Tv mm eer schitterende ol Simone Signoret Anita Ekberg ussen de amazones Post Modder: experiment met experiment Slotconcert in Johannes Centrum Ad van den Brink exposeert in Auberge de Kieviet tt En Verder Pygmalion boeiend verhard LE1DSE COURANT VRIJDAG 15 MEI 1981 PAGINA 9 1-22 LEIDEN Post-modernistische kunst is de kunst die gemaakt wordt als vervolg op de modernisti sche kunst als pop-art, environmen tal- en minimal theatre en electro- nische muziek. De belangrijkste kenmerken van post-modernisti- sche kunst zijn toeval, herhaling en onbevangenheid van de kunstenaar en het vervangen of zelfs wegval len van de grenzen tussen verschil lende disciplines, tussen de ver schillende kunsten. Post Modder noemen tien studenten theaterwetenschap zich die aanstaan de woensdag in het LAK een perfor mance geven onder de titel „002" als resultaat van een studie van een jaar naar post-modernistisch theater. „Naar aanleiding van een hoorcollege van Chris Dercon (organisator van het Theatre Tape Festival van afgelo pen najaar) hebben wij bij theaterwe tenschap een werkgroep Post-moder nistische kunst opgezet en naar aan leiding daarvan hebben we deze per formance gemaakt. We hebben een tweeslachtige houding ten opzichte van het verschijnsel. Aanvankelijk stonden we er nogal kritisch tegenover („dit is pure onzin, het is geen theater meer, het is charle- tannerie, dit moet aangepakt"), maar door veel te kijken en te lezen hebben we toch kaf van het koren kunnen onderschieden en zijn meer geïnteres seerd geraakt. 002 is het consequente resultaat van mensen die met ver schillende invalshoeken beginnen. De voorstelling is een weerslag van onze dualiteit, omdat we voor de verschil lende scènes die verschillende invals hoeken hebben gebruikt en omdat we de scènes zelf van commentaar voor zien". 002 is dus eigenlijk een performan ce over performance? „Je kan 002 net zo goed een meta-per- formance noemen. Het gaat misschien meer over performance dan dat het een performance is voorzover 002 een commentaar is op performance-kunst. Performance-kunst heeft de neiging zich af te keren van de wereld. Per formers gaan zichzelf mishandelen of plegen zelfmoord voor de videokame ra. Performance-kunst wordt soms wel kunst omwille van de kunst ge noemd. Daar ligt binnen onze groep de kritiek en die brengen we in 002 ook in beeld". Maar betekent dat niet jullie je zelf daar ook schuldig aan maken met een performance over performan ce? „002 is wel een performance over per formance maar het blijft een perfor mance. Het is niet hermetisch. We zijn als toeschouwers begonnen en we zijn nog steeds toeschouwers, zodat er toch nog iets van onze eigen ideeën, van onze eigen kunst in zit. Onze kritiek is trouwens zeer indirect; op het to neel trekken we geen duidelijke con clusies. Dat is wel prettig". Maar hoe ziet 002 eruit? „Het zijn vijftien scènes die ieder een thema behandelen. Er is dus geen verhaal, maar wel is een lijn te ont dekken, zij het een abstracte. Centraal in de performance staan begrippen als tijd, ontmenselijking en communica tie. Het menselijke schiet er namelijk met alle telecommunicatie van dit moment bij in. Vandaar ook 002: het is de tijd die je kan bellen, maar het is ook de tijd waarvan je tijdens de per formance voortdurend op de hoogte wordt gehouden. Bovendien zullen we woensdagavond op onvoorspelbare momenten gebeld worden, onder an dere door Spalding Gray - zelf perfor mer -, uit de Verenigde Staten of uit Griekenland; het is nog niet duidelijk waar hij zit. Essentieel in de perfor mance is de onvoorspelbaarheid van gebeurtenissen en het feit dat we niet acteren maar onszelf dingen laten ge beuren". Nemen jullie jezelf serieus? „Wij nemen onszelf heel serieus", zegt Bart Vieveen met een grote glimlach. „Ik