Paard steelt de show van Kirk Douglas Verrukkelijke feministische komedie Veel aandacht fi voor realisme in „De humorist" Imponerende Kurosawa Keramiek en olieverf in art-tea-house „de Oude Rijn" Projekttheater intellectualistisch En Verder DEZE WEEK IN DE LEIDSE BIOSCOPEN LEIDSE COURANT VRIJDAG 3 APRIL 1981 zoals Jane Fonda als de debu tante Judy, Lily Tomlin als de efficiënte Violet en Dolly Par- ton die ook de titelsong zingt de zaken naar hun hand weten te zetten, in de Ja ren dertig zouden Joan Blon den en Glenda Farrell dit soort rollen hebben gespeeld. Dit vrouwelijk trio doet het echter ook voortreffelijk met alle voordelen, die de wat soepeler ethische code van Hollywood met zich meebrengt. „Nine to five" Is een film om te gaan zien voor een werkelijk gezellig avondje uit in de bioscoop. En dat komt niet meer zo vaak voor, helaas. MILO ste week) EUROCINEMA II (Alphen aan den Rijn) Monty Pyt hon's life of Brian (12) Een satirische kijk op het leven van Christus door het beken de Engelse grappemaker- steam van Monty Python, (reprise, eerste week). EUROCINEMA III (Alphen LEIDEN In het art-tea- house „de Oude Rijn" aan de Stille Mare 4 in Leiden is vanaf vandaag een ten toonstelling te zien van Liesbeth Lukaart met ke ramiek en van Hilbrand Bruyning met olieverf schilderijen, aquarellen en gemengde technieken. Liesbeth Lukaart heeft haar opleiding aan de Rietveld Academie in Amsterdam ge volgd en heeft al verschillen de exposities achter de rug. Hilbrand Bruyning heeft haar opleiding aan de Ko ninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag gevolgd en heeft ook al verschillende exposities, waaronder enkele in galerie De Oude Rijn, gehouden. Art-tea-house „De Oude Rijn" is van dinsdag tot en met zaterdag open van tien tot zes uur. Op donderdag avond is de galerie ook open van zeven tot negen uur. Op zondag is de expositie van elf tot vijf uur te bezichtigen. vermoord en tenslotte wordt de nog springlevende Hart door de drie kordate dames gegijzeld, waarna zij op hun af deling enige ingrijpende wijzi gingen toepassen, die tenslotte tot zijn wegpromoveren naar Brazilië leiden. Het Is werkelijk verrukkelijk Judy (Jane Fonda) arriveert voor het eerst op haar nieuwe baan. CAMERA: Cactus Jack (a.l.) met Kirk Douglas en Ann Margret. Regie: Hal Needham. Cowboyster Tom Mix had zijn paard Tony, zingende cowboy Roy Rodgers had zijn Trig ger en de nu 63-jarige Kirk Douglas heeft na talloze westerns eindelijk een paard Whisky' dat slimmer is dan hijzelf in „Cactus Jack' En daarmee is meteen gezegd, dat deze film van Hal Needham als western niet au serieux genomen mag worden. Dat zal van de beginbeelden af voor iedereen duidelijk zijn, maar daarom geen kwaad woord over deze voortreffelijke persiflage op het genre en al zijn clichés met een enorme vaart en een humor, die in zijn abrupte mon tage voortdurend aan de tekenfilm en met name de Tom and Jerry's doet denken. Niet voor niets danst de slechterik Cactus Jack (Douglas) aan het slot een soort wilde acroba tische vreugdedans op de maten van Tom en Jerry's herkenninsmelodie als hij de fraaie Ann Margret heeft veroverd en niet de brave nobele held Handsome Stranger, die haar le ven en eerbaarheid de hele film door heeft beschermd tegen de onhandige lagen en lis ten van Cactus Jack, die er op uit is de geld kist, die Ann Margret aan papa moet afleve ren te bemachtigen. Regisseur Hal Needham, een van Hollywoods top-stuntmannen, weet wat komische timing is en kent alle levensgevaarlijke stunts op zijn duimpje. Vandaar dat Douglas vrolijk la chend onder vervaarlijke rotsblokken kan uitkruipen en la eerder genoemde Tom en Jerry de meest hachelijke situaties