„Ik laat geen traan wanneer ik verlies" Nieuwe Nederlandse liedjes kritisch maar bemoedigend TERUGBLIK Gesprek over Rotterdamse buitenlanders in buitenwijken TELEVISIE VRIJDAG RADIO VANAVOND Ceolal RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT DONDERDAG 2 APRIL 1981 DEN HAAG/HIL VERSUM Robert Long heeft dit sei zoen geen elpee ge maakt. Dat zullen degenen met wie hij vroeger hun le vensbeschouwing moest delen niet zo erg vinden, want vanuit hun kruide niersmentaliteit be zien kan het bedrag dat anders voor de aanschaf van zijn „Long-playing re cord" werd neerge teld, nu worden be steed aan een avondje bioscoop: de film „Een vlucht regenwulpen" naar de roman van Maarten 't Hart, waarin de typisch Nederlandse be krompenheid even sterk wordt ont maskerd. Toch zou het voor én de fans én de tegen standers van Robert Long jammer zijn, wanneer zij Leen Jongewaard hierbij over het hoofd zagen. Niet omdat deze ras artiest nu eenmaal klein van postuur is, maar omdat deze man met „Leen is alive" (Bovema-Ne- gram, EMI Records 1A062-26602) een el pee heeft volgezon- gen met allemaal Leen Jongewaard neemt door zijn inle vende manier van zingen veel van de felheid van Long's teksten weg. van Robert Long. En al zingt Robert zelf hierop alleen maar mee in het duetje „Die fijne Jordaan" (waarin de discrimi natie van homofielen en schaduwzijden van deze door velen zozeer bejubelde buurt worden bezon gen), de schijf heeft een even hoog ni veau als de elpees die Robert zelf tot dus ver naar mijn smaak met veel succes heeft vervaardigd. Natuurlijk is „Leen is alive" tegelijk „he lemaal Jongewaard". De titelsong zegt het al: „Leen is alive and well and living in Mokum", waar vol gens hem echt niet zoveel aan de hand is, als je er de weg maar weet. Dat „alive" zijn brengt overigens wel mee, dat je je „Moe derziel" alleen kunt voelen, ook al omdat je nu eenmaal alleen geboren wordt en al leen sterven moet. Daarbij komt dan ook nog de sociale kritiek, waarop Leen (en dus ook Robert) aldus reageert: „Als je alleen maar aan dacht schenkt - aan wat een ander van je denkt, - dan word je steeds weer in een hoek gemanoeu vreerd" „Maar als je tijdig hebt ge leerd, - hoe je jezelf het best verweert, - dan win je óók niet, maar verlies je min der snel". (Eigenlijk een regel a la Car- miggelt, die deze plaat dan ook met veel enthousiasme ten doop heeft ge houden). In „Van alles" wor den tientallen ele menten opgesomd, waarvan je kanker zou kunnen krijgen. Een aanval op het milieubederf, waar mee we die ziekte sa men veroorzaken: „Mensen zijn hun ei gen straf - Ieder graaft zijn eigen graf". „Jos" is een aangrij pend portret van een jongeman die zelf moord heeft ge pleegd, vol spijt bij de maker van dat portret over het af wijzen vah deze jon geman, toen deze bij hem zijn nood kwam klagen. „Rel del del" is een maxi-carnavalsschla- ger over teveel fami liebezoek, waarvan je óók gek kunt wor den. „Als je oud bent" handelt over de dis criminatie van be jaarden en „Een we zenlijk volwassen stuk gesprek" verwoordt in wel zijnswerkersjargon de agressie binnen sommige relaties. In „Vrij en Blij" vertelt Leen Jongewaard hoe God naar zijn mening denkt over het gemiddelde EO- lid met zijn „hartelo ze smoesjes en liefde loos venijn" in een wel erg persoonlijk getinte verwoording en dat kan hard overkomen. Na het eerder genoemde Jordaanlied eindigt de elpee erg positief en humaan met „To lerantie", over het feit dat „de wereld aan nijd ten onder