Eindelijk
gerechtigheid
voor
Dick Schallies
Frans de Smit zoekt zijn gelijk voor de rechter
Willen wij weten"met
discussie over DNA-onderzoek
TERUGBLIK
RADIO/TELEVISIE
TELEVISIE VANAVOI
TELEVISIE WOENSDJ
RADIO VANAVOND
RADIO WOENSDAG föz*
LEIDSE COURANT/
DINSDAG 12 MEI 1981 PIAJ)
Dlck Schallles zit gebakken
op de vleugel.
Het zou een dialoog uit „Tussen start en fi
nish" kunnen zijn. Eindelijk een elpee van
Dick Schallies. „Dick Schallies? Wie is
dat?"
Nooit naar het Metropole orkest gekeken, ze
ker?
„Metropole Orkest?"
Ja, jongen: Dolf van der Linden, Rogier van
Otterloo....
„O ja, en Pim Jacobs natuurlijk..."
Ja, en dan die pianist van dat orkest.
„Kan ik me niet herinneren. Hoe ziet die er
dan uit?"
Ken je m'n vriend Jan van E., die pas een nieu
we piano heeft gekocht, die ik nog steeds moet
komen inspelen?
„Jan van E.? Jazeker. Lijkt ie déér op? Ook zo
ingetogen en bescheiden?"
Ja, precies. Alleen een jaar of tien jonger, schat
ik.
„Nou, dat zal dan wel. Maar toch zegt die naam
van Dick Schallies me niet veel".
Jongen, heb jij dan nooit naar het Rainbow
Quartet geluisterd?
Ja, het Rainbow Quartet: Rob Meyn, vibrafoon;
Gerard van Bezij, drums; de naam van de bas
sist ben ik vergeten en dan zat Dick Schallies
achter de piano. Nou, dat was volgens mij in die
dagen Nederlands beste jazzpianist. Als hij im
proviseerde, kon-ie alle kanten op. Ik heb 't al
tijd betreurd, dat hij in zo'n kwartet zat en later
in zo'n groot orkest als het Metropole Orkest.
Daarom is 't misschien niet eens zo jammer, dat
er van het Rainbow Quartet bij mijn weten
nooit platen zijn vervaardigd. Hoewel: de KRO
moet toch wel eens in haar archief van de vijf
tiger jaren duiken, vind ik.
Maar goed: nu heeft Dick Schallies dan wel de
ruimte voor een solovlucht gekregen en daar
kun je nu naar luisteren op zijn eerste elpee:
„Dialogue" (EMI HoUand, IA 062-26638).
Als recensent draai je per jaar een paar platen,
waar je helemaal weg van bent. De schijf van
Dick Schallies is voor mij de eerste in 1981. En
er moet, ook in andere genres, veel gebeuren,
wil hij dat niet blijven.
Natuurlijk, net als die andere grote, evenzeer
veel te bescheiden en dus veel te veel verwaar
loosde Nederlandse jazzpianist Roelof Stalk
necht heeft Dick Schallies kennelijk lang, vaak
en goed geluisterd naar Bill Evans en Art Ta-
tum. Maar reeds in de tweede helft van de vijf
tiger jaren, de glorietijd van het zojuist genoem
de Rainbow Quartet (een soort Nedelandse uit
gave van het Modern Jazz Quartet, maar dan
vooral dankzij Schallies heel wat pittiger!), had
hij hun invloeden al zover van zich afgeschud,
dat ze hoogstens zo nu en dan enkele seconden
deel uit mochten maken van zijn onmiskenbare
eigen stijl.
Van de swingende Dick Schallies uit die perio
de is op „Dialogue" niet veel terug te vinden.
Maar hoe kan het ook anders? Als je de vijftig
al gepasseerd bent en je mag dan eindelijk een
elpee maken, wordt dat onvermijdelijk een te
rugblik op vooral de ballads, de evergreens die
je muzikale loopbaan hebben begeleid.
Laat ik de nummers van de plaat stuk voor
stuk maar even in hun juiste volgorde noemen,
met m'n notities erbij. Dan krijgt men mis
schien de beste indruk van de repertoirekeuze
van Schallies en van zijn realisering daarvan.