zonder kleerscheuren mag overleven. Voor dit soort werk staat een heel team van voortreffelijk getrainde stuntmannen paraat. Needham weet precies wat hij doet, breekt scènes af bij hun climax net als wijlen Frank Tashlin dat met zijn tekenfilmervaring zo be kwaam deed in de films, die hij voor Jerry Lewis regisseerde. Hij bekommert zich totaal niet om logica als Douglas zijn cowboylaar zen kwijt raakt na door een trein geschept te zijn, heeft hij ze even later weer aan en zorgt zo met versnelde (Speedy Gonzalez) beelden voor een razend tempo waarin men de grappen net als bij een tekenfilm voor lief neemt. Douglas als de volgens een handleiding voor bandieten opererende schurk, die toch de fraaie meid krijgt, heeft met zichtbaar plezier aan deze film meegewerkt. Net zoals wij er met kinderijk plezier naar gekeken hebben. Maar het paard Whisky, zo weggelopen uit een Pink Panther-tekenfilm, steelt toch de show. MILO EUROCINEMA I (Alphen aan den Rijn) Eiland der verschrikking (16) Ouder wetse zeerovers komen weer tot leven. Een nieuwe film van het duo Zanuck/Brown, die na hun succes met Jaws alleen nog maar lijken te ge loven in het aaneenplakken van shockeffecten. De film is echter de rommelig om hui veringwekkend te zijn. (eer- André van den Heuvel en Ansje Beentjes In „De hu"'m morist". cvo md LEIDEN Katrijn Thea terproducties B.V., het ei gen bedrijf van André van den Heuvel en Kitty Jans sen, heeft zich de afgelopen jaren niet onderscheiden door een gedurfde repertoi re-keus of een gewaagde aanpak. De stukken die Katrijn bracht, leverden degelijke voorstellingen op zonder veel poespas. „De humorist" van John Osbor ne die maandag 6 en dins dag 7 april in de Leidse Schouwburg wordt ge speeld, schaart zich in die rij- Aan de hand van de onder gang van drie generaties Rice en het einde van de typisch Britse music-hall schetst Os borne de ondergang van het Britse rijk en mogelijk het slotakkoord van de Europese cultuur. Het knappe van het stuk is mijns inziens de geslaagde vermenging van persoonlij ke, menselijke anekdotiek met abstractere begrippen en verbanden. Op die manier speelt „De humorist" zich op verschillende interpretatie niveaus af, die elkaar vooral associatief raken. De meest geslaagde presentatie van het stuk zou die zijn, die al die niveaus dezelfde kracht zou kunnen geven, hun associa tieve samenhang duidelijk zou maken en de tijdgebon den aspecten voor de toe schouwers van nu toch be grijpelijk zou krijgen. ndij „De humorist" van Van dert1" 1 Heuvel en de zijnen blijft mij^an te veel steken in de menselij-aa" ke anekdotiek. Dat ligt niettwi; in de laatste plaats aan de rol'erh van Van den Heuvel zelf, di#v°c in de figuur van de tragi-ko-jmei mische Archie Rice een soort dit theatraal alter-ego lijkt te tol vinden. Van den Heuvel kan?u'r in Rice al zijn dramatische ènf- humoristisch vermogenplaa kwijt, maar is zo begaan metgist de figuur Rice zelf, dat de| achterliggende waarde een^}] beetje in het niets verdwijnt' Vooral het realisme in „D&gor humorist" krijgt de aandacht.] Er wordt zeer terloops, kwasi nonchalant geacteerd. DeL-j, huiskamer-scènes van de fa-. Li milie Rice krijgen alle aan-f dacht. Het decor is daaraan] aangepast; Pinters zetstukkenK^ music-hall zijn vervan-j gen door een gesloten-wan-i den-decor, dat door de „echt-jF^ heid" van de huiskamer hetu accent ook daar legt. Slechts een voordoek met de kaartQT" van Europa en mogelijk de entre-acts in de music-hall, waarin Van den Heuvel zich-* zelf helemaal kwijt kan,*L doorbreken dit realisme. „De humorist" is een gede-l~! 