„Hier word je geleefd en daar De charme van Haydns orgelconcerten d ih Concertagenda PLATEN Daniël Sahuleka na 55 27 juni Steve Strange, Leids Vrijetijdscentrum in Leiden. 28 juni Dr. Feelgood, Paard van Troje in Den Haag. 30 juni Spotlight Kid, muziekcafé de Paap, Papestraat 32 in Den Haag. 7 juli Dodo, muziekcafé de Paap, Papestraat 32 in Den Haag. 14 juli Tilt Team, muziekcafé de Paap, Papestraat 32 in Den Haag. Got To Get Together Barrelhouse (Ariola) Het grootste compliment dat een Nederlandse band kan krijgen, is dat de groep niet Hol lands aandoet Dat compliment is al jaren van toepassing op Barrelhouse, een formatie die in de nadagen van de bluesexplosie ontstond. Dit jaar bestaat de groep zo'n acht jaar en in die tijd heeft de band zes langspeelplaten ge maakt. Got To Get Together is de nieuwste schijf en zangeres Tineke Schoemaker en haar vijf bandleden bewijzen opnieuw wat een on-Nederlands geluid zij produceren. Die indruk wordt nog versterkt door de mede werking van saxofonist Hans Duif er en trom pettist Jeff Reynolds, die regelmatig met Bar relhouse samenspelen, op festivals en op de plaat. Dat Barrelhouse in Nederland toch niet zo succesvol is als mag worden verwacht is vooral te wijten aan het feit dat de groep nog steeds te boek staat als bluesband. Weliswaar is dat in de vroege jaren zeventig het uit gangspunt van de groep geweest, maar in middels is het repertoire uitgebreid met boog ie en rock 'n' roll. Dat leidt op Got To Get Together tot een aanstekelijke, vernieuwde kennismaking. Bij gebrek aan voldoende suc ces in eigen land, bewijst Barrelhouse met vijf eigen composities, aangevuld met drie traditionals opnieuw een gegarandeerd ex portartikel te zijn. TvR You Know It's Me Barbara Dickson (Epic) De populariteit van de Schotse zangeres Bar bara Dickson blijft voorlopig beperkt tot het Engelse eiland. Daar heeft haar verschijnen in de Londense musical „John, Paul, George, Ringo and Bert", het scoren van enkele hits uit „Evita" en optredens in televisieshows ze ker toe bijgedragen. Haar spaarzame fans op het Continent moeten het echter voorlopig blijven doen met haar albums Sweet Oasis en The Barbara Dickson Album, die zojuist zijn aangevuld met de langspeler You Know It's Me. Met een specifieke musicalstem zingt Barbara Dickson met name op kant 1 van deze elpee overtuigende songs zoals Think It Over, Little By Little In Love en You Know It's Me. Maar daarna wordt de luisteraar toch door matheid bevangen. Weinig spiritueel en nog minder emotioneel volgen de overige ze ven tracks. Als indicatie van de sound, die de platenkoper kan verwachten, mag vermeld worden dat Alan Tarney de produktie van deze plaat in handen heeft gehad. Dat heeft geresulteerd in een langspeelplaatlange gelij kenis met de door hem geproduceerde hit We Don 't Talk Any More van Cliff Richard. TvR Reflections Thijs van Leer (CBS) Het vervelende van Thijs van Leer is dat hij zijn waarneming van zijn innerlijk voortdu rend op de plaat vastlegt (Introspection). Niet eenmaal, maar liefst viermaal vond deze mu zikale introspectie plaats. Nu heeft hij de eer ste schrede gezet op het pad der bespiegelin gen en is zijn plaat Reflections verschenen. Het enige dat deze plaat van het vorige werk onderscheidt is de titel. De opzet van de uit gevoerde nummers is krek dezelfde als het geen dat vooraf is gegaan. Ook hier weer wat composities van klassieke meesters als Brahms en Telemann, wat klassiekers uit de popmuziek (A Whiter Shade Of Pale en I'm Not In Love) en verder wat eigen composi ties. Thijs van Leer kon het niet laten om aan de lange reeks Focus-composities er nog één toe te voegen, de zesde om precies te zijn. ~Van de Focus-elpee Hamburger Concerto is La Cathédrale afkomstig. Onverstoorbaar en in een slaapverwekkend tempo wordt door de composities heengeblazen, daarmee drie kwartier fluitspel leverend dat uitsluitend ge schikt is voor een vroege zondagmorgen. TvR Jim Capaldi Let The Thunder Cry Carrere/Ariola) De ex-Tra