gaat". Op dezelfde golfleng te maakt „Bram Ver meulen en de Toe komst" zich bezorgd over het hedendaag se leven. Muzikaal is „Doe het niet alleen" (RCA PL-44021) ar moe troef, maar dat punk- en new rock- achtige past wél erg bij de armoede van dat hedendaagse le- Er zijn in sommige komsten met die van Leen Jongewaard. Bijvoorbeeld met „Moederziel" in „Zoals ik ben": hoe je je ook gedraagt en naar wiens pijpen je ook danst, je wordt niet geaccepteerd zoals je bent. En in „Eén voor een". Er is ook de overeen komst in mededogen met vereenzaamde jonge meisjes met zijn vorige elpee. Werd daarop het lot beschreven van het middelbare-school- meisje Pauline dat zich als ze 's middags thuis komt maar moet zien te redden, omdat pa en ma alle bei zo nodig moeten werken en geen tijd hebben om zich met haar vorming tot vol wassene bezig te houden (met alle mo rele gevolgen van dien, en dan later zich maar afvragen hoe dochterlief toch geworden is zoals ze geworden is), ditmaal gaat het in „Marijke" over een meisje dat zo nodig een „ster" moest worden en tenslotte met zelf moord eindigt. Naast veel pessimis me („Alles is voor niets geweest", „De burokraten" en „Het is gedaan") brengt Bram Vermeulen ook veel aanmoedi ging tot positief le ven, getuige de titel song (een oproep om zelfs in je ellende met anderen mee te strijden) en getuige zelfs een liedje als „Verveling", dat als het ware uitnodigt tot hulpverlening aan anderen om je tijd te vullen. Jam mer, dat in ..Ik heb 't over liefde" de echte liefde met verliefd heid wordt verward. Ook vrouwelijke ca baretiers staan in de maatschappijkritiek hun mannetje. Cobi Schreijer, die enige tijd geleden al „Re belse meid" bracht, is nu gekomen met een aantal door haarzelf vertaalde en bewerk te liedjes van de Amerikaanse Malvi- na Reynolds (1900- 1978), die maatschap pij-kritische hits schreef voor o.a. Danny Kaye, Harry Belafonte, Joan Baez en Pete Seeger. De laatste song van haar, het beroemde „Little boxes", dat Cobi Schreijer ver taalde als „Kleine doosjes". Het gaat over de vakjes waar in de mensen tijdens hun leven op aarde letterlijk en figuur lijk door elkaar wor den opgeborgen. Allemaal erg concre te liedjes, over o.a. een vrijgevochten vrouw aan de zelf kant, het contrast tussen rijk en arm, de nieuwe levensstijl, de fall-out, de twijfel aangaande je eigen alledaagse gedrag, de machteloosheid te genover zoveel kin derleed, de kerncen trales, het verlangen de mannelijke part ner die zij met al haar maatschappelij ke activiteiten heeft verwaarloosd en de functie van de man nen voor de zoge naamde zelfstandige vrouwen: „Laat ze bij ons komen als ze op geruimd en blij zijn, maar zitten ze met een pesthumeur, dan wil ik daar niet bij zijn". Behalve over maat schappijkritiek en gezonde zelfspot be schikte Malvina Rey nolds ook over toe komstvisie („Er komt een tijd": een afschu welijk visioen). Ook muzikaal een uitste kend verzorgde elpee (VARAgram ET 96). Nu ik toch bij de VARA zit: op VA RAgram ET 95 zijn zestien liedjes bijeen gebracht uit het su blieme zondagmor genprogramma „Tekst en muziek" van en door Jelle de Vries. Evenals Jules de Corde is Jelle de Vries een componist, liedjesschrijver en zanger, brede kring uitslui tend het enorme ar tistieke vakman schap wordt erkend. Hij heeft echter eveneens erg veel te zeggen. Dat valt mis schien minder op dan van de jongens die er wat harder te genaan gaan, zoals een Robert Long en een Bram Vermeu len. Vergeleken met deze