npop Herwaardering gevraagd voor kamermuziek van Mendelssohn „Schoolconcert de basis voor mijn succes" PLATEIV KLASSIEK JAAP DEKKER: Concertagenda Uit het pak met nieuwe grammofoonplaten komen 3 2|drie lp's te voorschijn die keijhelemaal of voor de helft gewijd zijn aan nog maar te horen kamermu- 00.-ziek van Mendelssohn. Zou er dan toch nog sprake kun- nen zijn van een redelijk hteioordee/ over dat deel van 0aizijn werk dat doorgaans zo 'laatdunkend wordt beje- gend? De ontvanger van de platen herinnert zich dat DO..een studievriend al in de ja ren dertig sprak van „goud- glanzend-gebakken -brood- acfljes-stijl" en hij herinnert ooi zich ook dat nog maar een am paar weken geleden, toen Jon op een concert een vroeg „j kwartet van Beethoven ver vangen moest worden door 27 een dito van Mendelssohn, het publiek onverholen on| blijk gaf van zijn teleurstel- 1. oW d/<j Inderdaad is Mendelssohn 0.- al vrij gauw na zijn vroege dood op 38-jarige leeftijd ¥0r een omstreden figuur ge- worden. Dat Wagner na aanvankelijke bewondering jalouzie en wrok ging koes teren jegens de kleinzoon van een liberaal joods filo soof en de zoon van een rij-, ke, naar het christendom overgestapte bankier doet aan de betekenis van de B componist natuurlijk niets of, evenmin als de banvloek die Hitler en zijn trawanten in Wagners voetspoor over hem uitspraken. Buiten rancune-politiek en rassen- strijd om, in een zuiver ar tistieke sfeer dus, lopen de meningen over Mendels sohn óók al heel lang uit een. Niet over alles wat hij maakte overigens Zijn to neelmuziek bii Shakespea re's „Midzomernachts- droom" en zijn octet, twee werken van een 17-jarige, blijven altijd buiten de dis cussie, evenals het vioolcon cert in e klein en de Ita liaanse symfonie die veel vuldig worden uitgevoerd. Blijft al het andere wat deze hoogbegaafde componeerde, daarbij dan zover ten ach ter? Geen sprake van. Luis ter maar naar het schitte rend pleidooi dat Anner Bij- lsma op een door Philips onder nummer 9500 953 uit gebrachte Harlekijn-pro ductie houdt voor de cello sonates uit 1836 en 1846. Hel zijn uiteraard romantische, innerlijk sterk bewogen stukken in een magnifiek evenwicht van de naar hun aard toegepaste instrumen ten, ten minste als men, zoals hier gebeurt, instru menten kiest uit de tijd van Mendelssohn zelf. Tegen een moderne Stein- way kan een moderne cello* het zelden opnemen maar er ontstaat terstond een be tere, natuurlijke balans als wordt uitgegaan van een verrukkelijk klinkende Ita liaanse cello uit 1935 en een Broadwood-Hammerkla vier uit 1837 met een korter klinkende, hellere en ook in de laagte zingende toon. Niets en niemand behoeft te worden geforceerd om de intieme bevalligheid van Mendelssohns eerste sonate recht te doen en de onstui mige tweede binnen de sti listische perken te houden. Een overrompelende plaat, mede door het klavierspel van Stanley Hoogland. Niet alleen Bijlsma die meestal bij de barokspecia- listen wordt ingedeeld, ook de zich op andere muziek toeleggende violist Jaap Schröder is met een zich niet meer in de oorspronke lijke staat bevindende maar voor de vroege 19e eeuw bijzonder geschikte Stradi varius Mendelssohn te lijf gegaan. Het resultaat is eveneens verrassend, ook omdat Christopher Hog- wood een fortepiano uit 1835 van de Colt-Collectie kon inbrengen. Op L'Oi- seau-Lyre DSLO 571, die Philips importeert, spelen zij behalve een posthume sonate van Schubert de eni ge vioolsonate van Mendels sohn, het werk van een 14- jarige. De bezonken lyriek van het middendeel wordt eüankeerd door de