Groot in het kleine: Luitmuziek van Dowland en Weiss UI 3 tl mcertagenda PLATEN Pretenders niet op Pinkpop 4 L Stanley Clarke George Duke, Muziekcentrum in Billy Preston, Sea wind, Judie Tzuke, Van Morrl- Ahoy'. Rotterdam, j New Adventures, Ahoy' in Rotterdam, j Tubes, Doelen in Rotterdam, j Tubes, Carré in Amsterdam, j Joe Ely. Melkweg, Amsterdam; Festival Lochem fa Barclay James Harvest, Congresgebouw in Den Ted Nugent, Edenhal, Amsterdam. Jj Moody Blues, Ahoy' Sportpaleis in Rotterdam ft Supercharge, Paard van Troje in Den Haag. f Tapes Mathilde Eleveld, Paard van Troje in Den i Cramps, Paard van Troje in Den Haag. i Au Pairs, Paard van Troje in Den Haag. i Rainbow, Ahoy' in Rotterdam, i Dire Straits, Edenhal in Amsterdam, j Dire Straits, De Doelen in Rotterdam. 17 juni The Beat, Melkweg in Amsterdam. i Dr. Feelgood, Paard van Troje in Den Haag. LEIDSE COURANT ZATERDAG 16 MEI 1981 PAGINA 27. JJJÏ2 tclubbing Grace Jones Island oroM vorstellen: Grace Jo- r de geboren op Jamaica, bevoc 1e lange tijd ia de Irooinrligde Staten- S'"g v^r- iQ» oJ ns naar Europa, ver- de wo! Pari's- Wird da3r H md als fotomodel, in de muziekbizz en te enkele elpees, die in Nederland ge- waren in de oprui - ikken te belanden. Verenigde Staten 'race Jones de zwarte tangster van Bette genoemd, niet in de plaats door haar de- Ife uitstraling en haar nes een beroep op enkele in het homowe- geslaagde covers van onder anderen Bill Withers (Use Me) en John Paul Young Walking In The Rain). De duidelijk dat de beste ooit als „hottest newcomer tten zijn ingezet om jn the disco scene" om- jk de grote door- schreven Grace Jones biedt van Grace Jones te op deze laatste elpee een rkstelligen. Mede wer- mengeling van disco en reg gae, die in deze vorm kans I dan haar vijfde elpee tclubbing verschenen hebben verleend: le- van de begeleidings- heeft bij een breed publiek van Peter Tosh (Sly tar, Robbie Shakespea- fikey „Mao" Chung - zowel blank als zwart aan te slaan. De decadentie van deze bizar uitgedoste ih „Stickv" Thomp- zangeres komt nog het best Tyrone Downie van de tot uiting in het Franse ers en producers Chris nachtclubachtige I've Seen j>.._ jTiaf Face Before (Libertan- :well en Alex Sadkin, ai bekend voor hun go), compleet met accorde- voor Bob Marley. Van tgen composities teken - iiemand minder dan Voor de muziek van Grace Jones moet nog een term worden uitgevonden, van The Police voor maar met het oog (of oor) lit ion Man (op single op de decadentie in haar bracht), Marianne muziek ligt de term deca- \U voor I've Done It pop of deca-wave het meest Nathalie Delon voor de hand. Deze dame, de zuster) voor de die in mei nog voor televi- r 1 tekst op I've Seen sie-opnamen naar Neder- }Face Before. Afgezien jand komt, verdient met wat schamele eigen deze plaat door te breken, li ties deed Grace Jo- TvR Little jprs 7/or It Jrysalis) vijl Belfast na het over- van IRA -acti visten Sands en Francis es momenteel meer \eeft van een kruitvat van woonagglomeratie, 'jven we over de nieu- Ipee van een van de ft militante new wave- •n uit het door twee- geteisterde Noord Ier- tiff Little Fingers uit bezwaar, vind ik, want als er één groep in staat moet Burns, Henry Cluney, worden geacht met ongeme- IcCordie en jim Reiïly ne felheid een grote groep de „produkten" van een jongeren te bereiken, dan tie die is opgegroeid zijn het SLF wel. dreiging van Hun muziek doet op Go For eld. Met muziek hebben It het meeste denken aan ltijd vorm gegeven aan London Calling van The afkeer over de leefsitu- Clash. De plaat heeft dezelf- in Ulster, maar niet de „impact", felheid, sound partij gekozen. Hoewel en opzet, maar mist zoals „heet hangijzer"-onder- gezegd diepgang of „echt- o fel wordt