zwaardvechters is Jelle de Vries een floretschermer, die met zijn subtiele, fijnzinnige, bijna vol maakt geschreven liedies in wezen even veel punten Scoort. Ik denk dan -wat deze plaat betreft aan „De Vriendinnen" (over de lesbische liefde), „Supermarte- larenlied" (over onze verslaving aan de consumptiemaat schappij), „Moeders portret"s (over een ongelukkig her trouwde weduw naar), „O, wat zijn wij heden blij" (over het gebrek aan le vensruimte voor het opgroeiende kind), „Weggetje" (over de weggetjes die ver drongen zijn door de wegen, waarlangs de mensen geestelijk geen weg-terug meer kunnen vinden en „En wat heb jij?" (de vraag van een oude re vrouw, die jong en gelukkig was in een gezonder leefklimaat, aan een jong meisje dat in deze verstede lijkte samenleving moet opgroeien). Zonder enige schroom durf ik te zeggen, dat Jelle de Vries de nieuwe Dirk Witte is. Zoals Bram Vermeulen misschien tot de nieuwe Koos Speen- hoff kan uitgroeien. En Wim Hogenkamp tot de nieuwe Sonne- veld, want op „Punt Uit" (Ariola 203351) toont ook hij weer een grote veelzijdig heid. Er zijn zoge naamde vrijblijvende liedjes bij, zoals het in Louis Davidsstijl geschreven „Tante Beb en Ome Jan" en het aan „Zo heerlijk rustig" herinnerende „Er zijn zo van die dagen". Maar ook be klemmende cabaret liedjes als „Lach, want je bent gepro grammeerd", „Mijn zoon was terrorist" (waarin de vader zich afvraagt, voor wat voor toekomstige maatschappij zijn kind zich eigenlijk heeft laten doden) en de wrange „Ha ha tango" van de enige overlevende van de derde wereldoorlog. Zeg nu niet te gauw: „Geef mij dan toch maar liever Toon Hermans!". Want op diens schijf met „elf fonkelnieuwe feest liedjes en één goeie ouwe" (WEA-Show- bizz WEAN 58266) staat weliswaar een aantal kostelijke schlagers en gevoeli ge wijsjes, maar Toon roept hier de mensen ook op tot het leef baar houden van de wereld („kijk eens om je heen: - we heb ben er maar één - en je krijgt niet zomaar weer andere!"). Opvallend is trou wens, dat alle ge noemde kleinkunste naars bij al hun doemdenken (en al hun signaleren van ons aller doemden ken) toch uiting ge ven aan hun en ons aller verlangen naar een perspectief, waar we gelukkig mee kunnen zijn. Voor Toon Hermans s dat r of r r de hemel. In het ronduit schit terende liedje waar mee de plaat besluit zingt hij: Er moet toch een plek zijn van een ander allooi, ver weg van de haat en het kleine geklooi. Geen roddels, geen pijn en geen ach en geen wee. Ik weet het niet zeker, maar ik heb zo'n idee. En als je daarboven opnieuw bent ontwaakt Daar is alles anders: de poen en de sex... Je gaat er ook heen zonder traveller-cheques. Maar als er een gaat, roep ik nooit: mag ik mee Want ik weet 't niet zeker. Maar ik heb zo'n idee". JAN VAN DER KLEIJ. LINDA IN HAAR IERSE HOTEL: DUBLIN De Keltische hotelbazen en pen sionhouders wrijven zich voldaan in de han den. Klaagden zij tot voor kort steen en been over het geringe aantal buitenlanders, dat voet aan wal zette in het wonderschone, maar regenrijke Ierland, momenteel kun nen ze alleen maar jubelen: In het thans zonnige Dublin zijn alle hotels en pensions tot de nok toe bezet door artiesten, compo nisten, tekstschrijvers, dirigenten en journa listen uit vele uithoeken van Europa en zelfs daarbuiten. En je moet van bijzonder goede huize komen wil je nu nog een bescheiden onderkomen op de kop tikken. Dat heeft Linda Williams, onze deelneemster aan het Eurovisie Songfestival, wel ervaren. Tot