Noorder
Dierenpark in
Emmen in
televisie-serie
TERUGBLIK
301
Met Vondel in
je boekenkast
niet lang
zoeken naar
tv-spelen In
de eigen taal
TELEVISIE VANAVCf
a
TELEVISIE DINSDAI
RADIO VANAVOND
RADIO DINSDAG
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT
MAANDAG 13 APRIL 1981
öl
HILVERSUM Terwijl
men in Hilversum naar
stig zoekt naar auteurs
voor Nederlandstalige
tv-spelen, blijft men zich
er in België over verba
zen, dat wij hier zo wei
nig doen met de prins on
zer dichters, Vondel. De
Belgen zelf halen alles
uit hun cultuurdragers
wat er. in zit. Breughel en
Rubens werden al uitge
breid van verfstreek tot
penseelvoering ontleed
en hun persoonlijk leven
tot op de draad uitgeplo
zen, terwijl met eigen
tijdse schrijvers en dich
ters uren wordt gepraat
over de diepere gedach
ten in een vierregelig
vers, dat hen op een ver
loren namiddag uit de
En vloeide. De Belgen
akten daarom ook ij
lings in, toen NCRV-tv
Vondel op de buis wilde
brengen, met name diens
treurspel „Lucifer", zoals
onlangs gespeeld door
het Publiekstheater in de
regie van Hans Croiset
Filmer Adriaan Dit-
voorst ging er met vier
camera's op af en wat er
van geworden is kan
men morgenavond zien.
Wie daar niet genoeg aan
heeft, kan twee dagen la
ter op BRT-tv afstem
men.
Nu is Joost v.d. Vondel niet
een van onze gemakkelijkste
dichters. De doorsnee Ne
derlander weet iets van zijn
Gijsbrecht, zijn oprechter
trouw en van zijn cherubijn
tje met het lodderoog. Daar
mee is het wel zo ongeveer
bekeken. Dat hij levend op
de grens tussen Middeleeu
wen en Humanisme, tegelijk
besprongen door de vormen,
waarin het toenmalige
volksdrama was gevat, eri
door de hernieuwde belang
stelling voor de klassieke
tragici, met vaste tred zijn
eigen dichterlijke weg is ge
gaan, spreekt nu niet meer
tot de verbeelding. Dat heeft
natuurlijk ook wel iets te
maken met de strakke struc
tuur van zijn eigen stukken,
eerder leesvoer dan lekker
speelbaar werk. Zijn onder
werpkeus draagt verder tot
de nodige moeilijkheden bij.
Historie en theologische pro
blematiek lagen hem wel.
Hij waagde zelfs een kijkje
in de hemel, waar Lucifer
en de opstandige engelen de
Schepper ter verantwoor
ding riepen over zijn be
voordeling van het mens
dom. Daar heeft hij schitte
rende taal voor gevonden,
maar deze geschiedenis
speelt zich wel ver buiten de
gezichtskring van de gemid
delde Nederlander af. Er
ontstaat dan iets van met
belangstelling kennisnemen
eerder dan dat men zich er
direct door voelt aangespro
ken. Zijn taal komt overla
den over, de beeldspraak
remt de handeling en bevat
vaak een gevoelsdiepte,
waarin men zich alleen kan
vinden in momenten waarop
men geen andere dingen aan
het hoofd heeft. Zijn toneel
figuren dragen iets verhe
vens in zich, staan niet altijd
met beide benen op de
grdhd. Dat kan bij de toe
schouwer soms zelfs tegen
zin oproepen, vooral als uit
weidingen in de van de
Grieken afgekeken reien de
voortgang van het spel ver
storen. Psychologie als bij
Shakespeare moet je bij hem
niet zoeken, wel de eeuwige
strijd tussen het menselijke
en de moraal. En dat heeft
hij magistraal onder woor
den gebracht.
