jj Theater fascineert met „Het dagelijks leven" Textiele figuren van Kea Tan in Het Anker Leiden anderhalve week boordevol mode LEIDSE BIOSCOPEN Ragfijn oorlogsbeeld van Francois Truffaut Antiekbeurs in Groenoordhal Margriet Wehrmeijer in Oude Raadhuis Warmond EN VERDER.... „Hazerswoude in boeken en op prenten" STAD LEIDSE COURANT VRIJDAG 6 MAART 1981 PAGINA 9 LEIDEN „Het dagelijks leven" is een niet zo be kend toneelstuk van de dichter Rainer Maria Rli ke. Toneelgroep Theater brengt het uit 1900 stam mende stuk op zaterdag 7 maart in het Lak. Rilke schildert in het stuk een romantisch beeld van Kunst en Leven. Voor de schilder Georg is het dage lijks leven te dagelijks: zijn leven moet kunst zijn. Door het krampachtig zoeken naar dit ideaal, ziet hij niet dat zijn model Mascha grote onbaatzuchtige liefde voor hem koestert. Georg ont- Truus te Selle als Hélène en Arthur Borïi als Georg In „Het dagelijks leven". moet Hélène, met wie hij op één avond zijn verleden, he den en toekomst bespreekt en beleeft. Wanneer Hélène Georg de volgende ochtend opzoekt, denkt Georg dat dat het begin is van een ideaal leven samen; Hélène is ech ter gekomen om afscheid te nemen. Hun gezamenlijk le ven heeft zich de vorige avond reeds afgespeeld, er is niets meer over. Ook Ma scha wendt zich van hem af, het heeft haar te lang ge duurd. Theater heeft „Het dagelijks leven" een niet-realistische vorm gegeven. Decor en kostuums zijn citaten van stijlen, personen en levens wijzen. Een hele handeling (Mascha's afstoffen) wordt soms door een enkel gebaar gesymboliseerd. Hélène voert geen gewone conver satie, maar poneert stellin gen over de kwaliteit van het Leven. Zij is dan ook geen personage, maar de verpersoonlijking van een Idee. Mascha daarentegen is een levensecht en herken baar karakter, dat boven dien uitstekend uitgebeeld wordt door Liz Snoyink. Georg is als personage een mengeling van Hélène en Mascha, waarbij hij meer het realistische van Mascha in zich heeft dan het abstracte van Hélène. Theaters „Het dagelijks le ven" is geen perfecte voor stelling: de thematiek en de uitwerking van het stuk zijn niet meer van deze tijd, vormgeving en spel van Theater zijn niet optimaal. Maar toch heeft de voorstel ling me geboeid en gefasci neerd, en dat is meer dan menig „perfecte" voorstel ling bij mij teweeg heeft ge bracht Jacqueline Mahieu apa LEIDEN De commissie Leiden Promotion doopt onder het motto „Leiden Leeft" van 17 maart tot en met 28 maart de Sleutelstad om in „Leiden Modes- tad". Het modefes tijn is opgezet met de hulp van een groot aantal Leid- se winkeliers. De modieuze activi teiten beginnen dinsdagavond 17 maart om acht uur met een modeshow in de Stadsgehoor- zaal. Hieraan wordt onder meer mede werking verleend door dansers en dan seressen van de Leidse Balletschool. De presentatie is in handen van Judtith Bosch. Tijdens deze anderhalve week is er een mode-infor matiecentrum inge richt in het Waagge bouw aan de Aal markt en wordt er een modefotowed strijd gehouden. Het programma ziet er verder als volgt uit: donderdag 19 maart van vier tot vijf uur haarmode- show in Salon Koet sier, Hoge woerd 21; 21 maart modeshow bij Lampe, Bree- straat 161; 24 maart modeshow in Holi day Inn, aanvang 20.00 uur; 26 maart een modeshow langs de Korenbeurs, Bo termarkt en Nieuwe Rijn, 26 maart door lopende modeshow in Modehuis Lisa, Breestaat 35; 28 maart modeshow bij Men Special, Haar lemmerstraat 237 van half zeven tot negen uur; van 21 tot en met 27 maart: modeshow bij Chez