Concertagenda PLATEN Vaar bleef de sensatie van „het paradijs der musici"? xz Lux: „Het is me een vraagte- n waarom de verkoop van ransparental' niet aan de ver- ichtingen voldoet Net zo min jreep ik het succes van Eli des- ds. Eli was een produkt dat he naal in de studio ontstond en xarvan ik persoonlijk het geheel et goed kon overzien toen we t maakten. Toen de elpee klaar 15, dacht ik: Nou, als dit goed rkoopt, verbaast het publiek me ch zeer, omdat het nogal ontoe- nkelijke muziek was. 'Transpa- ntal' is veel toegankelijker, mmige stukken klinken zelfs mmercieel. Maar goed, het pakt >er anders uit en het waarom is i niet duidelijk. •ansparental bevat veel verschil- vde muziekstijlen. iz. „Jan en ik houden van allerlei )rten muziek, met als gevolg dat ons wat betreft composities op rschillcnde muzikale terreinen be ven. Welke stijl een nummer eft. is zuiver afhankelijk van de mming waarin je verkeert op het ment dat je het stuk schrijft En stemming wisselt per dag, per tand. per jaar. Tijdens de voorbe- idmgcn voor de elpee heb ik Jan band gestuurd, waarop zoveel w dijk verschillende composities inden Jan heeft daar een keuze t gemaakt zonder rekening te hou- •n met muziekstijlen. Hij heeft al- <n geselecteerd op wat hem aan- rak. Op die wijze zijn we aan het ateriaal voor Transparental geko- I en. met uitzondering van het ■/nknummer Concentrate. Don 't Iesitatèdat echt in de studio is ont- laan. Persoonlijk vind ik het wel tkker als er wat verschillende stij- m op een elpee staan beviel de hernieuwde samen- "5xj~rerking met Jan Akkerman? °P °*az: „We hadden onze moeilijke s.P^omenten. maar tevens perioden nijk Ifg[ lje samenwerking te gek verliep. 1 fv°°fb is het altijd tussen ons gegaan. Op wi 8e8even ogenblik beleven we t iojef elkaar hoogtepunten waar we Ontzettend van kunnen genieten. haar staat tegenover, dat je ook door ie dieptepunten heen moet. §°«7at voor binding heb je eigenlijk ^~%et Jan Akkerman? 'az: We respecteren elkaar. Ik ben *an mening dat hij dingen doet die maa? niet zo gauw van een ander zal 'aren-pren en ik neem aan. dat hij dat ■eneens van mij vindt. Als Jan re- xed is. kan hij ontzettend mooi gi- iar spelen en heel venijnig ook. Hij rsj gewoon een acrobaat, hij beheerst B *fi)n instrument volledig. Hij kan uzikaal ter plekke op situaties rea- ?ren en hij doet dat op een manier ie heel ongebruikelijk is bij muzi- mten. Dat waardeer ik in hem. de andere kant is Jan ook wis- 3 -pehurig en maakt hij soms minder fraaie muziek. We zijn geen echte 'Tienden, maar dat contact is er en lat onderhouden we. Zo af en toe feven we een paar concerten, doen wat jamsessions en ontstaat er ^gj/eer wat. solo-elpees die je hebt ge- Afmaakt, deden commercieel gezien U7fi e,m^ n'e^s- Sinds Brainbox "s Eli je enige succes geweest zl^Zfaz „Het gaat wat moeizaam met tx'in carr'ère- Ik kan de dingen niet Vjaar mÜn hand zetten. Je bent af- u *nankelijk van wat er om je heen ge- Je blijft actief, maakt plannen 7 Soms zitten daar successen bij. 