Witte Poortkazerne
wordt oefenruimte
voor popmuzikanten
Sneeuwstorm teistert
Leidse earnavalsoptoeh t
Praetorius: evenwichtig
naar te uitvoerig
r
„Gemeente moet
zich soepeler
opstellen tegenover
bezwaren"
„Bent u er nog?
hartehreet
van Imperium
Herman van Veen
Dat tedere gevoel
LEIDSE COURANT
MAANDAG 2 MAART 1981 PAGINA 3
JD
15 Aki
.00 J<*
Ap
WH Pk
arles H
de gr
LEIDEN „De zolder van
de Witte Poortkazerne aan
het Noordeinde/Weddes-
teeg wordt naar alle waar
schijnlijkheid oefenruimte
voor popmuzikanten, die
verenigd zijn in de „Leidse
Vereniging van Popmuzi
kanten". De gemeente is in
onderhandeling met onze
vereniging over de opzet en
exploitatie van het ge
bouw. Maar het wordt wel
1982 voor we dat gebouw
kunnen betrekken. Het
staat nog niet definitief
vast, dat we daar in kun
nen, maar de Witte Poort is
momenteel het enige ge
bouw, waarover gepraat
wordt." Aldus Rob Smit,
lid van de vereniging van
popmuzikanten.
De Leidse popmuzikanten
proberen al geruime tijd een
geschikte oefenruimte te vin
den. Zo werd er in de herfst
van 1980 via een ludieke pro
testactie nog eens bij wethou
der P. H. Schoute van maat
schappelijke aangelegenhe
den en volksgezondheid op
subsidie voor de popmuzi
kanten en ondersteuning bij
het zoeken naar een geschik
te oefenruimte aangedron
gen. De popmusici in Leiden
kampen wat dit betreft met
grote moeilijkheden. Ruim
ten om te oefenen zijn nau
welijks te vinden en ook een
optreden is niet eenvoudig te
realiseren. Uit deze proble
men is onlangs de „Leidse
Vereniging van Popmuzikan
ten" voortgekomen. Wethou
der-Schoute antwoordde tij
dens de protestactie van de
musici: „Ik realiseer me dat
jullie in een moeilijke positie
zitten, maar ik zie geen kans
om te helpen. Er is gewoon
geen geld voor. Jullie subsi
diëren uit de pot die voor dit
soort zaken bestemd is, kan
niet. Dan zouden we anderen
weer tekort doen." Rob Smit:
„Na dat bezoek aan de wet
houder gebeurde er een paar
weken niets. Toen kregen we
opeens een telefoontje van
Schoute, of we niet wilden
praten over wat we wensten.
Daarna is de gemeente nog in
Rotterdam gaan kijken hoe
ze daar een identiek pro
bleem opgelost hebben. We
willen van die zolder twee
lokalen maken en één kan
toortje om de administratie
bij te houden. Het probleem
is natuurlijk de geluidsisola
tie. Als je daar zomaar gaat
spelen, kan de hele buurt
meegenieten en dat is niet de
bedoeling. Vooral de lage to
nen zijn een probleem, maar
dat is best op te lossen. Zo
kan je de speakers van de
basgitaar aan het plafond
hangen en ook door dubbele
muren kan de geluidsoverlast
prima worden beheerst. Het
is nog wat vaag allemaal, we
moeten er de komende we
ken nog verder met de ge
meente over praten, maar in
principe is het toegewezen."
Mensheid
De heer De Beer houdt zich
namens de gemeente bezig
met de muzikanten: „Over
welk pand we praten, dat zeg
De Wittepoort Kazerne wordt ingericht als oefenruimte voor Leidse popmuzikanten.
ik liever niet. Dan bestaat de
kans, dat ik actiegroepen op
mijn dak krijg, terwijl ik
eerst alles in kannen en krui
ken wil hebben. De isolatie is
inderdaad het grootste pro
bleem. Je moet ervoor zor
gen, dat de mensheid en de
omgeving ontzien worden.
De één heeft het over lawaai
en de ander over muziek.
