Kans op behoud pontveer De Kaag weer groter Gezin mag voorlopig in bedri j fsschuur blij ven wonen Bisschoppen starten serie gesprekken kernbewapening EXCOMMUNICATIE BLIJFT Internaat jezuïeten op geheven C REGIOI LEIDSË COURANT DINSDAG 3 MAART 1981 PAGlNA_ jjy IN AFWACHTING VAN UITSPRAAK RAAD VAN STATE RIJPWETERING De familie J. R. M. Bakker van het gelijknamige loonbedrijf aan de Veender- dijk te Rijpwetering mag voorlopig de tot woning verbouwde bedrijfsschuur blijven bewonen. Tot deze uitspraak kwam de raadscommissie bezwaar- en beroepschriften gisteravond. De heer Bakker was tegen de beslissing van het college van B en W dat de woonruimte en de schuur weer in de oude toestand hersteld moet worden, in beroep gegaan. B en W hadden gesteld dat de omschreven als „bouwkeet", heer Bakker in strijd met de en niet een definitieve woon- woningwet en de woonruimte- gelegenheid betrof, verordening had gehandeld Hij stelde dat het loonbedrijf door een schuur te betrekken na veel moeilijkheden einde zonder in het bezit te zijn van lijk gevestigd was in een land de vereiste woon- en bouwver- bouwschuur aan de Veender- gunning. De advocaat, mr. E. dijk op het erf van de familie van der Schans, voerde echter Mooren, de ouders van me- aan dat het hier een tijdelijke vrouw Bakker, woongelegenheid, in de wet Op dit erf stond een woning van de heer en mevrouw Mooren. Omdat dit echtpaar nog op de ouderlijke boerderij woonde, mochten de heer en mevrouw Bakker destijds tij delijk deze woning betrekken. Er waren namelijk toch plan nen voor de bouw van een ei gen bedrijfswoning. Echter de goedkeuring voor de bouw van deze woning bleef te lang uit. Toen het moment ge komen was dat een van de broers van mevrouw Bakker de ouderlijke boerderij over nam, trokken de ouders in een krakkemikkige stacaravan op het erf. Daar hebben ze 9 lan ge maanden in gekampeerd, tot het echt niet langer meer ging. De familie Bakker be sloot een vijfde deel van haar De tot woning verbouwde schuur van de familie Bakker. bedrijfsschuur tijdelijk als wo ning in te richten, zodat de ou ders hun oorspronkelijke wo ning konden betrekken. De bouwvergunning voor de be drijfswoning kwam niet af, hoewel Burgemeester en Wet houders van Alkemade in het geheel niet onwelwillend wa ren. Maar zij hadden een ver klaring van „geen bezwaar" nodig van Gedeputeerde Sta ten en die werd niet verstrekt. Een door de advocaat van de familie Bakker aangespannen procedure bij G.S. pakte nega tief uit, waarna een procedure bij de Raad van State volgde. Uitsluitsel hierover wordt pas eind 1981 verwacht en daarom vroeg mr. E. van der Schans gisteravond of zijn cliënten dan in ieder geval tot zolang hun woonruimte mogen blij ven bewonen. „Dit is geen bot te wetsovertreding geweest, maar een volstrekt noodzake lijke oplossing voor het loon bedrijf. De heer Bakker moet, voor de goede gang van zaken, vlakbij zijn bedrijf wonen", al dus de heer Van der Schans. Tevens voerde hij aan dat de verbouwingsingreep minimaal geweest was. „Het geheel kan zo weer ongedaan gemaakt worden". Tot slot van de zitting deelde de heer Bakker nog mee dat hij, door de omstandigheden gedwongen, niet anders had kunnen handelen dan hij ge daan had. ArtietlReligioi viert jubileum jaar later LANGERAAR De Lan- geraarse muziekvereni ging „Arti et Religioni" is net afgelopen jaar (behou dens de gehouden Taptoe) stilzwijgend voorbij ge gaan aan haar 60-jarig be staan. Deze stilte rond het jubileum had verschillen de oorzaken, zoals het niet beschikbaar zijn van het Parochiehuis en het over volle programma dat afge