inge- ouden passie van de hoek- delen: een opmerkelijk gaaf en zelfs persoonlijk stuk dat in deze vertolking onmid dellijk aanspreekt Terecht heeft de Klassieke Vakhandel besloten de eer ste plaat van het Orlando Strijkkwartet dat deze maand ook zijn eerste lu strum viert, uit te roepen tot „plaat van de maand". Daartoe in staat gesteld door een stipendium van het Nederlands Impresa riaat en door deeltijdbanen in het Utrechts orkest kon den de Hongaarse primari us, de Duitse tweede violist, de Oostenrijkese altist en de Roemeense cellist zich in tensief aan kamermuziek wijden. Al na een paar maanden wonnen zij het Ja- chino-concours en in 1978 in Helsinki ook de eerste prijs van de Europese Radio Unie. Hun voortreffelijk ge slaagd plaat-debuut (Philips nr. 9500 995) bevat behalve het zogenaamde Ameri kaanse kwartet van Dwors- jak - zijn populairste kamer- muziekwerk - ook een overtuigende weergave van het eerste kwartet van Mendelssohn, dat veel min der bekend is. Het werk van Mendelssohn dateert uit 1829 toen de componist 20 jaar oud was. Hij was toen al lang uitge komen onder de invloed van zijn leermeester Zeiter die niet erg veel op had met het werk van Beethoven. Misschien wel déérom be gint de oud-leerling zijn eerste kwartet met een her innering aan Beethovens opus 74, waarna een kern achtig allegro volgt Een charmant kabinetstukje, een gratieuse canzonetta sluit vervolgens aan bij een zangrijk andante waarna zonder onderbreking een stormachtige finale het werk besluit Ik kan mij niet voorstellen dat er luis teraars zijn die niet voor het Orlando Kwartet door de knieën gaan, in Dworsjak maar óók in deze miskende Mendelssohn. JOHN KASANDER X Ro BodiRNHEM Het zweet breekt hem uit. „Is bosrifit hier zo warm, of ligt dat aan mij?" Met >.p.d.en servetje veegt hij de zweetpareltjes van ïfn voorhoofd. Weet je, met niemand heb ik rover gesproken. Alleen Olga weet ervan. iwatJerder helemaal niemand". veek aap Dekker is enigszins van streek. De im- Nedaer goedlachse pianist uit Arnhem, die een burg an tal jaren geleden op handen werd gedra- 20 ife/i. kan maar moeilijk verkroppen dat hij immer de erkenning heeft gekregen, waar Vu|p; recht op heeft. i e Dui 8-30 >r Het gebeurde een paar jaar geleden. Jaap had \net de elpee „Nusery Rhymes" een enorm tucces. Inhakend op die grote verkopen in ^Hgfederland was hij de studio ingegaan om een gelijksoortige elpee voor de Duitse markt te O waken. De boogie-pianist zocht een aantal ^^bekende Duitse kinderliedjes uit en bewerkte volgens het in Nederland zo succesrijke concept Die elpee werd in Duitsland uitge- cbracht, maar zonder de gebruikelijke promo tes Wietrip. De platenmaatschappij beloofde beter- ichap. Een uitgebreide tournee werd alsnog jp poten gezet. Dat ging zo goed, dat Jaap ■ÉPekker uiteindelijk met een lijst van negen i'êoiTeleurgesteld Tussen de opnamen door ging Jaap winkelen jn de oude Hanzestad Bremen. In plaats van '™in*yh elpee tussen de stapels zwarte schijven e'aan te treffen, moest de Arnhemmer gedesil- fusioneerd vaststellen dat de elpee niet in de winkels te vinden was. Hij vroeg zijn Duitse Jpaatschappij om uitleg en kreeg het verweer uz „daar zou de Nederlandse vestiging voor zor- fen" te horen. In Nederland werd hij naar kastje terug gestuurd: „Nee hoor, een puur Duitse zaak". Weer thuis klom een boze Dekker in de pen en schreef een brief aan de toenmalige platendirecteur. tuden briefje VljzBy dat boze briefje sloot hij toen zijn gouden A, tplaat in die hij voor „Nursery Rhymes" had gekregen. Niet omdat hij dat edelmetaal nu - zo graag kwijt wilde, maar als een soort „hon gerstaking". In de ogen van de Arnhemse pianist heeft een hongerstaker best wel hon ger, maar toch wijst hij keer op keer zijn eten %f. Om een lang verhaal kort te maken, het ^^cwam tot een breuk en uiteindelijk sloot lekker een nieuw contract met Polydor. De Ironie wil nu echter, dat, toen hij voor deze maatschappij zijn eerste elpee opnam, hij in Hft/e studio van zijn vroegere vaste producer &oven de deur drie elpees zag hangen. Een f gouden, en één platina voor „Nursery Rhy- en één gouden voor „New bottle, old wine", zijn vierde elpee. (Jaap heeft er intus sen acht op zijn naam staan). Dit betekende dat de producent het edelmetaal allemaal wel heeft gekregen en Jaap, die er minstens recht op heeft, nooit. Zijn reactie: „Als artiest word je daar moede- foos van. Zo'n gouden of platina plaat is een tichtbaar stukje erkenning voor het werk dat ie hebt gedaan. Dat ik die platen nooit heb gekregen, grijpt me erg aan. Nog altijd!" Wieg De muzikale wieg van Dekker stond in Apel doorn. Behalve met het dagelijks rondbren gen van 130 kranten in een zo kort mogelijke tijd, volgde hij op de particuliere muziek school van Dick Kars muzieklesen. De mu ziek boeide hem. Later liet hij er zelfs zijn op leiding MO-Frans voor schieten. Dekker: „Ik was gezakt voor een tentamen en besloot toen me te gaan toeleggen op mu ziek. Na gespeeld te hebben in diverse beat- groepen als „Modesty-Blaise", „Les Copains" en „Human OPrchestra" ben ik een poosje solo gaan knoeien. Ik had nu eenmaal in mijn kop dat ik de muziek in wilde. Jazzfestival „In de zomer van 1971 deed ik mee aan het Internationale Jazzfestival in Loosdrecht Ik behaalde een flink succes en het resultaat was een platencontract bij Bovema. De eerste elpee was nauwelijks een succes. Voor de promotie van beide platen was ik een keer in de studio van Radio Veronica, de toen nog ac tieve zeezender. Omdat ik flink verkouden was had ik voordat ik naar de studio ging een paar stevige grogs naar binnen gewerkt Een tikkeltje teut ging ik achter de piano zit ten en natuurlijk moest ik ook een stukje spe len. Eigenlijk wist ik niet wat ik moest spe len, zodat ik wat ballorig reageerde met het kinderversje „Drie maal drie is negen". Zon der dat ik er erg in had, veranderde het wijs je onder mijn handen in een boogie. Zelf had ik nauwelijks in de gaten dat het wel aardig klonk. Pas na de uitzending werd ik van ver- Jaap Dekker kan nog steeds niet verkr gen. schillende kanten opgebeld door mensen, die het zo leuk vonden en meenden dat ik er een hele elpee mee moest maken. Kinderliedjes in boogie-stijl. Dat werd dus „Nursery Rhy mes". dat hij nooit erkenning heeft gekre- Veranderd Jaap Dekker is veranderd. Na „Nursery Rhy mes" bleven verdere grote platensuccessen uit De elpees gingen steeds moeilijker over de toonbank en Jaap's platen raakten in de vergeethoek. Hij kwam nog even terug als componist van filmmuziek. In die muzikale richting debuteerde hij met een single voor de toenmalige Franse vriend van Willeke van Ammelrooy, Jean-Marie Pallardy. Voor „La danseuse" maakte hij in 1975 de muziek. De film werd nooit in Nederland uitgebracht, maar de single kwam wel terecht bij de va derlandse radio. Regisseur René van Nie hoorde de plaat en kwam via de NOS achter het adres van de componist. Hij benaderde Jaap met het verzoek voor de film „Een Stil le Liefde" de muziek te schrijven „in dezelf de stijl als voor La Danseuse". Jaap maakte de muziek: kreeg talrijke complimenten, maar toen de film na twee of drie weken