Kok, Doezastraat 43 van zeven tot negen uur; 23 en 26 maart, vanaf 13.45 uur mo deshow bij Dickhoff Mode Doezastraat 28; van 18 maart tot en met 25 april bij Look, Breestraat 140, schilderijen ex positie; 21 maart tot en met 27 maart, diashow en/of mo deshow in etalage van Waals Mode, Haarlemmerstraat; 21 tot en met 28 maart modeflitsen, tentoonstellingen en werk van Charles Montaigne; 21, 24, 26, en 28 maart shows in Modehuis Warnecke aan de Breestraat; 21, 25 en 28 maart modeflit sen video of life bij Riël, Breestraat 135; 21, 25 en 28 maart kleine modeshows in Mag en Maggie, Breestraat 149; 21, 25 en 28 28 maart, mo deshow bij Van Eg- mond aan de Bree straat Van 17 tot en met 28 maart staat Lelden In het teken van de mode. Een Russische rels-lkoon, een van de bijzondere stukken op de Leidse antiekbeurs. Catherine Deneuve en Gerard Depardier In „Le dernlet métro". Frangois Truffaut heeft ooit een boek over Alfred Hith- cock geschreven, en al kan je de Franse filmer in geen enkel opzicht vergelijken met de master of suspense, toch valt aan Truffauts laat ste film te zien waarom hij Hitch bewonderde. „Le der- nier métro" is een film over het Parijse theaterleven in de tweede wereldoorlog. Geen oorlogsdrama met ge welddadige scènes, maar een soms bijna lichtvoetig ver haal, waarin ondanks de on dertonen van een komedie een nauwelijks beredeneer bare spanning voelbaar blijft. De titel van Truffauts film verwijst naar de laatste me tro die vóór de verduistering intrad de Parijzenaars tij dens de bezetting van de schouwburg naar huis moest brengen. Achter die bijna toevallige titel schuilt een subtiele film die een aantal menselijke relaties ragfijn uiteen rafelt. In de eerste Studio: Le dernier Metro (16) met Catherine De neuve en Gérard Depar- dieu. Regie: Francois Truffaut. plaats een acteurs-film. In dit geval o.a. voor Cathérine Deneuve als theaterdirectri ce en Gerard Depardieu als de nieuwe ster aan haar ge zelschap tijdens de opvoerin gen van een Noors stuk, „De verdwenen man". Die titel is dubbelzinnig, want de Joods-Duitse echtgenoot van Deneuve, regisseur en direc teur, heeft zogenaamd bezet Frankrijk ontvlucht, maar is in feite ondergedoken in een kelder onder het theater, en kan vandaar via zijn vrouw de repetities leiden. Niet het al of niet ontdekken van hem door de Duitsers levert de spanning, maar veeleer de tussen Deneuve en De pardieu ontstane verhouding die geen werkelijke verhou ding wordt En naast die on uitgesproken driehoek de schets van het reilen en zei len van mensen in oorlogs tijd. Binnen een verliefd-geamu seerde kijk achter de scher men van dat toneelwereldje staan daar de zo naar onze eigen artistieke oorlogsge schiedenis verplaatsbare ty pes. De actrice die koste wat kost vooruit wil, via man nen, vrouwen, of politiek, de plaatsvervangende directeur die niet aan politiek doet, maar gewoon zonder zich te corrumperen z'n theater draaiende en de mensen aan het werk wil houden; de verachtelijke criticus (die zich via zijn anti-semitisme een levensgevaarlijk nieuw belang weet te verwerven. Truffaut houdt zich in „le dernier métro" als regisseur op de achtergrond om zijn fijnzinnig verhaal des te meer te laten spreken. BERT JANSMA LUXOR Supersmeris (a.l.) Terence Hill kind in de hogere regeringskringen als een dit keer als supermens in een best wel gek- groot wijsgeer wordt geaccepteerd, (derde ke film. (tweede week) week) CAMERA Apocalyps now (12) Beklem- REX Ik voel nattigheid (16) Pornofilm mende film waarin Amerika ziin