In zijn toneelspel „Lucifer"
heeft hij dat zelfs op een ho
ger plan gebracht, na eerst
de engelen een menselijk te
kort als hovaardij te hebben
toegedicht. Regisseur Hans
Croiset en het Publieksthea
ter hebben hem hierin ge
volgd door hemelse wezens
als Lucifer, Gabriël, Rafaël,
Beëlzebub, Belial, Michaël
en Uriël burgerlijk uit te
dossen met gekleed pak en
dophoed. Zo kwatn dit spel
vorig jaar op de planken. In
vaardige alexandrijnen ge
zegd, met melodie in de zins
bouw, barokke taal waarin
nochtans elk woord zijn
plaats krijgt, betekenis heeft
en geeft. In de sceniek van
dit spel had Croiset en elke
andere regisseur de vrije
hand, Wie bootst de hemel
na op het toneel? Daar kan
elk zijn eigen fantasie achter
plaatsen. Hij liet een luik in
de bodem leggen, dat toe
gang geeft tot de aarde. Op
de achtergrond bouwde hij
een majestueuze trap, aan
het eind waarvan men on
zichtbaar de schepper mag
vermoeden. Een niveau la
ger bevat het engelenver-
blijf, dat in het begin nog
even wordt gesuggereerd
door met vleugels rond te
sjouwen, maar dat men ver
der voor kennisgeving moet
aannemen, in moet vullen
met de eigen fantasie. Wat
in het klassieke tragediespel
werkt als onbeweeglijke
reien wordt in de hemel
weinig geloofwaardig bij al
die zwevende figuren. Daar
om ontwierp Croiset schom
mels en trapezes, waarop de
engelen dichtregels zeggend
door de ruimte zwieren dan
wel buitelen om de drama
tiek van hun woorden te on
derstrepen.
Het is een opvatting waarop
men Croiset niet pakken
kan, want je zou er in de
dubbele betekenis van dit
woord geweest moeten zijn
om er over mee te kunnen
praten. Waar hij wel aan
sprakelijk voor gesteld kan
worden vormt de keus van
de spelers, die met Vondels
verzen uit de voeten moeten
kunnen. Daar mankeert het
niet aan. De verzen worden
schitterend gezegd door ac
teurs als Wim v.d. Grijn,
Ton Lutz, Sigrid Koetse, Jan
Retèl, Marielle Fiolet, Siem
Vroom, Josée Ruiter, Carol
Hans Croiset: „Vondel moet in een film op een filmi
sche manier er uit komen".
Adriaan Ditvoorst: „De tv leent zich het best voor
beelden van dichtbij.
Linssen en anderen. Daar
mee bracht het Publieks
theater Vondel toch heel
dicht bij het volk, ofschoon
dit toneelgezelschap vaak
het verwijt krijgt, dat het na
de Actie Tomaat en het ver
dwijnen van de Nederlandse
Comedie toch weer keuzen
maakt uit beroemd repertoi
re van erkend cultureel ni
veau.
Alweer vijftien jaar geleden
zond de NCRV Vondels
„Lucifer" voor het eerst uit,
toen in een speciaal voor de
tv gemaakte versie in de re
gie van Johan de Meester.
En al in 1958 kwam „Joseph
in Dothan" op het scherm,
met de camera's benaderd
door Peter Koen. Een tv-re-
gisseur zal wel uitkijken om
„Lucifer" op zijn verlanglijs
tje te zetten. Er komt nogal
wat voor kijken om dit
moeilijk speelbare stuk recht
te doen, maar toen Hans
Croiset er eenmaal een vorm
en mensen voor had gevon
den, haastte de NCRV zich
om deze opvoering in beel
den vast te leggen, zo goed
als de BRT direct inhaakte
om het in eigen land aan het
kijkvolk voor te zetten. Zij
beiden stuurden filmer
Adriaan Ditvoorst er op af.
En deze op zijn beurt sprak
Croiset er over aan.
Deze wilde er meer mee dan
een toneelregistratie, gezien
vanuit de zaal. De taal van
Vondel moet het hem doen
in dit stuk en daarom moes
ten juist die taal en de sterke
zegging van de woorden er
duidelijk op, alsof je die als
toeschouwer in het gezicht
krijgt geworpen. Zo ziet deze
tv- adaptatie er ook uit.
