Frank zoekt een nieuwe Mirella Slotaflevering van vierluik over filmer Fernhout |l <Tlttöaïr~ jedmt ■H$j TERUGBLIK hersens p ilD „GEVRAAGD: HOLLANDSE MEID MET LIEF POPPESMOELTJE" Publiciteitsprijs voor STER-filmpje TELEVISIE VANAVON^ TELEVISIE VRIJDAG RADIO VANAVOND RADIO VRIJDAG RADIO/TELEVISIE LQDSE COURANT/ DONDERDAG 25 JUNI 1981 PAG1 BERGEN OP ZOOM „Een Indisch toetje doet het altijd goed. Vandaar dat ik een Indisch meisje het liefst de plaats van Mirella had zien innemen. Maar wat bleek tijdens de audities? Ze zongen geen van allen zuiver Ne derlands; zij hadden allemaal een Ma leis accent. Ik moest dus mijn horizon verbreden en momenteel zou ik al dik tevreden zijn met een gewone Hol landse meid. Niet van het type Nina Hagen een opgeschilderde punker past niet naast mij maar één met een lief poppesmoeltje, zodat mijn pu bliek kan denken: Gelukkig, die arme Frank heeft troost gevonden". Frank Mortiers (35) die met Mirella ruim ne gen weken lang met het nummer „De ver zonken stad" in de Nederlandse hitparades staat, moet het momenteel zonder muzikale wederhelft doen. Mirella stapte verleden week in het huwelijksbootje en zette toen ge lijk een definitieve streep onder haar zang carrière. Weliswaar zit Frank, die een bijzon der rappe prater is en zich vaak ongenuan ceerd verwoordt, nu niet volkomen in zak en as, maar toch is hij een tikje aangeslagen. „Vooral omdat we nu na een lange weg van teleurstelling en geflopte nummers eindelijk eens écht succes hebben en uitnodi gingen per dozijn binnenkrijgen. Aan de an dere kant heeft het ook zijn voordelen dat Mirella, die toch weg zou gaan omdat haar echtgenoot dat avond-aan-avond-optreden niet zag zitten, zich juist op dit moment te rugtrekt. Want nu ons duo zo bekend is, is het aanbod van meisjes die met mij in zee willen gaan, geweldig groot". Tot nu toe heeft Frank vier audities gehouden. Niet één echter leverde hem de ideale partner op. „Het is ook verrekte moeilijk iemand te vinden met zo'n fijn in het gehoor liggende, vi brerende stem als die van Mirella. Daarbij moet zij aantrekkelijk zijn en natuurlijk met mij klikken. Anders zit ik binnen de kortste keren weer met hetzelfde probleem". Na twaalf ongelukken en dertien ambachten werd Frank zo'n acht jaar geleden beroepsmu zikant. Voor die tiid was hij altijd al druk doen de geweest met alles wat maar enigszins naar muziek of show rook: in zijn vroegste jeugd was hij sopraan in een jongenskoor, als tiener han teerde hij de drum in schoolorkestjes en tijdens zijn diensttijd trad hij met een cabaretgroep voor bejaarden en zieken op. Daarna was hij slagwerker bij diverse beatgroepen, totdat hij begin 1971 Mirella ontmoette. „Mirella", kijkt hij terug, „deed ongelooflijk vaak mee aan talentjachten en sleepte er regel matig bekers vandaan. Desondanks kwam zij niet aan de bak. Ik trouwens ook niet, maar ik deed dan ook nooit mee aan die flauwekul. Niet alleen omdat ik mezelf geen talent vind, maar ook omdat er op dergelijke festijnen van alles door elkaar wordt gegooid: goochelen, buik spreken, clownerie, zang, enz. Van een objectie ve beoordeling is daarom nooit sprake, vooral omdat de jury vaak uit een stelletje blaaskaken bestaat die denken alles van schone kunsten af te weten". Samen met Mirella en een aantal van haar