'aar niet al te vaak. Dat is jammer, 'ant ik zou natuurlijk best wat suc- ?s kunnen gebruiken. Het zou me eer werk opleveren en me daar door betere financiële mogelijkhe- en bieden om weer wat andere pro nkten te kunnen uitwerken. Ik ben Itijd doorgegaan met het maken 'an eigen platen en die waren voor ij even belangrijk als Eli. Ik kan leen muziek maken, waarin ik me 'ettig voel en daar zou absoluut nen sprake van zijn indien ik ieder iar een soort Eli zou opnemen De vraag waarom zijn solocarrière tot dusver met zo Weinig succes verloopt, zal Kaz Lux menig keer gesteld zijn. Ook in dit inter view met de uit het Brabantse Oosterhout afkomstige zanger komt de tegenspoed die hij heeft ondervonden aan de orde. Van Kaz Lux, die tien jaar terug met o.m. gitarist Jan - Akkerman furore maakte met de legenda rische formatie Brain box, verschenen in to taal vijf solo^lpees die alle slecht verkochten, de aanwezige kwaliteit ten spijt. Hij behaalde na zijn Brainbox-perio- de alleen goede resulta ten met het album Eli dat hij in 1976 samen met Jan Akkerman maakte. Met diezelfde muzikant vervaardigde Kaz Lux vorig jaar Transparen- tal' en ook de verkoop van dit produkt laat weer sterk te wensen over. Kaz Lux: „Wie weet scheer ik mijn baard af en ga een kwis presenteren" verstaan. Meestal zoek je het dan in de hoge noten. Toen ik later in mijn een tie ging spelen, kon ik eindelijk die lage stem eens een beetje gebrui ken. Omdat het volkomen misplaatst is om een rockstem te gebruiken bij een akoestische gitaar, heb ik mezelf een andere stem aangemeten. Bo vendien wilde ik het accent meer op de teksten leggen en die zijn door dat gegil amper te verstaan'. Naar welke zanger gaat jouw waardering uit? Kaz: „Er zijn een aantal stemmen die me bevallen. De technische zan gers zitten niet direkt in de popmu ziek, die moet je meer in de jazzhoek zoeken. Ik beluisterde enige tijd te- I rug een oude elpee van Ray Charles en daar stonden knappe staaltjes zangwerk op. Cleo Laine vind ik ontzettend goed. In de soul- en disco- muziek tref ik wel eens goede zang stemmen aan. De stem van Donna Summer spreekt me aan en die van Barbra Streisand eveneens. Zo'n stem als van Elvis Costello haat ik, dat ligt me helemaal niet. Bij die popzangers is het vaak armoe troef. Ze trachten allemaal boven het elec- trische geweld uit te komen, met als gevolg dat ze in één gebied zingen. Nou ja, dan kan je in feite niet meer van melodieën spreken". Wat is je mening over de huidige ontwikkelingen in de popmuziek? Kaz: „Ik vind het allemaal een beet je verwarrend. De ontwikkelingen volgen elkaar te snel op, zodat het heel brokkelig overkomt. Er zijn een paar namen die overeind blijven, maar veel groepen en artiesten, waar veel ophef over wordt ge maakt, zijn ineens verdwenen. Er is ook zoveel muziek. Ik denk dat wanneer het zo doorgaat, iedereen op een bepaald moment verzadigd is. Er zijn nu de diverse Hilversums waar veel muziek op te beluisteren is, als je door het winkelcentrum loopt hoor je muziek en in de win kels zelf hoor je ook niets anders. Het is straks geen kwestie meer van: ik maak muziek, maar ik maak mé ziek. Ik vind het fijn om naar de stil te te luisteren. Dat is echt een vera deming voor me". De popmuziek van vandaag de dag is, zeker wanneer je let op de hitlijsten, aanmerkelijk commer ciëler dan pakweg vijf jaar gele den. Kaz: „Ja, het heeft allemaal met poen te maken, hè. Als je in staat wordt gesteld een plaat te maken, dan moet daar min of meer de ze kerheid ingebouwd zitten, dat het geld er ook weer uitkomt. Nu de pla- tenmarkt op de helling staat, is men behoorlijk kieskeurig geworden. Dat zorgt voor een kil contact met de za kenmensen met wie je als muzikant moet samenwerken". Wat