bekritiseerd heid" zo je wilt. Die diep st viertal ook duidelijk gang was wel te vinden op ing neemt tegen racis- eerdere elpees als In flam- en fascisme komt het mable Material en Nobody's wat vreemd over dat Heroes, maar klonk toen over hun frustratie wat ongecontroleerd. Daar- jie niet meer dan wat om komt het wat flagrant )lijvend van zich afbij- over dat Stiff Little Fingers, Reden daarvan is waar- nu zij met Go For It hun ijnlijk de afkomst van de meest ideale muziekvorm tleverancier Gordon bereikt hebben, tegelijker- Wie, een Engelse journa- tijd verstek laten gaan met die tot voor kort zijn teksten. Jammer, want de d verdiende bij een van elpee heeft verder alles in meest beruchte 'pulp- zich (hitsingles: Roots, Radi- Men in Engeland. Gor- cals, Rockers Reggae'en Kicking Up A Racket) om een van de meest memora bele platen van 1981 te wor den. AvdM van heeft waarschijnlijk natuurlijke bindingen de Ierse religie en rijft er dus maar geen iten over. Een duidelijk men i* Intuition (Chrysalis) Engelse funk-formatie aanvankelijk in eigen be- x mag zich momenteeel heer uitgebrachte You're verband met hun single Lying bewezen de twee ei- uition ook in ons land op genzinnige geestelijke va- redelijke belangstelling ders van dit gezelschap fun- ieugen. Toch is dit na kers (zanger David Grant And Shine en You're en bassist Skitch) zoals ge- ig alweer hun derde zegd hun marktwaarde en single. Met het laatstge- een contract was toen snel getekend. De eerste elpee die nu is verschenen, werd genoemd naar hun hit in wording, het kieqe disco theken werkje Intuition. Het tmde nummer debuteer de heren van Linx vo- jaar en maakten daar- )eze£e op het Britse eiland vliegende start door li recta naar de eerste is een uitermate merkwaar- ats van de disco-charts te dig langspeler geworden waarop Linx afwisselend 'eten. Echter niet nadat tijdens audities bij diver- pla tenmaa tschappijen een weinig zachtzin- aan, e wijze tegen de lamp ha. ren gelopen. Met het pen veel indruk maakt met ui termate geraffineerde en dansbare tracks als You're Lying en Throw Away The Key, dan wel een treurige compositie-armoede ten toonspreidt met het melige Count On Me en de zesde- rangs Commodores-ballad als There's Love (een abso luut dieptepunt). Al met al blijkt Intuition een allesbe halve trefzekere binnenko mer te zijn. Op de sterkste momenten (en die zijn er op dit debuut te weinig) levert Linx wel het bewijs dat het in staat geacht moet worden om een beetje disco op zijn kop te zetten. N.M. cuius tan Borgeijk Ooyvaer-dte Het heeft een beetje weg van ,Jiineinlnterpre- tieren", maar het zou niet to gek zijn als de hoestekening van de plaat „Duo Improvisa tions" van Gilius van Bergeyk en Lue Hout kamp niet alleen om esthetische redenen was gekozen. Op die platencover staat een rotste kening uit het Stenen Tijdperk afkomstig uit het Noorse Lelkness: Een aantal in hele sim pele door elkaar lopende lijnen neergezette dieren. Een walvis, een aantal rendieren en misschien nog een bison op de achtergrond. Ne^rgekrast in simpele open structuren die veel te raden geven maar toch exact aange ven wat de maker heeft gewild. De tekening lijkt een soort metafoor voor de muziek die beide Haagse musici op de net uitgekomen plaat laten horen: Improvisaties op een aan tal rietinstrumenten en piano. Schetsmatig, soms met de scherp bewegende naald van een seismograaf neergezet, soms bot, soms kin derlijk onschuldig en humoristisch. Je her kent patronen, maar die worden even snel weer losgelaten en muzikaal uitgelachen. Af en toe in een volière van piepgeluiden, soms als een action painting in muziek. Gilius van Bergeyk en Luc Houtkamp zijn twee figuren uit het Haagse wereldje van de geïmproviseerde