Jam-effect99 oorzaak
van risicoloos programma
Vii
al
Concertagenda
PLATTEN
PINKPOP MAAKT DOZIJN VOL
10 mei The Clash, Jaap Edenhal in Amsterdam.
14 mei Jack Bruce Friends, Vredenburg in Utrecht.
15 mei 999, Paard van Troie in Den Haag.
15 mei Adam The Ants, Meervaart, Amsterdam.
15 mei James Brown, Hoeksteen, Amsterdam.
18 mei Stanley Clarke George Duke, Muziekcentrum in
Utrecht.
23 mei Billy Preston, Sea wind, Judie Tzuke, Van Morri
son e.a., Ahoy', Rotterdam.
23 mei New Adventures, Ahoy' in Rotterdam.
23 mei Tubes, Doelen in Rotterdam.
25 mei Tubes, Carré in Amsterdam.
27 mei Joe Ely, Melkweg, Amsterdam; Festival Loc hem.
28 mei Barclay James Harvest, Congresgebouw in Den
Haag.
29 mei Ted Nugent, Edenhal, Amsterdam.
30 mei Moody Blues, Ahoy' Sportpaleis in Rotterdam.
13 juni Rainbow. Ahoy' in Rotterdam.
14 juni Dire Straits, Edenhal in Amsterdam.
15 juni Dire Straits, De Doelen in Rotterdam.
16 en 17 juni The Beat, Melkweg in Amsterdam.
Space Cadet
K.C.
(T.K.Records)
Het gaat helemaal niet goed
met K.C. (Keessie voor zijn
Nederlandse fans). Was
deze goedgemutste Ameri
kaan in de jaren zeventig
verantwoordelijk voor een
hele rits hits, die van in
vloed zijn geweest op het
discowezen (niet in de laat
ste plaats door zijn produk-
tie en het schrijvenvan
George McCrae's Rock
Your Baby en zijn eigen
That's The Way I Like It),
de jaren tachtig kenmerken
zich voor de uitvinder van
de Sunshine-sound uit Flo
rida met een recessie in
creativiteit. In feite waren
de eerste tekenen al merk
baar bij de wisseling van
het decennium, toen hij met
zijn Sunshine Band nog een
redelijk gekwalificeerde hit
scoorde met Please Don 't
Go en enige tijd later in zijn
duet met pupil Teri de Sa-
rio. Maar erg overtuigend
was het allemaal niet meer.
Het definitieve bewijs van
onvermogen is nu geleverd
op zijn solo-elpee Space Ca
det, waar Harry Wayne
(K.C.) Casey in de eerste
groeven zichzelf met veel
ruimtegeluiden lanceert op
zijn eerste solovlucht. Wa
ren al zijn vroegere hits ge
schreven door hemzelf en
zijn onafscheidelijke vriend
Richard Finch, nu grijpt
Keessie al na drie songs
naar een weinig overtuigen
de cover van You Keep Me
Hanging On. Bij het schrij
ven van het volgende num
mer, de ballad Make Me A
Star, heeft hij de hulp inge
roepen van een zekere B.
Roberts. Veel verbetering
levert dat echter niet op. Op
kant 2 laat hij het schrijven
van songs zelfs aan anderen
over. Een uiterst vreemde
kunstgreep, want iedereen
weet dat de rechten van een
beetje succesvol liedje meer
opleveren dan het simpel
weg uitvoeren ervan. Nee,
het tekent het diepe dal
waarin Keessie momenteel
zit. Dat wordt nog versterkt
door de matte uitvoering;
alsof hij zelf niet in het ma
teriaal gelooft. Om de goede
herinnering aan weleer le
vend te houden heb ik maar
weer gauw de verzamelel-
pee Greatest Hits van K.C.
The Sunshine Band opge
zet.
TvR
New
Adventures
mid
Cats Moa-
nin'
(Polydor)
Een van de belangrijkste
nederpopgroepen die het
oogstjaar 1978 heeft opgele
verd is ongetwijfeld New
Adventures. Een band met
drie goeie koppen voor de
popbladen en op tv en met
muziek die goed bij de tijd
past. Maar laten we er geen
doekjes om v/inden; „new"
is hun geluid allerminst. Be
gin vorig jaar verscheen de
meer dan voortreffelijke
naamloze debuutelpee,
waarmee duidelijk werd ge
maakt dat deze formatie
best eens kan uitgroeien tot
de Golden Earring van de
jaren tachtig. Bij het beluis
teren van Midnight Magic
Maniac, dat op single is uit
gebracht en al een positie in
de hitlijsten heeft veroverd,
wekt het trio de indruk dat
ze deze omschrijving iets te
nauw nemen. Maar wat
biedt Wild Cats Moanin'
buiten een schaamteloos
kopietje van Earrings' „Ra
dar Love"? Hoewel de sin
gles er minder nadrukkelijk
uitspringen als op hun eer
ste elpee, kent de wederom
door George Kooymans ge
produceerde plaat beslist z'n
sterke momenten. Voor
beelden zijn She Does It
Right en de heavy-rockers
High way Fe ver en On e
Way Love. Maar ook met
meer bluesy werk a la The
Free (I'm Movin' On en-
Gambler To The Backbone)
maken Peter Bootsman en
de zijnen een prima indruk.
