het produceren. Vele
artiesten waren, en zijn, toch
afhankelijk van mijn artistie
ke produktiviteit".
In de jaren die daarop volgen,
houdt Koelewijn zich voorna
melijk bezig met het produce
ren van platen en schrijft hij
een groot aantal hits voor o.a.
Bonnie St. Claire, Bots, Ciska
Peters, Babe en Nico Haak. In
'77 echter verrast hij weer ie
dereen, nu met een solo-elpee:
„Het beste in mij is niet goed
genoeg voor jou" waarvan
300.000 examplaren worden
verkocht en waarvoor hij een
Edison ontvangt. Met deze
langspeler heeft hij grootste
plannen. Hij wil hem ook in
de Verenigde Staten uitgeven
en verdwijnt om deze reden,
maar ook omdat zijn wat se
rieuzere liedjes als „Robbie"
en „Dieper" floppen, weer van
het toneel. Van zijn avontuur
in Amerika komt echter niets
terecht en hij gaat weer wer
ken aan een come-back in ei
gen land. Dat lukt hem wél.
„Klap maar in je handen", het
eerste beste nummer dat hij bij
zijn vierde come-back presen
teert, slaat aan. Hoe verklaart
hij dat succes?
Peter: „Dat is heel eenvoudig.
Klap Maar In Je Handen is
een oprecht lied, een eerlijke
uiting van uitstekende ritme-
gevoelens. Verder is het ook
niet zo geijkt als al die andere
Nederlandstalige nummers.
Stuk voor stuk gaan die de
zelfde kant uit. Ze bevatten al
lemaal een brok maatschap
pijkritiek, terwijl het publiek
daar echt niet op zit te wach
ten. Elke dag moeten ze toch
aanhoren hoe slecht onze sa
menleving is en hoe beroerd
het gesteld is met onze we
reld".
Hoe ervaart Koelewijn, die
met zijn veertig jaar niet meer
tot de piepjongen behoort, het
trouwens dat jonge meisjes (en
jongens) in vuur en vlam voor
hem kunnen staan?
Peter, laconiek: „Is dat zo?
Daar heb ik nog nooit bij stil
gestaan. Ik doe mijn job en
meer niet. Bovendien heb ik al
zoveel bühne-ervaring dat ik
er echt niet warm'of koud van
word wanneer een paar mei
den hysterisch van me wor
den. Overigens heb ik ook
veel fans onder de ouderen. Je
kunt gerust stellen dat ieder
een die net geen middenstand
is, van mijn muziek houdt.
Waarom? Ik kan denken als
Peter Koelewijn (vanavond In „Nederland muziekland"):
„Klap Maar In Je Handen Is een oprecht lied, een eerlij
ke uiting van uitstekende rltmegevoelens".
Jan-met-de-pet, omdat ik er
zelf één ben en dat spreekt ze
aan".
Het is opvallend hoe vaak Pe
ter Koelewijn benadrukt dat
hij een kind uit het volk is.
Waarom doet hij dat? Ver
koopt dit etiket commercieel
goed, omdat veel mensen zich
dan met zijn persoon kunnen
identificeren?
Peter: Nooit aan gedacht. Maar
éls het zo is dat een gewone
jongen zich met mij kan ver
eenzelvigen, dan vind ik dat
ik mijn werk uitstekend doe
en mijn afkomst niet verlooc
hen. Ik ben geboren in een ar
moedige volkswijk in Eindho
ven en opgegroeid tussen ar
beiders. Ik spreek dus hun taal
en leef op dezelfde manier als
zij. Mijn vader was visboer en
stond van de vroege morgen
tot de late avond in de winkel,
terwijl hij maar net genoeg
verdiende om zijn gezin te on
derhouden. Ik weet dus ook
wat het is om hard te werken
en nauwelijks een cent te van
gen. Vandaar dat ik nooit op
de VVD stem. Hoewel die par
tij ook wel haar goede kanten
heeft, zoals het stimuleren van
particulier initiatief, vind ik
toch dat die er meer op uit is
de rijken rijker te maken en
de armen armer".
Zijn leefstijl, taal en stemge
drag mogen dan die van een
'arbeider zijn, zijn financiën
zijn dat zeker niet. In juli en
augustus zal hij zo'n vijftig
keer op de planken staan en
met zijn compagnon heeft hij
Babe onder zijn hoede, en zeer
binnenkort ook Jack Jersey,
Bonnie St. Claire en Guys and
Dolls. In augustus verschijnt
er onder de ludieke titel
„Steeds sneller op de teller"
weer een nieuwe single van
hem op de markt en in sep
tember een nieuwe elpee. De
belastingsdienst zal hem dus
zeker weten te vinden. Over
een paar maanden zullen we
hem weer eens vragen of hij
nog steeds zo anti-kapitalis
tisch is.
