Freek de Jonge versiert Holland Festival op tv Pim Jacobs: presentator van tv-quiz „Babbelonie" TERUGBLIK TELEVISIE VANAVONI TELEVISIE ZATERDAGS RADIO VANAVOND RADIO ZATERDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT/ VRIJDAG 5 JUNI 1981 PAGl^, AMSTERDAM - Een lichte chaos moet als een van de charmes gaan gelden van de uitzendingen, die VPROtv deze maand op vier zon dagen aan het Holland Festival wijdt Vanuit het Amsterdamse Carré krijgt de kijker van alles wat aan kunst opgediend, frag menten van voorstellingen, inter views, zelfs beroemde sterfscènes en vragen uit het publiek naar de noodzaak en het nut van kunst. Om in deze bonte sliert van beel den en bijdragen enigszins orde te scheppen werd voor de presenta tie Freek de Jonge ingehuurd, die als artiest er zowel lijn in zal po gen te brengen als eigen invallen er aan toe zal voegen. Met dit laat ste zal hij de verwarring omtrent kunst mogelijk nog vergroten, maar dat kan het beoogde effect van deze uitzendingenreeks alleen maar ten goede komen. Freek de Jonge: „Ik ben gevraagd voor deze uitzendingen, maar de verantwoordelijkheid blijft liggen bij de leiding van het Holland Festival. Ik zal me er dus onder uit kunnen wringen als er iets misgaat. Als ar tiest moet ik de kunstenaars bekij ken. Je gevoel is hierbij de beste leidsman. En ik voel me tamelijk vrij om deze avonden op mijn eigen manier uit te werken". Hij zegt zich daarbij wel te moeten vrijwaren voor een zekere hoog moed. Hij was eens in een zaal met André van Duin en Saskia en Serge op het podium. André stal negentig pet. van de show, terwijl Sas en Ser het met de resterende tien pet. mochten doen. Freek voelt zich in een soortgelijke situatie gedrongen als de mensen het toestel alleen maar zullen aanzetten om hem te zien. In het Holland Festival is het om de kunst begonnen en dat moet nummer één blijven. Daar zal Freek ook naar toe werken door naar best vermogen de kunst te doorgronden. zoals die in het Holland Festival ge boden wordt. Volgens Freek kun je door moderne kunst hevig geïrri teerd raken. Zijn er schilders die een prachtige boom kunnen schilderen, maar wat maken ze? Een vlak met strakke lijnen die ze invullen met kleur. Zo'n kunstenaar wordt door het publiek niet begrepen en dat is behoorlijk pijnlijk voor zo'n kunste naar. Freek heeft er wel zin in om dit soort misverstanden tussen kun stenaar en publiek althans een beetje uit de wereld te helpen. Daarom zal elke uitzending staan in het teken van de vraag naar de noodzaak van kunst. Freek heeft daar nu al eigen ideeën over. Je moet niet vragen naar de noodzaak van kunst. Kunst bestaat en dat toont de noodzaak er van aan. Om voor dit inzicht ook het publiek warm te krijgen, de zaal en de huiskamer er in te betrekken, zal presentator Freek bij voorkomende gelegenheden aan het improviseren slaan. Hij beschouwt dit als zijn aan deel aan het experimentele karakter van deze uitzendingen. Holland Festival-directeur Frans d- Ruiter mikt in elk geval op eer reeks merkwaardige uitzendingen Die mogen ook opzien baren, voor o tegen, zoals vorig jaar met Win Schippers bijdrage „Het stuk Elly" toen zaalbezoekers boos weglieper. vanwege de inhoudsloosheid van dit stuk. Het Holland Festival, zegt de Ruiter, gaat opnieuw bewust met de VPRO in zee om een dergelijk effect te bewerkstelligen. Het gaat er op de uitzendavonden om eens iets anders te doen dan goed uitgebalanceerde voorstellingen te brengen en gepla veide wegen te begaan. Er moet voor verrassingen zorg worden gedragen, waarover men zich zowel thuis als in de zaal zal kunnen opwinden. Het Holland Festival prijst zich gelukkig hiervoor de VPRO en Freek de Jon ge te hebben kunnen inhuren, te