„Angel eyes". Een rustige ballad, hier toch nog
vol levendige variaties, alsof het om minstens
medium-tempo ging. Heerlijk relaxed, met ver
rassende en sterk afwisselende loopjes la Ta-
tum en de rust van een Bill Evans.
When I fall in love", het thema fraai ingeto
gen gespeeld. „Onhoorbare" en toch sterk swin
gende bassen in het tweede chorus. Schitterend
toucher en sterk wisselend volume op korte
termiin.
„Emily". Vooral hier is de wisselwerking tus
sen bas en diskant (de grote kwaliteit van
Schallies!) frappant. Eigenlijk geen enkel con
trast tussen beide klavierhelften.
„Satin Doll". Het thema uiterst boeiend in de
lagere registers geëxposeerd. Knappe thrillers.
Nu en dan een knipoogje naar Garner. De
schitterende, warme en gloedvolle klank van
de Bösendorfer vleugel in volle glorie. „Sophis
ticated Lady". Heel ingenieus verwerkt in het
slot. Een waardig eerbetoon aan Duke Elling
ton!
„Bill". Een van die heerlijke melodieën van
m'n favoriete componist Jerome Kern. Vooral
in de aanhef een arabeske. Het geheel een soort
muzikale liefdesverklaring. Beter, bijvoorbeeld
minder lyrisch, kan ik het niet opschrijven.
„Send in the clowns". Knap uitgewerkt op de
akkoorden van een Chopin-thema. Later ook
elementen van de revolutie-étude er doorheen.
Versie doet niet onder voor die van Shearing.
„Bess.oh where is my Bess?". Evenals in het vo
rige nummer een feilloos rubato.
„Skylark". Rubato als invalshoek voor een vo
gelvlucht. Een snufje stride la Fats Waller.
Mooi open einde.
„The Summer op 42". Eindelijk een Michel Le
grand die te pruimen is. Van deze zeurderige
muziek maakt Schallies een impressionistisch
juweeltje la Stalknecht.
„How insensitive". Weer die feilloze coördina
tie en integratie van bas en diskant. En wat een
slot
„A child is born". Vederlicht gehouden. Met
aan het einde Bach's „Jesu, joy of men's desi
ring".
„But beautiful". Vertellend. Geen impressionis
tische uitdaging gaat Schallies te ver. Iedere
noot een verassing.
„Solvejg's lied". Jawel, van Grieg. Eigen be
werking. Een rubato en een harmonisatie, waar
Grieg zelf nog wat van zou hebben kunnen en
ongetwijfeld ook willen leren. Jazzy en toch
Noors-klassiek.
Er was nog een andere reden waarom ik alle
nummers van deze plaat afzonderlijk besprak.
Stuk voor stuk zijn zij namelijk ware parels.
Maar door de originele open einden en door de
geniale eenheid in verscheidenheid van Schal
lies' pianostijl vormen zij toch een evenwichtig
geheel, zonder ook maar één inzinking.
Dit is piano op zijn allerbest. De volmaakte har
monie tussen bas en diskant, waar Schallies
zo'n meester in is, ontbreekt bij Louis van Dijk.
Zijn diskant klinkt nog altijd veel te hoog, te ijl
en te hard en hij kan het maar niet nalaten te
„fietsen". Soms is er ook op zijn zeventiende el
pee „Nightwings" (CBS 84476) een veelbeloven
de ingetogenheid („Someone to watch over me"
en de zeer geïnspireerde „Deer Hunter-cavati-
na"), maar meestal vervalt hij toch weer in die
sterk dominerende, blikkerige single-notes in
de rechterhand.
Ik weet het wel: een organist-van-huis-uit zal
ook op de piano altijd die forse, op ruimtelijke
akoestische effekten berekende en dus uiterlij
ke aanslag behouden. Maar na zoveel jaren had
Louis van Dijk toch althans iets moeten kun
nen leren van het fluwelen toucher van zijn
vroegere duo-makker Jules de Corte en ook
van Dick Schallies
Het gaat hem allemaal te gemakkelijk, te cere
braal en te routineus af. Zelfs die razendknappe
fugatische aanpak van „Whisper not" en het
vrolijke eigen werkje „La Granja". Met dit laat
ste nummer besluit de plaat. Bassist Niels Pen
ning Orsted Pedersen krijgt hierin pas zijn eer
ste solo. De Amerikaanse drummer Terry Sil-
verlight (fijnzinnig begeleidend!) komt als zoda
nig zelfs op de hele plaat niet aan de bak
Enfin, voor de Van Dijk-fans wel een aardige
schijf, al wacht ik nog steeds op een opvolger
van „Telepathy", waarin de virtuoos uit Dalfs-
en eigenlijk pas helemaal zichzelf was. Maar
toen speelde hij ook juist het minst virtuoos.