moderne jazz. Een klein wereldje van vooral op het Koninklijk Con servatorium geschoolde muzikanten die in een aantal formaties optreden met namen als o.a. Gilius' Haagsche Hofje, Hommage (half Bel gisch), het Klaas Hekman Trio en, groepen met en rond hoornist Richard Anijs. Een aan tal muzikanten dat kritisch dan wel informa tief over het algemeen te weinig aandacht krijgt, en dat ook wat concerten betreft maar met mondjesmaat bedeeld is. Al zijn heel wat vooraanstaande Nederlandse mainstream- en moderne jazzmuzikanten uit Den Haag af komstig, de stad zelf blijft toch voornamelijk een burcht van Dixieland (op welke stijl niets tegen is). Modernismes zijn een beetje wezens vreemd voor Den Haag dat nog steeds de stad is waar je tegen tikt en die dan zingt (Achter berg). Maar de moderne jazz, of noem het de actuele geïmproviseerde muziek, zingt niet meer. Die doet van alles. Schreeuwen, blèren, gillen en soms oorstrelend musiceren. Die ge bruikte noten die niet bestaan, laat saxofoons klepperen, citeert, parodieert en lijkt bijna een uitweg uit het bestaande instrumentarium te zoeken. Een saxofoonsolo van Luc Hout kamp lijkt soms een worsteling van het geluid met het instrument om eindelijk uit het sy steem van adem, kleppen en hoorn bevrijd te worden. Platenlabel Vandaar dat die musici in Den Haag een Ooy- vaer-stiebting oprichtten, die inmiddels al eni ge festivalletjes organiseerde in samenwer king met het Theater aan de Haven en de Nieuwe Komedie, en een klein eigen platenla bel heeft, Ooyevaer-disk. Alles op beperkte schaal. Want toen er op een gegeven ogenblik een beetje geld beschikbaar was voor het or ganiseren van festivals, kwam organisator Gi lius van Bergeyk tot de ontdekking dat het zo weinig was dat het er beter meteen in een klap „tegenaan" gesmeten kon worden om de stichting en zijn doelstellingen op enig niveau te presenteren. De platen van Ooyevaer-disk komen dan ook druppelsgewijze uit: Zo verscheen o.a. eind '79 de plaat „Gilius' Haag sche Hofje Live in het Theater aan de Haven", kwam begin dit jaar het 45-toerenplaatje van de groep Hommage uit (onder dezelfde titel) en is 2 mei j.l. de improvisatie-elpee van Luc Houtkamp en Van Bergeyk verschenen. Ge luidstechnisch goed verzorgd, opgenomen eind december vorig jaar op het Haags Con servatorium door Erik Sikkema, geremasterd door Arnold Mühren (hé) in Volendam. De nummers lopen bijna in elkaar over, dragen uiterst merkwaardige titels en als de term niet teveel vast zat aan een periode uit de schilder kunst zou je de muziek bijna „póintillistisch" kunnen noemen. Humor speelt er een grote rol in. Ei ei Het nummer „Op reis" is niet alleen het lang ste van de plaat (ruim tien minutenmaar is tevens tekenend voor het werk van Van Berg eyk en Houtkamp. Een soort ontdekkingsreis door geluidenland, met Van Bergeyk bij wie je steeds structuren ontdekt en Houtkamp die er agressief of speels versieringen aan toevoegt. Het begint met een sterk ritmisch thema op de piano dat vrolijk-komisch aandoet, Luc Hout kamp gebruikt z'n stem om een geknepen „ei, ei" te laten horen, dan ziin er opeens wat evergreen-ach tige akkoorden op de piano, Van Bergeyk brengt enkele dissonanten in, en het notenbeeld verschuift. Aan de piano zal hij verder een komisch aandoende klassieke triller gebruiken, opeens in een soort romanti sche liedbegeleiding verzeild raken, terwijl Houtkamp dan weer ijl dunne tonen op de tenorsax blaast, of na een waterval van borre lende geluiden uiteindelijk uitbarst in schorre, gekwelde, afgeknepen solo. Dan zit je met de piano weer in een doodgemoedereerd ritme- schemaatje dat leidt naar een frivool dertiger jaren vaudeville-wijsje. De tenorsax van Hout kamp protesteert als