Voortdurend zeggende ge
zichten, waarbij de kijker
geen woord ontgaat. Alles
toegespitst op taal, na een
felle blikseminslag aan het
begin, waar men in de he
mel zijn hand niet voor om
draait. Prachtige taal: He
melse lof op al het geschape
ne, van engelen die de mens
om zijn volmaaktheid benij
den, zichzelf door de schep
per vergeten achten. De
majesteit der mens streeft
het geluk der engelen voor
bij. Zij weten van geen man
nen en vrouwen, zij weten
noch van minnen noch van
trouwen. Dit alles maakt de
engelen opstandig. De ganse
hemel kraakt en kreunt van
de geschillen.
Filmer van Ditvoorst zette
vier camera's op het toneel,
een plaats waar de schouw
burgbezoeker moeilijk toe
gang krijgt, hoe graag hij
ook zou willen. Van daaruit
volgde hij monden en ge
laatsuitdrukkingen. Hij
noemt dat „een toneelspel
toesnijden op tv", een filmi
sche interpretatie, meer dan
een toneelregistratie. Ook al
omdat men Clous van Me-
chelen voor deze toneel-tv-
film speciale muziek liet
schrijven, die de sfeer van
dit hemelse spel versterkt,
ook tot spanning in het dra
ma bijdraagt. Uiteraard is dit
allemaal gedaan in overleg
met Hans Croiset, die zich
op het standpunt stelde, dat
een film andere mogelijkhe
den biedt dan een toneel
voorstelling. Hij wilde die
mogelijkheden graag door
Ditvoorst laten gebruiken.
Hans Croiset: „De problema
tiek in dit spel van Vondel
kan men als abstract erva
ren. Het gaat om wezens
zonder geslacht die zich
mengen in de geschiedenis
van de mens. Wil je die ge
beurtenis geloofwaardig
overbrengen, dan moet je
beginnen een staat van on
bewuste gelukzaligheid te
scheppen, waarin wezens die
aan het twijfelen raken. Die
twijfel leidt tot onzekerheid,
verkeerde beslissingen en
verwarring. Hierin ontstaan
groepen van volgzamen en
opstandigen. Tussen die par
tijen scharniert Lucifer. In
zijn twijfel, in zijn tegenstrij
digheid treedt de menselijke
factor het stuk binnen. En
daarmee het materiaal waar
mee iedereen in het reine
moet zien te komen. Dit heb
ik in het toneelstuk probe
ren te leggen, maar moest op
een eigen manier ook in de
film er uit komen".
NCRV regisseur Ruud
Keers: „In deze productie
kwam voor het eerst een
unieke combinatie tot stand,
samenwerking tussen litera
tuur, toneel, film en tv. Af
zonderlijk gingen deze zaken
al eerder met elkaar in zee.
Waarom zouden ze niet
steeds nauwer samen gaan?
Nu heeft een aantal filmers
zich zeer onlangs laten ont
vallen het filmen voor tv
iets minderwaardigs te vin
den. Ate de Jong wil met tv
al( helemaal niets te piaken
hébben en Jos Stelling liet
weten, dat als je als filmer
iets te melden hebt je niet
naar de tv moet gaan. Hier
bij voegt zich de tv-kritiek
die over het algemeen ook
weinig goede woorden voor
het tv-drama over heeft. Het
mankeert hierbij niet aan
techniek. De kritiek richt
zich altijd op de inhoud, het
zou geen drama zijn. Voor
elk medium geldt, (jat het
zijn publiek zowel slechte als
goede producties voorzet. In
het eerste geval worden zij
een prooi voor de kritiek,
maar welke maatstaven legt
men hierbij aan? Toch wor
den film en theater over het
algemeen welwillender be
keken dan tv. De NCRV wil
dan ook meer gaan doen aan
de samenwerking van thea
ter, film en tv".