Wat zeg je? Ook nog nooit van Louis van Dijk
gehoord?
Behoor je soms tot de jongelui die in Den Haag
voor het eerst naar Pia Beek luisterden en daar
enthousiast over waren?
Dan wordt het tijd dat je je jazzkennis eens in
haalt.
De dubbelaar „Swing and Sweet" van Gram-
moservice (Circle 344.3350) biedt daartoe een
uitstekende gelegenheid.
Met hun bekendste nummers zijn tal van gro
ten van diverse maatschappijen daarop verte-
fenwoordigd: Nat King Cole, Errol Garner,
tan Getz, Dave Brubeck, Peggy Lee, Ben
Webster, Rita Reys, Oscar Peterson, Toots Thie-
lemans, Ann Burton en nog vele anderen. On
der wie trouwens ook Louis van Dijk, met (zeer
terecht) „Someone to watch over me" van zijn
hierboven besproken elpee „Nightwings".
Nee, Dick Schallies had bij de samenstelling
van die bloemlezing zijn eerste elpee nog niet
klaar.
Of was dat misschien gewoon weer over het
hoofd gezien.
Laten we hopen, dat hij er over 25 jaar bij is.
En dan maar met zijn hele eerste elpee!
JAN VAN DER KLEIJ
Kerk te Harderwijk werd op
genomen en als thema heeft:
Een eeuwig leven. Muzikale
medewerking verlenen o.a.
het Protestants Interkerkelijk
Koor uit Hardewijk, het
Noordwijks Christelijk Dub-
belkwartet en de sopraan Ti
neke Berkhof.
Ned- I 20.30 uur.
God bij de mens
Presentator Henk Binnendijk
praat deze keer met de heer
Steenhuis over de betekenis
van de omgang met God in
zijn persoonlijk leven.
Ned- I 21.00 uur.
Orlando Kwartet
bestaan als het verschijnen
van zijn eerste grammofoon
plaat beleeft. Op het program
ma staat vanavond het Strijk
kwartet in es, opus 12 van Fe
lix Mendelssohn Bartholdy.
Ned. II 22.20 uur.
Chubby Checker
Showprogramma rond Chubby
Checker, de koning van de
twist, dat onlangs in Wales
werd opgenomen. Checker
zingt o.a. welbekende hits als:
„The Twist", „Let's Twist
Again" en „The Fly".
Ned. II 1&59 uur.
Dankzij de voortschrijden
de wetenschap weten we
steeds meer over de mense
lijke erfelijkheidsfactoren.
Steeds vaker ook kunnen
de medici vaststellen hoe
lang ons leven gaat duren
en welke ziekten, kwalen
en afwijkingen we in ons
leven kunnen verwachten.
De mogelijkheden om di
rect hij de geboorte over
die informatie te beschik
ken worden eveneens als
maar groter. Met deze ont
wikkeling is echter lang
niet iedereen blij. Want in
hoeverre is het verant
woord een patiënt in te
lichten over de kans op er
felijke afwijkingen?
Wordt zijn geestelijk wel
zijn daardoor niet al te
zeer bedreigd? Deze kwes
tie wordt besproken in het
discussieprogramma „Wil
len wij weten", dat vana
vond wordt uitgezonden en
waarvan Henk Mochel de
leiding in handen heeft.
Gasten in deze uitzending
zijn celbioloog prof. dr.
Hans Galjaard, neuroloog
dr. De Lange en ouders
van gehandicapte kinde
ren.
Ned. II 21.20 uur.