het ware. praat er dwars tegen in, en rammelend en bonkend, sprin gend over de toetsen gaat Van Bergeyk ten slotte naar „uit". Janboel Wat ik hoop dat er zal gebeuren zei bandlei der en componist Quincy Jones in 1976 „is dat klassieke muzikanten beter geïnformeerd worden over wat er in de jazz gebeurt. Zodat ze een poging kunnen doen beide elementen samen te brengen en beide technieken te ge bruiken. Om zo tot beter uitgeruste orkesten te komen. Hedendaagse „klassieke" componis ten luisteren naar jazz en ik weet zeker dat een knul die viool studeert en met Bartok be zig is, zich bewust zal zijn wat jazz wil zeg gen". De Nederlandse conservatoria doen er pogingen toe, jazzpianist Frans Eisen pionier de bijvoorbeeld als docent aan conservatoria, en in het geval van Gilius van Bergeyk en consorten is er duidelijk van een eigen meng sel sprake. Be-bop, actuele geïmproviseerde muziek, lichte en klassieke muziek lopen in een bewuste janboel door elkaar heen. Van Bergeyk. die trouwens zelf docent is aan het Haags Koninklijk Conservatorium, heeft bij Willem Breuker gespeeld - evenals hoornist Richard Anijs - en die invloed is merkbaar. Zijn verschillende technieken kan je zelfs aan de improvisatie-plaat afluisteren. Z'n Viet- nam-lied" heeft een sterke melodie, bijna somber en statig, maar op altsax improvise rend in „A day at the zoo" is hij bijna een mu zikale clown zoals het vroegere variété die kende: Dieren en dialogen nabootsend op z'n instrument. Als componist heeft hij electroni- sche en elctro-instrumentale muziek gemaakt, theatermuziek voor o.a. de Nieuwe Komedie (en die schijnt op de eerstvolgende Ooyvaer- disk te komen) en op de plaat „Live in het Theater aan de Haven" staan wat dat betreft verrassend uiteenlopende stukken als ..La wrence of Arabia'-' met een kwetterend en semble dat uitkomt tegen een strenge ritme sectie, drone-achtig aangehouden akkoorden en Oosterse toonvallen, en „May good luck and fortune stay", een bijna sentimenteel stuk openend met een trombone boven een zwoel sluitend klankbeeld van blazers. Die plaat telt trouwens ook een Scott Joplin-stuk. de „Chry santhemum-rag". tegelijk subtiel eh ironisch gearrangeerd door J. Buurman, en Ellingtons „Mood Indigo", mooi doorzichtig geblazen als gold het een oude opname van Duke 's Cotton Club Orchestra. Zo kunnen stijlen en discipli nes door en naast elkaar hand in hand gaan Hommage Hagenaar Luc Houtkamp speelt ook bariton- sax in het ensemble „Hommage", en dat is tij dens het aanstaande Northsea Jazz Festival te horen. Een Belgisch-Nederlandse groep mei de aparte bezetting van vier saxen. Andre Goudbeek, Michel Mast. John Ruocco en Houtkamp zelf. Hun 45-toeren eepeetje telt twee nummers Zoo Zoo" een frenetiek stuk. dat wat ondoorzichtig wordt en waarin de stemmen het opnemen tegen de saxen, en „Un hollandais" een erg gek stuk dat soms klinkt als een vrolijke boerenkapel, dan weer als een dubbelmannenkwartet en dat als een wekker afloopt. Wat eigenlijk het hele Haagse geïm proviseerde muziekwereldje geldt: Al die mu- ziek is op een interessante manier in bewe ging, maar hoeveel herkenning er in mogelijk is, het gevoel blijft dat de vorm nog niet ge vonden is. Dat er teveel al dan niet grappig gezocht-wordt en dat allerhande citaatjes een eigen emotioneel-muzikale onzekerheid moe ten dekken. Pure opwinding kan hun muziek nog niet teweeg brengén, het blijft een te in tellectualistisch zoeken. Wat dat betreft geldt bassist Percy Heaths uit spraak over de eerste keer dat hij met Ornette Coleman speelde voor hen zowel als voor het publiek dat nog moeite heeft met hun muziek: ,,'T klonk vreemd, maar 't had een goed ge voel, 't voelde fris aan. Ik zeg niet dat ik 't begreep, maar