werkt diende te worden. Het bestuur besloot des tijds de viering van het ju bileum een iaar uit te stel len. Naar alle waarschijn lijkheid wordt Arti's 60ste verjaardag 14 en 15 no vember van dit jaar ge vierd. Hoe dat gaat gebeu ren staat reeds in grote lij nen vast. Men gaat een re ceptie, een jubileumcon cert en een feestelijke bij eenkomst voor de leden, houden. Ook kerkelijk zal het Arti-jubileum gevierd worden, middels een bij zondere dienst, waarbij men zich verzekerd weet van de medewerking van een koor. Het bestuur van de muziekvereniging gaat nu nadere details uitwer ken in overleg met diri gent Stellaard omdat ook rond deze datum de moge lijkheid aanwezig is om een radioconcert te ver zorgen. n r DORPSRAAD BUIGT ZICH OPNIEUW OVER VOORSTEL ALKEM ADI Het pontveer van De Kaag. DE KAAG Het bestuur van de Dorpsraad van De Kaag buigt zich donderdag over de laatste voorstel len van de gemeente Alkemade in de pontveerkwestie. Het gemeentebe stuur vraagt of de Dorpsraad alsnog bereid is een stichting in het leven te roepen voor het beheer van de pont De gemeente had dit reeds eerder verzocht maar stelde toen dat zij daarmee de verantwoordelijkheid niet langer wilde dragen. In de laat ste brief zegt de gemeente daar wèl bereid toe te zijn. Een ontwikkeling die de kans op behoud van het veer aanmerkelijk vergroot Inzet van alle verwikkelingen is het pont veer, de oeververbinding tussen de Bui tenkaag en Kaageiland. Dit veer is aan vervanging toe. De gemeente Alkemade kwam met het voorstel de pont te vervan gen door een tolbrug, daar het veer de laatste jaren veel verlies had opgeleverd. Een brug was dus dè oplossing, zo stelde de gemeente. De Kaagse bevolking sprak zich echter in ruime meerderheid uit te gen de aanleg van zo'n brug. Ook de ge meente Haarlemmermeer, waaronder de Buitenkaag valt, liet weten tegen de aan leg van een brug te zijn. Voor de aanleg dient de Haarlemmermeer haar bestem mingsplan te wijzigen en daartoe is deze gemeente niet bereid. Het Alkemadese college bleef echter bij zijn standpunt, maar liet weten dat de pont behouden kon blijven als de Dorps raad erin zou slagen een stichting of vere niging in het leven te roepen, die de ex- plotatie van het veer op zich zou nemen. Als tegenprestatie zegde de gemeente een jaarlijkse subsidie van 150.000 gulden toe. Mocht na verloop van tijd blijken dat het veer grote verliezen oplevert, dan komen de tekorten voor rekening van de stich ting (Dorpsraad). De Dorpsraad kreeg tot 1 februari de tijd zich hierover te beraden. De Dorpsraad boog zich voornamelijk over de financiële kant van de zaak, daar men er niet van overtuigd was dat een brug inderdaad goedkoper is dan een pont, zoals de gemeente iedereen voor hield. Uit de berekeningen van de Dorps raad, met de door de gemeente verstrekte cijfers, bleek dat een éénmans-pont voor vier auto's niet duurder hoeft te zijn dan een brug. Reden voor de Dorpsraad de ge meente om een heroverweging van haar standpunt te vragen. Tijdens een ontmoeting tussen het bestuu 5 van de Dorpsraad en de Alkemadese raai bleken de raadsleden nogal verrast te zij p. door het cijferwerk. Alkemade kwa Vjrlv daarop met haar gewijzigde voorstel; all §rc nog een stichting oprichten maar de gf nel meente behoud de eindverantwoordin Indien na enige tijd blijkt dat de exploit tie niet haalbaar is, draagt de gemeen uiteindelijk zorg voor de oeververbindin In haar brief aan de Dorpsraad stelt gemeente, te kiezen voor een stichting De Kaag omdat het toezicht van daard sm eenvoudiger is. De Dorpsraad moet dus weer aan 1 werk. Donderdag