Tijdsein
Actualiteitenrubriek met dit
maal een discussie tussen de
lijsttrekkers van de christelij-
Van u wil ik zingen
Koorzangprogramma dat voor Chubby Checker, hier bezig met een llmbodans, laat vanavond enkele van zijn be-
deze uitzending in de Grote faamde twlstnummers horen.
hou ei
het lJ
scherm
in het
oog
Celbioloog prof. dr. H.
Galjaard dlscusslëert van
avond met o.a. dr. De Lan
ge over de vraag: Is het
wenselijk om erfelijke ziek
ten te kunnen vaststellen?
Cum laude
Na twaalf voorronden en drie
halve finales met elk vier
deelnemers wordt vanavond
de finale met drie kandidaten
gespeeld. Die zijn mevrouw
Prange uit Beugen met als on
derwerp „Shirley Temple",
mevrouw Wilmink uit Henge
lo met „Charles Dickens" en
de heer De Gier uit Tilburg
met „Het profvoetbal in Euro
pa en alle wereldkampioen
schappen".
Ned. II 19.25 uur.
Bennett
Tot grote ontsteltenis van
moeder Bennett vertrekt mr.
Bingley plotseling naar Lon
den. Hierdoor ziet zij de huwe
lijkskansen voor haar dochter
Jane in rook opgaan. Het
vooroordeel dat Elisabeth over
Darcy heeft, ziet zij bevestigd
wanneer haar ter ore komt
welke rol Darcy hierin heeft
gespeeld.
Ned. II 2L20 uur.
Hier en nu
In deze editie staat de werk
loosheid centraal. Hoe menen
de verschillende politieke par
tijen de werkloosheid aan te
pakken en de werkgelegen
heid te garanderen. Onder
voorbehoud wordt aan dit pro
gramma meegewerkt door de
lijsttrekkers Van Agt (CDA),
Wiegel (VVD), Den Uyl
(PvdA) en Terlouw (D'66).
Ned. II 22.10 uur.
Kerken, wat doe je
ermee?
Tweede aflevering uit een
vierdelige reeks over het om
gaan met de culturele erfenis:
de kerk.
Ned. II 22.50 uur.
Morgenmiddag
Voor de kinderen vanaf 14.30
uur op Ned. I programmareeks
„Open Schooltijd", Engelse
film „Ballontocht boven de
woestijn" over een bijzondere
ballonvaart-expeditie en een
sensationele parachutesprong,
natuurreeks „De dieren van
het groene woud" en quizpro
gramma „Ren je rot".
DEN HAAG Nog deze week zal
de Haagse kantonrechter mr. G.
Blok uitspraak doen over de door
VPRO-directeur Frans de Smit ge
vraagde voorlopige voorziening
om het VPRO-bestuur te gelasten
het besluit in te trekken om hem
(de Smit) geen toestemming te ge
ven naar de raad van beheer van
de NOS over te stappen.
De Smit, die bij de kantonrechter
werd vertegenwoordigd door mr. A.
Haakman, heeft deze voorlopige
voorziening in de door hem tegen
het bestuur aangespannen procedu
re, die in de komende maanden zal
lopen, gevraagd enerzijds met het
oog op de zaterdag in Amsterdam te
houden vergadering van de leden
raad die een nieuw bestuur moet
kiezen, en anderzijds, omdat formeel
de samenstelling van de nieuwe raad
van beheer van de NOS pas op 29
mei definitief wordt.
Het ziet er echter niet naar uit dat
de Smit, mocht de beslissing van de
kantonrechter in zijn voordeel uit
vallen, alsnog tegen het eind van de
maand zitting in de nieuwe raad van
beheer zal kunnen nemen. Want in
middels is voor de bewuste commis-
sarispost door Veronica het VVD-ka-
merlid Annelien Kappeyne van de
Coppello naar voren geschoven.
Toch vond de Smit het nodig de
voorlopige voorziening te vragen om
de mogelijkheid van een overgang
naar de NOS, eventueel voor het ge
val een van de leden van de nieuwe
raad van beheer tussentijds zou ver
dwijnen, voor hem open te houden.
Mr. Haakman zei de motivering van
het VPRO-bestuur voor de weige
ring (de Smit zou niet voldoende het
VPRO-gezicht in de raad van beheer
tot uiting kunnen brengen) „onjuist
en beledigend" te vinden. Hij vond
ook dat door deze zaak, volgens hem
over een „schijnprobleem", een on
nodige controverse binnen de VPRO
is ontstaan.
