Kunstzinnig echtpaar
exposeert bij Art
Gallery in Wassenaar
Projecttheater holt
achter zichzelf aan
Het naturalisme van
Giel Langeveld in
het Oude Raadhuis
Concerten in Artopa
LEIDSE BIOSCOPEN
Goed Amerikaans debuut
van Rutger Hauer
En Verder
'Vluchthavens'niet geslaagd
Kea Tan exposeert
in gemeentehuis
Leiderdorp
„Bloemen en poëzie"
in Deylercentrum
Wassenaar
LEIDSE COURANT
VRIJDAG 8 MEI 1981 PAGINA 9
Een aquarel van de haven van Workum.
WASSENAAR Het
komt niet vaak voor dat
zowel de mannelijke als
de vrouwelijk helft van
een echtpaar zich kunste
naar kan noemen. Als ze
dan ook nog eens geza-
Rutger Hauer als de meedogenloze terrorist.
Sylvester Stallone moet op
passen. De man, die als een
komeet aan Hollywoods
sterrenhemel omhoogschoot
met de door hemzelf ook ge
schreven en geregisseerde
film „Rocky", moet het in
„Nighthawks" opnemen te
gen „onze eigen" Rutger-
Hauer, die het hem niet al
leen in het filmverhaal bij
zonder moeilijk maakt, maar
hem van het doek dreigt te
spelen als een meedogenloze,
ijskoude terrorist die wille
keurig bomaanslagen pleegt
om in de publiciteit te ko
men.
Stallone en Billy Dee Wil
liams zijn twee Serpico-ach-
tige straatagenten, die in
vodden gehuld de New
Yorkse onderwereld letter
lijk te lijf gaan. Met tegenzin
accepteren ze de promotie
naar het grotere werk, een
taaie opleiding om terroris
ten op te sporen en onscha
delijk te maken. Reden tot
dit alles is, dat men ver
moedt dat een zekere Wulf-
gar, die in Londen alleen
maar om angst in te boeze-
LIDOT: Nighthawks~(16)
met Sylvester Stallone en
Rutger Hauer. Regie
Bruce Malmuth.
men een warenhuis heeft
opgeblazen, naar New York
is uitgeweken nadat zijn sig
nalement bekend werd bij
Scotland Yard. Expert-terro-
ristenjager Hartman (Nigel
Davenport) komt over om
de New Yorkse politieman
nen te instrueren hoe zij zo'n
onberekenbare terrorist, die
helemaal voor zichzelf
werkt, moeten aanpakken.
Deke DaSilva alias Stallone
ziet niets in deze opleiding,
maar leert nadat zijn partner
met een mes is bewerkt, zich
in de gedachtengang van
Wulfgar te verplaatsen, wat
uiteindelijk de ondergang
betekent van deze onver
stoorbare levensgevaarlijke
sadist, die tenslotte DaSilva
als een persoonlijke tegen
stander gaat zien, nadat hij
Hartman via een medeplich
tige heeft weten uit te scha
kelen.
Regisseur Bruce Malmuth
heeft een misschien wat con
ventionele thriller gemaakt,
met als „aardig" thriller-ef
fect de gijzeling van een
aantal hoge functionarissen
van de Verenigde Naties in
het kabelbaantje naar Roose
velt Island, maar de film
heeft ontegenzeggelijk 'n ge
weldig tempo en boeit. Niet
in het minst door de vertol
king van Rutger Hauer als
de koelbloedige moordenaar,
een rol die hem ongetwijfeld
in Amerika nieuwe filmrol
len zal bezorgen. Want de
grote „slechterikken" van
het witte doek als Edward
G. Robinson, James Cagney
en Humphrey Bogart waren
altijd meer gevraagd dan de
mooie helden. Hauer komt
gewoon als persoonlijkheid
„goed over" op het scherm
of hij nu de schurk dan wel
de „Soldaat van Oranje"
speelt.
MILO
LUXOR Ordinary Pe
ople (a.l) Het debuut van
acteur Robert Redford als
regisseur is in Amerika
rijkelijk met Oscars over
laden. En terecht, want
Redford dwingt met zijn
eersteling veel bewonde
ring af. (tweede week)
CAMERA Being there
(a.l.) Glansrol van Peter
Sellers als de tuinman die
door het uiten van simpele
waarheden als een groot
wijsgeer wordt be
schouwd. (reprise, eerste
week)
LIDO II Nine to five
(a.l.) Verrukkelijke femi
nistische comedie met
Jane Fonda in de hoofdrol
(vijfde week).