Opvallend aan deze film is,
dat hij niets heel laat van
het totale toneelbeeld, waar
mee Croiset heeft moeten
werken en dat hij in deze
voorstelling een functie gaf,
n.l. die van een met zo min
mogelijke attributen bezet
podium. Hierdoor kon de
suggestie worden gewekt
van een hemelse ruimte.
Van het tv-scherm af krijgt
men de tekst zo uit de mon
den van de acteurs in het ge
zicht geworpen. Dan ont
staat er toch een heel andere
dramatiek dan die in het to
neelspel was gelegen.
Adriaan Ditvoorst: „Dat was
ook de bedoeling. Croiset
werkt met een ruimtelijk to
neelbeeld. Daar leent tv zich
niet voor. Ik vind dat kleine
kastje vooral geschikt voor
close ups. Daar heb ik het
met Croiset over gehad. Hij
toonde begrip voor mijn vi
sie en gaf mij de vrije hand.
Van mijn kant beschouw ik
het ook als een experiment.
Ik heb het spel opzettelijk
met vier camera's in één dag
opgenomen. En dat niet in
een studio, maar in de zaal,
zodat ik de spanning van de
voorstelling vast kon hou
den. Op die manier werkte
ik aan de combinatie van to
neel, film en tv. In de tekst
heb ik een weinig gekort,
daar waar van herhalingen
sprake was. Het ging mij om
de uitdrukkingen op de ge
zichten. Dat werkt op tv be
ter dan totale beelden. Die
leiden de kijker alleen maar
af. Als zo iets lukt, dan moet
ie wel een beetje geluk heb
ben en ik vind dat ik dat ge
had heb. Je kunt niet elk
stuk zo opnemen. Tsjechov
bijvoorbeeld, is te bedacht
zaam, maar barok werk als
dat van Vondel leent zich
ervoor. Zijn taal maakt het
mogelijk het spel geconcen
treerd vast te houden, zoals
het zich aftekent op de ge
zichten".
Toneel vertaald in een tv-
spel dan wel in een spel voor
de tv. Maar hoe ook, in elk
geval Nederlandstalig. Dan
hoef je niet ver te zoeken
met Vondel in je eigen boe-
I LE
NEDERLAND 1
NOS
18.25 Nieuws voor doven
en slechthorenden
18.30 Jeugdjournaal
18.36 Sesamstraat
18.50 Klem
VARA
19.00 Kasper het lieve spookje
19.10 Koninklijke Gala Circus
1979 (2)
19.52 Twee voor twaalf
20.32 Zimbabwe, vrijheid
Is meer dan bevrijding,
documentaire
VARA
21.55 Alambrlstal, speelfilm
NOS
23.45 Journaal
23.50 WK IJhockey in
Stockholm
NEDERLAND2
TELEAC
18.27 Fotograferen en filmen,
les 6
TROS
18.59 Mickey Mouse en
Woody Woodpecker
19.13 Zoo is de dierentuin (2)
TROS
20.27 De Fabriek, tv-sereie
21.20 Wordt u al geholpen?
21.50 Aktua-tv
22.25 Soap, tv-serie
22.50 TROS Sport|
NOS d
23.45 Journaal
23.50 Nieuws voorj
en slechthor!
DUITSLAND 1
(Region, progr.: NDR;
18.30 Aktual. 18.45
18.55 Achtung Zoll. i
magaz. 19.59 ProgiL
18.00 Oh, dleser Vater,r
Eln Hauch von Magie,
Achtung Zoll. tv-serie,
19.45 Muzikaal progr.)
20.15 Manchmal bin
tv-serle. Aansl.: Bekej
de weekwlnnaars.
22.45 Fllmreport. 22.3
Mach erst mal Abltur.t
Journ.
DUITSLAND 2
18.30 l.O.B.-Speciaiaubarten
19.00 Journ. 19.30 Po| J enige
form, progr. Aansl.: Dr
Aktual. 21.20 Und pio
draussen, tv-spel. 23.0^® J
DUITSLAND 3 WDR
18.00 Kleuterprogr.
Duits. 19.00 Report. 1!