op het allerlaatste moment heeft zij in spanning moeten zitten: Zou echtge noot Fred Smeenk (26) haar alsnog naar Ier land kunnen volgen. De telefoontjes die zij daarvoor de afgelopen dagen te Dublin pleegde, mochten echter niet baten. Fred moet bij de kinderen in Valkenswaard blijven en Linda zal zich zaterdagavond alleen in de strijd om het Europese zangkampioenschap werpen. Met vele van haar muzikale concurrenten ver blijft Linda momenteel onder het dak van het luxueuze Durlington Hotel, dat dichtbij de stu dio van de „Radio Telefis Eireann", de Ierse omroep, is gelegen. In de lounge, waar het een drukte van jewelste is en nijvere journalisten nagelbijtende Eurovisie songfestivalkandidaten aan een spervuur van vragen onderwerpen, ontmoeten we haar. Uiterlijk wekt zij allesbe halve de indruk gespannen te zijn, maar na een paar minuten komt de aap toch uit de mouw. Linda: „In Nederland had ik nog helemaal geen last van zenuwen, ik kon dat Songfestival volkomen uit mijn hoofd zetten, ook 's nachts. Nu lijkt het wel alsof ik nergens meer aan kan denken. Voortdurend komen gedachten aan het festival in me op. Dat kan eigenlijk ook niet an ders. De hele dag door ben je in de weer met repetities, interviews en TV-opnamen". In een eerder vraaggesprek vertelde Linda ons, dat haar geluk zeker niet staat of valt met in ternationale roem. Zijn de zenuwen dan het gevolg van de afwe zigheid van haar echtgenoot? Linda glimlachend: „Ik ben geen geëmanci peerde vrouw, maar zo erg is het ook weer niet met me gesteld, dat ik het niet alleen afkan. Natuurlijk had ik het prettig gevonden wan neer Fred ook hier in Dublin zou zijn, maar dat kon nu eenmaal niet. Het is waar, dat ik er niet op uit ben om als eerste uit de bus te komen. Zelfs de mogelijkheid daarvan is niet in me op gekomen, want ik geef daar „Het is een won der" te weinig kans voor en bovendien vind ik het voldoende dat ik een dergelijk festijn van dichtbij mag meemaken. Nerveus voel ik me vooral, omdat ik voor zo'n zeven miljoen kij kers moet optreden. Het lijkt me verschrikke lijk, wanneer je door een of andere stommiteit voor zo'n groot publiek afgaat". Ziet Linda het „Wonder" niet zitten, omdat haar plaatje in ons land niet veel heeft gedaan? Verontwaardiging tekent zich af op haar door gaans zo vriendelijke gezicht, terwijl ze een tik je afgemeten opmerkt: „Maar dat is helemaal niet waar. Mijn single staat momenteel hoog ge noteerd in de tipparade en heeft ook al een ver dienstelijke plaats in de top-40 van Veronica veroverd. Bovendien is het zo, dat een nieuw lied altijd een tijdje nodig heeft om een hit te worden". LUDUïNA SALTERS In de NOS-rubriek „Tribu ne" zal het vanavond gaan over de buitenlanders. Pre sentator .Wigbold, als hoofd redacteur in Rotterdam be kend met de situatie, heeft hierover een gesprek met deskundigen, maar biedt het volk in de zaal ruim gele genheid om inspraak te ple gen. In Rotterdam wil het gemeentebestuur de buiten landers over de gehele stad spreiden. Hiermee wordt ghettovorming voorkomen. Niet in alle buurten is men even gelukkig met deze plannen en bovendien voe len de buitenlanders zich in de buitenwijken veelal ver stoken van direct contact met hun landgenoten. Over deze kwestie heeft al een kort geding gediend. Wel zijnswethouder R. den Dun nen van Rotterdam zal in deze uitzending de visie van het gemeentebstuur op deze zaak geven. Ned. I 22.10 uur. Mork en Mindy irgen, dat typische. hou f1 het lJ scherm in het oog