komt men bijeen om beraadslagen over de voorstellen van i gemeente. Hoewel het allemaal nog onz ker blijft, lijkt de kans op behoud van h pontveer vergroot. „Doordat we de g< meente hebben doen inzien dat een bn niet goedkoper is dan een pont, is er et opening in de onderhandeling gekomen zo stelt J.W.H. Patist, voorzitter van Dorpsraad dan ook. „Het is ons, met on: berekeningen, gelukt de ogen van raadsleden te openen en ze de andei kant van de zaak te tonen. Hierdoor lijl het zeer waarschijnlijk dat de pontverbii ding behouden blijft". Chi Ex-Jehova-getuigen klagen leiding aan De Nederlandse Vereni ging Ontgoochelden (NVO) zal deze week bij de minis ter van justitie een aan klacht indienen tegen de Nederlandse afdeling van het Wachttoren-Genoot schap (van de Jehova-ge tuigen). In de aanklacht worden tegen het Wachtto ren-Genootschap zeven be schuldigingen ingebracht, aldus een woordvoerder. De NVO is een kort gele den opgerichte organisatie van ex-Jehova-getuigen. In Rotterdam hield de vereni ging zaterdag voor het eerst een landelijke verga dering. In de aanklacht tegen de or ganisatie van de sekte van de Jehova-getuigen wordt onder meer gesproken van geeste lijk bedrog, van het bewust verstoren van gelukkige ge zinnen, van het opzettelijk vervalsen van bijbelteksten en van het toegeven door de Wachttoren-leiders tijdens een proces in Brooklin dat met opzet dwalingen worden verkondigd. De aanklacht zal vergezeld gaan van een aantal handte keningen van ex-Jehova-ge tuigen, die zaterdag op de NVO-vergadering aanwezig waren. Daarnaast wordt ook bewijsmateriaal meegestuurd, waaronder brieven van ex- Jehova-getuigen. Sommige brieven bevatten volgens NVO-voorzitter N. Th. Klein een relaas waarbij sprake is van gevallen van ophanging en vergiftiging. De NVO passeert de commis sie uit de Tweede Kamer, die op dit moment bezig is met een onderzoek naar sekten, omdat men meent dat de si tuatie te ernstig is voor onno dig uitstel. De NVO werkt met behulp van juridische adviseurs. „Wij zijn van oordeel, dat het van het grootste belang is, dat op zo breed mo gelijke schaal in de katholieke ge meenschap in ons land het vraagstuk van de kernbewapening en onze ver antwoordelijkheid ervoor, diepgaand besproken wordt". Aldus schrijft kar dinaal Willebrands als voorzitter van de Nederlandse bisschoppenconferen tie in een brief aan een groot aantal instanties en personen, die worden uitgenodigd deel te nemen aan een consultatie over de kernbewapening. Kardinaal Willebrands herinnert er in zijn brief aan, dat de bisschoppen reeds vaker hun ongerustheid hebben uitgesproken „over de waanzin van de nog steeds toenemende bewape ningswedloop, in het bijzonder op het gebied van de kernbewapening". Aan de andere kant worden wij echter niet alleen geleid door zorg, maar ook door de hoop en de verantwoordelijkheid die ons zijn gegeven, zo schrijft de kardinaal. Tegelijk met de brief biedt de kardi naal het Pax Christi-rapport aan ter bespreking en overweging. Ondanks de waardering die de kardinaal voor dit rapport heeft, meent hij toch dat het van het grootste belang is, dat het vraagstuk van de kernbewapening op zo breed mogelijke schaal wordt be sproken. „Wij zullen ons in onze taak zeer gesteund voelen, wanneer door velen uit onze gemeenschap meege dacht en meegesproken wordt en ook meegebeden, om tot een helder oor deel te komen", aldus kardinaal Wil lebrands. Vormingscentra De Federatie van Katholieke Centra Duitsland voor Levensvorming heeft zich ge schaard achter het rapport waarin Pax Christi Nederland de bisschoppen adviseert