Bram na tien jaar terug in Sch e veningen ll KUNST LEIDSE COURANT DONDERDAG 2 JULI 1981 PAGIN. ii hopen van het oude Scheveningen. Wham, recht voor zijn raap, was toen nog zijn credo, waarmee hij een landelijke doorbraak forceerde. SCHEVENINGEN Bram, de overjari ge drop-out der Lage Landen, de rustelo ze zwerver in de grensgebieden van zen- boedhisme en flower-power, is terug in Scheveningen, waar hij elf jaar geleden in het oude Kurhaus met zijn „wham, recht voor de raap" geserveerde instant wijsheden een landelijke doorbraak for ceerde. Deze charismatische communi cant leek toen voorbestemd om de nieu we Man Job te worden op de mestvaalt van een zieltogende badplaats, maar een accute identiteitscrisis deed hem na kor te tijd twijfelen aan de waarde van aard se glorie en hals over kop nam hij het dramatische besluit om naar Tibet te lif ten, waar hij op het dak van de wereld koortsachtig op zoek ging naar de Abso lute Bram. Na slopende omzwervingen langs zieners, goddelijke navelstaarders en goeroe's be reikte hij begin 1981 het eiland Bali, waar hij onder een zacht vibrerende palm op het strand alsnog het spoor vond naar de On- verbiddellijke Waarheid. Aan hem werd werd in een verblindend licht "the reality" geopenbaard, dat alles in dit leven omkeer baar is. Ja is nee, voorkant is tegelijk ach terzijde en goed draagt in zich alle kenmer ken van het kwaad. „Turn it over" werd Brams nieuwe credo, waarmee hij in de ko mende jaren het aanschijn van onze samen leving drastisch zal veranderen. Zijn overhaaste terugkeer naar Nederland was daarna het gevolg van een telegram, dat hem door tussenkomst van Interpol in Hotel Bali Beach bereikte. Daarin nodigde zijn oude vriend Thiis Overmaat hem uit voor een réunie van alle communeleden, die in het begin der zeventiger jaren eikaars zijn zo weldadig bevrucht hebben. Over maat wilde daarmee tegelijk het feit vieren, dat hij zowel twaalfeneenhalf jaar werkloos is als lid van deze commune. Hij woont nu in Drente, waar hij met een aantal gelijkge stemde zielen een leefgemeenschap heeft in een oude boerderij, genaamd de Hobbit-stee. Van deze groep maken onder meer deel uit Elly Verzijp en Frits van der Water, die in dertijd opviel door zijn net niet sexy hals ketting. „De hernieuwde kennismaking is helaas een fiasco geworden", vertelde een gedesil lusioneerde Bram gistermiddag op het door weekte Scheveningse strand aan Paul van Vliet, die daar juist doende was om uit wind en water inspiratie te putten voor zijn na- gelnieuwe show, waarmee hij morgenavond in het Circustheater begint aan een tournee door Nederland en België. „Het oude sfeer tje", legde hij zijn gewezen mentor uit, „werkt niet meer. Ik probeerde aan het kampvuur een paar ijzersterke grappen uit, maar daar werd lauw op gereageerd. Jam mer. De luidjes zitten muurvast aan de hang up van de sixties. Aan sergeant Pepper en zangers als Cohen en Dillen. Dat soort ach terhaalde vogels. Ik dacht: „Weg wezen Bram. Hier heb je niks meer te zoeken" en ik ben naar mijn ouders in Den Haag gelift Die hadden me ook tien jaar niet gezien en het werd tijd om me weer eens aan die vo gels voor te stellen". Tijdens een geestverruimende strandwande ling naar Wassenaarse Slag en terug bood Paul van Vliet Bram aan om diens nieuwe heilsboodschap „Turn it over" uit te dragen in zijn nieuwe one-man-show. „Ik heb een onwrikbaar vertrouwen in die bevlogen vo gel", zegt Van