Het is bedoeling er een soort
studio van te maken, zodat
de popmuzikanten hun gang
kunnen gaan. Geen NOS-stu-
dio, maar wel zodanig, dat
het werkbaar is. Daar komt
bij dat de financiële midde
len beperkt zijn. Maar ik
denk wel, dat de gemeente is
staat is het financieel rond te
krijgen. Het is bedoeling, dat
de gemeente de zolder aan de
vereniging verhuurt. De ver
eniging moet dan voor de ex
ploitatie zorgen."
Rob Smit: „Die exploitatie
houdt in, dat de studio in
dagdelen aan bands wordt
verhuurd. Met de huur, die
gemeente nu in gedachte
heeft, zou een band een och
tend of avond kunnen oefe
nen voor een prijs, die tussen
de twaalf en vijftien gulden
ligt. Daarbij is het wel een
voorwaarde, dat we elke
week zo'n tien groepen bin
nen hebben. Maar dat zal
geen problemen opleveren,
want er zijn in Leiden zekert
vijftig popgroepen die naar
oefenruimte zoeken."
MARCEL GELAUFF
nbraak
Rabobank
alkenburg
ogr. 1!
•-25 Pr<
He 17.'
indersei
aKENBURG In een
vestiging van de Val-
urgse Rabobank aan de
Xerkweg is het afgelopen
weekeinde ingebroken,
hateaul
Va|)e inbrekers die in het voor
malige schoolgebouw een
poor van vernielingen heb-
™™""en achtergelaten, hebben in
ie bank geen geld of waarde-
ppieren kunnen vinden. De
Ink is tijdelijk in de afgele-
Ijn school gevestigd, nu het
,antoor aan de Hoofdstraat
jVordt verbouwd. Volgens een
woordvoerder van de Rabo-
?ank was al min °f meer reke-
„ling gehouden met een in-
23.55 Iraak. Daarom bevinden zich
Witen de openingstijden geen
Waardevolle zaken in het ge-
iet de Ntouwtje.
idlehghi.
veactie binnen
Hvee maanden
14 30 REIDEN B en w van Lei-
«tie tot g«n moeten binnen twee
Jaanden reageren op signa-
Vingen van de burger-
aadslieden. Wanneer het
v)llege zich hier niet aan
8.30 oudt, staat het de raadslie-
,°S Zoek en vrij zich met hun klacht
15.30 it de raad te wenden. Een
oorstel voor een dergelijke
geling wordt 9 maart in de
02 capt ad behandeld.
tin. 9.3(
«x °6 onlangs deed zich een ge
kochte iel voor waarbij het instituut
C" l^tfirgerraadslieden zich tot het
io Beica illege richtte met een klacht
'er contacten die tussen
bureau huisvesting en de
eemdelingenpolitie zouden
van istaan. Er gingen echter nog
en in 'ee brieven overheen, voor-
er Fe t het b en w na 7 maanden
met
Is m
itwoord gaf. De nieuwe rege-
i tg maakt een dergelijke ver
o&ging onmogelijk. Wanneer
Vrij klacht na twee maanden bij
in 1 raad terechtkomt, wordt de
ngelegenheid in de commis-
i behandeld.
De carnavalsoptocht trotseert hagel, sneeuw en regen.
TOCH REDELIJK VEEL BELANGSTELLING
LEIDEN De Leidse carna
valsoptocht, georganiseerd
door Leidens eerste en enige
carnavalsvereniging De
Hutspotten had afgelopen
zaterdag te kampen met een
intensieve tegenwerking
van de elementen. De hard
nekkige sneeuwjacht waar
in het gebeuren zich afspeel
de, kwam ook de publieke
belangstelling niet ten goe
de, al had toch nog een rede
lijk groot aantal Leidenaars
zich langs de route van de
optocht geschaard.
Prins Frans de Eerste, heerser
aller Hutspotten moet zich mo
gelijk Napoleon gevoeld heb
ben toen deze zich in het begin
van de negentiende eeuw uit
Rusland terugtrok. In zijn in
drukwekkende door vliegende
paarden getrokken praalwa
gen zag hij het als hekkeslui-
ter met enige zorg aan. Met
name voor de vrouwelijke in
fanterie, de traditioneel kort
gerokte majoretten was het af
zien wat de klok sloeg. De bij
behorende muziekkorpsen le
ken er minder last van te heb
ben, ook al bleken sneeuw
vlokken en muzieknoten geen
beste combinatie. De Leidse
politie, zorgde voor een snelle
doorstroming voor de stoet, die
de Leidse verkeersafwikkeling
vanzelfsprekend niet bespoe
digde, maar er ook geen al te
veel grotere puinhoop dan ge
woonlijk van kon maken.
