in nkVredeling fi de ogen engegaan „Het vuur uit de sloffen voor emancipatie" PAGI CcidócScHwatit „Ik ben niet zo'n bevlogene, die met spandoeken gaat lopen". irs opgevoed naar zijn vrees dat hij over bepaalde onderwerpen ïns ruzie zal kunnen krijgen met zijn collega's in de ipatieraad, waarvan bijvoorbeeld ook Annemarie lid is met haar gesel van een tong, zoals Nederland cussies op de televisie en radio bij herhaling heeft merken. namelijk helemaal niet zo van de nieuwe stempel", Vredeling grif. „Helemaal niet zo'n alternatieveling, fl niet het prototype van de man die thuis In de keu- aat. Mijn kinderen wel hoor, maar ik ben nu eenmaal opgevoed. Ik stam uit de tijd dat de vrouwen met dekt hoofd ter kerke moesten en hun plaats dienden len. Dat oude calvinistische. En ik wil me nu niet gaan aanstellen, zo van: ik heb het licht gezien, erken wel de volstrekte juistheid van de doelstellin de emancipatiebeweging nastreeft. Ik ben niet zo'n |ene die met spandoeken gaat lopen. Als ik dat deed, me een aansteller voelen. Anderzijds ben ik zo over- van het belang en de bonafidlteit van de emancipatie- ing, dat ik er het vuur voor uit mijn sloffen zal lopen. I mijn werk voor de Emancipatieraad een enorm nut- anwending van de know how die ik in mijn vorige heb opgedaan. Zeer zeker. Ik kan me een slechter van mijn bestuurlijke ervaring voorstellen". Vredeling beschrijft hoe hem de ogen zijn openge- Een beetje biecht. „Ik zag de misstanden vroeger <had er gewoon geen weet van. Ik studeerde bijvoor- in Wageningen. Nou had mijn vrouw ook wel graag studeren, maar de combinatie van huwelijk en studie idertijd voor een vrouw domweg ondenkbaar. Ze kiezen of delen. Achteraf ben ik gaan begrijpen dat dingen veel te veel voor zoete koek geslikt heb. Het rare, scheve zaken. Je liep te braaf met de meute Het spijt me achteraf ook voor mijn vrouw. Maar on- 'kking?, om op het begin van ons gesprek terug te i Nee. Als mijn vrouw indertijd had gezegd: wis en chtig ga ik studeren, je zoekt het maar uitdan dat ik er wel een mouw aan had gepast. Dan zou- lijn ogen toen al open zijn gegaan, veronderstel ik. fcr, maar helaas voor haar, dat is niet gebeurd. Het domweg niet In je op". JiPt er toch bevlogenheid in zijn woorden. „Ja, dat «happelijk onrecht", maakt Vredeling zich kwaad, "n zijn pijp hevig doet dampen, „het herinnert me aan nog bij de landarbeidersbond werkte. Die landarbei- Jerden ook in alles gediscrimineerd. Ze waren flagrant steld bij de rest van de bevolking, In hun loon, ta lijden, in hun arbeidsomstandigheden, in hun va- Daar heb ik me verschrikkelijk druk over gemaakt, zie wel degelijk parallellen met de achterstelling van Nou kon je, door de veranderende geest van de de landarbeiders wel wat bereiken. Maar ik herin „Ik zag de misstanden vroeger niet". FOTO'S: CEES VERKERK nationaal Inkomen per hoofd van de bevolking ten goede komen, als er meer vrouwen In loondienst gingen. Investe ringen door de overheid in emancipatie, die leiden tot een meer rechtvaardige verdeling van arbeid, zijn dus produk- tieve investeringen. Dat Is mijn antwoord aan Zijlstra. Geld kan geen reden zijn om het te laten". nlng gehouden met de vrouw, die toch maar mooi alleen al die kinderen over de vloer krijgt? Of ouderschapsverlof? Wij hebben op dat punt een van de slechtste wettelijke re gelingen. We zijn daarin de Chinezen van Europa. We