Leidschendamse kunstenaars beschreven In een brochure Spookhuis wordt gruwelijke nachtmerrie Second Chapter of Acts in Stadsgehoorzaal SS DEZE WEEK IN DE BIOSCOPEN Textiele figuren van Kea Tan in Auberge De Kieviet Wassenaar Zeefdruk en keramiek met buitenlandse *0 Vriendelijke oerang-oetang zet Clint Eastwood voor aap inspiratiebronnen in galerie de'Oude Rijn' Mixed-Up Band in Voorhout Atie Krumperman exposeert in Oude Raadhuis Warmond En Verder LEIDSE COURANT VRIJDAG 12 JUNI 1981 PAGI Jar irdec ovir ïterv voudse t voor ens hei LEIDSCHENDAM Het onlangs opgerichte Leidschendamse Kun stenaars Kollektief (LKK) heeft het gemeentebestuur vierduizend gulden subsidie gevraagd voor een brochure waarin gegevens te vin den zullen zijn over Leidschendam se beeldende kunstenaars en hun werk. De brochure zou bij gemeen telijke instellingen en op scholen ter inzage moeten komen te liggen. Het LKK is opgericht, aldus voor zitter Hugo Vermeulen, om Leid schendamse kunstenaars gelegen heid te geven gezamenlijk naar bui ten te treden, maar ook voor onder ling contact. Dat contact, uitwisseling van ideeën, kan bevruchtend werken terwijl het elkaar tonen van werk een goede wis selwerking tot gevolg kan hebben. Tot op heden waren in Leidschendam nauwelijks adressen van professioneel werkende kunstenaars bekend. Hier aan is nu een eind gekomen zodat, net als in Den Haag, het gemeentebestuur in staat is een meer doelgerichter kunstbeleid te gaan voeren. Behalve het laten drukken van een brochure wil het Kollektief meewerken aan ak- tiviteiten van de gemeente en samen werken met verenigingen die het cul turele leven bevorderen. Eventueel wil het LKK op scholen ook demon straties geven en lezingen met dia's ei atelierbezoeken arrangeren. De bro chure zou binnen de welzijnssectoi een bijdrage aan de gemeenschaj kunnen betekenen. Het LKK telt mo menteel elf Leidschendamse leden vijf Haagse, één uit Delft en één Voorschoten. De norm voor toelatinj is die van de Bond van Beeldend) Kunstenaars, namelijk die van be> roepsmatigheid. rn luid-" 2£J»J LIDO I Funhouse (16) met Elizabeth Berridge en Cooper Huckabee. Regie: Tobe Hooper To be Hooper bouwde als regisseur een zekere du bieuze reputatie op met de recht-voor-zijn-raap op griezel- en shock-effecten gemaakte „The Texas chainsaw massacre" over een aantal jeugdige lifters, die in een wegrestaurant annex benzinestation let terlijk in de gehaktmolen terechtkomen. Ook de film, waarin een aantal onnozele toeristen in een hotelletje midden in het moeras aan de krokodillen wordt ge voerd, had geen enkele an dere pretentie dan de toe schouwer de stuipen op het lijf te jagen. Anders ligt het met „The funhouse" waarin Hooper naar het voorbeeld van Brian de Palma en John Carpenter met zijn griezelfilm óók nog op de meer artistieke toer wil gaan. Het gegeven is weer ui terst simpel. Een viertal tie ners besluit na een bezoek aan de kermis de nacht door te brengen in het spookhuis. Daar zijn zij er getuige van dat de „portier", die gehuld in het masker van het mon ster van Frankenstein hen eerder grommend ontving, een waarzegster vermoordt. De portier blijkt de mismaak te zoon van de eigenaar te zijn, die als hij het viertal ontdekt vastbesloten is de moord „in de familie" te hou den en alle getuigen te elimi- Bloed vloeit overvloedig in „Funhouse". neren. Wat dan volgt is be doeld als een nachtmerrie. Vier in het griezel-labyrinth opgesloten teeners achter volgd door een verbeten va der en diens