De zware bedevaartsweg van Bom Jesus do Monte „Lachen is gezorf- geen loze kreet RELIGIEUS TOERISME NAAR COSTAVERDE LONDEN Het Is het Jaar 1991. ..Hebt keur, meneer Jones? De Marx Brothers en Hardy of Woody Allen?", vraagt de en hij schrijft een cassette met komlscl menten en een cursus meditatie voor. vreemd die vraag uit de mond van een het ogenblik ook mag klinken, een reef* die strekking kan over tien jaar wel eq gewoon zijn. Geen kalmerende tablet Jt' antl-stollingsmlddelen meer voor patiënt hartklachten, maar meditatie, creatlel zijn, gezond voedsel, yoga en wat dies n Zelfs lachen zou een gunstige invloed hebben op het herstel van de patiënt. De geest en de rol die de patiënt zelf genezing kan spelen zijn sinds de onti van Louis Pasteur, dat bacteriën van zijn bij infectieziekten, geheel op de grond geraakt. Over de mens zelf won doktoren niet meer gepraat. De gesp draaien hoofdzakelijk om symptomen en len. Daar gevoelens en wensen, „de wil on ven" en stress moeilijk meetbaar war& den deze emoties terzijde geschoven nant, zonder betekenis en niet ter zakt de. Depressies, angstgevoelens en strei den door de meeste doktoren gezien signaal om meer valium voor te schrijve ker en hartziekten worden gezien als lich ke ziekten met lichamelijke oorzaken dit e en met geneesmiddelen bestreden kunnqfc pc den. Het Is eigenlijk zeer opvallend dat dL0rd< sen zo lang akkoord zijn gegaan met eet zlngssysteem waarin zij zelf geen ve rol van betekenis konden spelen. Wil om te leven jyptei p ind tl Dit oor h Maar de laatste tijd steken dergelijke 1 .jif. wetse begrippen als „stress" en „de wi f U'V leven" steeds vaker de kop op In mi >8. Hij tijdschriften. Norman Cousins bijvoorbeeld had eei van 1 op 500 om te herstellen van de zet zame, maar uiterst ernstige botziekte m hij leed. Hij slaagde erin volkomen te g met behulp van grappige verhalen en ko alild, televisieprogramma's. „Daar Ik me nle Dez legde bij het vonnis van de doktoren, niet verstrikt in de cirkel van angst, de en paniek waarmee een ongeneeslijke maar al te vaak gepaard gaat", schree sins In het New England Journal of Me Zijn ervaringen leerden hem dat „de vv/toensen leven geen theoretische abstractie Is, mi ipeeng lichamelijke werkelijkheid met genezent id we king". Cousins gaf toe dat hij het geluk had dat handeld werd door een dokter die hei optisch' moedigde gebruik te maken van zijn eig er hel gelijkheden en geen enkele moeite had medische waarde van zoiets vaags als om te leven". „Het stond voor mij vast Ik dat ene geval van de vijfhonderd wlló den, ik meer moest doen dan passlel rt mer ken", zei Cousins. Hij ging weg uit het huls dat volgens hem de laatste plaats Ide st< hoofd laar b< Iemand beter kan worden. Hij verving |enom< stillers die hij had gekregen door flinko vitamine C en begon toen al zijn aandi richten op zijn emotionele behoefte. Cousins had een van de allereerste iiklg e over stress gelezen van Hans Selye, j de be „De stress van het leven". In dit boek I vrljwe schrijver uit hoe negatieve emoties, opgefater. C woede en frustratie via het adrenalines] e hygl schadelijke hormonale veranderingen >s, ten kunnen brengen en zo het afweersystet ot een nen uitschakelen. amsin. Met een uitzonderlijke logica kwam Couvmperat de conclusie dat, als negatieve e/nof/aabnorrr desastreuze gevolgen hadden voor het lit versti lijk lichaam, positieve emoties als lacht een b de, hoop, geloof en vertrouwen tot iwel ee, moesten leiden. Liefde, geloof en hoopleldelljk al. Het enige dat hij miste was lachener of vriend zorgde voor een filmprojector namen o\ bed en draaide de hele dag komische I rijf uur een verpleegster las amusante verhalefaeX buil Bloedproeven voor en na de lachzittinga re de r den een aanmerkelijke verbetering in zijl)uto's. als gevolg van het lachen. een vc op noc wonln beho i are st van t rekt mi De lachtheraple van Norman Cousins kotet enic rslicht* lijkbaa andere mentale therapieën overeen in dat ook lachen de spanning wegneemt wanhoop verdrijft, beide emoties die v obilist( één adem genoemd worden als mogeliji ht vori zaken van een hoge bloeddruk en harti ipilling wano Schildertherapie En mocht de lachtheraple een wat lukr 9rV( bizarre manier lijken om genezing te b iensen stelllgen, dan zal de „vormloze schilde nencje pie", een techniek met als uiteindelijk d aan genezingsproces te beïnvloeden door oor er van creativiteit, helemaal belachelijk k !