mu- ziekvriendinnen formeerde Frank toen een zanggroepje. „In wezen was het al bij voorbaat een doodgeboren kindje. Met vrouwen samen werken is niets. Zij willen allemaal de grande dame uithangen en zodra er iets verkeerd gaat, worden zij hysterisch". Frank zit zonder muzikale wederhelft, nu Mirella in het huwelijksbootje is gestapt. Toch werd het uiteindelijk een vrouw, Mirella, met wie hij eind '71 zou optredeii. Zij deden dat uitsluitend met Country Western-nummers én gratis. Echte „profs" werden zij pas toen tekstschrijver en producer Jack Jersey het tweetal tijdens een optreden in de schouwburg van Roosendaal ontdekte. „Jack", herinnert Frank zich, „was volkomen in de wolken van onze stemmen. Hij vond ze goed bij elkaar pas sen en bood ons meteen een platencontract aan. Zonder ons te bedenken gingen we daar op in. We zagen al glitter en goud voor ons". Wat die roem en berg goudstukken betreft: die vielen hen niet direct in de schoot. Hun de buutnummer „Met iou alleen" werd een flop en van de zestien singles die zij in totaal maakten, werd „De deur staat open" een klein hitje en alleen „De verzonken stad" een groot succes. De geringe bijval van het publiek was dan ook de reden waarom zij in 1977 op Engelstalig re pertoire overgingen. „Jack", aldus Frank, „wil de ons als produkt nieuw leven inblazen, omdat de belangstelling voor Nederlandstalige liedjes afnam. We keken daar overigens wel van op. In het begin hadden we er moeite mee gehad in onze eigen taal te zingen en nu opeens moesten we weer Engels werk gaan doen. Maar ook nu bezweken we; radio en tv. lonkten naar ons en tenslotte had Jack geld in ons geïnvesteerd". Twee jaar geleden kwam plotseling het Neder landse lied weer in trek en op gezag van de pla- tenbonzen trokken Frank en Mirella ander maal het land in met repertoire in hun moer staal. Dit gemanipuleer van hogerhand deed Franks haren niet rijzen. „Het laat me koud dat de grote boys me als een produ&t beschouwen dat winstgevend moet zijn. Dat is nu eenmaal business. Je weet vantevoren dat je kunt ver trekken, wanneer ze maar net de kosten uit je halen. Vooral in het begin ben je een nummer. De heren redeneren dan dat je blij moet zijn dat je artiesbe mag spelen. Momenteel heb ik zelf nauwelijks last van dat pionnenwerk. Doordat „Frank en Mirella" nu een gevestigde naam is, is er een zeker machtsevenwicht gegroeid. Als duo vertegenwoordigen we immers een smak geld". Aan commerciële praktijken stoort Frank zich trouwens ook niet, omdat een materialistische instelling hem niet vreemd is. „Vrienden van vroeger vragen me weieens: hoe kun je in he melsnaam met die platvloerse teksteQ op de planken komen. Je had een tweede Herman van Veen moeten worden. Maar ik ben dol op geld. Dat maakt me vrij én onafhankelijk. Niets is daarom beneden mijn artistieke stand. Het maakt me niet uit of ik nu sentimentele teksten of lyrische chansons op de bühne breng. Voor mij tellen alleen de wensen van het publiek. Jammer vind ik overigens wel, dat ik door mijn werk veel collega's ontmoet, die met muzi kale oogkleppen rondlopen. Doorgaans houden zij alleen van smartlappen, terwijl ik ook belangstelling heb voor goede pop, jazz of klas sieke muziek". Frank is dol op bankbiljetten maar toch ook weer niet zo dat hij daarvoor een tekst als „Mammie heeft pappie verlaten" de zaal in zou kunnen slingeren. „Een dergelijk sentimenteel gedoe gaat me net iets te ver, hoewel ik er wél met plezier naar luister. André Hazes met zijn geinige leut amuseert me trouwens ook. Welis waar is hij geen toonkunstenaar, maar toch zal niemand dat rondborstige Jordaans van hem kunnen nadoen". Volgens Frank kan men niet zonder meer „De verzonken stad" onder de noemer „onvervalste smartlap" plaatsen. „Oké", geeft hij toe, „het raakt wel een gevoelige snaar aan bij de men sen, maar desondanks heeft het iets aparts. De tekst verhaalt over een mysterieus verdwenen stad en straalt daardoor een ongrijpbare sfeer uit. Daarbij heeft het een intrigerende, meesle pende melodie op een modern ritme". Trots voegt hij daaraan toe: „Sommigen hebben het ritme zelfs vergelijken met dat van Boney M.'\ Van „De verzonken stad" zijn inmiddels zo'n vijfenzeventigduizend exemplaren verkocht. Volgens Frank heeft daardoor het recht einde lijk zegegevierd. „Zo'n twee jaar geleden kwam het al op de plaat uit, maar tot onze grote ver bazing op de B-kant, terwijl het veel beter was dan het A-nummer. Voor Hilversum tellen ech ter alleen A-kanten waardoor de „De verzon ken stad" bij het publiek totaal onbekend bleef. Gelukkig bestaat er nog zoiets als etherpiraterij en aan dit fenomeen hebben we dan ook te danken dat dit nummer alsnog de nodige publi citeit kreeg. Want zodra de platenmagnaten ontdekten dat het nummer op de illegale zen ders tot vervelends toe werd gedraaid, besloten ze dit voorjaar „De verzonken stad" opnieuw uit te geven. Nu in een prachtige kleurenhoes én met veel bombarie, alsof het een nieuwe sin gle betrof". Niet van de platenroyalties maar van de „schnabbels" moet Frank leven. Noodzaak voor hem is dus snel een nieuwe partner te vinden. Frank, die eerst nog even met vakantie naar Zuid-Frankrijk gaat, ziet dat zelf niet zo somber in. Hij vermoedt dat hij half juli wel weer aan de slag kan. „En mocht ik voor die datum geen geschikte zangeres vinden, dan wil Mirella mis schien nog wel een paar keer met mij optre den". LUDUINA SALTERS. Radioportret van Herman Krebbers HILVERSUM Zondag 28 juni, begint op Hilversum 1 van 9.30 tot 10.00 uur het eer ste deel van de radio-serie „Tony van Ver re ontmoet Herman Krebbers, uit 't leven van een uitgesproken solist". Tot aan het fatale zeilongeval, dat hem het gebruik van een arm kostte, heeft Herman Krebbers gedurende 47 jaar een veelkantige taak gehad in het Nederlandse muziekwezen. Begonnen als concertmeester bij de Arnhem se Orkestvereniging - hij was toen 17 jaar- trad hij op over de hele wereld als solist, maakte deel uit van het Guarneri-trio, werd in 1950 samen met Theo Olof benoemd tot concertmeester bij het Residentie-Orkest o.l.v. Willem van Otterloo; een unieke dub belfunctie die duurde tot hij in '62 tot con certmeester werd benoemd bij het Concertge bouw Orkest. Hij is nu 58 en werkzaam als docent John Fernhout (r.) en zijn zoon Douwes aan het werk in Israël voor de film „They want to live". HILVERSUM De film „Philips bal zaal", heeft op het animatiefestival te An- necy „de prix du film publicitaire" gekre gen. De commercial, die al enige tijd via de STER te zien is, is in opdracht van Philips Neder land ontworpen door Intermarco/Farner en