zwakzinnige zoon. Met behulp van veel bizarre shock-effecten, artistiekerige fotografie en Dolby stereo geluid de donderslagen lij ken soms uit de filmcabine op je nek neer te komen tracht Tobe Hooper zijn toe schouwer bij het gebeuren te betrekken. Maar het resul taat is zo gekunsteld dat je meer het idee hebt naar een kermisshow te kijken dan naar een echte bloedstollende film. Vergeleken bij even onsma kelijke films als bijvoorbeeld Sean Cunningham's „Vrijdag de dertiende" is Tobe Hoop er's „The funhouse" eigenlijk een lachertje, vol voorspelba re kermisachtige grappen na een van Hitchcock's „Psy cho" schaamteloos gestolen douche-celscène. MILO ;nt J; jaren volgelii tst enl gaan ens v« inklijk rvan d kt. H extra rachter een id be al. Hei fanf uit dal is dan foers er niddaj Ie No waa Jan: Second Chapter of Acts. LEIDEN De vermaarde Amerikaanse groep Second Chapter of Acts, die na zes jaar weer aan een tournee is begonnen, concerteert zaterdag 13 juni om acht uur in de Stadsgehoorzaal. De muziek van de groep heeft door de jaren heen het eigen karakter behouden. Toch blijft het ten gehore gebrachte fris en steeds als nieuw. Het geluid wordt gekenmerkt door een sterke binding met hun grootste inspira tiebron, de religie. Dat heeft tot gevolg, dat naast prima muzikale activiteiten ook tekstu eel doorlopend interessante dingen gebeuren. Begin 1975 bewezen de leden van de groep geen eendagsvliegen te zijn. De toen uitge- brachte langspeelplaat 'In The Volume Of The Book' was wederom een bundeling van muzikale hoogstandjes. De plaat vond gretig aftrek. Met die lp was Michael Omartian weer aanwezig, als kunstenaar op de diverse soorten keyboards. Maar de belangrijkste fi guur in de groep is de soliste Anne Herring, die het merendeel van de Second Chapter of Acts-songs heeft gecomponeerd. Met haar broer Matthew en zus Nellie komt ze tot een eindprodukt, waarbij de sfeervolle close har mony steeds weer een belangrijke troef is. WASSENAAR In de tex tiele figuren van de Haagse kunstenares Kea Tan is de invloed van Indonesië sterk aanwezig. De kunste nares werd sterk beïnvloed door de voorstellingen en spelen die zij bijwoonde op haar reizen door de Gordel van Smaragd. Ook is zij ge trouwd met een in Indone sië geboren socioloog. Het werk van Kea Tan is van 21 juni tot en met 13 augus tus te zien in Auberge De Kievit aan de Stoeplaan 27 in Wassenaar. Kea Tan maakte aanvanke lijk min of meer naturalisti sche poppen, maar ging zich onder invloed van de ooster se mystiek meer en meer toe leggen op voornamelijk geba tikte wandornamenten in een abstracte vormgeving. Door het gebruik van kleuri ge stoffen en de toepassing van niet-textiele materialen (bijvoorbeeld metaal) komt Kea Tan tot exotische resul- uiting eop h taten. Poppen maakt de kun- aichtl stenares echter ook nog e. steeds. Zij begon daarmee al m op jeugdige leeftijd. Kea Tai heeft een boekje geschrevei over poppenmaken dat in het Nederlands en het Duits de markt zal worden bracht. Kea Tan werd geboren in Amsterdam op 2 juni 1929. Ze vlgde tekenlessen aan de Rietveld Academie in Am sterdam en de Jan van Eyck Academie in Maastricht. De kunstenares heeft in de looj der jaren een indrukwel kend aantal werkstukken maakt, die onder meer zien zijn geweest in galerii in Rijswijk, Leidschendai Voorschoten en in de Haa^ Bijenkorf. Zij werkt op regel' matig in opdracht, waarbij vormgeving en kleurenpalet van haar werk worden aan- gepast aan de ruimten waar voor haar