Namens het VPRO-bestuur bestreed
mr. H. Vermeer, dat er door het be
stuur tijdens de gang van zaken
vorm- of sèhoonheidsfouten van ge
wichtige aard zijn gemaakt. Hij vond
de teleurstelling van de Smit wel be
grijpelijk, maar ook dat de gevraag
de voorlopige voorziening, volgens
hem juridisch gezien geen echte
voorziening, afgewezen moet wor
den.
NEDERLAND 1
NOS
18.25 Nieuws voor doven
en slechthorenden
18.30 Jeugdjournaal
,18.36 Sesamstraat
18.50 Paspoort, voor
Joegoslaven en
Italianen
EO
19.00 D'r kan nog meer bij,
kinderprogramma
19.10 Tijdsein
20.30 Van U wil ik zingen
21.00 God wil wonen bij
de mensen
21.25 EO-Aktlef
NOS
21.37 Journaal
P.P.
21.55 Uitzending van de
Reformatorische Politie
ke
Federatie
NOS
22.05 Den Haag Vandaag
22.20 Orlando kwartet:
klassieke muziek
22.50 Gelet op Europa
23.10 Journaal
23.15 Nieuws voor doven
en slechthorenden
NEDERLAND2
TELEAC
18.27 Microprocessors 1 en 2,
les 28
NOS
18.57 Journaal
NCRV
18.59 Showprogramma
19.25 Cum Laude
NOS
20.00 Journaal
NCRV
20.27 Degezusters Bennet,
TV-feuilleton
21.20 Willen wij weten,
documentaire
22.10 Hier en nu
22.50 Kerken, wat doe
je er mee?
P.P.
23.05 Uitzending van de
Internationale I
Kommunlsten I
NOS
23.20 Journaal
23.25 Nieuws voort
en slechthorei
DUITSLAND 1
(Reg. progr.: NDR: 18.001
tv-serle. 18.30 Aktual. 18.™
serie. 18.55 Auf Ach se, t
Region, magaz. 19.59 I
WDR: 18.00 Freundlnn.
18.30 Von Mletern und I
tv-serle. 18.40 Cafe We»
rte. 19.15 Aktual. 19,i
progr.). 20.00 Journ. 20.15)
21.00 Inform, progr. 21.4J
wis, Chief Inspector, tv-aj
Aktual. 23.00 Amus.progf]^
Journ.
DUITÓLAND 2
18.20 Tekenfilmserie. 19j
19.30 Der Frosch mlt i
speelfilm. 21.00 Aktual. 2%
progr. 22.05 Inform.
DUITSLAND 3 WDR
18.00 Kleuterprogr. 18.301'
rle. 19.00 Amus.progr. 19.jf
3. 20.00 Journ. 20.15 Ret
21.00 Markt. 21.45
22.30 Inform, serie. 23.00 f
BELGIE NED. 1
18.00 Kinderserie. 18.0
progr. 18.35 Amus.proi
Jeugdserie. 19.07 Infor
19.37 Lotto, meded.
19.45 Journ. 20.10 Po|
Docum. 21.55 Kwis.