(j En toch Is creatief bezig zijn misschien /i njsChe middel om de gespannen geest te oe iaar van de pijnlijke logica en orde van de m |n ee samenleving. De achterliggende gedach (halif deze techniek die er in wezen op neer ko r Z|ek'f patiënten zich met verf uitleven op het r0blee dat er een ontspannende periode optreei obleei de rechterhelft van de hersenen. van „We zouden mensen moeten leren «het lai rechtergedeelte van hun hersenen te ren", meent de Engelse dokter Malcolm mmmm thers, die de medische voordelen van spanningstechniek met verscheidene om kingen heeft aangetoond. In het leven w dag wordt de linkerzijde van de herset zich bezig houdt met rationele gedachtt en getallen, te zwaar belast. Meditatie en re ontspanningsmethoden kunnen de n helft van de hersenen die zich bezig hou vluchtiger begrippen als schoonheid, a teit, humor en emoties, activeren. Daar er aanwijzingen zijn dat kanker voorkomt bij mensen die hun gevoelens, en frustratie moeilijk uiten, is de logiscl clusie dat elke oefening die de recht erhd veert tot een betere gezondheidstoestand leiden. Niet alleen in de Verenigde Staten, maar\ Engeland zijn er centra waar kan ker pi actief betrokken zijn bij hun eigen gen proces door middel van meditatie en ot ningstechnieken. Door deze methode ni conventionele methode te gebruiken wc patiënt een actieve deelnemer die zijn kleiner en kleiner ziet worden. De metho de patiënt zijn genezingsproces visueel i gaat meestal hand in hand met langdurl, ditatle, bedoeld om de spanning waaron patiënt gebukt gaat te verminderen. Hoewel al deze technieken nog tot hel bied van de medische wetenschap begint zich onder de ouderwetse dl langzaam maar zeker een kentering af I nen In het voordeel van de op de geest I te benadering van de gezondheid. Een\ hoofdartikel in The Lancet, getiteld „Hel| gen van de bloeddruk zonder medicijnei eerst uitvoerig in op het onmiskenbare dat een zoutloos of zoutarm dieet een van de bloeddruk tot gevolg heeft om gens de loftrompet te steken over de t voordelen van de ontspanningste zoals bijvoorbeeld meditatie. Het groté deel van de ontspanningstechnieken vd tiënten met een te hoge bloeddruk Is d§ technieken de patiënten beschermen l gevaarlijke pieken van hoge bloeddrukj het normale leven voorkomen en waf medicijnen niets kunnen uitrichten. MARTIN WEITZ THE GUfii Noord-Portugal it een brandpunt voor het religieus toerisme in ons wereld deel, met als centrum het fascinerende Braga, een bakermat van de christen heid, met 30 kerken, waaronder de oudste van het land. Dit „Rome van Portugal", vanouds de zetel voor aarts bisschoppen, ligt als een oeroud en bestoft kroonjuweel in de provincie Minho. De afstand van circa 2.000 km ten spijt treft men in dit gebied vrij veel trek- lustige Nederlanders aan op de cam pings. De vliegreizen inclusief hotel naar Porto zijn vrij duur geworden sinds uitsluitend van lijnvliegtuigen gebruik wordt gemaakt. Twee weken halfpension kost dan al gauw 1.200,- 1.300,-. „Portugal Holiday's" te Amsterdam heeft een ruim aanbod in dit genre, voorts Mondial Reizen en de NCRV, met verblijf in zeer comfortabele ho tels, waaronder de voormalige zomer residentie van de koninklijke familie in Busaco, een weelderig paleis; twee we ken halfpension aldaar 1.910,- tot 2.174,-. Verder is het leven in dit ge bied verrassend goedkoop. Alle inlichtingen: Portugees Verkeers bureau, Keizersgracht 534, 1017 EK Amsterdam, tel. 020-22.00.97. De indrukwekkende compositie van- trappen, bordessen, terrassen, beelden enzovoort, die toegang geeft tot de be devaartskerk van Bom Jesus do Mon te, hoog op de heuvel. Met Pinksteren zullen weer veel boetvaardigen dit hoogteverschil van honderden meters op de knieën trachten te overbruggen. BRAGA Alle zegen komt van boven voor de duizenden pelgrims die Pinkste ren vieren in de bedevaartplaats Bom Jesus do Monte. Hoog op de berg wacht hun de vertroosting van de geest, neder dalend in de gedaante van meerdere duiven. De vogels maken hun zweef vluchten rondom de twee klokketorens van de In 1811 voltooide kerk, toegewijd aan „de goede Jezus van de heuvel". Tijdens de pinksterdagen