Het echte carnavalsfeest bars
tte pas in de avonduren los,
met het grote gemaskerde bal
in het Antonius Clubhuis. Gis
teren waren de kinderen aan
de beurt, en vandaag vierden
de Hutspotten feest met onge
veer 200 geestelijk gehandi
capten en met de Leidse be-
i'aarden, die het carnaval aan
luis kregen in drie bejaarde
noorden. Vanavond wordt nog
het traditionele Doordouwers
bal gehouden, een bal aan de
carnavalsvierders de eis stelt
dat ze in een boerenkiel ge
kleed moeten gaan. Ook dat
vindt weer plaats in de resi
dentie van de Hutspotten, het
Antonius Clubhuis.
JIDEN Het ensemble
letorius, voorheen mis-
ien beter bekend als
okfluitensemble A van de
'eekmuziekschool Leiden,
:elde zaterdagavond mu-
k uit de Renaissance, de
rok en de 20e eeuw, die
tegenwoordigd was met
werk van onder andere
idings. Daarnaast nam En-
ible B van de muziek-
iooI programmaonderde-
voor haar rekening. De
ind ontleende een feeste-
tintje aan de introductie
i een langspeelplaat - na
twee jaar moeizaam
irken tot stand gebracht -
larop Praetorius een reeks
rken, reikend van Renais-
nce tot heden, laat horen,
rgelijkbaar met het pro-
imma van deze avond.
n
was dirigent Piet Kunst,
een vertrouwd figuur de
van dit concert, weer ge
lukt werken te vinden die bin
nen het bereik van zijn leer
lingen liggen. Zijn keuze vond
ik voor het merendeel ge
slaagd: de suite van Praetorius,
de 17e naamgever van het ge
zelschap, die van zijn tijdge
noot Rivander en het kwartet
van Badings zijn technisch vrij
toegankelijk en bezitten een
aantal mooie en humoristische
vondsten die van de uitvoe
ring een dankbaar werk ma
ken.
Wat Piet Kunst met veel en
thousiasme in ieder geval be
reikte, was een stevige greep
op het muzikale materiaal. In
een homogeen en zuiver sa
menspel voerde Praetorius de
partituren vrijwel foutloos uit
en vulde die muzikaal met
veel gevoel voor evenwicht in.
In een enkel geval schoot dat
door naar echte inspiratie
waardoor de klank fors aan
diepte won en bijvoorbeeld het
kwartet van Badings met veel
humor en gevoel voor sfeer
liet horen. Op andere plaatsen
wreekte het gebrek aan een
lange muzikale adem zich en
was er de oorzaak van dat ti
miditeit en schoolsheid in de
klank ging overheersen.
Dat én het feit dat de gehele
avond een vrijwel uniforme
bezetting optrad, maakte van
het uitvoerige programma een
overdadige aangelegenheid.
Zelfs het met veel animo ge
brachte Divertimento van
Zehn, dat met folkloristische
en jazz-achtige ritmes verle
vendigd is, kon door de wat
vlakke toon niet als verfris
send slot overkomen.
Ensemble B die onder leiding
van Nora Gortzak een barok-
en een modern werk ter af
wisseling speelde, vond ik
kwalitatief beter dan Praetori
us door de lossere toon die het
produceerde en de treffender
expressie die het daarmee be
reikte.
DIRK VOOREN
D'66 AKKOORD MET BUSBAANPLANNEN:
LEIDEN De raadsfractie van D'66 gaat in grote
lijnen akkoord met het experimenteerproject Leid
se Baan, een plan waarin verschillende verkeers
maatregelen de doorstroming van het openbaar ver
voer op de Hoge Rijndijk moeten bevorderen. De
fractie is wel van mening dat de gemeente zich wat
soepeler tegenover de bezwaren van de omwonen
den op moet stellen.
