'Wie is normaal' bij het Varend Variëté Poging tot nuance in „Op hoop van zegen" Marionetten en sieraden in Jacques Saloon Fredy Wolf in Amstelpark Vier kunstenaars in 't Voorhuis in Voorschoten DEZE WEEKIN DE LEIDSE BIOSCOPEN Macabere schets van menselijke verwachtingen En Verder tod 'aank!ZEVENHOVEN Drie kun- stenaars zullen de komen- C1, iaa,zes weken hun werken het tentoonstellen in galerie zijn i Jacques Saloon. Jawik pauze Krudde uit Enschede expo nas, d;seer* marionetten, draaido- wordlzen en olieverven, Liliane deze Werneke uit Alphen aan de Rijn komt met zilveren sie raden, terwijl Irene Han- naart uit Rotterdam gou den sieraden tentoonstelt. Eerste Pinksterdag vindt, in bijzijn van de kunste naars de opening plaats, s-i jL die die dag van drie tot ze- Ul\ ven uur is te bezichtigen. Jawik Krudde, geboren in 1945 te Heerlen, is afgestu deerd als psycholoog, werkte enige jaren aan de Sociale Academie te Hengelo, maar stopte met dit werk. Altijd al geboeid door het poppenspel, pantomime en de Pierrot-fi- guur, legde hij zich helemaal J toe op zijn hobby: het maken van marionetten, draaidozen - Hel en schilderijen. In zijn win- or Jd keltje 't Droombureau te En- e aai schede probeert hij zijn lelaai kunstwerken te verkopen, ganis Zijn marionetten zien er, zo en fi dig uit; maar een goede kij- ker ziet al snel op welke knappe wijze de karakters ls bii zijn uitgebeeld. Ook de ma- De U nier van ophangen, met be en id hulp van touwtjes, geven een ie acl eigen karakteristieke hou- SeJej ding aan elke marionet ehoud Zijn olieverfschilderijen zijn instel een uitvloeisel van het ma- en d ken van zijn poppen. Tragiek omgi en vrolijkheid vormen een Dan zijn er de vernuftig ge construeerde „dozen" van p de Krudde, een origineel soort lard I speelgoed, die door aan een form zwengel te draaien wonder- D uui lijke taferelen laten zien. Zijn aterd „dirigeermachine" is daar vai een pracht voorbeeld van. ntenj Breng je deze doos in bewe- ging, dan beginnen een aan- goo: tal handen naar alle kanten soon te dirigeren; waarmee hij it Wi zeggen wil, dat de techniek I- ons leven beheerst: er wor den apparaten gemaakt voor zond* handelingen, die net zo goed, De „dirigeermachine" van Jawik Krudde. of nog beter, door mensen-, handen gedaan kunnen wor den. Er zijn nog meer dozen of machines, waaronder de „humeurmachine", te bezich tigen. Uitgangspunt voor dit „speelgoed" zijn de Derde Wereld, waar nog veel am bachtelijk werk gedaan wordt, en de commedia del- l'arte. De twee vrouwelijke kunste naars, beiden van beroep e- delsmid en hun eigen merk en stempel in de sieraden dragend, geven met hun gou den en zilveren sieraden aan deze tentoonstelling een apart cachet. De expositie duurt van 7 juni tot 18 juli en is geopend dins dag tot en met vrijdag van 8.30 tot 18.00 uur, vrijdag ook van 19.00 tot 21.00 uur en za terdag van 8.30 tot 16.00 uur. li LEIDEN Als enige Leidse kunstenares 1 neemt Fredy Wolf deel aan de grote beel- 2 dententoonstelling, die voor de derde j] maal in het Amsterdamse Amstelpark i wordt gehouden. Een kleine honderd Ne- lj derlandse kunstenaars zijn met een sculp- tuur in het park vertegenwoordigd. De honderd beelden zijn uit 450 inzendingen geselecteerd. Het beeld van Fredy Wolf een van de zestien deelnemende vrouwen is direct bij de hoofdingang van het Amstel park geplaatst. Het beeld is 3.70 meter hoog en vervaardigd van roestvrijstaal en zwart rubber. De expositie in het. fraaie Amstelpark duurt tot en met 30 augustus. De Inzending van Fredy Wolf. VOORSCHOTEN Gale rie 't Voorhuis aan de Voorstraat 6 in Voorscho ten heeft deze en de volgen de maand een rijk gescha keerd aanbod van kunst in huis, afkomstig van vier kunstenaars. Het gaat om kleinplastiek en schilde rijen van Marian Ram- mers-Vijsma, tekeningen en gouaches van Hans Jo nas, etsen van Ans Ver- haagen-Kool en lino's en aquarellen van de hand van Henk van Ockenburg. Marian Rammers-Vijsma is opgeleid door de beeldhou wer Pieter Biesiot. In haar beeldjes en chamotte staat de mens over het algemeen cen traal. Ook maakt zij portret- t kleinplastiek „Samen" van Marian Rammers-Vlls- in verschillende technie- ken en aanvaardt zij op