Vliet. „Hij heeft me aan de vloedlijn veel verteld over zijn nieuwe „rea lity" en ik ben er van overtuigd, dat wat hij te zeggen heeft van groot belang is voor de mensheid. Als hij straks zijn draai vindt en er weer ouderwets tegenaan gaat, gebeurt er zo goed als zeker iets heel moois. Bram barst in elk geval van energie. Dat blijkt alleen al uit het strijdlied, dat hij voor de tachtiger ja ren heeft gemaakt. „Free, free, free. Turn it over. One, two, free" heeft hij het genoemd. Het is een prachtig brok getuigenis gewor den". Oude bekenden In de nieuwe one-man-show van Paul van Vliet figureren nog twee andere oude be kenden. Dat zijn de droeve drinker, die te vergeefs experimenteert met partnerruil en de gids van het Reservaat voor uitstervende Nederlandse beroepen, die het publiek straks zal rondleiden in een nieuwe vleugel, waar de jongste aankopen zijn onderge bracht. Men treft hier onder andere de laat ste werkende Nederlander, de laatste kerk ganger, de laatste pompbediende, de laatste ongesubsidieerde ondernemer en het laatste goede huwelijk. In het oude gedeelte van het Reservaat staan enige hokken al gerui me tijd leeg. Daarin leefden tot voor kort zeldzame Nederlanders, die inmiddels met succes zijn gereclasseerd en weer tot ieders Bram, terug van weggeweest en weergekeerd. ay vogels: goede oude tijden zijn In het Kurhaus, waar Bram In het begin der zeventiger Jaren triomfen vierde, werd hij wel kom geheten door directeur Walter Mankei, die zijn ongewone gast met begrijpelijke verbij stering tegemoet trad. Paul van Vliet schreef nieuwe one-man-show in fabelachtige recordtijd van twee maanden tevredenheid functionneren in onze samen leving. Het zijn een oude oma, een ortho doxe katholieke priester, die door bisschop Gijsen naar Limbureg is gehaald en een kleine kruidenier, die door De Bijenkorf is opgekocht voor de afdeling "de eerlijke keuken". Zachte sector Nieuw is Theo, een moderne onderwijzer uit de zachte sector, die aan blijmoedig commu niceren de voorkeur geeft boven eigen auto riteit. „Ik ben Theo", zegt hij met een vuur vaste glimlach tegen zijn leerlingen. „Ik ben iullie nieuwe educatieve therapeut Als jul lie me een zak vinden, mogen jullie het zeg- Eén van zijn leerlingen is Thomas, de zoon van een radio- en televisie-commentator, die een kruising is tussen Boebi Brugsma, Ad Langebent, mr. G.B.J. Hilterman en Henri Schoup. Beiden zullen in de show ook duchtig van zich doen spreken. Nieuw is ook de Russische zangeres Tanja, die met haar zes zonen de pauze-finale voor haar re kening neemt. „Tania", waarschuwt Van Vliet tevoren, „is een kanjer van een vrouw. Zij is het Russische antwoord op de Hulk". Een avond aan zee Aan zijn nieuwe show, die in Scheveningen gebracht wordt onder de vertrouwde vlag Bram, in volledig nieuwe outfit rugzak uit de dump, legerjack vol stickers heeft na een rondgang langs goddelijke navelstaar ders, zieners en goeroe's opnieuw bezit ge nomen van Scheveningen. „Een avond aan zee met Paul van Vliet" is hij begonnen op 23 maart 1981. „Aanvanke lijk zouden we op tournee gaan met een programma „Tien jaar one-man-show", waarvoor we oude succesnnummers van stal hadden gehaald" zegt hij. „Op dat idee wa ren we gekomen na een reeks voorstellin gen in België, waarin we volgens dezelfde formule hadden gewerkt. Camille Pauwels van het impressariaat Spiraal zei na afloop: „Daar moet je in Nederland mee doorgaan. Dat