LIDO III Straw dogs
(16) Dustin Hofman als
een door de autochtone
bevolking bedreigde nieu
we bewoner van een
Schots dorpje. Indringend
in beeld gebracht door re
gisseur Sam Peckinpah.
(reprise, zevende week).
LIDO IV Een vlucht
regenwulpen (12) Goede
Nederlandse speelfilm
naar het gelijknamige
boek van Maarten 't Hart
(twaalfde week)
STUDIO De spiegel
barstte (12) Uitstekende
verfilming van het boek
van Agatha Christie met
Elisabeth Taylor in de
hoofdrol, (tweede week)
TRIANON The final
count-down (a.l.) Een
sprong in de tijd met als
hoofdrolspeler het vlieg-
dekschip Nimitz. (tweede
week)
EUROCINEMA I (Alphen
aan den Rijn) The blue
lagoon (a.l.) Mierzoete
film van Randal Kleiser
vol prachtige plaatjes van
de Fidji-eilanden.
EUROCINEMA II (Alp
hen aan den Rijn)
Flying high (a.l.) Humor
volle satire op de gebrui
kelijke rampenfilms (re
prise, vierde week).
EUROCINEMA III (Alp
hen aan den Rijn) Su
persmeris (a.l.) (eerste
week).
hen aan den Rijn)
hunter (12) (eerste week).
LEIDEN Het Amsterdamse Project-
theater leek met „De plotselinge dood
van de anarchist" een richting te hebben
gekozen van humoristisch theater met
politieke betekenis. „Projecttheater
speelt Feydeau" was een tussentijds uit
stapje richting Onafhankelijk Toneel;
met „Het syndicaat der teergevoeligen"
van Cees Cromwijck zit het Projectthea
ter weer op het oude spoor, met dien ver
stande dat ik bij het zien van deze laat
ste productie niet meer zo zeker weet of
dit spoor wel het goede is.
Zowel bii „De anarchist" als bij de „Teerge
voeligen heeft men gekozen voor een
sterk gechargeerde speelstijl die het midden
houdt tussen commedia dell'arte en slap
stick. Beide producties geven de toeschou
wer bij vlagen de indruk dat hij of zij zit te
kijken naar een oude stomme film. Bij „De
anarchist" werkte deze stijl uitstekend om
dat het stuk van Dario Fo helder was, met
een ijzersterke structuur en een duidelijke
ironie.
Cromwijcks stuk mist die drie elementen.
De plot heeft onduidelijke elementen en
vervaagt naar het einde toe door zijn over
matige gecompliceerdheid. De tekst werkt
in plaats van ironisch versluierend. Crom
wijck heeft namelijk geprobeerd de einde
loze woordenbrij van de taal der politici via
overdrijving van de brijïgheid aan de kaak
te stellen, maar is in zijn poging zo onmatig
te werk gegaan dat hij zelf in een moeras
van taaibrij terecht is gekomen. In plaats
van door simplificatie structuren, mecha
nismen en kwasi-verklaringen bloot te leg
gen en te ironiseren, maakt „Het syndicaat
der teergevoeligen" uiteindelijk alles veel
ingewikkelder en daardoor onduidelijk.
Kort samengevat gaat de „Teergevoeligen"
over de politicus Scholz die in een lastig
parket terecht komt als hij indirect iets te
maken heeft met een vondst in Hamburg
van Amerikaans gifgas. Hij probeert de si
tuatie te redden en zelfs ten eigen voordele
en die van zijn politieke overtuiging uit te
buiten door een dubbelganger Zlöhcs in het
leven te roepen. Het proces dat hij dan op
gang brengt, blijkt Zlöhcs uiteindelijk niet
meer in de hand te kunnen houden. De
moraal: Politici zijn kleiner dan de mach
ten die ze zouden moeten beheersen.