'gen, traditionalistische voor-IJJ stelling, die toeschouwers die het moderne theater niet zo waarderen, zeker een genoe-£|f( glijke, maar niet geheel op- j,o pervlakkige avond kan be- je, zorgen. nin Marianne Boyer en Leo Spekreyse In „Projekttheate;n speelt Feydeau". pi Kirk Douglas als Cactus Jack in een vermakelijke westernparodie. aan den Rijn) Een vlucht regenwulpen (12) Zie Lido I. (zevende week) EUROCINEMA IV'(Alphen aan den Rijn) The blues brothers (a.l.) zie Lido III. (veertiende week) GREENWAY—THEATER (Voorschoten) Dimentica- re Venezia (16) (eerste week). LEIDEN „Projektthea ter speelt Feydeau", mor genavond in het LAK-thea- ter, is een titel die de la ding niet dekt. De toneel stukken van Feydeau (18621921) onderscheiden zich door een enorme hoop actie, eigenlijk om niks. Er wordt doorgaans gerend, verkleed, verstopt en ont dekt in een steeds doller opeenvolging, maar het dient allemaal slechts het vermaak van de toeschou wer; erg veel diepte heeft Feydeau niet. „Door „La Dame de Chez Maxim" te ontdoen van zijn dolgedraaide machinerie, proberen wij het stuk terug te brengen tot zijn tragedi- sche essentie", klinkt mij net iets te zwaar. Alsof je zegt: „Door Laurel en Hardy te ontdoen van hun humor pro beren wij etc.". Maar de hu mor is de essentie en de on derliggende tragiek een toe gift. De machinerie van Fey deau is zijn essentie; wie die per graaft zoekt te veel. Jan Joris Lamers en Titus Muizelaar hebben toch dieper gezocht. Omdat „La Dame de Chez Maxim" na afroming zelf kennelijk geen diepte be zat, hebben Lamers en Mui zelaar de diepte bij Wilde ge zocht in diens „An Ideal Hus band". Het gevolg is dat ging „Projekttheater speelt Fey-jtet deau" eigenlijk uit twee stuk-trol ken bestaat en drie van de vijf spelers en speelsters ook nog twee rollen spelen. In d^t voorstelling zelf zijn geer^ors duidelijke aanwijzingen^ welk stuk gespeeld wordt enver wie er aan het woord is. Bi(eri elke dubbelrol kan zowel hei,n ene personage als het andereapr in het geding zijn. |,nte „Projekttheater speelt Feyf deau" is een spreekstuk. He< gaat om de dialoog en de dia- loog-voering. De spelers en speelsters bewegen zo mir mogelijk en als ze beweger dan gestileerd. Rest een rus-~""~ tig voortkabbelende convert satie die moeilijk volgbaar is y en soms nauwelijks te begrij pen. Spreektoneel vergt van d« bezetting een uiterst verfijn de dictie en intonatie. Slechts Marianne Boyer, die reeds eerder haar kwaliteiten op dit van het neel", en in Titus Muizelaar iets van een boeiende en trigerende tekstzegging. Wie Feydeau verwacht, m morgenavond maar niet het LAK gaan. De eel die zijn verstand scherpen, is er uitstekend op zijn of plaats. Paul van der Een van de imposante scènes uit „Kagemusha" van Kurosawa. Kagemusha (a.l.). Regie: Akira Kurosa wa „Ik ben mijn films", heeft de Japanse cineast Akira Kurosawa ooit tegen één van zijn be wonderaars ^gezegd. Die uitspraak blijkt de grootmeester - na het zien van zijn in Cannes met De Gouden Palm bekroonde film „Kage musha" - eens te meer op het lijf te zijn ge schreven. Beknopter had hij de essentie van zichzelf en zijn werk niet kunnen samenvat ten. En eigenlijk blijft er voor die lichtelijk ironisch terechtgewezen bewonderaar dan ook niet veel anders over dan waar hij uitein delijk voor kwam: kijken en luisteren! Wat betreft Kagemusha - het verhaal van „de schaduw van de strijder" - behoeft dat overi gens tegen niemand te worden gezegd. Kurosawa voert zijn toeschouwer in meesle pende scènes terug naar het Japan uit de tweede helft van de zestiende eeuw. Er vin den rond die tijd oorlogen plaats tussen vor sten die het rijk verdeeld houden en aldus re geren. Shingen Takeda is in dit land van de Rijzende Zon de machtigste heerser. Maar hij voelt zijn einde naderen en