vrouwenwereld niet langer ten achter zullèn worden ge steld, uitgebuit en als tweede rangsmensen behandeld. Hij treedt daarom toe tot een' vrouwelijke voetbalclub met nogal wat schoonheden. Ned. I 19.25 uur. Sportpanorama Frank Kramer biedt opnieuw een kijkje op sportgebeurens, maar moet binnenkort op ver zoek van de AVRO wel ver dwijnen. Ned. I 19.50 uur. Paul Simon Filmacteur/zanger Paul Simon gaf een concert in het Tower Theatre in Pennsylvania. De AVRO kreeg daar beelden ms. x F ft V4P. hfu Caroline de Beus speelt vanavond in „De Lemmings" de fatale vrouw Loes, die Japie wel eens even aan een er varing zal helpen. en zendt die vanavond uit. Men krijgt van hem te horen songs als „Still crazy after all this years", „Sound of silence" en „Late in the evening". Hij verbrak destijds zijn samen werking met Art Garfunkel, deed wat film (The Graduate) en kwam als solist sterk voor de dag. Ned. I 20.40 uur. Don Quichot Na zijn gevecht met de wijn zakken krijgt Don Quichot te horen, dat zijn geliefde geen échte prinses is, maar gewoon een lief meisje. Dat hij daar al die moeite voor gedaan heeft, verdriet hem niet, maar ver leidt hem tot nieuwe avontu ren. Hij laat zich door niets weerhouden. Ned. II 18.59 uur. Kindervriend de Bom Jan J. de Bom als personifica tie van de kindervriendschap gaat vanavond in op al die brieven die kinderen schreven en die betrekking hebben op hun eigen lichaam. Er heerst in die wereld nogal wat ver driet over. het eigen uiterlijk. Met afwijkingen van wat nor maal heet is men vaak niet erg gelukkig. Aan het programma doen ook een paar actrices van het „Spiegeltheater" mee, die ook niet helemaal tevreden zijn over hoe zij er uit zien. Ned. II 19.25 uur. De Lemmings Japie gééft een groot feest op de boerderij van de Vaal, maar komt daar de fatale vrouw Loes (Caroline de Beus) tegen. Door haar wordt Japie in het hooi verleid. Geen opwekken de scène voor zijn liefje Anja. Zij is daar dan ook goed boos Ned. II 20.27 uur. Koning klant Letty Kosterman en Joep Bonn hebben het weer over artikelen en aanbiedingen waar de consument licht mee in de fout kan gaan. Ned. II 21.20 uur. Edeivrouw Lady ffobes gaat met vakantie, maar kleedt dat zo in, dat De Veres niet de kans krijgt om ten aanzien van haar er beter van te worden. Ned. II 21.55 uur. NEDERLAND 1 NOS 18.25 Nieuws voor doven en slechthorenden 18.30 Jeugdjournaal 18.36 Sesamstraat 18.50 Paspoort: informatie voor Turken AVRO 19.00 Heidi 19.25 Mork en Mindy, tv-serle 19.50 AVRO's Sportpanorama 20.15 AVRO's Tele-tips 20.40 Paul Simon in concert NOS 21.37 Journaal 21.55 Den Haag vandaag 22.10 NOS-Tribune 23.05 Journaal 23.10 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND 2 TELEAC 18.27 Wiskundige modellen, VARA 18.59 Don Quichot, tekenfilmserie 19.25 Jan J. de Bom v-h De kindervriend, kinderprogramma VARA 20.27 De Lemmings, tv-serie 21.20 Koning Klant 21.55 Edeivrouw bedelvrouw, tv-serle 22.25 Achter het nieuws NOS 23.20 Journaal 23.25 Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSLAND 1 20.00 Journ. 20.15 Actuele doe. 21, De deuk, tv-spel, 22.30 Actual. 23, Verhaal. 00.30 Journ. (Reg, proj i NDR: 18.00 Der Pollzei Inspektion I Morde, tv-serie. 18.15 Eine a sche Familie, tv-serle. 19.15 Agtu 19.45 Inform, progr.). DUITSLAND 2 18.20 Frau uber vlerzlg, tv- 19.00 Jour. 19.30 Muzlekprogr. II gelernt sein, tv-serie. 211 1.20 Inform, progr. 22.05 0 ute vom Kreuzbergier Kil DUITSLAND WDR 3 18.00 Kleuterprogr. 18.30 Cursj; psychologie. 