wordt ook gegarandeerd een topper". En waarachtig, de reacties van de theater directeuren wezen overduidelijk in die rich ting. Onze zakelijke leidster Annet Riezebos boekte het seizoen moeiteloos vol tot en met de grote bakken als Carré in Amsterdam en Luxor in Rotterdam. Met veel animo ben ik toen aan die klus be gonnen, maar na krap een maand dacht ik: .Dit houd ik nooit vol. Het vooruitzicht om nog anderhalf jaar „Meisjes van dertien" en .Majoor Kees", de „Boer en „Baron Taets" te moeten spelen leek me een gruwelijke opgaaf. En dat ondanks de lol, die ik aan elke voorstelling beleefde. Voor het publiek was het allemaal „gefundenes fressen", de reacties waren zonder uitzondering positief. Maar zelf had ik het idee, dat ik het ont groeid was. Best leuk voor een speciale gele genheid, een jubileum-avond. Maar beslist ook niet meer „In Vlaardingen heb ik toen van het ene moment op het andere de beslissing geno men: Ik ga een nieuwe show maken. Dat was dus op die gedenkwaardige 23e maart. En vanaf die dag hebben we in een gekken huis gezeten en als werkpaarden aan die on mogelijke opgaaf getrokken. Lex Jasper, onze muzikale leider, schreef in ijltempo achttien stukken muziek en ik schreef evenveel liedjes, zes conferences en vier teksten voor komische typetjes. Dat was beulenwerk, maar het lukte wonderwel. Overdag reizen, 's avonds ergens in het land spelen en een groot deel van de nacht schrijven: dat is maanden mijn leven ge weest". „Heel wat nummers heb ik ook onderweg gemaakt, in parkeerhavens en in mijn auto. Ik heb het voordeel, dat ik goed kan denken onder het rijden. Het ritme van het land schap inspireert me daarbij voortdurend in hoge mate". „Ik kan ook prima werken in hotelkamers, want daar is niks, dat je afleidt. Thuis heb je allerlei uitvluchten bij de hand: de ijskast, de post, visite, je boekenkast Het is een ver gaarbak, waar je hele leven in zit en dat remt de werklust enorm af. In een hotelka mer kom je alleen jezelf tegen en hem kun je vrij gemakkelijk overhalen om wat op te schrijven. Al was het alleen maar om de tijd te doden". Nadat Bram zich uitgebreid geïn stalleerd had op de marmeren vloer van de Kurzaal, Kreeg hij een moK kof fie als warme troost voor het verlies van de zaal, waar hij eens zijn bood schap wham- recht voor de raap bracht. lijk bovenop zijn remmen, reed met gieren de banden terug en schreeuwde: Wat is er aan de hand Paul? Heb je pech? Of voel je je niet goed? Ik voel me prima, riep ik terug. Ik schrijf even een liedje. Oké Paul, zei hij en weg was ie. Daarna kwamen successieve lijk ook de andere medewerkers langs. En steeds diezelfde reactie: remmen, zorgelijk informeren „Pech of onwel?" en wegscheu ren". Uitwaaien „Op die zeer ongebruikelijke manier heb ik er in een paar weken een complete avond vullende show uitgeperst en konden we gaan repeteren in Het Spant in Bussum. Na die week waren we tot op de draad toe ver sleten en weggooiartikelen geworden. Om uit te waaien ben ik naar Hotel Huis ter Duin in Noordwijk gegaan en daar kon ik gelijk met een kwaadaardige griep mijn bed induiken. Ook dat was nieuw voor me, want in die zeventien jaar ben ik geen dag ziek geweest en heb ik zegge en schrijve één voorstelling moeten afzeggen. Dat was in Eindhoven, herinner ik me". Bondsspaarbank Ouverture Als het zo doorgaat, halen we Scheveningen misschien. Ik logeerde in een motel in Hoogeveen, waar ik een vrijwel