BELGIE NED. 2
18.00 Kinderserie. 18.05^
progr. 18.35 Amus.prof
Jeugdserie. 19.07 Infori
19.37 Lotto, meded. erf
19.45 Journ. 20.10 Intoj
20.40 Het vergelijk,
22.40-23.10 Open f
BELGIE FRANS
18.15 Spelprogr. 18.30 C
Region, nieuws. 19.25 We«
Journ. 19.55 Toto-uitsla<
Salut Champion, tv-serie.l(
form. progr. 21.50
22.35-22.55 Journ. en wet
BELGIE FRANS 2
18.30 Chéri-Bibi, Feullfc;
maandag). Afl. 12. 19.00 b
19.56 Chansons souvenirs.)
kenden: Anne Christy, de g
Vincent, Franky Bodet en
21.00-21.55 Gros plans: L/É
du peuple noir. Muzikale aC
regie van Claude Fléouter.h
stem van Jamaïca. L
NEDERLAND 1
NOS-NOT
10.00-12.00 schooltelevisie
NOS
13.00 Nieuws voor doven
en slechthorenden
OS-TELEAC
14.30 Open School Tijd 24
TROS
15.30 Ballontocht boven de
woestijn, filmreportage
16.20 De dieren van'het
Groene Woud, kinderse
rie
16.45 Ren je rot:
Jeugdprogramma
NEDERLAND2
NOS
13.00 Nieuws voor doven
en slechthorenden
DUITSLAND 1
10.00 Journ. 10.03 Amus.progr. 11.20
Spelprogr. 12.05 Inform, progr. 12.10
[Toen h(
piosr. 17.00 Kinderfilm. 17
progr. 17.50-18.00 Journ.
progr: NDR: 9.25-9.55 KltPOg Dit
WDR: 8.10-9.10 Sc
9.25-9.55 Klnderprogr.).
de
)gen din
if... Ee
het ij
voo
DUITSLAND 2
10.00 Journ. 10.03 Amus.p
Spelprogr. 12.05 Inform, p
Aktual. 12.55 Persoverz. 1
Journ. 16.15 Tekenfilms^»-
Klnderprogr. 17.00 Journ.F1 £u"
form, progr. 17.40 Gevar. jpe obsta
DUITSLAND 3 WDR tieT\
8.00 Gymn. 8.10-11.55 S<T?.,
sle (9.25 Kleuterprogr.). 17#";^ lot
televisie. J"'~
BELGIE NED. NET 1
17.00 Klnderprogr.
BELGIE NED. NET 2
17.00 Klnderprogr.
BELGIE FRANS
14.30 Schooltelevisie. 15.V//Jc, ma
televisie. 15.30 KInderprtgr uj( ni
■Tc een i
\fde kle.
i die ze i
Wvoerc
[hef ing
1 Toen i
phet on
Jeugdprogr.
j^hafte i
HILVERSUM 1
AVRO: 18.11 Radlojourn. 18.25 Toppers van
toen. 19.02 (S) Friday Night Is muslcNIght.
19.30 (S) Operette: fragm. uit werk van Sup-
pe. 20.02 (S) Mon voeux. ma vlellle. 20.30
(S) Folk Uve. 21.02 Fouche. hoorspelserie.
21.40 (S) Lichte grammofoonmuz. 22.02
Sport panorama. NOS: 23.03-24.00 (S) Mei
hel oog op morgen. VARA: 0.02 (S) Elpee
tuin. 1.02 (S) Groot licht. 5.02 (S) Truck.
HILVERSUM 2
KRO: 18.10 Verkenning. HUM. VERBOND:
CPN. KRO: 19.00 Kom maar lnjc
19.20 Kruispunt. 20.00 (S) C
Stedelijk. 21.5 Spektakel.
g>ng. 22.30 Nws. 22.40 (S) 2
23.30 (S) Muziek op het spel. i
HILVERSUM 3
NOS: 18.02 (S) De Avondspils. 1
(S) Popdondor plus. 21.02 (9<
22.02 (S) ....and all that Jar 1
(S) Elpee tuin.
miHlmlU VOO: 7.03 (S) Ook goeie morgen.
lür^ 9.03 (S) Muziek terwijl u werkt.
Tl 10.02 (S) Kletskop. VPRO: 10.45
JL (S) Villa Vpro Magazine. 13.03
rirht Welingelichte kringen. 13.30 Een
*-lt- klap op Je kop. EO: 14.20 (S) Ra-
dlo-Kleuterkrant. 15.34 (S) Open Huls. 16.00
(S) Ucht en uitzicht. 18.45 (S) EO-Metter-
daad. 17.02 (S) Tijdsein. NCRV: 17.45 (S)
Theeterogei bespeling.
ffljngHI VARA: 7.00 Nws. 7.10 Och-
TBfNÉ tend gymn 7.20 De Wekkerradio.
(7.00. 8.00 en 8.30 Nws.). 9.00
rZr\ Gymn. voor de vrouw. NOS: 9.10
De waterst. 9.15 De werkbank.
VARA: 9.25 De vooruitgang. 9.50
een gaj.