Cromwijck heeft als regisseur Frans
Strijards geprobeerd, zoals gezegd, de stijl
van „De plotselinge dood van een anar
chist" te benaderen. Dat leverde tijdens de
première zeer onrustig spel op. De acteurs
en actrices leken achter zichzelf aan te hol
len in een poging de overdrive van het Ita
liaanse commedia dell'arte-theater te bena
deren. Ook de gevarieerde opkomsten via
achterwand met draaideur droegen niet bij
tot de nodige rust. Mogelijk dat één en an
der in de loop van het spelen verbetert.
„Het syndicaat der teergevoeligen" is geen
geslaagde productie; als mislukking is het
stuk echter boeiend genoeg.
Paul van der Plank
LEIDEN „Vluchtha-
vens", vanavond in de
Leidse Schouwburg, is het
vierde product van de Ne-,
derlander Rob Bognar en
zijn derde stuk dat door
de Theaterunie wordt uit
gebracht. „Vluchthavens"
bestaat uit drie éénacters,
Bezoek, Schimmen, Visi
te, die alle drie lijken te
gaan over mensen die een
rustpunt proberen te vin
den, een Vluchthaven, om
te ontkomen aan de on
rust en de onmacht van
hun bestaan. In Bezoek en
Visite is die vluchthaven
een rusthuis, in Schim
men is het de drank.
In Bezoek en Visite zien we
een man en een vrouw. In
Bezoek is de man geslaagd
in het leven. Hij domineert
tevens het huwelijk. De
vrouw voelt onvrede, maar
kan die onvrede niet goed
analyseren, zodat zij de situ
atie niet de baas kan en het
huis verlaat. In Visite is de
man een mislukkeling, een
psychisch wrak. Zijn vrouw
probeert echt te leven, zo
dat het opnieuw de vrouw
is die de situatie poogt te
veranderen, maar nu vanuit
een heel andere achter
grond. De man kan dit niet
aan en verlaat het huis.
In beide gevallen is het een
huisarts die de man, c.q. de
vrouw, komt halen. In
Schimmen worden we met
zijn mislukking in het leven
geconfronteerd, zodat de
huisarts in Bezoek niet he
lemaal dezelfde is als die in
Visite. Structureel een goed
idee om de drie éénacters te
verbinden, maar mijns in
ziens door Bognèr niet pro
ductief benut. De dokter in
Visite speelt geen funda
menteel andere rol dan in
Bezoek. Ik vraag me trou
wens af of Visite erg veel
aan Bezoek toevoegt. Ik
krijg de indruk dat de derde
éénacter zijn waarde slechts
ontleent aan zijn variatie op
de eerste.
Bognèr heeft met „Vlucht
havens" eigentijds toneel
proberen te schrijven met
eigentijdse problematiek.
Hij is wat mij betreft blijven
steken in de cliché's van het
moderne leven, maar niet
doorgedrongen tot werkelij
ke problemen.
Wim Kouwenhoven, Pauli
ne van Rhenen en Ferd Hu-
gas spelen de drie rollen in
een regie van Christiaan
Nortier, traditionalistisch,
éénvoudig en doeltreffend.
In het HOT-theater waar ik
de voorstelling zag, werd er
iets te groot geacteerd, maar
dat kan aan de kleine afme
tingen van de zaal gelegen
hebben. Mogelijk doet
„Vluchthavens" het in de
Schouwburg beter.
Paul van der Plank
WARMOND De Sassenheimse kunste
naar Giel Langeveld wil zijn werk niet
verklaren. Hij is de mening toegedaan
dat de degene die zijn aquarellen en te
keningen bekijkt zich daar zelf een oor
deel over moet vormen. Giel Langeveld
exposeert tot en met 27 mei in het Oude
Raadhuis aan de Dorpsstraat 36 in War
mond.
Op de tentoonstelling zijn aquarellen, pot
lood-, pen-, kleurpotlood- en pasteltekenin
gen van de hand van de Sassenheimse kun
stenaar te zien. Het werk van Giel Lange
veld is niet „makkelijk" 'maar iemand die
de moeite neemt om het werk op zich te la
ten inwerken vanuit het eigen onderbe
wustzijn zal de bedoeling van de kunste
naar mogelijk beter kunnen begrijpen. Dat
wil niet zeggen dat de aquarellen en teke
ningen abstract of non-figuratief zouden
zijn. De werken zijn naturalistisch en met
uiterste precisie uitgewerkt. De mens staat
centraal. Filosoferend vanuit zijn gedach-
tenwereld en gevoelens zet de kunstenaar
zijn ideeën op het papier. De werken kun
nen soms wat cru overkomen, soms kunnen
ze ook zeer fijgevoelig zijn. In beide geval
len gaat het echter om de realiteit.