Duidelijk minder goed gaat
het de heren af in het te
veel naar Motown hangen
de I'm Ready For Love en
het flauwe Too Much
Hanky-Panky. Desalniette
min lijkt de verwachting
gerechtvaardigd dat deze
tweede elpee van de Gro
ningers weer gaat aanslaan
tot ver over landsgrenzen.
Maar de verwachtingen die
met het debuut zijn gewekt
worden niet helemaal inge
lost. Daar is het gebodene
op deze tweede langspeler
van de New Adventures
toch wat te weinig avon
tuurlijk voor.
N.M.
Your World And
My World
Albert Hammond
(CBS)
Het noemen van de namen
Leo Sayer, Helen Reddy,
Janis Ian en Olivia New
ton-John maakt duidelijk
dat wij hier te maken heb
ben met enkele welzijns
werkers in de zachte sector
van de popmuziek. In het
zelfde rijtje hoort ook Al-
bert Hammond thuis, want
hij is het tenslotte die bij ge
brek aan inspiratie van het
voornoemde viertal een
trouw leverancier is van
goed in het gehoor liggende,
melodieuze songs. Een gega
randeerde hit levert dat al
tijd wel op, zoals Leo Sayer
met When I Need You en
The Hollies met The Air
That I Breathe hebben be
wezen. Nu is de in Gibraltar
geboren Albert Hammond
niet alleen een verdienste
lijk componist, maar ook
een voorbeeldig zanger, die
de werkende mens middels
de zwarte schijf graag van
wat Arbeidsvitaminen voor
ziet. Het publiek in Europa
is daarvoor gevoelig geble
ken, evenals dat in Zuid-
Amerika. Maar de Verenig
de Staten hebben zich tot
dusver doof getoond voor
de talenten van Albert, on
danks songs als It Never
Rains In Southern Califor
nia, 99 Miles From L.A. en
The Free Electric Band. De
elpee Your World And My
World moet daarin veran
dering brengen. Met een
keur aan Amerikaanse ses
siemuzikanten (leden van
Toto, Flo en Eddie, Nicolet-
te Larson) en producer Jim
Ed Norman is een plaat ge
maakt, gericht op de easy-
listening markt. Een beetje
gladjes is het allemaal wel,
maar het zijn toch wijsjes
die de mensen pakken.
Zwakke plekken kent de
plaat niet.
TvR
LEIDSE COURANT
VRIJDAG 8 MEI1981 PAGINA li
lelfast v
gegooi;
land li
ten aan
gewapc
angers,
aange
t)ken o
G wore
het oplc
NDEï
eder i
ertlent
eesde
In Olii
inde]
ar we
tri on
een
Uit verscheurd Ierland: U2;
hoopvol en de enige echte
verrassing op Pinkpop 12.
ihei
"ERAN
pzien b
tje poen op zak, zonnetje in
rug, koele pils in de koell
en een riant plaatsje op
veld kan zo'n dag eigenlijk J
niet meer stuk. Want Pink]
is een beetje het Woodst
van de jaren zeventig gew
den. En daar kwam Music,
Love en Peace pas op de
de Dlaats... '7
in de fc
verlede
dien he
Wie wat meer over de opl t^fiken
den de groepen aan de iv Je nafc
wil komen, doet er goed i
zich de nieuwste Muziekkr,
de plaats...
Kinderen
pop is een begrip geworden wordt van de optredende
dat steeds minder afhankelijk groepen. Vanzelfsprekend is
muziek nog de hoofdmoot op
markten, eetgelegenheden en
traditioneel mooi weer zijn
niet geheel weg te cijferen als
het gaat om het welslagen van
de Pinksterdagen voor pop-
minnend Nederland. Met een
groep vrienden, een flink do-
Oor aan te schaffen. In e
speciale Pinkpopbijlage Pfri i
seert elke groep de revue. H, jiAJ
Pinkpopbijlage van Oor
je overigens ook
entreekaarten. 1
koop is woensdag begom
dus je moet vlug zijn. De 1
ste twee jaar waren de 50.
kaarten in de voorverk
reeds uitverkocht. De kaai 4
kosten dertig gulden per st
en kinderen onder acht
hebben, mits onder begé
ding, gratis toegang. De bs
manier van vervoer naar\
Burgemeester Damensp.
park in Geleen is openb
vervoer, want de kilomett dreigt
lange files van voorgaande r te va
ren zijn niet zelden een b: ®ste
van ergernis geweest, i r verg
sportpark is om negen uur\ den; d<
opend, twee uur voordat erde st
New Adventures het spits instort
bijten.
staalvr
Zoals gebruikelijk maakt e Vla«
KRO-radio opnamen van nschap
concert, die via radio enk ;K
worden uitgezonden.