drachten. LEIDEN De onzichtbare man, de opstand der rari teiten, ontmaskering der normalen en de hamvraag: Wie is Normaal? Het zijn de ingrediënten van 'Het Rariteitenkabinet', de laat ste produktie van het thea tergezelschap Het Varend Variëté. Het gezelschap, dat vorig jaar met succes enige voorstellingen in Lei den speelde, heeft aange legd aan de Oude Singel nabij de Havenbrug. Mor gen en maandag vanaf drie uur gaat het rariteiteiten- kabinet open, het publiek kan gratis van de inhoud kennis nemen. Hoofdpersonen in deze pro duktie Piet Schroot, alias Boto en Jacob Puin, alias de meester trekken met hun ra riteitenkabinet per schip langs dorpen en steden. Boto is een ordinaire kermispre- sentator, de Meester daaren tegen een stoffig figuur op leeftijd die de zaken weten schappelijk benadert. Op het podium op hun schip staat een gigantisch kabinet met deuren, laden en klepjes van waaruit de rariteiten worden gepresenteerd. Eén daarvan is de onzichtbare man, een doorn in het oog van de an dere rariteiten. Deze komen in opstand tegen hun bazen om er achter te komen dai Boto en de Meester nog de raarste van allemaal zijn. Boto blijkt van ijzer te zijn en de meester van steen. Beiden hebben dit angstvallig voor elkaar verborgen gehouden uit angst om door de ander tentoongesteld te worden. Moraal: wie is er nu eigenlijk Normaal. Het antwoord wordt wellicht gegeven in de twee, ieder anderhalf uur du rende, voorstellingen van Het Varend Variëté. De afbeelding op het programmablad van het Open Theater. Leiden - Heijermans' „Op hoop van zegen" is al ontelbare keren gespeeld in binnen- en buitenland in verschillende bezettin gen. Men kan zich afvragen waarom een keur van akteurs, waaronder Marja Ha- braken, Gees Linnebank, Jaap Hoogstra, Huib Broos en anderen, onder regie van Leo Hogenboom zich uitgerekend met weer dit stuk moest bezighouden. Schrij nende toestanden van weleer doen zich niet meer voor, de mensen zijn mondiger geworden en laten zich niet meer in wrak ke schepen de zee op sturen. Een zwakke, zielige Kniertje kan nu alleen nog maar irritatie opwekken. Het antwoord hierop ligt in de interpretatie die Hogenboom en de zijnen aan het stuk hebben gegeven. De sterke zwart-wit teke ning van de personages heeft men naar de achtergrond willen dringen, om tot genuan ceerdere karakters te komen. Barend is dan niet laf, maar kent bepaalde geheimen, Kniertje geeft niet toe uit zwakte, maar uit de weldoordachte keuze in iemand vertrouwen te willen blijven stellen. De nadruk ligt niet zozeer op het drama van het vergaan van het schip „Op hoop van zegen", maar op de ma nier waarop elk van de karakters op de ge beurtenis reageert; een minder tijdgebonden interpretatie door de wat psychologische be nadering. Het dekor is ook tijdloos gehouden: geen rea listische vissershut, maar één wand, wat meubels en verder een open toneel. Het de- kor werkt niet helemaal, juist omdat het zo open is; pas wanneer in de stormnacht de verlichting gedempt wordt, ontstaat er iets als sfeer. De jonge Maija Habraken als de oude Knier zet een fraai personage neer, evenals Gees Linnebank die de rebelse zoon Geert speelt. Jaap Hoogstra is zeer vermakelijk als de oude Cobus. Het is een beetje de vraag of de spe lers helemaal in hun opzet geslaagd zijn; ze ker is echter wel dat het stuk een paar mooie scènes bevat. De acteerprestaties zijn zonder meer goed, hoewel er bij de première vorige week wel meer spanning in had mogen zit ten. „Op hoop van zegen" is ontdaan van Heijer mans' scherpe sociale kritiek; in deze inter pretatie is de betrokkenheid die hij voelde minder zichtbaar, zodat ook de toeschouwer zich minder betrokken voelt bij de persona ges en afstandelijk kan blijven kijken. Voor sommigen misschien een nieuwe manier van Heijermans zien. „Op hoop van zegen" speelt vanavond in de Leidse Schouwburg. STUDIO: The Magician of Lublln (16) met Alan Arkln, Valerie Per- rlne en Louise Fletcher. LEIDEN The Magician of Lu blin' is niet bepaald een aaneen schakeling van frivole beelden en gewelddadige acties, waarbij enige mate van diepgang ontbreekt. Want hoewel de titel het tegendeel doet vermoeden, schotelt de film het publiek