LUDUINA SALTERS
Hitchcock vertelt vanavond het spannende verhaal „The perfect De samenstellers en presentator van het Veronica muziekprogramma „Nederland Muziekland",
crime". met v.l.n.r. Rita Lammers, Paul Boots, presentator Erik de Zwart en Dlck Kloosterman
In 1956 was de Suez-crisis
een feit. De oorzaak voor dit
conflict waren de Verenigde
Staten. Deze hadden name
lijk besloten zich als medefi
nancier uit het reusachtige
Assoeandam-project terug te
trekken. Als tegenmaatregel
besloot de toemalige Egypti
sche leider kolonel Nasser
de Suez-kanaalmaatschappij
te nationaliseren. Die natio
nalisering betekende dat de
aanvoer van olie voor West-
Europa in gevaar zou komen
als Egypte zou besluiten het
kanaal te blokkeren. Een
twee-delig door de Engelse
BBC vervaardigd televisies;
pel laat de verwikkelingen
rond deze diplomatieke cri
sis en het militaire ingrij-
,pen zien. Michael Darlow
schreef het verhaal, dat door
ongeveer tachtig acteurs in
beeld wordt gebracht. In de
eerste aflevering, die door
de NOS vanavond wordt uit
gezonden, proberen Frank
rijk en Engeland nog een po
litieke oplossing te berei
ken. De Engelse premier Sir
Anthony Eden roept een in
ternationale conferentie
bijeen in Londen. Als Egyp
te echter weigert te komen,
brengt Engeland tegen de
zin van de Verenigde Staten
de kwestie in de Verenigde
Naties.
Ned. I 19.50 uur.
Gewest
Een van de onderwerpen in
„Van gewest tot gewest" is
Bergen aan Zee. Deze bad
plaats werd zo'n driekwart
eeuw geleden door Jacob van
Reenen, Heer van Berghen en
burgemeester van deze Noord-
Hollandse gemeente, gesticht.
Van Reenen had daarbij er-
norme steun van zijn vrouw,
een Duitse die de zaken ener
giek aanpakte. Zij was het die
de spoorwegen ervan wist te
overtuigen dat Bergen aan Zee
een treinverbinding nodig
had. Na de oorlog is de bad
plaats niet zo fraai herbouwd.
Er ligt een plan tot verdere
bebouwing, maar er zijn veel
mensen die vinden dat dat
plan maar niet moet worden
uitgevoerd.
In deze editie besteedt „Van
gewest tot gewest" verder aan
dacht aan Derk Stubbe, de
huismeester van het Pelster-
gasthuis in Groningen die
kunst verzamelt, en aan het
door de Landelijke Vereniging
tot Behoud van de Waddenzee
ingestelde fonds.
Ned. I 19.00 uur.
De Ierse kwestie
De derde aflevering van „De
Ierse kwestie" behandelt de
periode 1921 1969 en gaat in
op de erbarmelijke omstandig
heden waaronder de arbeiders
moesten leven.
Ned. I 21.55 uur.
Schoolkrant
Larry wil later kunstschilder
worden. Hij besluit Rags op te
gaan zoeken in een krot in een
arme volksbuurt. Als hij het
werk van Rags ziet, weet
Larry dat hij veel van de oude
man kan leren.
Ned. II 18.59 uur.
Kenmerk
Kenmerk laat ditmaal twee
fragmenten zien uit de zwarte
Amerikaanse films „A place in
time" en „Your children came
back to you". Deze films wer
den vervaardigd door een on
afhankelijke filmindustrie die
door kleurlingen is opgezet.
Het eerste fragment gaat over
een plattelandsjongen die naar
New York komt om daar op
straat met tekenen van por
tretten geld te verdienen. De
andere film gaat over het so
ciale bewustwordingsproces
van een meisje, van wie haar
vader in Mozambique als vrij
willige soldaat vecht.
Ned. II 19.25 uur.
Socutera
In „Socutera" vertelt de buur
vrouw van een Nederlands
echtpaar dat in Niger woont,
over de verschillen tussen het
Afrikaanse en Westerse huwe
lijksleven.
Ned. II 20.27 uur.
Huisje op de camping
De Stichting Gooisch Natuur
reservaat bezit 50 hectare
schitterend bos. Het grootste
deel van dit land wordt be
woond door Amsterdammers,
die in de meeste gevallen de
luxe van een tuin niet kennen.