vind je over het algemeen van de muziek van Nederlandse bodem? Kaz: „De mensen waar ik zelf regel matig mee werk, waardeer ik. Ver der hoorde ik onlangs een goede plaat van Partner en een van de laatste concerten van Sweet d'Bus- ter. Toen dacht ik: het is zonde dat die band uiteen moest gaan. Dat sprak me erg aan. Herman Brood vond ik in het begin wel leuk met die speedy muziek. Dan zijner nog een hoop goede dingen gaande in de jazzrock. De muziek van die vele new wave-bandjes zegt me veel min der. Voor de rest houd ik het niet zo bij hoor". Heb je zü eens nagedacht over wat je eventueel na je muzikale carriè re wilt gaan doen, of ben je van plan altijd in dit vak werkzaam te blijven? Kaz: „Dat weet ik echt niet en ik ga me er ook nog niet serieus mee be zighouden. Ik zou het trouwens moeilijk vinden om dat nu al uit te stippelen. Ik denk dat ik altijd wel die letten natuurlijk op het succes, kunnen maken. Financieel rondko- nummer hoor. dan zit ik eigenlijk het gewoon een behoefte is. Mis- loe ervaar je het wanneer een al- Als je wat dat betreft een slecht ver- men doe ik toch wel. Ik heb geluk- meer te letten op hoe bepaalde din- schien blijf ik mijn hele verdere le- hum, waar je maanden aan hebt leden hebt, dan gaan ze er geen geld kig iedere week wel een paar zaal- gen anders gedaan hadden kunnen ven wel in clubs zingen en spelep, of vwerkt, slecht verkoopt? Kaz: „Tja, het is jammer. Vooral om meer insteken. Natuurlijk moet je optredens, blijven denken: Volgende keer beter. worden, zodat het mooier was". lat ik het maken .van een elpee al- Anders kun je beter ophouden met Hoe kijk je terug op de Brainbox- Je hebt in de loop der jaren je stijl anderen leveren bijvoorbeeld. Wie lijd als een soort mijlpaal beschouw, het maken van elpees, in de fabriek periode? van zingen veranderd. ,Ir lru/,c weet ga ik een kwis presenteren let liefst zou ik ieder jaar een plaat gaan werken en in je vrije tijd mu- Kaz: „Ik vond die twee jaar dat de Kaz: „Inderdaad, dat is ook vrij lo- voor de Tros. In dat geval scheer ik 'illen opnemen. Maar als commer- ziek gaan maken. Ik blijft het liefst groep bestaan heeft een ontzettend gisch. Vroeger zong ik alleen in een mijn baard af en trek ik een mooi ositiafieel succes uitblijft, dan valt er mijn geld verdienen met dit vak en leuke tijd. Veel gespeeld, veel erva- band en die electrische geluiden pak aan. Denk je dat ik daar meer nair ftraks niets meer te maken, want aangezien ik voorlopig nog lekker ring opgedaan en echt genoten. De worden qua volume behoorlijk opge- kans op maak, wanneer ik een hit- zuidefcoVj zwarte schijf kost voordat hij speel, ga ik me niet al te zeer verdie- muziek van Brainbox doet me nu voerd. Je gaat dan een bepaalde single heb? Nou, die laat ik dan door - L pen in wat me eventueel boven het weinig meer. Het is al zo lang gele- stem ontwikkelen die daar bovenuit Herman Brood schrijven, een carpa- hoofd hangt. Ik heb per slot van re- den. Ik draai die muziek zelf nooit komt omdat je jezelf moet blijven valshit". „.ooi Kaar 's> tock altijd nog iets DmÜif°n- Ze// kan je dat niet betalen, dus 3 maart Kevin Coyne, Eksit in Rotterdam. 6 maart Toontje Lager, Time out in Wassenaar. 8 maart Queen Ida. Melkweg in Amsterdam. 9 maart Millie Jackson, Vredenburg in Utrecht 10, 11 en 12 maart Flairck, Diligentia in Den Haag. 14 maart Jam, Jaap Edenhal in Amsterdam. 