Mocht er bij de bespreek 't rijke
reaus (Binnenhof/Haagsi fransta
Courant aan het Spui, V\ begoni
kantoren) geen kaart /neerlat hun
krijgen zijn, dan is het ops d. Scb
ren van kontant geld -
ter wel voor meerdere Aaïj ingri
ten naar buro Pinkp laffing
Postbus 207, 6130 AE, Sitti roden
(tot 29 mei) de enige mogeli, al de
heid. Mochten er nog vra$ kabin<
of verzoeken zijn, het tt rentier
foonnummer 04490-189tens st
(Buro Pinkpop) is de slev dige k;
tot de antwoorden. Vlaand
AP VAN DER MEULtf" wor
iezen z
ihe sol:
en in
n mé
de sfc
Elk jaar ligt Jan Smeets er
weer maanden wakker van.
De een verdomt het als af
sluiter te fungeren, de an
der heeft weinig trek in de
opening. De langzamerhand
gebruikelijke perikelen
rond Pinkpop, in twaalf
jaar tijds uitgegroeid tot
één van Europa's meest
vooraanstaande openlucht
popfestivals, hebben zich
ook dit jaar weer in alle he
vigheid voorgedaan. Maar
Smeets, de Limburgse regel
neef, heeft het tot nu toe al
tijd weten te klaren. Ook
dit jaar zal dat weer het ge
val zijn.
Want wie twijfelt er nog aan
de live-kwaliteiten van John
Watts' Fischer-Z, momenteel
in de schijnwerpers met de
vlijmscherpe hit Marliese?
Wie gelooft er dat de oude po
lio-klant Dury (op Pinkpop
voor de laatste keer samen
met Chas Jankei!!) zijn enor
me reputatie te grabbel zal
gooien? Kan je je iets actue-
lers, zonnigers en grappigers
dan het zootje idioten van
Madness voorstellen? Is de
hardrock renovatie van '80,
Wunderkind Schenker"
geen doortimmerde keuze
voor het betonpubliek? Wat
dacht je van de New Adven
tures, thans razend populair
in het kleinere nationale club
circuit? Wie zal niet zwichten
voor de ongetwijfeld gewaag
de en verlopen act van Chris-
sie Hynde The Pretenders?
De enige 'minder voor de
hand liggende keuze is U2 uit
Ierland, maar de berichten
van de toernee door Neder
land in februari waren zo
eensluidend dat Smeets van te
voren wel geweten moet heb
ben dat hij met dit jonge vier
tal op safe speelt. Ziehier de
gasten van Pinkpop 12 op 8
juni in het sportpark in Ge
leen, Zuid-Limburg.
Kritiek
Maar kan het Jan Smeets wel
worden aangerekend dat hij
risicoloos te werk is gegaan
dit jaar? Sinds twee jaar zit
Pinkpop aan het plafond met
50.000 bezoekers en is de druk
om elk jaar aan de verwach
tingen te voldoen enorm ge
stegen. Vorig jaar ging het
mis met The Jam en Garland
Jeffreys. Deze artiesten wa
ren zonder noemenswaardige
bekendheid in Nederland
naar Pinkpop 11 gehaald,
maar wisten het publiek niet
te bekoren. Kritiek op
Smeets. „Het is ook nooit
goed" moet hij gedacht heb
ben. Gevolg daar weer van is
dat Smeets geschrokken is
voor acts die in Engeland
waanzinnig populair zijn
maar in Nederland nauwe
lijks voet aan de grond heb
ben. Zo zouden bijvoorbeeld
Spandau Ballet, Visage, Ultra-
vox, Stiff Little Fingers, New
Order, UB40 en Landscape
gewaagde acts zijn, en een op
treden tijdens Pinkpop zou
voor hen een doorbraak kun
nen betekenen, net als dat het
geval was met de Police twee
jaar en Graham Parker drie
jaar geleden. Maar Smeets
lijkt toch beducht voor het
„Jam-effect" en gaat risico's
uit de weg. Houdt dat nou in
dat Pinkpop 12 minder inter
essant dan de elf voorgaande
edities zal zijn?.
Koele pils
Onzin natuurlijk, want Pink-
IDEN
t in G
nnark
idene
guldei
het ga;
rdenge
ekt, w
[if bek