was geflopt, hield het promotiecentrum van de platenmaatschappij ook op en werd de plaat uit de handel gehaald. De zo succesvolle carrière van de Arnhemse pianist ging zo langzaam aan diggelen. Zeil zegt hij: „Op een gegeven ogenblik zat ik echt aan de grond. Ik zag geen uitweg, geen toe-, komst meer". „Nu kan ik tenminste op een vast inkomen rekenen". Schoolconcert „Een jaar of vijf geleden ben ik naar de Stichting „Schoolconcert" gestapt en heb ge roepen, dat ik wel graag schoolconcerten wil de geven. Eigenlijk was ik te laat. Het hele programma voor de komende schoolcursus was al gemaakt Maar toch wilde men wel 'ns wat horen. Na een paar minuten was de be slissing genomen. Ik werd opgenomen in hei programma". „Het resultaat is, dat ik nu al een aantal jaren achtereen kan rekenen op vast werk. Weke lijks treed ik zo'n keer of vier, vijf op voor leerlingen op scholen. Daarnaast heb ik na tuurlijk nog met mijn Boogie Set het gewone schnabbelwerk. Jazz-café's en zo. Landscape From The Tearooms Of Mars... To The Hell-Holes Of Uranus (RCA) Een nieuwe loot aan de boom van Blitzers is Landscape uit Engeland. De groep is geformeerd rond Richard James Burgess, producer van het uiterst succesvolle Spandau Bal let. Zij maakt net als de Spandau's afstandelijke en dansba re muziek, maar verder houdt de vergelijking met SB op. Landscape is de zogenaamde „muziek van morgen" met een spelbepalende rol voor synthesizer en aanverwante in strumentmachines. De heren, vijf in getal, zingen bij voor keur over moderne onzin zoals in European Man, Face Of The 80's, New Religion en de titelsong, en scoorde met Ein stein A Go-Go (weer zo'n pseudo-moderne titel) een riante top tien hit in Engeland. Daarmee lijkt Landscape in aan merking te komen voor de vacante troon van de via de VUT-regeling aangenaam vlot geloste Gary Numan. Maar ja, het is nu eenmaal een gegeven dat men in Engeland voor een beetje nieuw aandoende act bijzonder snel op hol slaat. Want als je goed luistert, ontdek je spoedig dat Landscape eigenlijk nog minder nieuw is dan meneer Nu man. Het doet nieuw aan, maar dat zal eerder met het prachtige hoesontwerp en de kledij ruimtelegerre- genjassen van de heren te maken hebben. Want een liedje als New Religion is zó Emerson, Lake Palmer, dat het niet leuk meer is. Voorts verspeelt Landscape haar eni ge, met songs als Norman Bates en European Man opge bouwde krediet met wanstaltige partituurtjes als Computer Person. Tjongejonge, mijn eerste orgelles. Over Landscape moeten we verder eigenlijk kort zijn: deze „hi-ha-Riha- boys" (leuke naam voor volgend groepje?) profiteren schaamteloos van het succes van Ultravox en Visage. AvdM Pages Pages CapitolEMI) De kern van de Amerikaanse formatie Pages wordt ge vormd door de twee doorgewinterde studiomuzikanten Ri chard Page en Steve George. Op hun derde elpee hebben ze de hulp ingeroepen van een aantal gerenommeerde gastmusici, onder wie zich mensen als Al Jarreau en Jeff Porcaro bevinden. Met You Need A Hero wordt de plaat geopend en er is maar een half oor voor nodig om te horen dat er met de uiterste zorg aan Pages is gewerkt En zo hoort het ook. Het geluid van dit duo vertoont hier en daar gelijkenissen met hun muzikale vriend Kenny Loggins en de latere Doobie Brothers. Deze All American Boys komen het best tot hun recht in ballads als Come On Home en Only A Dreamer die als een licht zomerbriesje op de luiste raar inwerken. De plaat moet iets aan kracht inboeten wanneer Pages overschakelt op ingetogen roek-werk als in Automatic, wat een te geforceerde