:ijne Nederlandse ilm van Ate de Jong -Zwanenzang van Peter Sellers m Bewegingsproductie Staven in het LAK Woubrugse kunstenaar exposeert in Hilversumse VARA-studio „De Witte Duif" toont werk Bas van der Veer Tekeningen en keramiek in galerie,DeSluis' I| ■■UK Deze week in de bioscopen TA/ En Verder 'Raakvlak'in de Waag ok zateri istol, ScH Tel. 0 >-2182. ei 07i-7Udio:Een vlucht regen- jlpen (12) met Jeroen oopgouaab5é en Marijke Merc- I.50; sloqns> per g t legitime penburg >t is prettig als je je niet sruikte allerlei bochten hoeft te elstellin£*?sen om "°s 3rdigs van een Nederland- 20 bij o. speelfilm te kunnen zeg- 40x1 20 n ^te jong»s verfil- b 3 van Maarten 't Hart's 14 V •en vlucht regenwulpen" gewoon een goede film een aanwinst voor onze die de, JCul Iktste tijd door enkele ma- nre resultaten in het slop Tel. 0251cjgje tg geraden, j)e mderaars van Maarten 't irt's best-beller zullen, isschien opmerken dat de' m niet helemaal het ek is, maar we schre- n het reeds eerder deze nagpek de in de ik-vorm lrar schreven roman laat zich. M® ®jet zo gemakkelijk verfil- aen en als de auteur zelf Mjreden is over het resul- IniM moet je er niet over llen dat bijvoorbeeld [RH luiend Jacob een samen- ^e&sel is van twee roman- mpircn en dat anderzijds parten's andere ik op het zichtbaar geworden 7IKen vlucht regenwulpen" is _ABBt verhaal van de 34-jarige lbioloog Maarten, "die 1 handigheid waar het de an dere sexe betreft en zijn ster ke moederbinding nog nooit een vrouw heeft gehad. In een nachtmerrie wordt hem verteld dat hij binnen zeven dagen zal sterven als hij daar niet spoedig voor zorgt. Geassisteerd door zijn meer doortastende Alter Ego gaat Maarten op de wat stun telige „versiertoer" met alle miskleunen van dien. Ate de Jong heeft het accent enigs zins verlegd naar het grap- pig-onhandige van zijn hoofdfiguur, zonder mede dank zij een uitstekende on derkoelde dubbelrol van Je roen Krabbé er een klucht van te maken. De militairisti- sche bovenmeester van Rijk de Gooijer helt daar wel naar toe, maar Ate de Jong heeft het met een bewonderens waardige regie van de schoolkinderen aardig in de hand weten te houden. Rest nog het zeer fraaie ca merawerk'van Paul van den Bos te vermelden de flash backs zijn stuk voor stuk schilderijtjes en de muziek van Laurens van Rooyen, die naast de orcheStratie voor het electronisch effect champag neglazen gebruikte. Een vondst. „Een vlucht regenwulpen" is een film die u niet mag mis sen als u het vertrouwen in ons Nederlandse product misschien een beetje kwijt bent. MILO iidei rne wit i letopeiRIANON Being there Oyces.I.) met Peter Sellers en hirley MacLaine. Regie: LADERi31 AShby- 3-C0Ufe Britse acteur Peter Set- rs mag dan in zijn bijna of fOfcrtigjarige filmcarrière ?n geer\)OTaj bekendheid gekre- ;n hebben als een manne- esmaker voor wie niets te al was en die het liefst leerdere rollen in één film Dor zijn rekening nam, Petrui een enkele maal, zoals in „Never let go" waarin hij een corrupte vakbondslei der speelde en in „Lolita", toonde hij dat zijn talent veel verder ging. De rol, die hij in Hal Ashby's „Being there" speelde even voor zijn dood op 54-jarige leeftijd mag een waardig afscheid worden genoemd, want alleen een acteur die het „underacten" tot in de toppen van zijn vingers verstaat, kan een figuur als tijdelijkj Lamk 5c simpele tuinman Sellers. de simpele tuinman, die als een argloos kind reagerend in de hogere regeringskrin gen als een groot wijsgeer wordt geaccepteerd geloof waardig maken. Sellers draagt dan ook deze delicate komedie als een van de wereld vervreemde analp- habeet, die verslaafd is aan televisie, die na de dood van „de oude man" die hem van jongsaf in bescherming geno men heeft, plotseling op straat staat en door een mis verstand van Chance de tuinman (the gardener) plot seling Chauncy Gardiner wordt, een man die het ver trouwen van een stervende grootindustrieel (Melvyn Douglas) èn de president van de Verenigde Staten (Jack Warden) weet te winnen. Zijn bescheiden en gedistin geerd optreden maakt grote indruk op het Amerikaanse volk en zijn uitspraken - al