Het experimenteerproject omvat ondermeer de aanleg van vrije
busbanen en een voorrangsregeling voor het busverkeer bij de
stoplichten. Het is ook de bedoeling dat de fietsers een eigen
strook krijgen terwijl er bij de Leiderdorpse brug een tunnel
voor fietsers en voetgangers moet komen. Op een hoorzitting in
de Stadsgehoorzaal, begin januari, spraken de omwonenden zich
uit tegen de plannen van de gemeente omdat er geen rekening
zou zijn gehouden met hun belangen. De winkeliers in de omge
ving van de Hoge Rijndijk zijn vooral bang voor het verlies van
klanten omdat er parkeerplaatsen verdwijnen.
„Een goed plan, dat de verkeersafwikkeling voor alle verkeers
deelnemers bevordert", aldus de D'66 fractie. Volgens deze partij
is er dan ook geen aanleiding te veronderstellen dat de plannen
een negatief effect zullen hebben. „Eerder valt een betere ver
keersafwikkeling te verwachten", aldus D'66. Verwacht wordt
dat de veiligheid voor fietser en voetganger aanzienlijk ver
hoogd wordt.
Wat betreft de economische aspecten vindt D'66, dat b en w nog
eens duidelijk moeten maken wat het verlies aan parkeerplaat
sen voor gevolgen heeft voor de winkels in de buurt. Om een
goede bevoorrading van de winkels aan de Hoge Rijndijk moge
lijk te maken zou de mogelijkheid open gehouden moeten wor
den de vrije busbaan In te korten. „Belangrijk voordeel van het
project is, dat de binnenstad van Leiden via het openbaar ver
voer belangrijk beter bereikbaar zal zijn", aldus D'66: „Dit is ze
ker van belang gezien de weinige mogelijkheden die er zijn tot
vergroting van de opvang van de capaciteit van het autover
voer/gebruik in de binnenstad".
De fractie vraagt het college er bij Provinciale Staten op aan te
dringen wat te doen aan de verkeerssituatie bij de Wilhelmina-
brug. Tenslotte waarschuwt zij voor overlast in de omliggende
straten als gevolg van sluipverkeer.
LEIDEN Voor een bedroe
vend klein publiek speelde
de toneelgroep Imperium za
terdagavond de première
van „Bent u er nog?", van
Francis Robert Roure.
De inleiding in het
programmablad, ge
steld in associatieve
beelden en bewoordin
gen, maakt de toe
schouwer niet veel
wijzer over wat hij/zij
gaat zien. „Bent u er
nog" blijkt een drama
tische reconstructie te
zijn van de gebeurte
nissen rond één van
de grootste pestepide
mieën uit de Europese
geschiedenis. Verhaald
wordt hoe na een reis
door het Midden-Oos
ten, de kapitein van
een schip kan vermoe
den dat er pest bij hem
aan boord heerst,
maar dat niet wil toe
geven. Ook andere
personen en officiële
instanties blijven doen
alsof hun neus bloedt;
de quarantaineregels
worden overtreden,
voorzorgsmaatregelen
99
worden te laat getrof
fen, waardoor de pest
de stad, en later Euro
pa, overspoelt. Later
wordt in een proces de
kapitein alleen aan
sprakelijk gesteld en
gaan andere schuldi
gen vrijuit.
„Bent u er nog" be
staat uit een groot aan
tal losse scènes die te
zamen een beeld
schetsen van de ge
beurtenissen. Het stuk
pretendeert niet de
feiten foutloos weer te
geven; de nadruk ligt
op het feit dat mensen
gezamenlijk verant
woordelijk zijn en in
hun handelen het ge
meenschappelijk be
lang in het oog dienen
te houden. Maar te
vens stelt de schrijver
dat het in de aard van
de mens ligt om ego
centrisch te zijn en al
lereerst aan het eigen
belang te denken. In
de volkse scènes komt
dit voldoende naar vo
ren. Deze scènes wor
den telkens afgewis
seld met episoden
waarin de Pest, ten to
nele gevoerd als een
mooie jonge vrouw,
discussieert met de
bisschop, die zij ver
wijt zijn eigen belang
na te jagen. Ook de
geestelijkheid, voor
beeld der mensen, is
dus niet van zwakheid
ontbloot. IN deze scè
nes had echter duchtig
gesnoeid kunnen wor
den. Naar verhouding
bieden ze weinig in
formatie en theatraal
gezien zijn ze het
minst interessant. De
parallel die Imperium
aan het slot naar onze
tijd trekt is mager en
niet overtuigend.