meer waar Freek zelf ook met een aantal leuke ideeën kwam. Scène uit het ballet „Sequel Converter" van de Stichting Dansre- search, waarin dansers tussen stoelen naar hun identiteit en hun draai zoeken. Eén daarvan zal zijn, dat hij beroem de sterfscènes zal laten spelen door bijv. Johnny (The Selfkicker) van Doorn en cabaretière Joke van Leeuwen. Liefhebbers uit het pu bliek mogen zich hiervoor ook spon taan aanbieden en wie er behoefte aan hebben, mogen ook beroemde liefdesscènes komen spelen, bijv. uit Romeo en Julia, zoal niet Gert en Hermien. Bovendien heeft hij meisjes opgeroe pen om bij hem een auditie te ko men maken, waarbij het er zo au thentiek mogelijk aan moet toegaan, echt zoals het in de werkelijkheid gebeurt. Freek hierover: „Ik zeg er bij voor baat bij, dat ik geen toneelbaantje in mijn shows te vergeven heb. Ik hoop, dat aantrekkelijke meisjes zich aanmelden, maar het moet wel be schaafd blijven. Meisjes met goede smaak, die ook in staat zijn ontroe ring te wekken. Desnoods in hun wanhoop. Ik ben natuurlijk niet toe gerust met de gave een meisje zon der talent alsnog te voorzien van een zeker talent. Voor mij staat in elk geval voorop, dat ik niet de show mag stelen en evenmin de meisjes in kwestie belachelijk mag maken. Mis schien verschijnt er wel een meisje met zoveel talent, met een zo grote gave om haar innerlijk te uiten, dat ik zelf als artiest door de mand val". Op alle vier avonden zal de „nood zaak" van de kunst slagvaardig op de pijnbank van de publieke smaak worden gelegd. Stukken voorstelling dienen daarbij als uitgangspunt. Op de allereerste avond, zondag, dienen daarvoor de Pas de Deux uit de Schone Slaapster, die op het Holland Festival afwisselend wordt gedanst door Maria Aradi en Francis Since- retti en door Alexandra Radius en Henny Jurriëns. De Stichting Dans- research en The Ktichen experimen teren met videoballet en door de computer opgeroepen repercussies, waarbij bewegingen worden omgezet in een min of meer muzikaal geluid. In dit ballet „Sequel Converter" ziet men de gedragingen van een aantal mensen die temidden van een ver warrende hoeveelheid stoelen hun identiteit en draai lopen te zoeken. Op die avond mag ook de Wupperta- ler Pina Bausch niet ontbreken met haar getourmenteerd, lijfelijk geë motioneerd balletwerk, ditmaal op muziek van Purcell. Een eidofoor op het toneel laat de zaalbezoekers de beelden zien, die hiervan worden ge maakt met bestemming huiskamer. Het Werkcentrum Dans en het Na tionale Ballet zullen eveneens in eni gerlei vorm acte de presence geven. Ballet-notabelen in de zaal, maar ook los publiek mag commentaar en kritiek uiten, zomede bijval of ver werping, mits het leerzaam of leuk bijft. Voor andere avonden staan delen van optredens genoteerd van Poetry International met Chaim Levano, die Nietzsche doet, de toneelgroep Globe met „Troilus en Cessida", ver der het electromechanische ballet van Michel Waisvisz, zomede het Circus Lumière met cruë acrobaten- humor. Electric Phoenix komt met Freek de Jonge die kunst op handen draagt: „Het zijn de mensen zelf die de magie aan de kunst verlenen". muziek voor stemmen en electronica en wil daarmee haar standpunt on derstrepen, dat de electronica een steeds belangrijker rol in de kunst (van de naaste toekomst) zal gaan spelen. Op het zondagavondje „nood zaak" van de muziek verschijnt o.a. de pianist Rolf Brautigam om de wereldpremière te brengen van Pe ter Schats nieuwe stuk „Polonaise voor piano", waarbij een grapjas op de kruk voor het instrument een „Punaise voor piano" zou kunnen deponeren. In elk geval krijgt de kij ker die avond ook Louis Andriessen te horen, de geestelijke vader van het muzikale gedeelte van dit Hol land Festival. In diens kielzog varen mee de Haagse Slagwerkgroep en het Ned. Blazersensemble. En dit al les is nog maar een greep uit het vier zondagavonden vullende HF-pro- gramma op VPRO-tv.