ffic zanger Steve Win wood wordt door de muziekpers nog altijd op handen ge dragen en verkoopt nog ook. Hoe gaat het on dertussen met zijn oude maatjesMet drum mer Jim Capaldi bijvoorbeeld. Het verschij nen van zijn zevende, in Amsterdam opgeno men elpee Let The Thunder Cry geeft een deel van het antwoord. De opzet is duidelijk. De plaat bevat goed in het gehoor liggende, maar oerconventionele popsongs, waarmee Capaldi een aanval op de Amerikaanse markt lijkt te willen doen. Favella Music, een zonni ge West Coast-song zou daarbij goed als single en voortrekker kunnen dienen. In Nederland is dat Child In The Storm, een klef duetje met Vicky Brown dat al bij de eerste kennis making heel vertrouwd in de oren klinkt. Dat geldt in iets mindere mate ook voor nummers als Only Love, Dreams Do Come True en de obligate treurballad Old Photo graphs. Het laatstgenoemde nummer is min of meer illustratief voor het weinig revolutio naire karakter van de plaat. Begeleid door stemmige strijkers mijmert Capaldi wat over vervlogen tijden en verloren liefdes. Waar zijn muzikale vrind Win wood zich blijft ont wikkelen, is Capaldi slechts een knusse song writer die zich op de Middle Of The Road be geeft, beslist geen trendsetter dus. Let The Thunder Cry verdient aanbeveling bij al de genen die de ontwikkelingen in de popmu ziek tussen 1968 en 1973 bewust hebben mee gemaakt N.M. Zanger van The Tubes tot vijf tig pond veroordeeld LONDEN Zanger Fee Way bill van de Amerikaanse rock groep The Tubes is van de week door een Londense rechtbank tot een boete van vijftig pond veroordeeld. Deze boete werd hem opgelegd om dat hij afgelopen maandag een politieman had gehinderd. De 32-jarige Waybill wiens werkelijke naam John VJaldo is was het met rechter Eric Crowter eens die hem om schreef als „een arrogante last post". Waybill gaf toe dat hij verzet had gepleegd, toen een bobby hem wilde arresteren nadat hii geweigerd had de muziek zachter te draaien. Waybill en zijn band speelden maandag hun muziek op een vrachtwa gen in Oxfordstreet, de druk ste winkelstraat van Londen, toen het incident zich voor deed. WINTERSWIJK De zon doet vergeefse pogin gen door het dikke wolkendek heen te breken. Desondanks draagt Daniël Sahuleka een groe ne, punkachtige zonnebril die zijn brede Aziati sche kop voor een groot deel bedekt. „Tijdens mijn toer door Indonesië", verontschuldigt hij, „heb ik een lelijke virus opgelopen. Mijn ogen zijn daardoor supergevoelig geworden". Enkele jaren geleden kreeg Daniël Daniël die in 1941 op Semarang in Indonesië werd geboren en sinds zijn tweede jaar in Nederland verblijft be kendheid met zijn single „Long Distance High way". Met zijn hoge, haast vrouwelijk aandoende stem, zong hij daarna een schitterende elpee vol, die de titel „The Colourful World Of Daniël" meekreeg. Vervolgens maakte hij nog een tweede elpee, maar daarna werd het rond zijn persoontje pijnlijk rustig. Het Nederlandse publiek leek Daniël vergeten te zijn, maar vele duizenden kilometers hier vandaan waren mensen die er alles voor over - hadden om Daniël in hun eigen land te zien. Het Indonesische Siliwangi Entreprise (te vergelijken met de Nederlandse Paul Acket Agency) bedacht verschillende middelen om de zanger naar Indone sië te halen. Via de Indonesische ambassade in Den Haag achterhaalde men het adres van de zanger en toen ook platenmaatschappij Polydor dit plan toe juichte, was alles snel geregeld. Triomftocht Daniël: „Samen met mijn vrouw en moeder ging ik in het voorjaar naar Indonesië. In het vliegtuig be dacht ik nog: als er maar iemand is die me naar een hotel brengt, dan ben ik al tevreden. Er stond niet één iemand hem op te wachten, maar een enorme schare fans die Daniël als een echte su perster verwelkomde en dit was het begin van een zes weken durende triomftocht waar Daniël nog steeds wat beduusd van is. Hoe mijn plaat „The Daniël Sahuleka is van Zuidmolukse afkoms politiek gebied botert het niet tussen Indonesia Molukkers die hier in