lege kamer had met uitzicht op het dak van een bowlingcentrum. En het regende ook nog eens de godganselijke dag. Ik moest 's avonds in Emmen spelen en omdat ik nog de hele dag vóór me had, begon ik voorzich tig aan de ouverture. Ik was al aardig ge vorderd toen Jacques d'Ancona van het Nieuwsblad van het Noorden belde. Wat ben je aan het doen?, vroeg hij. Ik zit te schrijven, zei ik. Ik hoorde even niks en toen riep ie: Hoe kun je in zo'n troosteloze omgeving in vredesnaam één letter op pa pier krijgen?. Ik zal het je nog sterker ver tellen, riep ik, als jij vanavond in Emmen naar de voorstelling komt kiiken, heb ik de ouverture voor mijn nieuw show af. Lukt je nooit, waarschnuwde hij nog als rechtgeaar de Groninger. Maar 's avonds had ik hem wel degelijk kant en klaar ai". Land zonder schild „Iets dergelijks gebeurde met het lied Het land zonder schuld. Dat heb ik tussen Kerk- rade en Nijmegen op een parkeerplaats langs de weg gemaakt. Ik kreeg ineens een ingeving en dacht: nu of nooit Terwijl ik bezig was kwam één van de jongens van de muziek langs. Hij zag in een flits mijn auto en daarin een gebogen hoofd. Hij stond ge- „Achteraf zeg je tegen elkaar: Er is een wonder geschied. Menselijkerwijs gesproken kon dit niet Aan mijn vorige show Vandaag en Morgen heb ik ruim een jaar gesleuteld, wat een stuk normaler is. Maar deze keer lukte het vanaf de eerste dag en had ik de grootste moeite om mijn eigen gedachten bij te benen. Te gek, zou Bram zeggen. En daar heeft de vogel gelijk in. Want het is ook nog eens een vrolijke show geworden met veel lach erin. Een soort Bondsspaarbank voor alle mensen. Maar dan weer helemaal an ders". „En nu maar gespannen wachten op de reacties van het publiek. Die weten we pas na de première, want door tijdnood hebben we geen gelegenheid gehad om wat proef- voorstellingen te geven. Ook dat is compleet nieuw voor me. Tot nog toe hebben we elke show uiterst zorgvuldig voorbereid tijdens een lange reeks try outs in het land. Maar deze keer springen we zonder zwemvest om direct in het diepe. Voor een perfectionist is dat een griezelig vooruitzicht. Maar gelukkig kan ik altijd nog terugvallen op Bram. Die heeft zijn ten tje inmiddels opgeslagen achter het toneel van het Circustheater en houdt tijdens de kassa-uren spreekuur in de hal voor ver dwaalde zielen. Als Bram morgenavond nou maar onder stoom ligt, zal het allemaal best lukken". LEO THURING foto's: MILAN KONVALINKA Architect Amerikaanse L ambassade in Den Haag overleden Ne s w V{ Zi "g<| ak(] zi 1 et e f m tel# nteK a H NEW YORK Marrïo Breuer, de Amerikaanse ém chitect van Hongaarse otfis sprong die bouwer was wil de Amerikaanse ambassajig in den Haag is gisteren 79-jarige leeftijd in Ne York overleden. Breuer is de architect van doorlopende stalen buizen, idee dat hij opdeed toen hij ceerde aan het Bauhaus Duitsland in 1925. Hij w! geispireerd door het stuur vi zijn eerste fiets in dat jaar. Zi redenering was dat als sf gebogen kon worden voor fietsstuur, het ook gebogtl kon worden voor het mak<| van meubels. Breuer verlegde later zi belangstelling van meubel et interieur naar externe bouw Docent geworden aan de f culteit van bouwkunde van Harvarduniversiteit, tel< Breuer onder zijn studeni I.M. Pei, Edward Larral Barnes, Ulrich Franzen, Pal Rudoplh en Philip Johnso Allen werden bouwmeeste,, van naam die richting gave aan de Amerikaanse archite tuur. R Breuer is