14 maart Hawkwfnd, Paradiso in Amsterdam. 20 maart Wim Hogenkamp, Leidse Schouwburg in Leiden 21 maart The Rousers, De Eiland in Delft. 27 maart Fats Domino, Edenhal in Amsterdam. 28 maart Status Quo, Ahoy' Sportpaleis in Rotterdam. 30 maart Fats Domino, De Doelen in Rotterdam. 3 april Pauline Murray, Paardvan Troje in Den Haag. 11 april Fischer Z, Paradiso in Amsterdam. 11 april Basement S, Paard van Troje in Den Haag. 19 en 20 april B.J. Spears, Wanda Jackson en Matchbox, tijdens Countryfestival in Ahoy' Sportpaleis in Rotterdam. 26 april Iron Maiden, Stadsgehoorzaal in Leiden. 9 mei The Who, Groenoordhallen in Leiden. Sir Douglas Quintet Border Wave (Chrysalis) Doug Sahm wordt de wan delende encyclopedie van de Texaanse muziek ge noemd. Hij zingt blues, country, rock and roll, Cajun, rhythm and tflues en Mexicaanse „border music". Veertien elpees zijn inmid dels van hem uitgebracht: onder eigen naam, als het Sir Douglas Quintet of als Doug Sahm and Band. On danks deze aanzienlijke produktie is de hese stem van de Amerikaan toch niet zo bekend in de Lage Lan den. Zelfs de hit Mendocino van het Sir Douglas Quintet uit 1970 heeft daaraan niets kunnen veranderen: een plaat met een zeer opval lend geluid, niet in de laat ste plaats door het gebruik van het indringende toontje van een Vox-Farfisa-orgel- tje. En wat gebeurt er tien jaar later? „Al die knapen zoals Elvis Costello, pikken ons nummer. Opeens heb ben ze allemaal zo'n Vox- orgeltje. Zelfs bij Bruce Springsteen beluister ik al zoiets. Ze hebben er veel succes mee. Hoe vaak ge beurt het in de popmuziek niet dat de kopie meer geld opbrengt dan het origineel". sprak een gefrustreerde Doug Sahm onlangs. Aldus de situatie in de hedendaag se popmuziek geanalyseerd hebbende, trommelde Doug Sahm een stel oude maten bij elkaar en nam met het aldus opnieuw geformeerde Sir Douglas Quintet in de oude traditie Border Wave op. De wandelende encyclo- oedie had beter moeten we ten: het succes van Elvis "ostello en Bruce Springs- 'een zit niet in een orgeltje Het gewraakte Farfisa-orgel ;s bij de huidige generatie muzikanten wel aanwezig, maar niet zo irritant op de voorgrond als bij het Sir Douglas Quintet. En daar mee is meteen het feilen van Border Wave aange duid. TvR Todd Rundgren Healing (Bearsville) Healing van Todd Rundgren is inmiddels al weer de negen tiende elpee waar deze producer/muzikant /songwriter voor verantwoordelijk is. Dit keer niet met zijn vaste begelei dingsgroep Utopia, waar hij eind vorig jaar nog de flauwe Beatles-imitatie Deface The Music mee creeërde, maar ge heel alleen. Alle composities, teksten, instrumenten, arran gementen en de produktie van Healing nam „The Wizzard" voor eigen rekening. De plaat is onderverdeeld in een kant met wat losse songs en een kant met Healing, parts I, II en III. De Rundgren- fans zullen aan deze elpee ongetwijfeld weer aardig wat ple zier beleven, want Todd experimenteert gedreven met neu rotische ritme-boxjes, disco en de zogenaamde, strakke „cold wave" (d.i. Visage, Orchestral Manouvres). De composities zijn als vanouds weer tamelijk on-conventioneel, dus zeker niet lekker luisterbaar. Dat maakt bij elkaar een weinig ver rassende maar niet teleurstellende Rundrgren-elpee, ten minste, voor de liefhebbers. Als Rundgren's muziek je nog nooit heeft kunnen aanspreken, dan zal dit met deze