geproduceerd door Toonder Studio's te Ne- derhorst den Berg. Per Lygum, de regisseur/animator van deze film, laat lampekappen en armaturen dansen met gloeilampen, die aangloeien zodra ze dansen. Filmtechnisch vereiste dit de nodige zeer complexe trucages. Elisabeth Tayler Warner is te zien tijdens de uitreiking van de „Tony Awards 1981" in de New Yorkse showbiz. hou het l scherm in het oog In de slotaflevering van het vierluik, gewijd aan de loop baan van de Nederlandse do cumentaire-maker John Fernhout, wordt wederom aandacht besteed aan twee door hem gemaakte docu mentaires, te weten: „They want to live" en „Sky over holland". Eerstgenoemde film maakte Fernhout in' 1973 en verhaalt over de vierde Israëlisch-Arabische oorlog, die naar de datum van aanbreken (6 oktober 1973) ook wel de „Yom Ki- pur-oorlog" werd genoemd. Deze film echter laat geen beelden zien van militaire operaties en frontgevechten, maar gaat in op de gevolgen voor de mensen: de relaties, het leed, het wachten, de angst en de hoop. „Sky over Holland" geldt als Fernhouts meesterwerk en verwierf een reeks internatio nale onderscheidingen, o.m. de Gouden Palm in Cannes, de Grand Prix Technique en een Oscar-nominatie in Amerika. Het thema van deze film, die Fernhout in 1967 voor een wereldtentoonstelling in Mon treal maakte, werd ontleend aan de schilderkunst: de wol ken in schilderijen van Ver meer, Rembrandt en Ruysdael. Om effecten in kleur en bewe ging zo optimaal mogelijk te maken, werd van nooit toege paste technieken gebruik ge maakt. Fernhout liet een ca mera in de neus van een straaljager monteren en dank zij een slingerruit voor een ca mera kon ook bij windkracht negen op zee worden gefilmd. Ned. I 22.10 uur. Heidi Aflevering uit de tekenfilmse rie die verhaalt over de lotge vallen van het Oostenrijkse meisje Heidi. Ned. I 19.00 uur. Vrouw in showbiz Zoals wij eerder schreven ver schijnt vanavond voor het eerst in de Nederlandse tv-ge- schiedenis een uitzending op het scherm van het spektaku- laire Broadwaygebeuren „Tony Awards 1981". Het the ma van de Tony Awards van dit jaar was: Eerbetoon aan vrouwen in showbussiness. Ned. I 19.55 uur. Onzichtbare Johnny Theater thuis Britse film voor de jeugd over het jongetje Johnny, dat dit maal met zijn hondje Rags in het laboratorium van een zeer geleerde heer belandt. Ned. II18J59 uur. Vreemde vogels Felix biedt zijn buurvrouw aan zaterdags op haar zoontje Randy te passen. Waar hij ech ter geen rekening mee heeft gehouden, is dat Oscar daar helemaal geen zin in heeft. Ned. II 20.27 uur. In de serie buitenlandse tv- spelen wordt ditmaal het Fin se, lichtvoetige tv-spel „Een gelukkig man" uitgezonden, dat gebaseerd is op een ver haal van de Finse schrijver Arto Paasilinna. „Een geluk kig man" draait om een zeker Jaatinen, een wat stuurse man die zich met het bouwen van bruggen bezighoudt. Hij stort zich fel in de strijd, wanneer allerlei mensen beweren dat bruggenbouwen geen enkele zin heeft Ned. I 21.25 uur. NEDERLAND 1 NOS 18.25 Nieuws voor doven en slechthorenden 18.30 Jeugdjournaal 18.36 Sesamstraat 18.50 Eenakter in zwart-wit AVRO 19.00 Heidl 19.25 AVRO's Sportpanorama 19.55 De 1981 Tony Awards, reportage NOS 21.37 Journaal 21.55 Den Haag vandaag 22.10 Fernhout, de filmer, televisie- portret (4, slot) 23.05 Journaal 23.10 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND2 NOS 18.57 Journaal VARA 18.59 Onzichtbare Johnny, kinderfilm NOS 20.00 Journaal VARA 20.27 Vreemde vogels, tv-serie 20.52 Achter het nieuws 21,25 Theater Thuis: Een gelukkig man, tv-fllm NOS 23.00 Journaal DUITLAND 1 (WDR 18.00 Inform, progr. 