niet", reageert Bob van Oyen bruusk. Er ontspint zich een discussie. „Hier zie je de dualiteit van de groep" is de conclusie van Jan Zoet. Mogelijk dat Post Modder een redelijk alternatief is voor de voorronde van het Derde Leide Cabaret Festival en voor wie niet van cabaret houdt. PAUL VAN DER PLANK LEIDSCHENDAM - In het Beethoven en Viotti wordt op Paus Johannes Centrum in het ogenblik in de concert- Leidschendam wordt zon- programma's nogal verwaar- dagavond 17 mei het slot- loosd, dit in tegenstelling tot concert gegeven van de se- de werken voor strijkkwar- rie „Concerten op de Zon- tet. Het ensemble beschikt dagavond" van de Stich- over een unieke collectie ma ting Cultureel Contact. Het nuscripten en oorspronkelij- ensemble Sonata da Came- ke uitgaven en over honder- ra speelt werken van Pur- den fotocopieën van originele celli, Handel, Mozart, Viot- muziek uit Europese biblio- ti en Locatelli. Het concert theken. Ze werden verza- begint om kwart over acht. meld door Willem Noske. So- Sonata da Camera, opgericht nata da Camera heeft toer- in 1956, wordt gevormd door nees gemaakt door tal van Willem Noske, viool, Piet landen, ook in de Verenigde Nijland, viool. Viptor Bougu- Staten. enon, viololcel en Jaap Spigt, Toegangskaarten kosten acht clavecimbel. Elk van de le- gulden en zijn verkrijgbaar den is gespecialiseerd in de aan de Prinses Annalaan 464, kamermuziek van de 17e en Brederode 79 en 's avonds 18e eeuw toen de viool een aan de zaal. CJP- en Pas 65- bloeiperiode doormaakte. Het houders betalen slechts zes ensemble heeft een uniek re- gulden. Het Paus Johannes pertoire van trio- en kwar- Centrum ligt op drie minuten tet-sonates uit die periode. De gaans van het eindpunt van muziek van Monteverdi tot HTM-lijn 6. WASSENAAR De uit drijfsdocumentaires. Ad van Zoetermeer afkomstige den Brink is tevens docent kunstenaar Ad van den kunstgeschiedenis aan een Brink exposeert tot en met school in Gouda. Hij heeft 18 juni in Auberge de Kie- een eigen galerie in zijn viet aan de Stoeplaan in woonplaats in Zoetermeer. Wassenaar met olieverf- Van den Brink gaat er van schilderijen. Het werk van uit dat zijn schilderijen voor de in 1944 in Oosterhout ge- iedereen betaalbaar moeten boren Ad van den Brink is zijn. Onder dwang van de moeilijk, onder één noemer daarvoor noodzakelijke snel- te vangen. In zijn soms le produktie levert hij, zegt zeer kleurige schilderijen hij zelf, de beste prestaties, zijn expressionistische, mo- Het werk van de kunstenaar numentale en symbolische is op diverse plaatsen in kenmerken aanwezig. Zuid-Holland te zien. Zo ver- Van den Brink volgde een vaardigde hij bijvoorbeeld opleiding aan de Rotterdamse voor scholen in Zoetermeer Academie voor Beeldende en Benthuizen wandreliëfs Kunsten, waar hij de richting en ontwiep hij een fontein schilderen/monumentaal voor de gemeente Rijnsburg. koos. De kunstenaar beperkt Ad van den Brink exposeer- zich dan ook niet alleen tot de eerder in Leiden, Hazers- het maken van schilderijen, woude, Scheveningen, Delft', Van tiid tot tijd vervaardigt Rotterdam, Zoetermeer en hij ook monumentale wer- Singen (Duitsland). Momen ken, a^rbij hij met allerlei teel heeft hij ook een ten- soorten materiaal werkt, toonstelling in Mitsawaka bij Daarnaast fotografeert en Chicago in de Verenigde Sta- filmt hij, waarbij zijn aan- ten in een op Westeuropese dacht vooral uitgaat naar be- kunst georiënteerde galerie. Snone Slgnoret met Jean Rochefort als haar Invalide broer In „Chère Inconnue" Moshe Mlzrahl. T«Mos ijk geli kap nu kelaai -8282 I. IDO III: Chère Inconnue i.l.) met Simone Slgno- en Jean Rochefort. egie: Moshe Mizrahi. bshe Mizrahi's film „Chère iconnue" bewijst het: Neem rie topacteurs en stop ze in nelk verhaaltje dan ook en je