niet alles op een pre senteerblaadje voor. Feitelijk geeft de film een macaber beeld van menselijke verwachtingen, hoop en wanhoop, hoewel dat misschien pas tegen het einde van de rolprent echt duidelijk wordt De roman The magician of Lublin' van nobelprijswinnaar Isaac Bashevis Singer ligt ten grondslag aan de ge lijknamige film. De beelden waarin het verhaal ver pakt is, zijn fraai. Soms wordt een ar cadisch landschap ten tonele gevoerd, terwijl op andere momenten op sub tiele of niet mis te verstane wijze menselijke wanhoop wordt geschetst. Het verhaal speelt zich af in Polen omstreeks 1900. Centraal staat de joodse goochelaar Yasha Mazur (Alan Arkin), die door vertoning van zijn kunsten in zijn geboortestad Lublin een onaantastbare figuur is. Met name zijn vermeende vliegkunst maakt hem erg populair. In Warschau probeert hij deze kunst daadwerkelijk uit te oefenen, hetgeen natuurlijk niet lukt. Vanaf dat mo ment is er sprake van een beklem mende ondertoon in de film, die niet meer verdwijnt Terug in Lublin bouwt hij van bakste nen een eigen cel en begint een asce tisch leven. Op het moment, dat een op wraak beluste menigte waaron der de stompzinnige familie van Mag- da, een van zijn minnaressen een einde wil maken aan het leven van de inmiddels toch in het gehele land be kende kluizenaar, neemt deze verras send de vlucht WIM BUNSCHOTEN CAMERA Ordinary Peo ple (a.l) Het debuut van ac teur Robert Redford als re gisseur is in Amerika rijke lijk met Oscars overladen. En terecht, want Redford dwingt met zijn eersteling veel be wondering af. (vijfde week) LUXOR Close encoun ters of the third kind (a.l.) Zeer groots opgezete science fiction film (reprise, eerste week) LIDO I Mc Vigar (16) Goede vertolking van Roger Daltry als de beroepsmisdadi ger Mc Vigar, wie het lukte tot tweemaal toe uit de best bewaakte gevangenis van het Verenigd Koninkrijk te ont snappen (derde week) LIDO II Nighthawks (12) Het geslaagde Amerikaanse filmdebuut van Rutger Hau- wer in een aantrekkelijke thriller vol vaart (vijfde week) LIDO III Chère inconnue (a.l.) Simone Sognoret, Jean Rochefort en Delphine Seirig weten een verhaaltje uit de Bouquet-reeks zo knap te vertolken, dat een ontroe rend epos onstaat (vierde week) LIDO IV The elephant man (16) Een wat weke ver filming van het leven van een mismaakt mens in Enge land ten tijde van Koningin Victoria, (tweede week) TRIANON Lili Marleen (16) Uiterst gladde film van regisseur Fassbinder over nazi-Duitsland. De film lijkt het nazi-tijdperk te verheer lijken, maar is zo ongeloof waardig dat niemand er boos om zal worden, (tweede week) EUROCINEMA I (Alphen aan den Rijn) The blue la goon (a.l.) Mierzoete film van Randal Kleiser vol prachtige plaatjes van de Fid- ji-eilanden. (tweede week) EUROCINEMA II (Alphen aan den Rijn) Vrijdag de 13e (16) (tweede week) EUROCINEMA III (Alphen aan den Rijn) Once upon a time in the West (12) Een van de beste westerns ooit gemaakt. (reprise,tweede week) EUROCINEMA IV (Alphen aan den Rijn) Azen zijn troef (12) (reprise, eerste week) Hans Jonas is autodidact In zijn tekeningen en gouaches beeldt hij op expressionisti sche wijze landschappen en dierfiguren uit. In de etsen van Ans Verhaagen-Kool overheerst de natuur. Henk Ockenburg bezocht de Haagse Kunstacademie en behaalde daar het diploma monumentale kunst Ook volgde hij er de opleiding grafische vormgeving. Bij Gerd Arntz (beeldstatistiek) leerde hij als assistent het snijden in hout en linoleum. Na jarenlang als illustrator te hebben gewerkt, onder meer voor de KLM wijdt hij zich tegenwoordig aan de vrije kunst De expositie wordt op zater dag 6 juni om 16.00 uur geo pend door Nol Westendorp, hoofd voorlichting van CRM. Een muziekgroepje zal gedu rende de opening Balkanmu- ziek spelen. De expositie duurt tot 31 juli en is op 'werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur geopend, op zaterdag van 11.00 tot 16.00 uur en op zon dag van 14.00 tot 17.00 uur. Op vrijdag is de tentoonstel ling ook van 19.00 tot 21.00 uur geopend. LEIDSE COURANT VRIJDAG 5 JUNI 1981 PAGINA 7 Piet Schroot en Jacob Puin met hun ra riteiten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 7