20.00 Journ. 20.15 Wi
22.00 Paisa. speelfilm.
>eg
BELGIE NED 1
18.00 Tekenfilmserie,
fllmserle. 18.30 Open
Kleuterprogr. 19.17 l
den. 19.37 Meded. en
19.45 Journ. 20.10 V
Het geslacht Rlus, i
Sportshow. 21.50
22.50 Journ.
BELGIE FRANS
18.15 Spelprogr. 18.!
ouderen. 19.00 Sport,
weerber. 19.30 Journ
film. Aansl.: Discussie
en weerber.
vierdi
ntoonst
te
ilijke ar
fraaie
e ve
ve
door i
doet h
beter
Jc
NEDERLAND 1
NOS
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
NOS
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
DUITSLAND 1
10.00 Journ. 10.03 Und plotzllch bist
du draussen, tv-spel. 11.40 Rep.
12.25 Rep. 12.55 Persover. 13.00
Journ. 16.10 Journ. 16.15 Inform,
film. 17.00 Kinderserie. 17.35 Muzi
kaal progr. 17.50 Journ. (Region.
progr.: NDR: 9.25 Kle
9.25 Kleuterprogr.).
DUITSLAND 2
10.00 Journ. 10.03 Un<
du draussen, tv-spelA
12.25 Rep. 12.55 Pe™
Journ. 15.20 Progr.
15.50 Journ. 15.55 Spt
BELGIE NED. 1
15.30 Helden uit de I
16.20 Doe.
BELGIE FRANS F'
15.55 Jeugdserie. 16.40
rle. 17.30 Meded. 17.4!
HILVERSUM 1
TROS: 18.13 (S) Aktua. 18.25 (S) De verha
len van Vlrglllus van Toil. NOS< 18.30 WK
IJshockey. TROS. 18.32 (S) De Klnderpla-
tenbak. 18.38 (S) Pormetheus XIII. science-
hoospel. NOS: 19.02 WK IJshokey.
ongezouten. 22.02 (S) Aktua-Sporlcafe.
NOS: 23.02 (S) Met het oog op morgen.
0 02 (S) Pim Jacob's Platenscala. 1.02 (S) In
the still of the night. 2.02 (S) AVRO's Servi
ce Station. 6.02 (S) Auto In? AVRO aan.
HILVERSUM 2
NCRV: 18.0a (S) Muziek in vrije tijd. P.P.:
ïmg v<
8.50 Ultz. PvdA. NCRV: ifdag 6
de vijver. 20.00 (S) Muziek ygn
2. 21.30 (S) Llterama-maarU
van de BONDS ZONDEFueie 1
22.30 Nws. 22.40 Open f WOfll
23.25 (S) Muziek van eigen i yyordl
de F
ferd. I
HILVERSUM 3 jat 14
kome
NOS: 18.03 (S) De Avondspihject j
nale Hitparade. AVRO: l9tl.ro
15. 20.20 (S) Het Steenen Tjfne'S
Blues, ballads en beat. 22l
Swingtime. 23.02-24.00 Cart
ibez
generatie. 15.30 Geen veil,
16.30 Babylon. 17.24 ui
8.30 AVRO's Radlojourn.). 9.03
r- Steunpunt. 9.08 Arbeidsvitami-
iCnt nen. (10.02 De zandbakshow.).
11.02 Rita en Daphne, hoorspel.
11.30 UIT Is IN. 11.45 Rondom twaalf. 13.30
AVRO's Radlojourn. 13.20 De AVRO Dili
gence. 13.57 Per Saldo. 14.02 De vergulde
middenweg. 16.02 13-Spec. 16.30 Kom 'na
langs in Magen. 17.57 Per Saldo.
.30 Nws. 7.36 Echo.