ko men volstrekt achteraan. Zoiets bewijst hoe laag we de emancipatie in het vaandel hebben". „De achterstelling van vrouwen is een onbewust proces". AG Jaap van de Merwe, gezien de teksten van es waarachtig geen conservatieve rakker, heeft on- zegd: „Er zijn waarschijnlijk een heleboel vrouwen rdrukt worden. Maar er zijn ook een hoop mannen ronder te lijden hebbenmisschien nog wel lannen worden ook verkracht, al gaat dat op een nanier dan bij vrouwen." Het klinkt als een pleidooi mancipatiegedachte ook van toepassing te verkla- volksdeel dat kennelijk zeer onterecht als de he- de schepping wordt gedoodverfd. Na het aanhoren uitspraak neemt ir. Henk Vredeling kregelig de pijp uit de mond en repliceert: „Dat van die ver- slaat natuurlijk nergens op. De lijfelijke verkrach- een vrouw kun je onmogelijk op één lijn stellen niet men soms psychisch wordt aangedaan. Maar tegen lord onderdrukking bezwaar. Dat ver- slt een doelbewuste ontken het bestaan De achterstelling luwen is een onbe- oces. Het gaat om fhankelijkheidsrelatie orisch zo gegroeid is, (ia de industriële re- Mannen zijn geen wellustelingen die de opzettelijk onder de louden. Onderdruk- dus een ver word, al realiseer ik ik hierover best eens $t mijn collega's zou krijgen". collega's bedoelt ir. ig de twaalf andere ran de Emancipatie samen met hem op van staatssecretaris ield-Wouters van toor de ministerraad noemd. Maandag zal Van Agt het gezel- in de Ridderzaal te lag installeren. Elf tn en twee mannen. b masculine minderheid mag Vredeling, 56 jaar, ex- h voor de PvdA (1956 tot 1973), ex-minister van de- 1973 tot 1977) en ex-lid van de Europese Commissie ;ot 1980) verreweg de bekendste heten, niet In het anwege het parlementaire blad dat voor zijn mond kt. De andere naam, drs. H. van der Kamp, secreta- aal Beleid van het Christelijk Werkgeversverbond en anig lid van de commissie Vrouwenarbeid van de al de meeste Nederlanders minder vertrduwd in de inken. Vredeling zelf blijkt tijdens het gesprek ook oit van hem vernomen te hebben. Iers en staatssecretarissen, zo is vastgelegd, zijn deze Emancipatieraad advies te vragen over alle jke voornemens, specifiek gericht op de emancipa- vrouwen, alsmede over die belangrijke voornemens (izienlijke gevolgen kunnen hebben voor de positie wwen en voor de rolverdeling tussen vrouwen en Daarmee gaat Vredeling zich dus bezighouden. De ilige beheerder van het harde departement dat De in het zachte eierenwerk waarvoor emancipatoire iten vaak worden versleten, ng, geamuseerde verbazing in zijn stem: „Inderdaad, kt iets geks. Niet bij vrouwen hoor; die zeggen alle- leuk dat je het gaat doen. Maar de mannen die je spreekt, beginnen te lachen. Ze-gaan bij wijze van n op hun hurken zitten als ze tegen je praten, zo van: Bt enig. Een beetje vrouwen nadoen. Enigszins neer- d. Nou, dat is al discriminatie. En zo voel ik het, al een vent. Het is me sterk opgevallen. Kun je dat wel erken in een vrouwenclub? Ook een vraag die je Maar hoe vaak heb ik niet gewerkt in clubs met één of twee vrouwen erbij? Daar zou je dus het om- moeten hebben. Hoe voelt een vrouw zich In zo'n nclub? Nou, dat vraag je aan vrouwen toch ook „Ik ben bepaald niet het prototyupe van de man die thuis in de keuken staat". ner me, dat ik In mijn vakbewegingsperiode aan het eind van de jaren vijftig eens geprobeerd heb via een proefpro ces Iets te doen aan