- Op de laatste avond gaat Freek de Jonge zorgen voor een uitsmijter, die meer met kunst te maken heeft dan de HF-bezoeker en de kijker zullen kunnen bevroeden. Freek zal dan als presentator en als aan elkaar lij mer van de vele HF-bijdragen terug treden ten behoeve van de Fries Jo- pie Huisman, die vanuit de situatie van een eenvoudige handwerksman zich opwerkte tot een figuratieve kunstschilder. Volgens Freek een zeer gaaf mens aan wie hij zelf ook zegt veel te danken te hebben. Freek de Jonge: „Hij schildert van uit de directe impulsen die tot hem komen, ik heb hem jaren geleden le ren kennen en leren bewonderen. Hij is een inspirerende man, die ook voor mijn werk grote betekenis heeft. Er is in de loop der jaren een stevige band tussen ons gegroeid. Zoals die man in zijn authentieke le vensbenadering de functie van de dingen voor de mens ziet. Dat is nou een echte levenskunstenaar. Hij maakt geen kunst. Hij is kunst en als je met hem praat voel je je als mens een kunstenaar. Die uitstraling heeft hij in zich. Op voetballen heeft hij ook een zeer eigen kijk. Hij was sup porter van „Heerenveen", toen Abe Lenstra er nog in voetbalde. Daar kan Jopie Huisman hele verhalen over vertellen. Bijv. die keer in een kampioenswedstrijd, toen „Heeren veen" op zeker moment met 4-0 ach ter stond. Daar wou Abe wel even wat aan gaan doen. Hij schuift op zijn eentje met de bal aan zijn voet door de linies van de tegenstanders heen en wordt in het strafschopge bied ten val gebracht. Abe meende recht te hebben op een penalty, maar de scheidsrechter wuifde die weg. Toen is er een vuur in Abe ge varen. Binnen vijf minuten scoorde hij vijf keer op zijn eentje en werd „Heerenveen" met 5-4 kampioen. Magische krachten in de sport, maar ook in de mens. Daar kan Jopie prachtig over vertellen. En dat niet alleen. Op zijn kunstavondjes nodigt hij belangstellenden uit Komen de mensen binnen en zien ze op de tafel voor de spreker niet meer dan een stelletje oude schoenen staan, terwijl ze op kunst hadden gerekend. Zij trekken uit verontwaardiging hun neus op. Dan begint Jopie een heel verhaal over die versleten schoenen, hoe die mensen hebben gedragen op wandelingen, hoe ze voeten tot stut en steun hebben gediend, hoe ze de mens in staat stelden om de wereld om hen heen te bekijken, op vakan tie in de bergen, in ons land door drassig moeras. Zonder dergelijke schoenen zou de mens niet half zijn wat hij is. En als Jopie dan uitge praat is na een lang en gloedvol be toog, dan komt zijn publiek opnieuw naar die schoenen toe. Uren na af loop staan ze die nog te bekijken en te betasten alsof ze van goud zijn. Het is hetzelfde afgetrapte schoeisel, maar dan toch met die nobele voor naamheid van die sloffen, waaraan Jopie door zijn wezenlijk kunste naarschap de glans van de magie heeft verleend". TON OLIEMULLER Onder de titel „Babbelonië" brengt de AVRO vanavond een nieuwe tv-quiz op de beeldbuis waarin het vooral gaat om de spraakkunst in de ruimtste zin van het woord. Pim Jacobs leidt de quiz en het vaste panel be staat uit presentator Willem Duys, cabaretier Jos Brink en omroepmedewerkster Lous Haasdijk. Het panel krijgt de opdracht op crypti sche wijze te babbelen over een willekeurig onderwerp en drie per aflevering wisse lende gasten moeten dat on derwerp proberen te raden. Willeke Alberti, Mieke Tel- kamp en Gerard Cox, zijn in de eerste uitzending van „Babbelonië" te gast. De snelheid waarmee zij de cryptische omschrijvingen van het panel