het was spannend. En dat is dé- eerste kwaliteit die jazz moet hebben. BERT JANSMA The Pretenders komen niet naar Pinkpop. De Engelsei groep heeft afgezegd omdat ze. momenteel druk bezig is aan de tweede elpee. Deze plaat moet voor een bepaalde datum af zijn. Het is de eerste keer in de geschiedenis van het festi val dat een groep het laat af weten. Organisator Jan Smeets heeft als vervangende groep UB 40 op zijn lijstje staan. Of die groep ook werkelijk optreedt, is echter nog niet zeker, omdat de laatste dagen zeer veel bands zich voor het festival hebben aangeboden. Ondertus sen bekijkt bureau Pinkpop welke gerechtelijke stappen ze tegen The Pretenders, die con tractbreuk pleegden, kan on dernemen. Herman Brood werkt in de Sound^Push -Studio met zijn groep (waarmee hij alweer drie maanden intensief samen werkt) aan drie nieuwe num mers, die nog voor deze zomer op single moeten uitkomen. Opmerkelijk feit is de produ cer, die hij heeft aangetrok ken. Dat is namelijk Rinus Gerritsen van The Golden Earring. Ian Hunter heeft een nieuwe elpee Short Back 'n' Sides. De plaat werd in New York en Londen opgenomen en komt begin juli uit Medewerking verleent natuurlijk compag non Mick Ronson. Ook Clash- man Mick Jones leverde ech ter een belangrijke bijdrage. Clash-invloeden zijn waar neembaar, maar werden su bliem in het Ian Hunter-pa- troon ingepast. Elton John's nieuwe single Nobody Wins is van oorsprong een Frans liedje, maar dat wist je natuurlijk al. Wat je mis schien niet weet is dat deze ge heide hit ook voorkomt op El ton's nieuwe elpee The Fox. datum is, eind mei... Ga alvast maar sparen want muzikaal is het een van de meest interes sante albums van dit jaar. Hans Van Hemert heeft na het uiteengaan van Luv een nieuw paradepaardje. Het zijn twee dames (één ervan is Dee Dee) en twee heren, die zich zelf Vulcano noemen. Volgen de week verschijnt de eerste single Shut Up And Boogie. Peter Koele wijn timmert als artiest weer een beetje aan de weg. Met zijn Rockets gaf hij onlangs een concert dat voor het nageslacht bewaard is ge bleven, dankzij Phonogram De live-elpee komt eind mei uit. Vooraf wordt een single uitgebracht met de oer-Neder- Op die plaat moeten we echter landse titel: Klap maar in je nog even wachten. De release- handen. De luit die In een ont wikkeling van lang vóór onze jaartelling meerma len dreigde onder te gaan, zal stellig overle ven. Dat komt doordat er voor dit weinig ex pansieve, voor de intimi teit van kleine huise lijke ruimten bestemde speeltuig zulke waarlijk grote muziek is gecom poneerd. Mèt bet instru ment dreigde die muziek tussen het midden van de achttiende en het be gin van de twintigste eeuw aan de vergetel heid te worden prijsge- Sren. Toen begon heel ngzaam de herontdek king maar een echte her leving kon pas doorzet ten nadat een paar gene raties instrumentbou wers en spelers zich op nieuw over de luit had den ontfermd. De oude Grieken en Ro meinen vonden het instru ment over het algemeen barbaars en hadden er niet veel mee op. In de Arabi sche wereld echter, waar de luit mogelijk in het oude Babylonië werd ge boren, speelde het een gro te rol. Aangenomen wordt dat het vandaar door de Moren zowel naar het ver re Oosten (China en Ja pan) als naar het Westen (Spanje en Sicilië) werd verspreid. Natuurlijk on derging het daarbij allerlei gedaanteverwisselingen en met de vele varianten van het instrument wisselde ook de speeltechniek; met en zonder plectrum. In liet begin van de vijf tiende eeuw heeft een Ne derlander de eerste be schrijvingen en construc tietekeningen van de toen malige Europese luit ver strekt. In een latijnse ver handeling van de genees heer-astroloog Henri Ar- naut van Zwolle (die later