gelijke beloning voor vrouwen. Het heeft me toen getroffen hoeveel weerzin die gedachte op riep. De vakbeweging was een mannenclub, is dat trouwens nog. Van de prioriteiten kwam gelijke beloning voor vrou wen zowat op de twintigste plaats. Je kreeg er geen hond voor achter de kachel vandaan. Dat vind ik tot op de dag van heden een groot manco: er zitten haast geen vrouwen In de top van de vakbeweging. In geen enkele top trou wens". Leuke dingen Ter sprake komt het interview dat prof. Zijlstra op de televi sie heeft gegeven naar aan leiding van zijn sombere jaa roverzicht van de Nederland se Bank. „Dus geen leuke dingen meer voer de men sen?", vroeg de verslagge ver. Er viel de langste stilte, ooit bij het medium geregi streerd. Helemaal paf, zo zat Zijlstra erbij. Eindelijk zei hij: „Deze stilte bewijst dat U het evengoed weet als ik. Leuke dingen voor de mensen? Waar moet het geld vandaan komen?" Nu wordt de vrou wenemancipatie door velen als zo'n leuk ding be schouwd. Kunnen we het, gezien de economische nood, dus wel vergeten? De pijp begint rookwolken uit te braken. „Ik bestrijd ten sterkste dat emancipatie tot de leuke dingen voor de mensen behoort. Bij leuke dingen denk je aan luxe, aan meer vrije tijd, aan vakantie. Het bevrijdingsproces van de laatste decennia, waarvan vooral de mannen hebben geprofiteerd en waarin de vrouwen nu hun achterstand proberen weg te werken, Is geen luxe. Het is een proces dat niet meer om te keren valt. Dat het slechter gaat met de economie, zal voor de vrouwen alleen maar een reden zijn om zich nog krachtiger te weren. Het zal nooit meer verdwijnen. De vrouw laat zich niet gedwee terugsturen naar de keuken en terecht niet". Emancipatie van de vrouw kost bovendien geen geld, re kent Vredeling vervolgens voor. „Integendeel. Investeren en emancipatie Is voor de Nederlandse overheid een goede belegging. Het levert iets op. Vrouwen onproduktieve ar beid laten verrichten, dat kost juist geld. En dat gebeurt bij ons. Nederland kent, na Ierland, In het Europa van de Ne gen, het laagste percentage vrouwen in loondienst. Even de cijfers erbij halen. Hier, 29,7 procent. Heel raar. Italië 32 procent, België 35 procent, Frankrijk 38, Engeland 40, De nemarken 43,6 en Zweden 44 procent. Alleen Griekenland zit even laag als wij, zo erg lopen wij achter. Het zou ons Vage verschuivingen Voordat de Emancipatieraad tot stand kwam, is er een emancipatiecommissie aan het werk geweest. Zes Jaar en drie maanden lang. Honderd drie en negentig uitgebrachte adviezen. Toch moest mevrouw Hamm-Rijsdijk, de laatste voorzitter, bij de ontbinding van die commissie treurig vast stellen: „Gedurende heel die tijd zijn er slechts vage ver schuivingen opgetreden in de verhouding man-vrouw. Meer vrouwen werken, maar tegen lager loon en in een veelal lagere functie. Ook het gevolgde onderwijs blijft laag en de vooruitzichten op werk zijn slechter dan voor man nen. Waar de beslissingen worden genomen, Is de vrouw ondervertegen woordigd". En: „In Bestek '81 is niets teruggevonden van de emancipatievoorne mens van het kabinet-Van Agt, terwijl Juist op sociaal- economisch gebied de op lossingen moeten worden gezocht om een emancipa tiebeleid mogelijk te ma ken". Wat vindt Vredeling van die kritiek? Hij begint met te stellen, dat hij het beleid van het kabi net-Van Agt niet uit eigen er varing kan beoordelen