plaat helemaal niet gebeuren. Dan is Healing nerveus gegoochel van een a-melodieuze egotripper met veel te veel instru menten in zijn privé-studio. AvdM Pythagoras Journey To The Vast Unknown (Syntone) Bob de Jong (drummer) en toetsenman René de Haan hebben deze electro-symfo nische langspeelplaat in ei gen beheer opgenomen. Op Journey To The Vast Unk nown zorgt deze Haagse tandem voor wat we voor het gemak maar even „su perclean dreammachine- muziek" zullen noemen. De elpee wordt gevuld met vij fenveertig minuten zweve rige synthesizerklanken. Hun geluid is niet te rang schikken in de categorie van zogeheten „non-wave" groepen als Echo The Bunnyman en Teardrop Ex plodes Orchestral Manoue- vres, maar is veel eerder met de circa veertig key board-elpees van oosterbuur Klaus Schulze te vergelij ken. De in bombastische hoes gestoken plaat opent met het in vier delen opge splitste titelnummer. Soms heel sfeervol maar ook vaak, zoals in het derde deel, te veel op een enkel themaatje voortkabbelend. Kant twee bevat twqe nog langer uitgesponnen num mers. Into The Inn laat vrij spanningloos gefriebel op een elektrische piano horen. When It Comes, een soort soundtrack voor Sil de Strandjutter, heeft iets meer zeggingskracht. Om er echt voor te gaan zitten is Jour ney niet doorblijvend inter essant genoeg, maar de plaat leent er zich uitste kend voor om huiswerk of andere klusjes bij te maken. N.M., tand itjaa 148 205 84 250 „Geen orkest ter wereld beeft het de Mannbelmers ooit voorgedaan. Hun forte is als de donder, hun crescendo als een waterval, hun diminuendo als een in de verte klaterend beekje, bun piano als een zuchtje van de wind in de len te. De blaasinstrumenten zijn aangepast zoals ze aangepast moeten zijn: de storm der vio len heffen ze omhoog, dragen ze. vullen ze aan, bezielen ze." Dit retorische proza is van Christian Schubart, 18e eeuws musicus en schrijver die het gedicht „Die Forelle" maakte dat Schubert later op muziek zou zetten. Over de karakteris tiek die Schubart gaf van het orkest van keurvorst Karl Theodor die in Mannheim re sideerde, mogen we denken hoe we willen maar zijn woor den maken duidelijk hoe het ensemble destijds overkwam. Schubart was namelijk niet de enige die Mannheim be schouwde als „het paradijs van de musici". De 22-jarige Mo zart dacht er net zó over. Het orkest dat de jonge keurvorst van zijn vader overnam, had een jaar of twintig een tame lijk onopvallend bestaan geleid tot het zich plotseling Europe se faam verwierf en die enige tientallen jaren handhaafde. Hoe kon dat gebeuren? Bij de kroning van keizer Karei VII in Frankfort had de 25-jarige Boheemse vioolvirtuoos Jo- hann Stamitz het oor van de jonge kunstzinnige keurvorst uit Mannheim verrukt Hij en gageerde de violist terstond voor zijn eigen orkest en enga geerde daarmee niet zozeer een compositorische revolutio nair als wel een geboren trai ner voor ensemblespel en een coach met een fijne neus voor alles wat wees in de richting van een nieuwe symfonische com pon eers tijl en een nieuwe, daarmee samenhangende uit voeringspraktijk. Toen de musicoloog Riemann in 1902 Johann Stamitz pre senteerde als een geniale voor loper van Haydn, Mozart en Beethoven, overdreef hij in zo verre dat Stamitz zelf geen scheppend genie was. Hij bracht samen met zijn collega s het Mannheimse orkest tot grote roem als vertolker