Kunst die een jke traditie niet loslaat De Tijdvan Louis Andriessen gaat zwaar en traag Bixby Modes en underdog Tweepee BBL-kampioenen bpe: Bruce Springsteen krijgt Edison KUNST. LEIDSE COURANT DINSDAG 2 JUNI 1981 PAGINj Bernard Lutz (1913-1975). De Polen in Pulchri Wat weten wij, over het algemeen gespro ken, weinig van de Oost-Europese kunsten af en waarschijnlijk zal het omgekeerd ook wel zijn. Elke poging tot uitwisseling kan niet anders dan toegejuicht worden, want ze horen bij ons, de Polen, de Tsje chen, Hongaren, Roemenen. En gelukkig komt daarvan weer iets naar buiten nu in Pulchri Studio een tentoonstelling van Poolse kunst wordt gehouden met steun van het cultureel akkoord dat tussen ons land en Polen bestaat. John Sillevis en Juijen de Haan hebben een oriëntatiereis naar Warschau gemaakt en de nodige contacten gelegd, de beeldhouwer Myjak heeft hen bij de diverse kunstenaars geïntroduceerd en hun samenwerking heeft it resultaat opgeleverd: drie zalen gevuld met plastieken, grafiek en penningkunst. De schilderijen zullen hopelijk later aan de orde komen. De beeldhouwkunst, eigenlijk beter: de houtsnijkunst heeft in deze opstelling het hoofdaccent juist omdat in de afgelopen de cennia in Polen een streven merkbaar werd om, zoals Wojciech Skrodzki, in de inleiding van de catalogus zegt „de specifieke eigen schappen van het hout uit te buiten"] Nu kan men zeggen dat dit geen eigenlijk Poolse ten dens is geweest, maar er was wel de neiging om aan te sluiten bij de traditie van de oude volkskunst. Maar waarin bestond nu precies dat eigen karakter? Wij menen dat er een gouden draad door die hele Oost-Europese volkscultuur loopt, die je ook door kunt trek ken naar andere culturen: een bijna harts tochtelijk streven om, met aanvankelijk pri mitieve middelen, tot een perfecie te gera ken. Waar de moderne plastiek zo graag te ruggrijpt naar het primitieve, daar vinden die twee elkaar onophoudelijk in een soort ge stroomlijnde half abstracte-half gestileerde vormgeving. De Polen dan, passen wat het hout betreft uitstekend in dit genre. Mieczys- law Kaluzny, Stanislaw Kulon, Ryszard Woj- ciechowski, ze vertonen een vormkracht die net aan het primitivisme ontheven is met een aandoélijke toevoeging van originaliteit. Beste voorbeelden vinden we Wojciechows- ki's „Herfst van het leven", de figuur van Antoni Janusz Pastwa en dan zeker het „Ge zin" van Wiadyslaw Trojan. De grafiek heeft iets minder de specialiteit van land en volk hoewel ze anders gericht is dan datgene wat we dag aan dag in onze kunstzalen te zien krijgen. Men pleegt bijna voortdurend een nauwlettend figuralisme. Ook de dingen van een fantasiewereld worden Op het scherpst uitgetekend. Kijk maar naar de lithos van Kazimierz Makowski (die aan onze Minder- man doet denken), de opbouw van 'n Barbara Sliwowska en de fascinerende etsen van Ma ria Okolow-Podharska terwijl we zo'n aqua tint als van Andrezj Bielawski „In de tuin" een machtig mooi ding vinden en ook de „Spijkers" door Mieczyslaw Majewski die het leven uit de genadeloze spijkerhardheid laat opbloeien. En dit waarderen we sterk in deze mensen: ze zeggen iets, ze drukken iets uit dat verstaan kan worden, ze vluchten niet weg in gekrabbelde onzin. Toch nog iets aan wezig van het oude volkskunst-idee die ge meengoed betekende? Zo ja, dan kunnen ve len uit het westen daar iets van leren- Met de penningen zijn de Polen volkomen ei gen wegen gegaan; natuurlijk hebben ze de gebruikelijke legvormen gebezigd en de me dailles ook, maar ze hebben ook het brons a.h.w. uitgeduwd, hervormd tot grote pla ques, stukken klein-reliefwerk van uitzon derlijke vormen die zo ergens uitgesneden lij ken: Ryszard Stryjecki met „Charlie Cha plin", Magdalena Wasciszeuska-Dobrucka die een wonderlijke kop van Veit Stosz goot of Antonie Siezaks „Oratorium", een stuk brons dat muziek zichtbaar tracht te maken. En dan was natuurlijk Chopin, de