Luciano Pavarotti:beter dan Enrico Caruso ooit is geweest? Met nieuwe moed opnieuw het diepe Concertagenda PLATEN vakbonden KIT HANS )Bak 28 waart Status Quo, Ahoy' Sportpaleis in Rotterdam. 29 maart Lancee, Oikos in Wateringen. 29 maart Margriet Eshuijs, Paard van Troje in Den Haag. 30 maart Fats Domino, De Doelen in Rotterdam. 31 maart Limit, muziekcafé de Paap in de Papestraat in Den Haag. I en 2 april Chris Hinze and Friends, Leidse Schouwburg in Leiden. 3 april Basement 5, Melkweg in Amsterdam. 3 april Pauline Murray, Paard van Troje in Den Haag. 3 april Dianne Heatherington, Paradiso in Amsterdam. 3 april Guerilla, O'16 in Voorburg. Aanvang 21.00 uur. 4 april Barrelhouse en Linton Kwesi Johnson, Paard van Troje in Den Haag. 4 april The Last Disco Party met de formatie „Thunder storm", Nederlands Congresgebouw in Den Haag (aanvang 22.30 uur) 9 april Isaac Guillory, Paard van Troje in Den Haag. 10 april The Nits, So What in Gouda. II april Fischer Z, Paradiso in Amsterdam. 11 april Basement S, Paard van Troje in Den Haag. 11 april Stanley Frank, Paradiso in Amsterdam. 15 april extra concert Fats Domino, Nederlands Congresge bouw in Den Haag. 16 april Nine Below Zero, Het Paard van Troje in Den Haag. 16 april Jurgen Pluta, Melkweg in Amsterdam. 18 april Nine Below Zero, Eksit in Rotterdam. 19 april Nine Below Zero, Paradiso in Amsterdam. 19 en 20 april B.J. Spears, Wanda Jackson en Matchbox, tijdens Countryfestival in Ahoy' Sportpaleis in Rotterdam. 26 april Iron Maiden, Stadsgehoorzaal in Leiden. 26 april Stray Cats, Paradiso in Amsterdam. 28 april Bruce Springsteen és The E Street Band, Ahoy' Sportpaleis in Rotterdam. 29 april Extra concert van Bruce Springsteen The E Street Band, Ahoy' Sportpaleis in Rotterdam. I mei Lademacber's tnnersleeve is Oh Boy, Paarde van Troje in Den Haag. 15 mei 999, Paard van Troje in Den Haag. 16 en 17 juni The Beat, Melkweg in Amsterdam. Gruppo Sporti vo scoort in Italië De Nederlandse popgroep „Gruppo Sportivo" beleefde deze maand vroeilige tijden in Italië. De formatie was daar voor tv en radio-opnames, als ook voor concerten in Milaan, Rome, Udine, Reggio en Na pels. Your Boy (van de elpee Copy Copy) bijzonder hoog. Het werd in talrijke discotheken gedraaid en staat momenteel tweede in de landelijke disco- thekencharts. Ook in diverse andere hitlijsten staat de single hoog genoteerd. Terwijl Italië enthousiast is over Watch Your Boy, hoopt Sportivo in Nederland te sco ren met een nieuwe single, ge titeld Very Nice, die aanstaan de maandag uitkomt. Uiter aard is dit weer een produktie van Hans Vandenburg en Ro bert Jan Stips. ^PHIPOMT A THIRD miF j Pinpoint Third State (Albion) Toen de punkstorm al in kracht was afgenomen, richtte ex-Lurker Arturo Bassicko de formatie Pinpoint op. De lange tijd tot het verschijnen van deze debuutelpee is voor namelijk gevuld met optredens in obscure punkkeldertjes of wat ruimere onderkomens, maar dan als voorprogram ma van de Members en de Stranglers. De tien nogal uit eenlopende nummers geven een afspiegeling van een ..groep in ontwikkeling". Van een weinig elegante post- punkband in het zwartgallige Hospital tot de electro-top- popband a la Ultra vox in Waking Up. Family Life en het vinnige Blind Éyes zijn overtuigende openingsnummers waarin Pinpoint een gedrevenheid aan de dag legt die doet denken aan de Boom town Rats op hun debuutplaat. Dat hoge tempo houden „Mr" Billingsley en Co moeiteloos vol tot het hoekige, smerig klinkende titel nummer. Het vervolg boeit minder, met uitzondering van het stemmingrijke Somebody Told Me dat door een zekere Joe Sax van een fraaie saxofoon-begeleiding is voorzien. Ook hier dringt zich weer een vergelijking op. Ditmaal met het koele, afstandelijke geluid van de Comsat Angels. Tegenover de felle Pinpoint-uithalen in de openingsgroe ven staat het onbeduidende slotnummer Drowning In The Wave