ook de ontwerp«v< geweest van de Bijenkorf Rotterdam, steden in Zw3 Amerika en Azië, fabrieke0' kantoren en openbare gebof4 wen. JJ' Breuer bezat eredoctorat^1.' van Harvard, Notre Dame é21 het Praat Institute in Ne"1 York en hij bezat de „GoF4 Medal" van het American Iisl stitute of architects en de go»"1 den legpenning van de Acadi"' mie van Bouwkunst va" Frankrijk. jv. De architect overleed in zij# huis in Manhattan na ee langdurig ziekbed. li Cézanne duur op" Londense veiling LONDEN Een veiling vat 116 impressionistische en mq-| derne schilderijen en sculptu I ren heeft bij Sohtheby 45 mil J joen gulden opgebracht. Di hoogste prijs werd gebodei voor een landschapsschilde i ring uit 1876 van de Franst^ impressionist Paul Cézanne. Het doek bracht ruim 3,2 mil joen gulden op. Een schilderij van Fernano Léger ging voor iets meer dai)J twee miljoen gulden van d hand, een recordprijs voor eei f werk van deze Franse kunste r naar. Verder werden nog hog prijzen afgehamerd voor wei^ ken van o.m. Alfred Sislej Pablo Picasso en Raoul Dufy. II S Ramond v komt tekort WASSENAAR Raymond had vier keer achtereen gt.i wonnen op Duindigi, in har den van zijn eigenaar ei trainer Cees van Leeuwei uit Wassenaar. Gisterei moest hij het in een mini veldje van slechts zes paar den openemen tegen Parioct S. Hoewel Parioca S even eens in geweldige vorm is J ging Raymond toch als favo riet van start Afgelopen zondag had hij iijj het internationale hoofdnumj mer grootheden als Robin But-j, tenzorg en The Import Laret^ achter zich gelaten. Maar gisj, teren kwam Raymond in dip eindstrijd net iets te kort tej. genover Parioca S en moe^r. genoegen nemen met de tweea', de plaats. Begrijpelijk, wanL een goede draver kun je nig eenmaal niet twee keer in ééiy week aan de start laten veiL schijnen. De uitslagen: E EERSTE KOERS 2120 m: 1. Ushkai' bath P. (W. v.d. Pijl) km. tijd 3 04?c 1.28.0, 2. Ukasja Laren. 3. United Mendel. Winn 2.70pl 1,70 3,30 2.0IN kopp 17,00 trio 141,99. Niet gestarl Ulriska D (8) en Tartan (14). TWEEDE KOERS 2040 m: 1. Us# Hanover (J. de Rijk) 1.23.1, Fortuna, 3. Tommy. Winn 1. 2,70 1,50 kopp 23,50 trio 117,9 DERDE KOERS 2520 m: 1 S. (H. Lange weg) 1.24.8, 2. Titajc; Princess, 3. Uneres. Winn 1,20 p) 1,11 1,10 kopp 2,70 trio 11,90. Niet gesta Rising Fortuna (7). VIERDE KOERS 2100 nu 1. Seat Raaphorst (K. Davies) 1.18.6, Swentibold, 3. Boxberger Squaw Winn 1,40 pl 1.40 1,10 U0 kopp 3.11 trio 35,80. VIJFDE KOERS 2040 nu 1. Teetp Osaewaard (M. Pools) 1.23.4, 2. UdÉ S.. 3. T. Alkestis Laren. Winn 9,00 d 2,70 1,30 3,00 kopp 9,10 542,10. Ni<{ gestart: Sultan Fortuna (9). L ZESDE KOERS 1609 nu 1. Raldo W (P. Heynen) 1.20.7, 2. Tuesday, J Ulaan Voorne. Winn 31,10 pl 2,21 1,70 1,30 kopp 110,50 trio 1040,50. 1 ZEVENDE KOERS 1900 nu 1. F theon (T. Cain) 2.06.4, 2. Fire a Thunder, 3. Sir Ralph. Winn 2,40 p 1,60 1,20 1,40 kopp 5.40 trio 60.M Niet gestart: Captain Steed, Happ van Aduard (M. Haks) 1.22.9, Tippy Vorst, 3. Royal Lady. 14,50 pl 3,20 1,70 7,20 kopp 26 1173,20. Niet gestart Ria A NEGENDE KOERS 2120 nu rioca S. (H. Langeweg) 1.21.0, 2. I mond, 3. Olympus. Winn 3,30 pl l.lf 1,10 kopp 2,00 trio 12,80. Niet g Kairouan Lee. r" TIENDE KOERS 160» nu 1. SindÉ? Frejo (J. v. Dooyeweerd) 1.21.7, ill Tornado Laren, 3. Speedy Christinl k Winn 2,10 pl 1,10 2,80 1,50 kopp trio 36,20. T* TOTALISATOR-OMZET c f 404.583,00.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 6