nationale compo nist, dikwijls onderwerp voor een beeld in brons waarvoor Stanislaw Slonina wel model mag staan. Maar over welke sector van de drie je praten wil, ze maken indruk de Polen! Hun kunst is tot en met 21 juni te zien. Gale rie Stahlecker toont tot 9 juni nagelaten wer ken van Bernard Lutz. Guus van Lummel heeft deze expositie ingeleid en toegelicht. Lutz overleed in '75 en iedere kunstenaar loopt het gevaar in de eerst komende jaren na zijn heengaan, vergeten te worden. Hoe goed daarom dat we zijn werk nu nog eens kunnen bewonderen. Want wat kón hij schilderen, Bernard Lutz met zijn grote portretten waar van sommige iets van Van Dongen en Sluij- ters hadden, maar dan met een kleuren-sche- ma waarvan hij het alleengebruik scheen te bezitten. En dan die totaliteit: wat in de vle zen voorkomt loopt ook door in het fond en praat daar zonder de figuur te benadelen. Bo vendien er is steeds een aandachts-punt, er gens op de huid, voorhoofd of hand, aan de kleding soms, die de briljante gloed van daar achter in de diepte, afdempt Portretkunst zoals er bijna niet meer uit de ateliers komt Zeker niet met deze weldadige expressie. JAN VERHEYEN Windsant tekenden voor de scenische vormgeving; eerst gekleurde, verande rende projecties van abstracte, DEN HAAG Een officiële ope ning zoals we die telkens in een van de grote steden en in allerlei vormen kenden, heeft het Holland Festival deels geometrische vormen; daarna niet meer. Het concert dat gis te ra- spel met een reusachtige slinger vond in het Koninklijk Conservato- een klok, vervolgens een waterval ritun door leerlingen-ensembles zand, kennelijk verwijzend werd gegeven, moest beschouwd eeuwigdurende zandloper als componist op dit festival veelzij- tijd dig zicht- en hoorbaar wordt ge- treffendst tenslotte de zaal flitsend te lichten. De slinger van de Pauvres" van de singuliere Fransmj Erik Satie. Hij maakte deze ari in 1893 voor zijn eenmanskerk, hangend met de mystiek van de hi leefde Rozekruisers. De mis du vorm natuurlijk geen echte werd geschreven voor orgel (of pian en koor maar komt in die weinig danl bare zetting zelden of nooit tot uitvo< ring. Daarom maakte Andriessen ee heel bijzonder. Een gediviseerd maakt, presenteerde als verlate pre- Onafhankelijk van dit kijkspel klonk ensemble van tien vrouwenstemmen der accordeon, contrabasclarinet mière „De Tijd", een werk dat hij uit de afgedekte orkestbak het klank- zingt onder meer een toepasselijke harp. Vaak lijkt het alsof een oud< zelf een „dramatorium" noemt Hij spel van wat strijkers, veel hlazers en tekst uit de Belijdenissen van kerkva- wets harmonium speelt. maakte het voor de meester genoemde Kees van Baaren- zaal die al eerder in gebruik werd soonlijke, intelligente toepassing genomen. Andriessens inwijdingsri- tueel kwam niet „tijdig" gereed. Het was de bedoeling de nieuwe zaal n»et °f nauwelijks versnellen Leiden van 1 smeente het best te karakteriseren als een per- 7-' 7 - den „minimal music". Het gaat om een merken dat deze muziek in de juiste combinatie van langzame ritmen die tempi en in de goede balans veel zich lijker te realiseren als zodanig, zonder personen op het po- als een onderbroken lijn aftekenen met Reinbert de Leeuw dium, i licht- t klankspel te ispel poseren. Paul Gillis en Paul Vermeulen ook langzame onregelmatige jambenrit- doen het voorbeeldig! men die wél versnellen en expressieve Vooraf ging gisteravond de „Messe des te horen op Nederland I om gelgebed en het „Commune qui munAtgeb: tien. Wie goed luistert zal nefaS" de moeite waard, maar dat blijl litenlar bij een gewone concertuitvoering ve# huidig beter dan bij de onnodige, primitie^lndcren dan het lijkt visualisering van gisteren. Wat D md kom zijn leerlingen Leeuw en zijn musici deden, was oo i Neder hier heel knap en indringend. voor d JOHN KASANDE l voor i e werkg Feeëriek figurenspel uit Hongari je Voor Utrecht ging gisteren