weten te on trafelen, is bepalend voor het aantal punten. Met deze quiz, die afhankelijk van het succes misschien ook het komende winterseizoen zal worden uitgezonden, zijn geen prijzen te winnen. Het gaat uitsluitend om de eer als eerste uit de bus te ko men. Ned. II 21.15 uur. Wollie Wollie bakt een heuse letter - taart en Streepje knutselt een deegroller in elkaar. Ned. I 19.00 uur. V.l.n.r. James Best, Sorrell Booke, John Schneider, Tom Wopat en Catherine Back uit de nieuwe komische reeks „De Dukes of Hazzard". Lucy grond gaat alles naar wens, ZWGCJsn maar eenmaal in de lucht gaat alles mis. Carol blijkt vlie gangst te hebben. Ned. I 19.05 uur. Derde aflevering uit de serie documentaires over de sociale en politieke situatie in het hou f het lJ scherm in het oog hooggelndustrialiseerde Zwe den. Ned. I 19.30 uur. Erewoord Amerikaanse tv-film over ver slaggever McNeil die een ano nieme tip krijgt over de ver moedelijke dader van de moord op een tiener. Die tip leidt tot de arrestatie van een invloedrijke bankier. Tijdens de rechtzitting weigert McNeil echter zijn bronnen te noemen en beroept hij zich op het ver schoningsrecht in de journalis tiek. De bankier wordt vrijge laten en McNeil hangt een straf boven het hoofd wegens ongehoorzaamheid aan het hof. Ned. I 20.00 uur. Bellamy Elisabeth Bellamy keert terug uit Duitsland. Zij heeft daar allerhande vooruitstrevende ideeën opgedaan en wil zich niet langer meer bij zinloze plichtplegingen neerleggen. Ned. I 21.55 uur. Amsterdam Zeventiende aflevering uit de reeks programm's waarin schrijver Jan de Hartog herin neringen ophaalt aan zijn jeugd die hij in Amsterdam doorbracht. Ned. I 22.45 uur. De vruchtbare herinnering Eerste aflevering uit de twee delige documentaire over het leven van de twee Palestijnse vrouwen: Farah Hatoum, een vrouw die nog volgens het tra- dionele patroon leeft, en Fad- wa Toukan, een geëmanci peerde dichteres. Ned. I 23.00 uur. ven en het lot van de Pom- merse adellijke familie Von Quindt in de jaren 1918 tot 1945. In deze aflevering wordt Maximiliane geboren. Ned. II 22.30 uur. De Dukes uit Hazzard Miriam Makeba Eerste aflevering uit deze Amerikaanse komische reeks die draait om het fraai ogende meisje Daisy en de twee broers Bo en Luke Dukes die in het stadje Hazzard de strijd tegen de gevestigde orde aanbinden. T©nniS Ned. II 19.05 uur. Registratie van het eerste deel van het optreden dat Miriam Makeba tijdens het North Sea Festival 1980 gaf. Ned. II 22.55 uur. Dallas Bobby Ewing wordt ontvoerd. De opzet was om J.R. te ont voeren, maar natuurlijk is diens jongere broer ook een aardig losgeld waard. Ned. II 20.27 uur. Maximiliane Von Quindt Zoals we eerder schreven de eerste aflevering uit de 15-de- lige Duitse serie over het le- Vanuit Roland Garros in Pa rijs reportage van de halve fi nales heren enkel-spel van de Open Franse kampioenschap- Ned. Morgenmiddag Morgen voor de kinderen Bol- ke de Beer, Kleine Isar, de Flamingo, de Pinksterkroon, Pommetje Horlepiep, prof Balthazar en de dierendokter. Zaterdag Ned. I 15.30 uur. Tros betwist conclusie rapport over commerciële bindingen HILVERSUM Dat de Tros commerciële bindingen zou hebben met derden die in strijd zijn met de omroep wet, wordt door deze omroep betwist. Dit blijkt uit een voorlopige reactie op het rapport van de regerings commissaris voor de om roep, mr. Custers. „Wij verschillen aanzienlijk van mening met de regerings commissaris over diens opvat tingen ten aanzien van even tuele commerciële betrekkin gen en over zijn interpretatie tikel 13) in de omroepwet", al dus de reactie van de Tros. De Tros zegt het verder te be treuren, dat zij de definitieve versie van het rapport nog niet