ebt de basis voor een film ie bedriegelljk veel kaliber eeft. Wie uit Mizrahi's Geachte onbekende" van- aan komt realiseert zich bii- a verbijsterd dat hij zich eeft laten ontroeren door en onmogelijk verhaaltje /aarvoor hij anders nog geen rie stuivers zou geven. De ïamen van de drie topac- eurs: Simone Signoret, Jean lochefort en Delphine Sei- ig. Wat Signoret betreft is iat eigenlijk geen verrassing, n Mizrahi's eerste film „La 'ie devant soi" schitterde ze op onnavolgbare manier als de joodse vrouw naast het Arabische jongetje en ook hier hoëft ze nauwelijks meer te doen dan haar gete kende trekken licht reage rend in beeld te vertonen en meteen de suggestie te wek ken van kilometers diepgang. Mizrahi's film naar de roman van Bernice Rubens vertelt in feite een supersentimen- teel verhaal. In een verlaten huis aan de Franse noordkust wonen broer en zuster. Hij invalide, aan een rolstoel ge kluisterd en zij een door de ziekte van haar broer nooit aan trouwen toegekomen. Zij probeert haar emotionele af hankelijkheid te doorbreken door een kennismakingsad vertentie onder pseudoniem en nummer in de krant (zie de titel), maar tot haar ver bijstering komt het antwoord van haar broer. Die zegt in zijn brief zoveel positieve dingen over haar, dat haar genegenheid geen andere uit weg weet dan die rol verder te spelen. Er ontstaat een liefdesaffaire via poste res tante, tot er uiteindelijk een ontmoeting van moet komen en zij zelf een actrice inhuurt om haar imaginaire vrou- wengestalte waar te maken. En zo helpt zij haar broer in feite aan een echte vrouw in de figuur van de preutse ou dere bakkersdochter die al jaren deel uitmaakt van hun dagelijkse levenspatroon. Dat klinkt larmoyant en Mizra hi's film balanceert inder daad voortdurend op het randie van wat wel en wat niet kan. Maar zijn ingetogen en sfeervolle regie met een simpel piano muziekje in plaats van zwellende violen op de achtergrond weet het puur te houden. Bert Jansma 'RIANON: Gold of the amazon women a.l.) met Anita Ekberg en Bo Svenson. iegie: Mark Lester. Het haar lichaamsmaten was het te ver wachten dat Anita Ekberg nog eens in een ivonturenfilm zou opduiken als koningin ran een diep in de Zuidamerikaanse oer wouden verborgen amazonenstam. Dat is lan nu ze tegen de vijftig loopt gebeurd in le Antonio Leone-productie „Gold of the •mazone women" een soort ouderwets Tarzan-verzinsel zonder de aan lianen ilingerende jungleheld. Ontdekkingsreiziger Bo Svenson krijgt in |Iew York op straat van een oudere collega kaart van de zeven gouden steden in het Amazone-gebied in handen gestopt. Even la ter wordt de brave g'rijzaard gedood door twee met pijl en boog gewapende, schaars ge klede dames die zich al enige tijd verdekt op het dak hadden opgesteld. Voldoende om Bos nieuwsgierigheid te prikkelen, die dan ook prompt op zoek gaat naar de schat, daarbij gedwarsboomd door de moordlustige Donald Pleasance, die het ook op het goud voorzien heeft om daarmee de gehele internationale drug-handel te kunnen beheren. En zo ko men we via slangen en indianenstammen bij Anita en haar feministisch volkje, dat man nen in kooien opsluit om voor de voortplan ting natuurlijk van meisjes te zorgen. Oerwoud-onzin van het ergste soort en wat nog vervelender is, zonder enige spanning. MILO LUXOR Ordinary Peo ple (a.l) Het debuut van ac teur Robert Redford als re gisseur is in Amerika rijke lijk met Oscars overladen. En terecht, want Redford dwingt met zijn eersteling veel be wondering af. (derde week) CAMERA Taxidriver (16) Belevenissen van een taxi chauffeur in het roerige New York (reprise, eerste week) LIDO I Nighthawks (12) Het geslaagde Amerikaanse filmdebuut van Rutger Hau- wer in een aantrekkelijke thriller vol vaart, (tweede week) Bea Meulman en