het Hol land Festival van start met een voorstelling door het Hongaars Staatspoppentheater in de Stads schouwburg. deze Hongaren bleken ware meesters in hun podiumvak, waarvoor zij met een grote scènische macht van mensen en materiaal aan rukten. Men speelde met een veel heid van technieken door elkaar, zo wel stok-, staaf-, slinger- en draad poppen. Sommige poppen waren zo geconstru eerd, dat zij door twee spelers bewogen moesten worden, van welke er een achter het scherm stond en de ander van bovenaf manipuleerde. Deze spe lers, die na elk nummer kwamen be danken, waren geheel in het zwart ge kleed, compleet met zwarte handschoe nen, een zwart gazen masker en een zwarte kap. Maar in feite deed de ver bluffende techniek er niet veel meer toe. De stijl was alles, waarbij het ma gisch realisme en vooral het surrealis me triomfeerde in een bonte mengeling van vogels, bloemen, zon, maan, ber gen, kolkend water, kastelen en wat niet aL En bij al deze visuele magie werd de dramatiek van het verhaal, evenmin als de plastische congruentie met de muziek van Bartók en Ligeti, nergens vergeten. De sprookjes „De Houten Prins" en „De wonderbaarlijke Mandarijn" van Bartók, en Ligeti's „Aventures et Nouvelles Aventures" maakten duidelijk, dat alleen poppen spel van dit formaat in staat is tegeno ver een verkleining van de dimensies een verheviging van het leven te stel len. Van deze Ligeti moet men overi gens houden, want dergelijke gedefor meerde en gedenatureerde vocaliteit blijft een wat kaal klankdécor voor het scènisch vernuft met restantkleding van de rommelzolder. Dan groef de te gen zichzelf vechtende Pierrot van Be ckett in „Act without words" toch die per. In het Hongaarse poppentheater komen de poppen met een verbluffen de techniek tot maalsch-realistlscb leven. 'ct stat? frank delboy de techniek tot maglsch-reatlstlscfr leven. voorde 1 Illusie van de vrijheid in leeg staand huis van bewaring Dank zij het Holland Festival een avond in de gevangenis. Het kan, te gen betaling, ruim anderhalf uur lang in het al twee jaar leeg staande Huis van Bewaring aan de Amstel- veenseweg in Amsterdam. De Duitse scenografe Dagmar Schauberger maakte dat gebouw onderwerp van een project met de titel „Illusie van de vrijheid". Een soort totaaltheater waarbij de toeschouwers worden rondgeleid door het binnenste van de gevangenis, die door Schauberger is opgedirkt via licht, zang, muziek, van kinderboerderij Uilenburg ge leende levende have en een aantal „stomme" acteurs. Een uiterst merk waardige avond, die zo laat begint omdat het buiten donker moet zijn voor de effecten van Schauberger, en die gisteravond om onbekende rede nen een half uur later aanving dan gepland. van Dagmar Schauber ger. Met o.a. Anne Haenen (so praan), Rhonda Liss (alt) en Yiogall Zimmermann (viool). Muziek: Peer Raben. Plaats: Gevangenis Amstelveenseweg- /Havenstraat, Amsterdam. Van 1 t/m 23 juni behalve 's zondags. Aanvang: 21.30. bergers project. Dus: Je komt binnen in een net aangelegd tuintje waar pauwen en eenden zijn neergezet en wat kin derspeelgoed slordig is achtergelaten (zoals trouwens door het hele gebouw, evenals lege champagneflessen). Via een onder water staande basketball plaats kom je in de gevangenis zelf, de keuken, de ziekenafdeling waar je zelf een nietzeggende toespraak van een katheder mag aflezen, de vrouwenafde ling waar een bankettafel zonder eten is neergezet met daaraan slechts één verlopen gast. Door het halfduister van het Huis van Bewaring lopen trouwens zwijgende figuren in lange jassen, ze halen eten bij een luik in de keuken, verdwijnen in het niet, en duiken el ders weer op,,soms vergezeld van kin deren. Een van de binnenplaatsen van de gevangenis biedt uitzicht op een ezel, wat geitjes, en een kalf achter tra lies, een andere is onder een laag water gezet waarin ondanks de stoeltjes voor een heel orkest, alleen een zangeres in jurk met sleep