Het spel van Imperi
um, midden in het pu
bliek in de lengterich
ting van de zaal, is so
ber. Dat zijn ook be
lichting en decor,
waardoor snelle scène
wisselingen mogelijk
worden en de vaart in
de voorstelling blijft.
Imperium speelt „Bent
u er nog?" in maart en
april op de vrijdag- en
zaterdagavonden.
Jacqueline Mahieu
Wikor (diensverlenend instituut voor de musische vor
ming van de jeugd) heeft de keuze voor de tournee van
dit seizoen laten vallen op het beroemde stuk „Le si
lence de la mer" van Vercors. In 1978 schreef Vercors
zelf de theaterbewerking van zijn beroemde novelle. In
november 1979 ging deze produktie in Parijs in premiè
re. Deze alom geprezen produktie komt woensdag in
dezelfde bezetting naar de Leidse Schouwburg aan de
Oude Vest. Na de pauze wordt een collage van gedich
ten gebracht door de Tréteau de Paris. De gedichten
stammen uit de tijd van het Franse verzet tijdens de
Tweede Wereldoorlog. De voorstelling begint om
kwart over acht. De prijs bedraagt voor alle rangen
vijf gulden. Kaarten kunnen besteld worden bij het
bureau van K&O aan de Oude Vest (tel. 141141 of
141200).
Hel gezicht van Palestina
De jongerenvereniging Augustinus heeft voor woensdag
een thema-aVond op net programma staan met als titel
„wat is het gezicht van Palestina?". Het programma bestaat
onder meer uit de film „De sleutel", die handelt over Pa
lestijnse vluchtelingenkampen en verzetsgroepen. Voorts
treedt de cabaretgroep „geen bezoek, geen bloemen" op,
terwijl het laatste deel van het programma wordt gevuld
door een discussie, waaraan het Palestina Comité mede
werking verleent. De thema-avond aan het Rapenburg 24
begint om acht uur.
Hoboconcert
De hoboïst Peter Bree en de
pianist Paul Komen geven
woensdag een concert in de
Kapelzaal van het K&O-ge
bouw aan de Oude Vest 45.
Het concert begint om 20.15
uur. Een kaartje kost f 4,50
of 4,- en kan besteld wor
den onder nummer 141141.
Dit concert vervangt het con
cert van de Lena Bik, dat
wegens ziekte van deze ho
boïste niet doorgaat. De pia
nist Paul Komen begon op
negen-jarige leeftijd zijn pia
nostudie en is een leerling
van Jan Wijn. Hij was fina
list in het Trompconcours in
Eindhoven.
J
De pianist Paul Komen.
Actualiteitencollege
Studium generale houdt woensdag een actualiteitencollege.
Drs. A.J.F. de Wit geeft een toelichting op het rapportAl
ternatieve geneeswijzen" van de commissie Muntendam.
De heer De Wit is secretaris van deze commissie. Het colle
ge duurt van kwart over twaalf tot half twee. Het college
wordt gegeven in het Academiegebouw aan het Rapenburg
73.
Stadsver!'raaiing
In de Waag aan de Aalmarkt wordt van 5 tot en met 19
maart de tentoonstelling „Stadsver!raaiing en Stads
vernieuwing" gehouden, die gaat over Nederlandse
stadsvernieuwingsprojecten. Onder meer wordt uitge
breid ingegaan op het Herengracht/Zijlsingelgebied.
Hiermee haakt Leiden in op de Europese stadsvernieu
wingscampagne, die uitwisseling van informatie op
dit gebied ten doel heeft. Tijdens de tentoonstelling
wordt een film van de Leidse amateurfilmgroep
„TIEM" gedraaid. Bovendien wordt ter gelegenheid
hiervan een nieuwe stadswandeling geïntroduceerd,
getiteld „Een stadvernieuwingspad door de Leidse bin
nenstad". De tenstoonstelling is van maandag tot en
met zaterdag geopend van tien tot vijf uur en op koop
avonden van zeven tot negen. Donderdag 5 maart om
half acht opent wethouder C. Waal van openbare wer
ken de tentoonstelling.