gebruik en bezit van kern wapens af te wijzen en te pleiten voor eenzijdige stappen in de richting van tweezijdige ontwapening. Dit schrift de federatie in een brief aan de Ne derlandse bisschoppenconferentie. De federatie, waarin vier centra voor jeugd- en levensvorming samenwer ken, spreekt de hoop uit dat de bis schoppen een ondubbelzinnig stand punt zullen bepalen, overeenkomstig het advies in dit verband herinnert de federatie de bisschoppen aan eerdere uitspraken, onder meer de vastenbrief 1980. Verder wordt ervoor gepleit dat bij het proces van bezinning en aktie over de kernwapens, dat in de katho lieke geloofsgemeenschap nodig ge voerd dient te worden, zoveel moge lijk jongeren betrokken worden. Een gemeenschappelijke verklaring van de twee grote kerken in West- Duitsland over de vredesproblematiek zou wenselijk zijn, temeer omdat bin nen de RK kerk zowel als binnen de evangelische kerk van West-Duits- land zeer verschillend hierover wordt gedacht. Dit hebben kardinaal Ratzin- ger en landsbisschop Johannes Han- selmann, beiden uit Mtlnchen, giste ren verklaard na een gesprek van tweeeneen- half uur. Beide kerkelijke leiders bepleitten, dat de r.k. bisschop penconferentie en de raad van de evangelische kerk zich in het kader van de oecumene zouden bezig hou den met de grote ethische problemen. De opvattingen over bewapening en ontwapening staan binnen de kerken van West-Duitsland net zoals in Ne derland liinrecht tegenover elkaar. Dit bleek dit weekeinde wederom tij dens de podiumdiscussie in Hanover over bewapeningsvraagstukken. Daar werd zowel gepleit voor een „af- schrikkingsevenwicht" in de bewape ning tussen Oost en West als voor eenzijdige ontwapening. Katholieken, die lid worden van de Vrijmetselarij, zijn daarmee auto matisch geëxcommuniceerd. Dit verklaart de Romeinse Congregatie voor de Geloofsleer in een gisteren uitgegeven publicatie. Deze verkla ring sluit aan op de brief, die de Congregatie voor de geloofsleer per 19 juli 1974 aan enkele bisschoppen conferenties heeft gestuurd. Deze brief heeft volgens de congregatie aanleiding gegeven tot „onjuiste en tendentieuze interpretaties". In haar maandag uitgegeven verkla ring wijst de Romeinse instantie erop, dat „zonder vooruit te lopen op moge lijke bepalingen van het kerkelijk recht de desbetreffende canonieke re geling op geen enkele wijze veran derd is en deze volledig van kracht blijft"..Dit betekent, aldus de congre gatie, dat „noch de excommunicatie noch andere kerkelijke straffen, die voorzien zijn bij het lid worden van katholieken van de Vrijmetselarij, buiten werking zijn gesteld". De Congregatie voor de Geloofsleer wijst er tenslotte op, dat het niet haar bedoeling is geweest om het „aan de bisschoppenconferenties toe te ver trouwen publiekelijk met een oordeel over de aard der Vrijmetselarij naar buiten te treden, welke afwijkingen van de bestaande norm met zich brengt". Met deze verklaring verstrakt de Ro meinse curiale instantie haar houding ten aanzien van .de Vrijmetselarij. In de desbetreffende brief van juli 1974 zei de Congregatie voor de Geloofs leer onder meer, dat zij niet volne- mens was de algemene excommunica tie van katholieken in de Vrijmetsela rij op te heffen, maar dat zij toch wel erkende, dat men niet langer elke vrijmetselaarsvereniging zonder meer onder excommunicatie kon stellen. Het oordeel daarover werd aan de bis schoppenconferenties overgelaten. Jarenlang is internationaal vanuit de kerk aandrang op Rome uitgeoefend om de strakke richtlijnen en verboden op te heffen of in ieder geval minder dwingend op