Veronica's Tineke Vos ging er
een kijkje nemen en kwam te
rug met een programma dat de
titel „Huisje op de camping of
groeten uit de Fransche
Kamp" meekreeg.
Ned.II 21.40 uur.
A ring to fight
Presentator John Haanen
brengt in de vierde aflevering
van „A ring to fight" weer
boksnieuws uit binnen- en
buitenland.
Ned.II 22.05 uur.
Hitchcock
In Hitchcock vertelt... een ver
haal van Roald Dahl, getiteld
„Perfect Crime". Het verhaal
draait om Charles Courtney,
de meest succesvolle detective
ter wereld. Volgens hem zal
hij nooit falen bij het oplossen
van moordzaken. Hij is dan
ook met stomheid geslagen als
een advokaat met bewijzen
komt, dat Courtney verant
woordelijk is voor de dood van
een onschuldige man.
Ned. II 22.30 uur.
Morgenmiddag
VARA's filmclub heeft mor
genmiddag vier films in petto:
de vierde aflevering van „Ju
lia en haar nachtpapa", de
vijftiende aflevering van „Een
reis rond de wereld in 80 da
gen". en de tekenfilmseries
„Scooby Doo" en „Casper, het
lieve spookje".
Donderdagmiddag Ned. I
15.30 uur.
Radioprogramma
„Adres Onbekend"
krijgt internationaal
tintje
HILVERSUM De KRO-
radio en Radio Nederland
Wereldomroep zullen op
Eerste Kerstdag, 25 decem
ber aanstaande, samenwer
ken aan een programma dat
de banden wil herstellen
tussen mensen in Nederland
en families in andere
werelddelen die elkaar uit
het oog zijn verloren. Dit
programma zal onder de ti
tel „Adres Onbekend
Wereldwijd" rechtstreeks
worden uitgezonden.
Wekelijks verzorgt de KRO al
tien jaar lang het radio-pro
gramma „Adres onbekend"
waarin mensen met de hulp
van luisteraars verloren ge
waande familie, vrienden of
kennissen opsporen. Op Eerste
Kerstdag zoekt „Adres onbe
kend" het verder dan gewoon
lijk: mensen in Nederland
kunnen dan via de radio con
tact zoeken met uit het zicht
verdwenen Nederlanders in
Australië. Op hetzelfde mo
ment dat de KRO dit recht
streekse programma in Neder
land uitzendt (11.00 tot 13.00
uur), zal het via de Wereldom
roep ook in Australië te beluis
teren zijn.
Om dit programma te kunnen
verwezenlijken zoekt de KRO-
radio mensen in Nederland die
tot nu toe tevergeefs op zoek
waren naar verwanten of ken
nissen in Australië. Deze men
sen kunnen een brief met in
formatie over de verloren ge
waande familieleden en vrien
den sturen naar: KRO „Adres
Onbekend Wereldwijd", Post
bus 9000, 1201 DH Hilversum.
De sluitingsdatum is eind au
gustus. Daarna zal een keuze
uit de brieven worden ge
maakt.
Naast dit contact Nederlan
d/Australië wordt rechtstreeks
contact gezocht met Neder
landse families in andere
werelddelen die relaties in Ne
derland willen opsporen. De
Wereldomroep zal regelmatig
zijrt luisteraars in de hele we
reld oproepen deel te nemen
aan „Adres Onbekend
Wereldwijd".
Door de verschillende tijdzo
nes en technische beperkingen
is het niet mogelijk om de uit
zending van dit programma op
het zelfde moment over de
hele wereld te ontvangen. Na
de rechtstreekse uitzending
van „Adres Onbekend
Wereldwijd" in Nederland en
Australië zal de Wereldom
roep echter een samenvatting
vierentwintig uur „met de zon
mee laten draaien", zodat alle
gebieden van de wereld be
reikt worden.
NEDERLAND 1
NOS
18.25 Nieuws voor doven en
slechthorenden
18.45 Toeristische Tips
18.55 Bereboot
19.00 Van gewest tot gewest
19.50 Suez, documentaire
21.37 Journaal
21.55 De Ierse kwestie,
documentaire serie
23.15 Journaal
23.20 Nieuws voor doven en
slechthorenden
NEDERLAND2
NOS
18.57 Journaal
VOO
20.32 Nederland muziekland
21.40 Huisje op de camping
(of groeten uit de
Fransche Kamp)
22.05 A ring to fight
22.30 Hitchcock vertelt
tv-film
NOS
23.07 Journaal
23.12 Nieuws voor doven en
slechthorenden
DUITSLAND 1
(Reg. progr.: WDR: 18
s.progr. 18.10 SonnenpferdeJ
19.15 Actual. 19,45 Report
Journ. 20.15 Winterkinder
boern), Deense speelfilm. 21
magaz. 22.30-23.00 Journ.