Giel Langeveld heeft al behoorlijk wat ex
posities gehad, onder meer in België en in
Engeland. Naast kunstenaar is hij docent
aan de Vrije Academie in Sassenheim.
Giel Langeveld is op de zondagen 10, 17 en
24 mei zelf in het Oude Raadhuis aanwezig.
De expositie is dinsdag van zeven tot negen
uur open, woensdag, donderdag en zondag
van twee tot vier uur en zaterdag van elf
tot vier uur.
LISSE Mevrouw Betsy concert in het Lissese mu- spel, blokfluit, mandoline,
Camphorst-van Marsber- ziek- en creativiteitscen- piano en accordeon,
gen geeft vanavond om trum Artopa aan de Gre- Zondag 10 mei wordt in Arto-
acht uur met de leerlingen velingenstraat. Er wordt pa een middagconcert gege-
en ensembles van de Hille- een gevarieerd program- ven door het Sassenheimse
gomse Muziekschool een ma gebracht met orgel- koor van de Nederlandse Ver
eniging van Huisvrouwen on
der leiding van mevr. T.
Stenz-Leening met begelei
ding op de piano door de heer
F. Ronkes Agerbeek. Het in
strumentale gedeelte wordt
verzorgd door een trio dat ge
vormd wordt door mevr. A.M.
Ruijsenaars- Leegwater (viool
en alt-viool), H. de Graaf
(dwarsfluit) en F. Ronkes
Agerbeek (piano en cello). Het
concert begint om drie uur.
menlijk gaan exposeren, is
dat vrij uniek. Het werk
van Frits Goosen en zijn
vrouw Greetje Goosen-Be-
kenkamp wordt deze
maand tentoongesteld in
Art Gallery Gérard aan de
Rijksstraatweg 358. Bei
den vervaardigen land
schappen in olieverf en
waterverf.
Frits Goosen is meer bekend
in het buitenland dan in Ne
derland. De 38-jarige kun
stenaar exposeert in feite
voor de eerste keer in Ne
derland. In het werk van
Goosen is de invloed van de
Larense school duidelijk
merkbaar. De familie van de
kunstenaar ging vroeger
veel om met de representan
ten van deze stroming. Frits
Goosen kreeg zijn opleiding
bij de Hilversumse teken-
meester Reuvens die hem
aanmoedigde om verder te
gaan. Het werk van de Gooi-
se schilder is een puur Hol
lands gebeuren en blinkt uit
in een sfeer van frisheid die
zo kenmerkend is voor de
Haagse en Larense school.
Het schilderen naar de na
tuur wint de laatste jaren
weer veel terrein en Goosen
past goed in deze tendens.
Het werk van de eveneens
38 jaar oude Greetje Goosen-
Bekenkamp vertoont veel
overeenkomst met dat van
haar kunstzinnige echtge
noot. De kunstenares onder
vindt dan ook veel invloed
van haar ega. Alleen legt zij
zich vooral toe op het ver
vaardigen van aquarellen
waardoor toch een duidelijk
nuanceverschil optreedt dat
haar afdoende profileert.
De expositie wordt vana
vond om zeven uur geopend.
Het exposerende echtpaar is
dan aanwezig en beide kun
stenaars zijn bereid een en
ander over hun werk te ver
tellen. De tentoonstelling
duurt tot en met 23 mei en is
dagelijks open van elf tot
vijf uur, zondag van twaalf
tot vijf uur.
LEIDERDORP De Haagse kunstenares Kea Tan
wordt gefascineerd door Indonesië. Haar affiniteit met
de Gordel van Smaragd is terug te vinden in haar werk,
dat zij ook vaak Indonesische namen heeft gegeven.
Kea Tan exposeert deze maand met haar textiele figu
ren in het gemeentehuis van Leiderdorp.