hebben ze allen betrekking op tuinieren - worden grif voor diepzinnig gehouden. Sellers houdt de rol van het lieve, oerdomme mannetje dat niet weet wat hem pver- komt, schitterend tot het ein de vol en Shirley MacLaine - hoewel zij enkele uitstekende scènes heeft als de echtgeno te van de grootindustrieel - blijft geheel in zijn schaduw. Een beter afscheid van het witte doek had Sellers, die er oud en vermoeid uitziet in de film, zich niet kunnen wen sen. Toch is „Being there" een wat melancholieke ko medie, die over de dood (die van de oude man en de indu strieel) gaat en met Sellers, die als Chance daar eenvou dig en onbewogen op rea geert, een wat wrange bij smaak heeft nu we weten dat het de laatste grote rol van deze acteur zou zijn. MILO LEIDEN Onder auspici ën van de stichting Plot vindt zaterdagavond in het LAK de première plaats van „Staven". Initiatiefne mers van deze produktie zijn de dansers Lenneke Beetstra en Kees Epskamp die al vaak improviserend op diverse plekken hadden opgetreden. Met „Staven" voldoen zij aan hun behoef te verschillende onderdelen van die optredens te bunde len tot een avondvullend programma. De stichting Plot is hen daarbij behulp zaam geweest door begelei ding en bemiddeling te bie den. En daar hebben jonge theatermakers in Leiden grote behoefte aan, aange zien de faciliteiten in onze stad bedroevend zijn. Er is chronisch gebrek aan oe fenruimte, en menig theate rinitiatief is stukgelopen doordat men niet kon repe teren. De mensen van „Sta ven" hebben in én jaar tijd gebruik gemaakt van ZES verschillende oefenruim tes, waaronder een ballet studio in Katwijk en het koelhuis van een bollen- kweker. Ondanks deze problemen is „Staven" een produktie die gezien mag worden. Het pro gramma is in drie delen ver deeld; oorspronkelijk zouden het geïmproviseerde eerste en derde deel lijnrecht tegen over elkaar staan, en het tweede deel, met vaste chore ografie, zou het neutrale mid den vormen. In de uitwer king is hier iets van afgewe ken. In „Bamboe", het laatste deel, spelen twee bamboesta ven een grote rol. In het be gin van dit stuk heerst er harmonie, en ontdekken de drie bewegers de vele moge- WOUBRUGGE De reeds enige tijd in Woubrugge wonende Libaneese kunste naar Krikor Momdjian verblijft op dit moment ongeveer anderhalf jaar in Ne derland. Na een tentoonstelling vorig jaar bij Aspa in Utrecht, exposeert hij van 27 februari tot en met 29 maart in de VARA-studio in Hilversum. De in 1947 geboren kunstenaar heeft al een hele weg achter de rug. Aan het Nationale Instituut voor Schone Kunsten in Beiroet studeerde hij binnenhuis-architectuur, schilderen en graveren. In 1972 behaalde hij zijn diploma en ontving vanwege zijn- prestaties een beurs om drie jaar in het bui tenland te gaan studeren. Hij gebruikte deze beurs om zich verder te bekwamen in Florence en Parijs. Daar toog hij ook aan het werk en koos aanvankelijk voor een carrière in de binnenhuisarchitectuur. Naast dit werk bleef hij echter aktief als scheppend kunstenaar en nam deel aan di verse exposities onder andere in de „Gale rie des Beaux-Arts". Krikor was intussen gehuwd met een Nederlandse en op die manier kwam de verbinding met Neder land tot stand. Na een verblijf in Drente streek men neer in de, gemeente Woubrug ge, waar het echtpaar een huisje betrok vlak onder de dijk bij Ofwegen (tussen Woubrugge en Hoogmade). Eenmaal in ons land heeft Krikor de bin nenhuis-architectuur gelaten voor wat zij was en tracht aan de kost te komen als scheppend kunstenaar, voorwaar een niet zo gemakkelijke keuze, want de binnenhui sarchitectuur biedt financieel uiteraard meer zekerheden. Krikor Mondjian zoekt zijn onderwerpen in zijn direkte omgeving. Eenvoudige voor werpen inspireren hem. Op dit moment staan de appel en de ui in het centrum van zijn belangstelling. In de kunstuitingen zijn fasen te ontdekken. Beginnend bij het na tuurlijke voorwerp gebruikt de kunstenaar het volledige scala aan mogelijkheden dat de verschillende technieken biedt om uit eindelijk te belanden bij meer abstracte af beeldingen van het uitgangspunt. Krikor is er