Schuurpapier. 14.40 Oude ijkte jasj
15.00 Leef-tIJd-genoeg. 16.00 üdoeke
reis door Huichel aar sland. ULtn»,.
17.24 Meded. 17.30 Nws. tl.3^°^* 1
de dag. Iralen i
KRO: 7.02 (S) Mann#chte 0
8.30 Opa Bakema). Dn recht
negen tot twaalf. %rrjaad
Noenshow. 14.03
Stokkink-show. 17.01 Ik hei
PU- leid. h
NCRV: 7.00 Nws. 7.01 S2> r
ven de woord. 7.10 (ShatUUrJ
8.30 (S) Muslca Sacru j d
9.02 Divertimento. 9.P° °P
hoogtezon. 10.00 (S)Vant dé
12.00 Nws. 12.02 (Ve« af
Zojuist verschenen. 1?
ïuridlce, van Joseph rfC/lfe n,
troal. OVERHEODSVOORL.: 12.16 Fr
huls. VARA: 12.26 Meded. voor land- en
tuinbouw. 12.30 Nws. 13.36 Dingen van de
dag. 13.00 Nws. 13.11 Nieuwe Tonge - cen
traal. 13.30 Kinderen een kwartje. 14.10 De kundige modellen, les 6.
De TROS ging gisteravond al
op herhaling met André van
Duin. Een herhaling in het
kwadraat eigenlijk, want de
man zelf is wat de aard van
zijn humor betreft al een soort
repeterende breuk. Wat overi
gens niets afdoet aan het feit
dat hij ongetwijfeld een vak
kundige revuekomiek is. Maar
dat weten wij onderhand wel.
De omroep begon ook met een
nieuwe vijfdelige televisie-se
rie, van Amerikaanse afkomst
natuurlijk. „De groene keizer
in" speelt zich af in het Ame
rika van tijdens de Tweede
Wereldoorlog en met name op
de befaamde Harvard-univer-
siteit in Boston. Maar dat de
cor zal ongetwijfeld nog wel
veranderen, want de vijf stu
denten waar het vooral om
gaat, gaan zich ongetwijfeld
nog in de strijd werpen. Maar
het zou mij zeer sterk verba
zen als zij nog van gedaante
zouden veranderen, in zoverre
het in dit soort Amerikaanse
televisie-werk nou eenmaal al
tijd gaat om hinderlijk gesti
leerde mannetjes. Om over de
vrouwtjes nog maar te zwij
gen. En of zo'n serie nou speelt
in de jaren '40 of in die van
'80, je zit altijd tegen een be
nauwend cliché aan te kijken.
In TROS Aktua zaten Joop
den Uyl en Wibo van der Lin
de waarachtig in hun blote
pakken in het gras. Niet zo
zeer om bloemetjes te plukken
tenzij misschien een enkel
KjasskA
13.55 (J
too ad Êuridlco. v
(S) Kunst an vllogwark. TELEAtfuk i
tleka War aid, las 6. 17.30 Nw*j_, h
kundige modellen, las 6. idl n'J
f van e*
et, om
r de vc
'ns de
het v
tyroog.
stijlbloempje m ajjj?
weer om over de pol 1
de dag te praten. Maaen rfn
er zelfs in zo'n ietwv f(
hartige omgeving de rer 3
naar om welke lif
dan ook tot een enigf^e0etJ
spronkelijke uitspraal ^7? 31
lokken. Daar haddeif"
ook Ton van DuintrrPP*
het andere net weer r
daar weer een aantA*n aoi
typetjes maakte met
terende virtuositeit di
ché volkomen bloo£
passent had hij het]
even over „de achter
het gezeik" van M<
Dam.
HERMAN HOI
Wi
van
de
jeJin,
ian de
lacht i
ink u
'wees
Joop van
eindredacfi
—few
mJyelten
lachei
^roh
colossi
hief.
[was c
Achter hetjȣ
Nieuws 25,1
HILVERSUM jfaidsu
Zijl, bekend als P1^.
en eindredacteur I
NOS-journaal, wé°nde
nieuwe eindredact^P "et
Achter het Nieuws. P van
ral per 1 septembe er,vn
Vara In dienst tif 1
Hans Jacobs opvof?-duui
volgend jaar speel
tag es gaat maken, i
AWIM.