Nederland wonen, maa niël is hier wars van. „Politiek interesseert me Er zijn zoveel vragen rond de wereldvrede, waarom zijn er zo weinig antwoorden? Ik loo, een grote boog om het politieke bedrijf heen. heid vind ik belangrijk, en verder moetje lere tevreden te zijn Colourful World...daar ooit is gekomen, is me nog steeds een raadsel. Indonesië is niet aangesloten bij de Geneve Convention, en mag daarom geen platen uit Nederland invoeren. Buma-Stemra, de overkoe pelende auteursrechten-organisatie hier in Neder land, kan dan ook geen rechten uit Indonesië in nen. Toch is mijn elpee daar al met miljoenen over de toonbank gegaan. Zelf word ik er geen cent rij ker van, omdat er geen verkoopcontract is geslo ten. Een ietwat vreemde bedoening, maar Daniël staat daar niet lang bij stil. Hij beschouwt het eerder als een soort compensatie: van zijn noeste arbeid hier in Nederland plukt hij in de Oost de dankbare vruchten. Ontspannender In Indonesië hield Daniël zich echter niet alleen bezig met het geven van concerten. Hij dook ook de studio in om platen op te nemen. Verder zong hij twee cassettes vol met bijna uitsluitend composities van Indonesische artiesten. „Daar had ik overigens geen enkele moeite mee. De meeste liedjes lagen precies in mijn muzikale straatje; het waren rustige, emotioneel getinte songs". Die muziek vindt Sahuleka typerend voor de Oos terse manier van leven. „De mensen leven daar veel ontspannender dan hier. Ze zijn met weinig te vreden, emotioneel en vinden het contact tussen el kaar belangrijker dan allerlei economische toestan den. In het Westen mis ik die mentaliteit. Hier is alles en iedereen voorgeprogrammeerd. Perfectionist e Wes jlitie n steren gen ni :hattin ïeduiz itoger „Alle nummers die ik schrijf, moeten voor mij f voel éf zijn. Ik ben een perfectionist. Bij het si j{en h| ven concentreer ik me vooral op de kleine di 1Qen0( in het leven. Een nummer als Don't sleep on*n this night" bijvoorbeeld gaat over een relatie d het punt van breken staat. De jongen doet a mogelijke om het meisje tot andere gedachU brengen. Tegenwoordig zie je zoveel verbroke laties om je heen, dat het misschien wel goed er wéér bij stil te staan. „Reflections" gaat ovt vader-zoon-verhouding. Ik was eens een keer kwaad op mijn zoontje en toen ik hem naai bracht, hebben we daarover gepraat. Op zo'n ment schiet er dan een tekst door me heen". Inmiddels is er een nieuwe single van Daniël schenen: We'll Go Out Tonight" die in de ho regionen van de tipparade rondbubbelt. Er plannen -om in december een gloednieuwe speelplaat op te nemen. „Vol ritmische en dieuze liedjes", verklapt hij alvast. Over zijn fw elpee is de zanger bepaald ontevreden. „In een maanden moest ik die nummers klaar hebbe kunt dan ook nooit iets goeds verwachten. N ik het kalm aandoen, niet omdat ik zonodig ee wil maken, maar omdat een produkt goed zijn, wil je het kunnen verkopen". es zijn Over de concerten van Haydn wordt in de literatuur nogal schamper of neerbuigend ge schreven. Vergoeielijkend wordt vaak opgemerkt, dat de componist weliswaar enkele instrumenten behoorlijk be heerste, maar dat hij het op geen enkel ervan bijzonder ver beeft gebracht Als diri gent was hij méér een man van het ensemblespel die vooral in zijn laatste schep pingsperiode de symfonie en het strijkkwartet tot grote hoogten opvoerde. Inderdaad is het opmerkelijk dat Haydn zich na zijn vijftig ste jaar niet of nauwelijks meer met het concertstuk heeft ingelaten. Wat hij daar vóór in het genre maakte, ligt in het verlengde van zijn vroe ge concertante symfonieën of van de concerten van zijn voorgangers die in wezen de rondovorm aanhielden en nog geen contrasterende thema s tegen elkaar uitspeelden en ontwikkelden. Ook Haydn leidde in het algemeen de soli uit de tutti af en van de latere wedijver tussen solist en or kest is nog geen sprake. Onjuist is die gewoonlijk gege ven karakteristiek stellig niet. Uit brieven en andere docu menten kan wellicht worden opgemaakt dat