textiele figuren be stemd zijn. Ook geeft ze sussen in het vervaardigen van sieraden en wandkleden. Orang Oe- tang Clyde met me despelers onder wie Eastwood en Locke. If tt LUXOR Recht voor z'n raap (12) met Clint Eastwood en Sondra Locke. Re gie: Buddy van Horn. Dieren en kinderen zijn de grootste riva len voor een gevestigd acteur heeft Char les Chaplin eens gezegd. Clint Eastwood is niet zo bang uitgevallen. Na het succes met de zeer goed getrainde oerang-oetang Clyde in „Any which way you can" maak te Clint nog de film „Bronco Billy" sa men met zijn inmiddels vaste tegenspeel ster Sondra Locke, maar zonder de ontwa penend primitief reagerende Clyde doch de recettes waren van dien aard, dat hij met Sondra en het doldwaze Cholla en zijn overjarige Heli's Angels bende maar meteen een vervolg op „Any which way you go" construeerde met de oerang-oe tang Clyde als duidelijke „scene-stealer". Clyde krijgt zelfs zo nu en dan zoveel gek ke scènes, dat hij de gerenommeerde har de actie-man Eastwood voor aap zet. Eastwood als de keiharde „bare-knuckle fighter" Philo Beddoe mag dan nog zo'n spec taculair vuistgevecht met rivaal en inmid dels ook boezemvriend Jack Wilson alias William Smith, op touw zetten, Clyde met zijn rechtse directe, het slopen van auto's al of niet met bestuurder, steelt de show. East- wood-Beddoe versiert zelfs een vriendinnetje voor hem uit de dierentuin. Kortom, als het een serie wordt en dat zit er dik in gaan de apen de show stelen. Uit het bovenstaande blijkt dat er ook dit maal helemaal op de gulle lachers wordt ge speeld, die ook nog wel een paar fraai gefilm de vuistgevechten willen zien. Op de toe schouwers, die niet zo'n diepzinnig verhaal verwachten, maar actie en een stel zeer gek ke typetjes aan het werk willen zien zoals de op geld beluste „ma" gespeeld door het dui- velsaanbiddertje uit Polanski's „Rosemary's babyRuth Gordon en een stel slapstick freaks op de motor, die het telkens weer te gen Beddoe-Eastwood moeten afleggen. Regisseur van deze zich op gelijk niveau voortbewegende herhaling van „Any which way you can" was een zekere Buddy van Horn, al jaren stunt-coördinatotor van de Clint Eastwood-films en volkomen in staat om hetzelfde tempo te handhaven. Wat Sondra Locke betreft, triest voor haar maar ze wordt helemaal van het doek gespeeld door de formidabele Clyde. MILO LEIDEN De kunstena ressen Doris Groeneveld en Mariet Schedler vinden hun inspiratiebronnen mo menteel over de grenzen. De eerste heeft zich met haar zeefdrukken laten in spireren door de Ierse west kust, terwijl Mariet Sched ler momenteel zeer geïnte resseerd is in Japanse dichtvormen, die zij in haar keramische werkstuk ken tot uitdrukking tracht te brengen. Beiden expose ren tot en met 15 juli in het 'Art Tea House De Oude Rijn' aan de Stille Mare. Met 'eenvoudige' middelen weet Doris Groeneveld het Ierse landschap op verrassen de wijze uit te beelden. De landschappen zijn terugge bracht tot de essentie. In de zachte pasteltinten en het subtiele lijnenspel huist een suggestieve kracht, die een dromerige sfeer oproept. Rotsblokken bedekken glooiende hellingen en poe len, de bergen schijnen veelal in nevel gehuld te zijn en zeeën spiegelen uitdagend. Als typisch Iers zijn de muurtjes herkenbaaar, die afscheidingen tussen de ak kers vormen. Van 'Ierse landschappen' zijn twee mappen verkrijgbaar, elk met vijf zeefdrukken. Keramiek Mariet Schedler is momen teel gelnteresserd in de Ja panse dichtvormen haiku en