indruk maakt. Overi gens is geen van de negen composities op deze langspeler wereldschokkend te noemen. Pages bewijst dat je ook zon der vernieuwingsdrift luisterwaardige produkten kunt af leveren. Gewoon door knap musciseren leveren Richard Page en Steve George een plaat die over de hele linie een genoegen is om naar te luisteren. N.M. Bram Tchaikovsky Funland AristaAriola) Een nieuwe begeleidingsgroep, nieuwe platenmaatschappij, maar geen nieuwe Bram Tchaikovsky. Dat is de conclusie na beluistering van de derde elpee van deze ex-zanger van de Motors (die in Europa een hitje hadden met Airport). In vergelijking met de voorganger van Funland de niet al te succesvolle Russians Are Coming is er wel een op merkelijk verschil. Bram grijpt na een stevige rockplaat weer terug naar materiaal dat wat meer „soulful" klinkt Niet de gitaar, maar de over elkaar heen gesmeerde meer stemmige achtergrondvocalen domineren Funland. „Bram nieuwe stijl" komt het best uit de verf in Soul Surrender, Heart of Stone en de slijper en single-kandidaat Together My Love. Ook met een gedurfde cover van Breaking Down The Walls Of Heartache (wat een titel!), dat we ken nen in een gedreven toeter-versie van Dexy's Midnight Runners, blijft Tchaikovsky overeind. Maar echte zepers staan er ook op Funland in de vorm van Miracle Cure pure rock zoals het ook op honderd Jerry Lee Lewis platen is te horen en het zeurderige Why Does My Mother 'Phone Me, wat een verdwaalde indruk op de plaat maakt. Net zo verdwaald als de wat mistroostig kijkende Bram in het pretpark, zoals hij op de fraaie hoes staat afgebeeld Misschien dat het leven voor de ex-Motors voorman wat vrolijker wordt wanneer zijn solo-carriere door een wat groter publiek wordt gewaardeerd. Ondanks een flinke handvol composities die beslist de moeite waard zijn, is het nog maar de vraag of daar met het verschijnen van Fun land verandering in zal komen. N.M. 6 juni Mother's Finest, Paradiso in Amsterdam. 6 juni Tapes Mathilde Eleveld, Paard van Troje in Den Haag. 6 juni Rotjoch, 0'16 Oosteinde 16 in Voorburg. 7 juni R.L. Burnsidc, café De Paap, Papestraat 32 in Den Haag. 7 juni Ruts DC, De Lantaren in Rotterdam. Aanvang 20.30 uur. 8 juni Monochrome Set, Paard van Troje in Den Haag. 9 juni Check The Computer, muziekcafé de Paap, Papestraat 32 in Den Haag. 11 juni Cramps, Paard van Troje in Den Haag. 12 juni Au Pairs, Paard van Troje in Den Haag. 12 juni Dice, 0'16, Oosteinde 16 in Voorburg. Aanvang 21.00 uur. 13 juni Rainbow. Ahoy' in Rotterdam. 13 juni Split Enz, De Doelen in Rotterdam. 13 juni Six, 0'16 Oosteinde 16 in Voorburg. Aanvang 21.00 uur. 14 juni Dire Straits, Eden hal in Amsterdam. 15 juni Dire Straits, De Doelen in Rotterdam. 15 juni Rupert Hine, Paradiso in Amsterdam. 16 juni Ultravox, Jaap Edenhal in Amsterdam. Voorprogramma DAF. 16 juni The Lights, muziekcafé de Paap, Papestraat 32 in Den Haag. 18 juni Haagse groepen presentatie. Paard van Troje in Den Haag. 19 juni The Beat, Melkweg in Amsterdam. 20 juni Passage On-off, Paard van Troje in Den Haag. 23 juni Mike Oldfield, Doelen in Rotterdam. 23 juni Staytion, muziekcafé de Paap. Papestraat 32 in Den Haag. 26 juni Neon, Paard van Troje in Den Haag. 27 juni Stere Strange, Leids Vrijetijdscentrum in Leiden. 28 juni Dr. Feelgood, Paard van Troje in Den Haag. 30 juni Spotlight Kid, muziekcafé de Paap, Papestraat 32 in Den Haag. 7 juli Dodo, muziekcafé de Paap, Papestraat 32 in Den Haag. 14 juli Tilt Team. muziekcafé de Paap, Papestraat 32 in Den Haag.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 23