18. marrlc, tv-sorle. 19.15 Act. form, progr.). 20.00 Journ. 20.V progr. 21.00 Spotprogr. 21.45J aem.progr. 22.30 Act. 23.CI Spion wlrd gemocht (La Mo tkxi), speelfilm. 0.45-0.50 Jour DUrTSLAND 2 18.20 Frau uber vlerzlg. hpM 19.00 Journ. 19.30 Kwla. 0.50 (TV 21.00 Ad. 21.20 Duits allerlei.®®***! Inform, serie. 22.10 Video 50. Go; 23.00 Journ. |e L I met DUrTSLAND WDR 3 jer d 18.00 Gevar. klnderprogr. 18.3|arai sus natuurkunde. 19.00 Sportazw* Journal 3. 20.00 Journ. 20.15 punkt Central Park (Cops anc hel bers). speelfilm. 21.40 Inform, perri 22.30 Ad. progr. 23.15 Joum. stu >rdt BELGIE NED 1 Mct 18.30 Klnderprogr. 18.35 Ru. n; Nederlandse tv-fllm. 18.45 Jorv progr. 19.17 Inform, progr. 19.?s*,° ded. en Morgen. 19.45 JoumlPt D Talkshow. 20.50 Act.magaz. rlijk Dallas, Amer. tv-serle. 22.25 BELGIE NEO 2 '{J®, 20.10 150 Jaar Belgen, documefKe*a rle. 20.50 Per Ballon over de wftn d< (Diving over the Desert), docqle Li film. 21.40-22.30 Fllmrubrlek-a^ fooi op ii BELGIE FRANS ibora 18.15 Spelprogr. 18.30 Polltleki erh 19.00 Reg. progr. 19.25 W<l_wc 19.30 Journ. 19.55 Inform. "lwtJ 20.20 La theorie des Domlnos,ieen speelfilm. 21.55 Fllmrubr. 22.55» vr Journ. en weerber. Ge: pr ^zon NEDERLAND 1 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND2 NOS hui: l wo DUITSLAND 2 Jfilï 9.45 Klnderprogr. 10.00 Journ.,aerz So Gruen war meln al (Howl vo* was my valley), speelfilm. 11.5|(A\ schau. 12.10 Duits allerlei. 12.5jke soverz. 13.00-13.15 Journ. jl Iform. progr. 16.45 Journ. H Sportprogr. 17.40 Muziek en Ir?- DUITSLAND WDR 3 8.00 Gymn. 8.10-11.55 School sie. 17.00-17.45 Schooltelevisie faH DUITSLAND 1 (WDR: 8.10-9.25 Schooltelevisie.) 10.00 Journ. 10.03 Blldnls elner Trlnkerln, tv-spel. 11.50 Umschau. 12.10 Duits allerlei. 12.55 Persoverz. BELGIE FRANS 13.00-13.15 Journ. 14.55 Journ. 15.00 Sport. 17.50-18.00 Journ. ,Ort 0 13.30-14.00 Teletekst. 17.15 R«16.5 gitirr jRi HILVERSUM 1 NCRV: 18.11 Hier en nu. 16.30 (S) Daar waar da molens staan. 18.45 (S) Lager des Hallsband. 19.02 (S) De wereld zingt Gods lof. 19.53 (S) Om nooit te vergeten. 20.03 (S) Nationaal Orgelconcours Bolaward 1981. 20.35 (S) Llterama-donderdag. 21.02 (S> Op da vrije loer. 22.02 (S) Hoogtepunten uit musical en operette. 22.45 (S) Politiek beke ken. NOS: 22.55 NOS-Tourfllts. 23.00 Nwa en meded. 23.04 (S) Met het oog op mor gen. KRO: 00.02 (S) De nachtspiegel. 01.02 (S) Niemandsland. 05.02 (S) Van zesaet. klaar wakker. (05.50 Het levende Woord). HILVERSUM 2 IKON: 18.35 Joods progr. P.P.: 18.50 Ultt. CPN. AVRO: 19.00 Zo hoor )e nog eens wat. I I: Slotconcert v dendaegse muz. Deel II: Interna Schonberg Plano concours 1981: - daagse muz. 22.30 Nws. 22.40 (S)IK temps en Ysaye. terser en leerling, ht reap, vijftig Jr. geleden overleden (Vllpvj kaal portret. 23.15 (S) Jazz Spj^f" 23.55-24.00 Nws. 6-jai r he HILVERSUM 3 iruil NOS: 18.04 (S) Da Avondsplts met d4 h- na Ie Hitparade. TROS: 19.02 (S) 20.02 (S) Ferry Mast's Soul Show. 21»"». Ses(un, Jazz en blues. 