afschuw van de oorlog in Vietnam nadrukkelijk laai EUROCINEMA I (Alphen) Een vlucht zien. (reprise, eerste week) regenwulpen (12) Zie Lido I. LIDO I Een vlucht regenwulpen (12) Goede Nederlandse speelfilm naar het ge lijknamige boek van Maarten 't Hart. (derde week) LIDO II Goldfinger (12) Een van de eerste James Bond films met Sean Connery nog als agent 007. (reprise, derde week) LIDO III The blues brothers (a.l.) Dold waze musical vol actie van regisseur John Landis (maker van Kentucky fried movie) en National Lampoon Animal House). Een super-slapstick film. (zeventiende week) TRIANON Being there (a.l.) De onlangs overleden Peter Sellers op z'n best als de tuinman, die als een argeloos reagerend EUROCINEMA II (Alphen) Smokey and the bandit II (a.l.) Vervolg op de ge lijknamige film waarin honderden automo bielen tot wrakken werden getransfor meerd. Regisseur Hal Needham is erin ge slaagd een leuker vervolg te maken, waarin behalve een veldslag tussen politieauto's en vrachtwagens ook nog een olifant ten tonele wordt gevoerd.(derde week) EUROCINEMA III (Alphen) The deer- hunter (12) Inmiddels beroemde film waar in Amerika zich afzet tegen de verschrik kingen van de oorlog in Vietnam, (reprise, derde week) EUROCINEMA IV (Alphen) The blues brothers (12) Zie Lido III. (derde week) HAZERSWOUDE De Haagse kunstenares Kea Tan stelt tot en met 29 maart haar textiele figuren ten toon in Het Anker in Hazerswoude Rijndijk. De kunstenares is daar op uit nodiging van de Culturele Raad van Hazerswoude. Kea Tan werd 52 jaar geleden geboren in Amsterdam en is thans woonachtig in Den Haag. Zij volgde haar oplei ding aan de Jan van Eijck Academie in Maastricht en la ter aan de Rietveld Academie in de hoofdstad. Haar eerste werken bestonden uit geba tikte poppen en sieraden. En kele van deze poppen werden tijdens een televisie program ma over Nederlandse mode ontwerpers getoond. De laat ste jaren houdt de kunstena res zich bezig met textiele fi guren en wandornamenten (ook in batik techniek). Het werk van Kea Tan is duide lijk beinvloed door Indonesië. Na haar huwelijk met de, in dat land geboren, Tan heeft Op zaterdagen tussen 16.00 en zij Indonesië regelmatig be- 18.00 uur en van 20.00 tot LEIDEN In de Groenoordhal wordt tot en met zon dag 8 maart een grote antiekbeurs gehouden. Oor spronkelijk zou de plaats van handeling de Stadsge hoorzaal zijn, maar vanwege de overweldigende belangstelling is de beurs te elfder ure naar de Groe noordhal verplaatst. Er zijn veertig antiquairs uit heel Nederland uitgenodigd, waaronder gespecialiseerde stands met Duitse, Engelse en Hollandse meubelen, klokken schilderijen, tapijten, pop pen, juwelen, zilver, oud gereedschap en plateel. Er zijn ook deelnemers met een gevarieerde collectie koper, tin, kristal, imari, asiatica, munten en boerenantiek op de beurs te vinden. Er wordt uitsluitend met schriftelijke ga rantie verkocht, terwijl er voor de opening een controle is op de uitgestalde antiquiteiten. Dit om neo en replica te weren. Voor vrijdag en zaterdag geldt een gereduceerde toegangsprijs. De openingstijden zijn: vrijdag van 16.00 tot 21.00 uur, zaterdag van 11.00 tot 17.00 uur en zondag van 10.00 tot 18.00 uur. WARMOND De schilderijen en aquarellen van Margriet Wehrmeijer kunnen worden omschreven als een synthese van realisme en magisch realisme. Wie dat aan den lijve wil ondervinden kan een bezoek brengen aan de expositie van deze uit Capelle aan den IJssel afkomstige kunstenares die tot en met 1 april wordt gehouden in