zich van bewust, dat de ont wikkeling, die zijn werkwijze kenmerkt niet aan iedereen duidelijk zal zijn. Op de komende tentoonstelling in Hilversum, waar zo'n 75 kunstwerken tentoongesteld worden, zullen verklarende teksten een en andere verduidelijken. Ook het uitgangs punt wordt tentoongesteld. Deze teksten verduidelijken ook de symboolwerking van de voorwerpen. Zo moet het doel van de kunstenaar, de mensen aan het denken zetten over hen omringende zaken", duide lijker worden. Krikor Momdjian in zijn Woubrugse atelier. KATWIJK In de Katwijkse galerie „De Witte Duif" wordt een expositie ge houden over de illustratrice Bas van der Veer (1887-1941). Te bezichtigen zijn on geveer vijftig pentekeningen en aquarel len, terwijl galeriehouder Piet van Dui- venbode eveneens beschikt over een aan tal mappen met bijzondere schetsjes. Doel van de tentoonstelling is de Katwijkse bevolking wat meer vertrouwd te' maken met de verschillende vormen van teken- en schilderkunst. Piet van Duivenbode: „Men is hier voornamelijk geïnteresseerd in prentjes met een kerkje, een oud huisje en een stukje strand met bomschuit. Ik heb er persoonlijk plezier in om te kunnen laten zien dat er op dit gebied oneindig veel rich tingen zijn". Bas (pseudoniem vóór Elizabeth Arnolda) van der Veer heeft tijdens haar leven steeds in de schaduw moeten staan van be roemde tijdgenoten als Rie Kramer en Tjeerd Bottema. Haar werk getuigt echter van een geheel eigen stijl, waarin vooral het humoristische aspect veel aandacht krijgt. Behalve als illustratie van kinder boeken is ze ook bekend door het vervaar digen van reclametekeningen, portretten en karikaturen. Het werk van Bas van der Veer is vier za terdagen achtereen te bezichtigen van 11.00 tot 17.00 uur, èn op de tussenliggende don derdagen van 19.00 tot 21.00 uur in galerie „De Witte Duif", Voorstraat 92, Katwijk. •UXOR Mad Max (16) fustralische film vol zinloos eweld van een groepje jon- eren die ongeremd het land erroriseren. (tweede week) AMERA Met jouw tan- len in mijn nek (16) Een al 7at oudere maar uitstekende 'ampierfilm van Roman Po- fcnski met onder anderen LIDO I Dressed to kill (16) Spannende thriller van Brian de Palma, die weieens terecht de opvolger van Al fred Hitchcock wordt ge noemd. De hoofdrol wordt gespeeld door Angie Dickin son (bekend van de televisie serie „Pepper") als de gefru streerde vrouw die het slachtoffer wordt van haar erotische fantasieën. vijfde. LIDO II Goldfinger (12) Een van de eerste James Bond films met Sean Con- nery nog als agent 007. (re prise, eerste week) LIDO III The blues bro thers (a.l.) Doldwaze musical vol actie van regisseur John Landis (maker van Kentucky fried movie) en National Lampoon Animal House). Een super-slapstick film. (vijftiende week) EUROCINEMA I (Alphen) The deerhunter (16) In middels beroemde film waar in Amerika zich afzet tegen de verschrikkingen van de oorlog in Vietnam, (reprise, eerste week) EUROCINEMA II (Alphen) Smokey and the bandit II (a.l.) Vervolg op de gelijk namige film waarin honder den automobielen tot wrak ken werden getransfor meerd. Regisseur Hal Need- ham is erin geslaagd een leu ker vervolg te maken, waar in behalve een veldslag tus sen politieauto's en vracht wagens ook nog een olifant lijkheden die de bamboesta- ven hen bieden. Plots wordt die vredige situatie verstoord door zes anderen, die de sta ven tot inzet van een ongelij ke strijd maken. „Bamboe" heeft een ritualistisch karak ter gekregen dat nog eens ex tra inhoud geeft aan de situa tie. „Bamboe" zou daardoor in tegenstelling moeten staan tot „Trappen", het eerste ge deelte, dat in principe geen verhaal zou bevatten, doch slechts bewegende mensen zou laten zien in een kille sfeer. Toch is ook in „Trap pen" een betekenis te be speuren nl. in het warm- draaien van de dansers, en in de zwembewegingen die zij, weliswaar abstract, uitvoe ren. „Danzo" tenslotte is be paald door de sfeer die de muziek oproept. Komponis- reerd door de tango, zodat dit ook enigszins in de choreo grafie terug te vinden is. „Danzo" bevat ook de humo ristische momenten die ik bij „Bamboe" en „Trappen" bij de try-out toch wel miste. De muzikanten zijn geleverd door de stichting Plot, en de manier waarop zij met de be wegers hebben samenge werkt stemde tot ieders volle tevredenheid. De beweging en de muziek hebben apart gewerkt, maar hielden wel voortdurend voeling met el kaar. Toen zij in een laat sta dium tezamen gingen repete ren leverde de integratie geen speciale problemen op. Het is de bedoeling dat „Sta ven" en de première te zien is in kleine theaters en in culturele centra in de Leidse regio. Fabery de Jonge zijn geïnspi- JACQUELINE MAHIEU Scène uit „Staven". LEIDSCHENDAM In Galerie „de Sluis" aan de Sluiskant in Leidschendam worden van 14 februari tot 20 maart tekeningen van Karin Bucher en kerami sche objecten en gemengde technieken van Leontine Pronk geëxposeerd. Karin Bucher, geboren in 1940, woont en werkt in Ba sel. Zij heeft haar opleiding gevolgd aan de Academie Ju lian en het atelier Jules Fehr, beiden in Parijs. Zij expo seerde in Berlijn en Keulen en in Zwitserse steden. Het werk van Karin Bucher valt op door de geweldige ruimte die het bij de beschouwer op roept maar de wel haast kos misch aandoende tekeningen zijn van een zachtheid die" daardoor juist de kracht van de kunstenares aangeeft. Leontine Pronk (29) behoort tot de kleine groep beeldhou wers in klei die werken naar een eigen keramische beeld vorm, vanuit of naast teke ningen en gouaches; vorm studies. Langzamerhand wordt de groep van mensen, die deze overgang naar het onafhankelijk beeldend bezig zijn begint te begrijpen en volgen, groter. Toch is het begrip voor deze kunstenaars Keramisch object van Le ontine Pronk. nog te gering om ze de be staansmogelijkheid te ver schaffen die ze verdienen. Leontine Pronk maakte in Den Haag een muurreliëf voor een school in de Schil derswijk. De tentoonstelling in „de Sluis" is open van woensdag tot en met vrijdag van 12 tot 18 uur, op de koopavond op donderdag van 7 tot 9 uur, zaterdags van 11 tot 17 uur en zondags van 13 tot 17 uur. De Prent van de Maand van de galerie, een litho van Margriet Oomen waarvan de oplage 25 ex. is, kost 65 gul den. LEIDEN Zeven jonge beeldende kunstenaars ex poseren onder de titel „Raakvlak" vanaf vandaag tot en met zaterdag 28 fe bruari in de Waag aan de Aalmarkt. Het raakvlak tussen deze mensen ligt op het terrein van de mentali teit ten aanzien van beel dend vormen. Anja Braams, Wietske Hoek stra, Sam Leertouwer, Ben Manusam'a, Leen Rosmolen, Henry Verbocket en Rob van Vuren brengen in hun werk een duidelijke verbintenis met op zich doodgewone ma terialen, zoals pakpapier, kranten, gaas, karton en be tonijzer. De kleuren, die hierbij gebruikt worden, zijn neutraal en dringen zich niet op. In tegenstelling hiermee zijn producten, die indu strieel vervaardigd zijn. Deze zijn vaak zeer regelmatig van structuur en komen clean en in een handige handelsmaat uit de fabriek. Tussen deze antipolen is een spanning aanwezig. Daardoor hebben deze materialen voor het ze vental een sterke aantrek kingskracht gekregen. Toch kunnen ze het niet laten in deze materiaalstructuiur in te grijpen. Geen geforceerd aandoende inbreuk echter, maar „een natuurlijke han deling, ontstaan vanuit de menselijke motoriek". Tij dens het werken ontstond er voor het zevental een gunstig klimaat .voor de ontwikke ling van het werk. De ma kers noemen het een waan zinnige dwanggedachte, dat zij vernieuwend moeten zijn. „De vrijheid te kunnen wer ken zonder belemmerd te worden door voorstelling, funktionaliteit of esthetiek geeft de kans je op een op recht eerlijke manier te ui ten. Er liggen veel relaties met de moderne beeldende kunst. Wij zijn individualis ten, die elkaar naar jarenlan ge omgang gingen beïnvloe den. Zo ontstonden raakvlak ken, die een ongekende igroepsvorming tot gevolg hadden." ten tonele wordt gevoerd. EUROCINEMA III (Alphen) The mountain man (12) (eerste week) EUROCINEMA IV (Alphen) The blues brothers (12) Zie Lido III. (tweede week) GREENWAY THEATER (Voorschoten) The shi ning (16). Ook: Samen uit, samen thuis (a.l.)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 9