ook dat met zijn dood het rijk ineen zal storten. Om dit vrese lijk lot af te wenden - in elk geval voor de duur van drie jaar, waarin niet mag worden gevochten - zal er een dubbelganger (Kage musha) voor hem in de plaats moeten komen, die zijn tegenstanders in de waan laat dat hun machtige opponent nog leeft en het oorlogs spel naar zijn hand kan zetten, als hij dat zou willen. Die dubbelganger wordt gevonden in een ar moedige dief, die het schavot met het vervul len van de tijdelijke heersersrol ontloopt. Als een schaakspel zet Kurosawa dit drama, dat tot de onherroepelijke val van het geslacht van Shingen leidt, in beweging. Shingen sterft inderdaad kort hierop in het harnas. Zijn „krijgshaftige" schaduw en opvolger kwijt zich, temidden van hem zeer kritisch volgende vazallen, aanvankelijk goed van zijn taak en hij brengt zijn opponenten op een dwaalspoor. Maar niet voor lang. Hoogmoed brengt de dief letterlijk tot den val (van het paard, dat alleen door Shingen goed kon wor den bereden) en hij wordt nu door iedereen, ook door zijn „eigen" vrouwen die nergens van wisten, ontmaskerd en verstoten. Kuro sawa bewijst zijn imponerend grootmeester schap door dit bijna statisch uitgevoerd epos naar een explosieve ontknoping te voeren, naar de dood van duizenden soldaten en hon derden paarden die zich één voor één stuklo pen op de vijandelijke linies, van waarachter het nieuwe met vuurwapens uitgeruste Japan hen grimmig toelacht. Peter Viering LUXOR De blauwe lagu ne (a.l.) Mierzoete film van Randal Kleiser vol prachtige plaatjes van de Fidji-eilan- den. (derde week) LIDO I Een vlucht re genwulpen (12) Goede Ne derlandse speelfilm naar het gelijknamige boek van Maar ten 't Hart. (zevende week) LIDO III The blues bro thers (a.l.) Doldwaze musical vol actie van regisseur John Landis (maker van Kentucky fried movie en National Lampoon Animal House). Een super-slapstick film. (ee nentwintigste week) LIDO IV Straw dogs (16) Dustin Hofman als een door de autochtone bevolking be dreigde nieuwe bewoner van een Schots dorpje. Indrin gend in beeld gebracht door regisseur Sam Peckinpah. (reprise, tweede week). REX Intiem gefluister (16) Pornofilm. Lido IIVan 9 tot 5 (a.l.) met Jane Fonda en Lily Tomlin. Regie Colin Higgins. Femi nisten zal de filmkomedie „Nine to five" van Colin Hig gins uit het hart gegrepen zijn, maar ook figuren die zich maar zeer gereserveerd opstellen tegenover het nogal opdringerige gedrag van vrouwen, die „emanci patie" eigenlijk maar een zwak woord vinden, zullen zich kostelijk amuseren met deze film over drie secreta ressen, die eventjes quitte willen spelen met hun grie zel van een chef. Colin Higgins, die we destijds al tipten als opvolger van Al fred Hitchcock met zijn voor treffelijke thriller-komedie „Foul play" heeft opnieuw In de roos geschoten. Zijn ver haal over drie vrouwelijke em ployees van een groot bedrijf - de een efficient met jaren lange ervaring, de ander na haar scheiding gedwongen weer een baantje te zoeken maar in de zakenwereld volko men „Weltfremd" en de derde zo'n beetje een paria, omdat ieder vermoedt dat zij het met de baas houdt die elkaar onder een borrel vinden en vervolgens met wat marihuana de meest amusante ideeën krijgen om met de gehate chef Frederick M. Hart af te reke nen is op zichzelf al een giller. Met name door het met Dls- ney-animatle versierde beeld, dat Lily Tomlin zich voor ogen stelt. Daarna loopt de affaire hele maal uit de hand. Hart belandt door een niet goed functione rende stoel in het ziekenhuis, Lily Tomlin kidnapped een lijk uit het ziekenhuis omdat zij denkt dat zij haar baas heeft

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 6