in dienst kwam bij Philips de Goede en Lode wijk XI) worden maten opgegeven die kloppen met de luit die voorkomt op Memlincs drieluik van Christus. De klankkast had de Oosterse peervorm verloren en de voor onze streken type rende amandelvorm aan genomen. Er was één klankgat met een fraai ge sneden rozet, er waren zes snaren en de met een scherpe hoek omgebogen kraag had stemschroeven. Over de toets liepen dwarsstaafjes van darms naren voor de juiste plaat sing van de vingers van de linkerhand. Eveneens in de eerste ja ren van de vijftiende eeuw opereerde in Italië Pietro- bono de Burzellis, vermoe delijk de eerste grote Eu ropese luitvirtuoos. Zijn broodheer, de hertog van Ferrara, leende hem aan Italiaanse en buitenlandse hoven uit Van zijn instru mentaal talent - waarvan de roem zich over het ge hele Westen verbreidde - kan men nog enigszins een indruk krijgen uit de eer ste gedrukte luitboeken. Gedurende de gehele vijf tiende eeuw bleef het luit spel in andere landen trouwens schatplichtig aan dat van Italië, maar rond 1600 openbaarde zich in Engeland een formidabel scheppend en herschep pend talent, dat na om zwervingen op het Euro pese vasteland de verwor venheden van de renais sancistische luitmuziek meesterlijk vermocht sa men te vatten. Helaas heeft John Dowland die al in 1626 stierf, uit vrees voor diefstal en naëperij zijn grandioze fantasieën en zijn rijk versierde be werkingen van bestaande muziek niet zelf geno teerd. Nooit zullen wij we ten of zijn vertolkingen van eigen werk niet nog grootser waren dan de af schriften die bewaard ble ven. In elk geval wordt zijn muziek aan de hand van nieuwe uitgaven en opnamen de laatste jaren terecht weer zeer hoog aangeslagen. Geen wonder dus dat L 'Oiseau-Lyre (een Decca- label) alle aan Dowland toegeschreven luitmuziek op vijf platen in een goed gedocumenteerde box (D 187 D 5) wilde verenigen. Jammer genoeg liet men de uitvoering niet over aan een of twee van de best gekwalificeerde lui te- nisten maar wees men er vijf aan, die elk een plaat voor hun rekening namen. Door stijl- en kwaliteits verschillen wordt nu de aandacht van de muziek zelf nogal afgeleid. Waren alleen Bailes en/of Rooley aan het werk gezet, dan had het object een nog ho gere standaard gekregen, al moeten we ook nu dankbaar zijn voor dit verzamelde werk. Het logische vervolg daar op is een Harlekijn-Phi- lips-box (6768 145) waarin drie platen met een grote en vermoedelijk represen tatieve keus uit de luitmu ziek van Silvius Leopold Wiess, die een jaar jonger was dan zijn .vriend Jo- hann Sebastian Bach maar die als een door heel Euro pa reizend en hoog betaald luitvirtuoos doorgaans meer naar waarde werd geschat dan de Thomas- kantor in Leipzig. De luit muziek van Weiss, met name zijn partitas en sui tes, zijn niet alleen naar hun structuur maar ook naar hyn kwaliteit verge lijkbaar met de klavecim belsuites van Bach. Dat dit niet overdreven is, kunt u horen in de even exacte als gedreven vertolkingen van de Japanner Toyohiko Satoh die al verscheidene jaren in ons land woont en als docent verbonden is aan het Haagse conserva torium. Hij bespeelt een prachtige 13-korige baro- kluit, het enige instrument waarop Weiss tot zijn recht kan komen. Deze twee moeilijk te overschatten verzamelin gen luitmuziek uit het be gin van de 17de en het be gin van de 18de eeuw kunnen meer doen dan de toegewijde luisteraar lang en veel luistergenot ver schaffen. Zij kunnen ook hedendaagse componisten inspireren de mogelijkhe den van de luit te gebrui ken om hun eigen geda- chen- en gevoelswereld tot uitdrukken te brengen. Dan pas krijgt de luit een echte overlevingskans. JOHN KASANDER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 27