kan men er getuige zijn van een massale penitentie: het te voet of op de met lappen omwon den knieën beklimmen van trappen, die naar de hemel leiden. De beroemde ar chitect Carlos Amarante heeft hier nabij de stad Braga een levenswerk nagela ten. waard om toegevoegd te worden aan de reeks van wereldwonderen. Zijn gigantische schepping overbrugt een hoogteverschil van 285 meter. Het is een deels barokke, deels neo-klassieke compositie van trap- pen en terrassen, die f de flanken van deze berg bedekken met een exuberante men geling van beelden, pinakels, bordessen, fonteinen, grotten, bloembakken, obelis ken en kapellen. Temidden van deze overdadige pracht sjouwen de gelovigen hun zondenlast berg opwaarts, hunkerend naar de absolutie. De geur van bloemen, denne- en eucalyp tusbomen vergezelt hen. Wie goed ter been is heeft niet zo veel moeite met de bestijging, maar ook veel bejaarde Portu gezen doen mee aan de klauterpartij en boetelingen zullen 7 en 8 juni aanstaande op segmenten als „de trap van de drie goddelijke deugden" stellig weer ervaren, hoe moeilijk de knie zich leent voor het nemen van deze hindernis. Bom Jesus is een van de meer bekende pelgrimsoorden in Portgual, buiten de grenzen echter minder in aanzien door de allesoverschaduwende, magische aantrekkingskracht van Fatima. Maar geen ervaring is vergelijkbaar met een bezoek aan dit lustoord van steen, de aan God en al zijn heiligen opgedragen doolhof, die steeds nieuwe vergezichten opent op het landschap daar beneden en na elk bordes weer andere architec tonische curiosa te zien geeft. Het pronkjuweel van dit kunstwerk is de monumentale trappartij van de vijf zin tuigen, de cinao sentides. Op evenveel terrassen hebben fonteinen de vorm aangenomen van menselijke aangezich ten in haut-relief, die gezicht en gehoor, tastzin, smaak en reuk uitbeelden. Wa terstraaltjes gutsen uit de oren of de neusgaten van figuurtjes die, omrankt door lauwerkransen, pathetische geba ren maken, om te demonstreren hoe lekker iets ruikt of smaakt. Ze kijken me aan als tragédiennes, ver weerd door de zon en de wind van Noord-Portugal, met een als door lepra geschonden neus. Grauwe beelden van aartsvaders houden hen gezelschap in een licht zo verblindend, als kaatste de Atlantische Oceaan het landinwaarts tot ver in de dorpjes van Minho, Portugals vroomste gewest. Mij wachten nog de trappen van geloof, hoop en liefde, de barokke kamerschermen van steen die als coulissen fungeren en het fameuze terras „Terreiro de Moisés" met de peli- kanenfontein, uitgeroepen tot het mooi ste voorbeeld van tuinarchitectuur In Portugal. Na zoveel omzien In verwondering kan de kerk alleen maar tegenvallen. Zeker voor iemand, die onderweg niet veel ge leden heeft. Een neo-klassiek, grijs-wit bedehuis, mammoetkaarsen, een hoog altaar met het tafereel van de kruisiging en ex-voto's In de vorm van wassen of zilveren ledematen. Kapellen, grotten en weer nieuwe terrassen met beeldengroe pen sieren het plateau, in de omgeving ook wel bekend als „de badplaats voor de ziel". Versteend Het uitzicht is adembenemend. De vier rampzalige personen die hun aandeel hebben geleverd in de veroordeling van Jezus staan versteend aan de rand van deze kleine, lommerrijke hoogvlakte. De granieten kop van Pilatus komt tot leven in het spel van licht en schaduw. Nu eens als jaknikker, dan weer als nee- schudder. De kerk zal tijdens Pinksteren weer het doelwit zijn van schitterende processies, zoals ze ook tot in de wijde omgeving bruidsparen aantrekt voor de huwelijksrituelen. Bom Jesus is niet alleen maar een hoog gelegen bedevaartsplaatsje. Wie zich de knieën blauw gekropen heeft kan gaan spelevaren op een meertje, om de pijn te vergeten. Hele families brengen hier hun vakantie door in luxe hotels, met restaurants in de open lucht en tennis banen. Bom (goede) Jesus. Geen omgeving kan zich beter lenen voor een ouderwetse bedevaart en retraite dan dit gebied van de Costa Verde, een nog niet door het toerisme van zichzelf vervreemd gewest. Vromere lieden dan de boeren en vis sers van de provincie Minho vindt men in heel Portugal niet, terwijl daar toch 97 procent van de bevolking ook katholiek is. Gebraden haan De Nederlandse vakantieganger waant zich op circa 2.000 km van huis in een