te leggen. Zelfs de deken van de juridische faculteit van de pau selijke universiteit Gregoriana in Rome, prof. dr. J. Beyer S.J., achtte herziening van de houding der kerk tegenover de Vrijmetselarij wenselijk. In de huidige kerkelijke wetgeving wordt de Vrijmetselarij nog gelijkge steld met degenen, die „samenzweren tegen de kerk of tegen het wettige burgerlijke gezag". De verstrakte houding van Rome te genover de Vrijmetselarij is vorig jaar voorafgegaan door een verklaring van de Westduitse bisschoppen, waarin dezen in mei 1980 de Vrijmetselarij ontoelaatbaar voor katholieken noem den. Als motivering voerden de bis schoppen aan, dat lidmaatschap van de Vrijmetselarij in West-Duitsland de grondslagen van het christelijke bestaan in gevaar brengt. i de Op 31 juli 1982 gaat het internaat Katwijk de Breul in Zeist van de jezuïeten dicht. De jezuïeten hebben hier toe besloten wegens vermindering van eigen man kracht en (mede als gevolg daarvan) omdat handha ving van het internaat ten koste zou gaan van de bij dragen der sociëteit aan missie en ontwikkelingshulp. Op het ogenblik vergt het internaat van de sociëteit der jezuïeten volgens de directeur, pater H. Schelbei- gen, bijna een miljoen gulden per jaar aan mankracht f en geld. Het internaat werd in 1831 opgericht in Katwijk aan Rijn door mgr. L. de Wijkerslooth, die de zorg ervoor t< vertrouwde aan de jezuïeten. Het toen geheten Willebror- duscollege verhuisde in 1929 naar Den Haag, waar de leer lingen het onderwijs volgden aan het Aloysiuscollege, eveneens van de jezuïeten. De leerlingen waren toen on dergebracht in een gebouw aan de Raamweg in Den Haag, waar nu de binnenlandse veiligheidsdienst (BVD) is ge huisvest. In 1940 verhuisde het internaat naar Gulpen van-1 wege de oorlog om tenslotte na de oorlog in Zeist terecht te komen op het landgoed De Breul. Duizenden katholieke jongens hebben in de loop van 150 jaar het internaat be- zocht. Zeker in de jaren van de emancipatie van katholiek id, Nederland heeft „Katwijk de Breul" een aanzienlijke bij-11 drage gegeven aan de opbouw van de katholieke intelli- al gentsia van Nederland. In de laatste periode echter hebben al de jezuïeten meer het accent gelegd op de pedagogische - dienstverlening. Nu het internaat wordt opgeheven hoopt pater H. Schelbergen echter wel dat er mogelijkheden zul len worden gevonden voor andere vormen van dienstver lening der jezuïeten aan de studerende jeugd. Zonder slag of stoot hebben de jezuïeten het internaat niel opgeheven. Jarenlang is geprobeerd het te handhaven i Subsidie van regeringswege zat er echter niet in, omdal een dergelijk internaat blijkbaar als luxe wordt beschouwd, m aldus pater Schelbergen. Het verminderde bestand der zuïeten maakte het echter noodzakelijk steeds meer thans bijna volledig, een beroep te doen op leken-leraren tegen normale salariëring. Dit verhoogde de lasten van J jezuïeten aanzienlijk. Enige jaren is geprobeerd om via inkrimping van het aan- tal leerlingen het internaat te behouden. Er werden slechts «gj 90 leerlingen toegelaten, ofschoon volgens pater Schelber- i<jS( gen de belangstelling veel groter was. Ondanks de opheffing in 1981 zal het 150-jarig bestaan jaar toch worden gevierd. Dit gebeurt op 5 en 6 juni Zeist. De generaal der jezuïeten, Pater Arrupe, zal daarbij^ zijn. VR pi i dÜ $v, DSC boo n ap le Lei isenl lerer eersl its e kt, Fluit ien 1 Vietn in de i 'gen, gevoi socia ^Jdscher ..De ig cei vluc inger k de loo; iwonir, Jhuis Ischer benai 'estir gelijke h' flats 6 mini ,één-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 4