raku. Haiku handelt vaak over eenvoudige onderwer pen en hebben een symbo lische betekenis. De kunste nares beeldt haiku uit in dis cusachtige sculpturen. In de buitenkant staat een tekst ge krast, terwijl door een ope ning in de discus de corres ponderende voorstelling te zien is. Zoals de tekst „verge ten vogels vergeefs naar de zon reikend in gouden kooien"; achter het gat in de discus bevinden zich twee duiven, die echter niet kun nen uitvliegen, doordat gou den tralies de weg versper ren. De keramiste is niet uit gegaan van bestaande ge dichten, omdat ze die niet persoonlijk genoeg vindt. Te vens maakt Mariet Schedler ellips-vormige figuurtjes. De potten en bakjes zijn geba seerd op raku, dat vrijheid, vreugde of ongedwongenheid betekent. De Leidse formatie Mixed-Up Band treedt maken. In Voorhout treedt de Leidse groep voorlopig voor de laatste maal op. In de ko- vanavond op in 't Hok op invitatie van stich- mende maanden gaat zanger/gitarist Paul ting Kontakt en morgenavond staat men in Solleveld naar Engeland om met wat Britse Augustinus in Leiden aan het Rapenburg, en Nederlandse collega's plaatopnamen te WARMOND De Oegstgeester kunstena res Atie Krumperman exposeert deze maand in het Oude Raadhuis aan de Dorpsstraat 36 in Warmond met aquarel len, werken in acryl en portretten. Atie Krumperman woont en werkt in Oegst- geest en Dwingeloo. De kunstenares vindt dat tekenen en schilderen vanzelf moeten gaan, op de manier zoals een kind speelt, intens, spontaan en ernstig. De kunstenares bezocht de academie voor beeldende kunsten in Den Haag. Ze heeft ook zelf lesgegeven. Ze had eerder tentoonstellin gen in Voorburg, Groningen, de Nederlandse Antillen, Oegstgeest, Leiden, Delden en Lei derdorp. Ook maakte zij een portret in op dracht van het ministerie van Onderwijs en Wetenschappen. De expositie duurt tot en met 24 juni en is op dinsdag van 19.00 tot 2100 uur geopend, op woensdag en donderdag van 14.00 tot 16.0C uur, op zaterdag van 11.00 tot 16.00 uur en op zondag van 14.00 tot 16.00 uur. CAMERA Ordinary Peo ple (a.l) Het debuut van ac teur Robert Redford als re gisseur is in Amerika rijke lijk met Oscars overladen. En terecht, want Redford dwingt met zijn eersteling veel be wondering af. (zesde week) LIDO II Nighthawks (12) Het geslaagde Amerikaanse filmdebuut van Rutger Hau- wer in een aantrekkelijke thriller vol vaart, (zesde week) LIDO III The elephant man (16) Een wat weke ver filming van het leven van een mismaakt mens in Enge land ten tijde van Koningin Victoria, (derde week) LIDO IV Mc Vigar (16) Goede vertolking van Roger Daltry als de beroepsmisdadi ger Mc Vigar, wie het lukte tot tweemaal toe uit de best bewaakte gevangenis van het Verenigd Koninkrijk te ont snappen (vierde week) STUDIO The holy grail (a.l.) Vermakelijke comedie met Monty Python, (reprise, eerste week) TRIANON Lili Marleen (16) Uiterst gladde film van regisseur Fassbinder over nazi-Duitsland. De film lijkt het nazi-tijdperk te verheer lijken, maar is zo ongeloof waardig dat niemand er boos om zal worden, (derde week) EUROCINEMA I (Alphen aan den Rijn) Night hawks (12) Zie Lido II EUROCINEMA II (Alphen aan den Rijn) Nine tot five (a.l.) Amusante comedie (eerste week) EUROCINEMA III (Alphen aan den Rijn) Once upon a time in the West (12) Een van de beste westerns ooit gemaakt. (reprise, derde week) EUROCINEMA IV (Alphen aan den Rijn) Azen zijn troef (12) (reprise, tweede week)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 6