waadt terwijl ze o.a. Schuberts Forellenlied zingt, een derde plaats is een compleet verwaterd en verlaten café-terras met een zingende alt en een violist. De weg wordt je door de gevangenis- ruimtes gewezen via angstaanjagende geluiden, door onzichtbare hand gema nipuleerde lichten, deuren die via een systeem van stalen draden open en dicht getrokken worden en kinderen die al spelend een wollen draad achter laten die je mag volgen. Behoorlijk „unheimisch" allemaal, maar dat grie zeleffect komt hoofdzakelijk van het gebouw zelf. Wat Dagmar Schauberger er mee doet is in feite alleen „versie ring" al gaat die tot in de kleinste de tails: De waterplanten in het water, de dode vissen, de muizen en witte ratten (achter glas) in de keuken, het ontlee- dinstrumentarium in de spoelbakken, en de muziek uit luidsprekers die c al lijken te zitten. De titel van project wijst erop dat Schauberger c nog iets heeft willen zeggen. Wat dat ii wordt echter niet zo bar duidelijk|_ Goed, er valt best wat te interpreteren naar aanleiding van de dieren achtefg^|^ fj tralies, de bijna doods achtergelaten leVraag na vensresten als kinderspeelgoed, terras2gjm pje tafeltjes, etc. Gevangenschap, wegga^uj^ rukt zijn uit het leven, het volkome^ cou, vervreemdende van zo'n gevangenisjoggjijgy zélf, het ligt voor de hand, maar die bijuen 0p na environment-achtige zaken zijn tLn ontsl marginaal om echt iets over gevangenLtinger schap en yrijheid te zeggen. Dat doe|et oc het gebouw zelf het meeste. Er zijne Hoof( vondsten, zoals de langzaam door he^urchtst duister en tussen de bezoekers doorjnbruikl schuifelende mannen, er zijn beeldea, die door hun bizarheid mooi worden^d j De aanfloepende gevangenislichten oft de achtergrond van de binnenplaats^ onder-water-met-zangeres. Maar daar in herken je veeleer de decorontwerpf^QSI ster Schauberger die fascinerende plaatjes kan maken. Ze blijven geval vaak leeg, je kan er even a nieten, maar een dwingende kracht is er niet. Waardoor h» af en toe iets heel zieks krijgt. Het bezoek zélf aan te, mensonterende, ouderwetse en mul stinkende gevangenis blijft je toch heUwv.,- w;; ur;„ ««u- .„„f'-'V.Ivc ïeente ondergaan kan nog een aantal wekeif*nnen' FAVORIETEN PROVESTE EN YNCT VERRASSEND WEGGEVAAGD Quintet Tweepee zorgde voor een sensatie: v.l.n.r. Jan Hogebrug, Meta Hogebrug, Don Uem, Adrle Liem en Ed de Prouw. LEIDEN Gisteravond werden ook in de Bowling Bond Leiden de bonds titels verdeeld. In Holiday Inn werd niet zoals in de Zuid- Westse bowling bond gestre den in play-offvorm, maar speelden de kampioenen van de leagues tegen elkaar. De vijfmansploegen Proves te en Tweepee besloten het fel le gevecht met de laatste als winnaar. Bij de trio's waren de finalisten Bixby Modes en You Never Can TelL De modeformatie greep de titel voor het team van captain Manfred Lefèbre, dat even als Proveste teleurstelde. Niets leek Proveste, dat als huizenhoge favoriet werd ge-' kenmerkt, in de weg te staan om eenvoudig naar het be geerde kampioenschap te wan delen. Vorig jaar al moest in dezelfde eindstrijd de winst gelaten worden aan Lions. De eerste game werd inderdaad een simpele zege voor de tech nisch begaafde club van aan voerder Kees Plaizier. Met een game van 888 werden de spe lers van Tweepee terzijde ge schoven. Ook tijdens het twee de spel gingen de Leidenaars - Tweepee komt uit Zoetermeer - goed van start. Toch waren het de gastspelers, die meer en meer naderbij kropen. Totdat de bowlers 'van captain Don Liem een game-overwinning roken. Plotseling bleek Druk- huis Tweepee, dat slechts één jaar goede mentale instelling geba seerd werd de tweede game wel degelijk weggesnoept door YNCT. Modes vocht voor wat het waard was, maar met een verschil van 39 pins was de gelijke stand tot dan terecht. Toen het slot van de partij. Wederom leek het erop, alsof You Nevér Can Tell de handi- capvoorsprong goed gebruikte en de marge bleef in