heeft ontvangen, temeer omdat de Tros van het begin af aan aan dit onderzoek „uiteraard" alle medewerking heeft verleend, aldus de reac tie. Bij monde van Rob Out liet Veronica weten volstrekt niet te begrijpen waar die beschul digingen vandaan komen. In het rapport staat, „nadere de partementale verduidelijking nodig is over de vraag welke activiteiten van commerciële aard zijn en welke als zodanig dienen te worden tegenge gaan", aldus Rob Out. Hij wijst er verder op, dat de directeur van de omroep zich in op dracht van het bestuur bezig houdt met activiteiten die in het belang van de vereniging worden geacht. „Het kan haast niet anders", aldus Rob Out, „of er moet verband worden gezocht met de door Veronica aangevraagde B-status". NEDERLAND 1 NOS 18.25 Nieuws voor doven en slechthorenden 18.30 Jeugdjournaal 18.36 Sesamstraat 18.50 Eenakter In zwart-wlt NCRV 19.00 Wollle's werelo 19.05 Lucy en Mr. Moone>' 19.30 Zweden bijvoorbeeld, documentaire serie 20.00 Het erewoord, tv-film NOS 21.37 Journaal 21.55 De Familie Bellamy 22.45 Herinneringen aan Amsterdam 22.55 Tot besluit IKON 23.00 De vruchtbare herinnering, documentaire serie NOS 23.50 Journaal 23.55 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND2 NOS 18.57 Journaal AVRO 18.59 Doctor Snuggles 19.05 De Dukes uit Hazzard serie NOS 20.00 Journaal AVRO 20.27 Dallas, serie 21.15 Babbelonie, spelprogramma 21.50 Televizier Magazine 22.30 Het leven van Maximiliane von Quindt, tv-serie 22.55 North Sea Jazz Festival NOS 23.30 Journaal 23.35 Nieuws voor doven en slechthorenden 23.40 Tennis: Halve finales herenenkelspel van de Open Franse kampioen schappen te Parijs DUITSLAND 1 (Reg. progr.: NDR: 18.00 Elne sDe heer kanlsche Familie, tv-serle. 18.3 de wetl tuai. 18.45 Kleuterserie. 18.5S vergade. amarllranle/^ha Camilla ymmiss s.progr. 18730 Tektfenl'n£ 1 serie. 18.40 Amus.progr. 19.15|Jë bezu. "tl.) 20.00 Journ. 20.15 In Color^J ir Teufel los (The Sheepman), j, progr. 22.30J te ir nws. 23.00 fe".' f politieserie. 0.30-0.35 Journ. verneia DUITSLAND 2 18.20 Serie westei 19.30 Buitenlandse reportages.. Die Faelle des Monsieur Cabrol daadserie. 21.37 Haende ho„ Meister kommt, tv-serie. 22.00JI 22.20 Cult, magaz. 22.50 kondi voor de 19.00 itijdelijk toet Orchidee, speelfilm. 0.40 Journ. (raadslid 18.00 Kinderserie. 18.30 Curai!'™f^„ zondheldsleer. 19.00 Vrljetijdsniv ne. 19.45 Journal 3. 20.00 Idoorgaa 20.15 Cult, en wetensch. progr van Reportages uit Duitsland. 21.3«PvdA-f. gieus progr. 22.00 Wie es Goifpr; faellt. tv-film. 23.00 Televisiepiiv;^^ 23.45 Journ. hficeert \Kuijers i van zijl J Ook meende BELGIE NED. NET 1 18.30 Kindertilmserie. 18.45 I progr. 19,00 Korte film. 19.07 li progr. 19.37 Meded. 20.10 Weerber. \,Het i tenlijh 23.15-23.30 Journ. BELGIE NED. NET 2 18.30 Kinderfilmserie. 18.45 Kta ken da gen w Voorloi BELGIE FRANS 18.00 Tekenfilmserie. 18.15 progr. 18.30 Literair progr. Reg. magaz. 19.25 Weerber. Journ. 19.55 Spelprogr. 20.30 Ri' tage. Aansl.: Discussie. 22.30- het L stuur h gesprei laerts (Volksl Ruimte over dt BELGIE FRANS 2 14.00-19.00 Internationale tenn pioenschappen van Frankrijk. Roland Garros-stadion te Pa heren enkelspelen voor de halvJj Ie; 2 dames dubbelspelen tie 'fcNF ietsi tiaar NEDERLAND 1 TELEAC 12.00 Antieke wereld, herh. les 12 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden 15.30 Journaal NCRV 15.32 Botke de beer 15.40 Kleine Isar, jeugdserie 15.50 De Flamingo, natuurfilmpje 15.55 De Pinksterkroon 16.10 Pommetje Horlepiep 16.35 Professor Balthazar, tekenfilmserie 16.40 Peter Ramsay, de dierendokter NEDERLAND2 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden 17.30 Studio Sport-Extra DUITSLAND 1 Wecte 10.00 Journ. en actual. 