DUITSLAND 2 p»
18.20 Spelprogr. 18.57 Pro
19.00 Journ. 19.30 Jeug
20.15 Inform, progr. 21.00
21.20 Vegas, tv-serie. 22.05
progr. 22.10 Report. 22-40^^
DUITSLAND WDR 3
18.00 Kleuterprogr. 18.30 Dl(
men Abenteuer des Herrr
Veen, tv-serie. 19.00 Docur
19.45 Popmuz. 20.00 Jouri
Discussieprogr. 21.45 Fik
22.30 Das Geheimnis der fui
ber (Blacklash). Amer.
23.50 Journ.
BELGIE NED. 1
18.00 Kleuterprogr. 18.15 Kir
serie. 18.20 Natuurfilm. 18.51
tv-serie. 19.35 Meded. en
19.45 Nws. 20.10 Weerber. 2
terij. 20.20 Arnold, tv-serie. 2
geen terugkeer mogelijk (To
go). tv-film. 22.20 C...
22.55-23.10 Nws. EN
nas
BELGIE NED. 2 de
18.00 Kleuterprogr. 18.15 Kiij oi
serie. 18.20 Natuurfilm. 18.5U*
tv-serie. 19.35 Meded. en
19.45 Nws. 20.10 Weerber.
vluchteling (I am a fugitive Di
chain gang), speelfilm. 21.4 m
Inform, progr. fci
BELGIE FRANS JjJJ
18.30 Interview. 19.00 Reg
19.25 Weerber. 19.30 Jourr
Verkeerstips. 20.00 Docum
Aansl.: Loterij. 21.05 L'Etat ddai
tv-film. 22.30-22.50 Journ. e, di
ber. iin
NEDERLAND 1
NOS
13.00 Nieuws voor doven
en slechthorenden
VARA
15.30 Casperhet lieve
spookje
15.41 Een reis rond de wereld
in 80 dagen
16.06 Scooby Doo
16.28 Julia en haar nachtpapa
16.58 De film van Ome Willem
NEDERLAND2
NOS
13.00 Nieuws voor doven
en slechthorenden
ït c
DUITSLAND 1 we
10.00 Journ. 10.03 Meln Matjs
Cowboy (The cowboy and th(
Amerikaanse speelfilm. 11.35-...
tage. 12.05 Inform, progr. 12'jki
lanz. 12.55 Persoverz. 13.00ier
16.10 Journ. 16.15 Reportage^
Slapsticks. 17.15 Unterwecup
Odysseus, kinderserie.
Jnterwecup.
17-50fo,
DUITSLAND 2
10.00 Journ. 10.03 Meln Mafei
Cowboy (The cowboy and thjna<
Amerikaanse speelfilm. 1 l.35iste
tage. 12.05 Inform, progr. 1^ ec
lanz. 12.55 Persoverz. 13.00uet
15.00 _Klnderprogr. 17.00 jer
bli
r.45 Meded.
HILVERSUM 1
23.04-24.00 (S)
oog op morgen NCRV 0.02 (S) Lat
1.02 (S) Metropole Orkest. 1,30 (S) Popmuz.
uit de 60er )aren. 2.02 (S) N
cu.OO (i -
RA-KI*# l
I.V. A
Eaoro*^
Magazine. RVU-NOS:
(3). VARA 18 50 (S)
19.00 (S) De Rode
HILVERSUM 3 o.
NOS: 18.04 (S) De Avondspits. KR
(S) Rauhfaser 22 02 (S) RocÜ H
23.02-24.00 (S) Walhalla. s z
NOS: leder heel uur nws. NCRV:
7.03 (S) Het levende Woord. 7.10
(S) Vandaag... donderdag. 7.30
I. 8.25
voorbijgaan, praatje. 8.45
Over kopen gesproken. 9.03 (S)
Wie weet waar Willem Wever woont. 10.02
(S) Muz. bij de koffie. 11.25 (S) Op stap met
op stap; zee jongeren op vakantie In eigen
land. 11.30 (S) Twaalfuurtje; muz. lunch-
progr. 12.40 Mlddagpauzedlenst. 13.03 (S)
Hier en nu. 13.20 (S) NCRV-Globaal. 16.02
(S) Licht ensemble. 16.30 (S) Rozegeur en
prikkeldraad.
n-ie wat. (i4.ou naoioiourn. nwj
15.32 In de wetenschap dat... 15.5J
dloJourn. 17.55 Per Saldo.
i
Continu muz. 11.03
Polderpopparade. 12.03
Nederlandstalige top tien
"0 Pop of een enveloc
(S) TROS top 50.