Haydn zelf tot de overtuiging is gekomen, dat hij bijvoorbeeld het genre van de klavierconcerten en ook dat van de grote opera, beter kon overlaten aan zijn door hem bewonderde, jongere tijd genoot, de geniale Mozart. Maar toch: wie luistert naar de twee platen in het zojuist ver schenen dubbelalbum van Philips-Harlekijn (no. 6769 065) waarop Ton Koopman met zijn Amsterdams Barokor- kest zes orgelconcerten van Haydn vastlegde, zal genieten van heerlijke, probleemloze muziek, eenvoudig en toch niet conventioneel of acade misch van opzet en uitwer king, helder als glas van struc tuur, aan de oppervlakte blij vend zonder oppervlakkig te zijn en ontwapenend door zijn prikkelende speelvreugde. Het zijn getuigenissen van een le vendige vitaliteit, niet vastge lopen in de vormelijkheid van de steedse rococo, maar met nog duidelijke elementen van het boerse platteland in de me- lodiek, met name van de wat plompe en zelfs wat onbehou wen dansvormen, hoe gesty- leerd die verder ook mogen zijn. Over de concerten voor toetse- ninstrumenten die in de loop van de tijd aan Joseph Haydn werden toegeschreven, hebben tal van musicologen het hoofd gebogen. Larsen en Hoboken, Robbins Landon en Feder hebben het laatste woord hier over waarschijnlijk nog niet kunnen spreken. Wel brach ten zij al wel veel klaarheid Ton Koopman door onder meer bepaalde concerten aan hun oorspron kelijke scheppers toe te wijzen, namelijk Melchior Hoffmann en Haydns broer Michael. Tien zogenaamde klavierconcerten mogen vooralsnog op naam van Joseph Haydn worden ge handhaafd. Geen enkele daar van kan gedacht zijn voor de toen nog nieuwe fortepiano want zo'n instrument bevond zich nog niet in het paleis van Esterhazy's, toen de muziek (als gewoonlijk klaar voor on middellijk gebruik) werd ge maakt. Drie concerten moeten volgens Feder als uitgesproken kla vecim belcon eer ten worden aangemerkt, alle andere be schouwt hij als orgelconcerten. Het eerste concert dat Koop man vastlegde is het concert dat de 24-jarige Haydn schreef toen hij zijn eerste grote liefde, de dochter van pruikenmaker Keiler, de kloostercel verkoos boven het bruidsvertrek. Voor onze begrippen wat merk waardig, maar geheel overeen komstig de plaatselijke tradi tie, componeerde Haydn voor die plechtigheid een feestelijke muziek die in wezen geen an der karakter draagt dan die van de concerten 2, 5, 7, 8 en 10, die er op de platen op vol gen. Koopman moest besluiten welke blazerspartijen waar schijnlijk authentiek waren en welke later werden toege voegd en nu dus achterwege konden blijven. Verder moest hij zoeken naar een kerkorgel dat aansloot hij de kleine in strumenten met een intiem klankkarakter, zoals die in het 18e eeuwse Oostenrijk in zwang waren en zoals er zich ook een bevond in de kapel van Haydns broodheer. Koop man besloot tot het aantrekke lijke Lindsen-orgel in Beek- Ubbergen, dat weliswaar van wat latere datum is, maar zich door zijn open, heldere klank best voor het doel leent. De vertolkingen en de opna- iitie\ nese iten men waarbij het sterke engalnd'g' gement van Koopman als so- Van list én dirigent buiten kijf is, vr mogen goed geslaagd heten. de Alleen als men de hoogfstt ^se za maatstaven aanlegt, is hel *abii nieuwe barokorkestje waarin nogal wat Engelsen spelen,en nog geen volmaakte muzikale11W ov eenheid. Toch is het al weei beter dan op de ook niet slech te Philips-Harlekijn-plaat RIJS (9500 722), waarop Koopman niste de klavecimbelconcerten no. Jttngrl en 11 - het laatst in D - vast- de rei legde. i, zij kg ac Een vierde plaat met de klave-ktngt cimbelconcerten no. 4 en 6 zal el he dit Haydn-projekt afronden, lingei Wat no. 6 betreft in tegenstel- luidt ling tot Feder is Koopman de rcha: overtuiging toegedaan, dat ditfoepe concert niet op orgel moet tactii worden uitgevoerd, maar dal doo viool en klavecimbel er de won juiste solo-instrumenten vooi rsche zijn. JOHN KASANDEH titrale eten Plek be «n kr

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 12