Of Life dat tenslotte in een geluidsbrei ten onder gaat. De formatie kampt met hetzelfde probleem als het Feyenoord elftal in hun wedstrijd tegen Go Ahead: over tuigend beginnen en in de tweede helft onherkenbaar te rugkeren om vervolgens de volle winst nog uit handen te geven. N.M. AMSTERDAM „Op de dxg dat we de studio In gingen om onze nieuwe elpee Celebrate The Bul- let op te nemen, liet kla vierspeler Desmond Brown het afweten", al dus Selecter-gitarlst, songschrijver en oprich ter Neol Da vies. „Hij ver telde ons dat hij om per soonlijke redenen niet meer In de groep wilde spelen. Desmond viel niet meer om te praten en dat zette ons aan het denken. We besloten dat het voort bestaan van onze groep voor een groot deel zou afhangen van een goede samenwerking tussen bas en drums. Daarom vroe gen we bassist Charley Anderson op te stappen. Hij paste niet meer in de groep. De drummer en bassist waren tè ver uit elkaar gegroeid". Na het vertrek van de bassist werd de hulp van Selecter- producer Roger Lom as inge roepen. Hij nam de basgitaar van Charley over en is dan ook op één nummer (Deep Water) te horen. „De toetsen- speler is pas na een week vervangen. Er is even over gedacht helemaal geen kla vierspeler meer te gebruiken en het geluid van de groep rond de gitaren te structure ren. Dat er tenslotte toch een nieuwe toetsenist kwam, is te danken aan onze ex-managêr Juliet de Vie. We waren op zoek naar een nieuwe bassist en zij kende iemand die in China Street speelde (een groep die rond 1978 in Lon den nogal bekend was). De band bestond niet meer maar ze wist de bassist Adam Wil liams op te sporen. Hij speel de inmiddels in de uit Lan caster afkomstige Pharoahs. We vroegen of hij zin had om in The Selec ter te spelen. De volgende dag stond hij op de stoep... maar niet alleen. Hij had ook Pharoahs-klavier- speler James Mackie meege nomen. Beiden pasten uitste kend in de groep en zijn maar meteen gebleven Blockhead Voordat Adam en James de groep kwamen versterken, heeft Blockhead-bassist Nor- man Watt-Roy ook nog wat partijen gespeeld. Neol: „We deden het tv-muziekpro- gramma Top Of The Pops toen Charly en Des net wa ren vertrokken. In die show zat ook Ian Dury. Hij zei: „Je kan wat mij betreft The Blockheads gebruiken, als er iets moet worden opgeno men". „Norman heeft op twee num mers van de elpee meege speeld (Celebrate The Bullet en Washed Up And Left For Dead). Dury was ook bij die opnamen aanwezig, maar speelde niet mee. Hij was al leen maar meegekomen om Norman gezelschap te hou den en hem aan te moedi gen". Problemen Het vertrek van de twee le den was niet het enige pro bleem voor The Seleóter. Elven daarvoor, net na de succesvolle Amerikaanse tournee eind vorig jaar, had den ze de samenwerking met The Specials en het inmid dels zeer beroemde 2-Tone label opgezegd. Neol daaro ver: „De samenwerking met The Specials was tot het nul punt teruggelopen. Ih de tijd dat we het 2-Tone label in Coventry opzetten, toerden we samen en konden we ge makkelijk nauw samenwer ken. Eenmaal in de lift (naar de sterstatus) was dat niet meer zo. We zagen elkaar nauwelijks. Als wij in Enge land toerden, zaten zij in Eu ropa. Waren The Specials in Engeland, dan speelden wij in Amerika. Een grote fout was dat er nooit echt een ba sis is geweest van waaruit werd gewerkt Daarom liep alles uit de hand toen we in Amerika waren. Er werden dingen besloten waarmee we bet niet eens waren. Omdat we zo ver weg zaten, konden we daar niets tegen doen. Maar het ging vooral mis met 2-Tone door de manier waar op er over het label werd ge schreven. Volgens de mu- ziekpers was 2-Tone een suc cesvol, onafhankelijk popla- bel. Het zwart/wit-symbolis- me dat vorm werd gegeven in het zwart/witte mannetje betekende voor ons meer dan een slim uitgedacht grafisch ontwerp. Wat we onder an dere wilden, was de tegen stellingen tussen blank en