Eric van der Donk In „Pygmalion" van Theater. LEIDEN Het grootste deel van het le zerspubliek van de Leidse Courant zal „Pygmalion" van Shaw (19111913) het beste kennen als de vriendelijke musical „My fair lady" die zo'n tien jaar geleden nog een sprankelende verfilming kreeg. In „My fair lady" is Henry Higgins een aar dige man die door zijn spraaklessep de blanke [>it van de ruwe bolster Eliza Doolittle bloot- egt. De Engelse standenmaatschappij is in dit zangstuk een romantische achtergrond ge worden en de wetenschapper de onbegrijpe lijke maar goedaardige tovenaar van de twin tigste eeuw. Shaw was te zeer een non-conformist om ooits zoiets met zijn stuk bedoeld te hebben. „Pygmalion" stelt wel degelijk aan de kaak en voor wie goed kijkt niet zo'n klein beetje ook. Allereerst krijgt die standenmaatschap pij er genadeloos van langs en wordt haar blaaskakerigheid gekraakt in het vermaarde derde bedrijf waarin Eliza haar eerste so- ciety-visite aflegt. Trouwens de maatschappe lijke betekenis van taalgebruik en uitspraak is eigenlijk pas goed te begrijpen in haar En gelse context. Nederland leent niet een met Engeland vergelijkbaar klassebewustzijn op grond van de spreektaal. Toneelgroep Theater en regisseur Istvan Bödy hebben echter nog beter gelezen en op die manier Shaws kritiek op doldraaiende wetenschap naar boven gehaald. Higgins is geen vriendelijke, doch wat verstrooide taal geleerde-vrijgezel, maar een keiharde, op proeven en resultaten gespitste techneut, die slechts het experiment ziet en niet de mens. Eliza Doolittle is alleen maar proefdier, geen schepsel om begaan mee te zijn. Derhalve is de Higgins van Eric van der Donk een botte, tamelijk neurotische fanaat, die zijn gevoel tussen zijn tiende en twintigste is kwijtgeraakt, en nog slechts oog heeft voor zijn „wetenschappelijke" spelletjes. Bea Meul man speelt Eliza Doolittle dan ook als een ge kooid proefdier en zij doet dat mijns inziens goed. De Colonel Pickering van Jeróme Ree huis neigt wat naar de kant van het type, maar blijft desondanks boeiend en beheerst. Do van Stek als de te hard opgewonden huis houdster Mrs. Pearce is weliswaar humoris tisch en vertolkt heel duidelijk de burgerlijke verontwaardiging, maar is mij toch te typisch. Shaw, taalvirtuoos, is duidelijk soms ironisch, vaak sarcastisch. Om ironie of sarcasme op te roepen moet men de mededeling van een tekst, een scène of een stuk afvlakken, ja zelfs een beetje verbergen achter de taal. Theater heeft echter wat haar de mededeling van „Pygmalion" lijkt, overduidelijk uitge speeld. Dat leverde dus geen subtiel spel vol knipogen op, maar wel een bij tiid en wijle ijselijke vertoning vol griezelige botheid en ongevoeligheid. Higgins gekte is daarvan een logisch gevolg. Maar voor'het zover is, heeft de toeschouwer een spannende avond achter de rug. Paul van der Plank LIDO II Nine to five (a.l.) Verrukkelijke feministische comedie met Jane Fonda in de hoofdrol (zesde week). LIDO IV Een vlucht re genwulpen (12) Goede Ne derlandse speelfilm naar het gelijknamige boek van Maar ten 't Hart (dertiende week) barstte (12) Uitstekende ver filming van het boek van Agatha Christie met Elisa beth Taylor in de hoofdrol, (derde week) REX Nummertje op z'n Frans (16) Pornofilm. aan den Rijn) The mue la goon (a.l.) Mierzoete film van Randal Kleiser vol prachtig ji-eilana EUROCINEMA II (Alphen aan den Rijn) Flying high (a.l.) Humorvolle satire STUDIO De spiegel EUROCINEMA I (Alphen films (reprise, derde weex). EUROCINEMA III (Alphen •aan den Rijn) Supersme ris (a.l.) De helft van het vermaarde Trinity-duo Te rence Hill slaat er weer op los. (tweede week) EUROCINEMA IV (Alphen aan den Rijn) Recht voor z'n raap (a.l.) (eerste week)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 9