(8.00 Nws 8.30 Nws. 8.36 Soc.-
IftFQ en consumentenlnform. 8.50
Postbus 900. 9.00 Gym. voor de
vrouw. 9.10 Waterstanden. 9.15 Scheep
spraat. 9.20 De letter M. 10.30 Ouder wor
den we allemaal. 11.00 Schoolradio. 11.30
Ratel. OVERH VOORL.: 12.16 Ultz. voor de
landbouw. 12.26 Meded. voor land- en tuin
bouw. 12.30 Nws. 12.36 Echo. 13.00 Nws.
13.11 Goal. 13.30 Schoolradio. NOS: 14.30
Open School. KRO: 15.15 Van generatie tot
;md
Willem van Beusekom.
Van 7.00-18.00
Post. 9.30 Willen
- Roel Koeners.
- Roel Koeners. 12.30 VlP-Syr
Hollad - Erik Post. 15.30 Lr
fred Lagarde - Ad Ie ComëCltlJ
jaar
ferdag
TROS: 7.00 Nws. J*
9.00 Nws. 9.02 I 1
heinde en verre.Bddet
i twaalf. 1"
Ï3fl00dDe'meest men
tien. 13.30 Koren - Kor|
14.02 De hoge "C". 14.
Het Noorder Dierenpark in
Emmen is in ons land wei
nig bekend, maar geldt in
bet noorden als een van de
betere en daarom veel be
zochte dierenparken. Presen
tatrice Monique van Erp en
vriend Robbert-Jan trokken
daarom naar Emmen om
hun serie „Zoo is de dieren
tuin" aan een aardige afleve
ring te helpen. Het buitenge-
beuren in Emmen bestaat
uit een savanna-achtige
vlakte, waar vele Afrikaan
se dieren zich vrij en natuur
lijk kunnen bewegen- Maar
ook in de kooien wordt een
kijkje genomen, bijv. bij de
Colobus-aap, die net een
jong heeft gekregen. In die
dierentuin leven veel dieren
op eilandjes, hetgeen bete
kent veel vrijheid voor de
dieren en goed zicht voor de
bezoekers.
Ned. II 19.13 uur.
Gala-circus
In het bijzijn van de Zweedse
roemde Zweedse Djurgardscir-
cus een gala-voorstelling,
waarvan vanavond beelden.
Men ziet er de clown Eva Ryd-
berg, de jongleur Little John
en de acrobatiek van Nicolo-
dis.
Ned. I 19.10 uur.
Twee voor twaalf
Joop Koopman opnieuw in de
weer met tweemaal twee can
didates Er komt een eind aan
deze rubriek, maar pas op het
eind van dit jaar.
Ned. I 19.52 uur.
Zimbabwe
In de nieuwe Afrikaanse staat
Zimbabwe, vroeger Rhodesië,
is het koloniaal bewind ver
vangen door een stelsel van
weinig rijken en veel armen.
Daar gaat het vanvond over.
Fabrieksdirecteur Dries Rustenburg (Rudy Falkenhagen) krijgt vanavond de steun van
zijn arbeiders, terwijl zijn secretaresse Jannie (Diana Dobbelman) op zijn hand blijft.
Wat heeft president Mugabe
bereikt?
Ned. I 20.32 uur.
Alambrista
Zoals we eerder al schreven
een goed gemaakte film over
een jonge Mexicaan, die ille-
§aal werk zoekt in de Ver.
taten met op zijn hielen de
politie.
Ned. I 21.55 uur.
IJshockey
Beelden van het WK-tournooi
ijshockey, wedstrijd tussen Ca-
De fabriek
Suikerfabriekdirecteur Dries
Rustenburg is op het eind van
zijn latijn, maar zijn arbeiders
nemen het voor hem op.
Ned. II 20.27 uur.
Soap
Geholpen?
In „Wordt u al geholpen?" op
nieuw gecompliceerde toes tan-
Dutch in het gevang, Danny
een nieuwe vriendin, Billy
met privélessen van zijn lera
res, de consternatie kan weer
WCT-tennis
Samenvattende beelden van
het wereldtennistoumooi.
Ned. U 22.50 uur.