Kea Tan werd op 2 juli 1929 in Amsterdam geboren. Zij
kreeg haar opleiding aan de Maastrichtse Van Eijckacade-
mie en de Rietveldacademie in Amsterdam. De kunstenares
verwierf zich landelijke bekendheid na een televisieuitzen
ding, waarin haar gebatikte poppen getoond werden. Aan
vankelijk vervaardigde Kea Tan batikpoppen en sieraden,
maar geleidelijk schakelde zij over op het abstractere werk.
Haar textiele figuren maakt ze nu niet alleen van batikstof,
maar ook van zelf geverfde lappen, wol, kralen en metaal.
Kea Tan heeft meerdere malen een bezoek gebracht aan In
donesië, het land dat een belangrijke inspiratiebron voor
haar is. Zij heeft zich verdiept in de typische volksgebrui
ken, oude dansen en vele mystieke verhalen. Eén van haar
werken heet bijvoorbeeld widjaja, hetgeen geluksbloem be
tekent, een andere kuda kepang of kuda lumping, naar een
Indonesisch paardenspel.
Kea Tan had al eerder exposities bij Art-Shock, de Rijswijk-
se kunstenaarsvereniging, waarvan zij lid is en De Schakel
in Leidschendam. Ook was haar werk te zien in de Haagse
Bijenkorf en de Openbare Bibliotheek van Voorschoten.
De expositie in het gemeentehuis van Leiderdorp aan de
Statendaalder 1 is tot en met 22 mei geopend. De tentoon
stelling is elke werkdag van 8.00 tot 17.30 uur geopend, op
donderdag ook van 19.00 tot 21.00 uur.
WASSENAAR Ikebana,
de Japanse kunst van het
bloemenschikken is de
laatste tijd nogal in de
belangstelling gekomen,
het gevolg van een inten
siever contact met Japan
en de Japanse cultuur. Met
het oog op deze ontwikke
ling wordt in het Deyler
centrum aan de Hofcamp-
weg 3 in Wassenaar van
donderdag 14 tot en met
zaterdag 16 mei een ten
toonstelling gehouden van
Japanse bloemschikkunst.
De expositie wordt tevens
gehouden in het kader van
de Culturele Weken in
Wassenaar.
De expositie, die de titel
„Bloemen en Poëzie" heeft
meegekregen is tot stand ge
komen dankzij de medewer
king van de Ikenoboschool.
De leerlingen van de Ikeno
boschool hebben onder lei
ding van Doris Diels de ten
toonstelling samengesteld.
Ikebana is meer dan het de
coreren van bijvoorbeeld
een kamer met bloemen. De
filosofische achtergrond en
de symboliek van deze Ja
panse wijze van bloemschik
ken zijn een uitdaging aan
de fantasie en creativiteit
van de westerling. Ikebana
kan de weg wijzen naar be
zinning, rust in de mens zelf
in een tijd van onrust en
haast.
Ikebana probeert ruimte te
scheppen en te suggereren,
dit in tegenstelling tot de
westerse bloemsierkunst die
probeert de ruimte op te
Een van de tentoonge
stelde werken draagt de
naam „Aan de water
kant".
vullen. Dit wordt bereikt
door het asymmetrisch
plaatsen van de drie hoofd
lijnen, „shin, soe en tai", die
respectievelijk symbolisch
de hemel, de mens en de
aarde aanduiden.
De expositie wordt geopend
donderdag 14 mei door me
vrouw E. Uchida, de vrouw
van de Japanse ambassa
deur. De tentoonstelling is
donderdag 14 mei van zeven
tot negen uur open, vrijdag
15 mei van tien tot negen
uur en zaterdag 16 mei van
tien uur tot half zes. De en
tree is gratis.
Litteris Sacrum speelt Molière
LEIDEN De toneelvereniging Litteris Sacrum speelt ter
gelegenheid van het 125-jarig bestaan het stuk „De heer van
Pourceaugnac" van Molière. Er zijn twee voorstellingen: op
vrijdag 29 en zaterdag 30 mei in de Leidse Schouwburg aan
de Oude Vest, aanvang kwart over acht
De ondertitel van het stuk luidt „een vrijage met hindernissen"
en dit maakt al enigszins duidelijk dat er een lichtvoerig spel
wordt geboden met een ironische nasmaak. De regie is in han
den van Hein Snijders.