andere wereld waar mysterieën nog aan de kinderkens geopenbaard worden. Is dit tenslotte niet het gewest waar zelfs een reeds gebraden haan tot leven werd gewekt en getuigenis aflegde over de onschuld van een ter dood veroordeel de? Het is gebeurd in het naburige Bar- celos en de haan fladderde glorieus zijn onsterfelijkheid tegemoet. Hij werd het nationale zinnebeeld van Portugal, hoofdmotief voor de souvenlerindustrie en decorateurs. Op de fascinerende donderdagmark* van het naburige Barcelos (18 km.) kraait hij victorie in een kleurenpracht die de ogen bijna geweld aan doet. Bar celos is een van de stadjes, waarin de toerist zich verplaatst waant naar de tijd, waarin Moren en Christenen elkaar naar het leven ston den. Maar niets kan wedijveren met de stille kracht van Bra ga, een religieus cen trum dat Fatima in de schaduw stelt. De stad ligt als een oeroud en bestoft kroonjuweel in het landschap, ongeveer 50 km ten noorden van Oporto. De reis gidsen weten er niet goed raad mee. Vol gens Elseviers Reis- kompas wonen er 100.000 mensen, dr. F. C. Dominicus houdt het in een eveneens recente uit gave op precies de helft: 50.000. Het doet er niet toe. In dit „Rome van Portu gal", zoals het van ouds genoemd wordt, is het heden dienstbaar gemaakt aan de geschiedenis en de levenden aan de doden. Er staan dertig kerken en kapellen, waaronder de oudste kathedraal (Sé) van Portugal, da terend uit de twaalfde eeuw en onder scheiden met de eretitel „basilica extra urbem". Allerlei stijlen hebben zich In deze Sé en de andere kerken vermengd met wat de bouwmeesters aan Romaanse of andere architectuur voor ogen heeft gestaan. Aartsbisschoppen hebben tot op de hui dige dag hun zetel bezet gehouden in Braga en de kerkelijke plechtigheden De Sé, een kathedraal/basiliek, is een van de dertig kerken in Braga en de oudste van Portugal. Het centrum van de Sint-Jansfeesten op 23, 24 en 25 juni. Een van de fonteinen op de trappartij van de vijf zintuigen. Het water stroomt dit figuurtje al 150 jaar uit de ogen, ter illustratie van ons gezichtsvermogen. Het machtige, religieuze complex (klooster, kerk en kapellen) van Batalha, tussen Lissabon en Porto, met rechts het ruiter standbeeld van de veldheer, die in 1385 een overwinning behaalde op de Spanjaarden. Batalha is een begrip in Portugal en ver daarbuiten, dank zij de cultuur historische waarde van dit monument. Stof zijt gij en tot stof zult gij wederke ren. Voor hen die terug willen naar de dageraad van het christendom in Europa en belangstelling hebben voor „religieus toerisme", is Braga een unieke bestem ming. Van daaruit kan men zijn kruisweg gaan. Geen heuvel of berg verheft zich in dit gewest zonder een heiligdom, va riërend van een kruisbeeld tot indruk wekkende kathedralen als Santa Luzia in Viana do Castelo. Bom Jesus do Monte ligt er vlak bij. Het fungeert als middel ste paneel voor een toeristisch drieluik, tezamen met Samero en Santa Maria de Falperra. De landslieden geven het goede voor beeld. Zij trekken bergopwaarts met reusachtige kaarsen op een ossekar, vaandels en baldakijnen, maar nemen ook de picknickmand mee. Hun „roma- ria's" zijn meerdaagse, religieuze fees ten, die zich uitstekend laten combine ren met andere genoegens, zoals folklo ristische dansen, het afsteken van voet zoekers en de consumptie van papas de sarrabulco (een voortreffelijke bloed worst), bacalhau en de befaamde Vino Verde, een wijntje jong en fris als de morgenstond. LEO J. LEEUWIS van haar gebenedijde zuigeling, in een nis van de kathedraal. Braga is verzon ken in een contemplatie die niet meer van deze tijd is. Mummie Een stad vol grijze fapaden, kloosterho ven waarop slepende voetstappen wor den gehoord, schemertoestanden in ker ken en paleizen, tomben met beenderen van koningen en prelaten en zelfs nog een echte mummie: het in prima conditie gehouden stoffelijk overschot van de rond 1400 overleden aartsbisschop Lou- renco Vicente. voltrekken zich op het ritme van een ei gen liturgie. Terwijl processies door de straten trek- kén kort na Pinksteren zullen weer de feesten ter ere van Sint-Jan worden ge vierd op 23, 24, 25 juni gaat Nossa Senhora do Leite (de madonna van de melk) onverdroten voort met het zogen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 16