23.02-24.00 (j in i van Putten met L.P.-Werk. x. pol leder heel uur nieuws. KRO: Ver volg van zessen klaar wakker (7.03 en 8.03 Echo. 7.30 Sociale raat). 9.03 (S) De vensterbank. (S) Van uur tot uur. 13.03 Echo. 13.15 (S) 105 'a Zomers. (NOS: 14.02 NOS-Tourf llts). NOS: 15.02 (S) Radio Tour de France. dienst VPRO. (7.30, 8.00 Nws.) 9.00 Gymn. v.d. vrouw. 9.10 Waterstanden. 9.15 Expres VPRO. NCRV: 10.30 Onder Schooltijd. NOS: 10.45 Werkbank. AVRO: 11.00 Bulten. TROS: 11.20 Week In week uil. 12.26 Meded. voor land- en tuinbouw (NOS). 12.30 Nws. 12.36 Aktua. NOS: 13.00 Nwa. 13.11 Meer over minder. (14.20 Op de zeepkist). 14.45 'I Kan van nut zijn. 15.30 Van onze redaktte. VOO: 17.00 Info-radlo. 17.24 Meded. 17.30 Nws. 17.36 Inlo-radk). hel Licht. NCRV: 11.03 (S) Pop-ncT* 12.03 (S) Goeiemlddag. (12.25 WeerpCn '•03 (S) Tlpparade. 15.20 (^x>k NOS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Op. Klassiek. 9.00 Nws. 9.02 (I ne ziek uit de Middeleeuwen i nalssance. 9.30 (S) VrljdP l KiASSlU genconcart. VOO: 11.00 (kt ziek voor miljoenen (12 CXL11U, EO: 13.00 (S) Klassieke klank|uwel«r?,uw Nws. 14.02 (S) Theologische verkam bui 14.20 (S) Orgelbespeling. 14.45 (S)rerv -Praat. VPRO: 15.00 (S) Muziek op dendaagae muziek. TELEAC: 17.(»Wa dregstheraple. les 8. 17.30-17.35 Nws R 17.36-18.00 Je kan nooit weten (4) Tot omstreeks middernacht werd de kijker meegevoerd in het enorme spektakel van Brechts „De H. Johanna van de slachthuizen". De uitvoe ring in het Holland Festival door het Schauspielhaus Bo- chum ging tegelijk op het tweede Duitse net. Het ver schil zat hem in de eerste plaats uiteraard in de onderti teling bij de NOS. Die gaf de oorspronkelijke tekst welis waar goed weer, maar leidde de aandacht ook wel eens af. Een ander verschil zat in de uitvoerige inleiding vooraf. De hele handeling werd van A tot Z opgelepeld, aldus de kijker ook wel enigszins berovend van het genoegen het allemaal zelf te mogen ontdekken. Maar ja, een Duits stuk in een Duitse uitvoering komt niet elke dag op het Nederlanse scherm. Dat het allemaal ge makkelijk te volgen was in de huiskamer kon niet bepaald worden gezegd. Daarvoor klonken de stemmen soms te veel uit de verte en ook de uit eenlopende lokaties maakte het volgen er niet eenvoudiger op. Een entourage als het Hol- VCI 1IICUWC in de bew p. De nieuw^ atuur is al zo F®" land Festival is tenslotte al in dit geval heel iets a dan wat de televisiekijkt van opvangt. Dat neeml tuurlijk niet weg dat mogen zijn dat zo'n imtbaj rend drama überhaupt b* thuis mag komen. Panoramiek, dit keer vrof®*' de avond, had een interest^ reportage over nieuwe F' wikkelingen i nings wedloop, litaire apparatuur i wikkeld dat het bedient personeel er in geval vaifen ringen geen raad mee feg Anders gezegd, de techiiifc. kennis blijft achter bij de bbili niek. Met alle nieuwe ri|rag van dien. Om de slagkracf st< te voeren gaat Amerika,^ het systeem verstoppertjfflde len met zijn raketten, f voor moet het grootste bjigei project aller tijden uil grond, dit is uit de wo^ti gestampt worden, aldus deskundige. Zoiets als de pt miden. Het nut van die sen voor het menselijk f was natuurlijk ook maai betrekkelijk. HERMAN HOFHumd ADVERTENTIE Herschi/Drinks Hoensbroek, tel. (045) 21 17'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 2