zwart en vrouwen en man nen aan de orde stellen. Wat we te zeggen hadden, kwam in de pers echter op de twee de plaats. Het label trok ie ders aandacht, ook van slim me zakenlieden die de sym boliek van 2-Tone gebruik ten om rijk te worden. Toen we uit Amerika terugkwa men was er een volledige in dustrie pnstaan. Stickers en T-Shirts, overal kon je ons symbool op terugvinden. Van het geld dat er aan verdiend werd, kreeg 2-Tone echter geen cent Zo werd de op brengst ook niet besteed aan dingen die wij voot ogen hadden, zoals het financieren van jonge groepen die dat verdienden. We hebben het er met The Specials over ge had. Ons voorstel was met vaak omschreven ska-revivalgroep. Neol Davies is dat „We zijn een moderne die bestaande muziekvt als ska, rock en soH H bruikt, maar daar iets /de i aan toevoegt. Er zijn nijlaa die denken dat besrzit' stijlen steeds weer telN), ren. Dat is volgens nrft g zo. Ze vormen slechts Jde sis voor de nieuwste oX op kelingenisel del Kern napeiH- The Selecter is dus eefec^ derne groep die volgen^aI Davies een hoop heeft ret gen over de leefomstanr den van mensen en di tieke spelletjes die oveïm wereld worden gesj Neol gaat op het puntj zijn stoel zitten en zegtj gaat in onze teksten I om mensen. We pro niemand iets op te dtpv{ door te zeggen: kijk hinr is he*t nmh/oAm hier is het probleem, zijn de oplossingen. T reld heeft zichzelf a^ aantal zeer gecomplii problemen geholpen, maar niet een- twee-dt antwoord is te gevi Zangen» Pauline Black nieuwe atljl. het label te stoppen en iets anders op te zetten. Op die manier zou de handel in 2- Tone-spullen snel genoeg stoppen en het geld dat er aan werd verdiend, zou niet langer in verkeerde handen komen. The Specials wilden dat het label bleef bestaan. We zijn er toen maar uitge stapt. Gelukkig hoefden we niet helemaal opnieuw te be reid gaan samenwerkt lang dat niet gebeurt, de arbeiders worden buit Ze zullen bijvt genoodzaakt zijn mee pen kernwapens te waarvoor... om andere j m( ders te vernietigen. HeLra ginnen. We zijn met nieuwe voP[ ?ns makkelijk ^rS{ moed opnieuw het diepe in "be,der, op te roepen Lte gesprongen. Het contract met fan stake"- maar danit t Chrysalis was snel getekend. bun baan en B,n We moeten ons nu opnieuw fr Ben°eg anderen kla. hun werk over te bewijzen". Ska-revivai- groep Muzikaal wordt The Selecter Het is een ingewikkeldCtn bleem, dat zonder samedburi king niet is op te lossen^ DEN HAAG Aangezien kunst en leven niet zijn te schelden, ligt het voor de band dat zich ook in het te genwoordige kunstbedrijf ge regeld wild- en scheefgroei manifesteren. In feite Is de glorieuze carrière die Luciano Pararottl de afgelopen tien, twaalf jaar maakte, een voor beeld van zulk een artistieke scheefgroei. Het Is de moeite waard zich eens te realiseren hoe Pavarotti 's werelds hoogst betaalde (en daardoor onbetaalbaar geworden) ope ratenor werd en hoe hij daar na helaas zijn carrière voor een belangrijk deel op een on eigenlijke manier Is gaan aan passen. Pavarotti trad al in 1966 op in het Holland Festival en wel in een voorstelling van Bellini's opera „I Capuletti e Montec- chi". In de toenmalige solis tenbezetting viel hij niet uit de toon, noch in positieve noch in negatieve zin. Hii was even in de dertig en behoorde tot de veelbelovenden van wie moest worden afgewacht of zij het met zulk een kwetsbaar in strument als een mooie stem zouden weten te maken. De bakkerszoon uit Modena die van zijn vader een passie voor het muziekdrama had geërfd, ging net zo redelijk en verstandig te werk als ijn va der, die zich door wat hij als zijn liefhebberij beschouwde, niet liet verleiden zijn zoon dadelijk toestemming te geven operazanger te worden. Ter- wille van een maatschappelijk houvast wilde hij dat Luciano eerst onderwijzer werd maar het bloed kroop waar het niet gaan kon en een uitgesproken natuurtalent krijgt in een