om dat hij het grootste deel van 'die periode als Europees „Ik stam uit de tijd dat de commissaris in Brussel heeft hoofd ter kerke moesten" vertoefd. Merkt vervolgens op: „Ik geloof dat er met de PvdA in de regering Ietsje meer van terecht zou zijn geko men. Maar niet veel. Daar zijn de weerstanden tegen eman cipatie, de rooie vrouwen buiten beschouwing gelaten, even groot. Denk aan het voorstel van Jaap van der Doef over het korten op uitkeringen aan vrouwen in gezinnen met dubbele inkomens". Zegt dan: „Ik vind dat de emancipatie bij de komende kabinetsformatie zeker een belangrijk punt van bespreking moet zijn. En ik vind dat de Emancipatie raad in deze als pressiegroep dient op te treden, zodat ein delijk waar wordt gemaakt wat er allemaal in die fraaie re devoeringen staat. Bij elke beslissing systematisch bekij ken: ho, wacht even, wat betekent het voor de positie van de vrouw Die kant moeten we uit. Dat moet de filosofie achter elk beleid worden. Het gebeurt veel te weinig. En ik praat nu echt niet alleen over de grote dingen. Ik praat over dagelijkse dingen, waar het leven vol van zit. In hoeverre wordt er bij het vaststellen van de vakantieperiodes reke- Ver achter Hetzelfde geldt voor de opleidingsmogelijkheden die de Ne derlandse vrouwen ter beschikking staan. Vredeling con stateert vanuit zijn Europese ervaring dat we, vooral als het om vakopleidingen voor vrouwen gaat, eveneens ver achter lopen. „Het is er uiterst slecht mee gesteld. Ik noem maar het moderne stokpaardje van de chips. Bijna geen meisje dat van de mavo komt, of ze krijgt er straks mee te ma ken. Maar op school hebben ze er helemaal niks over ge leerd. Ze gaan zo naar de banken toe. Daar moet sterk iets aan gedaan worden". Hier is het moment aange broken voor de traditionele tegenwerping, dat dergelijke opleidingen weinig zin heb ben, omdat het merendeel van de vrouwen toch geen carrière nastreeft: het me rendeel wil een gezinnetje. Vervaarlijk gepuf aan de pijp. „Weer fout. Het meren deel van de mannen wil evengoed een gezin. Natuur lijk: de wens om een gezin te stichten heeft voor beide partijen verschillende biolo gische gevolgen. Maar dat biologische verschil is in de loop van de tijd verheven tot een soort sociale scheidslijn en daar moeten we vanaf. Of dat kan? Wel degelijk. U vrouwen met een gedekt kent toch het gezegde van vroeger: wie voor een dub beltje geboren is, wordt nooit een kwartje? Ook zo'n sociale scheidslijn. En hebben we die soms niet doorbro ken? Het krijgen van kinderen heeft zich ontwikkeld tot een planmatig proces, nu gaat het erom de maatschappij daar op in te stellen. Dat is achterwege gebleven". Laatste tegenwerping tenslotte, veel gehoord uit de mond van het volksdeel dat vrouwenemancipatie best vindt „mits de vrouwen niet louter de aangename, makkelijke baantjes opeisen, maar ook, samen met de mannen, achter de vuil niswagen gaan lopen". Nu gaat de pijp in de asbak. Beide handen zijn nodig voor het onderstrepen van de verontwaardiging. „Ik vind juist van niet. Vrouwen hebben altijd heel eenzijdig het vuile, on aangename werk op moeten knappen. Het werk dat we nu door gastarbeiders laten doen. Vloeren dwëilen, w.c.'s schoonmaken, de dingen waar mannen zich voor drukken, ik zelf ook. Daar mogen we ze toch niet weer mee opza delen?" PIET SNOEREN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 21