het Oude Raadhuis aan de Dorps straat 38 in Warmond. De heer S. Leer opent morgen de expositie om vier uur. Van het werk van Magriet Werkmeijer wordt gezegd dat het de indruk geeft dat iemand onderweg is door de wer kelijkheid. In het gladde donker van de eerste schilderijen duikt een gezicht op, een vogel, het raadsel van de werke lijkheid. Maar dan gaat het donker over in vlakke compo sities van lichte vlekken, het tranformeert zich in licht blauw en wit, in oranje, geel en beige. Het raadsel blijft echter, terwijl een suggestie van omgeving rond de centra le figuur zichtbaar wordt. Kinderen lopen door strandschilderijen. Blauw en wit brengen de zee dichtbij, en een meeuw vliegt in de ruimte: omen van een andere werkelijkheid. Het ogenschijnlijk realisme vangt geen visuele realiteiten op, de .verkelijk- heid vervloeit, vervaagt. Zee schept ruimte en rust, ook langs kusten van Sicilië. De overgang naar de zee van het golvende, zuidelijke landschap komt vanzelf; lijnen, kleu ren en sfeer sluiten aan. Uit de ingehouden adem van deze stilte springt de evolutie van een nieuwe visie: een man in een tropische wereld, met een leeuwin achter zich. Zijn karakter omringt hem, zijn persoonlijkheid is even duidelijk te zien als zijn li chaam. Dan blijkt de synthese van realisme en magisch realisme voor de hand te liggen, uiterlijke en innerlijke beelden vallen nu samen in een overflow-techniek. Reali teiten staan niet langer naast of om elkaar, maar schuiven in en over elkaar, tegelijkertijd in één beeld. Zo ontstaan spiegel-aquarellen met hun dubbeleffect, aquarellen met een innerlijke weerspiegeling van zichzelf. Het raadsel van de werkelijkheid wordt niet opgelost, maar het is wel zeer zichtbaar geworden. Margriet Wehrmeijer is op zondag 22 maart zelf aanwezig in het Oude Raadhuis. Ze exposeerde eerder in Den Haag, Rotterdam, Dordrecht en Sicilië. De tentoonstelling is te bezichtigen op dinsdag van 19.00 tot 21.00 uur, op woens dag en donderdag van 14.00 tot 16.00 uur, op zaterdag tot 11.00 tot 16.00 uur en op zondag van 14.00 tot 16.00 uur. HAZERSWOUDE „Hazerswoude in boeken en op prenten" is de titel van de tentoonstelling die Cees Kroon, conser vator van. de oudheidka mer, heeft ingericht ter gelegenheid van de vie ring van zevenhonderd jaar Hazerswoude. De commissaris van de Ko ningin in Zuid-Holland, mr. Maarten Vrolijk, is op maandag 16 maart een van de eerste bezoe kers van de expositie, want hij verricht de offi ciële opening. Mr. Vrolijk zal trouwens op genoemde datum later op de dag, tijdens een bij eenkomst die om 19.30 uur aanvangt in de Nederland se Hervormde kerk, het officiële sein geven voor de viering van het feit dat de naam van Hazerswoude zevenhonderd jaar gele den voor het eerst in een officieel document van de graven van Holland werd genoemd. Mr. W. Downer, archivaris van het ge meentearchief te Leiden, houdt dan ook een korte lezing over leven en wer ken van graaf Floris V. Het Muziekensemble Ha zerswoude verleent muzi kale medewerking aan de bijeenkomst Het ligt in de bedoeling dat een door Cees Kroon samengesteld boekwerk met unieke fo to's over het nabije en ver re verleden van Hazers woude eveneens op 16 maart het licht zal zien. zocht en werd vooral gegre pen door de typische volksge bruiken en vele mystieke ver halen. De tentoonstelling is maandag tot en met vrijdag te zien tussen 19.00 en 23.30 uur. .23.30 uur en op zondagen van 12.00 tot 17.00 uur en tussen 19.00 en 23.30 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 9