zijn voor deel. Tot 'de achtste beurt. Henk Klom en Evert Zuid- meer begonnen een fantasti sche eindsprint, waar geen YNCT meer tegen op gewas sen was. Klom eindigde met vijf strikes-op-rij, terwijl Zuid- Al DEN HAAG Bruce Springsteen krijgt als zan ger/ tekstschrijver een Edi son voor zijn elpee The Ri ver. Het beeldje van Edison, gemaakt door Pieter d'Hont, wordt waarschijnlijk in ok tober uitgereikt Een jury bestaande uit Aad Bos, Ben Dull, Henk van Gelder, Paul Klare en Jan Maarten de Winter beluisterde 271 popu laire elpees. Er werden twin tig Edisons toegekend in ze ventien categorieën aan grammofoonplaten, die in het afgelopen jaar versche nen. Verkoopresultaten ble ven buiten beschouwing. De lijst ziet er volgt uit: Nederlandse zang: Frans Boe len; Ik heb u lief mijn Neder lands - Taaistraat Ensemble (Ariola) en Bram Vermeulen: Doe Het Niet Alleen (RCA). Buitenlandse zang: Ann Bur ton: New York State Of Mind Holiday Inn speelt (het meer de wedstrijd afsloot met wachten is op de nieuwe bow- drie strikes. Genoeg om het ling Westerpark in Zoeter- flinke bres te slaan in het zelf- meer), een enorme vechtlust te vertrouwen van de opponent kunnen ontwikkelen en werd en in het puntenevenwicht het tweede deel naar Zoeter- Op het juiste moment toeslaan meer getrokken. Proveste was bleek de grote kracht van de duidelijk aangeslagen en nieuwe en dus terechte BBL- kwam in het laatste part steeds kampioen bij de trio's, verder achter te staan. Van 60 liep die achterstand zelfs op tot 130 pins. Kopspeler Jan Hoge brug gaf de modeformatie de nekslag door zeer fraai de 6-7 split te maken. De routine, op gebouwd in toch al zo'n ge middeld 5 jaar bowlen, bleek op het iuiste tijdstip in ruime hoeveelheden aanwezig. Ook het derde en het totaalpunt werden veroverd, zodat er nie mand meer iets tegen de ver rassende titelzege van Twee pee kon inbrengen. Bij de driemanschappen was de eindstrijd wel zeer span nend. You Never Can Tell, dat wellicht licht favoriet was, bleef gedurende de eerste serie voor op Bixby Modes. Echter in de laatste beurt faalden Manfred Lefèbre en zijn man- Bixby Modes won de BBL-drlemanstltel: v.l.n.r. sponsor nen voUedig, zodat de 1-0 naar George Sutlono, Evert Zuldmeer, Henk Klom en Huub de Bixbianen ging. Op een BOSSChart (CBS) en Lori Spee: Behind Those Eyes (Philips). Instrumentaal: Dick Schallies: Dialogue (EMI). Cabaret /theater: Freek de Jonge: De Komiek (Ariola). Kinderrepertoire: Flory An- stadt: Kinderen voor kinderen (Varagram-In^lco). Pop: Danny Lademacher: La- demacher's Innersleeve (Ario la). Single van het jaar. Hans Ver meulen: The Eyes Of Jenny (CBS). Extra: Harry Kosteren, Her man Openneer: 50 jaar Decca (Decca). Middle of the road vocaal: Ste ve Winwood: Arc Of A Diver (Island). Middle of the road instrumen- taal: Bob James: All Around The Town (CBS). Pop: Clash: Sandinista (CBS) en Stevie Wonder: Hotter Than July (Motown). Jazz: J. and D. Raney: Duets (Steeplechase). Country Western: Lacy J.' Dalton: Hard Times (CBS). Singer, songwriter Bruce Springsteen: The River (CBS). Film: Paul Simon: One trick Pony (Warner Bros. Single van het jaar Randy Crawford: One Day I'll Fly Away (Warner Bros). Extra: Konstantin Wecker Wer Nicht Geniesst 1st Unge- niessbar (Philips). De voorzitter van de jury was L. Boudewijns van de Neder landse Vereniging van Pro ducten en Importeurs van Beeld- en Geluidsdragers, die de uitreiking van de Edisons organiseert samen met de Ne- twoi Inswoi t d niljoei derlandse Vereniging vatfjk le Grammofoonplatendetailhan-rroot j delaren. feemsc og ni School voor sociaal- agogische beroepen „De Lok" Studierichting Kultureel werk oer. K. de Heer. Breda; A. Jr I. de Jong, Reeuwljk; M. Kle T. Kraay. Hazerswoude; M. Leopold. E üt ha Tes istinj Stroek. Oude Wetering; R. Tledema, Vromen. Brunssum; J. Winkelman, fi dam; J. Zegers, De Meern.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 6