99
99
LEIDEN De zanger/cabaretier Herman van Veen begon
zijn optreden in de Leidse Stadsgehoorzaal zaterdagavond
bijna traditiegetrouw met het bekende „Dat tedere gevoel".
Een opening die in het programma dat hij samen met gita
rist Harry Sacksioni en toetsenman Erik van der Wurff
bracht, de eerste en tevens laatste zachtmoedigheid zou blij
ken te bevatten. Het is dan ook de vraag voor wie Van Veen
nog tedere gevoelens kan opbrengen.
In elk geval niet voor zijn publiek dat ergens tussen de paus
(„Jezus is okee") en de bouwvakker met zweetvoeten wordt fijn
gemalen. En kennelijk ook niet voor de tekst en muziek van de
theatershow waarmee de mimische grootmeester -noodgedwon
gen afgesplitst van de kindershow „Onder Water" - door het
land trekt. Het kind en vooral het kind in Herman van Veen is
één van de verschijnselen die hij overtuigend over wenst te
brengen. Afgezien hiervan maakt Van Veen de indruk van een
moegestreden idealist die het bijltje erbij neer wil gooien. De
„zot of dwaas die buiten ronddaast zonder doel", moet de sympa
thie van Herman van Veen al enige tijd ontberen.
In de Leidse Stadsgehoorzaal was dat het afgelopen weekeinde
allemaal niet zo'n probleem. De succesvolle ploeg van „Harle
kijn-Holland" had nog voor de opkomst in de uitverkochte zaal
het eerste ovationele applaus al te pakken. Ten afscheid blijken
de fans dan ook volgaarne bereid elkaar nagenoeg plat-te trap
pen om in de gang nog een glimp van de vioolspelende maestro
op te vangen.
Afgezien van nummers als „De weduwe", „Vermiste Terecht"
en de toegift, stelde Van Veen's theatershow teleur. Toch slaagt
hij er elke keer weer in om vriend en vijand te emotioneren en
te shockeren. „Wat ben jij toch banaal de laatste tijd. Herman
van Veen, vroeger zong je van die leuke liedjes", laat Van Veen
zich in gedachte door zijn ouders vragen. Ik zal het helaas met
ze eens moeten zijn. Het optreden in Leiden doet dan ook wee
moedig terugdenken aan de jaren van kletsnatte clowns, kind
aan huis en te hooi en te gras. De tijd daarvoor draagt de thea
terman kennelijk nog altijd als een loden last met zich mee. Het
succes van Suzanne blijft irriteren. Een nagenoeg uitzinnig pu
bliek krijgt dan ook niet meer dan de eerste drie maten van
„Als liefde zoveel jaar kan duren" te horen.
ED OLIVIER
Twee gewonden op Rijnsburgerweg
LEIDEN Bij twee onge
lukken in dezelfde bocht in
de Rijnsburgerweg zijn twee
gewonden gevallen. Twee
auto's, beide rijdend in de
richting Oegstgeest vlogen
uit een flauwe bocht. Het
eerste ongeluk gebeurde in
de nacht van zaterdag op
zondag om kwart over een
en het tweede in de afgelo
pen nacht om half vier.
Ter hoogte van het pand
Rijnsburgerweg 77 raakte za
terdagnacht een auto bestuurd
door een 32-jarige vrouw uit
Leiderdorp van de weg, kwam
via het fietspad en het trottoir
weer op de rijweg, sloeg over
de kop en kwam tegen een
verkeerspaal tot stilstand. Zij
werd met hoofdletsel en kneu
zingen in het AZL opgeno
men. De auto werd geheel ver
nield. Bij het ongeval van af
gelopen nacht raakte een 23-
jarige vrouw uit Waddinxveen
licht gewond. De bestuurder
een 22-jarige man uit Wad
dinxveen „parkeerde" zijn
auto tegen een verkeerspaal.
Volgens de politie reden beide
auto's te hard.