Niet alledaagse dingen kun je
bij Sonja Barend steeds meer
op de vingers van één hand
tellen. Goed, het uit Amerika
verwijderde homofiele duo
mag daar een plaats tussen
hebben. Dat komt inderdaad
niet elke dag voor. Toen de
mannelijke helft nog eens uit
voerig wilde gaan uitleggen
hoe leuk dat soort sex wel is
snoerde Sonja hem toch maar
de mond. Een van haar betere
eigenschappen is resoluut in
grijpen als het te vervelend of
te lang dreigt te worden. Maar
dan dreigt het gevaar dat er op
den duur niet zoveel meer
over blijft wat het uitzitten
loont. Het laten opdraven van
tieners in eigentijdse kleding
en het sterk naar de overtre
ding van de reclamewet rie
kende optreden van super-
kruideniers die elkaar met een
paar dubbeltjes meer of min
der om de oren sloegen, kon
ook beslist korter. Uit het laat
ste item nog een wetenswaar
dige filosofie: het kopend pu
bliek geeft de voorkeur aan
een ongezellige winkel die
goedkoop is boven een waar
van de gezelligheid afdruipt
maar die dan wel iets duurder
is. Het leukste bij Sonja was
nog die demonstratie met ei^
genhandig gebouwde violen.
Er was zelfs een vibriool bij.
Verbeeld ik het me maar, of
vielen de cijfers in Brandpunts
verkiezingsspectakel over het
voor Joop den Uyl? Bijvoor
beeld: drie procent meer Ne
derlanders geeft de voorkeur
aan Dries als minister-presi
dent Den Uyl compenseerde
deze tegenvaller sportief met
de verklaring dat zelfs socialis
ten de kwaliteiten van Van
Agt plegen te onderschatten.
Het klonk te lief om daar ab
soluut in te kunnen geloven.
Dat klopte ook met de peiling,
van het volk. Den Uyls minst
sterke eigenschap noemde
men zijn geloofwaardigheid.
Kennis van zaken werd zijn
grote troef genoemd. Ook
Wiegel scoorde hoog op dit
punt en Terlouw was er even
eens niet van verschoond. Van
Agt als premier kan daar
straks niet bij achter blijven.
Den Uyl wil nu wel met Van
Agt in een kabinet als het
maar niet dat van vandaag is.
Tegenwind in de discussie
kreeg hij vooral bij dagdromen
als 150.000 werklozen en 2,5
procent groei. Over de drei
gende buitenlandse perspectie
ven werd heel weinig gespro
ken. Leven wij dan toch in
een achtertuin?
Jacobse en Van Es waren als
lijsttrekkers op pad. Volgens
de tegenpartij hoeft er niet be
zuinigd te worden als we de
Éom
;zet,
voo
kers
ipn rr
.yorpe
vrije jongens in dt rB
gang maar laten gaL ye
een slagvaardige fCk h
het programma mr
van de vorige dag. h—
de nummer ging»
transfertijd die oohf
visie in alle hevigj/f^/.
Willem Ruys naai
Oster die ook wel
omroepruif wil et#^/J
weet Carel Enkelaj
CBS. Koot en Bie zi
beetje mee in. Ze hjN
te eten bij de Vflakeli
toch. Alle onderwjprodi
ben ze trouwens allkriti
Vandaar dit keer e^slav
dat nergens over giptair
teloosheid druppeljuut f
de meesterlijke roflster]
Bie. Ze was ook te|je zv
de persiflage op qe het
Passion-traditie, of Alle
die het buitengebfjng:
wakkert en noodt»nde i
toestanden en de >erst
sche zelfbezichtiginjjooj-k
en Bie. De kroon o|e)jjk
grappige werk wasj om'
rage van het mek(ng w
met Bie's demoniptee]
een aantal geschiln m
methoden. Maar fan
hoogtepunt van zji"
natuurlijk de geslift he
van de Shuttle. Eenjen zv
verslag van Titulajvani
eens een recapitulating
uitstel en, omdat lfje z,
was, erg ad rem eefeitual
een les van TeleacL- me
Gagarin 21 jaar fcgeli
eerste mens de ru%k g
gaan. |nd a
han|