IMP
I Inform. NOS: 9.00 Gym
nastiek voor de vrouw. 9.10 Wa
terstanden. 9.15 Werkbank.
AVRO: 9.25 Lichte grammofoon-
muz. (9.30 Radiojourn.nws.fllts.). 10.00
Trouwen op z'n Brits. 10.30 Lichte grammo-
foonmuz. 11.00 Radio Lawaapapegaal.
11.10 Uchte grammofoonmuz. (11.30 Radlo-
joum. nws.ftlts 11.45 Regio-naai, provin
ciale Inform. RVU: 11.56 Belgle en de Bel
gen. OVERHEIDSVOORLICHTING: 12.26
Ultz. voor de landbouw. AVRO: 12.26 Me
ded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws.
12.36 AVRO» Radio journ. 13.00 Nws. 13.11
VARA: 7.00 Nws. 7.02 (1 2
gen rood. 9.00 Nws. 9.0itPI
Duitse opera 1925-150. i
met plano: klaas. muz. 12.00 Nwa. 1
Lunchconcert door het Fine Arte tl 2
13.00 Het zout In de pap. 13.25 (S) kup
Nederlanders. 14.00 Nws. 14.02 (S)uc
Leonhardt klaveclnlst en dirigent, 1jer
zout In de pap. 15.55 (S) Sopraan
klaas, liederen. RVU-NOS: 17.-17.2<
ren '30--80 en de mensen (10).
Verzet tegen KRO-documenta
ASSEN Het Landelijk Actiecomité Zuid-Molukken (LA(
dat de KRO afziet van het maken van een documentaire oiOE
gijzelingen in 1977. Het LAC schrijft in een brief aan dera
roeporganisatie, dat een dergelijke documentaire in geen m;
opzicht kan bijdragen aan verbetering van de nog steeds hi;
relatie tussen Zuid-Molukkers en Nederlanders in Bovensifesi
„Integendeel", aldus het LAC, „nog verse wonden zullen d
den opengereten en nieuwe emoties zullen worden opgew<u
Het LAC zegt, dat Kees Boomkes in opdracht van de KRO
is met de voorbereiding van een documentaire over de gijbli
gen in 1977 onder de titel „Een gijzeling toen en nu". Daariuu
ook de gijzeling van leerlingen en personeel van de opefer
basisschool „De Meenthe" in Bovensmilde aan de orde k<fen!
Volgens het LAC leven ook bij de oudercommissie van de $or
en het voltallige personeel grote bezwaren tegen een dergma
documentaire. leg
In zijn brief aan de KRO schrijft het actiecomité, dat de Nor
destijds afzag van een co-produktie met de BBC over de tre, e
ping bij\Wijster in 1975 om de door het LAC genoemde da
menten. v
feri
De laatste ontwikkelingen op
het gebied van de kabinetsfor
matie brachten gisteravond
tenminste nog wat leven in de
brouwerij. „Hier en Nu" van
de NCRV had er een goed deel
van de uitzending aan gewijd.
Verschillende hoofdrolspelers
(Den Uyl, Terlouw, de Ko
ning) traden daarin op. Om
ons te onderhouden over een
al of niet uitgekleed departe
ment voor Economische Zaken
en over de kernwapens, die
een eventuele tijdbom onder
een eventueel te formeren ka
binet zouden kunnen zijn. Ik
pluk nou maar wat stijl
bloempjes uit het politiek jar
gon, waarvan men zich in Den
Haag pleegt te bedienen, en
niemand schijnt er op het idee
E
te komen dat hij de zakei
in zijn eigen taal zou ku
verwoorden. i
Overigens werden ze bij f"
Haag vandaag" ook ijtr,
wakker. Men schoot zeil®
zijn slof met een extra-ui
ding, waar uit informal)]
kringen Lubbers op af wich
stuurd. Waar zouden kic
Postema en de zijnen eigjg
de afgelopen weken hfei
gezeten? Waarschijnlijk t
de vakanties er wel de ooi c
van zijn geweest dat zij ilt
talen zwegen. Dat heeft,pi
mijn smaak echter iets va j
sertie: een parlementairerdi
visierubriek die uitgeri.
tijdens een kabinetsfon oi
de tent sluit. jlij
HERMAN HOFHUl, j