van uitzonderlijke kwaliteit en sti mulerend organisator. Zijn ei-, gen muziek wortelde in de composities van de oude Sam- martini en dankte veel aan de Italiaanse opera buffa, maar hij maakte het orkest van Mannheim met bijna vijftig man tot het grootste van zijn tijd met de sterkste discipline en de hoogste instrumentale virtuositeit Door een unifor me strijk- en vingertechniek bij de strijkers in te voeren en vooral door de blazers (waar aan hij soms klarinetten toe voegde) harmonische vul taken op te dragen maakte hij een symfonische uitvoeringsprak tijk mogelijk zonder de dwang van de oude basso continuo. Johann Stamitz had uitgespro ken verdiensten voor de ont wikkeling van composities met contrasterende thema's van zogenaamde periodische bouw, en nog zo het een en ander. Hij was van lang niet alles de uitvinder, maar zorgde voor een zodanige toepassing van waf hij bij anderen aantrof, dat de vondsten ingang von den. Wat blijkt daarvan in de drie platen-box die de Archiv-Pro- duktion onder nr. 2723 068 zojuist heeft uigebracht? Er kan van die musicologische achtergrond niet zo veel blij ken, want wat Stamitz en zijn collega's met hun destijds nieuwe en nu nog boeiende speelmuziek bewerkstelligden Mozart, van Beethoven en van de romantici die na hen kwa men en die zónder Ilaydn en Mannheim niet wel denkbaar Do kunotzinnlgo keurvorst Kart Theodor von zouden zijn geweest, dor Plelz die van 1743 tot 1778 In Mannheim Toch is het goed dat DGG resideerde en voor die tijd miljoenen uitga! deze aantrekkelijke cassette voor het culturele teven In zijn residentie. met acht of negen plaatpre mières en een of twee herha lingen publiceerde. De Came ra ta Bern (dertien strijkers, waar nodig aangevuld met klavecimbel of blazers) spelen zonder dirigent, maar toch voorbeeldig. Zij gebruiken mo derne instrumenten (met een veel grotere toon) en musice ren op hedendaagse manier zodat ze niet de omvang van het Mannheimse orkest be hoefden na te streven. Uiter aard pretenderen zij ook geen zogeheten authentieke vertol kingen. In hun kader zijn hun uitvoeringen overigens voor treffelijk en ze zijn ook voor treffelijk vastgelegd. De soloconcerten zullen wel het meest in de smaak vallen. Er is een zeer virtuoos viool concert van Johann Stamitz zelf, een fluitconcert van Rich ter, een celloconcert van Filtz en een hoboconcert van Le brun. Er zijn twee concertante symfonieën, één van Canna- bich waarin blazers op de voorgrond treden en één van Holzbauer, waarin strijkers met soli zijn bedacht. Dan zijn er sinfonia 's en symfonieën die de ontwikkeling van de or kestklank en de orkestrale vormen demonstreren, weer van de hand van Stamitz en Richter (beide nog met basso continuo) en verder van Holz bauer en Cannabich. Van de zonen van Johann Stamitz is niets opgenomen omdat zij al jong buiten de invloedsfeer van Mannheim hun eigen weg gingen. Van Karl is trouwens al veel meer op de plaat vast gelegd dan van de componis ten waar het hier nu om ging. Om de genoemde redenen moet de muziek op de drie nieuwe Archiv-platen de sen satie missen die zij in de ver tolking van de Mannheimers in de tweede helft van de 18e eeuw zal hebben gehad. Noch tans is het goed luisteren naar deze kleine meesters die de weg vrij maakten voor de veel grotere die na hen kwamen. JOHN KASANDER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 25