19.00 Rlngo aan het einde van de regenboi tv-serie. 19.45 Journal 3. 20.00 Jou] 20.15 Ein Mann komt In die j£ (Check-up-Un second souffle), Fra progr. 22L BELGIE NED. 18.25 Tekenfilmserie. 18.30 Kind| progr. 19.00 Slapstick. BELGIE NED. 2 Van 181)0 tot 20.10 Zie NET 1. 20]e Filmrep) 21.45 Filmrubrii BELGIE FRANS 18.15 Spelprogr. 18.30 Politieke i 19.00 Reg. mag. 19.25 Weerbfc speelfilm. 21.45 Fllmrubrieken. 22) dame de plque. Opera kofsky, uitgevoerd In de opera t t Gürzenlch Orchet se kinderkoor en solisten. Aan: tend: Follow-me, tv-kursus Engels: 47: Cambridge 48: I think it's awful. [d krijg gemee op ha beautiful town; N. V.G NEDERLAND 1 NOS-NOT 10.15 Schooltelevisie NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND 2 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSLAND 1 10.00 Journaal. 10.03 Die alten Leute vom Kreuzberger Kiez. 11.45 Um- 12.10 Informatief progr. 10.03 Die ger Kiez. 11.45 Umschau. 12.10 Inl matief progr. 12.55 Persover2 Journaal. 16.15 Informatieve 16.45 Journaal. 16.55 Eine Haus. 17.20 Informatieve serk Gevarieerd magazine. BELGIE FRANS 14.00 Schooltelevisie. 17.30 Medeèiurslic lingen. 17.45 Tekenfilms. Idering jt conf 19.02 Poster 20 02 Ferry Maat s %clusie n plek: Veronica krijgt niet genoeg van het openbreken van het omroepbestel. Ze heeft er al een uitgebreide special aan ge-, wijd. Gisteren werd die stof als een vervolgverhaal of gebed zonder einde voortgezet onder de titel „De grote vér- warring". Het stramien waarin de grieven en aanbevelingen werden gegoten, week niet veel af van vorige behandelin gen. Maar er verandert inmid dels ook weinig. Terwijl het buitenland gereed staat bij ons in te breken met revolutionai re omroepsnufjes blijft het hier in hoofdzaak bij de boot af houden. Aan het slot werd mi nister Gardeniers gesteld voor de gewetensvraag of zij straks niet zal moeten toegeven de Nederlandse kijker en luiste raar veel te hebben onthou den. Juist niet, vond de minis ter. Men zal haar prijzen, om dat ze niet heeft toegegeven aan paniekvoetbal. Veronica voelt zich het meest verwant met het plan van de commissie Van Doorn, gaf op het scherm vast een schema van radio- en tv-zenders, die straks aan elk pleziertje moeten tegemoet ko men. Niet langer de glazen stolp, waarover VPRO man het had, waaronder elke nieu we ontwikkeling wordt begra ven. Minister Gardeniers sprak nog even als schutsengel van de pluriforme pers. Ver onica zei niet bang uitgevallen te zijn voor de commercie en het ideaal blijft: elk stadje zijn eigen omroep. Wat de kabel betreft, wees de minister op van ideale diensten, die dit strument kan vervullen, zo| hulpje van de geneeskund dienst. Maar daarvoor zijn die ontwikkelingen natuurlr niet in de eerste plaats in gezet. Omroepbeelden Amerika, Italië en Engela moesten tonen hoe goed al vrijheid daar wordt benut. I overtuigend was dat toch al] maal niet. Maar dat lag moedelijk aan het nogal ch "j tisch op elkaar stapelen i uur van zoveel informatie. HAN JONKJÖJ! ADVERTENTIE "Luchtalarm" in uw maag? Overmatige luchtophoping^ in maag of darmen kan e vervelend, opgeblazen gev< en pijnlijke spanningen ten gevolge hebben. Dat is het geval na het eten v bepaalde spijzen. Neem dal Ceolat.Ceolat kauwtablettl zijn aangenaam van smaak en gemakkelijk in te nemen Ceolat helpt snel en doel treffend. frssing Uitsluitend verknigbaar bi) Plagen apotheker en drogist. fdiepin ral de gebruiksvoorschrift»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 2