Ita liaans operatheater al gauw een kans, ook als het veel be ter zou zijn als het die kans pas later kreeg óf helemaal niet omdat de kans niet pastjn het zogenaamde stem vak van de betrokkene en hem daarom noopt tot ruïneuze forceringen. Blijkbaar als uitzondering op de regel paste Pavarotti goed op zichzelf of kreeg hij goed advies. In elk geval hield hij zich aanvankelijk strikt aan partijen voor een hoge en lich te lyrische tenor. Wél dus Ne- morino in Donicetti's „L'Elisir d'amore" of Tebaldo in boven genoemde opera van Bellini, maar geen Radames in Verdi's „Aidaom van zwaardere „heldische" partijen maar niet te spreken. Hij werd daarvoor beloond want in 1983 mocht hij in het Londense Covent Garden voor Guiseppe di Ste- fano invallen als de dichter Rodolfo in Puccini's „La Bohè me". Daarmee begon zijn in ternationale loopbaan. Het is jammer, en ook teke nend voor de gang van zaken, dat de Nederlandse operalief hebber Pavarotti's carrière na 1966 slechts van een afstand kon volgen en hem pas in fe bruari van dit jaar op een en kel optreden in Amsterdam „live' kon beluisteren en dan nog niet eens in het kader Luciano Pavarotti waarin hij volledig zou kun nen functioneren, dus niet in een operarol op het operato neel maar als concertgever met een piano als surrogaat voor een orkest De uit hun verband los gemaakte aria's geven niet de mogelijkheid tot optimale zeggingskracht en de liflafjes van populaire Italiaan se liedjes en dubieuze bewer kingen van uit het klassieke koor- en liedrepertoire geam puteerde nummers helemaal niet. Het is teleurstellend dat een begenadigd zanger als Pava rotti zulke manifestaties pro beert goed te praten als zijnde „een soort gymnastiek voor de stem". Veel aanvaardbaarder is wat hij gaat vertellen in zijn autobiografie (in het Engels „My own story" geheten) die weldra zal verschijnen. Hij verdedigt daarin de aanpas sing van zijn repertoire aan het karakter van zijn stem, en daarin heeft hij groot gelijk. Ik wil ook beslist niet zover gaan als sommige operaliefhebbers die zeggen dat je bij Pavarotti op een concert „alleen een uit zonderlijk mooie stem" hoort. Zeker, als hij zich aan Frans of Duits repertoire waagt, be vindt hij zich duidelijk op glad ijs maar in het Italiaans blijkt uit vele détails dat hij heel goed weet waarover hij zingt. Daarom is het zo triest dat hij de laatste acht, negen jaar zo veel „concerten"geeft en daar ook in zijn platenrepertoire de nadruk op legt. Wel geeft hij ruiterlijk toe bang te zijn dat hij tijdens het zingen te veel aandacht moet geven aan het acteren maar dat is evenmin een artistiek verdedigbaar uit gangspunt voor een geboren operazanger als „concerten dat zijn. Wie een juiste indruk wil krij- S°n van Pavarotti's uitvoerend unstenaarschap „in zijn tota liteit", kan het best grijpen naar het Decca-dubbelalbum dat het vorig jaar onder het modieuze motto „Greatest Hits" verscheen en dat het nummer D 236 D 2 music as- d). sette: K 236 K 22) draagt. Dit*), album bevat 26 in het Engels uitstekend toegelichte num mers, een soort bloemlezing uit zijn vroegere platen met ook wat ensemblewerk onder anderen met Joan Sutherland. n r Verder is er het dubbelalbum „Bravo Pavarotti" Decca D 129 D (musicassette: K 129 K 22) N zonder liflafjes en met alleen ds< opera-aria's. Dit album zou Sei mijn voorkeur hebben. In een uitstekende opname hoort u Pavarotti in zeer uiteenlopen de expressies! Von Karajan heeft de krasse stelling geponeerd dat Pava rotti beter is dan Caruso ooit is 5 geweest. Hoe komt de fameuzep D dirigent tot dit oordeel? Hij was dertien toen Caruso stien Is hij afgegaan op de platen die hij naliet? Een slecht uit gangspunt voor een definitieve en totale beoordeling. En wat >p). doet het er toe? Heeft Karajan niet met een duimstok meet? JOHN KASANDER das rij >orc /HC) otei

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 18