10.23»**, w Faelle des Monsieur Cabrol, tv-P *or 11.45 Haende hoch. der M«et Ka kommt, misdaadserie. 12.10 Buen fief landse reportages. 12.55 PersiWcterl 13.00-13.15 Journ. 13.40 Progr.oL 14.10 Journ. 14.15 Kleuter^" j 14.45 Inform, progr. 15.30 Die uiftfOOr d< gessliche Nacht (Remember «meer night), speelfilm. 17.00-17.30 HJfceo, zc Hoorne DUITSLAND 2 Raajro 12.00 Progr.overz. 12.30 lnfoi^»£~~* amus. 14.45 Journ. 14.47 TekwtMereiN serie. 15.10 Fllmreportage. 16.3$psterei derprogr. 17.04 Bekendmaklngyan de de winnaars van de week. r Journ. 17.10 Actueel progr. pehalv( irerkeei W.VM# wlwg WU.l». I .«V ~U.0jePIand kundige geometrie. 17.30 inforrJikoms' rle. De Hoo BELGIE NED. 1 tioeten 14.00 Open school. 14.30 Tenni^urg, O (choliei BELGIE NED. 2 14.00 Open school. 14.30 Tennis twijl BELGIE FRANS 15.55 Tv-cursus. 16.25 Voor d< nier. 16.55 Inform, serie. 17.11 vengeance de Smokey Joe, tv-s 17.25 Prince Noir, tv-serle. 17." HILVERSUM 1 18.11 Echo. 18.21 (S) Punt L weging. 20 03 (S) Country 1 VOORLICHTING: verwarring. OVERHEIOS- gB 7.03 (S) Hallo hier Hlhrer (8.03 Dingen van de dag.) Picht Z.I. 12.03 (S) Tussen start nlsh. 13.03 (S) In de Rooie (S) Muziek uit Studio tra-Kamerbreed. 17.24 Meded. laakt rijk a< jke m ietspai ;erwej lit Noi irijk r ngeve ieuwt 1 di SpeekJooe. (S) C 7.00 iNFÖ Qy"" ,,lr stonde 5 Onder de mensen. ;ereali jrel er wonne leder heel uur nieuw». NCkrug 7.02 (S) Popfrlsser. 9.03 L Happy sound. 10.03 (S) Pop 'aarl 11.03 (S) Pop non stukje: 03 (S) Los vast. 14.03 (S) oJg p. 15.03 (S) Dlsco-exp IV-Zaterdag-Sport. veg n ÜBOSCM AVRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Sti Jaal 1 tijdelijk gesloten. 8.00 (S) I ling rt Caroline. 9.00 Nws. Ipt r> Nw»00"? laarlt POP 13.15 Van de blnnenpagina. punt 15.00 Sport na sport. 15. 3^8<AktuaL Sollsrttech. °1 kernpunt. Omroepkooi 2.02 jchtuït "iSMI 'n 32 (S) Het Q raP r io Fllharmor 'erboi Het is onwaarschijnlijk dat een beetje mens gisteravond bij de Vara geheel met droge ogen naar de BBC-film, „Op de schouders van een reus" over het soïtenon-kind dat werdt opgevoed door zijn adoptie-ou- ders, heeft kunnen kijken. Terry Wiles (dat kind dus) speelde zichzelf en alle ande ren waren acteurs, zo werd meegedeeld. Maar het viel nauwelijks uit te maken wie er voor de meest hartverscheu rende taferelen zorgde. En er valt niet te twijfelen aan de in tegriteit van de makers van de rolprent maar op sommige mo menten kon men zich, dunkt mij, met recht en rede afvra gen of het allemaal wel ver antwoord was. Alleen, met het antwoord op die vraag ben ik voor mij nog niet helemaal in het reine. Laten wij het er maar op houden dat de film in ieder geval slechts kon appel leren aan de nobele gevoelens (S) Volksmuziek uit Finland. 16. Opera op vakantie. De El van goedwillende, begrijpen tjjjg Wat de KRO ertoe heeft ki ïj'ng nen bewegen zich een serie „Hallo, daar ben ik weer" afj)jaals te schaffen zal ik echter r-* kunnen begrijpen. Vraagt man aan zijn op scheid staande vrouw: „Wie bèta.' je moeder haar gebit?", i woordt de vrouw: „En sloeg het er meteen weer uil Ik bedoel: wie dan nog met l lachmachien meelacht mi het zelf maar weten. Uit „A( ter het Nieuws" bleek on( meer dat men in het Tiro Mayernhofen in zak en as omdat Nedderlanders daar afnemende mate op vakan gaan sinds de actualiteiteni briek van de Vara eind ver den jaar heeft geopenbaard er nog steeds een gewezen er (die ook hier te lande di< heeft gedaan) als burgemee: fungeert. Het hoofd van provincie Tirol was althans tranen nabij. Nou vechten alsnog een beetje terug en blijken die jodelende jon^ ineens overgevoelig te zijn. HERMAN HOFHUIZ? fiet*

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 2